[Harde Schijf] udma/ata gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• -Gabriel-
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik heb dus besloten om een nieuwe harde schijf te plaatsen in mijn pc. Ik denk zelf dat mij dit wel lukt op het gebied van "primary/slave", partioneren en formateren. Maar ik las ook dat je DMA/ATA instellingen belangrijk zijn. Nu weet ik wel dat de DMA controller rechtstreeks toegang tot het RAM-geheugen verzorgt, maar hoe moet je je harde schijf "DMA compatible" maken zeg maar. Is dat gewoon een kwestie van aanvinken bij je harde schijf opties bij apparaatbeheer? En dan hoorde ik ook veel over UDMA! Klopt het dat dit ongeveer hetzelfde is als ATA? Nu wilde ik een "Maxtor DiamondMax Plus D740X Ultra ATA 133 60 GB" kopen. Die 133 zegt wat over de snelheid toch? En wat houdt udma nou precies in en kan ik udma activeren of zorgen de drivers van het moederbord hier voor? Hier wat gegevens over mijn moederbord:
Apollo Pro133A
VT82C694X

Features & Benefits Summary
Features Benefits
133MHz Memory Bus Maximizes the performance of Value PCs and Internet Appliances at minimal extra cost through support for high-speed PC133 SDRAM and Virtual Channel RAM.

Flexible 66/100/133MHz Front Side Bus Settings Optimizes the performance of a complete range of Intel? Pentium? III, Intel? Celeron and VIA C3 processors running at a variety of FSB speeds.

AGP24X Interface Ensures vivid 3D graphics and video performance.

ATA-66 Support Enhances PC system responsiveness through high-speed HDD connections.

AC-97 Audio Provides cost-effective solution for delivering high-quality audio capabilities.*

MC-97 Modem Enables low-cost connectivity to the Internet through an ACR fax/modem module.

Support for Four USB Ports Provides convenient Plug 'n' Play connections to the growing number of USB peripherals and enables Legacy Free system designs.
Het lijkt me dus dat ik een maximum heb van 66 mhz? Mijn IDE-kabels waarmee ik de harde schijf aan sluit, kunnen die dit ook aan, of moet ik ook nieuwe IDE-kabels kopen? Zijn er dan ook 60 gb HD's met 66 mhz? En zou dit moederbord een 60 GB aan kunnen? En weet iemand misschien waar ik goede drivers/updates van VIA kan downloaden, want de link "drivers" op deze pagina (http://www.via.com.tw/en/apollo/p133a.jsp) werkt ook niet!

Ik heb heel lang naar info gezocht en veel gebruik gemaakt van de search hier, maar bepaalde dingen waren me nog niet helemaal duidelijk, en ik denk dat het handig is dat hier een topic voor is!

Alvast bedankt!

Verwijderd

-Gabriel- schreef op 29 januari 2003 @ 17:01:
Ik heb dus besloten om een nieuwe harde schijf te plaatsen in mijn pc. Ik denk zelf dat mij dit wel lukt op het gebied van "primary/slave", partioneren en formateren. Maar ik las ook dat je DMA/ATA instellingen belangrijk zijn. Nu weet ik wel dat de DMA controller rechtstreeks toegang tot het RAM-geheugen verzorgt, maar hoe moet je je harde schijf "DMA compatible" maken zeg maar. Is dat gewoon een kwestie van aanvinken bij je harde schijf opties bij apparaatbeheer? En dan hoorde ik ook veel over UDMA! Klopt het dat dit ongeveer hetzelfde is als ATA? Nu wilde ik een "Maxtor DiamondMax Plus D740X Ultra ATA 133 60 GB" kopen. Die 133 zegt wat over de snelheid toch? En wat houdt udma nou precies in en kan ik udma activeren of zorgen de drivers van het moederbord hier voor? Hier wat gegevens over mijn moederbord:

[...]

Het lijkt me dus dat ik een maximum heb van 66 mhz? Mijn IDE-kabels waarmee ik de harde schijf aan sluit, kunnen die dit ook aan, of moet ik ook nieuwe IDE-kabels kopen? Zijn er dan ook 60 gb HD's met 66 mhz? En zou dit moederbord een 60 GB aan kunnen? En weet iemand misschien waar ik goede drivers/updates van VIA kan downloaden, want de link "drivers" op deze pagina (http://www.via.com.tw/en/apollo/p133a.jsp) werkt ook niet!

Ik heb heel lang naar info gezocht en veel gebruik gemaakt van de search hier, maar bepaalde dingen waren me nog niet helemaal duidelijk, en ik denk dat het handig is dat hier een topic voor is!

