[SMP] XP naar MP met potlood?

Pagina: 1
Acties:

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:07

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik in heb de omega search al vanalles zitten zoeken, maar kon niet echt een eenduidig antwoord krijgen... :(

Ik heb dus vandaag twee XP2000+ besteld. Om die op mijn eveneens vandaag bestelde Tyan Thunder K7Xpro te stoppen moet ik de L5 bug doorverbinden. Vraag is alleen waarmee moet ik dat doen? Er is een soort voeibaar zilver, waarmee je ook de achterruitverwarming van auto's mee kan repareren, maar dat spul is vreselijk duur (iets van 20 euro). Ik heb al gelezen dat solderen ook niet mogelijk is omdat het tin niet pakt. Verder heb ik mijn huidige Athlon 900 (zonder XP natuurlijk) met een potloodstreepje multiplier ge-unlocked. Ik vroeg me af of dat ook met de SMP uplock zo werkt. Zo niet, zijn er nog andere opties om de L5 brug door te verbinden?

SMP rocks _/-\o_

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

nieuws: AMD Athlon XP ombouwen naar MP

nieuws: AMD Athlon XP ombouwen naar MP ahoewel, hier doen ze het met zilververf

Overal over zilververf.. Ik zou dus toch die investering maar doen. Het blijft goedkoper dan een MP kopen ;)

Hoewel ik denk dat potlood misschien wel werkt, gewoon proberen, werkt het niet: dan alsnog zilverprut halen

[ Voor 108% gewijzigd door m-m op 21-01-2003 20:08 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Die link heb ik ook al gevonden, echter als het even kan doe ik het toch op de goedkope manier, heb toch al genoeg geld uitgegeven :9

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zilververf is inderdaad de enig betrouwbare manier.. Duur? Nou, dan spaar je toch een beetje door :Y) Potlood zou ook kunnen, maar dat raad ik je sterk af op zo'n plastieken Athlon..

Verwijderd

potlood lukt niet omdat de bruggen haaks doorgesneden zijn waardoor er een groef ontstaat en die moet dus ook gevuld worden, dus toch maar die zilver verf dacht ik.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
weet dan misschien iemand waar ik die zilverzooi goedkoper kan krijgen? Heb tot nu toe alleen nog prijzen tussen de 18 en 25 euro aangetroffen... (en ik hoef maar zo'n klein beetje!) Denk dat ik anders eens rond ga vragen of er nog mensen zijn die nog wat van dat spul hebben.

Dat groefje zou trouwens geen probleem zijn met potlood, je tekend er gewoon omheen, toch :). Maar dat werkt dus toch al niet blijbaar

• m-m
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 20:52:
potlood lukt niet omdat de bruggen haaks doorgesneden zijn waardoor er een groef ontstaat en die moet dus ook gevuld worden, dus toch maar die zilver verf dacht ik.
Volgens mij zitten die lasercuts alleen bij de L1 bruggen hoor... Dat is _VOLGENS MIJ_ niet van toepassing bij het unlocken van de L5 bruggen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
m-m schreef op 21 januari 2003 @ 21:23:
[...]

Volgens mij zitten die lasercuts alleen bij de L1 bruggen hoor... Dat is _VOLGENS MIJ_ niet van toepassing bij het unlocken van de L5 bruggen.
volgens foto's op verschillende sites is dat dus wel zo. Je kunt volgens die sites echter gewoon de zilverlijm in de lasercuts laten lopen. Dat is dus anders als bij de multiplier unlock

• m-m
  • Niet online

m-m

ze zijn doorgelaserd ja, maar ook zo diep dat je door unlocken contact met het metaal in de cpu maakt zoals bij de L1 bridges?

