PAPST fan's ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Hey,

Ik hoor en lees overal maar dat papst fannetjes zo stil zijn, en dat je ze vrijwel niet hoort. Klinkt allemaal heel goed.

Mijn situatie:
-Lian-Li PC60 kast, met 2 koelers vóór, 1 achter en 1 boven, temp kast 25C
-AMD XP 2000+, met Arctic - Cooling Super Silent Pro, temp. rond de 60C
-ENERMAX 350W, met dual Papst, met 1 fan in en 1 uit die warme lucht in de kast
en de procesor blaast :(

Nu vind ik mijn computer toch nog wel veel lawaai maken en wil ik overgaan op allemaal Papst fannen!
Dus ik wil de 4 fannen in mijn kast vervangen door PAPST 8412 N/2GL FAN 80MM
Afbeeldingslocatie: http://www.reboweb.nl/picture.php?id=papst8412n2gl.jpg =PAPST 8412
Heeft iemand dit ook gedaan? En maakt het veel uit in lawaai en/of temperatuur verschil? Nu zitten overegens gewoon die standaard geleverde Lian-li fannetjes erin.

En wil ik de procesor koeler vervangen door een Swiftech mcx462+ met PAPST 8412 N/2GL FAN 80MM
Afbeeldingslocatie: http://www.reboweb.nl/picture.php?id=swiftechmcx462.jpg = Swiftech mcx462+

OF THERMALRIGHT SLK 800 met PAPST 8412 N/2GL FAN 80MM
Afbeeldingslocatie: http://www.reboweb.nl/picture.php?id=slk800.jpg = SLK800

Heeft iemand hier ervaringen mee, koelt het goed? Nu ben hier niet zo tevreden over 60C is wel erg hoog :( . En iemand anders raden me nog de Thermaltake Volcano 9 maar die valt af denk ik!

Dus kan iemand zijn/haar ervaringen posten en al het adevies is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb zelf ook een aantal papst fannen
en ik heb de mcx462 heatsink,
en ben zeer tevreden met dit alles.
de mcx462+ schijnt nog beter te zijn dan de gewone mcx462

als ik alle fans op max zet dan is de cpu 40 tot 45 graden
en als ik ze normaal laat draaien 45 tot 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdejong
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-04-2016

mjdejong

Rotterdam => X-treme

=> www.mjdejong.nl <= Tja, de jouwe is sneller! Deze is betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zoek eens in de search op PAPST en je wordt gek van geluk!

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07-2024

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

De eerste versie van die swiftech heb ik ook en is echt top!!

Destijds heb ik ook een papst fan hiervoor gekocht maar kan nou niet zeggen dat ik hier zo ethousiast over ben... De airflow valt tegen en door de sleeve bearing zit er ook een ligt irritant piepje in. Ik geef toe dat ze stil zijn die papst fans, maar ik heb liever een iets hardere ruis van de fan dan een zachter maar irritanter piepje. Het kan natuurlijk zijn dat ik net een minder exemplaar heb. Maar goed, voor mij geen sleeve bearing meer (gaat trouwens ook minder lang mee).

Gooi er dan een enermax op. Voor de beste koelingsresultaten blijft de delta echter het best (ook op 7 volt).

Succes met je koop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tisloafp
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 08:45
Ik heb zelf 4 papst NGML-fans in mijn kast zitten: 1 intake, 1 outtake, 1 voeding, 1 cpu.

Deze fans produceren 19dB(a) volgens de papst-website, niet onhoorbaar, maar ze worden ruim overstemd door mijn harde schijf (ibm 60gxp).
De fans die jij wil produceren maar 12dB(a) en zijn dus nog ruim 6 keer zo stil, het lijkt me niet dat je daar nog last van kan hebben.

Voor je cpu, ik neem aan dat dat die xp2800+ is, lijkt me zo'n fan toch nogal krap.
Kun je imho beter een iets sterkere fan kopen en iets waarmee je het voltage kan veranderen, dan kun je em iig nog harder zetten als je proc te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soen
Niemand die ook zijn Lian-li fan's heeft vervangen door PAPST?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een 2000+, en ik had OOK een Arctec kutkoeler. Ik heb nu een Alpha 8045 Heatsink met Papst koeler (die jij noemde). Je bent voor dit setje wel 65 EUro kwijt, maar het werkt geweldig icm zilverpasta. 35 graden stressed, 31 idle !!! :D
Goed spul, en lekker stil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

AMD lover schreef op 28 januari 2003 @ 11:49:
Niemand die ook zijn Lian-li fan's heeft vervangen door PAPST?
Qua casefans raad ik je toch echt de regelbare enermaxen aan. Je kan het toerental dan zo afstellen dat je in iedergeval buiten de resonatiefrequenties zit. Mijn ervaring is dat het geluid van resonanties irritanter is als dat van luchtverplaatsing. Is trouwens ook een stuk goedkoper...

Maar goed als je papst fans neemt ga je wel mee met de hype ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:54

Croga

The Unreasonable Man

Tip 1: Draai de fans van je voeding om. Laat degene binnen in je kast de lucht uit je PC zuigen, en degene aan de buitenkant het uitblazen. Scheelt je zo 10 graden op je CPU.
Tip 2: Zet een Zalman cooler op je proc. Wil je het geluid verminderen, vervang dan de bijgeleverde 8cm fan door een 12cm papst op 1500rpm. Zet dan wel ff in je bios de sensor voor de CPU fan uit anders valt je PC waarschijnlijk om de haverklap uit :)

Verder moet ik, persoonlijk, onze Beun_de_Haas tegenspreken (nofi natuurlijk joh)... Ik heb geen irritante piepjes van de enorme stapel papst fans in mijn server. Het enige wat ik nog hoor is de enorme bak lucht die er aan de achterkant uit de kast geblazen wordt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
Beun_de_Haas schreef op 28 January 2003 @ 11:52:
[...]

Qua casefans raad ik je toch echt de regelbare enermaxen aan. Je kan het toerental dan zo afstellen dat je in iedergeval buiten de resonatiefrequenties zit. Mijn ervaring is dat het geluid van resonanties irritanter is als dat van luchtverplaatsing. Is trouwens ook een stuk goedkoper...

Maar goed als je papst fans neemt ga je wel mee met de hype ;)
Ik stap juist af vd Enermaxxen en ga naar 2x Papst N2GML en 1x Papst N/2G, die Enermaxxen zijn wel regelbaar maar hebben op een lagere stand geen airflow en op een hogere stand zijn ze erg irritant hoorbaar :(

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Haha, ik dacht al dat ik jullie over me heen zou krijgen met mijn anti-papst uitspraken :)

Als case fan vind ik de enermaxen toch echt perfect. Al geef ik toe dat de airflow op lage stand gering is, maar voor casefans minder relevant. Op de heatsink zou ik een delta op 7 Volt gebruiken (je zal versteld staan van de temps!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Beun_de_Haas schreef op 28 januari 2003 @ 12:09:
Haha, ik dacht al dat ik jullie over me heen zou krijgen met mijn anti-papst uitspraken :)

Als case fan vind ik de enermaxen toch echt perfect. Al geef ik toe dat de airflow op lage stand gering is, maar voor casefans minder relevant. Op de heatsink zou ik een delta op 7 Volt gebruiken (je zal versteld staan van de temps!).
Waarom stop ik dan casefans in mijn kast? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soen
Jongens alvast bedankt voor de tips! Graag hoor ik nog wat meer tips/opmerkingen en ga NIET teveel OFF-TOPIC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

DutchCommando schreef op 28 January 2003 @ 12:22:
[...]

Waarom stop ik dan casefans in mijn kast? 8)7
Niet om windkracht 10 te creeren (met bijhorend geluid). Meer dan de ontstane warmte afvoeren is niet nodig.

Zo te horen heb je nog niet ge-experimenteerd met casefans en verschillende airflow... Je zal merken dat er een bepaald punt is waarbij hogere airflow weinig nut meer heeft.

[edit] mijn opgedane ervaring en mening omtrent zowel case als heatsink (papst) fans heb ik gegeven. Doe ermee wat je wilt :Y)

[ Voor 13% gewijzigd door Beun_de_Haas op 28-01-2003 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soen
Beun_de_Haas schreef op 28 January 2003 @ 12:28:
[...]

