Koken op mijn athlon xp 2200+

Pagina: 1
Acties:
  • 80 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tja het is een probleem waar ik gek van word. Mijn 2200+ word steeds superheet, bij het opstarten heeft ie vrijwel direct een temperatuur van zon 50-60 graden. Ik heb een coolermaster super silent pro fan, en volgens de amd site is die goedgekeurd voor een 2200+. Dit alles gecombineerd met mijn asus a7v8x en 512 mb pc2700 geheugen van samsung zou tot enigzins acceptabele prestaties moeten leiden.

Ik heb al een aantal maal gehad dat mijn pc ter voorkoming van doorbranden zichzelf opnieuw opstartte. Ik dacht met een nieuwe cooler beter af te zijn dus kocht een glaciatech silent cooler, maar dat hielp niet bepaald [slechter dus]. Wat me opvalt is dat beide fans [ik heb nu 1 op cpu en 1 om de lucht uit de kast te blazen, dit lijkt een beetje stabieler te zijn] tussen de 2900-3000 rpm draaien. Ik heb me laten vertellen dat dit te weinig is, maar het zijn athlon xp fans.

Alle tips zijn welkom, als er iets onduidelijk is over hardware/settings, just ask...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:23

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Weet je zeker dat de koelers er goed opzitten? Zit er geen of te veel koelpasta tussen processor en koeler? Blaast de fan koele lucht op de processor of zuigt ie warme lucht weg? Wat is de temperatuur in je kast? Heb je hetzelfde als je je kast open laat?

En dat zo uit de losse pols... :Y) :)

Overigens heb je wel een fan die lucht uit de kast blaast, maar heb je er ook 1 die lucht de kast in blaast?

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Heel makkelijk te zien waar het aan ligt.
Raak op het moment dat je proc een graad of 60 is je heatsink aan. Brand je nu genadeloos je vingers, dan ligt het aan de fan. Is hij lauwwarm, dan is er geen goed contact tussen de proc en de heatsink.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

ASUS...hmm......die geeft toch soms de temps verkeerd aan :? Ziehier je oorzaak ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markao2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 10:16

Markao2000

it's all about the beats

nero355 schreef op 24 January 2003 @ 21:40:
ASUS...hmm......die geeft toch soms de temps verkeerd aan :? Ziehier je oorzaak ;)
is hier ook een oplossing voor dan?
Ik heb mijn xp 1800+ hier op 1966 MHz lopen met zo'n 50 graden stressed volgens Asus Probe maar weet ook totaal niet of dit realischtische waarden zijn.

Oerbrood!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

ik zou gewoon een koeler halen die voor een 2600+ geschikt is dan heb je een beetje overkill en dan zal de temp een stuk dalen. ik heb een no name koeler die kan tot 2600+ en die houdt mijn 1700+ op 40 graden na 2 uur 100% gestrest. kost maar 9 euro zoveel bij gisteron en de fan draait @ 2500 rpm en is still.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik zat hier aan te denken toen ik de titel zag:
nieuws: Tweakers.net Kookcursus, les 2: Uitsmijter XP
nieuws: Tweakers.net Kookcursus, les 4: HomeMate-Pasta
:+

[ Voor 18% gewijzigd door Resistor op 24-01-2003 22:05 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het blok van mijn fan is niet echt heet, ik denk zon 40 graden, nu is mijn processor 55 graden.
Chefke, ik heb dezelfde fan...
Als ik mijn 2200 op 1350 mhz laat lopen, dan is de cpu temp constant 55 grade, maar op 1800 mhz is ie altijd 80 graden, met uitschieters tot over de 90.
mijn cpufan blaast de lucht richting cpu, dan heb ik een 2e cpufan die ik gebruik als casefan, die blaast de lucht uit de kast, dit scheelt wel zon 5-10 graden, maar volgens mij moet het echt haalbaar zijn om mijn processor onder de 70 graden te laten draaien, nu komt ie niet onder de 80 op 1800 mhz, en ik kocht hem niet om op 1350 mhz te lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 17:16

Imhotep

The Dark Side

laat je case eens open staan. kijk ff of dat helpt.

als de temp nu daalt moet je er dus meerde casefan's inzetten om kole lucht in je case te blazen en de warme lucht er weer uit.

zet anders een 92 of 120 fan in je case die recht op je heatsink van je proc blaast zodat deze meer "verse" lucht krijgt.

Ook denk ik dat je niet helemaal de juiste temps hebt met dat asus plankje van jou, zoals gezegd hebben ze daar wel vaker last van :)
Plaats anders ff een tempmeter bij je heatsink en kijk dan ff of er veel verschil tussen beide metertjes zit.

succes

Still King

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een betere fan kopen voor op mijn proc, ik heb niemand gehoord dat de rpm van deze fans (2900-3000) te laag zijn, maar ik neem aan dat ik ergens wel een brutere fan die tegen de 6000 loopt kan krijgen...
Ik gebruik nog wel een oude cpufan om mijn case van verse lucht te voorzien en zal een een eigen temperatuursensor in mijn kassie hangen.