Alvast bedankt!
Jij hebt het over 66 mhz, maar Ata-66 staat ervoor dat je een maximale transfererate van data hebt van 66 MB per seconde. Dus als je een ATA-133 schijf koopt kan die maximaal 133 MB data "versturen" per seconde (niet dat je dat haalt maar goed het is theoretisch mogelijk)

Of je een Ata-133 schijf ook op een Ata-66 controller kan aansluiten is mij niet bekent( dat weten mijn mede tweakers vast wel), maar dit lijkt me geen probleem, behalve dan dat je die 133 MB/sec niet haalt.

/edit
Als je hem aansluit als ata schijf, ziet windows hem aan als SCSI schijf en hoef je dus niets te doen met een DMA instelling of iets dergelijks.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2003 17:13 ]

• -Gabriel-
Verwijderd schreef op 29 januari 2003 @ 17:12:

/edit
Als je hem aansluit als ata schijf, ziet windows hem aan als SCSI schijf en hoef je dus niets te doen met een DMA instelling of iets dergelijks.
Maar hoe moet ik hem dan aansluiten als ata schijf?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Je kunt DMA instellingen zowel in de BIOS van de mobo danwel de controller als in apparaatbeheer van Windows instellen.

Wat betreft DMA, UDMA en ATA, zie onderstaand tabel :)

UDMACycle Time (ns)MB/s (max)ATA
Mode 024016,67ATA4
Mode 116025,00ATA4
Mode 212033,33ATA4
Mode 39044,44ATA5
Mode 46066,67ATA5
Mode 540100,00ATA6
Mode 630133,33ATA7

Wanneer je een ATA66 schijf of sneller wil aansluiten, dan moet je een 80-polige kabel gebruiken. Zie ook de handleiding van de moederbord.

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 29-01-2003 17:37 ]

• -Gabriel-
BalusC schreef op 29 januari 2003 @ 17:37:
Je kunt DMA instellingen zowel in de BIOS van de mobo danwel de controller als in apparaatbeheer van Windows instellen.

Wat betreft DMA, UDMA en ATA, zie onderstaand tabel :)

*knip*

Wanneer je een ATA66 schijf of sneller wil aansluiten, dan moet je een 80-polige kabel gebruiken. Zie ook de handleiding van de moederbord.
Oke ik zal mijn moederbord handleiding er zo ff bij pakken. Sorry dat ik het vraag, maar wat houdt zo'n udma mode eigenlijk in? En het ging toch over ATA66/133, hoezo staat er nu ineens ATA1,2,3,4,5,6? En hoezo gaat het sneller als het meer wordt?

[ Voor 67% gewijzigd door BalusC op 29-01-2003 18:13 . Reden: je hebt geen HTML rechten :P ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Sja, ATA66/133 is meer een marketingterm, omdat de potentiële koper de harde snelheid wil zien. Kijk eens in de tabel onder MB/s en denk daar 'ATA' bij: ATA100 = ATA6 = UDMA mode 5 :)

[ Voor 17% gewijzigd door BalusC op 29-01-2003 18:16 ]

• -Gabriel-
BalusC schreef op 29 januari 2003 @ 18:15:
Sja, ATA66/133 is meer een marketingterm, omdat de potentiële koper de harde snelheid wil zien. Kijk eens in de tabel onder MB/s en denk daar 'ATA' bij: ATA100 = ATA6 = UDMA mode 5 :)
Oke dat snap ik, maar wat kan ik met die modes doen dan? Moet ik die zelf instellen? Wat houdt udma uberhaupt precies in!

• -Gabriel-
BalusC schreef op 29 januari 2003 @ 17:37:

Oke maar ik wil het zo doen:

IDE1:
primary: nieuwe HD
slave: cd-rom

IDE2:
primary: ouwe HD
slave: brander

Maar kan een cd rom ook met een 80 polige kabel werken? Of zou ik die niet misschien al hebben? Hoe kun je dat weten!

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Kan je gewoon veilig experimenteren met UDMA modes ?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
-Gabriel- schreef op 29 januari 2003 @ 18:36:
Oke dat snap ik, maar wat kan ik met die modes doen dan? Moet ik die zelf instellen? Wat houdt udma uberhaupt precies in!
Gewoon op het maximale instellen dat de HDD aankan :)
UDMA = Ultra Direct Memory Access, zoals je zelf vermeldde in je topicstart..

Vanwaar die vragen? Ben je confused?
-Gabriel- schreef op 29 januari 2003 @ 18:40:
Maar kan een cd rom ook met een 80 polige kabel werken?
Ja, dat gaat werken :)
YouKnow schreef op 29 januari 2003 @ 19:25:
Kan je gewoon veilig experimenteren met UDMA modes ?
Wat verwacht je dan dat er serieus misgaat?