Niet om windkracht 10 te creeren (met bijhorend geluid). Meer dan de ontstane warmte afvoeren is niet nodig.

Zo te horen heb je nog niet ge-experimenteerd met casefans en verschillende airflow... Je zal merken dat er een bepaald punt is waarbij hogere airflow weinig nut meer heeft
Ja dat klopt wel maar ga niet eerst voor €50,- papst kopen om te experimenteren! Daarom dit topic om achter de ervaringen te komen van mensen die dit WEL hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_master
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Heb ook papst 80 mm erin zitten, echt stil en toch goede airflow...

Offtopic: Nu 'k m'n ASUS V7700 heb vervangen door een R9700 pro , is m'n case-temp gestegen tot +45°C onder load... is dit niet te heet? Heb m'n 2 casefans op verschillende manieren verplaatst, zonder succes... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Niet vervangen, maar ik heb er wel 3 in m'n case zitten :). Om precies te zijn, Papst 8412 NGL @ 1500rpm. Inderdaad superstil, je hoort ze alleen als je er met je hoofd naast zit. 3 dingen in m'n case maken meer herrie: m'n HD (niet superlawaai maar toch), Proc koeler (is Zalman, maar vanwege ff overklokken op volle toeren > 2500rpm ;) ) en vooral, de koeler op m'n vid kaart.

Misschien wel idee voor AMD lover om dat ook in de gaten te houden, de koeler op je vid. kaart. Toen ik die es een keer lostrok van de PCB, en de pc opstartte, was het een stuk stiller.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Vergeet niet dat ze bij de specs het aantal decibellen vermelden van "vrij draaiend", dus zonder er iets aan vast (heatsink/fanguard). Zelfs een Papst hoor je nog goed als je hem gemonteerd hebt.

De truc is om zo weinig mogelijk fans te plaatsen (Papst of el cheapo) die toch afdoende koeling geven

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soen
Croga schreef op 28 January 2003 @ 12:04:
Tip 1: Draai de fans van je voeding om. Laat degene binnen in je kast de lucht uit je PC zuigen, en degene aan de buitenkant het uitblazen. Scheelt je zo 10 graden op je CPU.
Dit heb ik even geprobeerd door de voeding uit mijn kast te halen en boven op de kast te leggen! Dit scheelde echter niet zoveel 5C :( maar toch het is weer 5 graden, dus ik denk dat is ze maar ff omgadraaien, kan dit wel zonder gevolgen? Hij wordt dan niet te heet? Achterop die nu intake is = PAPST 8412 NGM en onder die nu outtake is = 3912 NGL. En hoe doe ik dit dan, gewoon de fan's omdraaien dat ze de andere kant op blazen? Of moet ik ze op een andere connector doen, dit in verband met dat ze temperatuur gestuurd zijn! Die outtake is dus groter vandaar dat ik ff vraag of ik ze wel om kan draaien, want dan komt er wel warme lucht van mijn procesor en kast IN, dat kan geen kwaad?

En dan ben ik er wat betreft de casefans wel enigzins uit die vervanging ik door PAPST fan's

Dan blijf alléén nog een goeie en stille procesor koeler over!? Iemand nog ervaringen met PAPST fan's i.c.m een Swiftech mcx462+ of SLK800
Of iemand die een andere ZEER stille koeler weet voor mijn AMD XP 2000+

[ Voor 9% gewijzigd door Soen op 28-01-2003 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

AMD lover schreef op 28 januari 2003 @ 14:28:
[...]
..

Dan blijf alléén nog een goeie en stille procesor koeler over!? Iemand nog ervaringen met PAPST fan's i.c.m een Swiftech mcx462+ of SLK800
Of iemand die een andere ZEER stille koeler weet voor mijn AMD XP 2000+
ZEER stille koeler? Jah hoor, ik heb met mijn AMD XP 2000+ een Zalman CNPS 6000Cu derop zitten. Absoluut onhoorbaar als ie op 1900rpm draait :). Tempst zijn 40-46.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraggel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01-2023
Ik heb een 92MM NGM Papst fan (19dB), maar hij 'veroorzaakt' wel het meeste lawaai. Nu komt dat niet door dat ding zelf, maar door de luchtverplaatsing. Ik heb hem namelijk op een radiator gericht waar de lucht dus doorheen geduwd wordt en dat maakt nogal wat geluid :(.

Pluk de dag, maar laat nog wat hangen voor morgen! Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Waarom zegt iedereen dat Papst altijd stil is?

Ik heb er hier twee liggen die met 55 db helemaal niet stil zijn :P
En die dingen in die 3com switches zijn ook verre van stil.

Maar het is wel kwaliteit :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:37

reiker

dan jij!

mijn toevoeging: als je nog niet weet waar je je fans wil halen, op http://www.laupro.nl is net een nieuwe inkoopactie van start gegaan voor Papst fans, een 8412NGM voor rond de 13 euro. :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
  • Laatst online: 04-08 12:44
Ik heb het zelfde type Papst fans als die jij daar beschrijft.

Voordelen:
Heel erg stil

Nadelen:
Duur
Lage Airflow

Ik heb er dus 4 in mijn kast moeten zetten om voldoende airflow te krijgen. 2 outtake en 2 intake. In totaal geven 2 van die fans namelijk maar evenveel airflow als een gemiddelde 8cm fan (op 12V). Het effect bij mij is dus het zelfde als 1 outtake 12V 8cm fan (bijv. Sunon) en 1 intake 12V 8cm fan.

Voor je kast zijn ze dus voldoende (mits je er iets meer plaatst dan gewoonlijk), maar voor je processor weet ik het niet zeker. Je zou em misschien met die Swiftec wel weer rond die 60 graden kunnen krijgen. Wel veel stiller als wat je nu hebt natuurlijk :P.

Als je iets doet, doe het dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soen
reiker schreef op 28 januari 2003 @ 15:02:
mijn toevoeging: als je nog niet weet waar je je fans wil halen, op http://www.laupro.nl is net een nieuwe inkoopactie van start gegaan voor Papst fans, een 8412NGM voor rond de 13 euro. :)
off-topic: Ja daar ben ik van op de hoogte, maar koop ze bij die IA in Duitsland,

on-topic: Maar goed, nu hoor ik weer PAPST is helemaal niet stil :?
En voor die CPU koeler heb ik er eigenlijk 3 ,,genomineerd" :)

Deze:

- Swiftech mcx462+ + PAPST
- SLK 800 + PAPST
- Thermaltake Volcano 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 23:03

Smarron

The bend

http://home.hccnet.nl/hcc.akkerman/fans80-120.htm

Nog even de dB-en op een rij.

Ik heb zelf ook 5 papst-fans in mijn case zitten. Superstil. 3x N/2GL (2 Outtake, 1 intake), 1x NGM (Op CPU), 1x NGML (intake).

Het geluid wat ik hoor, komt van mijn Leadtek Ti4400, das echt een hard geluid.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlotterPower
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-09 21:51

FlotterPower

Boxy Brown

AMD lover schreef op 28 januari 2003 @ 15:09:[/b]
[...]

on-topic: Maar goed, nu hoor ik weer PAPST is helemaal niet stil :?
nee,... papst is wel stil hoor maar heeft gewoon ook exemplaren die niet voor stilte gemaakt zijn maar gewoon voor die hard coolen
maar die van jou( die je wilt halen) is zeker wel stil

[ Voor 40% gewijzigd door FlotterPower op 28-01-2003 15:24 . Reden: (258%) ]

I don't want no cake, I want me some pie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu 6 van die papst fannetjes in mn kast hangen (met rubbertjes dus geen resonantie).
op 12 volt hebben ze best een goede airflow maar zijn ze niet geruisloos, op 6 volt (door middel van een baybus) hoor je ze bijna niet

ik heb verder een zalman 6000 cu en die wordt met mn cpu cooler op silent mode max 45 graden stressed en 40 idle dus die papst coolers zorgen voor zat frisse lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
FANS zijn NOOIT stil, behalve als ze uit staan ;)

Dat is de enige regel die opgaat.

Waar echter veel problemen ontstaan met herrie is wanneer een fan versleten is, het ding gaat rammelen, resoneren, trillen. Allemaal dingen die veel herrie produceren.
Voordeel van Papst, Sunon en andere fabrikanten die lang in het vak zitten, ze maken degelijke fans, met een fors prijskaartje.
Sure, je 8cm fan die je kreeg bij een pak melk is even stil bij ongeveer dezelfde lucht verplaatsing. Aangezien je een fan zelden echt hoort lopen. De luchtverplaatsing is dan de meeste herrie.
Maar een fan die een tijdje draait krijgt dan na een tijdje bijgeluiden. En daar heb je de meeste last van.