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:39
Nee dus :)

De L5 brug was volgens mijn bron niet zo ver door dat'ie opgevuld moest worden. Aangezien het m'n eerste brug was die'k met zilververf heb verbonden maar op de 'grove' manier gedaan, dus gewoon een kwak zilver overheen gesmeten :D

En uiteraard wordt'ie nu netjes herkend als zijnde een MP :Y)

//edit
Zo duur is een flesje zilververf niet, Bison Electra bijvoorbeeld is bij de praxis te halen voor minder dan 20 euro. Niet echt goedkoop nee, totdat je bedenkt dat je er enorm weinig van nodig hebt per proc, waarschijnlijk gaat het spul nog langer mee dan koelpasta (wat niet eens zo gek veel minder kost overigens)

[ Voor 38% gewijzigd door FragFrog op 21-01-2003 22:19 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
De L5 brug was volgens mijn bron niet zo ver door dat'ie opgevuld moest worden.
Volgens mijn bron was de cut wel helemaal door, maar was het niet erg dat daar zilververf op komt.

Verwijderd

Boeiend dat je voor die zilververf 20 euro moet betalen...je zit nog steeds voor een dubbeltje op de eerste rang :)

Verwijderd

Je bestelt 2x XP2000+ en een Tyan Thunder K7XPro, zal nog het een en ander aan goede voeding en cooling kwijt zijn, dus dan valt +/- 20 euro voor zilververf/lijm toch wel mee? Of ga je ook besparen op voeding, cooling en memory? Dan wordt je SMP-ervaring in deze setup niet echt gezellig, dat kan ik je nu al voorspellen.

Zie o.a. dit topic.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Jullie hebben gelijk. Hoezo zeiken over 20 euro als je voor de rest al zoveel centen hebt uitgegeven. Gelukkig heb ik op de rest niet gespaard: 2x 512 MB ECC CL2 PC2100 DDR, 2x Maxtor 10K4, Enermax 460 wat voeding, Lian-li PC-62 kastje, Leadtek Winfast A280LE TD 128 MB (GF4 4200). Maar als je ergens wat kunt sparen is dat altijd meegenomen, toch ;)

BTW, dat topic heb ik ook al gevolgd :)

edit:
P.S. Als je denk dat ik nog steeds gespaard heb op mijn config, laat het even weten!

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 21-01-2003 22:57 ]

Verwijderd

deepspace schreef op 21 januari 2003 @ 22:53:
Jullie hebben gelijk. Hoezo zeiken over 20 euro als je voor de rest al zoveel centen hebt uitgegeven. Gelukkig heb ik op de rest niet gespaard: 2x 512 MB ECC CL2 PC2100 DDR, 2x Maxtor 10K4, Enermax 460 wat voeding, Lian-li PC-62 kastje, Leadtek Winfast A280LE TD 128 MB (GF4 4200). Maar als je ergens wat kunt sparen is dat altijd meegenomen, toch ;)

BTW, dat topic heb ik ook al gevolgd :)
Ziet er goed uit!!! En ga de eerste weken gewoon 'stoeien' met de temps, zoeken naar de goede airflow <-> kabaal settings <-> temps combinatie.

• FragFrog
deepspace schreef op 21 januari 2003 @ 22:53:
edit:
P.S. Als je denk dat ik nog steeds gespaard heb op mijn config, laat het even weten!
PC2700 geheugen kopen en een Radeon9700pro :)

Allebei niet echt goedkoop trouwens, ik waarschuw je maar alvast ;)

Verwijderd

is die K7X-PRO al leverbaar, en waar dan?

puur uit interesse..tegen de tijd dat ik geld heb zitten we al dik in het Athlon64 tijdperk.
Eerst mn videokaart (TNT2 Vanta) maar eens..

