[Router] Meerdere routers op 1 LAN, meerdere DHCP servers...

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07-2025
Probleempje, sinds een paar dagen loopt mijn router nu zonder problemen met DHCP binnen mijn woning. Alle 5 de pcs krijgen netjes hun IP-adres toegekend via DHCP. Maar, nu eenmaal alles weer werkt plug ik het straatnetwerk ook weer in mijn switch erbij. Maar, wat is nu het probleem, mijn buurman maakt ook gebruik van een DHCP server. Nu is het zo dat af en toe mijn pc's verbinding maken met zijn DHCP server ipv met de mijne... Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik vermoed dat er een simpele oplossing voor is om tegen mijn pc's te zeggen dat ze alleen maar van de DHCP server van mijn router (192.168.1.20) gebruik mogen maken ipv dat ze die van de buurman pakken. (192.168.1.10)

Nu lijkt het natuurlijk heel simpel om DHCP uit te schakelen op mijn router en gewoon via vaste ip adressen verbinding te maken met de router. (192.168.1.20 als gateway en dns.). Helaas werkt op die manier mijn router niet goed. Dus onder die DHCP server kom ik helaas niet uit. Hoe los ik dit probleem op?

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:45
schakel de BOOTP optie uit.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• wanwizard
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-03-2004
Kort antwoord: Niet :'(

DHCP is een local segment broadcast, en elke DHCP server op dat segment zal reageren op een adresverzoek.

Aangezien jij je uplink blijkbaar met de buurt deelt moet er met diezelfde buurt af te spreken zijn dat er maar 1 DHCP server op het net woont, tenzij ze zelf achter hun eigen router gaan zitten.

Een ander alternatief is adressen uitdelen op basis van MAC adres, maar dat betekend idd vaste IP adressen.

• F0kke
utbone schreef op 22 January 2003 @ 15:52:
Neem me niet kwalijk dat ik als een n00b overkom, maar waar stel ik dat bootstrap protocol in?

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
als de 1 nou 192.168.2.1 neemt en de andere 192.168.1.1

dat doet VPN ook binnen een router.

• F0kke
wanwizard schreef op 22 januari 2003 @ 16:05:
Kort antwoord: Niet :'(

DHCP is een local segment broadcast, en elke DHCP server op dat segment zal reageren op een adresverzoek.

Aangezien jij je uplink blijkbaar met de buurt deelt moet er met diezelfde buurt af te spreken zijn dat er maar 1 DHCP server op het net woont, tenzij ze zelf achter hun eigen router gaan zitten.
Ik hoop dat je ongelijk hebt ;)
wanwizard schreef op 22 januari 2003 @ 16:05:
Een ander alternatief is adressen uitdelen op basis van MAC adres, maar dat betekend idd vaste IP adressen.
Ik deel IP-adressen uit op de basis van de MAC-adressen van de netwerkkaarten van mijn pcs. Maargoed, dat is dus een IP-adres wat altijd hetzelfde is, maar dat verkrijgen ze dus wel van mijn router. Maar als een van mijn pcs dus per ongeluk op de DHCP server van de buurman connect heb ik een willekeurig IP adres. (maargoed, over dat laatste gaat het natuurlijk niet, hij moet immers niet op die van mijn buurman connecten.)

Maar wat je punt is, mijn buurman zou dus net zoals ik IP-adressen moeten uitdelen aan MAC-adressen? Stel nou dat mijn buurman in zou stellen dat hij mijn MAC-adressen weigert, zodat mijn pcs automatisch opzoek gaan naar de volgende DHCP-server? (Zodat ze toch bij mijn DHCP-server terecht komen). Is dat een optie?

• F0kke
Rody schreef op 22 January 2003 @ 16:09:
als de 1 nou 192.168.2.1 neemt en de andere 192.168.1.1

dat doet VPN ook binnen een router.
Dat is ook een idee inderdaad, maar hoe weet mijn pc nou dat ie 192.168.1.* moet worden of 192.168.2.*? Volgens mij maakt dat niks uit? Omdat de IP's automatisch worden toegekend (ingesteld bij de TCP/IP eigenschappen in XP) zou hij toch net zogoed een 192.168.2.* adres kunnen aannemen als een 192.168.1.* adres?

