Toon posts:

Dringend advies gevraagd: 2MB cache HD gekregen ipv 8MB

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem en heb dringend ("juridisch") advies nodig:

Ik heb vorige week een harde schijf besteld die volgens de website van de winkel en de prijslijsten van de winkel zelf een Maxtor 120 GB 7200 RPM 8 MB Cache zou moeten zijn. Vandaag heb ik de schijf opgehaald en betaald (€167,50) en geïnstalleerd e.d. Ook de data heb ik al overgezet.

Nu het probleem: vanavond kreeg ik een mailtje dat de schijf die ik gekocht had niet de schijf was die ik gekocht dacht te hebben. Het blijkt namelijk de Maxtor 120 GB 7200 RPM 2 MB Cache te zijn. Als goedmakertje komt de winkel met een korting van 5% op deze schijf. Als ik wil kan ik ook deze schijf terugbrengen en alsnog de Maxtor 120 GB 7200 RPM 8 MB Cache kopen, maar hier betaal ik dan €197,- voor. Dat is dus zo'n 30 euro meer.

Ik ben niet van plan dit te pikken: die 5% korting is niet meer dan een goedmakertje, en in een keer €30 meer te moeten betalen voor een schijf die ik in feite al gekocht heb (denk te hebben) vind ik ook totale onzin.

Wat moet ik doen? Sta ik in mijn recht als ik eis dat ik de 8 MB cache versie wil hebben voor het oorspronkelijke aankoopbedrag? Moet ik gewoon meer dan 5% korting eisen? En hoe veel heb ik aan zo'n extra cache? De nieuwe HD is nu bedoeld voor data-opslag, maar als het sneller werkt wil ik er ook spellen op draaien e.d. Bovendien: wanneer ik over een jaar of zo een nieuwe PC heb ben ik van plan deze schijf over te zetten, en dan zal die extra cache wel uit gaan maken denk ik.

Ik hoop dat er snel gereageerd wordt, want de winkel wil mijn reactie graag horen.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

wat stond er op de site (disclaimer ofzo)
prijs of nogwat wijzigingen onder voorbehoud
verder, de bon, stond daar wel 8mb op? dan sta je een heeel stuk sterker (je hebt immers _echt_ betaald voor die 8mb versie)

maar, 8mb voor data opslag.. overkill :P, die 8mb word gebruikt als je 1 prog/bestand continue opent (dacht ik hoor), dan kan die et prog/bestand meteen opvragen.

[ Voor 20% gewijzigd door SinergyX op 22-01-2003 01:21 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
KarreMania schreef op 22 januari 2003 @ 01:20:
wat stond er op de site (disclaimer ofzo)

[...]
verder, de bon, stond daar wel 8mb op? dan sta je een heeel stuk sterker (je hebt immers _echt_ betaald voor die 8mb versie)

maar, 8mb voor data opslag.. overkill :P, die 8mb word gebruikt als je 1 prog/bestand continue opent (dacht ik hoor), dan kan die et prog/bestand meteen opvragen.
NU is het misschien overkill. Maar als ik mijn systeem opnieuw ga installeren of zo dan ga ik die HD wel gebruiken om mijn OS op te zetten, en dan helpt het wel denk ik.

Misschien dat er zo'n disclaimer op de site stond, maar in de winkel hebben ze mij toch ook echt verteld dat het 8 MB cache was en zo, en ze zijn er nu dus pas achter gekomen dat dat helemaal niet zo was. Het is dus niet zomaar een eenmalig typefoutje lijkt mij.

En ja: er stond ECHT dat het 8 MB was, ze hebben me niet voor niets op hun initiatief een mailtje gestuurd dat ze een fout hebben gemaakt. En niet voor niets proberen ze me meteen af te kopen met 5% korting.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 01:24 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

my inziens sta je volledig in je recht, je kan op alle manieren nu bewijzen dat zij de 8mb aanboden (en afrekende) voor die 167.50 (maak kopie van die prijslijst, screenshot van de site als dat nog kan). Zelf had ik die zaak all verrot gescholden (hey, that's me), zou toch morgen meteen over bellen/langs gaan.
daarbuiten zou ik zeker informeren bij de ombudsman of een rechtswinkel.

iig veel succes, laat je nie op je kop zitten. remember, klant is koning, hun maken toch wel winst

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je mag geloof ik binnen 8 dagen dat ding retourneren. Gewoon doen en ergens anders halen zou ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
KarreMania schreef op 22 januari 2003 @ 01:36:
my inziens sta je volledig in je recht, je kan op alle manieren nu bewijzen dat zij de 8mb aanboden (en afrekende) voor die 167.50 (maak kopie van die prijslijst, screenshot van de site als dat nog kan). Zelf had ik die zaak all verrot gescholden (hey, that's me), zou toch morgen meteen over bellen/langs gaan.
daarbuiten zou ik zeker informeren bij de ombudsman of een rechtswinkel.

iig veel succes, laat je nie op je kop zitten. remember, klant is koning, hun maken toch wel winst
Ik heb hier helaas geen screenshot, maar het feit dat ze zelf al zeggen dat ze onterecht hadden vermeld dat het 8 MB was zegt al genoeg lijkt mij.

Ik heb nog geen tijd gehad ze verrot te schelden, aangezien ik dat mailtje pas net heb gehad en ze 's nachts niet open zijn :). Morgen ga ik uiteraard meteen langs. Als ze niet op mijn verzoek ingaan zal ik inderdaad contact opnemen met de consumentenbond of zo.

Overigens maken ze geen winst, het is een vereniging van mijn faculteit, een not-for-profit organisatie dus (voor de mensen die het wat zegt: IAPC in Enschede). Maar dat is niet relevant: ze hanteren altijd wel een opslagmarge van een paar procent voor dit soort zaken.

Dit mailtje heb ik nog wel gevonden van ze:
Hallo Van der Veeken, F D,

De door jou geplaatste bestelling ligt bij IAPC.
- 1 x 120GB Maxtor Plus9 7200rpm 8MB UDMA133 Liquid, 6Y120PO

Het totaal te betalen bedrag bedraagt: EUR 167,00

Je kunt de bestelling afhalen tijdens openingstijden.

Met vriendelijke groet,

*naam*, Frank

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 22 January 2003 @ 01:51:
Je mag geloof ik binnen 8 dagen dat ding retourneren. Gewoon doen en ergens anders halen zou ik zeggen.
Probeer dat ding maar eens ergens anders goedkoper te vinden... Je kunt veel over IAPC zeggen (bijvoorbeeld dat het prutsers zijn), maar ze hebben meestal wel scherpe prijzen.

• CRAM
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-01-2025
ik moet eerlijk toegeven dat het verschil aanmerkelijk kleiner is dan ik had verwacht tuusen 2mn en 8mb.........maar toen ik noodgedwongen weer eventjes van 8mb naar 2mb overstapte was het verschil toch duidelijk merkbaar

Verwijderd

iig niet voor die 5% gaan!! Ik zou hem gewoon binnen 8 dagen inleveren en ergens anders die 8Mb versie kopen. Ben je gelijk van het gezeik af. Anders moet je er erg veel tijd en energie in steken (en telefoonkosten) voor die paar euro die je ergens anders meer zou betalen.

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-03 09:59

Opa

Nu Multifocaal!

Niet geheel onbelangrijk:

De 8MB versie is een Caviar SE en bij mijn weten is het belangrijkste verschil tussen de 2MB niet-SE en de 8MB SE versie dat de laatste nog 3 jaar garantie heeft en de eerste niet meer!!!
Ik weet niet of het ook voor OEM schijven 3 jaar is, in dat geval heb ik nix gezegd, maar check het ff bij WD. :+

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
In europa heb je zowieso op ALLE schijven 2 jaar garantie en niet 1 jaar. Dit is namelijk door de EU opgelegde regelgeving en daar moeten de fabrikanten zich dus aan houden!

|Specs|

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-03 09:59

Opa

Nu Multifocaal!

Korn21 schreef op 22 januari 2003 @ 02:58:
In europa heb je zowieso op ALLE schijven 2 jaar garantie en niet 1 jaar. Dit is namelijk door de EU opgelegde regelgeving en daar moeten de fabrikanten zich dus aan houden!
Mijn Conner 813 MB schijfie heeft ooit na 2 jaar en ruim 9 maanden de pijp aan Maarten gegeven... :)

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• mcbadass
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-03 14:34
tja is vervelend
maar ik zou er toch ook niet zo n punt van maken.. of weer inleveren en geld terug vragen of die 8 mb versie voor 30 euro meer halen. zeker als het zo n soort hobby non-profit iets is.
is anders namelijk een beetje lullig voor hun,
.. ik weet trouwens niet hoe het volgens de wet zit, maar het zou me niets verbazen als zij in hun recht staan... en zowieso lijkt het me de moeite niet echt waard.
victorvo schreef op 22 januari 2003 @ 02:55:
Niet geheel onbelangrijk:

De 8MB versie is een Caviar SE en bij mijn weten is het belangrijkste verschil tussen de 2MB niet-SE en de 8MB SE versie dat de laatste nog 3 jaar garantie heeft en de eerste niet meer!!!
Ik weet niet of het ook voor OEM schijven 3 jaar is, in dat geval heb ik nix gezegd, maar check het ff bij WD. :+
dude, het gaat over een maxtor niet over een WD :)

Verwijderd

Echt zielig. Bij IAPC werken allemaal vrijwilligers om goedkoop hardware aan te bieden aan studenten en jij gaat beetje hun proberen af te zetten. Wees een beetje sociaal (is zelfs je eigen faculteit!) en lever het direct weer in of betaal extra!

Verwijderd

In dat mailtje staat dat ze je een 8MB versie voor 167 euro leveren en dan moeten ze dat ook doen.......

Dus terug gaan met mailtje (uitgeprint) en de HD en omruilen....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 03:23:
Echt zielig. Bij IAPC werken allemaal vrijwilligers om goedkoop hardware aan te bieden aan studenten en jij gaat beetje hun proberen af te zetten. Wees een beetje sociaal (is zelfs je eigen faculteit!) en lever het direct weer in of betaal extra!
Wat vind je nou zielig vraag ik me af? IAPC hanteert een marge van een paar procent op ieder product, waarmee ze verzendkosten en huur e.d. dekken. Maar diezelfde marge kunnen ze ook gebruiken om geld bij te leggen wanneer ze een dergelijke fout hebben gemaakt.

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-03 22:26
Heel simpel:
Als de verkoper je tijdens het verkoop gesprek heeft verteld dat het een 8Mb versie is, dan moeten ze ook gewoon een 8Mb versie leveren. Alleen 1 punt bewijs maar dat ie dat gezegd heeft!
Als nou op je garantiebewijs staat dat het een 8Mb versie is, is het een ander verhaal ze moeten dan zelfs de 8Mb versie leveren want het staat zwart op wit dat dit geleverd moet worden!
Wil men niet de schijf omruilen voor de 8Mb versie, dan zou ik hem gewoon terugbrengen.