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
PC2700 geheugen kopen en een Radeon9700pro :)

Allebei niet echt goedkoop trouwens, ik waarschuw je maar alvast ;)[/quote]

Helaas, PC2700 en ECC is zover ik weet niet te vinden en heb je ook niets aan op een MPX chipset. Radeon 9700pro heeft erg rotte linux drivers en ik heb de 3D performance heb ik niet nodig (doe niet aan games). Het gaat vooral om de 2D kwaliteit. Leadtek heeft namelijk extra goeie filters, beter dan Nvidia spect. Zou je zeggen, koop een matrox, maar die is ook bagger onder linux.

edit:

Reactie op BBL the 2nd: De K7Xpro is gewoon bij alternate te bestellen. Staat idd niet op pricewatch. Kost bij Alternate 599 euro, dus goedkoper dan de gewone K7X :)

[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 21-01-2003 23:08 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Maar ff to the point: Zilververf is dus de enigste mogelijkheid?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
deepspace schreef op 21 januari 2003 @ 23:05:
[...]

Het gaat vooral om de 2D kwaliteit. Leadtek heeft namelijk extra goeie filters, beter dan Nvidia spect. Zou je zeggen, koop een matrox, maar die is ook bagger onder linux.

Ik heb sinds eergisteren nu twee nieuwe Leadtek A250 TD Ultra's (Ti 4600) geprobeerd en 2D zuigt; de 2e uitgang laat alleen maar onrustig beeld zien vol strepen, wat ik ook doe en de eerste uitgang levert minder beeld (ghosting) dan m'n vorige Elsa :( Dus kaart nummer twee gaat ook weer terug. Dus om nu te zeggen dat Leadtek goed is in 2D, nou zeker niet (iig niet om twee 21/22" monitoren aan te sturen met hoge reso's).

Zilververf is het beste idd. Je kan ook bij een autozaak van dat acheruitraamverwarmingrepareerspul (let op de woordwaarde :+ ) halen, dat geleidt ook goed (weet alleen niet hoe duur het is).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Andy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-07 18:17

Andy

rm -r

als je effe naar De Meern rijdt, wil ik ze wel voor je unlocken

Young child with dreams, dream every dream on your own. When children play, seems like you end up alone. Papa says he'd love to be with you, If he had the time. So you turn on the only friend you can find, there in your mind.. (Neil Diamond -Shilo-)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
De Meern, zal we ver van Limboland afliggen gok ik (edit: zie net in de atlas dat dat bij Utecht ligt, dat is me toch wel een beetje ver, doe het wel zelf).

Maar Abbadon, is die Leadtek echt zo slecht? In reviews (o.a op tweakers) wordt er juist gezegd dat het zeer goed is op 2D gebied. Een andere review, met ongeveer 8 GF4 4200 kaaren komt de leadtek A280 er ook als beste uit! Nou ja, ik merk het vanzelf wel. Mijn GF2 MX is echt bagger, en als de nieuwe ook niet goed is, gaat ie gewoon terug, simpel :)

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 22-01-2003 09:33 ]

• Abbadon
  • Laatst online: 16-08 23:05
deepspace schreef op 22 January 2003 @ 09:31:

Maar Abbadon, is die Leadtek echt zo slecht? In reviews (o.a op tweakers) wordt er juist gezegd dat het zeer goed is op 2D gebied. Een andere review, met ongeveer 8 GF4 4200 kaaren komt de leadtek A280 er ook als beste uit! Nou ja, ik merk het vanzelf wel. Mijn GF2 MX is echt bagger, en als de nieuwe ook niet goed is, gaat ie gewoon terug, simpel :)

De secundaire output is ronduit slecht, van beide geteste Leadteks Ti4600 (het topmodel, geen instap el cheapo variant dus) krijg ik alleen onrustig beeld vol verticale strepen (net als bij een slechte TV ontvangst), welke v.d. twee monitoren ik ook aansluit (en dat zijn twee goede 21/22" monitoren met dikke BNC kabels) en welke refresh (Hz) ik ook instel. Onacceptabel dus. Van de primaire output ben ik nou ook niet onder de indruk, in detail is het minder dan dat van m'n vorige kaarten. Ik baal als een stekker want wtf moet ik nu nemen. Lekker off-topic dit (want V&B i.p.v. PMG) :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Heeft er ook nog iemand een ontoptic reactie :+ ?