Maar toch vind ik het een beetje raar dat ik 3 fan in mijn kast moet hangen om maar te hopen dat mijn cpu onder de 60 graden daalt. Ik neem aan dat amd dit dingetje ook in een 'normale' pc wil hangen waar men maar 1 fan in hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 00:07

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Ik heb hier een mooie antieke Thunderbird 1400MHz, die liep altijd ver boven de 70. Ik heb ook een nieuwe koeler toen gekocht (Coolermaster voor 2,2GHz) Hielp ook niet veel (4 graden). Maar toen ik wat airflows in de kast gooide werd hij een stuk koeler, heb hem nu op de 58 graden (idle).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een AMD Athlon 2200, en die word ook rond ed 50 graden heet met een ventilator die lawaai maakt als een stofzuiger. Ik zag laatst opeen coolsite een collermet in het midden een koolblok en aan de zijkanten (2 zijkanten) een fan. ik ben de site en naam van e fan kwijt. Dit zou een oplossing voor ons kunnen zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn 2200+ wordt 60graden met een 1500rpm 8cm fan... nog nooit vast gelopen door temp dus ik vind het wel best

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:26
Verwijderd schreef op 25 januari 2003 @ 01:05:
mijn 2200+ wordt 60graden met een 1500rpm 8cm fan... nog nooit vast gelopen door temp dus ik vind het wel best
Wachtmaar tot het zomer is 85-90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

....Tja mijn 2200 loopt op 40 graden met een Alpha Pal8045 en een Papst 2600rpm fan. Misschien moet je dat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 22:14

JaY-

Het is mij.

Verwijderd schreef op 25 januari 2003 @ 00:49:
Ik ga een betere fan kopen voor op mijn proc, ik heb niemand gehoord dat de rpm van deze fans (2900-3000) te laag zijn
Op zoveel rpm draait mijn volcano 9 ook en die houdt mijn 1800+@2200+ idle op 40C. Dus die rpm zegt niet zoveel. Ik zou eerder de oorzaak gaan zoeken bij het contact tussen de core en de heatsink, zit ie er dus wel goed op ofzo? Wel ff belangrijk om te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

Staan alle instellingen voor je CPU wel goed?
Voltages OK?
Is het oppervlak van je koeler(s) mooi glad en heb je niet teveel koelprut ertussen?

Het RPM van elke fan is verschillend, de ene kan met 3000 RPM meer lucht verplaatsen dan een andere op 6000. Als je koeler niet echt warm wordt dan is het contact met je CPU niet goed, sommige progsels geven niet altijd de goede temp weer hou daar ook rekening mee. En als je tijd heb geef dan iets meer info ;)

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze fan net gevonde op http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps6000Cu.htm . Das een zalman fan, en die lijkt me nogal stil. In de pricewatch staat ie rond de 40 euro. Ik wil hem volgende week ergens kopen. Misschien is het een oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 januari 2003 @ 01:50:
Ik heb deze fan net gevonde op http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps6000Cu.htm . Das een zalman fan, en die lijkt me nogal stil. In de pricewatch staat ie rond de 40 euro. Ik wil hem volgende week ergens kopen. Misschien is het een oplossing ;)
Zeker! Ik heb deze koeler nu al 24 uur :), en hij bevalt goed. Ik dacht dat mn temps omhoog zouden gaan t.o.v. mn vorige koeler op volle snelheid (Coolermaster CP5-7JD1B-0L), maar ze gingen juist omlaag, zelfs op silent mode.

Dus als de topicstarter behalve stilte ook zijn 2200 op een nette temp wil houden is de Zalman 6000cu een aanrader!

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is dit wel ergens in de search te vinden maargoed :):

Ten eerste zorg zoiezo voor een beetje in en vooral outtake van je kast.
Check of de koeler er goed op zit, en zorg dat er een splinter dun laagje koelpasta op zit, een dikke laag of helemaal niks kan voor een hete boel zorgen.

En ja coolermasters zijn brak, ik had er ooit een waarbij me stressed temps 55 waren, daarom heb ik nu een slk800 plus deltaEHE erop, temps zijn met kachel etc uit 28idle en 35 stressed, met kacheltje aan iets heter. En uiteraard wat artic silver erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Betere koeler gebruiken (lees de reviews)
- Casefans gebruiken.
- ASUS mammaplanken geven al gauw 10 graden te hoog aan.

Dat had je met wat FAQ/zoekwerk ook wel kunnen vinden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.