Het is niet zielig en het is geen afzetten, moeten die gasten gewoon weten wat ze verkopen!
Werk zelf al jaren naast mijn studie in een winkel.
Regel 1: Zeg nooit iets wat je niet zeker weet, of wat je niet waar kunt maken tegen een klant.

mcb1

Verwijderd

Topicstarter
Ze hebben het gezegd, hebben het gedacht, en het stond in het mailtje waarop stond wat ik op kon halen en op het bestelformulier. Vrij duidelijk dus. Ik heb inmiddels het bestuur gemaild, dus het is even afwachten wat die gaan doen.

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Ik moet eerlijk bekennen de thread niet helemaal gelezen te hebben, maar:

Je hebt een transactie met hen verricht waarbij jij in de veronderstelling verkeerde een 8 MB cache-schijf te kopen. Zij hebben deze voor een bepaalde prijs aan jou aangeboden, de transactie is voltooid. Nu blijk jij iets anders te hebben gekregen. Dit alles zou door hen aan te vechten zijn als er geen bonnetje is waar expliciet 8 MB cache op staat MAAR zij hebben een schuldbekentenis aan jou gemaild. Je hebt dus een zeer sterke onderhandelingspositie.

Ik zou zelf afwegen of je zin hebt in alle moeite om voor hetzelfde bedrag de JUISTE schijf te krijgen (hier heb je recht op, en ze vriendelijk hierop wijzen kan werken, desnoods kan je dreigen met een civiele procedure). Anders zou ik de schijf gewoon terugbrengen en hem ergens anders kopen. Je kan ook vragen om 10% korting, of meer. 5% is echt belachelijk weinig, hier zou ik niet op in gaan. Het is dan ook pas hun eerste bod. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 04:39:
In dat mailtje staat dat ze je een 8MB versie voor 167 euro leveren en dan moeten ze dat ook doen.......

Dus terug gaan met mailtje (uitgeprint) en de HD en omruilen....
Ik was het helemaal vergeten te melden, maar ik ben vandaag natuurlijk meteen naar de winkel geweest, heb ze mijn standpunt verteld, maar ze gingen niet accoord. Enige wat ze wilden doen was die 5% korting geven. Op die 197 euro (de prijs voor die 8 MB zoals die er nu staat) wilden ze niks afdingen.

Om het helemaal gecompliceerd te maken: een week voordat ik mijn schijf had besteld had iemand die ik ken de 2 MB versie besteld, en die heeft nu OOK een mailtje gekregen dat die 5 % korting kan krijgen e.d., omdat hij geen 8 MB maar een 2 MB versie had gekregen. :/ Dit zorgt ervoor dat die zogenaamde exclusieve korting die ik kan krijgen dus helemaal niet exclusief meer is...

• smokey
  • Laatst online: 19-02 23:05
Als ze een marge van een paar % hebben lijkt me die 167,50 een correcte prijs voor een 8mb versie. Hij is in de pricewatch op z'n goedkoopst namelijk 177 euro.

Je moet gewoon binnen 8 dagen kunnen ruilen (geld terug)

Verwijderd

Topicstarter
[quote]rollebol schreef op 23 januari 2003 @ 01:00:
Ik moet eerlijk bekennen de thread niet helemaal gelezen te hebben, maar:
[/b]
Maar... je hebt het goed meegekregen allemaal :)
Ik zou zelf afwegen of je zin hebt in alle moeite om voor hetzelfde bedrag de JUISTE schijf te krijgen (hier heb je recht op, en ze vriendelijk hierop wijzen kan werken, desnoods kan je dreigen met een civiele procedure). Anders zou ik de schijf gewoon terugbrengen en hem ergens anders kopen. Je kan ook vragen om 10% korting, of meer. 5% is echt belachelijk weinig, hier zou ik niet op in gaan. Het is dan ook pas hun eerste bod. ;)
Ja, ik heb zin om al die moeite te doen. Ze er vriendelijk op wijzen heeft tot nu toe niet geholpen, misschien dat mijn mailtje aan het bestuur helpt, anders ga ik voor de civiele procedure... 10% korting wilden ze ook niet geven. Ze wilden helemaal NIKS doen behalve die 5%, dat vind ik nog het kwalijkste.

Verwijderd

Topicstarter
smokey schreef op 23 January 2003 @ 01:04:
Als ze een marge van een paar % hebben lijkt me die 167,50 een correcte prijs voor een 8mb versie. Hij is in de pricewatch op z'n goedkoopst namelijk 177 euro.

Je moet gewoon binnen 8 dagen kunnen ruilen (geld terug)
Ik KAN mijn geld ook gewoon terug krijgen, maar dat wil ik niet. Ik wil de schijf waar ik voor betaald heb, simpel. Dan moeten ze maar een keer wat geld bijleggen, simpel.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-03 19:39
Dat hun schuld bekennen zegt eigenlijk al dat jij recht op de schijf hebt. Maar als hun een disclaimer hebben waarin staat dat zet en druk fouten zijn voor behouden, dan vervalt die bekentenis weer. Het is zelfs al netjes dat ze jou melden dat je een verkeerde schijf hebt.
Staat er op de factuur/bon dat je een 8MB-cache schijf hebt gekocht, dan is het een ander verhaal. Je hebt de gewoon recht op die schijf.

Verder een advies voor iedereen: controleer altijd eerst of het typenummer wel klopt. Een harde schijf kan er uit zien als eentje van 80GB terwijl er misschien maar 10 inzit (en aangezien ze tegenwoordig bijna nooit meer de hoeveelheid bytes op de schijf zetten en alleen de sectors + heads, is het typenummer de enigste manier). Dit geld zeker voor beurzen als de HCC Dagen. Ook in de t.net pricewatch moet je uitkijken. Gistron staat bv. bij 80GB 8MB met de prijs van een 2MB, maar op de site klopt het wel.

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Ben je lid van de consumentenbond of heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die weten hier over het algemeen meer van dan een stelletje amateurs als wij. (No flame intended)

Edit: Of vraag je pa/ma/een goede kennis of hij/zij lid is.

[ Voor 17% gewijzigd door rollebol op 23-01-2003 01:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
rollebol schreef op 23 januari 2003 @ 01:10:
Ben je lid van de consumentenbond of heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die weten hier over het algemeen meer van dan een stelletje amateurs als wij. (No flame intended)

Edit: Of vraag je pa/ma/een goede kennis of hij/zij lid is.
Mijn ouders zijn lid, maar volgens mij ben ik de gene die de consumentengids het meeste leest :). Een rechtsbijstandsverzekering heb ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
FlamerX schreef op 23 januari 2003 @ 01:08:
Dat hun schuld bekennen zegt eigenlijk al dat jij recht op de schijf hebt. Maar als hun een disclaimer hebben waarin staat dat zet en druk fouten zijn voor behouden, dan vervalt die bekentenis weer. Het is zelfs al netjes dat ze jou melden dat je een verkeerde schijf hebt.
Staat er op de factuur/bon dat je een 8MB-cache schijf hebt gekocht, dan is het een ander verhaal. Je hebt de gewoon recht op die schijf.
Op de factuur staat niet of het een 8 of een 2 MB versie is, maar in dat mailtje wel. Bovendien hebben zij dus zelf ook gezegd dat die 8 MB heeft, en hebben ze hun fout nog eens toegegeven in dat mailtje. Zo'n disclaimer staat overigens nergens, maar ook al zou die er staan dan zegt dat nog niks volgens mij.

Wel staat er dit :) :
Reclamatie

Stichting IAPC is verantwoordelijk voor de door haar getoonde en geleverde producten en de levering ervan. Wanneer het geleverde niet aan de overeenkomst beantwoordt zal Stichting IAPC het ontbrekende alsnog afleveren, dan wel, naar haar keuze, overgaan tot herstel of vervanging van het afgeleverde product.
Kijk zelf maar op http://iapc.cs.utwente.nl

• smokey
uhm het staat er nu anders goed hoor

120GB Maxtor Plus9 7200rpm 8MB UDMA133 Liquid, 6Y120PO € 197,00
120GB Maxtor 7200rpm UDMA133 Liquid, 6Y120L0 € 170,50

• Postman
Op de factuur staat niet of het een 8 of een 2 MB versie is, maar in dat mailtje wel. Bovendien hebben zij dus zelf ook gezegd dat die 8 MB heeft, en hebben ze hun fout nog eens toegegeven in dat mailtje. Zo'n disclaimer staat overigens nergens, maar ook al zou die er staan dan zegt dat nog niks volgens mij.
In een rechtzaak heb je geen poot om op te staan. Hun hebben zoals je zelf zegt ook een email gestuurd aan iemand die een 2MB had gekocht, dus het is gewoon een mass-mailing. Ze maken dus niet expliciet excuses bij jouw (of anderen die dachten een 8MB schijf te hebben).
En als er een disclaimer is dan zegt dat zeker wel iets. Zo stond er laatst in een advertentie een breedbeeld tv voor maar € 100. Daar koop je der wel 10 van. Alleen waren ze wel een 0 vergeten. En daarom staat er ook onderaan zo'n advertentie of ergens op een site 'zet en drukfouten voorbehouden'. Dus zeker dat het wel uitmaakt of ze een disclaimer hebben met die voorwaarden. Zo vrijwaarden hun zich van fouten (waar jij nu last van hebt is een fout). En als op jouw factuur niet staat dat je een 8MB versie hebt (of typenummer 6Y120P0, waar P = 8MB, L = 2MB), dan heb je gewoon weg pech gehad en is het zelfs nog vriendelijk dat ze jou een optie bieden om hem in te leveren of korting te krijgen.
Ik moet er wel bij zeggen dat de prijs ontzettend duur is. In de pricewatch betaal je voor een 8MB wat hun voor een 2MB vragen (ok, 10 erbij voor verzendkosten, maar als je ophaalt ben je goedkoper uit). Ik zou dus zelf kiezen om die schijf in te leveren, en dan ergens anders te kopen. Zou zo-ie-zo nooit meer iets kopen bij zo'n winkel (als jij je belazert voelt).

Verwijderd

Topicstarter
In het e-mailbericht staat toch dat ik mijn schijf met 8 MB cache kan ophalen en dat die 167 euro kost? Op de bon staat niks, ook niet dat het de 2 MB versie was. Dat ze dat mailtje ook naar anderen hebben gestuurd is fout, dat hebben ze zelf al toegegeven. Bovendien hebben ze mondeling toegezegd dat het de 8 MB schijf was. Het lijkt mij dus dat iedereen er vanuit kan gaan dat ik de 8 MB versie had gekocht.

