Toon posts:

FAT32 of NTFS voor 180GB?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

pas een WD180GB hdd gekocht voor opslaan van divx en grote filmbestanden.
Mijn vraag is nu, wat kan ik het beste doen. Fat32 of ntfs? Ik wil namelijk een partitie houden mede om geen MB-tjes te verspelen en driveletters zijn bijna op. :D

Graag even vermelden wat de voordelen zijn tegenover elkaar e.d. _/-\o_

• Stuiterbal
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 00:33
Zoeken naar FAT32 of NTFS topics.

Hier zijn echt al héél veel topics over geweest.

Verwijderd

Topicstarter
Hangen hier zo weinig kenners rond????

Hallo........ is daar iemand?

Verwijderd

uit de sticky:
Verder: wanneer je een schijf in Windows 2K/XP met FAT32 wil partitioneren en formatteren, dan kun je niet verder dan 32GB gaan. Dit is een 'feature' van 2K/XP en dit is om te zeilen door simpelweg PartitionMagic of FDISK te gebruiken. Maar gewoon NTFS gebruiken is een betere oplossing
oftewel je partitie niet maken met schijfbeheer, maar met FDISK, indien je voor FAT32 kiest. Er staat wel dat NTFS een betere oplossing is, maar voor de rest weinig argumentatie daarvoor.

Maar goed, dan is er nog de search:

fat32 of NTFS
NTFS filesysteem of FAT32
NTFS of FAT32 wat kies jij?
NTFS of FAT32?
Verschil NTFS & FAT32
Windows XP: NTFS of FAT32?
NTFS of FAT32
Fat32 of NTFS ? ?
[rml][ WinXP] NTFS of FAT32?[/rml]

enzovoort enzovoort

//edit
Hangen hier zo weinig kenners rond????

Hallo........ is daar iemand?
GoT is niet een helpdesk waar je binnen een paar minuten antwoord hebt, en al helemaal niet om 1:43. Soms kan het snel gaan, soms kan het langer duren, zeker als je vraag al zo ontzettend vaak langs geweest is.

Daarnaast voegt je posts niets toe, geen nieuwe vraag en geen nieuwe informatie, dergelijke postings worden niet gewaardeerd over het algemeen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2003 01:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een simpel antwoord is ook prima hoor.
Als ik al die topics door moet nemen ben ik weer drie dagen verder. En 99% van de informatie is niet voor mij van toepassing.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 January 2003 @ 01:43:
Als ik al die topics door moet nemen ben ik weer drie dagen verder. En 99% van de informatie is niet voor mij van toepassing.
GoT is NIET voor 'een simpel snel makkelijk antwoord'.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 29 januari 2003 @ 01:43:
Maar we zijn hier geen helpdesk ofzo. Zoals je ziet is er genoeg te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt hezik. Ik neem gewoon NTFS. ;)

Verwijderd

Gewoon NTFS...veiliger.. (ik ga er niet verder op in gebruik de search of google :/ )

Verwijderd

Topicstarter
Ja zeker. Als men zoekt is alles op internet te vinden. Kunnen we meteen GOT afschaffen. (reaktie op TerW_Dan)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2003 01:47 ]

• Stuiterbal
Verwijderd schreef op 29 January 2003 @ 01:43:
??!

De eerste hit die je krijgt via mijn link naar een search in google bevat een zee aan informatie.

"Dus U heeft een moeilijke vraag? Wacht, ik schakel u nu door naar de geavanceerde helpdesk mederwerkers..."

