Ik heb dus besloten om een nieuwe harde schijf te plaatsen in mijn pc. Ik denk zelf dat mij dit wel lukt op het gebied van "primary/slave", partioneren en formateren. Maar ik las ook dat je DMA/ATA instellingen belangrijk zijn. Nu weet ik wel dat de DMA controller rechtstreeks toegang tot het RAM-geheugen verzorgt, maar hoe moet je je harde schijf "DMA compatible" maken zeg maar. Is dat gewoon een kwestie van aanvinken bij je harde schijf opties bij apparaatbeheer? En dan hoorde ik ook veel over UDMA! Klopt het dat dit ongeveer hetzelfde is als ATA? Nu wilde ik een "Maxtor DiamondMax Plus D740X Ultra ATA 133 60 GB" kopen. Die 133 zegt wat over de snelheid toch? En wat houdt udma nou precies in en kan ik udma activeren of zorgen de drivers van het moederbord hier voor? Hier wat gegevens over mijn moederbord:
Ik heb heel lang naar info gezocht en veel gebruik gemaakt van de search hier, maar bepaalde dingen waren me nog niet helemaal duidelijk, en ik denk dat het handig is dat hier een topic voor is!
Alvast bedankt!
Het lijkt me dus dat ik een maximum heb van 66 mhz? Mijn IDE-kabels waarmee ik de harde schijf aan sluit, kunnen die dit ook aan, of moet ik ook nieuwe IDE-kabels kopen? Zijn er dan ook 60 gb HD's met 66 mhz? En zou dit moederbord een 60 GB aan kunnen? En weet iemand misschien waar ik goede drivers/updates van VIA kan downloaden, want de link "drivers" op deze pagina (http://www.via.com.tw/en/apollo/p133a.jsp) werkt ook niet!Apollo Pro133A
VT82C694X
Features & Benefits Summary
Features Benefits
133MHz Memory Bus Maximizes the performance of Value PCs and Internet Appliances at minimal extra cost through support for high-speed PC133 SDRAM and Virtual Channel RAM.
Flexible 66/100/133MHz Front Side Bus Settings Optimizes the performance of a complete range of Intel? Pentium? III, Intel? Celeron and VIA C3 processors running at a variety of FSB speeds.
AGP24X Interface Ensures vivid 3D graphics and video performance.
ATA-66 Support Enhances PC system responsiveness through high-speed HDD connections.
AC-97 Audio Provides cost-effective solution for delivering high-quality audio capabilities.*
MC-97 Modem Enables low-cost connectivity to the Internet through an ACR fax/modem module.
Support for Four USB Ports Provides convenient Plug 'n' Play connections to the growing number of USB peripherals and enables Legacy Free system designs.
Ik heb heel lang naar info gezocht en veel gebruik gemaakt van de search hier, maar bepaalde dingen waren me nog niet helemaal duidelijk, en ik denk dat het handig is dat hier een topic voor is!
Alvast bedankt!