• Postman
Tja, mondeling. Is in principe geldig als een afspraak, maar als jij niet kunt bewijzen dat hun dat gezegt hebben is het jouw woord tegen de hunne. Dat je een email krijgt waarin staat dat je een 8MB kunt halen is nogal logisch. Het stond gewoon verkeerd in het systeem, dus dan krijg jij ook een verkeerde email.

• Muyz
  • Laatst online: 24-03 23:15
FlamerX schreef op 23 januari 2003 @ 11:31:
[...]

In een rechtzaak heb je geen poot om op te staan. Hun hebben zoals je zelf zegt ook een email gestuurd aan iemand die een 2MB had gekocht, dus het is gewoon een mass-mailing. Ze maken dus niet expliciet excuses bij jouw (of anderen die dachten een 8MB schijf te hebben).
En als er een disclaimer is dan zegt dat zeker wel iets. Zo stond er laatst in een advertentie een breedbeeld tv voor maar € 100. Daar koop je der wel 10 van. Alleen waren ze wel een 0 vergeten. En daarom staat er ook onderaan zo'n advertentie of ergens op een site 'zet en drukfouten voorbehouden'. Dus zeker dat het wel uitmaakt of ze een disclaimer hebben met die voorwaarden. Zo vrijwaarden hun zich van fouten (waar jij nu last van hebt is een fout). En als op jouw factuur niet staat dat je een 8MB versie hebt (of typenummer 6Y120P0, waar P = 8MB, L = 2MB), dan heb je gewoon weg pech gehad en is het zelfs nog vriendelijk dat ze jou een optie bieden om hem in te leveren of korting te krijgen.
Ik moet er wel bij zeggen dat de prijs ontzettend duur is. In de pricewatch betaal je voor een 8MB wat hun voor een 2MB vragen (ok, 10 erbij voor verzendkosten, maar als je ophaalt ben je goedkoper uit). Ik zou dus zelf kiezen om die schijf in te leveren, en dan ergens anders te kopen. Zou zo-ie-zo nooit meer iets kopen bij zo'n winkel (als jij je belazert voelt).
Dat verhaal van die TV heeft hier niets mee te maken. In zo'n geval wordt verwacht van je dat je weet dat dit niet kan (een breedbeeld voor 100 Euro). Bij de harddisk is dit niet het geval. Het gaat hierbij om een prijs die evengoed een aanbieding had kunnen zijn...

Als ze de topicstarter deze e-mail hebben gestuurd:
Hallo Van der Veeken, F D,

De door jou geplaatste bestelling ligt bij IAPC.
- 1 x 120GB Maxtor Plus9 7200rpm 8MB UDMA133 Liquid, 6Y120PO

Het totaal te betalen bedrag bedraagt: EUR 167,00

Je kunt de bestelling afhalen tijdens openingstijden.

Met vriendelijke groet,

*naam*, Frank
zijn ze gewoon nat en zullen ze *moeten* leveren. Simple as that.

[ Voor 14% gewijzigd door Muyz op 23-01-2003 14:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
FlamerX schreef op 23 januari 2003 @ 13:04:
Tja, mondeling. Is in principe geldig als een afspraak, maar als jij niet kunt bewijzen dat hun dat gezegt hebben is het jouw woord tegen de hunne. Dat je een email krijgt waarin staat dat je een 8MB kunt halen is nogal logisch. Het stond gewoon verkeerd in het systeem, dus dan krijg jij ook een verkeerde email.
Stel dat ze niks mondeling hadden gezegd, dan heb ik toch nog steeds die prijslijst plus het mailtje dat ik de schijf op kan halen waarin staat dat ik de 8 MB heb besteld plus de bijbehorende prijs?

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn weer nieuwe ontwikkelingen (niet positief helaas):

Ik quote even het mailtje wat ik heb gehad van IAPC (ze gaan dus niet accoord):
Mijnheer van der Veeken,

Ik wil u graag namens Stichting IAPC, dat volledig bestaat uit vrijwilligers, die voor wat het bestuur betreft er elk minstens 20 uur tijd in steken om zo goed mogelijk en voor een zo laag mogelijke prijs producten te leveren aan studenten, zonder ook maar iets daarvoor terug te krijgen, wijzen op uw onredelijkheid. Waarom wil ik dat? Omdat u moet beseffen dat wij als stichting als doel hebben zo goedkoop mogelijk studenten aan studiemateriaal en aan het computergebruik willen helpen. Wij hanteren daarbij inderdaad marges, maar die marges zijn er niet voor bedoeld om voor de meeste klanten de producten duurder te maken, zodat we andere klanten kunnen matsen met onredelijke eisen. Die marges zijn bedoeld om de kosten te dekken die nu eenmaal bij een bedrijf gemaakt worden. Wij dienen ook huur te betalen.

Om nu vooral te richten op het probleem. U vindt dat u bent misleid doordat er op onze prijslijst een verkeerde omschrijving van het door u bestelde product stond. U wilde blijkbaar een 8 MB schijf, vond de prijs op onze lijst erg aantrekkelijk en besloot een schijf te bestellen. Wij kwamen er op een gegeven moment achter dat er een fout gemaakt is door ons, en besloten meteen onze klanten op de hoogte te stellen en ze een aanbod te doen. De klant zou alsnog 5% van het aankoopbedrag van de 2 MB schijf terugkrijgen, of de klant kon er voor kiezen het aankoopbedrag retour te krijgen en een 8MB schijf bestellen. Bedenk wel dat wij de schijf die we terugkrijgen alweer moeilijker kunnen verkopen, omdat er zeer waarschijnlijk altijd een vorm van gebruikersschade is.

Zoals u het doet voorkomen lijkt het alsof wij opzettelijk onze klanten hebben belazerd door een product te verkopen die niet voldoed aan waarvoor wij het aanprijzen. Kunt u ons 1 argument geven waarom wij dit zouden doen? Om winst te maken? Wij hebben zo snel mogelijk op deze fout proberen te reageren. U beseft niet hoe makkelijk zo’n fout gemaakt kan worden. Wij zijn geen professionals mijnheer van der Veeken, wij zijn vrijwillers en dat u daar geen rekening heeft gehouden bij het bestellen van de schijf kunt u u zelf aanrekenen.

Ik herhaal nogmaals ons voorstel. U kunt u schijf terugbrengen en krijgt daarvoor uw aankoopbedrag terug. U kunt vervolgens zelf beslissen of u de 8 MB schijf wilt bestellen. U kunt ook de 2 MB schijf houden, en 5% van het aankoopbedrag terugkrijgen als u uw aankoopbonnetje aan ons kunt laten zien. Gaat u hier niet mee akkoord, dan kunnen wij helaas niets meer voor u betekenen.

Met vriendelijke groet,

*naam e.d.*
Voorzitter IAPC
Ik zit nu met het volgende: ik wil mijn schijf zo snel mogelijk terug geven, aangezien ik niet wil dat ze later kunnen claimen dat ik de schijf te lang in mijn bezit heb gehad voor iemand die dat product niet wilde hebben. Aan de andere kant: als ik de schijf inlever en geld terug krijg, ontbind ik daarmee dan niet de overeenkomst en verlies ik dus mijn rechten?

Ik zoek dus dringend gratis juridisch advies. Weet iemand waar ik dat kan krijgen?

Verwijderd

Topicstarter
Muyz schreef op 23 januari 2003 @ 14:48:
[...]

Dat verhaal van die TV heeft hier niets mee te maken. In zo'n geval wordt verwacht van je dat je weet dat dit niet kan (een breedbeeld voor 100 Euro). Bij de harddisk is dit niet het geval. Het gaat hierbij om een prijs die evengoed een aanbieding had kunnen zijn...

Als ze de topicstarter deze e-mail hebben gestuurd:

[...]

zijn ze gewoon nat en zullen ze *moeten* leveren. Simple as that.
Lijkt mij dus ook (2 keer). Ik heb trouwens nog niemand kunnen vinden die het niet met me eens was (behalve die paar mensen hier op het forum dan). Alleen bij IAPC zijn ze het niet met me eens (waarschijnlijk doen ze maar alsof maar dat terzijde)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:52
Als je wilt weten wat je rechten zijn:
BRON
Als hoofdregel bij consumentenkoop geldt dat de geleverde zaak moet beantwoorden aan de overeenkomst. Een zaak beantwoordt hieraan als het die eigenschappen bezit die de koper op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten.
....
De koper kan, indien het geleverde niet aan de overeenkomst beantwoordt, eisen dat de overeenkomst wordt nagekomen.
....
Indien de verkoper de klachten niet binnen een redelijke termijn verhelpt, kan de koper een beroep doen op ontbinding van de overeenkomst. Dit heeft tot gevolg dat de verkoper het gekochte terug dient te nemen en aan de koper de koopsom dient te retourneren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Muyz
  • Laatst online: 24-03 23:15
Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 16:08:
Er zijn weer nieuwe ontwikkelingen (niet positief helaas):

Ik quote even het mailtje wat ik heb gehad van IAPC (ze gaan dus niet accoord):

[...]

Ik zit nu met het volgende: ik wil mijn schijf zo snel mogelijk terug geven, aangezien ik niet wil dat ze later kunnen claimen dat ik de schijf te lang in mijn bezit heb gehad voor iemand die dat product niet wilde hebben. Aan de andere kant: als ik de schijf inlever en geld terug krijg, ontbind ik daarmee dan niet de overeenkomst en verlies ik dus mijn rechten?

Ik zoek dus dringend gratis juridisch advies. Weet iemand waar ik dat kan krijgen?
De argumenten in deze brief (of e-mail) berusten slechts op emotie. Er is hier gewoon sprake van een zakelijke overeenkomst tussen een klant en een verkoper. Er is overeengekomen dat een bepaald produkt tegen een bepaalde, redelijke prijs geleverd moet worden. Dat de leverancier zijn zaken niet voor elkaar heeft, kan IMHO niet op de klant worden afgewenteld.

Blijkbaar is de leverancier een club vrijwilligers. In dat geval zou je enigszins coulant kunnen zijn. Aan de andere kant vind ik de brief enigszins minachtend. Ze hebben zeker geen kaas gegeten van zaken doen. Juridisch staan ze in ieder geval zwak, volgens mij.

Ik weet niet zeker of ze wegkomen met het retour nemen van de disk tegen teruggave van het aankoopbedrag. Dat zou kunnen. Loopt er hier op Twiekers geen jurist rond? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Muyz op 23-01-2003 17:52 ]

• mcb1
TERUGBRENGEN DIE SCHIJF!