Ik zal voor de Gf 4 wel even een nieuw topic openen :)

[ Voor 38% gewijzigd door voodooless op 22-01-2003 10:39 ]

Verwijderd

Heeft iemand nou een concreet antwoord op mijn vraag: Werkt een Dual XP 2200+, naar MP gemod altijd?
^(hiermee bedoel ik wel, goed gemod dus met zilververf ofzoiets)

Ik wil namelijk een mooi dual servertje kopen, maar bij de ene lukt het weer wel om een XP dual te draaien en de andere heeft weer veel problemen enzo, zo weet ik dus absoluut niet of ik ervoor moet gaan ofniet.

Want m'n systeem moet wel stabiel draaien en dan koop ik liever een MP als ik compleet geen zekerheid heb.

• RAMeijer
  • Laatst online: 10-02 13:39
deepspace schreef op 22 januari 2003 @ 10:35:
Heeft er ook nog iemand een ontoptic reactie :+ ?
Jazeker! Ik heb een Asus A7M266-D met 2x Athlon XP1800+.
Ik heb ze ge-MPed :) met een Rear Window Heater Repair Kit.

Werkte meteen, stabiel en kostte me iets van €10 als ik het me goed herinner... :7

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
ik heb nog genoeg Bison zilververf over (Rotterdam)..heb er 2 XP2000+ palomino's mee gedaan en in 1x klaar.

v.w.b de LeadTek A250 Ultra Ti4600....geen enkel probleem met 2D..had hiervoor 2x Eizo Flexscan's 21" schermen erop aangesloten en dat ging prima. Nu zitten er 2 TFT's op (15"en 17") en dat geeft ook geen problemen... zit toch echt in de drivers/hardware volgens mij

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 12:07:
Heeft iemand nou een concreet antwoord op mijn vraag: Werkt een Dual XP 2200+, naar MP gemod altijd?
^(hiermee bedoel ik wel, goed gemod dus met zilververf ofzoiets)

Ik wil namelijk een mooi dual servertje kopen, maar bij de ene lukt het weer wel om een XP dual te draaien en de andere heeft weer veel problemen enzo, zo weet ik dus absoluut niet of ik ervoor moet gaan ofniet.

Want m'n systeem moet wel stabiel draaien en dan koop ik liever een MP als ik compleet geen zekerheid heb.
Theoretisch werkt het gewoon. Je hebt echter van AMD geen garantie dat het werkt. De CPU's (XP en MP) zijn gewoon gelijk aan elkaar, op een paar bruggetjes na dan. De echte MP's zijn gewoon nog eens extra getest om er zeker van te zijn dat ze in een MP setup draaien. De 2200+ zal wel een T-bred core hebben. Volgens mijn is die hetzelfde te MP unlocken als de oudere Palamino core.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 22-01-2003 13:27 ]

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Abbadon waarom ga je dan niet gewoon voor een Radeon 9700 Pro ? Ik heb geen problemen om 2 iiyama's 454 aan te sturen op 1600x1200, hoger kan ook en dat blijft ook gewoon strak. Twee geintegreerde Ramdacs heeft opzich best wel voordeel.

On topic :)

Achterruitverwarmingsrepareerset bij de halfords @ 15 euro werkt IMHO het best, heb dit zelf eens gebruikt op een XP2000 van een vriend van mij, kost wat inspanning en zweten en prutsen.

[ Voor 32% gewijzigd door ConZito op 22-01-2003 13:37 . Reden: Hierbij bied ik mijn welgemeende excuses aan voor het eerst posten van een offtopic reply :P ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, heb net ff Bison Electro gehaald ( pdf hier ). Is een klein potje vloeibaar zilver en een kwastje. ideaal dus voor het feine werk :). Wel duur, 17,95. Het is voor een goed doel zullen we maar zeggen ;)

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je hebt net EUR 100 bespaart op de progs. Dan kan die 20 EUR er toch wel af?