Dus neem van mij aan:
Goedkope fans kunnen prima werken, even stil, even veel lucht. Maar verwacht geen oneindige levensduur. De merken die ik hierboven al noemde zijn net wat duurzamer.

Daarnaast is een voordeel dat je uit kunt zoeken welke je precies wil, veel merken leveren 1 of 2 verschillende fans, terwijl je een grotere keuze hebt bij papst.

Maar goed, papst is niet heilig, maar wel veilig, minste kans op herrie en problemen.

* TheGhostInc denkt bij een CPU van 60 graden aan een duct oid naar buiten, zulke warme lucht moet METEEN je kast uit om je kast enigszins koel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 09:25

JT

VETAK y0

Ik heb mijn Lian-Li PC60 volgedouwd met Papst fans, tenminste, alleen de case fans op het moment. Zo is het nu:
Front: 2x Papst 8412NGL
Rear: 1x Papst 8412 NGL
Enermax voeding met 2 standaard fans
Zalman met Zalman fan

De fan die bij de Zalman kwam ga ik vervangen voor een 120mm Papst die 26dB is en dan op 7 volt ofzo en als het dan nog niet stil is dan ga ik ook mijn Enermax modden met Papst fans. Maar de 8412NGL is zeker erg stil.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

alexandervisser schreef op 28 January 2003 @ 14:55:
Waarom zegt iedereen dat Papst altijd stil is?

Ik heb er hier twee liggen die met 55 db helemaal niet stil zijn :P
En die dingen in die 3com switches zijn ook verre van stil.

Maar het is wel kwaliteit :P
Papst maakt per cfm het minste geluid :Y) Dus wel de stilste :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook de fans in mijn Lian Li pc65 vervangen door 3 x papst 8412 N/2GL.
Alles is "geruisloos". Maar als je totaal niets wilt horen, zou je echt aan de achterkant van je kast die grill moeten vervangen, die blokkeert bijna 50% van de lucht. Dat wordt dus dremelen. Aan de voorkant heb ik de fans op 5 volt draaien met de optie: "L". Die 2 fans op 5 volt houden mijn 2 x maxtors d740x'en op 31 graden. Echt subliem en je hoort ze ook niet.

Wat ik je wel aanraad is om een 120MM papst te kopen voor je cpu en met een fanadapter op je blok te monteren, heb je meer profijt van. De koeling concentreer je dan op de kern waar het meest heet is en je hebt relatief betere db/cfm verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'k heb net gisteren 2 van die fan's besteld voor in m'n voeding.
Dat onding is het enige wat nog lawaai maakt in m'n pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keizer
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 January 2003 @ 16:11:
Wat ik je wel aanraad is om een 120MM papst te kopen voor je cpu en met een fanadapter op je blok te monteren, heb je meer profijt van. De koeling concentreer je dan op de kern waar het meest heet is en je hebt relatief betere db/cfm verhouding.
Zijn die heathsinks niet een beetje erg zwaar om er een adapter + giga fan op te plaatsen? Die 1e kun je nog met bouten vastzetten, maar die 2e...

Always outnumbered, never outgunned!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porn*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:47

porn*

...take on the world!

Ik heb 2x dezelfde als jij hebt, als intake en outtake, en ze zijn zeker weten enorm stil. Nadeel was dat ik me ging ergeren aan m'n CPU fan. Dat is nu een Zalman geworden. Daardoor ging ik me ergeren aan m'n HD. Dat is nu een 180GXP geworden, net niet zo stil als een Seagate Cudaatje maar wel erg snel ;)

Zeker een aanrader dus! Mensen die zeggen dat ze niet stil zijn snap ik niet, heb er totaal zo'n 15 ingebouwd bij mensen en allemaal maakten ze even veel (weinig eigenlijk ;) ) herrie als ik verwachtte.

Bnet pindle#2913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:01
Ik had eerst ook de 8412 N2/gl maar ben er toch weer vanaf gestapt. Waarom? Ze waren te stil...huh..

Ze namelijk heel stil maar hebben daardoor ook veel minder airflow. Aangezien ik nu een rheobus heb kon ik het mij veroorloven om iets zwaardere fans in te zetten aangezien in ze 's avonds stiller gezet kunnen worden.

Het scheelde bij mij toch wel een graadje of 6-8.
In het begin kwam er warme lucht uit mijn kast maar nu koele. Er wordt veel meer lucht door de totale kast heengevoerd en ook sneller.

Dit is wel iets waar je rekening mee moet houden ipv alleen het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

Ik heb een Papst 612 GMI 60mm fan op mn Videokaart gelijmd, op 12v hoor je hem niet (iig niet boven de rest van de herrie :P). Werkt super en het koelt nog beter dan de originele fan ook.

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
Op dit forum zei volgens mij iemand dat alleen de NGML dat irri piepende geluid maakt. Is er iemand die ervaring heeft met zowel de 8412 NGML (19db) en de 8412 NGL (12db)?

Edit: ok, bedankt mxstream :)

[ Voor 9% gewijzigd door Herr Muller op 30-01-2003 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Keizer schreef op 28 January 2003 @ 20:29:
[...]

Zijn die heathsinks niet een beetje erg zwaar om er een adapter + giga fan op te plaatsen? Die 1e kun je nog met bouten vastzetten, maar die 2e...
Neehoor, die adapter is van plastic, weegt totaal niets. Ik heb ook een zalman koeler ingebouwd bij een kennis en die woog bijna een kilo, geen probleem hoor >:)
Herr Muller schreef op 28 januari 2003 @ 21:18:
Op dit forum zei volgens mij iemand dat alleen de NGML dat irri piepende geluid maakt. Is er iemand die ervaring heeft met zowel de 8412 NGML (19db) en de 8412 NGL (12db)?
Ik heb ze beide. Ik heb geen last van piepend geluid. De 19db versie is merkbaar luider. Maar desalniettemin stil. Maar qua flow zit ie dicht in de buurt van die 12db versie. Dat is meer dan voldoende voor je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

JT schreef op 28 januari 2003 @ 16:03:
..

De fan die bij de Zalman kwam ga ik vervangen voor een 120mm Papst die 26dB is en dan op 7 volt ofzo en als het dan nog niet stil is dan ga ik ook mijn Enermax modden met Papst fans. Maar de 8412NGL is zeker erg stil.
Ik ga er ook een 120mm Papst bij zetten ipv de Zalman 90mm nu. Ga jij de 4412 FGL nemen? Die doet ruim 90cfm bij 26 dB he :)

edit: om de toeren aan te kunnen passen, werkt een Zalman fanmate er dan mee, of niet?

[ Voor 10% gewijzigd door Remy op 28-01-2003 21:48 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ReemF schreef op 28 januari 2003 @ 21:44:
[...]

Ik ga er ook een 120mm Papst bij zetten ipv de Zalman 90mm nu. Ga jij de 4412 FGL nemen? Die doet ruim 90cfm bij 26 dB he :)

edit: om de toeren aan te kunnen passen, werkt een Zalman fanmate er dan mee, of niet?
Waarom niet? Daar is die Zalman fanmate toch juist voor gemaakt!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over het stiller maken van mijn PC door het gebruik van Papst fans heb ik een uitgebreid topic geschreven : Klik HIER. Ook ik heb de standaard Zalman fan daarbij vervangen door een Papst 120mm.

De PC bleek na uitgebreide modificatie zowel erg stil als goed overklokbaar te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2003 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
resonatiefrequenties?
leer mij de betekenis, oh meester ;)

jah, ben van plan om mijn voedign ff te modden, en er meteen 2 nieuwe fans in te zetten
maar een fan van 19DB )papst) moet je toch niet horen,
mijn zalman op silent mode hoor ik niet, en die is 22db ofzo (volgens de site)
en anders ga ik idd gewoon voor de enermax (heb ik er nu een in zitten als intake, en ben behoorlijk te vreden, alleen de prijs van 15euro perstuk vind ik wat minder,
is gewoon 2 weken zakgeld ;) (hahahha, binnenkort studiefinanciering >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Verwijderd schreef op 28 January 2003 @ 23:40:
Over het stiller maken van mijn PC door het gebruik van Papst fans heb ik een uitgebreid topic geschreven : Klik HIER. Ook ik heb de standaard Zalman fan daarbij vervangen door een Papst 120mm.