Wat een minachting voor de klant zeg, je krijgt het idee als lezer dat je zelf helemaal debiel bent ofzo!

Dat het geen profs zijn oke, maar dit is gewoon stom van ze geweest! Ik bedoel fout op de site, fout in de mail, fout in het mondelinge advies en een hele foute afhandeling van de gegronde klacht!

Als je zo met klanten omgaat, dan kun je maar beter gaan sluiten. Zou mooi zijn zeg een onderneming starten fouten maken en vervolgens zeggen dat het komt omdat je geen prof bent.

(vergeet niet ik vind het een goed initiatief en het is goed dat er veel mensen tijd in steken, maar zorg er dan wel voor dat je de zaken in orde hebt)

mcb1

Verwijderd

sry heb niet hele thread gelezen maar als het maar om een vershil van +- €30 gaat is hun recht to schrijffouten volgens mij niet geldig... Ze zouden het evengoed opzettelijk kunnen doen hen een 0 kan je vergeten maar een ander cijfer???

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals: ik kan de schijf ook terugbrengen en mijn geld terugkrijgen, maar dat wil ik niet. Ik wil gewoon die 8 MB schijf hebben zonder bijbetalen.

Mijn vraag ik dus: kan ik deze schijf nou steeds houden en 'm dan over een maand alsnog terugbrengen? En zijn ze verplicht mij de andere schijf te geven of kunnen ze volstaan met het ontbinden van de koopovereenkomst?

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op 23 januari 2003 @ 17:34:
Als je wilt weten wat je rechten zijn:

[...]
Waar haal je dat vandaan?

Edit: sorry, niet goed gelezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 18:46 ]

Verwijderd

je staat gewoon in je recht, je hebt een mail gehad waarin staat dat je de 8MB cache schijf kan krijgen voor 167,- € dat hun de fout maken met cache geheugen is niet jouw probleem....

gewoon deze mail uitprinten en meenemen naar de winkel.....

je staat volledig in je recht om die met 8MB te krijgen, dat hun een organisatie zijn en alleen maar winst maken door percentages / kostendekkend zijn. daar heb jij niets mee te maken, dat is het probleem van IAPC en niet van jou... hier moet je dus ook niet jouw probleem van (laten) maken. (wat ze dus wel proberen)
stukje uit de mail

Wij zijn geen professionals mijnheer van der Veeken, wij zijn vrijwillers en dat u daar geen rekening heeft gehouden bij het bestellen van de schijf kunt u u zelf aanrekenen.
is dus een fout van diegene die mensen aanneemt, je laat toch ook geen brugklasser een vliegtuig besturen.... ik zie het al voor me..... 250 dooien door vliegtuig ongeluk sorry meneer de nabestaande, er komt geen vergoeding, ze hadden toch kunnen weten dat een 12-jarige niet kan vliegen...

als ik iemand in een winkel / organisatie aanspreek, dan ga ik ervan uit dat ik met iemand spreek die er verstand van heeft, en niet iemand die niet weet waar hij over praat....

• mcb1
Mijn vraag ik dus: kan ik deze schijf nou steeds houden en 'm dan over een maand alsnog terugbrengen? En zijn ze verplicht mij de andere schijf te geven of kunnen ze volstaan met het ontbinden van de koopovereenkomst?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je kunt deze schijf niet over een maand terugbrengen, je recht op retour is maar 7 dagen geldig!
Zoals ik al eerder heb geschreven, terug brengen die schijf. Ga gewoon naar een ander. of wacht een maandje of 2 heb je e'm ook voor dezelfde prijs!

mcb1

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:48

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Hoi, ik heb nu enkele dagen weer een 120 Gig schijfje (dezelfde) duurdere prijs...maakt mij opzicht niet zoveel uit..maar doordat ik dit nu allemaal lees raak ik in de war:

ik heb een Maxtor 6Y120OPO <--- Is dit de 8 mb Uitvoering??? sorry, maar ik zie door de bomen het bos niet meer..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Postman
Als je de quote van XanderH goed leest staat daar in dat je als klant zijnde recht hebt op het geleverde of ontbinding van de overeenkomst (laatste mogelijkheid wordt al geboden). Helaas heb jij geen schriftelijke overeenkomst waarin staat dat jij een 8MB schijf hebt gekocht. Die email van jou is net zo geldig als een bon van de Gamma. Ze zeggen namelijk alleen dat er een 8MB schijf voor jou klaar ligt en je die op kunt halen. Stel dat jij in de winkel besluit om de 2MB versie te kopen (stel!), dan zegt die email niks. Je had zelf een 200GB schijf kunnen kopen ofzo.
Wat ik dus al in 4 posts probeer uit te leggen is dat die email van jouw geen geldige overeenkomst is. Alleen als daar op staat dat je een kopie daarvan mee moet brengen bij het afhalen van de schijf is het een geldig document. De factuur (bon in jouw geval) is de overeenkomst. Daarop staat helaas niet vermeld welk product je hebt gekocht. Op zich is dit wel slecht want tegenwoordig krijg je bij elke computerboer een gedetaileerde factuur (om zich te vrijwaren tegen dit soort zaken). Maar het zij nou eenmaal zo.

Ik vind nog steeds dat hun erg vriendelijk zijn door jou 5% korting te geven of je de schijf te laten retourneren. Ze hadden ook gewoon niks kunnen zeggen en dan was jij er misschien pas over 3 maanden of zelfs nooit achter gekomen.

Je zoekt dringend gratis juridisch advies? Bel dan met de consumentenbond, of neem contact op met een rechtswinkel. Op een technisch forum zul je het echt niet vinden hoor.

• Postman
Michael Knight schreef op 23 januari 2003 @ 20:05:
Hoi, ik heb nu enkele dagen weer een 120 Gig schijfje (dezelfde) duurdere prijs...maakt mij opzicht niet zoveel uit..maar doordat ik dit nu allemaal lees raak ik in de war:

ik heb een Maxtor 6Y120OPO <--- Is dit de 8 mb Uitvoering??? sorry, maar ik zie door de bomen het bos niet meer..
Jep.
Nog een keer de typenummer uitleg (staat al in dit topic, maar idd veel posts, dus lastig te vinden) (beknopte uitleg): de P staat voor 8MB cache, L voor 2MB.

Ik zal nog even uitzoeken wat de rest betekend (120 is volgens mij het aantal GB, Y = FDB meen ik).
* 6Y120P0 - 120 = aantal GB (in dit geval dus 120, bij bv. 80 is het 080)
* 6Y120P0 - P = FDB motor met 8MB cache, L = FDB motor met 2MB cache, J = Ball bearing motor met 2MB cache
* 6Y120P0 - Heeft iets met model schijf te maken denk ik. 6Y = DiamondMax Plus 9, 4A = DiamondMax 16, 6L is DiamondMax Plus D740X
Ik denk dus dat 6 voor DiamondMax Plus (getal onder 10) staat en de letter voor de serie. 4 = DiamondMax, 2 = Fireball, 5 = DiamondMax Plus (tiental).
Lijst klopt niet helemaal. Vooral die laatste twee tekens (letter + getal). Je moet namelijk ook nog de snelheid (7200 of 5400 RPM) en de connectie (SATA, ATA-133, ATA-100, etc.) kunnen achterhalen.

[ Voor 37% gewijzigd door Postman op 23-01-2003 20:30 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:48

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Tnx "FlamerX" Dit schept een hoop duidelijkheid voor mij....ik kan met een gerust hart naar bedje toe :)

SurfDude: Aangezien je de optie heb om het aankoopbedrag terug te krijgen zou ik daar ook zeker voor gaan dan, je kan dan vervolgens zelf ERGENS ANDERS alsnog de GOEDE hd krijgen.....uiteraard aan jouzelf de keuze....

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Xander
Michael Knight schreef op 23 January 2003 @ 20:36:
Tnx "FlamerX" Dit schept een hoop duidelijkheid voor mij....ik kan met een gerust hart naar bedje toe :)

SurfDude: Aangezien je de optie heb om het aankoopbedrag terug te krijgen zou ik daar ook zeker voor gaan dan, je kan dan vervolgens zelf ERGENS ANDERS alsnog de GOEDE hd krijgen.....uiteraard aan jouzelf de keuze....
Maar misschien is hij met die 5% korting bij deze zaak wel goedkoper als bij een andere winkel :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar in die e-mail staat dat ik de 8 MB heb besteld, en in hun mailtje waarin ze de fout toegeven wordt dat nog eens bevestigd.

Er staat op die site van wetwegwijzer.nl dit:
De koper kan, indien het geleverde niet aan de overeenkomst beantwoordt, eisen dat de overeenkomst wordt nagekomen. U kunt daarbij denken aan herstel van het niet deugdelijke artikel, levering van het ontbrekende of vervanging. Indien de verkoper de klachten niet binnen een redelijke termijn verhelpt, kan de koper een beroep doen op ontbinding van de overeenkomst. Dit heeft tot gevolg dat de verkoper het gekochte terug dient te nemen en aan de koper de koopsom dient te retourneren.
Ze moeten dus gewoon die 8 MB schijf leveren. Doen ze dit niet, dan kan ik alsnog mijn 2 MB schijf omruilen voor contant geld volgens mij.

• Xander
Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 20:49:
Maar in die e-mail staat dat ik de 8 MB heb besteld, en in hun mailtje waarin ze de fout toegeven wordt dat nog eens bevestigd.

Er staat op die site van wetwegwijzer.nl dit:

[...]

Ze moeten dus gewoon die 8 MB schijf leveren. Doen ze dit niet, dan kan ik alsnog mijn 2 MB schijf omruilen voor contant geld volgens mij.
Denk ik ook, veel succes ermee.

Verwijderd

Ik zie het zo:

Er is iets fout gegaan waardoor jij dacht dat je een 8 MB cache schijf zou krijgen (voor wellicht een zeer lage prijs?), terwijl die prijs eigenlijk bij de 2 MB variant hoort. Die heb je ook gekregen, die 2 MB variant.

De manager van die shop heeft gezien dat er een 8 MB cache variant gevraagd was, en er echter een 2 MB variant is geleverd voor de prijs van een 2 MB variant.

De manager heeft op eigen initiatief kontakt met jou opgezocht en komt (ongevraagd!) met een voorstel. Zijn gedachte zit ongeveer zo inelkaar schat ik:

"Shit, die man heeft een 8 MB variant besteld voor de prijs van een 2 MB schijf. Foutje in de website. |:( Dom Dom Dom. En die 2 MB schijf heb ik ook geleverd. Er zit weliswaar een disclaimer in onze site, maar het is toch een beetje sneu voor deze meneer. Als ik nou op tijd kontakt met die man opneem, en eerlijk uitleg wat er fout is gegaan, misschien dat ik de teleurstelling goed kan maken met 5% korting. Of anders moeten we de koop maar ontbinden, want als ik die man een 8 MB variant lever, dan maken we verlies op die schijf."

