Hoi,
Ik heb een probleem, mijn 2 Maxtor schijven zijn erg traag.
Het gaat om de volgende schijven:
- Maxtor T040H4 (40 GB, 7200rpm, ATA100, vorig jaar gekocht bij aankoop PC, september 2001)
- Maxtor 6Y080L0 (80 GB, 7200 rpm, ATA133, dit jaar op HCC gekocht)
Als ik bijvoorbeeld op een LAN was en ik had een download aan, duurde het een "uur" voordat het startmenu kwam, en daarna weer een uur voor het volgende menu etc... niet mee te werken. Ook als ik een download aan had staan en iemand ging van mij downloaden (direct connect) ging het _heel_ sloom. (de hele computer). Spellen draaiden dan ook op 30 fps ipv 100
Op advies van een vriend heb ik de kabels vervangen, en dit ga ik binennkort weer doen (komen rounded cables in van KingOfDos zijn IA
)
Dit hielp echter niks met de traagheid van deze schijf als ie moest lezen en schrijven tegelijk, deze was namelijk bij het maken van een Image met Nero maar 2 tot 4 MB/s
Toen heb ik wat dingetjes uitgezocht en misschien stond DMA uit, dit is echter niet het geval geweest en ook nu staat het aan.
Toen heb ik maar besloten het te laten wat het is, en een 80 Gig te kopen op de HCC, en de 40 gig te gebruiken voor opslag.
Op de 80GB Windows geïnstalleerd, en op het begin was het echt supersnel!
Menu's kwamen meteen als je er op klikte zonder erop te ratelen etc.
Een Image burnen en lezen vanaf dezelfde schijf ging met 20 MB/s!!!
Dit heeft 2 maanden zo snel gewerkt.
Inmiddels was de Computer natuurlijk al (heel) wat malen vastgelopen, en werd hij steeds langzamer.
1 Week geleden geformatteerd met de hoop dat het weer zo snel werd...
nu ratelt de HDD echter weer superveel en je merkt dat ie trager is geworden in de loop van de tijd
Image maken met Nero gaat weer met 3-7MB/s ...
Formatteren deed ik trouwens gewoon door de Windows XP CD te booten en dan de C Schijf te formatteren...
Wat kan ik eraan doen om de schijf sneller te maken?
Het gaat trouwens om het volgende systeem:
AMD XP2000+ (@2200+, 144 MHz FSB)
Abit KG7 (normaal, niet lite, geen raid)
512MB PC2100 APacer
Asus GeForce 3 deluxe
Windows XP, service pack 1
VIA 4in1 Drivers (geloof laatste versie..)
Ik hoop niet dat ik weer iets nieuws kan kopen....
Ik heb een probleem, mijn 2 Maxtor schijven zijn erg traag.
Het gaat om de volgende schijven:
- Maxtor T040H4 (40 GB, 7200rpm, ATA100, vorig jaar gekocht bij aankoop PC, september 2001)
- Maxtor 6Y080L0 (80 GB, 7200 rpm, ATA133, dit jaar op HCC gekocht)
Als ik bijvoorbeeld op een LAN was en ik had een download aan, duurde het een "uur" voordat het startmenu kwam, en daarna weer een uur voor het volgende menu etc... niet mee te werken. Ook als ik een download aan had staan en iemand ging van mij downloaden (direct connect) ging het _heel_ sloom. (de hele computer). Spellen draaiden dan ook op 30 fps ipv 100
Op advies van een vriend heb ik de kabels vervangen, en dit ga ik binennkort weer doen (komen rounded cables in van KingOfDos zijn IA
Dit hielp echter niks met de traagheid van deze schijf als ie moest lezen en schrijven tegelijk, deze was namelijk bij het maken van een Image met Nero maar 2 tot 4 MB/s
Toen heb ik wat dingetjes uitgezocht en misschien stond DMA uit, dit is echter niet het geval geweest en ook nu staat het aan.
Toen heb ik maar besloten het te laten wat het is, en een 80 Gig te kopen op de HCC, en de 40 gig te gebruiken voor opslag.
Op de 80GB Windows geïnstalleerd, en op het begin was het echt supersnel!
Menu's kwamen meteen als je er op klikte zonder erop te ratelen etc.
Een Image burnen en lezen vanaf dezelfde schijf ging met 20 MB/s!!!
Dit heeft 2 maanden zo snel gewerkt.
Inmiddels was de Computer natuurlijk al (heel) wat malen vastgelopen, en werd hij steeds langzamer.
1 Week geleden geformatteerd met de hoop dat het weer zo snel werd...
nu ratelt de HDD echter weer superveel en je merkt dat ie trager is geworden in de loop van de tijd
Image maken met Nero gaat weer met 3-7MB/s ...
Formatteren deed ik trouwens gewoon door de Windows XP CD te booten en dan de C Schijf te formatteren...
Wat kan ik eraan doen om de schijf sneller te maken?
Het gaat trouwens om het volgende systeem:
AMD XP2000+ (@2200+, 144 MHz FSB)
Abit KG7 (normaal, niet lite, geen raid)
512MB PC2100 APacer
Asus GeForce 3 deluxe
Windows XP, service pack 1
VIA 4in1 Drivers (geloof laatste versie..)
Ik hoop niet dat ik weer iets nieuws kan kopen....