Toon posts:

maxtor 4,3 gig kan win 95 niet installen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een oud 4,3 gigje en ik wilde deze in een pentium 90 zetten voor wat klooiwerk. In eerst instantie wilde ik win 98 erop doen maar deze heeft 16 mb nodig en aangezien ik er 12 in heb zitten moest ik het wel met win 95 doen.
Ik heb het schijfje geformat en zit in de dos. Ik setup win 95 en hij gaat controleren maar dit zegt de pc:

Microsoft scandisk

Scandisk kan niet lezen van het laatste cluster op schijf c:
Dit cluster is beschadigd of uw systeem is niet correct geconfigureerd.
Mogelijk moet u LBA (logical block adressing) voor schijf c inschakelen voor een juiste werking van de schijf, of mogelijk is de schijfpartitie onuist gemarkeerd als een niet-lba partitie. Gegevens kunnen verloren gaan als u de lba instelling of het type schijfpartitie voor deze schijf niet correct is geconfigureerd.

controleer de instellingen van het bios van de computer, neem contact op blablablablabla

dan klik je door en sluit hij setup af.
In de bios ziet hij de harde schijf gewoon als maxtor 4,3.
Hoe moet ik Lba maken (en wat is het) als de hele pc leeg is en ik geen programma heb

Verwijderd

LBA voor HD's stel je in het bios in.. en de scandisk van win98?? geeft ie ook een fout?

Verwijderd

Topicstarter
win98 wil ie niet eens aan beginnen, hij leest em niet eens in de bios

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 January 2003 @ 15:27:
LBA voor HD's stel je in het bios in.. en de scandisk van win98?? geeft ie ook een fout?
ik heb de lba gevonden.... en enabled want hijs tond disabled.
ik typ weer setup maar hij geeft dezelfde fout, hier ben ik dus niet blij mee

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check de OM FAQ onder het kopje "mijn hdd doet vaag". Daarin kun je vinden waar je het Maxtor tooltje kan downloaden. Controleer de schijf met dit tooltje :)

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03 16:01
Twee dingen. Als eerste heb je kans dat je bios deze harddisk niet goed herkent, zelfs in LBA mode. Een bios-update van het moederbord kan wonderen doen. Als een bios-update niet meer te achterhalen is, is software als Ontrack Disk manager een optie om toch een grote harddisk in het systeem te kunnen stoppen.

Ten tweede kan w95 niet overweg met FAT32 partities (uitgezonderd OSR1 en 2, maar die moet je dan ook wel hebben) en is je partitiegrootte beperkt tot 2GB. fdisken en formatteren met een OSR2 of Win98 floppy gaat dus in ieder geval niet werken. Gebruik dus ook een Win95 bootfloppy als je je harddisk formatteert en partitioneert.
Pagina: 1