Verwijderd

Welk router heeft er dan problemen mee als je het handmatig insteld?

ik heb daar nog nooit problemen mee ondervonden.

ik heb het zelfs in combintie gedaan. ip adres automatische en dns handmatig ingevuld

• F0kke
Verwijderd schreef op 22 January 2003 @ 16:21:
Welk router heeft er dan problemen mee als je het handmatig insteld?

ik heb daar nog nooit problemen mee ondervonden.
Mijn Sitecom 10/100Mbps xDSL/Cable Router 4S wil op die manier niet lekker. Vraag me niet waarom, ik krijg het gewoon niet voor elkaar. Zoals in dit topic beschreven staat heb ik al heel wat geprobeerd om het toch op die manier te proberen. Het heeft mijn voorkeur iig, maar als het niet wil werken..
Verwijderd schreef op 22 January 2003 @ 16:21:
ik heb het zelfs in combintie gedaan. ip adres automatische en dns handmatig ingevuld
Dus, IP-adres auto, en bij DNS het IP-adres van de router instellen? Dat is opzich nog wel een idee! Ik kan het nu nog niet testen want de kabel met de buurman ligt er even uit. (expres, om hier in huis fatsoenlijk te kunnen werken)

[ Voor 45% gewijzigd door F0kke op 22-01-2003 16:30 ]

Verwijderd

Je zou de 2 netwerken moeten scheiden mbv een 3e router :)
Jijzelf neemt dan 192.168.2.0/24 en je buurman 192.168.1.0/24
Aangezien het nu 2 verschillende netwerken zijn (die wel gekoppeld zijn) zal je alleen maar de dhcp server op je eigen netwerk aan kunnen spreken.

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Dat is al zo. Er is een switch die de twee netwerken aan elkaar koppelt.
Er is ook een derde router, maar die draait geen DHCP.

Fokkie, als die kabel er weer in moet roep je maar.

[ Voor 30% gewijzigd door Pizzaman op 22-01-2003 21:15 ]

• F0kke
Pizzaman schreef op 22 januari 2003 @ 21:13:
Dat is al zo. Er is een switch die de twee netwerken aan elkaar koppelt.
Er is ook een derde router, maar die draait geen DHCP.

Fokkie, als die kabel er weer in moet roep je maar.
martijntje bedoelt dat er een derde router moet komen om 192.168.2.* en 192.168.1.* aan elkaar te koppelen. Hij doelt niet op een derde internetrouter. Die heb ik ook express buiten beschouwing gelaten omdat die verder niet van invloed is op de situatie. En die switch koppelt geen 2 netwerken aan elkaar, maar hij maakt onderdeel uit van één netwerk. :)
Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 20:30:
Je zou de 2 netwerken moeten scheiden mbv een 3e router :)
Jijzelf neemt dan 192.168.2.0/24 en je buurman 192.168.1.0/24
Aangezien het nu 2 verschillende netwerken zijn (die wel gekoppeld zijn) zal je alleen maar de dhcp server op je eigen netwerk aan kunnen spreken.
Ik heb een router gekocht om geen pc meer aan te hebben staan 24 uur per dag. En nu zal ik dus nog een pc neer moeten gaan zetten om het routerwerk te moeten gaan doen... 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door F0kke op 22-01-2003 22:19 ]

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Nee een extra router.

• F0kke
Het probleem is denk ik dat de routers die wij op ons LAN hebben allemaal een WAN poort hebben en een uplink + 2 extra gewone poorten. WAN gebruiken we allemaal voor internet, dus dan zie ik niet in hoe we met de huidige routers de 2 verschillende ip-ranges kunnen routeren.

Een extra router (standalone, geen pc dus). range 192.168.1.* @ WAN-poort, range 192.168.2.* @ uplink? Gaat volgens mij niet werken. Althans, misschien dat iemand even mee kan denken?

