Gevoeligheid volumeknop voorversterker

Pagina: 1
Acties:
  • 815 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 07:14
Van mijn voorversterker (Marantz AV-500) is het eerste stukje van de slag van de volumeknop erg gevoelig. Klein stukje draaien meteen veel herrie. Hoe kan ik dit (laten) veranderen?
Ik dacht misschien een weerstand tussen voor- en eindversterkers?

Zin.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Heb je een aparte voor- en eindversterker? Dan zou ik sowieso nooit aan de volumeknop van die voorversterker draaien, maar aan de eindversterker.
Maar weerstand ertussen is niet zo netjes, potmeter vervangen met een andere waarde wel, maar dat is erg duur. Kwaliteit-stereo potmeters kosten echt minstens tientallen euro's.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

Thelemon, een eindversterker heeft geen volumeknop (ben ik nou zo slim... ;)). Wellicht wel een +/- 10db knop waarmee je het wat zachter kan krijgen, maar daarmee verander je niet de schaal van de volumeknop

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 26-01-2003 18:26 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een verzwakker tussen voor- en eind-versterker lijkt me wel degelijk een optie, zie ook dit topic op het Hifi.NL forum. Zorg er wel voor dat de uitgang van de voorversterker een impedantie van minimaal 10kOhm ziet.
Een andere mogelijkheid is het verlagen van de versterking van je voorversterker. Achter de volumeregelaar zit in het algemeen een versterkertrapje met een opamp oid. Door verandering van de weerstands-verhouding in de tegenkoppeling kan de versterkingsfactor verlaagd worden.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:21

Jag

Een weerstand in serie met de output van de preamp is idd een optie. Je verandert er idd niet de schaal mee, maar wel zorg je ervoor dat je een ander gedeelte van de range van je volumeknop gebruikt wat misschien wat fijner is.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Zit er geen mute functie op?

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Redheinz
Ik had deze versterker te hard al eerder gevonden.....
Is misschien ook een optie? Maarja is ook weer een beetje pielen...
Ik heb relatief mooie eindversterkers (Aura PA100 + Aura PA200). Op dit moment speelt het niet direkt omdat ik nu mijn surround-versterker gebruik als voorversterker wegens ruimtegebrek voor HT-kamer, dus voorlopig alles bij elkaar in de woonkamer. Over een tijdje komt mijn VV er weer op. Die vond ik altijd fijn klinken, op dit klote-dingetje na.
En ja, er zit een mute op, maar erg letterlijk :) (complete silence dus).

Zin.

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het plaatje hieronder laat zien hoe een verzwakker tussen voorversterker uitgang en eindversterker ingang eruit kan zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~cjspeelman/filez/verzwakker.gif

Voor "CD speler uitgang" moet je in dit geval "Voorversterker uitgang" lezen.
De serie weerstand kun je inbouwen in de plug die op voorversterker aangesloten wordt, en de parallel weerstand in de plug bij de eindversterker.

Uiteraard kun je het signaal ook met een andere factor verzwakken, door het aanpassen van de weerstandswaardes. De som van de weerstanden zou ik niet lager kiezen dan 10k, omdat sommige voorversterker het niet leuk vinden om te laagohmig belast te worden.

Een verzwakker is netter dan alleen een serie-weerstand, omdat voor een redelijke verzwakking die serie-weerstand erg hoog gekozen moet worden (uiteraard afhankelijk van de ingangsweerstand van de eindversterker). Je wordt dan gevoeliger voor storing, en de hoge weerstand veroorzaakt ook extra thermische ruis.

[ Voor 25% gewijzigd door CornelisJ op 26-01-2003 20:49 ]

• TheLemon

TheLemon

JvS schreef op 26 January 2003 @ 18:25:
Thelemon, een eindversterker heeft geen volumeknop (ben ik nou zo slim... ;)). Wellicht wel een +/- 10db knop waarmee je het wat zachter kan krijgen, maar daarmee verander je niet de schaal van de volumeknop
Ok, ik heb die dingen zelf niet als losse component. Maar er zijn wel degelijk eindversterkers met volumeregeling, mijn QSC p/a amp bijvoorbeeld.
Een weerstand ertussen kan ook wel, maar dan breng je het totale volume wat dat ding kan leveren naar beneden en lever je dus vermogen in. Een potmeter met grotere waarde is een nettere oplossing.

Verwijderd

TheLemon schreef op 26 januari 2003 @ 20:28:
[...]

Ok, ik heb die dingen zelf niet als losse component. Maar er zijn wel degelijk eindversterkers met volumeregeling, mijn QSC p/a amp bijvoorbeeld.
Een weerstand ertussen kan ook wel, maar dan breng je het totale volume wat dat ding kan leveren naar beneden en lever je dus vermogen in. Een potmeter met grotere waarde is een nettere oplossing.
je hebt ze niet en je hebt ze wel in dezelfde zin..wat is het nou... :?

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Hebben trouwens de meeste AV versterkers hun volume regeling niet in het digitale domein? dus geen potmeter, maar digitaal geregeld (waarbij analoog signaal eerst wordt gedigitaliseerd)?

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Duck-Twacy schreef op 26 januari 2003 @ 21:26:
Hebben trouwens de meeste AV versterkers hun volume regeling niet in het digitale domein? dus geen potmeter, maar digitaal geregeld (waarbij analoog signaal eerst wordt gedigitaliseerd)?
Volgens mij ook, werkt allemaal met die "***" chips :).