• FragFrog
Helaas, PC2700 en ECC is zover ik weet niet te vinden en heb je ook niets aan op een MPX chipset. Radeon 9700pro heeft erg rotte linux drivers en ik heb de 3D performance heb ik niet nodig (doe niet aan games). Het gaat vooral om de 2D kwaliteit. Leadtek heeft namelijk extra goeie filters, beter dan Nvidia spect. Zou je zeggen, koop een matrox, maar die is ook bagger onder linux.
Wat ik op mijn MPX merk is dat vooral het geheugen de beperkende factor wordt. Verder heb je in de eerste 2 banken helemaal geen ECC nodig: ik heb zelfs verhalen gehoord van mensen die oorspronkelijk duur ECC hadden, wat onstabiel bleek, om vervolgens met noname non-ECC wel stabiel te kunnen draaien.

Weet niet wat jij voor linux draait, maar zijn toch zeker wel goede ATI / Matrox drivers voor?? Helaas geen ervaring mee op deze machine, maar ik ben erg tevreden met m'n R9700pro. Om een bepaalde vidkaart af te schrijven vanwege eventuele driverproblemen klinkt mij een beetje raar in de oren, kan wat moeilijk geloven dat er totaal geen stabiele drivers zijn voor Matrox / ATI kaarten in linux?!

offtopic:
'T blijft toch bagger he, dat linoeks :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Om een bepaalde vidkaart af te schrijven vanwege eventuele driverproblemen klinkt mij een beetje raar in de oren, kan wat moeilijk geloven dat er totaal geen stabiele drivers zijn voor Matrox / ATI kaarten in linux?!
Als je alleen nog maar windows gebruikt voor de meest boordnodige dingen, dan zoek je echt naar iets wat goed werkt. Matrox heeft nog maar beta drivers zonder OpenGL support, en in heb geen zin om te wachten tot het er wel een keer in komt. Dus dat valt al af. Verder heeft ATI ook niet zo'n geweldige linux support en zijn er veel problemen met de drivers. Nvidia begint nu eindelijk hun linux drivers goed up-to-date te houden (ze worden nu tegelijk met de windows drivers ge-update). Verder is de OpenGL implementatie van Nvidia nog steeds sneller en beter dan die van ATI.
Wat ik op mijn MPX merk is dat vooral het geheugen de beperkende factor wordt. Verder heb je in de eerste 2 banken helemaal geen ECC nodig: ik heb zelfs verhalen gehoord van mensen die oorspronkelijk duur ECC hadden, wat onstabiel bleek, om vervolgens met noname non-ECC wel stabiel te kunnen draaien.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat ECC geheugen de MPX onstabiel maakt. Alle grote serverjongens die de MPX gebruiken zullen er ECC geheugen op zetten. Dat hoort nu eenmaal in een server thuis. Ik denk dat het eerder aan het merk heeft gelegen dan aan het feit dat er ECC in zat. Idd, je hoeft geen ECC te gebruiken, en de eerste twee banken hoef je ook niet Registerd te hebben, maar ik heb het geheugen voor een goeie prijg gekregen, dus waarom niet :)

[ Voor 33% gewijzigd door voodooless op 23-01-2003 10:40 ]

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Ik heb op me MPX alle 4 de banken vol met Apacer 512MB ECC REG CL2 PC2100 dimms, met infineon chips erop. Het is echt stabiel daarmee, geen problemen gehad ermee iig. Enige wat ik wel is dat het booten en langs de BIOS lopen like 10x zo lang duurt, maarjah een server reboot je ook niet elke dag. Daarbij je kan de ECC opties ook gewoon uitzetten. Ik gebruik iig revisie 1.2 van het MPX bord met de 403D bios.
Pagina: 1