De PC bleek na uitgebreide modificatie zowel erg stil als goed overklokbaar te zijn.
Je topic ff doorgelezen Bakkei, zeer kewl _/-\o_ . Ik wil binnenkort m'n PC ook ERG STIL gaan maken. Misschien een gat in m'n zijwand dremelen, alleen, ik heb geen dremel :P. Eerst maar es een nieuwe vidkaart + Zalman ZM80A HP, want het koelertje dat nu op m'n XFX GF4MX440 SE zit maakt een ***herrie ;).

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Laatst online: 07:41

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Papst sucks, ben het helemaal met Beun eens. Papst fans maken een irritant geluid.

Als je echt stil wil bestel dan bij oa bij 2cooltek.com Panaflo 8CM L1 fans.

Een fan die herrie maakt kan stiller worden als je het een kwartslag draait dus hoe je de fan ophangt kan ook flink schelen, laat het buiten de kast draaien en draai het iedere keer tot je de stilste positie hebt gevonden.

Boor al je fan bevestiginggaten uit en stop er rubbers is zodat de fans niet resoneren. Schroef ze niet vast maar gebruik trekbandjes en sluit de fans aan aan een baybus.

De fanguards achterop en bovenop (PC60USB) eruit dremelen en vervangen voor standaard roosters scheelt echt een slok op een borrel.

Langere schroeven halen voor de harddisks, in de bracket de gaten uitboren en rubbers plaatsen. Bracket moet je iets aanpassen(verbuigen) omdat je je schijven er anders niet tussen krijgt, het eindresultaat is verbijsterend.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
uuhm, of je koopt een hd houder voor in een cdrom bracket, werkt ook goed

en idd geen fanguard, mijn computer is helemaal fanguard loos, behalve de fan boven in de top (liggen vaak cd's op, en wil niet dat die in een fan komt ;) )
maar wat is:
resonatiefrequenties
nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Vooruit dan...

... elk "element" heeft een eigenfrequentie. Dit is de frequentie waarbij de amplitude van de trilling sterk wordt vergroot (wordt versterkt) waardoor het element sterk gaat trillen (resoneren). Dit wordt ook wel de resonantiefrequentie genoemd. In het verleden zijn hier complete bruggen door ingestort.

Nu is mijn ervaring dat, als je pech hebt, je fan precies op de eigenfrequentie van een onderdeel van je case kan zitten (ja, ook met een Papst fan kan dit...). Hierdoor is een in toeren regelbare fan ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De thermalright slk800 werkt beter met een wat minder krachtige van zoals die papst dus, omdat de hitte wat makkelijker kan ontsnappen. Swiftech is net iets beter maar dan wel met een dikke fan erop.

En btw noiseblockers alla S3 en S4 zijn net zo stil als papst fans maar net ff iets krachtiger en bijna geruisloos.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2003 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soen
Croga schreef op 28 januari 2003 @ 12:04:
Tip 2: ....
Hoe doe ik dit dan precies? Gewoon de allebei de fans omdraaien zodat ze de andere kant opblazen OF moet ik de draadjes veranderen?
Er zitten in mijn voeding dus twee fannen:
De papst 8412 NGM achterop de voeding (blaast er in) en de 3912 NGL (blaast de lucht eruit MAAR in mijn kast en op mijn procesor :( )
Ze zijn allebei temperatuur gestuurd ik weet niet of het uitmaakt EN/OF dat het zowiezo wel/niet kan! Model = ENERMAX Active PFC 350W

En voor de rest ben ik er dan uit, ik doe mijn kast met PASPT fannen (5x) en dan op mijn CPU een koelblok met een adapter van 80mm >>> 120mm en een PAPST 120mm erop. Alleen wil ik nog graag horen welk koelblok ik dan het best kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
lama

[ Voor 99% gewijzigd door Herr Muller op 30-01-2003 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook die 8412 NGML (19db) op mijn Alpha zitten, maar daar zit dus wel degelijk verschil in met die 8412 (12db) want die had ik eerst en toen ik die 19db versie erop had gezet gingen men temps toch echt met een 4/5 graden naar beneden. Qua geluid hoor ik wel verschil, maar dat maakt echt niet meer geluid als mijn Enermax voeding @ 1500rpm.

Ik heb btw ook een Lian Li kast en ga gewoon die fans ff op 7v laten draaien. Misschien moet je dat ook es eerst proberen voordat je voor je voor 50 euro fans gaat kopen. Heb hier wel nog die oude 8412 (12db) fan liggen dus misschien vervang ik die fan bovenop wel door die, want die hoor ik het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Papst. Wat zal ik daar nou eens over zeggen :+

Ben begonnen met standaard case fan en voedingsfan in Aopen H600A plus standaard AMD CPU koelertje. Pokkenherrie.

Case fans vervangen door door Enermax UC8FAB. Stil, maar alleen als ze langzaam draaien en dan verplaatsen ze maar weinig lucht. CPU fan vervangen door Zalman 6000 cu met 92mm fan. Heerlijk, dat scheelt.

Maar als tweakert ben je natuurlijk niet snel tevreden en je wilt overklokken dus veel koelen met weinig geluid. Dus case fans vervangen door 80mm Papst 8412 NMGL, Zalman fan vervangen door 120mm Papst 4412FGL. Voeding vervangen door Qtec550W en daarvan de fans vervangen door de Enermaxen die ik nog overhad. Deze draaien nu op de laagste stand.

En daarna nog een keer alle case fans en CPU fans op een baybus aangesloten 7/12v. Hehe, nu is het echt stil, temperatuur 6 graden omlaag en hoor je alleen nog de harddisks :) :) :)

Zal binnenkort wel een keer fotos plaatsen, kunnen jullie gelijk mijn raampje bewonderen... :P

Overigens heb ik nog nooit pieptonen gehad, maar scheelt het wel vaak hoe je de fans ophangt. Effe 90 graden draaien en kijken of dat beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 23:24:
Papst. Wat zal ik daar nou eens over zeggen :+

Ben begonnen met standaard case fan en voedingsfan in Aopen H600A plus standaard AMD CPU koelertje. Pokkenherrie.

Case fans vervangen door door Enermax UC8FAB. Stil, maar alleen als ze langzaam draaien en dan verplaatsen ze maar weinig lucht. CPU fan vervangen door Zalman 6000 cu met 92mm fan. Heerlijk, dat scheelt.

Maar als tweakert ben je natuurlijk niet snel tevreden en je wilt overklokken dus veel koelen met weinig geluid. Dus case fans vervangen door 80mm Papst 8412 NMGL, Zalman fan vervangen door 120mm Papst 4412FGL. Voeding vervangen door Qtec550W en daarvan de fans vervangen door de Enermaxen die ik nog overhad. Deze draaien nu op de laagste stand.

En daarna nog een keer alle case fans en CPU fans op een baybus aangesloten 7/12v. Hehe, nu is het echt stil, temperatuur 6 graden omlaag en hoor je alleen nog de harddisks :) :) :)

Zal binnenkort wel een keer fotos plaatsen, kunnen jullie gelijk mijn raampje bewonderen... :P

Overigens heb ik nog nooit pieptonen gehad, maar scheelt het wel vaak hoe je de fans ophangt. Effe 90 graden draaien en kijken of dat beter is.
1. Welke baybus gebruik je? Zelfgemaakte?
2. Hoe heb je je HDDs gemonteerd, met silentdrive, normaal, met rubbertjes...?
3. Fans ophangen, normaal vastgeklikt/geschroefd? Of ook rubberen pluggen?

Ik heb in een post ergens hierboven dat je je HDD met lange schroeven + rubbers vast moet schroeven en dat dit een wereld van verschil maakt wat betreft de hoogtoerige herrie van de HDD. Maar ik weet niet precies wat er nou bedoeld werd 8)7 . Merk ik toch weer dat ik meer van PMG weet dan casemodden :P

edit: Ik heb net bij Informatique een stel fans besteld, + fancontroller. Morgen ga ik ze halen. Ook nog ff bij de Gamma / Formido / vergelijkbare bouwmarkt langs voor rubberen pluggen :). Eens zien of ik mijn machien stiller kan krijgen...