Verwijderd

Topicstarter
Lol, laat die moeilijke vraag maar doorstuiteren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 januari 2003 @ 01:45:
Ja zeker. Als men zoekt is alles op internet te vinden. Kunnen we meteen GOT afschaffen. (reaktie op TerW_Dan)
:/ Het ene is makkelijker dan het andere te vinden op internet :/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 January 2003 @ 01:45:
Uit de [url=]faq[/url]
Gathering of Tweakers is géén helpdesk waar je al je huis-, tuin-, en keukenprobleempjes kwijt kunt, maar een forum voor en door de serieuze hobbyist. We verwachten dat je zelf moeite doet voordat je bij ons aanklopt, en dat je respect toont voor de andere gebruikers en het forum. Doe dus zelf research en laat dat duidelijk merken. Lijkt Gathering of Tweakers je te hoog gegrepen, dan is BeginnersWeb een mooi en goed alternatief.
Misschien handig als je de FAQ en de stickies even doorneemt, scheelt je een hoop commentaar hier en zal je got-ervaring dramatisch verbeteren. Ze zijn dermatologisch dierproefvrij getest dus veilig te gebruiken. Significant betere resultaten al binnen slechts enkele minuten!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2003 01:50 ]

Verwijderd

Woow let op de lay out ;)

Nu is het wel goed :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2003 01:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmmmmm..............lekker vriendelijk sfeertje hier...........

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 januari 2003 @ 01:53:
Rara hoe zou dat nou toch komen |:( |:(

Verwijderd

eh? Ik probeer je gewoon een beetje op gang te helpen. Voor zover ik kan zien ben ik overal vriendelijk en beleefd gebleven.

Er zijn op een forum nu eenmaal regels, die zijn er niet voor niets. Je vraag is er eentje die echt, in dezelfde tijd dat je hier bezig bent geweest, beantwoord had kunnen worden via de search of bij Deja.

Het 'snelle' antwoord waar je om vroeg heb je zelfs nog gekregen, voor een diepgaande redenatie moet je eerst zelf wat werk verzetten.

Ik persoonlijk vind het niet verbazingwekkend dat als je ergens binnenstapt, de regels niet leest en vervolgens gaat eisen dat anderen werk gaan doen wat je zelf overduidelijk weigert, dat de sfeer dan niet gelijk holee hoezee van z'n hopsasa is...

Verwijderd

Topicstarter
ok. even wat duiderlijker vraagjes dan.
Onder FAT32 moet ik dan clusters van 32k gebruiken en aangezien het voor groter bestanden bedoelt is maakt het niet uit. Hoe zit dat met NTFS? Ik weet dat ik een paar MB meer ruimte krijg als het FAT32 wordt. Weegt het wel op voor die paar MB?

• Stuiterbal
Verwijderd schreef op 29 January 2003 @ 02:00:
ok. even wat duiderlijker vraagjes dan.
Onder FAT32 moet ik dan clusters van 32k gebruiken en aangezien het voor groter bestanden bedoelt is maakt het niet uit. Hoe zit dat met NTFS? Ik weet dat ik een paar MB meer ruimte krijg als het FAT32 wordt. Weegt het wel op voor die paar MB?
Zoek 't lekker uit zeg... :/

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, ik heb de regels en faq al doorgenomen. Ik wil gewoon een mening van een ander die ook soortgelijke situatie kent en aangezien hier toch veel computerliefhebbers rondhangen die veel downloaden.(denk ik) Kan het toch niet veel kwaad?

Verwijderd

Topicstarter
Stuiterbal, ga ergens anders bijdehand doen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 29 januari 2003 @ 01:45:
1. Het is Terw_Dan en niet TerW_Dan ;)
2. Niet alles zal op internet te vinden zijn, daarvoor zijn wij. Om problemen, vragen en situaties op te lossen, te beantwoorden en te verhelderen. Als je kijkt naar het aantal topics op GoT zul je zien dat GoT helemaal niet afgeschaft hoeft te worden, er komen steeds nieuwe vragen bij namelijk.
Tweakers zijn best een vriendelijk volkje maar ze kunnen soms lichtgeirriteerd raken als vragen vaak langskomen en users zelf niet zoecken of zoeken (daar zit verschil tussen, ik geef persoonlijk de voorkeur aan het Oud-hollandsch zoecken). Maar het is hier vriendelijk genoeg hoor, als iedere user zijn eigen steentje bijdraagt kan gathering een heel gezellig forum zijn.
Verwijderd schreef op 29 januari 2003 @ 02:03:
Trouwens, ik heb de regels en faq al doorgenomen. Ik wil gewoon een mening van een ander die ook soortgelijke situatie kent en aangezien hier toch veel computerliefhebbers rondhangen die veel downloaden.(denk ik) Kan het toch niet veel kwaad?
Dat kan zeker geen kwaad. In mijn ogen is dat een belangrijk deel van GoT. MAAR gezien de hoeveelheid topics die hier al over zijn wordt dit er weer eentje van 13 in een dozijn, en dat is niet de bedoeling.