Komt er ook nog eens bij dat als die man geen mailtje had gestuurd jij er waarschijnlijk niet eens achter was gekomen dat het een 2 MB cache geval betrof.

Ik vind persoonlijk dat je in dit geval "het recht van de consument" onrechtmatig aanwendt om die 8 MB schijf te krijgen. Je kunt toch de koop ontbinden als je er niet tevreden mee bent?

Je moest eens weten hoeveel consumenten dat zouden willen kunnen doen bij een aankoop die achteraf tegenvalt.

BTW, met die 5% korting heb je die 2 MB schijf voor €159.13, volgens de prijswatch nog steeds de laagste prijs van Nederland voor die bewuste schijf. Belazerd ben je (zeker met die 5% korting) dus echt niet.

My two cents? Een consument heeft rechten, maar hij moet ze niet misbruiken...

edit:

Dit is geen flamebait, maar slechts mij mening gebaseerd op de hier gepresenteerde informatie, en de reactie van die shop (die wat mij betreft oprecht en eerlijk overkomt, die lui willen je echt geen loer draaien of zo).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 21:12 ]

• Maferick
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-04-2021

Maferick

EVE-Online : Lellebel

Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 21:06:
Ik zie het zo:

heel veel tekst
Als jij in een 2e hands auto koopt met een die ook extreem laag geprijst is en 2L tdi motor heeft neem ik aan dat je als je je een 1.5L tdi motor voor hetzelfde geld meegeven je niet accoord gaat. Dit is misschien niet helemaal een goede vergelijking maar ik hoop dat ik mijn punt duidelijk heb gemaakt.

(nofi)

Surfdude , sterkte.

# If you perceive that there are four possible ways in which something can go wrong, and circumvent these, then a fifth way, unprepared for, will promptly develop

Verwijderd

Je kunt meerdere analogiën verzinnen waaruit blijkt dat hij gewoon 1 op 1 die 2 MB schijf voor een 8 MB schijf moet kunnen omruilen.

Als je echter naar alle details kijkt, en ook naar hoe de shop heeft geprobeerd de boel recht te zetten, dan ontgaat mij toch echt het gevoel dat deze meneer onrecht is aangedaan...

hint: check the pricewatch...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 21:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 21:45:
Je kunt meerdere analogiën verzinnen waaruit blijkt dat hij gewoon 1 op 1 die 2 MB schijf voor een 8 MB schijf moet kunnen omruilen.

Als je echter naar alle details kijkt, en ook naar hoe de shop heeft geprobeerd de boel recht te zetten, dan ontgaat mij toch echt het gevoel dat deze meneer onrecht is aangedaan...

hint: check the pricewatch...
En als ik jou nou vertel dat iemand die ik ken gewoon de 2 MB versie had besteld ook gewoon die 5% korting heeft gekregen?

Ze moeten mij gewoon die 8 MB schijf geven zonder bijbetalen, as simple as that. En je kunt wel beginnen over consumenten waarvan een product achteraf tegen valt, maar bij mij ligt dat anders: ik heb iets gekocht en iets anders gekregen.

Edit: oh ja, die pricewatch heb ik al lang gecheckt, vandaar dat ik mijn HD ook bij IAPC heb besteld, want die waren goedkoop.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 22:03 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 22:03:
[...]

En als ik jou nou vertel dat iemand die ik ken gewoon de 2 MB versie had besteld ook gewoon die 5% korting heeft gekregen?

Ze moeten mij gewoon die 8 MB schijf geven zonder bijbetalen, as simple as that. En je kunt wel beginnen over consumenten waarvan een product achteraf tegen valt, maar bij mij ligt dat anders: ik heb iets gekocht en iets anders gekregen.

Edit: oh ja, die pricewatch heb ik al lang gecheckt, vandaar dat ik mijn HD ook bij IAPC heb besteld, want die waren goedkoop.
Hier dit slaat dan toch nergens op ? Tuurlijk waren ze goedkoop omdat het om de 2 mb versie ging en niet om de 8 mb versie. Vandaar dat het goedkoper leek. Foutje bedankt, maar ik vind het ook onzin dat je per sé je zin door wilt drukken om voor dat bedrag de 8 mb schijf te claimen. Gewoon pech gehad heb je. Mooi die koop ontbinden en elders halen.

Dit soort kwesties zorgen er alleen maar voor dat winkeliers steeds moeilijker doen bij redelijke klanten.

En wat ik kan opmaken uit jouw verhaal is dat jij niet eens in de gaten had dat je de 2 mb versie had gekregen, dus ik vind het nog erg coulant van het bedrijf. Ze hadden ook niets kunnen zeggen en hoe wilde jij dan bewijzen dat je de 8 mb versie niet had gekregen ?. Dat had je dus nooit kunnen bewijzen. Dus niet stroef lullen, koop ontbinden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 22:15:
Hier dit slaat dan toch nergens op ? Tuurlijk waren ze goedkoop omdat het om de 2 mb versie ging en niet om de 8 mb versie. Vandaar dat het goedkoper leek. Foutje bedankt, maar ik vind het ook onzin dat je per sé je zin door wilt drukken om voor dat bedrag de 8 mb schijf te claimen. Gewoon pech gehad heb je. Mooi die koop ontbinden en elders halen.
Dus als een bedrijf goedkoop is moet je er maar vanuit gaan dat je opgelicht wordt?
Dit soort kwesties zorgen er alleen maar voor dat winkeliers steeds moeilijker doen bij redelijke klanten.
Dit soort kwesties zorgt er voor dat consumenten verharden, aangezien winkeliers zicht steeds onredelijker opstellen.
En wat ik kan opmaken uit jouw verhaal is dat jij niet eens in de gaten had dat je de 2 mb versie had gekregen, dus ik vind het nog erg coulant van het bedrijf. Ze hadden ook niets kunnen zeggen en hoe wilde jij dan bewijzen dat je de 8 mb versie niet had gekregen ?. Dat had je dus nooit kunnen bewijzen. Dus niet stroef lullen, koop ontbinden.
Ik had die schijf er amper inzitten joh, hoe had ik het dan moeten merken? Dat ik de 2 MB versie had gekregen kon ik heel simpel aantonen. Er staat gewoon een stikker op de verpakking met mijn naam en met het type-nummer. Jij wou zeggen dat een rechter dat niet zou geloven? Ik ga zeker hier in mijn mini-fabriekje verpakkingen namaken?

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
nofi maar je moet niet zo zeuren je hebt hem voor de 2mb versie supergoedkoop en die gasten zijn er zelf mee gekomen (ook nog eens allemaal vrijwilligers enzo), en dan een beetje moeilijk doen over €30 :/

Verwijderd

Beste SurfDude,

je vraagt hier naar een mening, en een advies. Nou, dat heb ik je gegeven.

Dat jij eigenwijzer bent dan ik (en da's knap, al zeg ik het zelf) betekent toch niet dat we mekaars mening moeten delen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 22:48:
Beste SurfDude,

je vraagt hier naar een mening, en een advies. Nou, dat heb ik je gegeven.

Dat jij eigenwijzer bent dan ik (en da's knap, al zeg ik het zelf) betekent toch niet dat we mekaars mening moeten delen?
Klopt. Maar ik hoopte dat ik jou met mijn post wat dichter bij mijn standpunt kon brengen.

Verwijderd

Topicstarter
Bert-Jan schreef op 23 January 2003 @ 22:44:
nofi maar je moet niet zo zeuren je hebt hem voor de 2mb versie supergoedkoop en die gasten zijn er zelf mee gekomen (ook nog eens allemaal vrijwilligers enzo), en dan een beetje moeilijk doen over €30 :/
Maar wat heb ik nou te maken met het feit dat daar vrijwilligers werken? :/ Het is toch gewoon een winkel waar ik mijn HD heb gekocht en die zich aan de wet moet houden?

Jij noemt het "een beetje moeilijk doen over €30", maar waarom is het niet "moeilijk doen over €30" door hun? Zij hebben toch zeker de fout gemaakt? En voor hun is €30 altijd nog minder dan voor mij (relatief gezien).

Verwijderd

Ik heb vanavond zelf deze harde schijf gekocht en volgens de medewerkers bij paradigit is de 2mb sneller dan de 8mb, dit zou zijn gebleken uit diverse tests, misschien dan nog een voordeel bij een nadeel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 22:56:
[...]

Klopt. Maar ik hoopte dat ik jou met mijn post wat dichter bij mijn standpunt kon brengen.
**kuch**

Sorry, lukt niet.

Verwijderd

Qua standpunt geef ik je 100% gelijk, je betaalt voor iets dat je niet krijgt (achteraf blijkt dan misschien dat wat duurder is niet beter is, maar dat maakt niets uit). Heb overigens de rest niet allemaal doorgelezen, maar misschien wel leuk om dit (of je verhaal) door te mailen naar ook dat nog. Je kan deze computerzaak er ook mee dreigen. Het gaat hier niet echt om het geld (meer een principezaak), maar stel dat dit bij nog 10000 mensen gebeurt, dat is toch mooi 10000 * 30 = 30000 euro's. Kan je mooi een weekje op vakantie!

Verwijderd

Topicstarter
Het is uiteraard een principezaak. Voor die 30 euro is het een boel ge-OH allemaal namelijk. Maar dat geldt voor hun ook...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 23:01:
Ik heb vanavond zelf deze harde schijf gekocht en volgens de medewerkers bij paradigit is de 2mb sneller dan de 8mb, dit zou zijn gebleken uit diverse tests, misschien dan nog een voordeel bij een nadeel.
Heb je een link naar die tests? Ik denk overigens dat die snelheid nogal uitmaakt van het doel waar je de schijf voor gebruikt.

Verwijderd

Nee, zeg maar van een deskundige medewerker. Ik steek mijn hand er niet voor in het vuur... maar hij adviseerde mij de 120 GB/2MB te nemen, en laat dat nou net overeenkomen met mijn saldo van mijn bankrekening!

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 22:59:
[...]

Maar wat heb ik nou te maken met het feit dat daar vrijwilligers werken? :/ Het is toch gewoon een winkel waar ik mijn HD heb gekocht en die zich aan de wet moet houden?

Jij noemt het "een beetje moeilijk doen over €30", maar waarom is het niet "moeilijk doen over €30" door hun? Zij hebben toch zeker de fout gemaakt? En voor hun is €30 altijd nog minder dan voor mij (relatief gezien).
nou die gasten hebben een typo gemaakt in hun prijslijst, kan iedereen overkomen, en jij duikt er meteen op enzo, je staat misschien wel in je recht (dunno bout that :)) maar toch vind ik dat je gewoon of bij moet betalen of deze houden met 5% korting, dan heb je ook al een hele goeie prijs (maarja dat hebben al meer mensen in deze thread gezegd).

