fysieke status van HD controleren??

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dizzy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-03 13:23

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt maar kon er eigenlijk niets over vinden.

Het is als volgt:
Ik heb hier een pc met een hd die niet goed meer opstart. Nu zijn er twee mogelijkheden:
A. HD kapot
B. Windows te verrot

Het gaat om een amd machine met windows 98.

Wat ik nu dus wil doen is de fysieke status controleren van de HD. Scandisk en chkdsk lopen allemaal goed door. Maar die checken meer de inhoud van de HD dan de daadwerkelijke fysieke status van de schijf zelf.

Nu is mijn vraag dus ook: weet iemand een tooltje c.q. programma waarmee ik beter kan controleren wat de status van mijn HD is?

Het liefste een programma wat ook onder dos draait. Want windows kom ik al niet meer in (dan weer een leesfout, dan weer domweg blijven hangen, dan weer tripple vxd fouten etc. etc.).

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

kijk eens op de website van de fabrikant. de meeste fabrikanten hebben wel een test tooltje die de HD gronding kunnen testen.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Op de site van de maker staat vaak een tooltje waarmee je in DOS (via opstartdisk) je HD grondig kan testen ;)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
hmmm, op weg naar www.westerndigital.com dan maar.

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 16:18

Tim Schuhmacher

abasios

je moet Western Digital: Data Lifeguard downloaden:
FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (17-11-2002)

[ Voor 77% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 21-01-2003 15:45 ]

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
ik heb nu dlg diagnostic gedownload
The Diagnostics utility allows you to test the drive, print results for last drive tested, repair errors found during the Test Drive option and write zeros to the drive (low-level format).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

scandisk/surface die doet ook een oppervlakte controle.

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
Hrmmm. Programma vliegt er direct weer uit.
Hij zegt heel snel even (gezien door in dos ff op pause te drukken).
error/status code: 0132
Maar dat geeft hij direct aan zonder dat er ook maar enigszins een test gerunt heeft.

Ik maak nu zo'n datalife bootdisk, even kijken wat daar uitkomt

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-03 10:42
Windows die niet goed opstart zijn vaak geheugen problemen btw. Zeker dingen als vxd fouten.

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 21 januari 2003 @ 15:49:
scandisk/surface die doet ook een oppervlakte controle.
Klopt, maar dat geeft nog niet zoveel aan over de fysieke status van de schijf, zoals koppen e.d. die niet goed zijn.

Oppervlakte controle gaat eigenlijk ook meer over de inhoud van de schijf. En indien nodig bad sectors aangeven, maar was niet wat ik zocht in deze situatie.

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
Via die bootdisk van die datalifeguard tools krijg ik eerst een hoop vreemde tekens op me scherm en daarna foutmelding 0120 dat er geen schijven gevonden zijn (zitten twee westerndigitals in, en de tweede werkt nog wel 100%).

Via dlg diagnostics gaf hij heeeeel vlug foutmelding 0132 aan, maar zonder beschrijving. Maargoed, de schijf zal wel echt defect zijn dan.

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
weet iemand waar ik een lisjt met codes kan vinden van WD?
zodat ik even kan checken wat 0132 is?

Want daar ben ik nu eigenlijk wel even benieuwd naar.

• DaRuLe
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

Dat is een zoekvraagje hè? :(
http://support.wdc.com/techinfo/general/errorcodes.asp

code 132:
Command Aborted. Please ensure that you are using the version of DLGDIAG corresponding to either newer or older Western Digital drives.

Dus je gebruikt de verkeerde versie van het progje. :P

[ Voor 15% gewijzigd door DaRuLe op 21-01-2003 18:09 ]

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

Pagina: 1