Toon posts:

Router

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik kon dit echt niet vinden in de search vandaar dit topic,

Router; E-tech breedband router
PC1; Draaid op Windows 98
PC 2; Draaid op Windows ME
PC 3; Draaid op Windows XP Home edition
PC 4/Router; Staat nu nog niets op omdat ik nog niet weet of het freesco wordt of iets wat Windows of Linux ondersteuning nodig heeft.

PC 5 en 6; Draaid op Windows XP Proffesional edition
File Server; Komt er binnenkort aan staat er nog niet

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/jbg.franke/netwerk.GIF

Het gaat allemaal om PC 4/Router

Ik heb een kabel abbonnement en ik wil via de tweede router (is een oude pc met 3 netwerkkaarten) de verbinding verdelen zoals dat ook gebeurd bij mijn E-tech router. Welke software kan ik daar het best voor gebruiken, het internet wil ik ook toegankelijk hebben op de achter liggende computers.

Mag ook een Linux oplossing zijn want ik heb hier ook Linux Mandrake 8.2 liggen.

Ik heb hier wel freesco liggen maar kan ik dan nog met die computer's achter die 2de router nog wel op het internet en zijn mijn bestanden die op die server staan nog wel toegankelijk.

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07-2025
Ik snap niet helemaal waarom je PC4 als router wilt gebruiken? Waarom hang je je 8 poortsswitch niet aan je router? Dan kun je PC4,5,6 + Fileserver via je switch aansluiten. Via je switch kan elke pc gewoon gebruik maken van internet. Mocht je toch het bovenstaande plaatje willen hanteren zou ik windows nt4 kaal instaleren met winroute pro erop om als router te functioneren.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
Zoals Fokkie al zegt: waarom een pc als switch inzetten?? Router is het niet, je verbindt tenslotte geen 2 netwerken met elkaar.
Mocht toch persé een pc daar neer willen zetten, installeer dan Smoothwall of IpCop (Smoothy is in jouw geval het beste lijkt mij). Over de configuratie hiervan kan ik kort zijn: green is je switch, orange is je file server, red is je router. Op deze manier bescherm je alles wat achter pc4 zit dubbel. Komt het langs je router, dan niet meer langs je pc4.

Nogmaals: zet je switch daar neer en installeer op pc4 Linux met een web & ftp server. Zodoende kan ook iedereen maximaal gebruik maken van je file server (met jouw tekening is de file server niet bereikbaar bij problemen met pc4).

Nog iets: waarom eerst je kabelmodem en dan een breedband router? Kan een router niet rechtstreeks op de kabel verbinding zitten? (bij ADSL wel, kweenie hoe da is bij kabel).

[ Voor 12% gewijzigd door Postman op 22-01-2003 16:35 ]

• F0kke
  • Laatst online: 02-07-2025
FlamerX schreef op 22 January 2003 @ 16:34:
Nog iets: waarom eerst je kabelmodem en dan een breedband router? Kan een router niet rechtstreeks op de kabel verbinding zitten? (bij ADSL wel, kweenie hoe da is bij kabel).
Een 75 ohm coax kabel in je router rammen werkt niet. Coax kabel (tv kabel) gaat de Cable modem in, UTP kabel komt eruit :)

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
Fokkie schreef op 22 januari 2003 @ 16:41:
[...]

Een 75 ohm coax kabel in je router rammen werkt niet. Coax kabel (tv kabel) gaat de Cable modem in, UTP kabel komt eruit :)
Dat weet ik ook nog wel hoor ;)
Ik d8 dat er misschien een aansluiting voor kabel was. Je hebt toch ook routers die je direct op ADSL kunt aansluiten, misschien zijn die er ook voor kabel.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

FlamerX schreef op 22 januari 2003 @ 16:48:
[...]

Dat weet ik ook nog wel hoor ;)
Ik d8 dat er misschien een aansluiting voor kabel was. Je hebt toch ook routers die je direct op ADSL kunt aansluiten, misschien zijn die er ook voor kabel.
mja, je zit bij een kabel isp vaak vast aan een bepaalde modem, die meestal ook geen eigendom is ;)

Verwijderd

Topicstarter
De reden van deze opstelling is dat de file server, de switch en pc4 in 1 houten kast komen zodat ik hem ook mee kan nemen naar een LAN party die we binnenkort willen houden. (een case die ik nog wil gaan maken)

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:13

chromeeh

the Gnome

Router-2-Router verbinding is een speciale verbinding....
Je moet een NAT (Network Address Translation) verbinding maken, van je 2e router (PC4) naar je 1e router toe omdat anders ze elkaar niet herkennen / tables uitwisselen etc...

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Topicstarter
als ik me niet vergis zit die optie toch bij freesco?

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:13

chromeeh

the Gnome

Verwijderd schreef op 22 January 2003 @ 18:30:
als ik me niet vergis zit die optie toch bij freesco?
Een beetje router heeft deze functie, anders ff een manual opzoeken @ google :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 21:36
Zou er maar freesco opgooien.

• Roelant
  • Niet online
Alleen om de topictitel kan dit topic dicht, lees hier maar waarom.

Voor de rest van je vraag kun je best wat vinden in de internet-sharing FAQ en met de zoekmachine, als je niets vind zoek je wellicht op de verkeerde trefwoorden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.