[nt4/w2k/unix] IP adresplan wijzigen

Pagina: 1
Acties:

• HamsterDance2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-08 16:11
We gaan binnenkort ons netwerk omnummeren van een 172.16 naar een 172.26 netwerk. Er is 1 verbinding met een andere site die in hetzelfde domein zit. De verbinding is een cisco 1720 met digistream. Via een andere router gebruiken we diverse diensten maar dat net ligt buiten ons beheer.
Ongeveer 10 nt servers, citrix en 5 unix servers, 250 nt4 clients, berg laptops.

Vraag: waar moet ik op letten? dns ligt op unix, wins op nt ;)

Zoekfunctie levert veel op maar niet het antwoord :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

IP range veranderen

Welke vragen blijven nog over, nadat je dat topic gelezen hebt? Dan kunnen we wat concreter zijn, namelijk.

• HamsterDance2
Draadje had ik al gevonden (en daarmee jouw post ook ;) ) wat ik wil/zoek is checkpoints. Ik denk te weten alles langsgelopen te hebben. De printers een lease in dhcp gegeven te hebben etc. Maar wie heeft er de gouden tip of een processenboek/lijst of idee over let op dns want.. roll-back etc.

Verwijderd

naar mijn idee kan je beter posten, hoe je het wilt gaan aanpakken... dan kunnen we hier misschien wat gerichtere antwoorden/opmerkingen geven...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 10:00 ]

• HamsterDance2
oke. Plan de campagne komt (moet tussen de oren naar tekst omzetten)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

HamsterDance2 schreef op 24 januari 2003 @ 21:29:
oke. Plan de campagne komt (moet tussen de oren naar tekst omzetten)
Als je zo'n operatie uitvoert kun je maar beter op papier zetten wat je allemaal wilt gaan doen. Al was het alleen maar een check list, zodat je kunt afstrepen wat je al gedaan hebt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

maak je gebruik van een dhcp? of wil je gebruik gaan maken van een dhcp, dat vergemakelijkt het configureren namelijk zoals je waarschijnlijk wel weet ;)
Dan hoef je (bijna) op 1 plaats maar wat te veranderen, op de servers etc na, hoewel je die in principe ook door dhcp kan laten configgen aan de hand van de MAC-adressen ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zal je waarschijnlijk zelf weinig last van hebben, maar zorg ook dat je elke server waarvan het IP veranderd moet worden, in kunt, en eventuele clientside software die op IP werkt in kaart hebt.
* alt-92 is een keer een SCO bak tegengekomen tijdens een omnummering waar *niemand* nog een pass van had.
Jammer genoeg stond daar de oude boekhouding ook op, en was-ie best wel essentieel.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Sja... Omnummeren...
1: Alles wat een statisch IP heeft (ook devices die op het moment niet op dat netwerkje hangen) noteren, afvinken wanneer gewijzigd.
2: DHCP moet redelijk eenvoudig zijn, begin enkele dagen van tevoren met het verkorten van de leaseduur naar enkele uren (12 of zo) zodat na de wijziging in de DHCP server alle apparaten bijtijds hun lease vernieuwen (en dan een correct nieuw IP adres krijgen).
3: Kijk goed naar op het netwerk aanwezige routers, die moeten herconfigd worden. Ook inbelcentrales hebben hier meer configwerk voor nodig! Kijk goed naar het hele netwerk... Maar aangezien je een ander subnet aan gaat sluiten moet er toch het een en ander aan de routing veranderen.
4: Check of alles erna weer werkt. Over het algemeen geen probleem, als veel zaken met DNS werken. Maar mocht een progsel toch met een statisch IP werken ergens...

Tip: Als je denkt klaar te zijn, geef dan 1 bak een IP adres in de oude range, en scan die hele range met een programma als LanGuard ofzo, dan zie je of je nog iets vergeten bent.

Forget your fears...
...and want to know more...

• HamsterDance2
Aetje..da's een goede. Ik zal 1 bak aanhouden om te scannen. Leaseduur is ook een strakke.

Eigenlijk zijn alleen de servers vast. De rest (inc. printers) zijn dhcp. Probleem is citrix ze connecten via pn naar een hard ip ipv een naam. Die groep moet ik 'dus' iets laten wijzigen.

hebben de nieuwe scopes al aanstaan en een cisco 1600 gepakt om nu als gateway te dienen. Dday krijgt deze een nieuwe route en klaar. Ik denk dat het goed komt maar zal wel schrijven waar ik NIET aan gedacht heb als ik om ben en het merk :(

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Met Citrix heb ik dit probleem ook een keer gehad - een groot aantal clients hadden 'hard' het browseraddress instaan.

Met wat creativiteit, en scripting kan je daar best gemakkelijk een scriptje voor maken dat dat oplost, kijk maar eens op je terminal server naar 'regini.exe' (als ik het goed heb), deze kan je gebruiken op de clients om zo het address aan te passen.

• Aetje

Aetje

Mja, of nog simpeler, die Citrix bakken zijn er vaak van 144 in een dozijn. Als je alles omgenummerd hebt, ffies 1 Citrix bak goed zetten, ghost image van maken, ghost image multicasten naar alle andere citrix bakken. Klaar :)

Doe dit trouwens wel ffies na kantooruren... een multicast gaat de prestaties van het netwerk -behoorlijk- beinvloeden... Tijdens een stage van me maakte ik een keer de fout de ghost server ipv een unicast een multicast naar een enkele bak te doen... Resultaat: Gigabit backbone overbelast :X :D

Forget your fears...

• HamsterDance2
Heb een plan gemaakt. Citrix heb ik via een mail de mensen op de hoogte gebracht. (regini effe zoeken hoor) gisteren de docs van Ms gedownload rondom clustering (en wat er fout gaat en hoe je het oplost..) en wins op 2 uur refresh gezet. zal morgen tikken wat er goed ging en wat minder

Verwijderd

succes... ingrijpend verhaal als ik dit zo lees :)

• HamsterDance2
bijna alles ging goed. switch van dns op unix naar bind op nt was (is) geen succes. standaard windows dns en probleem opgelost. clusterservices op nt4 enterprise stierven af conform microsoft knowledgebase ;) maar de oplossing werkte niet :( deinstall, reinstall op beide nodes en shares opnieuw aanmaken was de oplossing. totale netwerk met 2 sites koste 15 uur, 8 cola, 1 pizza, 20 broodjes.

Verwijderd

HamsterDance2 schreef op 02 februari 2003 @ 21:29:
bijna alles ging goed. switch van dns op unix naar bind op nt was (is) geen succes. standaard windows dns en probleem opgelost. clusterservices op nt4 enterprise stierven af conform microsoft knowledgebase ;) maar de oplossing werkte niet :( deinstall, reinstall op beide nodes en shares opnieuw aanmaken was de oplossing. totale netwerk met 2 sites koste 15 uur, 8 cola, 1 pizza, 20 broodjes.
Ik kan maar een ding zeggen: heb jij maar 8 cola nodig bij 1 pizza en 20 broodjes? :?

:+
Maar fijn dat het gelukt is. Leuke dingen zijn dit altijd :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 22:27 ]

• Aetje

Aetje

Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 22:26:
[...]

Ik kan maar een ding zeggen: heb jij maar 8 cola nodig bij 1 pizza en 20 broodjes? :?
Zal wel in flessen zijn :P

Forget your fears...

Pagina: 1