[ Voor 7% gewijzigd door Remy op 31-01-2003 13:24 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soen
ReemF schreef op 31 januari 2003 @ 09:14:
[...]

edit: Ik heb net bij Informatique een stel fans besteld, + fancontroller. Morgen ga ik ze halen. Ook nog ff bij de Gamma / Formido / vergelijkbare bouwmarkt langs voor rubberen pluggen :). Eens zien of ik mijn machien stiller kan krijgen...
Post jij je bevindingen hier dan even? Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Baybus zelf gemaakt, fotos komen eraan. 1e poging ging niet goed. Dacht dat ik 5v leds had maar bleken 2v leds te zijn. Als je ze dan toch op 5v zet doen ze het niet zo lang O-) maar ze geven wel veel licht ;)

HDs staan onderin de kast op een dubbele laag ondertapijt. Dit is geluidsdempend/isolerend materiaal dat onder vloerbedekking of parket gebruikt wordt. Scheelt een stuk, nu alleen nog de hoge tonen weg.

Silentdrive wordt afgeraden voor 7200 rpm schijven want die worden te warm. Heb het natuurlijk toch geprobeerd maar die IBMs van mij worden al snel 50+ graden en dat vind ik te warm.

Fans zijn nu nog gewoon vastgeschroefd. Kast zelf resoneert helemaal niet maar het losse front wel een beetje. Daar moet ik dus nog wat aan doen. Heb nog Dynamat liggen, denk dat ik dat maar ga gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2003 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check m'n sig. 3 Papst fans in m'n bak. Ze zijn duur, maar ze zijn ook stil. Ga gewoon voor goed spul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Ok, heb gisteravond alles opgehaald bij Informatique, en getest enz enz. Hier mijn bevindingen:

Eerst de fancontroller:

Het is dus de Vantec Nexus NXP201 Zwart, met 4 draaiknopjes voor harder/zachter waaien.

Installatie is een eitje, alleen hadden ze er dus wel 1 extra 4 naar 3 pins aansluiting bij kunnen doen. Maar dat wist ik van tevoren. Het ding geeft een leuke blauwe gloed, en doet z'n werk perfect. Nu ff 3 fans op aangesloten, later komt er een 4e bij :).
Pic:
Afbeeldingslocatie: http://www.vantecusa.com/fancontroller.jpg

De zwarte dus ;).

Maar dit topic gaat dus over Papst fans. Laat ik daar nu over verhalen:

De fans:
Samen met die fancontroller nog 3 fans gehaald: een 4412 FGL 120mm fan (groot ding joh :P) en 2x de 8412 FGL. Beide draaien op vol vermogen (12V) al heel lage toeren (1600 voor de 4412 en 1500 voor de 8412) dus als je ze langzamer laat draaien, zijn ze nog stiller. Overigens gaat het natuurlijk bij de Papst fans niet alleen om stilte, maar dat ze ook lang meegaan. Ze hebben namelijk sleeve baring, en dit maakt op de lange duur veel minder lawaai dan ball bearing vanwege slijtage.

Eerst dus de 4412 in de plaats van de originele 90mm Zalman fan geplaatst, waardoor de fansteun ook ff naar beneden moest. 120mm is toch niet niks hehe. Binnenkort zal ik in dit topic wel wat pics ervan posten.

Op diezelfde steun heb ik een 8412 FGL gemonteerd, die richting m'n vidkaart waait. Het minikoelertje dat erop zat (XFX Geforce4 MX 440SE) heb ik losgekoppeld, want dat scheelde de helft van het lawaai. Die vidkaart wordt dus nu gekoeld door een aparte 80mm fan, die onder die 4412 hangt. Volgen we het nog? Mooi, dan gaan we door naar de casefans :).

Er hangen nu 5 casefans in m'n kast, 2 voor en 3 achterin. Er is daarvan maar 1 fancontrolled door m'n Nexus, en dat is er 1 voorin. 4 van die 5 zijn 8412 FGLs, en de 5e zit achterin bovenin, boven m'n voeding. Dat is de 90mm Zalman fan die ik over had na het plaatsen van de 4412.

Als zodanig wordt er dus meer afgezogen dan aangevoerd, maar ik heb op een site (zal de url nog es opzoeken) gelezen dat het 'windtunnel effect' het meest effectief blijkt als het gaat om luchtkoeling. De bedoeling van dat windtunnel effect is, dat er nergens dode hoeken in je kast zitten, waar dus warmte zich kan ophopen. Dit is bij mijn case nu goed voor elkaar, want door naar het volgende stukje:

Temps

De temps zijn gemiddeld nu zo'n 7 graden gedaald. Hardwarematig heb ik alles nog hetzelfde staan: proc 100mhz overgeclockt, vidkaart niet geclockt. Stats:

Voor plaatsing van 120mm fan + 3 extra casefans:

cpu: 42-48 idle/load
mb: 30-36 idle/load
case: 28-31 idle/load

Na:

cpu: 36-41 idle/load
mb: 24-29 idle/load
case: 22-26 idle/load

Kamertemp: 20-22 graden.

In totaal hangen er dus nu 7 fans in m'n case, te weten:

5x 8412FGL, 2 in, 2 uit, 1 op vidkaart blazend
1x 4412FGL, CPU koeler
1x Zalman 90mm, boven voeding, als afzuiger voor warmte bovenin m'n case.

Geluid
Door m'n Nexus fancontroller kan ik het geluid dus goed beheersen. Maar sowieso valt het alleszins mee, zelfs met die 7 fans. Ik hoor nu m'n HDD (WD-800JB) er zelfs een beetje bovenuit, dus binnenkort gaat die gemonteerd worden in rubber :).

Correcte plaatsing van de fans is absoluut belangrijk. In een post ergens hierboven werd al gemeld dat je een fan ff buiten de kast moet laten draaien, en dan steeds een kwartslag draaien totdat je z'n stilste positie hebt gevonden. Dit maakte bij mij overigens alleen bij de Zalman 90mm fan uit, niet bij de Papsten. Maar het is dus wel belangrijk dat ze goed vastzitten, anders gaan ze resoneren. Mijn kast heeft fanbrackets voor en achter, dus dat zit ook goed.

Over het geheel ben ik best tevreden zo. Nog wat kleine aanpassingen, en ik heb een heel stil systeem, zelfs met al die fans. Voor de exacte hardware details, zie m'n specs in m'n sig. Succes aan iedereen die ook aan de Papsten gaat.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals beloofd wat pix. Mijn fanbus:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/j.e.weegink/images/Front%20View%204%20leds.jpg

En de HDs onderin de kast:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/j.e.weegink/images/Drives%20Closeup.jpg

Heb nu de volgende fans:
2x Papst 8412NMGL outtake (achterkant)
1x Papst 8412NMGL intake (voorkant)
2x ???? uit de Q-tec 550W voeding (zijkant)
1x Papst 4412FGL (op de CPU)
2x Enermax UC-8FAB (in de voeding)
1x 40mm fan (op video kaart)

En alles draait op 7 volt of minder, dus stil :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
2x ???? uit de Q-tec 550W voeding (zijkant)
die qtec voeding fans.......
bhabha
ik heb ze ook uit mn voeding gehaald
(heb er 2 enermaxen in zitten, eentje aangesloten in de voeing zelf :+ een 3pins op 2 pins aansluiting (de 3de ingang zit over de 2de 2pins aansluiting lol))
en de andere zit aan een 4pins 12volt... lekker stil,

maar die 2 fans die ik dus overhad heb ik als casefan...
maar die gaan er toch zeer snel uit (waarschijnlijk ook enermax)
want als je daar ff de stekker uit trekt en kijkt wat dat scheelt...

(en dna een hd met fdb, die ik eigelijk al binnen zou moeten hebben (thnx exile :( )
en dan is het renderen terwijl ik slaap)

owh, eigelijk heeft dit niks met papst te maken...

oeps, had niet gezien dat alles op 7 volt liep....
bij die qtec fans, kan ik daar gewoon de draadjes van omdraaien (omdat die er toch maar 2 heeft?) zo ja waar? (kan ze moeilijk uit de conector gaan liggen trekken)

[ Voor 13% gewijzigd door ixl85 op 02-02-2003 03:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mwoch, die draadjes trek je zo uit de connector als je het lipje dat ze op hun plaats houdt even indrukt.