• smokey
ja daar ben ik het wel mee eens. Inruilen en je geld terug lijkt me de normaalste oplossing. Beetje flauw om dan een 8mb cache schijf zo to 'claimen'. Die 8mb schijf is voor 175 euro als goedkoopst te krijgen in nederland.

Die zaak waar jij het koopt is gewoon veel te duur, kan wel zijn dat ze geen winst maken maar dat ligt aan dat ze weinig inkopen om inkoopkortingen te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag nog even mondeling wat gebabbeld met mijn vrienden ;) bij IAPC, en na een gesprek waarin zij ontkenden dat we een overeenkomst hadden (een overeenkomst waarin zij een fout hebben gemaakt is geen overeenkomst, was hun redenatie). Zij wisten me daarin ook te melden dat de wet die stelt dat wanneer de verkoper zijn kant van de overeenkomst niet nakomt de koper kan eisen dat de verkoper dit alsnog doet door het juiste artikel af te leveren niet voor IAPC geldt, aangezien zij variabele prijzen hanteren :/ . Bovendien zou het zonder bijbetaling gevan van die 8 MB schijf "hele grote gevolgen hebben, voor heel IAPC" :/ . Zo heb ik weer heel wat geleerd ;) .

Uiteindelijk heb ik nog eens aangegeven dat ik die 2 MB schijf toch echt niet wilde en dus niet met die korting accoord ging. Tenslotte heb ik voorgesteld om het prijsverschil tussen de 2 MB en de 8 MB zoals die er nu staat te delen (ik had woensdag al aangegeven om eventueel zelfs met 5% korting genoegen te nemen, maar dit wilden ze toen niet), de prijs zou dan uitkomen op €182,-. Dit hebben ze even overlegd en ze zijn accoord gegaan. En ja, dat is 7 euro duurder dan in de PriceWatch, maar nu heb ik tenminste geen rembourskosten.

Conclusie: zij hebben een boel geleerd over hoe je met je klanten om dient te gaan en hoe vooral niet. Verder hebben ze nog meer geleerd over hoe de wet en hun algemene voorwaarden in elkaar zitten. Ikzelf heb niet zo heel veel geleerd, behalve dat de meeste winkels je vrijwel altijd zullen proberen te naaien (zo zie ik het toch nog steeds). En natuurlijk is de conclusie dat ik zeer redelijk ben geweest, en het niet op een rechtzaak heb laten aankomen. Als het aan hun had gelegen was het daar waarschijnlijk wel op uit gelopen, maar dat wilde ik niet, want ik wil het failliesement van IAPC (proceskosten gaan naar de verliezer) niet op mijn geweten hebben.

PS IAPC ook weer blij dat ik dit nog even heb neergezet. Bedenk wel dat wanneer je bij hun iets koopt je met het volgende rekening dient te houden: alles wat afgesproken is komt op de koper terecht, jij moet afnemen en betalen, zij mogen leveren wat ze willen. En ten tweede (en dit vind ik nog het allerkwalijkste en moet IAPC zich ten zeerste aanreken wat mij betreft): je hoeft van hun NIKS te verwachten, want het zijn VRIJWILLIGERS en GEEN professionals, en dat je als koper zo DOM bent om daar te kopen moet je je zelf aanreken. (Dit zijn dus hun eigen woorden, heb ik zwart op wit staan.)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou trouwens dit nog even toevoegen (aangezien IAPC haar eigen voorwaarden niet kent):
Reclamatie

Stichting IAPC is verantwoordelijk voor de door haar getoonde en geleverde producten en de levering ervan. Wanneer het geleverde niet aan de overeenkomst beantwoordt zal Stichting IAPC het ontbrekende alsnog afleveren, dan wel, naar haar keuze, overgaan tot herstel of vervanging van het afgeleverde product.
Ik kan weinig anders uitbrengen dan: OH! :/

• Xander
kuch, volgens mijn rekenmachine is 10000*30=300000 :)
Het lijkt me trouwens sterk dat een winkel in die periode dat er iets fout op de site stond 10000 van deze schijven heeft verkocht. Ik denk hooguit 25 ofzo, en dat moet een winkel (vrijwilligers of niet) kunnen terugbetalen (€750).

Ga jij meer betalen voor iets omdat de winkel anders "zielig" is?

Verwijderd

Topicstarter
Ze zeggen in totaal 5 schijven met de verkeerde beschrijving te hebben verkocht. Die andere 4 zijn (gek genoeg) allemaal accoord gegaan met die 5 % korting.

Maar het ergste is dus dat die prutsers (sorry...) zo slim zijn geweest om (en ik had ze van tevoren gewaarschuwd) korting te geven aan mensen die helemaal geen recht op korting hadden, want die hadden gewoon de 2 MB versie besteld... Als ze die korting waar die anderen helemaal geen recht op hadden nou gewoon aan mij hadden gegeven...

Verwijderd

Begint een beetje gejammer te worden SurfDude. Zoals gezegd, als je het er niet mee eens bent vraag je toch gewoon je geld terug?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 15:58 ]

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

*onofficieel*

Er zijn een aantal punten waar ik me grondig aan irriteer.

Je blijft het indirect over misleiding hebben. Daar is er echt totaal geen sprake van. Je drukt je zin enorm door zonder erbij na te denken wat dat voor gevolgen heeft voor Stichting IAPC (welke namens de studievereniging van faculteit INF "Interactief" ook de boekenverkoop doet) en je medestudenten die hier ook kopen.
Jij hebt het voortdurend over je recht als consument. Tuurlijk heb je rechten en plichten. Feit is dat IAPC door je medestudenten vrijwillig wordt bestuurd en we dat zo goed mogelijk proberen te doen. Tuurlijk ontstaan er weleens fouten of problemen, maar we proberen dit altijd op te lossen in goede sfeer.

Ook wist je zelf niet beter dat je een 8MB in je bezit had. Het was pas toen wij je e-mailden dat je enorm je zin begon door te drijen. Terwijl wij je van begin af aan een voor beide partijen passende regeling aanboden. Ook is het altijd mogelijk geweest de harddisk te retourneren om je aankoopbedrag terug te krijgen, als je het niet eens was met wat je je boden.

IAPC is een Stichting en die hebben het budget niet voor wat voor jou misschien maar 30 euro lijkt. We kunnen dat wel doen trouwens, maar dan gaat de marge ook omhoog en maken we dus wel winst, wat weer niet mag als Stichting zijnde. De oplossing die er nu is geboden moeten we gaan verhalen op je medestudenten door bepaalde prijzen lichtelijk te verhogen anders kunnen we de kosten niet dekken en dat is op de lange termijn funest voor het bestaansrecht.

Maar als je denkt dat je het zelf allemaal zo goed op een rijtje heb nodig ik je hierbij uit dat jij volgend jaar in het bestuur gaat. Mag je ook eens proeven hoe het er werkelijk aan toe gaat en wat wel en niet kan binnen stichting IAPC.

Wat betreft ons prijsbeleid. We houden kleine voorraden aan van producten. Het meeste moet echter besteld worden. Omdat de voorkeur voor een bepaald artikel verschilt per klant, kunnen we geen 10+ of 50+ korting bedingen zoals veel internetwinkels dat wel kunnen. Dat onze leveranciers hoge prijzen eropnahouden voor harddisks baal ik ook van, maar is weinig aan te doen verder. We rekenen gewoon de vaste marge eroverheen and that's it.
Dat dat wel degelijk bij de meeste artikelen in het IAPC assortiment voordeel oplevert is te zien aan het hele aanbod Sweex artikelen bijvoorbeeld welke bij andere computershops (waar het kunstmatig hoog wordt gehouden op soms wel 150% van de inkoopswaarde).
Maar ook bij Shuttle, Gigabyte, Asus mogen we ons vaak rekenen tot de top 10 van tweakers.net PW.

We zijn er niet opuit om je te naaien. We zijn gewoon je medestudenten en proberen in ons bestuursjaar zo goed mogelijke service te verlenen voor zowel Stichting IAPC als de klant. Voor ons is het een leerproces, maar voor IAPC ook, omdat we alle inefficenties (algemene voorwaarden, out-of-date website en bestelsysteem) van vorige besturen met ons meenemen en niet alles in 1 jaar is aan te passen.

Nogmaals als je denkt dat je beter weet en je zelf van geen kwaad bewust bent, kom dan volgend jaar als bestuur bij IAPC of ga in 1 van de commissies die we hebben wellicht leer je dan toch nog wat.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik ben het hier niet mee eens.. het gaat hier om een principe zaak.. nu wordt hem bijna kwalijk genomen "dat jullie het al zo slecht hebben". Een koop is een koop, ongeacht de situatie.. Zou ik die hd bij een eenmanszaakje met de eigenaar in een rolstoel kopen, zit je ook in zo'n "morele" situatie.. maar zou er toch zaak van maken.

Draai et zaakje om.. stel dat IEDEREEN tegen die IAC(ofzo) mild zou doen, en niet moeilijk doen om wat euro's.. dan hoor je ze niet, misschien nog profijt van maken ook.

Wat ik bedoel, mocht hij juridisch (enigzins) in zijn recht staan (m.i. van wel), heeft hij ook het volle recht hier zaak van te maken. Tuurlijk het is niet leuk, het is misschien niet "eerlijk", maar het is wel volgens de regels.. Ik begrijp dan niet dat hier zo'n ophef wordt over gemaakt.. er is een fout gemaakt, maak je een fout, accepteer de consequenties, en ga niet op iemand zn geweten spelen.

just my 2 C

Verwijderd

Topicstarter
Volledig mee eens! En dat willen ze dus niet inzien...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 15:35:
Begint een beetje gejammer te worden SurfDude. Zoals gezegd, als je het er niet mee eens bent vraag je toch gewoon je geld terug?
Je hebt niet gelezen dat de verkoper verplicht is zich aan de overeenkomst te houden en dus de 8 MB versie te leveren?