Maargoed, de bovenstaande vragen zijn in principe wel erg simpel.. Ga naar de OM FAQ en kijk eens onder "cursussen". Daarin staan linkjes naar een paar sites waarop interessante basisinformatie staat :)

• -Gabriel-
Oke, maar misschien heb ik al wel zo'n 80 polige kabel? En ik zie er eerlijk gezegd een beetje tegen op om met die kabels te gaan knoeien! Is dat echt nodig voor een snelheid van ATA66?

• -Gabriel-
BalusC schreef op 30 januari 2003 @ 10:15:

Gewoon op het maximale instellen dat de HDD aankan :)
UDMA = Ultra Direct Memory Access, zoals je zelf vermeldde in je topicstart..
En hoe weet ik wat het maximale is en waar stel ik dit in? :)

sorry voor al deze vragen hoor!

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-03 19:05
Je moederbord / OS stelt automatisch je snelheid in op het hoogst haalbare (als je tenminste de nieuwste drivers hebt geinstaleerd). Indien dat niet het geval is moet je je BIOS checken of in je systeemconfiguratie checken of DMA aanstaat en welke PIO/ATA je hebt. Je moederbord kan maar tot ATA 66 dus dat is ATA 5, dus dat is het hoogst haalbare in jou systeem.

Wat betreft de kabels, ATA 66 kabels (40 polig)kunnen wel voor je HD maar ATA 100 (80 polig) is beter. Wat betreft het verwissellen van de kabels... dat lukt je wel !!

[ Voor 11% gewijzigd door Tukkie_3 op 30-01-2003 17:12 ]

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
-Gabriel- schreef op 30 January 2003 @ 15:31:
Oke, maar misschien heb ik al wel zo'n 80 polige kabel? En ik zie er eerlijk gezegd een beetje tegen op om met die kabels te gaan knoeien! Is dat echt nodig voor een snelheid van ATA66?
Het verschil is makkelijk te zien. ATA33 kabels hebben 40 dikke draden (like floppykabels) en ATA66/100/133 hebben 80 dunne draadjes en zijn wat steviger :)
-Gabriel- schreef op 30 January 2003 @ 15:32:
En hoe weet ik wat het maximale is en waar stel ik dit in? :)

sorry voor al deze vragen hoor!
Dat kun je makkelijk afleiden uit de HDD specificaties en met behulp van mijn tabelletje :z

Wil je voortaan ook het edit-knopje gebruiken in plaats van om in korte tijd achter elkaar te posten. Zulke monologen kunnen namelijk storend zijn, dank je :)

• YouKnow
  • Niet online
Volgens die cursus moet ik m'n udma's modes op t moederbord veranderen, ik vin echter niets in mijn handleiding..

Ook in de bios en in Windows moet het kunnen, maar ik vind het niet...

Ik heb Win98+WinXP, GigaByte GA-7VRXP

• -Gabriel-
Tukkie_3 schreef op 30 January 2003 @ 17:10:
Je moederbord / OS stelt automatisch je snelheid in op het hoogst haalbare (als je tenminste de nieuwste drivers hebt geinstaleerd). Indien dat niet het geval is moet je je BIOS checken of in je systeemconfiguratie checken of DMA aanstaat en welke PIO/ATA je hebt. Je moederbord kan maar tot ATA 66 dus dat is ATA 5, dus dat is het hoogst haalbare in jou systeem.

Wat betreft de kabels, ATA 66 kabels (40 polig)kunnen wel voor je HD maar ATA 100 (80 polig) is beter. Wat betreft het verwissellen van de kabels... dat lukt je wel !!
Oke ik heb nu 80 polige kabels en in de bios staat alles op (u)dma! Bedankt!

• YouKnow
  • Niet online
Ik kan niet vinden waar het in mijn bios staat?! Waar doe ik dat? Mobo: GigaByte GA-7VRXP
Kan t niet vinden, iemand misschien een simpele walktrough oid?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

BIOS staat vaak standaard alles op AUTO, dus draait ie al op het snelst mogelijke.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

-Gabriel- lees dit eens hier staat een boel info over udma en de ata modes: http://www.tomshardware.com/storage/02q3/020806/index.html

• -Gabriel-
*kick

Ik wist dus ook niet waar mijn moederbord op ingesteld was, maar met het programma SIGuardian kun je zien wat voor udma instellingen je hebt. In mijn geval Udma 4.
Pagina: 1