• TheLemon

TheLemon

Verwijderd schreef op 26 January 2003 @ 21:22:
[...]
je hebt ze niet en je hebt ze wel in dezelfde zin..wat is het nou... :?
Ja, dammit, ik maak wel onderscheid tussen mijn hifi set thuis en mijn spullen voor mijn band/studiowerk.

• Redheinz
Zou best eens kunnen zijn dat volume in de digitale werkelijkheid gaat. Ik zal hem eens open schroeven en de binnenkant laten zien.
@ CornelisJ: Volgens mij ben ik jou laatst ook al tegen gekomen :) op GoT (iets met serie weersteertand en Qts? Ff nagekeken en het stond erin!)....
Ik weet dan niet hoeveel ik erop zal gooien. Moet ik even in de mathematiek gaan duiken om te bepalen hoeveel dB eraf gaat met welke weerstanden....
Een serie-weerstand voor de potmeter (als die er is) lijkt me op dit moment (zonder onderbouwing dus) makkelijker.

Zin.

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

20*log(R1/(R1+R2))

• Redheinz
@edm: Kort en to the point.
Ik zie echter altijd graag enige onderbouwing. Ik heb de akelige eigenschap mensen niet op hun woord te geloven. Op zich lijkt het me logisch. Maar ik zie geen verband met het output/input-level en de -impedantie die ik gevoelsmatig wel verwacht (in ieder geval relatief). Maar ik heb er nog niet naar gekeken wegens werk enzo.
Wel bedankt voor je meedenken natuurlijk.....

[ Voor 3% gewijzigd door Redheinz op 27-01-2003 22:31 ]

Zin.

Verwijderd

de getoonde formule is een spanningsdeleropstelling. Dus formule is wel degelijk juist, afhankelijk van de verhouding krijg je een grotere of kleinere spanningsval over de rechtopstaande weerstand. Deze spanningsval moet je aftrekken van de spanning aan de ingang en zo krijg je de spanning die je aan de uitgang verkrijgt.

• edm

edm

@Redheinz: Je hoeft me ook niet op mijn woord te geloven, je ging hem zelf afleiden ik gaf alleen even het goed antwoord ter controle....

O ja en het was geen meedenken, ik heb deze formule de laatste dagen nogal veel gebruikt voor mijn in aanbouw zijnde pre-amp, zodat ik niet een overgevoelige volume control heb maar keurige 1dB stapjes over 70dB :).

• Redheinz
Het wordt inderdaad een nag als je zo'n probleempje hebt als je 'm zelf in elkaar geknutseld hebt, is het fijn als je dat van tevoren getackeld hebt. Wat maak je eigenlijk? Of is het geen bouwpakket ofzo?
Ik heb nog steeds het gevoel dat de ingangs-weerstand van mijn EV's in de vergelijking terug moeten komen, net als in een L-pad voor luidspreker.... Heeft 1 van jullie een linkje met dit soort berekeningen?

Zin.

• edm

edm

Even een vlug antwoord mbt je ingangsimpedantie van je eindtrap (ik hoop niet dat ik nu te kort door te bocht ga, anders hoor ik het wel).

code:
1
2
3
4
5
0----R1------------------------
               |               |
              R2             R3
               |               |
              \/              \/

R3 = ingangsimpedantie EV
Rvervanging(R2,R3) = R2 R3 / (R2 + R3)
(Maak het jezelf makkelijk :)) met R2 << R3 vereenvoudigd tot:
Rvervanging(R2,R3) = R2

QED

O ja om dit verhaal met voorgaande formule consistent te houden moeten R1 en R2 omgedraaid worden, sorry voordat.

Om op je wat maak je vraag terug te komen, ik heb mezelf ooit een keer wijs gemaakt dat ik speakers wilde bouwen, dat idee is helaas een beetje ontspoort in 'project audio'. Ik ben bezig met actieve speakers, die vanaf een centrale plek bedient kunnen worden.

Dit doet bovengenoemde pre-amp, deze regelt kanaal selectie, volume control en aan/uit zetten van de eindtrappen in de speakers. Of eigenlijk dat zou die moeten doen ware het niet dat de microcontroller weigert met mij te praten (en ik heb het heeeeel liev geprobeert). Ik denk dat mijn micro dood is vanaf levering, dus op dit moment doet de printerport een deel van het werk van de micro wachtend op een nieuwe micro.

Op dit moment heb ik 5 speakers af, 2 passief, 2 actief (met 3 tijdelijke amps per stuk), 1 staat klaar om ge-actieveerd te worden. Het is helaas geen kant en klaar bouwpakket en aangezien ik geen formele elektronica opleiding heb gehad, duren dingen helaas langer dan gepland vanwege de veeeeeleee uren lezen/studeren/debuggen die ik hiervoor nodig had/heb. Als het uiteindelijk klaar is post ik dit project hier wel, heb ik lampje ook beloofd (die heb ik in het verleden ook wel eens lastig gevallen).

O ja tenslotte als waarschuwing heb je ooit de neiging om iets aan zelfbouw audio te gaan doen, onderdruk het dan, stop het weg. Doe je het niet dan weet ik wel waar al je vrije tijd aan op gaat :).
Pagina: 1