tot zover deze totaal offtopic reply.

• VisionMaster
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

Hoe kan er op dit topic nog serieus gelult worden.
De topic starter is hopelijk nieuw hier, zo niet, dan zie ik het slecht voor hem in ...

ik hoop dat een mod deze geweldig thread op slot gooit en in een verloren cluster plaatst.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
Beetje zeurderig hoor. Ik heb me altijd geergert aan dat verwijs naar de search en faq. Ook aan moderators die een topic al snel een slot geven omdat iets ergens anders al staat, tuurlijk komt dit voor maar als iets toch nog niet duidelijk was laat die topic dan gewoon doorgaan. Lijkt dat sommige mensen plezier hebben of niks beters te doen hebben dan het posten van dit soort posts of om een slotje roepen.

on-topic: Ik ga een 120 GB hd kopen en vroeg me ook af wat het beste was. Heb wat in de search rondgekeken maar iedereen roept weer wat anders.

NTFS sneller? dat vind ik in geen benchmark terug, integendeel: http://www.xbitlabs.com/storage/ibm-180gxp/

Het hangt er natuurlijk vanaf wat je het belangrijkst vind: betrouwbaarheid, databescherming, rechten op files, snelheid bij oa spellen, toegankelijkheid in dos en vanuit andere osses etc etc.

Ik weet niet wat de topicstarter wil, maar ik wil voor mezelf gewoon max snelheid en daarop heb ik nog geen antwoord gevonden NTFS of FAT32

[ Voor 36% gewijzigd door smokey op 29-01-2003 02:51 . Reden: typo's ]

• Stuiterbal
Ik heb me altijd geergert aan dat verwijs naar de search en faq.
Ik ben het deels met je eens. Maar een vraag zoals in deze topic komt écht (te) vaak voor. Je kan het vergelijken met vragen zoals "Welke MS Windows is het beste?" en zo. Als je die vragen vaker voorbij ziet komen heb je na verloop van tijd niet altijd even veel zin meer om een uitgebreid antwoord te geven, als het dan nota bene zeer makkenlijk is te vinden met de search. Voor dit soort dingen zijn FAQ's op opgesteld hoor.

Verwijderd

in elk geval is het snelheidsverleis van NTFS tegenover FAT32 te verwaarlozen.
FAT32 levert een paar MB meer op, maar versplit ook meer ruimte (grotere clusters).
NTFS werkt een stuk beter, ook als je een keer CHKDSK/Scandisk moet draaien.

• smokey
Faq heb je niet zoveel staan. Die heeft het alleen over de GB problemen met formateren enzo, die fat32 heeft. Daar hechten ik en de topicstarter niet zoveel waarde aan (hij wil het neem ik aan 1x formateren (in dos) en divx erop gooien).

Natuurlijk is hierover veel in de search te vinden. De topics zijn helaas vaak niet relevant. 1. ze zijn outdated en gaan over schijven kleiner dan 60 GB, volgens sommigen is ntfs pas met 100> gig sneller. 2. Het gaat niet over het snelheidsverschil tussen ntfs en fat32 maar over databeveiliging/integriteit 3. De een zegt weer heel wat anders dan de andere dit kan je natuurlijk altijd houden maar het kan geen kwaad om een recentere discussie te houden.