Omdraaien zou ik niet doen want veel (alle?) fans draaien dan niet of de verkeerde kant op.

Die oude fans uit de voeding maken op 12v inderdaad vrij veel lawaai, aanzienlijk meer dan de Papst fans. Maar bij mij draaien ze op 7v en dan nog alleen als de temperatuur te hoog oploopt (case/HD). Zijn wel mooie fans om te zien, overigens: transparant roze :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 08:29
Ik zit er ook aan te denken om zo'n Vantec controller + paps fans aan te schaffen. Maar heb jij er geen last van dat de fans uitgaan als je het voltage op z'n laagst zet?

Want volgens de specificaties moet een Papst minimaal 8 volt krijgen. En een Vantec controller gaat van 7-12 volt :)

In space no-one can hear you scream | http://www.google.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Voor mij duurt het nog ff voordat ik mijn 120mm Papst heb; bestel hem bij een IA, net zoals dezelfde baybus als jij :) Respectievelijk 17 en 35 pleuro. Onthoud dat de fan aan de bovenkant van je kast veel lawaai maakt. Het is een dun alu paneeltje waar die aan hangt en van het lawaai werd ik niet goed. Dat was tenminste zo bij de standaard fans. Misschien dat de Papst zo langzaam draait dat de plaat niet meer resoneert, maar het is ff het proberen waard; ff uit zetten en kijken hoeveel het in lawaai scheelt. Voor de rest is het ook belangrijk die 120mm niet met het midden over je Zalman te hebben; het centrum van de fan is een gesloten rond dus daar komt geen lucht vandaan.

[ Voor 73% gewijzigd door JT op 02-02-2003 16:04 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 15:45:
Mwoch, die draadjes trek je zo uit de connector als je het lipje dat ze op hun plaats houdt even indrukt.

Omdraaien zou ik niet doen want veel (alle?) fans draaien dan niet of de verkeerde kant op.

Die oude fans uit de voeding maken op 12v inderdaad vrij veel lawaai, aanzienlijk meer dan de Papst fans. Maar bij mij draaien ze op 7v en dan nog alleen als de temperatuur te hoog oploopt (case/HD). Zijn wel mooie fans om te zien, overigens: transparant roze :9
klopt ze zijn wel cool,
maar hoe laat ik ze dna op 7volt runnen? (door zoon kabeltje er tussen te proppen?)

http://www.powerparts.nl/d.asp?WCI=c&c=51

het enige probleem van de cable hier boven is dat het maar 2 volt scheelt...
weet iemand waar ik 12 --7 volt kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Fr3aKER schreef op 02 February 2003 @ 16:01:
[...]

Ik zit er ook aan te denken om zo'n Vantec controller + paps fans aan te schaffen. Maar heb jij er geen last van dat de fans uitgaan als je het voltage op z'n laagst zet?

Want volgens de specificaties moet een Papst minimaal 8 volt krijgen. En een Vantec controller gaat van 7-12 volt :)
Nope, geen last van :). Ze draaien gewoon door, maar dus heel langzaam, en zowat onhoorbaar. Blijkbaar doen ze het zelfs op 7 Volt.
JT schreef:
Voor mij duurt het nog ff voordat ik mijn 120mm Papst heb; bestel hem bij een IA, net zoals dezelfde baybus als jij. Respectievelijk 17 en 35 pleuro. Onthoud dat de fan aan de bovenkant van je kast veel lawaai maakt. Het is een dun alu paneeltje waar die aan hangt en van het lawaai werd ik niet goed. Dat was tenminste zo bij de standaard fans. Misschien dat de Papst zo langzaam draait dat de plaat niet meer resoneert, maar het is ff het proberen waard; ff uit zetten en kijken hoeveel het in lawaai scheelt. Voor de rest is het ook belangrijk die 120mm niet met het midden over je Zalman te hebben; het centrum van de fan is een gesloten rond dus daar komt geen lucht vandaan.
De fan boven m'n voeding maakt echt nul lawaai op langzaamste stand. Geen resonanties. Ik heb em gewoon met 2 dikke alu schroeven vastgeschroefd :).
Die 120mm zit idd niet precies over het midden, dat past niet eens want op de steun gaat de schroef niet meer naar links/achterkant van de kast :). Dus hij zit iets meer naar voren. Da's juist goed, want dan blaast ie verse lucht van de voorkant van de case erop. De 2 fans er vlak achter zuigen de warme lucht dan af. Ik zal ff kijken of ik zo een plaatje kan uploaden ergens, zodat ik het precies kan laten zien.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manie Riets
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-09-2024
Verwijderd schreef op 28 January 2003 @ 18:38:
'k heb net gisteren 2 van die fan's besteld voor in m'n voeding.
Dat onding is het enige wat nog lawaai maakt in m'n pc
Ga ik ook doen, heb een nieuwe q-tec voeding en de herrie is behoorlijk toegenomen, papst lijkt me het beste hiervoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soen
Ok, over de case fan's ben ik het dan eens --> dat worden Papst! :D
Maar de procesor koeler ben ik nog niet helemaal uit :(

- Swiftech mcx462+ Adapter 80 --> 120 mm + 120mm PAPST fan à 24dB
- SLK 800 Adapter 80 --> 120 mm + 120mm PAPST fan à 24dB
- Thermaltake Volcano 9 à 17-42dB

Zijn allemaal wel mooie koelers maar..
- kan die 120mm van 24dB ook op 7Volt lopen?
- en houden ze me zo mijn AMD XP 2000+ een beetje koel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD lover schreef op 03 February 2003 @ 16:20:
Ok, over de case fan's ben ik het dan eens --> dat worden Papst! :D
Maar de procesor koeler ben ik nog niet helemaal uit :(

- Swiftech mcx462+ Adapter 80 --> 120 mm + 120mm PAPST fan à 24dB
- SLK 800 Adapter 80 --> 120 mm + 120mm PAPST fan à 24dB
- Thermaltake Volcano 9 à 17-42dB

Zijn allemaal wel mooie koelers maar..
- kan die 120mm van 24dB ook op 7Volt lopen?
- en houden ze me zo mijn AMD XP 2000+ een beetje koel?
Ja die papst loopt ook op 7v. Minder zou ik niet doen want dan start ie soms niet.

Ik heb zelf een Zalman CNPS6000cu op mijn CPU zitten met die 12cm papst erboven. Koelt uitstekend en bijna onhoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ixl85 schreef op 02 February 2003 @ 18:08:
[...]

klopt ze zijn wel cool,
maar hoe laat ik ze dna op 7volt runnen? (door zoon kabeltje er tussen te proppen?)

http://www.powerparts.nl/d.asp?WCI=c&c=51

het enige probleem van de cable hier boven is dat het maar 2 volt scheelt...
weet iemand waar ik 12 --7 volt kan krijgen
Tja. Ik gebruik de fanspeed regelaar (Fan Mate 1) die ik nog over had van mijn Zalman fan. Daarmee kun je traploos regelen. Kost los iets van 6 euro ofzo en je kunt er rustig 2 fans aan hangen.

Natuurlijk kun je die fans ook direct op 7v aansluiten. Normaal hangt het ene pootje aan de nul (zwarte draad op een molex) en het andere pootje aan de +12v (verschil 12-0=12v).

Voor 7 volt hang je het ene pootje aan de rode draad (5v) ipv de zwarte, dan krijg je een verschil van 12-5=7v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Verwijderd schreef op 03 februari 2003 @ 22:35:
[...]
Ik heb zelf een Zalman CNPS6000cu op mijn CPU zitten met die 12cm papst erboven. Koelt uitstekend en bijna onhoorbaar.
Same here, Zalman CNPS 6000Cu + 4412 FGL 120mm Papst. Ideale koelcombo als je de ruimte + het geld hebt :). Als die 4412 de enige fan in m'n kast zou zijn (buiten m'n voedingfan natuurlijk) en m'n harde schijf zou superstil zijn, dan zou je m'n pc op normale afstand echt niet horen 8) .

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook alles Papst wat de klok slaat!!

Intake en outake ngml op 8 volt (adapterkabeltje Silverado). Voeding Enermax 350 van Aconto, met Papst tempgestuurde fan. Op mijn AMD XP2400+ een Alpha Pal 8045T met een 120mm Papst!!