Kijk, met WinRoute Pro oid gaat dat makkelijk lukken, maargoed met een standalone cable/adsl router?

Idee
Kan mijn buurman niet instellen op zijn router dat hij geen connecties accepteerd vanaf mijn MAC-adressen? Zodat mijn pc's automatisch doorzoeken naar een andere DHCP server en uiteindelijk op mijn DHCP server terecht komen? Of onderneemt een pc geen poging meer tot het vinden van een alternatieve DHCP server wanneer hij op de eerste niet kan connecten?
utbone schreef op 22 januari 2003 @ 15:52:
Nog iemand die dit even wil toelichten? Want ik zou niet weten wat die optie BOOTP inhoudt.

[ Voor 41% gewijzigd door F0kke op 22-01-2003 22:32 ]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:38
Sorry voor de kick, maar je leeft vast nog wel, teken anders eens een kaartje van je netwerk ?

Want misschien heb je je netwerk wel verkeerd ingericht :).

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
(jarig!)
Een DHCP client gaat broadcasten, een DHCP server gaat antwoorden. Als er 2 op het netwerk zitten heb je natuurlijk pech. Heb je een manageable switch? Dan kun je die gemakkelijk uitschakelen. Wat je ook kunt doen is je buurman vragen (je bent er toch goede vriendjes mee want je deelt je internet met hem) een andere range toe te wijzen. vb. jij wijst 192.168.2-140 toe en je buurman 141-254 bijvoorbeeld. Dan mag nog zijn DHCP server gebruikt worden, dat gaat geen probleem geven. Anders moet je vaste IP adressen gebruiken. BootP is een alternatief voor DHCP maar werkt op dezelfde poorten dus als je die kunt blokkeren in je switch of als je in Linux zit: eerst een stuk firewall laden (iptables), zien dat zijn IP geblokkeerd is en dan een adres aanvragen. (dat stuk firewall kan dan wel geen source ip's bevatten, alleen hardware)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Laat je buurman gewoon delen met zijn server.

En geef dan zijn server een ip adres wat jij niet deel.

zo zit dat hier

lan met 192.168.100.x dhcp tot 199 ----- draadloos ---- > server met 192.168.100.252 ---- LAN met 192.168.10.0 alles / 24

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:38
De oplossing is trouwens subnets.

Verwijderd

Is jouw netwerk en dat van de buurman een domein of werkgroep? Bij een domein kan je namelijk met Grouppolicies werken en zodoende een groep pc's hun ipadres bij de ene dhcp-server laten halen enz....
Zoiezo moet je met verschillende scopes werken op de twee dhcp routers\servers of ipadres-ranges excluden anders is er de mogelijkheid dat je twee dezelfde ipadressen krijgt op het netwerk!

Verwijderd

enigste goede oplossing is of geen dhcp gebrukken met dynamische instellingen of broadcast domain scheiden, its as simple as that.

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-08 19:12
Dit is gewoon eenvoudig op te lossen. Je hebt nu 2 dhcp servers in 1 netwerk.
Maak gewoon 2 netwerken aan 1 voor jou, bijv 192.168.1 en voor je buurman 192.168.2
Nu heb je natuurlijk het probleem dat beide netwerken elkaar niet zien. Je zal een statische routering moeten maken op beide routers. Kan dit niet dan zal er een 3de router bij moeten komen.

Het lijkt erop dat jij en je buurman zelf een internetverbinding hebben, dus het netwerkje zal alleen voor sharing van bestanden worden gebruikt. Je kan dan ook een 2de netwerkkaart in elke server doen en dan ben je ook gekoppeld.

• Bartjo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 14:46
En wat nou als je de kabel tussen de twee huizen weghaalt (hele extra routers/routes/subnets verhaal van de baan) en een VPN aanlegt over de beide breedband verbindingen .... ?
Het ergste wat je dan overkomt, is dat je terugvalt naar de snelheid van je ADSL/Kabel i.p.v. 10/100 Mbit/s.
Pagina: 1