Ik zou graag wat benchmarks zien van mensen die een hd van meer dan 60 GB hebben en NTFS en FAT32 hebben gestest op snelheid.

Verwijderd

Ik zou graag wat benchmarks zien van mensen die een hd van meer dan 60 GB hebben en NTFS en FAT32 hebben gestest op snelheid.
Niemand die je tegenhoud om metingen te doen met je nieuwe HD.

Het ligt eraan wat erop staat, wat het doel is, en in hoeverre beveiliging een rol speelt - welke gaat "winnen" - elk met hun eigenaardigheden.

Een NT-based OS kiezen vanwege de hogere beveiliging en dan je OS op Fat32 installeren is nogal - tsja - dom op zijn minst.

Ieder filesysteem heeft zijn beperkingen - die je het beste voor jóuw toepassingen kunt benchmarken (een gamePC, FTPserver, DivX-bak, MultiTrackRecorder, VideoBewerkingsStudio etc hebben ieder hun eigen profiel en eissen die ze aan de hardware stellen).

Kortom: er is geen antwoord, alleen een methode om achter jouw antwoord te komen: meten is weten...

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

offtopic: Vragen over de clustergrootte heb ik toch nog niet zo heel vaak zien langskomen, ik kom dan niet dagelijks op GoT maar dat is toch een minder makkelijke vraag.
En ook met zoeken is dat een stuk minder eenvoudig te vinden.

ontopic: Hoezo zou fat32 grotere clusters hebben? Dat hangt er maar helemaal van af hoe je hem formatteerd.
Volgens mij is het trouwens bij NTFS wel mogelijk om 64 kilobyte clusters te nemen (dus minder ruimte) en bij fat32 maar 32 kilobyte clusters.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• smokey
Verwijderd schreef op 29 January 2003 @ 03:30:
Niemand die je tegenhoud om metingen te doen met je nieuwe HD.
Toch wel, ik zei ik ben van plan een HD te kopen, Ik heb nu geen 40+ gig HD
Het ligt eraan wat erop staat, wat het doel is, en in hoeverre beveiliging een rol speelt - welke gaat "winnen" - elk met hun eigenaardigheden.
Ja dat zei ik net ook al, maar een antwoord wat het snelste is op een grote HD ho maar.
Een NT-based OS kiezen vanwege de hogere beveiliging en dan je OS op Fat32 installeren is nogal - tsja - dom op zijn minst.
Uhm dude je dacht toch niet dat het kiezen voor windows xp altijd om de hogere beveiligings mogelijkheden was. Stabieler, meer hardware ondersteund etc.
Verwijderd schreef op 29 januari 2003 @ 03:30:
Kortom: er is geen antwoord, alleen een methode om achter jouw antwoord te komen: meten is weten...
Daar hebben we toch reviews, roundups, online benchmarks en forums als deze voor. Dat niet iedereen dat hoeft te gaan testen. Beetje zonde van de tijd als alle tweakers afzonderlijk van elkaar uit moeten vinden dat bij een 60 GB HD ntfs toch wel sneller is.

[ Voor 2% gewijzigd door smokey op 29-01-2003 03:59 . Reden: typo ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[google=advantages ntfs vs fat32]
Kijk eens aan..

En jij wilt dat wij het opnieuw voor jou moeten opsommen? Nee joh.. Dan zit je hier verkeerd; dit is namelijk Gathering of Tweakers. Dit soort vragen horen op www.beginnersweb.nl, www.iksnaphetniet.nl of www.computeridee.nl :)

Mocht je desondanks niet zo lui te zijn als je overkomt, dan kun je toch wel met je gezond verstand bedenken dat je even de schijf op verschillende manieren kan indelen/formatteren, waarna je een paar testjes doet: grote bestanden kopieren, Sandra/HDTach/ATTO/etc erop los gooien, etc..etc.. Op deze manier kom je tot een veel betere conclusie dan we je ooit kunnen geven :Y)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.