De enige fan die ik duidelijk hoor (op luchtverplaatsing van de Papsts koelers na) is de fan op mijn Connect 3D 9500Pro, niet storend overigens!!

Dit alles in een geluids-geïsoleerde miditower van Aconto (Ik ben er nog steeds van overtuigd dat dit de temps verhoogd)

Qua geluid en koeling ben ik hier dik tevreden mee :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soen
Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 12:48:

Intake en outake ngml op 8 volt (adapterkabeltje Silverado). Voeding Enermax 350 van Aconto, met Papst tempgestuurde fan. Op mijn AMD XP2400+ een Alpha Pal 8045T met een 120mm Papst!!
Wat zijn je temperaturen, met die AMD2400+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

49 idle...stressed (1 uur 3Dmark) 54 a 55 graden!! kamertemp 23 a 24 graden!!
De 120 mm Papst loopt overigens op 10 volt!

Ik vindt dit niet slecht :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2003 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soen
Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 13:28:
49 idle...stressed (1 uur 3Dmark) 54 a 55 graden!! kamertemp 23 a 24 graden!!
De 120 mm Papst loopt overigens op 10 volt!

Ik vindt dit niet slecht :)
Ik vind deze temperaturen als ik het eerlijk zeg wel wat aan de hoge kant! 54/55 graden met zo'n duur blok + fan! :(
Als dat zo is moet ik er nog maar eens heeeel goed over gaan nadenken of ik de combi Swiftech + 80x80 papst fan neem, heb nog tot en met vrijdag; dan sluit namelijk de IA :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 12:48:

De enige fan die ik duidelijk hoor (op luchtverplaatsing van de Papsts koelers na) is de fan op mijn Connect 3D 9500Pro, niet storend overigens!!

Dit alles in een geluids-geïsoleerde miditower van Aconto (Ik ben er nog steeds van overtuigd dat dit de temps verhoogd)

Qua geluid en koeling ben ik hier dik tevreden mee :)
Inderdaad. Toen ik alle fans had vervangen door Papst en op 7 volt draaide, hoorde ik ook voornamelijk die fan op de video kaart.

Die draait nu dus op 3v ipv 5v. Had geen weerstandje meer dus heb er maar een rode led tussen gezet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

55 graden stressed is inderdaad veel te warm. Mijn Palomino 1800+ is stressed 41C met de fan op 7V. Bij 12V krijg ik hem makkelijk op 35C. Ben benieuwd wat de temperatuur wordt als ik mijn nieuw Tbred erin zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 00:27:
55 graden stressed is inderdaad veel te warm. Mijn Palomino 1800+ is stressed 41C met de fan op 7V. Bij 12V krijg ik hem makkelijk op 35C. Ben benieuwd wat de temperatuur wordt als ik mijn nieuw Tbred erin zet...
Wat voer CPU koeler heb je, als ik vragen mag?? En wat heh je nog meer aan koeling in je kast!!! Is het lekker rustig of lijkt je systeem meer op een turbine!!

Kijk, een stil systeem en lage CPU temps gaan niet samen. Ik tracht een balans te vinden tussen aanvaardbaar geluid (stil) en redelijke koeling!!

En wat is er precies mis met een CPU temp van 55 graden stressed voor een AMD 2400XP+?? Ik kan me geen stabieler systeem wensen!!!

P.S. en iedereen die met die idioot lage temps komt neem ik zo wie zo al met een korrel zout!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik een Zalman CNPS6000cu. Halve kilo koper, dat wel, dus voorzichtig zijn als je je kast verplaatst. Normaal zit daar een 92mm zalman fan boven, maar die heb ik vervangen door een 120mm papst 4412FGL. Momenteel is het wat warm op mijn studeerkamertje, graad of 23 schat ik en nu is de kast temperatuur 35C en de CPU 45 stressed (bij alle fans op 7v). Die temp kan makkelijk omlaag maar de coputer staat nu onder mijn buro waar hij zijn warmte niet zo goed kwijt kan.

Een palomino zoals ik heb wordt altijd warmer dan een Tbred. Een van de oorzaken is de hogere Vcore (1,75 ipv 1,5-165 voor Tbreds). 55C vind ik dus erg warm. Veel Tbreds worden al onstabiel bij 50C, dus overklokken wordt dan lastig. Als die van jou bij 55C nog stabiel draait dan is dat natuurlijk prima.

Overigens ben ik met je eens dat koelen prima is mits redelijk stil. Daarom heb ik alleen maar hele stille fans. Zelfs de 120mm doet slechtsz 26db bij 12v, en bij mij draait ie altijd op 7v wat een wereld van verschil is.

Maar goed, wat voor koeler/fans/koelpasta gebruik jij dan?

En wat betreft je PS: je mag best even komen kijken hoor als je het niet gelooft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je 8 posts terug leest kun je zien wat voor koeler ik gebruik! Die Amd XP2400+ (koelpasta Arctic Silver III) draait bij mij op een ECS K7S5A. Voordat ik de 120mm Papst (ook een 4412F/2GL) erop had zitten heb ik met BURNK7 de stressed temp tot 66 graden gekregen!! Direct daarna een uur 3dmark, met een Connect3D 9500 Pro (ook fijn voor je temps), gedraaid zonder ook maar een probleem. Wat nou instabiel??

Mijn Aconto midi-tower is geluids-geïsoleerd en ik blijf van mening dat dit hogere temps geeft, hoewel mijn case-temp altijd 28 a 29 graden is met een kamertemp van 24 graden!!

Aanvulling: Mijn bureau staat in een hoek, zo ook mijn PC-kast. De achterkant staat ongeveer 10 cm vrij van de muur, zo ook de linker zijkant. Daarboven bevindt zich op 18 cm afstand een boekenplank. Niet ideaal, maar het kan helaas niet anders! Het grote nadeel van deze opstelling is dat de warmte die vrijkomt, zich ophoopt in de hoek!!

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ress
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-07 10:50
Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 19:31:
[...]

Wat voer CPU koeler heb je, als ik vragen mag?? En wat heh je nog meer aan koeling in je kast!!! Is het lekker rustig of lijkt je systeem meer op een turbine!!

Kijk, een stil systeem en lage CPU temps gaan niet samen. Ik tracht een balans te vinden tussen aanvaardbaar geluid (stil) en redelijke koeling!!

En wat is er precies mis met een CPU temp van 55 graden stressed voor een AMD 2400XP+?? Ik kan me geen stabieler systeem wensen!!!

P.S. en iedereen die met die idioot lage temps komt neem ik zo wie zo al met een korrel zout!!
Wat vind jij dan lage cpu temps?
Mijn amd 2000+ word niet warmer dan 27 graden. En in rust is het rond de 23 graden.
http://members.chello.nl/c.visscher/7.jpg
http://members.chello.nl/c.visscher/9.jpg

Korreltjes zout lossen trouwens op in water :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ress schreef op 06 February 2003 @ 23:03:
[...]

Wat vind jij dan lage cpu temps?
Mijn amd 2000+ word niet warmer dan 27 graden. En in rust is het rond de 23 graden.
http://members.chello.nl/c.visscher/7.jpg
http://members.chello.nl/c.visscher/9.jpg

Korreltjes zout lossen trouwens op in water :P
Zo'n constructie is iets wat ik niet zoek, wat niet wegneemt dat je resultaten prima zijn :) Ik bedoelde dan ook luchtgekoelde systemen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:27
Ik heb nu 3 papst fans 80*80 intake en 3 outtake @ 5 volt.
En er hangt nog een papst 92*92 boven mijn zalman 6000CU.
Tb 1800+ idle iets van 28 graden en totaale geluidproductie is minder als 10DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Laatst online: 07:41

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

totaale geluidproductie is minder als 10DB
:O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O

Meten = weten!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Minder als 10Db? Sorry hoor Procyon for life, maar dat vind ik wel erg zacht. Ik bedoel, een rustige/stille kamer is al 30Db, een rustig gesprek 35-45, dus tja, 10 Db? hmmm, als je dat al kan meten, dan nog is er teveel 'ruis' in de omgeving, of je moet een geluidsdichte studio hebben o.i.d.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hardeschijven maken sowieso meer geluid dan 10dB.
Check deze site:
http://www.gehoor.be/index/default.asp?dossier=geluid

het tikken van een wekker wordt hier als voorbeeld genomen voor geluiden tussen 20 en 30dB. Het verschil tussen 10 en 20 dB is een factor 10x zo hard (3dB = ~2x). En je kan me niet wijsmaken dat een computer 10x minder lawaai maakt dan een tikkende wekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 22:14:
Als je 8 posts terug leest kun je zien wat voor koeler ik gebruik! Die Amd XP2400+ (koelpasta Arctic Silver III) draait bij mij op een ECS K7S5A. Voordat ik de 120mm Papst (ook een 4412F/2GL) erop had zitten heb ik met BURNK7 de stressed temp tot 66 graden gekregen!! Direct daarna een uur 3dmark, met een Connect3D 9500 Pro (ook fijn voor je temps), gedraaid zonder ook maar een probleem. Wat nou instabiel??
...
En als je 11 posts terug leest kun je zien wat voor koeler ik gebruik 8)

En verder zeg ik niet dat jouw systeem instabiel is, ik zeg alleen dat veel Tbreds instabiel zijn boven de 50C. Doe eens een search op dit forum en je zult zien dat dat behoorlijk vaak gemeld wordt. Als jouw systeem wel stabiel is dan is dat toch mooi?