Verwijderd

Topicstarter
Waarom reageer je nu pas als je het topic blijkbaar al voor onze afspraak van vandaag had gezien?
Er zijn een aantal punten waar ik me grondig aan irriteer.
Zelfde geldt voor mij...
Je blijft het indirect over misleiding hebben. Daar is er echt totaal geen sprake van.
Waar lees je dat (indirect)? Ik zeg dat jullie een fout (per ongeluk) hebben gemaakt en die moeten herstellen.
Je drukt je zin enorm door zonder erbij na te denken wat dat voor gevolgen heeft voor Stichting IAPC (welke namens de studievereniging van faculteit INF "Interactief" ook de boekenverkoop doet) en je medestudenten die hier ook kopen.
Een paar procent verlies maken op het leveren van een 8 MB cache schijf waar ik recht op heb heeft enorme gevolgen? We hebben het toch over ongeveer 15 euro verlies voor jullie... Ik mag toch hopen dat dit soort fouten niet vaker voorkomen?
Jij hebt het voortdurend over je recht als consument. Tuurlijk heb je rechten en plichten. Feit is dat IAPC door je medestudenten vrijwillig wordt bestuurd en we dat zo goed mogelijk proberen te doen. Tuurlijk ontstaan er weleens fouten of problemen, maar we proberen dit altijd op te lossen in goede sfeer.
Het valt je zelf ook op dat jullie denken je niet aan je eigen algemene voorwaarden en de geldende wetten te hoeven houden omdat jullie vrijwilligers zijn? Kom nou zeg...
Ook wist je zelf niet beter dat je een 8MB in je bezit had. Het was pas toen wij je e-mailden dat je enorm je zin begon door te drijen.
Ik wist dat niet nee. Zoals ik al gezegd heb ga ik er meestal van uit dat mij geleverd wordt wat afgesproken is, dom van me, zal ik niet meer doen... Welke zin had ik door moeten drijven als ik niet wist dat jullie je niet aan de overeenkomst hadden gehouden?
Terwijl wij je van begin af aan een voor beide partijen passende regeling aanboden. Ook is het altijd mogelijk geweest de harddisk te retourneren om je aankoopbedrag terug te krijgen, als je het niet eens was met wat je je boden.
Je weet dat toen ik woensdag naar IAPC ging ik al meteen heb aangeboden dat jullie ook gewoon 5% korting op de 8 MB versie hadden kunnen geven en jullie hier niet mee accoord gingen?
IAPC is een Stichting en die hebben het budget niet voor wat voor jou misschien maar 30 euro lijkt. We kunnen dat wel doen trouwens, maar dan gaat de marge ook omhoog en maken we dus wel winst, wat weer niet mag als Stichting zijnde. De oplossing die er nu is geboden moeten we gaan verhalen op je medestudenten door bepaalde prijzen lichtelijk te verhogen anders kunnen we de kosten niet dekken en dat is op de lange termijn funest voor het bestaansrecht.
1 Als jullie de mensen die geen recht op korting hadden nou geen korting hadden gegeven (zoals ik van tevoren al had gezegd) hadden jullie al weer meer geld overgehouden.
2 Jullie maken een fout en jullie moeten deze oplossen. Schuif niet alles op mij af en doe ook niet alsof ik probeer jullie en al mijn medestudenten te naaien of zo. Bedenk eens wat de gevolgen waren geweest als het geen HD maar bijvoorbeeld een laptop had betroffen.
Maar als je denkt dat je het zelf allemaal zo goed op een rijtje heb nodig ik je hierbij uit dat jij volgend jaar in het bestuur gaat. Mag je ook eens proeven hoe het er werkelijk aan toe gaat en wat wel en niet kan binnen stichting IAPC.
Ik heb al aardig wat gehoord over IAPC, dus volgens mij weet ik al wel aardig hoe het er aan toe gaat. Ik mag trouwens toch hopen dat bij jullie niet zomaar iedereen ineens het bestuur in te gaan zonder eerst een tijdje als cooperant te hebben gewerkt? Wat heb ik trouwens goed op een rijtje? Wat jullie plichten zijn en mijn rechten: ja. Misschien zou het ook handig zijn wanneer jullie deze kennen.
Wat betreft ons prijsbeleid. We houden kleine voorraden aan van producten. Het meeste moet echter besteld worden. Omdat de voorkeur voor een bepaald artikel verschilt per klant, kunnen we geen 10+ of 50+ korting bedingen zoals veel internetwinkels dat wel kunnen. Dat onze leveranciers hoge prijzen eropnahouden voor harddisks baal ik ook van, maar is weinig aan te doen verder. We rekenen gewoon de vaste marge eroverheen and that's it.
Dat dat wel degelijk bij de meeste artikelen in het IAPC assortiment voordeel oplevert is te zien aan het hele aanbod Sweex artikelen bijvoorbeeld welke bij andere computershops (waar het kunstmatig hoog wordt gehouden op soms wel 150% van de inkoopswaarde).
Maar ook bij Shuttle, Gigabyte, Asus mogen we ons vaak rekenen tot de top 10 van tweakers.net PW.
Ik ken jullie prijsbeleid. Misschien zou het slim zijn om af en toe die marges toch iets te vergroten zodat jullie fouten wat makkelijker kunnen herstellen.
We zijn er niet opuit om je te naaien. We zijn gewoon je medestudenten en proberen in ons bestuursjaar zo goed mogelijke service te verlenen voor zowel Stichting IAPC als de klant. Voor ons is het een leerproces, maar voor IAPC ook, omdat we alle inefficenties (algemene voorwaarden, out-of-date website en bestelsysteem) van vorige besturen met ons meenemen en niet alles in 1 jaar is aan te passen.
Ik weet dat jullie mij niet willen opnaaien. Maar nogmaals: als je een winkel runt met een omzet zoals die van jullie is het toch wel zeer belangrijk dat alles goed in elkaar zit en kun je je fouten niet afschuiven op de klante en aankomen met zinnen als "wij zijn geen professionals maar vrijwilligers en dat je met ons in zee bent gegaan kun je jezelf aanrekenen".
Nogmaals als je denkt dat je beter weet en je zelf van geen kwaad bewust bent, kom dan volgend jaar als bestuur bij IAPC of ga in 1 van de commissies die we hebben wellicht leer je dan toch nog wat.
Misschien... Alleen ik kan me natuurlijk alleen ergens voor inzette als ik achter het uiteindelijke doel sta, ik kan dus niet werken wanneer ik niet achter de instelling sta die heerst bij de organisatie waar ik actief ben. Mijn laatste vraag van dee post: hebben jullie ook wat geleerd van deze zaak? Gaan jullie je administratie beter regelen? Gaan jullie waarschuwingen van klanten serieus nemen? Gaan jullie beter met jullie klanten om? Gaan jullie zorgen dat jullie jullie eigen algemene voorwaarden kennen?

Verwijderd

Topicstarter
Het begint nu een beetje drammerig van mij te klinken, zo is het uiteraard niet bedoeld. Waar ik me aan erger is het feit dat IAPC zich opstelt alsof zij ergens op een roze wolk zit: het is een stichting met vrijwilligers, en dus zijn zij onschendbaar; regels gelden niet voor ze; en een koper die voor zijn rechten opkomt die zeurt en probeert zijn medestudenten te naaien. Zo zien jullie het toch? Dat stoort me ten zeerste. Als jullie een fout maken moeten jullie die goedmaken, dat dat voor jullie moeilijker is dan voor een reguliere onderneming is -bot bezegd- niet mijn probleem.

Ik heb dit al eerder gezegd, maar wil het graag herhalen: ik waardeer wat IAPC doet, en dus ook wat de actievelingen binnen deze stichting doen. Bestempel me dus niet als de asociale doordrammer, want dat ben ik niet. Ik probeer mijn recht te halen, dat is wat anders. En dat ik heel redelijk ben blijkt wel uit het feit dat ik met de oplossing ben gekomen zoals ik die vanmiddag heb aangedragen.

Tot slot van deze posting: het is toch niet zomaar dat 95% van de mensen die ik heb gesproken het mij eens is, inclusief juristen en mensen die actief zijn binnen IAPC. De enige mensen die IAPC als onschendbaar beschouwen zijn het bestuur van IAPC zelf en enkele posters hier.

Verwijderd

Ik had al lang een 8mb versie gehad :D. Ik zou echt gewoon terug gaan, met dat mailtje en kassabon! ze MOETEN jou dan een andere versie leveren, dankzij hun fout. Als zei dit niet doen... nooit die schrijf mee terug nemen! lever hem dan in.

Kijk dan ergens anders voor een andere schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 23:14:
Ik had al lang een 8mb versie gehad :D. Ik zou echt gewoon terug gaan, met dat mailtje en kassabon! ze MOETEN jou dan een andere versie leveren, dankzij hun fout. Als zei dit niet doen... nooit die schrijf mee terug nemen! lever hem dan in.

Kijk dan ergens anders voor een andere schijf.
Ik had de schijf (inclusief rembourskosten) nergens goedkoper kunnen krijgen dan ik hem nu krijg. Verder: waarom denk jij dat het jou wel was gelukt terwijl het mij niet was gelukt?

Ik wil trouwens nog even zeggen (en ik heb dat nog niet letterlijk gezegd hier) dat IAPC dat ze moet beseffen dat ik toch echt zeer en zeer soepel ben geweest. Ik heb enkele advocaten gesproken en die hebben mij gegarandeerd dat ik deze zaak zou winnen. Ik snap dan ook niet dat IAPC het daar op aan wilde laten komen. Hier waren beide partijen slechter van geworden, maar uiteindelijk was ik de "winnaar" geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 23:35 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

maar, wat doe je nu? ga je toch voor de 8mb, of hou je deze? (same price natuurlijk)

• mcb1
Wil nu ook wel eens weten wat je gaat doen?

Je hebt nu toch wel genoeg meningen verzamelt om iets mee te kunnen doen.

Je mag wel opschieten anders is het recht op retour niet meer geldig. (mocht je voor die optie kiezen)

mcb1

Verwijderd

lol over onredelijke klanten gesproken.... mooi voorbeeld :)

Dat IAPC zich achter hun 'stichting' status verschuilen is ook niet echt slim, maar ik ben er vrij zeker van dat jij iig niet in je recht staat. Als je deze 'principe' kwestie zo belangrijk vindt, laat het dan gewoon op een rechtszaak aankomen, en ik geef je dan weinig kans.

Waarom? Mensen maken fouten, zo ook winkels. Ze hebben je iig niet bewust afgezet, omdat ze geen extra hoge marge hebben berekend over de 2MB cache versie die ze als '8MB cache' hebben geadverteerd. MAAR omdat je ook niet in je koop overeenkomst (factuur die je bij het afhalen hebt meegekregen) hebt staan dat het om een 8MB cache versie ging, lijkt het me nogal duidelijk dat IAPC een vergissing heeft gemaakt bij het adverteren van de product specificaties (wijzigingen onder voorbehoud).

Je kan dan dus binnen 8 dagen de koop overeenkomst ontbinden en ergens anders wel de schijf halen die je wilde hebben (wat je dus doet als de aankoop + meerprijs die IAPC biedt meer is dan de prijs elders), of je neemt de korting voor rekening. Kortom: Erg netjes van IAPC dat ze je nog 5% extra korting bieden. Ik kan nergens vinden hoe IAPC er beter van wordt in de door hun gestelde oplossing? Ik zie ook niet hoe jij er slechter van af kan komen door in te gaan op de korting, meerprijs of ontbinding van koop overeenkomst. Is er dus sprake van oplichten???

