Toon posts:

Maxtor schijven traag.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een probleem, mijn 2 Maxtor schijven zijn erg traag.
Het gaat om de volgende schijven:
- Maxtor T040H4 (40 GB, 7200rpm, ATA100, vorig jaar gekocht bij aankoop PC, september 2001)
- Maxtor 6Y080L0 (80 GB, 7200 rpm, ATA133, dit jaar op HCC gekocht)

Als ik bijvoorbeeld op een LAN was en ik had een download aan, duurde het een "uur" voordat het startmenu kwam, en daarna weer een uur voor het volgende menu etc... niet mee te werken. Ook als ik een download aan had staan en iemand ging van mij downloaden (direct connect) ging het _heel_ sloom. (de hele computer). Spellen draaiden dan ook op 30 fps ipv 100 :o

Op advies van een vriend heb ik de kabels vervangen, en dit ga ik binennkort weer doen (komen rounded cables in van KingOfDos zijn IA >:))
Dit hielp echter niks met de traagheid van deze schijf als ie moest lezen en schrijven tegelijk, deze was namelijk bij het maken van een Image met Nero maar 2 tot 4 MB/s

Toen heb ik wat dingetjes uitgezocht en misschien stond DMA uit, dit is echter niet het geval geweest en ook nu staat het aan.

Toen heb ik maar besloten het te laten wat het is, en een 80 Gig te kopen op de HCC, en de 40 gig te gebruiken voor opslag.

Op de 80GB Windows geïnstalleerd, en op het begin was het echt supersnel!
Menu's kwamen meteen als je er op klikte zonder erop te ratelen etc.
Een Image burnen en lezen vanaf dezelfde schijf ging met 20 MB/s!!!
Dit heeft 2 maanden zo snel gewerkt.
Inmiddels was de Computer natuurlijk al (heel) wat malen vastgelopen, en werd hij steeds langzamer.

1 Week geleden geformatteerd met de hoop dat het weer zo snel werd...
nu ratelt de HDD echter weer superveel en je merkt dat ie trager is geworden in de loop van de tijd :(

Image maken met Nero gaat weer met 3-7MB/s ... :(

Formatteren deed ik trouwens gewoon door de Windows XP CD te booten en dan de C Schijf te formatteren...

Wat kan ik eraan doen om de schijf sneller te maken?

Het gaat trouwens om het volgende systeem:

AMD XP2000+ (@2200+, 144 MHz FSB)
Abit KG7 (normaal, niet lite, geen raid)
512MB PC2100 APacer
Asus GeForce 3 deluxe
Windows XP, service pack 1
VIA 4in1 Drivers (geloof laatste versie..)

Ik hoop niet dat ik weer iets nieuws kan kopen....

Verwijderd

De schijven staan dus in raid neem ik aan...
Ok..de twee harde schijven zijn helemaal niet identiek aan elkaar..daar zal de oorzaak wel liggen.

Verwijderd

Topicstarter
nee niet in raid, ben wel van plan om binnenkort een keer een promise kaartje te kopen (over 2 maanden ofzo :>)
Bestandssysteem is trouwens NTFS..

Verwijderd

Doet winxp niet gewoon raar?
Kheb ook wel eens gehad opeens met me comp veel slomer en ook als ik niets deed bleef ie doorratelen, hadden twee programmas een "conflict"en bleef winlogon maar rekenen en ratelen. Hij werd daardoor heeel sloom, en ik heb dan zelf raid 0 met 2 schijven ook maxtors die voor de rest wel vlot zijn, nu al bijna half jaar.
MIsschien help een frisse winxp install ook wel???

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:08
start powermax van maxtortools en ga je schijf testen.
Ik had ook een brakke schijf met om de 2 maanden OS systeemfouten.

schijf is nu vervangen omdat hij veel bad clusters had.

Verwijderd

Topicstarter
Zal ze zo ff testen...

Misschien dat ik wel weer ff een clean install doe...
Is een lowlevel format anders een idee?

Verwijderd

fsb op 144 mhz :) vinden de meeste ide controller niet echt leuk, probeer eens of je op standaart snelheid geen probs hebt

Verwijderd

Topicstarter
hoe verklaar je dan dat ie het eerst wel goed deed :>

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Kijk hier eens even :)

[ Voor 63% gewijzigd door Twynn op 29-01-2003 14:40 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:02
Collega van mij heeft ongeveer hetzelfde, lag ook aan de overclock die hij blijkbaar de ene keer niet leuk vond, en de andere keer weer wel. :)

• jeroendevries
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-03 01:34
Partitioneren: de eerste partities bevinden zich op de buitenste rand van de schijf en doordat de omtrek hier groter is hoeft de leeskop minder vaak te bewegen. Deze partities zijn dan ook sneller dan de latere partities.

is dat wel zo? de afstand is namelijk wel groter tussen de sectoren.

Sex is like hacking. You get in, you get out, and you hope you didn't leave something behind that can be traced

Verwijderd

Ik heb een vergelijkbaar probleem, wanneer ik een intensieve kopieer actie uitvoer, via netwerk of van de ene naar de andere partitie loopt mijn systeem echt als dikke stront en er valt niet mee te werken totdat de actie voltooid is.

mijn specs:
AMD XP1800+ @1533Mhz
Asus A7V333 met geluid bios 1.013
256mb DDR2700 Samsung cas 2,5
MAXTOR 6L040J2 40gig 7200 ATA133
WinXP pro SP1
laatste Via 4in1 drivers
verder boeit niet ;-)

Ik heb dit uitvoerig getest door bijvoorbeeld een 700mb filmpje te kopieren vanaf een andere pc (dus er wordt gelezen vanaf de mijne) via 100mbit netwerk.
Transferrate is zo'n 7-8 mb/s dus dat gaat goed, processorbelasting is iets van 18% dus ook niet het probleem. Ik heb het geprobeerd met meerdere netwerkkaarten in mijn systeem, maakte niet uit...

Een andere test heb ik gedaan door hetzelfde bestand van mijn D (data) partitie naar de C (system) partitie te kopieren. Zelfde bak stront!

Dit is iets wat al sinds het begin van dit systeem zo is. Verse windows maakt ook niet uit.

Iemand enig idee waardoor dit komt? ik begin er namelijk van te balen en kan niet eens mijn data delen met huisgenoten omdat anders elke keer mijn systeem plat ligt als zij ff een filmpje downen bij mij...
Pagina: 1