Mijn 1800+ wordt pas warmer als ik hem overklok naar 2000+ met een Vcore van 1.85v. Verder komt ie alleen als ik hem flink koel. Hoever weet ik nog niet want ik heb mijn Corsair Pc3500 memory pas een paar dagen binnen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 23:40:
[...]

knip/ik zeg alleen dat veel Tbreds instabiel zijn boven de 50C. Doe eens een search op dit forum en je zult zien dat dat behoorlijk vaak gemeld wordt./knip

Dit vindt ik toch iets te kort door de bocht :)

Veel instabiliteit is veelal een combinatie van factoren en wordt meestal niet alleen veroorzaakt door een Tbred die boven de 50C komt. Ik denk dan bijv. aan mobo, geheugen, voeding, OS. etc. Wat bedoel je eigenlijk met boven de 50C....70C misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zucht. Natuurlijk is het een combinatie van factoren. Maar dan geldt ook dat de zwakste schakel bepalend is. Dus ja, goede kwaliteit memory (heb nu Corsair XMS PC3500). een goede voeding (550W), mobo (Asus A7N8X deluxe is onderweg) en OS (win2k). Houden we over de temperatuur.

En dan we in diverse threads dat kouder beter is, zeker als je wilt overklokken. Een simpele quote uit de FAQ:
Voor zowel AMD als Intel processors geldt dat een temperatuur boven de 60 graden aan de hoge kant is. Hoewel dat nog lang niet de fysieke grens van de processor is wordt het systeem vaak instabiel en gaat de levensduur van je processor hard achteruit. Beter koelen is dan het devies.
Ik vind (persoonlijke mening, maar gebaseerd uit vele ervaringen, oa op GoT) 55C te hoog. Ik zit liever onder de 45C. Mijn systeem is dan in ieder geval stabiel als ik overklok. Bij 55C is ie dat niet.

En nu vind ik het welletjes. Ga nu gewoon even vieren dat dit mijn honderdste post was.
offtopic:
Sietse zet zijn feestmuts op en pakt een toeter... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 11:55:

En nu vind ik het welletjes. Ga nu gewoon even vieren dat dit mijn honderdste post was.
offtopic:
Sietse zet zijn feestmuts op en pakt een toeter... :+
Gefeliciteerd.....neem er een paar op zou ik zeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Verwijderd schreef op 07 februari 2003 @ 21:58:
hardeschijven maken sowieso meer geluid dan 10dB.
Check deze site:
http://www.gehoor.be/index/default.asp?dossier=geluid

het tikken van een wekker wordt hier als voorbeeld genomen voor geluiden tussen 20 en 30dB. Het verschil tussen 10 en 20 dB is een factor 10x zo hard (3dB = ~2x). En je kan me niet wijsmaken dat een computer 10x minder lawaai maakt dan een tikkende wekker.
ReemF schreef op 07 February 2003 @ 20:11:
Minder als 10Db? Sorry hoor Procyon for life, maar dat vind ik wel erg zacht. Ik bedoel, een rustige/stille kamer is al 30Db, een rustig gesprek 35-45, dus tja, 10 Db? hmmm, als je dat al kan meten, dan nog is er teveel 'ruis' in de omgeving, of je moet een geluidsdichte studio hebben o.i.d.
Gasten, luister.

Ik heb dus 6 van die Papst fans die 12 db geluid produceren op 12 volt, deze fans lopen op 5 volt.
Mijn hardeschijf is een seagate Barracuda V die op 18 millimeter afstand een geluid productie heeft van 37.8 DB, in mijn kast is deze met rubberen lagers bevestigd en omgeven door geluidsisolerend schuim.
Mijn videokaard is gekoeld door de beroemde zalman vga koeler, en op mijn processor zit een Zalman 6000CU koeler met daarop een Papst @ 5 volt.

Doe ik mijn kast dicht dan hoor ik niet of hij aanstaat, als ik 'snachts wakker wordt hoor ik als enige (als je er geconcentreerd naar luisterd) mijn hardeschijf data wegschrijven als ik aan het downloaden ben.
Ten koste van performance? neeh, 12000 3dmarks 14000 als ik overclock.

Tsja als je wat geld uitgeeft heb je ook wat he?
Geloof je het niet.. kom maar langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke fan zit er in je voeding? Waar staat je kast (rondom helemaal vrij), wat is het omgevingsgeluid (muisstil)? En ja....ik geloof je niet, en nee....ik kom niet langs :)

Ik heb in totaal 4 Papst fans in mijn systeem (tempgestuurde in voeding meegerekend, Aconto Enermax 350) De in -en outtake draaien (Papst NGLM) op 8 volt. Op mijn processor AMD XP2400+ een AlphaPal 8045T met daarop een Papst 4412F/2GL op 10 volt. Mijn 2 harde schijven staan in het vooronder van de kast, voor de intake, op geluids-isolerend schuimrubber in een met Magic-fleeze geïsoleerde miditower van Aconto!! Die kast staat 40 á 50 cm van mij af, en reken maar dat ik die hoor!! Er is altijd luchtverplaatsing en dat hoor je, en goed ook!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
In mijn voeding zitten twee van de 7 papst fans @ 5 volt.
En ik slaap ongeveer op 5 meter afstand van mijn kast.

Ooh jah, hiervoor had ik een IBM 7200 en een Wb5400 schijf en die maakten toch wel veel herrie, ga maar eens in het bios staan en trek de stroomstekker uit je schijven.
( -- stilte -- )

Echt probeer het waarschijnlijk heb je rotte schijven en een luidruchtige vid kaart, mijn pc is stil en het boeit me niet dat je het niet geloofd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geloofwaardiger wordt je zo ook niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je wilt een stille kast, zeg je. Dus niet overklokken? Dan zou je kunnen overwegen of je wel zoveel fans nodig hebt. Mijn situatie: Een Aopen big tower zonder fans, een xp2400+ met daarop de swiftech mcx462+ en een regelbare Enermax. Ik heb m'n IBM HD op 2 rubberen banden liggen zodat de HD dus geen enkel geluid maakt. Idle is mn temp zo'n 45 graden en bij full load zo'n 50. Dus waarom zoveel fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Verwijderd schreef op 09 februari 2003 @ 11:34:
Geloofwaardiger wordt je zo ook niet :+
Je gaf het zelf al aan dat je waarschijnlijk andere apparaten in je computer heb zitten die die herrie maken.. aangezien je papst op 8 volt lopen en je computer toch veel geluid produceerd, heb je al geprobeerd de hardeschijven los te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die hoef ik niet los te koppelen want die hoor je echt niet :)
Het betreft een IBM 120GXP 40 gB en een Maxtor D740X 80 gb!!

Het probleem bij mij is dat mijn bureau in een hoek staat, zo ook mijn PC-kast, en daarboven, plm. 19 cm, een boekenplank Geen ideale situatie maar het kan helaas niet anders. Daardoor krijg ik toch extra geluids-weerkaatsing. Daarom vroeg ik ook in mijn eerdere post of jouw systeem rondom geheel vrij staat :)

Aanvulling: De luchtverplaatsing zal daardoor duidelijker hoorbaar zijn!!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 14:50 ]

Pagina: 1