En zoals eerder in deze thread werd gezegd, dit soort klanten is precies de reden waarom alle aankoop overeenkomsten/voorwaarden bij winkels worden aangescherpt ten koste van anderen. Voor een dubbeltje op de eerste rang.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ik denk dat hier langzaam et slotje op kan.. nog ff en iedereen gaat elkaar gierig, onredelijk of oplichter noemen..

dZeus.. dubbeltje op de eerste rang.. stel dat hij er 3 maanden voor moest sparen.. dan nog "onredelijk"?

Verwijderd

Zekers.

Want hij kan zijn geld terug krijgen, extra korting krijgen of de meerprijs betalen voor de 8MB schijf. Met deze opties ter beschikking kan ik niet zeggen dat hij er op achteruit kan gaan.

Verwijderd

Topicstarter
KarreMania schreef op 24 januari 2003 @ 23:38:
maar, wat doe je nu? ga je toch voor de 8mb, of hou je deze? (same price natuurlijk)
Tenslotte heb ik voorgesteld om het prijsverschil tussen de 2 MB en de 8 MB zoals die er nu staat te delen (ik had woensdag al aangegeven om eventueel zelfs met 5% korting genoegen te nemen, maar dit wilden ze toen niet), de prijs zou dan uitkomen op €182,-. Dit hebben ze even overlegd en ze zijn accoord gegaan. En ja, dat is 7 euro duurder dan in de PriceWatch, maar nu heb ik tenminste geen rembourskosten.
Dit topic kan nog wel even open blijven totdat ik daadwerkelijk die 8 MB in handen heb, dat blijft toch afwachten natuurlijk ;).

Verwijderd

Maar alles is nu wel geregeld? Jij een 8 MB schijf, EN 5% korting?

• BamSlam_
  • Niet online
Wat is de naam van die zaak? Weet ik tenminste waar ik *niet* moet kopen!

Verwijderd

Als je bij elke zaak die een keer een vergissing maakt niets meer wilt kopen zul je lang blijven zoeken... |:(

• Xander
Slambam_ schreef op 25 January 2003 @ 12:54:
Wat is de naam van die zaak? Weet ik tenminste waar ik *niet* moet kopen!
B) IAPC

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 11:42:
Maar alles is nu wel geregeld? Jij een 8 MB schijf, EN 5% korting?
Ik krijg die 8 MB schijf en we delen het prijsverschil. In zoverre is dus alles geregeld dat ik ze tegemoet ben gekomen en zij accoord zijn gegaan met deze deal. Ik heb dus niet echt gekregen waar ik recht op had, maar ja, dan had ik naar de rechter moeten stappen en zo...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 13:08:
Als je bij elke zaak die een keer een vergissing maakt niets meer wilt kopen zul je lang blijven zoeken... |:(
Het gaat niet om het maken van de vergissing; dat kan iedereen gebeuren. Waar het om gaat is hoe zo'n zaak vervolgens met de fout omgaat.

• LEiPiE
  • Laatst online: 28-02 15:55

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

Jammer dat SurfDude dat niet zei, want dan kan hij een rechtszaak helemaal wel vergeten... de naam van een winkel door het slijk halen nog voor er een definitieve oplossing is valt volgens mij onder smaad en laster:
wetsartikel
Dussuh...
(hij had mij ook al om mijn mening gevraagd, maar ik wist niet dat hij hier al bezig was om hier z'n gelijk te halen... dit geeft 'm toch een stuk mindere positie)

Wat heb ik er mee te maken? Ik hang tussen beide partijen in: ik ben zelf bestuurslid geweest (3 jaar terug ongeveer en weet dus hoe het binnen IAPC er aan toe gaat.) en tegenwoordig inactief medewerker :) Daarnaast ben ik huisgenoot van SurfDude (erg hyperactief manneke, je wordt er moe van>:))
Ik ben er persoonlijk ook voor dat hij de 8MB schijf krijgt, maar daarin verschil ik van mening met het bestuur en heb dan ook al erg lange mailtjes heen en weer gestuurd. Het probleem is op dit moment dat zo'n geval als dit bij IAPC nog nooit op deze manier is voorgekomen (ik zeg niet dat er nooit fouten zijn gemaakt, dat gebeurd nu eenmaal overal) en er ook niet over nagedacht is en er daardoor ook geen extra clausule in de voorwaarden staat.
Ik kan mij inleven in beide kanten, maar vind dat beide kanten zich kinderachtig opstellen eigenlijk, allebei beroepend op rechten en emoties.
Kijk, als het bij IAPC erg fout gaat dan zijn de bestuursleden hoofdelijk verantwoordelijk en moeten zij betalen (en dat kan dus in de bedragen met diverse nullen lopen als er iets goed fout gaat). Maar ja, als inderdaad ook mensen die geen foute levering hebben gekregen ook direct geld terugkrijgen... tja.
Maar aan de andere kant is er gewoon een fout product geleverd (dat de klant nou zo dom is wel een 8MB te willen hebben, maar vervolgens op geen enkele manier merkt dat het een 2MB is, zegt wel wat over de noodzaak van die 8MB, maar goed).
Mijn mening is op zich: de klant heeft gelijk, maar mocht ie erg zeiken dan ga je deze ene keer accoord (want we praten over zo'n klein bedrag... een rechtszaak (ook al IAPC 'm wel winnen) is nooit goed) en zet 'm op de blacklist (al verwacht ik niet dat ie nog terugkomt. (Tja, IAPC kan er niet rouwig om zijn, het is al druk zat met bestellingen)).
Wat ik nu dus een vervelend iets vind, is dat hier dus al diverse mensen het idee hebben dat IAPC een vervelende winkel is, op basis van 1 persoon die enorm veel moeite doet voor een paar euro.
Dat effect is veel erger voor IAPC (vandaar dat wetsartikel hierboven).

Maar goed, verder wil ik er hier ook niet te veel over hebben. Naar ik heb begrepen hebben ze al een accoord bereikt (maar dat is hier dus nog niet vermeld en dat mag SurfDude zelf doen).

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 14:41:
[...]

Het gaat niet om het maken van de vergissing; dat kan iedereen gebeuren. Waar het om gaat is hoe zo'n zaak vervolgens met de fout omgaat.
Ja ja, dat weten we nu wel.

Nu je een deal bereikt hebt is het wel zo netjes om (al is het bescheiden) een vlagje uit te hangen voor die pc-shop en niet door te blijven zeuren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 januari 2003 @ 14:55:
[...]
Ja ja, dat weten we nu wel.

Nu je een deal bereikt hebt is het wel zo netjes om (al is het bescheiden) een vlagje uit te hangen voor die pc-shop en niet door te blijven zeuren.
Ik heb (op verzoek van IAPC) bericht gepost met de melding dat we een deal hebben en daarin heb ik nog wat conclusies getrokken en de hele zaak geevalueerd. Vervolgens werd er toch nog gereageerd door IAPC, mag ik daar dan niet weer op reageren? Het feit dat we nu een afspraak hebben hoeft toch niet te betekenen dat ik het eens ben met de gang van zaken?

Ik heb ook helemaal geen uitlatingen gedaan in de trant van "koop nooit iets bij IAPC", of "ze lichten daar iedereen op". Ik zeg alleen dat ze niet goed op de hoogte zijn van de plichten die ze hebben t.o.v. hun klanten.

Verder is het best een goede zaak hoor: ze leveren snel, en voor redelijk lage prijzen. Bij internetwinkels heb je het nadeel dat alles via de post moet e.d., dat heb je hier niet.

Verwijderd

ok

Verwijderd

Topicstarter
leipie schreef op 25 January 2003 @ 14:47:
[...]

Jammer dat SurfDude dat niet zei, want dan kan hij een rechtszaak helemaal wel vergeten... de naam van een winkel door het slijk halen nog voor er een definitieve oplossing is valt volgens mij onder smaad en laster:
wetsartikel
Dussuh...
(hij had mij ook al om mijn mening gevraagd, maar ik wist niet dat hij hier al bezig was om hier z'n gelijk te halen... dit geeft 'm toch een stuk mindere positie)
Ik vraag advies, het is pas smaad of laster als ik IAPC ongefundeerd zwart zou maken.
Wat ik nu dus een vervelend iets vind, is dat hier dus al diverse mensen het idee hebben dat IAPC een vervelende winkel is, op basis van 1 persoon die enorm veel moeite doet voor een paar euro.

Dat effect is veel erger voor IAPC (vandaar dat wetsartikel hierboven).
Ik zeg dus al: IAPC is geen vervelende winkel. Ik vind alleen dat ze in mijn zaak verkeerd hebben gehandeld. Nogmaals: je ervaringen delen met anderen is iets heel anders dan smaad. Er zijn toch zoveel sites die op dat hele principe gebaseerd zijn. :/ En ik zou niet weten waarom ik niet meer bij IAPC zou kopen, als zij goedkoper (of maar iets duurder) zijn dan ergens anders dan koop ik er gewoon, dat kan ik andere UT-ers ook aanraden. Bovendien kunnen ze dan ook wat meer reserves aanmaken voor andere zaken ;).
Maar goed, verder wil ik er hier ook niet te veel over hebben. Naar ik heb begrepen hebben ze al een accoord bereikt (maar dat is hier dus nog niet vermeld en dat mag SurfDude zelf doen).
Kijk eens twee posts boven je...

Het is dus niet mijn bedoeling geweest om hier een groot "Maak IAPC zwart" topic van te maken, ik wilde gewoon advies. Van smaad of laster is dus echt geen sprake. Uiteindelijk ben ik met een redelijk bod gekomen, en is IAPC ook zo redelijk geweest om er mee accoord te gaan. Echt "eind goed, al goed" is het niet, maar er is wel een oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Met behulp van onderstaande citaten (van de site aangehaald door leipie) kan ik makkelijk aantonen dat er noch van smaad noch van laster sprake kan zijn:
-3 Noch smaad, noch smaadschrift bestaat voor zover de dader heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging, of te goeder trouw heeft kunnen aannemendat het te last gelegde waar was en dat het algemeen belang de telastlegging eiste. (Sr 11 v., 118 v,423; BW 1408 v., RO 40)
-1 Indien de beledigde aan het ten laste gelegde feit bij rechterlijk gewijsde onherroepelijk is schuldig verklaard, is veroordeling wegens laster uitgesloten.
Dus leipie, die vlieger gaat niet op.
Pagina: 1 2 Laatste