Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 13:42:
Een van de comercieel accountmanagers heeft aan mij gevraagd of ik een gobale indicatie kan geven hoe lang het ongeveer zou duren om een content management systeem te ontwikkelen met globale de volgende functionaliteiten:
- Microsoft platform (ASP/VB/.NET, SQL2000)
- Integratie met Office standaarden (Word en Excel), documenten moeten kunnen worden geplaatst op server of inhoud in templates gegoten kunnen worden.
- Work/Approval flow
- Werken met templates zodat look & feel te customisen is
etc, etc.
Eigenlijk kan je zeggen: het moet kunnen wat alle mid-end CMSsystemen op de markt ook kunnen. Een concreet voorbeeld is
MS Content Management Server 2002
Zelf heb ik nooit de ontwikkeling gedaan vaan een dergelijke omvang en dit topic:
[rml][ CMS] Screenie's Administratie[/rml] bekeken hebbende zijn er hier meerdere personen die er wel mee bezig zijn geweest. Wat is een goede indicatie voor de duur van de ontwikkeling in fte's?
Ik ben een dik jaar bezig geweest met CESys, van analyse, ontwerp, bouw, fixes etc. Met een CMS alleen ben je er niet, veelal heb je een scala aan tools nodig voor bv distributed sites, installatie van sites incl database etc. Deze tools kosten ook tijd.
MS CMS Server is erg duur (ik dacht meer dan 43000 EUR per processor, dan heb je alleen het CMS, je moet daarna nog SQLServer en Win2k kopen). Een in house developer kan veel doen voor dat geld. Staar je ook niet blind op 'wat alle mid-end CMS systemen op de markt moeten kunnen', want ze delen wel een subset aan functionaliteit, maar veelal zijn sommige toepassingsgebieden voor CMS A ideaal en voor CMS B een crime. Dit ligt niet zozeer aan de kwaliteit van A en B, maar aan het doel waarvoor het CMS is ontworpen. Men vergeet dat er veelal 2 soorten CMS-en te onderscheiden zijn: Pagina-kleurders (dwz, je hebt een pagina, daar delen in en die voorzie je van contentdeeltjes. Die contentdeeltjes edit je met het CMS, 'edit' in de ruimste zin van het woord) en content viewers.
Pagina-kleurders zijn de grootste groep, CESys behoort daar ook toe, en het doel van die CMS-en is vrij helder: puur gebruik voor websites waarbij je na analyse wat je voor pagina's wilt, je de content mbv een CMS invult. Deze groep is uitermate geschikt voor het gebruik in websites. Content-viewers zijn een andere groep en daar ga je niet uit van pagina's waarop content moet, maar uit van artikelen die je publiceert op het internet, dmv een 'webviewer'. De vele erg dure oplossingen zoals interwoven, vallen in deze groep. Voor het gebruik deze systemen in normale websites moet je een vertaalslag maken: je moet gaan denken in artikelen terwijl je website gebaseerd is op pages en onderdelen daarbinnen. Veelal zijn deze systemen meer geschikt voor het publiceren van al bestaande hoeveelheden documenten (en dus daarin besloten gegevens) via een webinterface plus waarbij een team van document-georienteerde medewerkers de website onderhoudt door zich puur te focussen op artikelen/documenten, ipv pagina's met informatie.
Voor beide zijn een uitgebreide markt, maar het nare is dat beide slecht verenigbaar zijn, omdat de concepten nogal uiteenlopen. Wil je zelf een CMS maken, ga dan nadenken over wie je wilt voorzien van de CMS software: mega-concerns of het MKB, intranets of alleen websites. Als je dat hebt besloten, kijk dan wat je nodig hebt om dat te bouwen. Het is echter niet voor niets dat de contentviewers-systemen zoveel duurder zijn dan de pagina-kleurders: het kost zoveel meer tijd en menskracht om die systemen te bouwen.
Je kunt ook een developer license nemen op een bestaand systeem.
CESys is bv voor een relatief klein bedrag te licenseren voor een ongelimiteerd aantal sites (MSSQLServer 7/2000/IIS/ASP/VB/VC++/COM/XML/XSLT (meer buzzwords kwam ik even niet op

). Het ondersteunt alleen geen word-document integration en ik zal hieronder uitleggen waarom. Een license nemen op bestaande software kan voor jouw baas dermate voordelig zijn dat zelfbouw minder efficient wordt: je kunt meteen gaan focussen op wat je wilt doen: websites maken ipv eerst een jaar een CMS bouwen en dan pas websites maken.
Word-Excel integratie, the myth
Veel CMS-en ondersteunen word-integratie, echter is deze integratie veelal maar schijn. Dit komt omdat de gebruikers van deze systemen veelal jarenlang vele documenten vol hebben getikt met tekst waar niet 1 2 3 een symantische interpretatie aan te verbinden is. Je kunt Word documenten wel uitelkaar trekken, maar stel je de volgende situatie voor: je hebt een groot document, functieomschrijvingen.doc. (dit is een echt voorbeeld overigens

). Dit document bevat alle functieomschrijvingen die gebruikt worden binnen het bedrijf. Men wil deze tekst publiceren via het CMS. Hoe ga je dit importeren? Dit wordt een erg lastige zaak als je bv de functienamen in een apart lijstje wilt, waar je op moet kunnen klikken en dan de omschrijving ernaast te zien krijgt. Hoe interpreteer je nl. welke regel de functienaam bevat? Zonder bookmarks e.d. is dit onbegonnen werk.
Omdat organisaties veelal met vele worddocs zitten met gegevens ten tijde dat het CMS wordt aangeschaft, is een importroutine van worddocumenten die de teksten in de worddocumenten semantisch kan interpreteren en daarnaar handelen (dus namen bv een een kopjetabel stoppen, ik noem maar iets) veelal dermate complex dat de vele wordimportroutines voor CMS-en maar een deel kunnen en vaak ook nog alleen wanneer een document bookmarks bevat.
Wat wel vaak gedaan wordt is dat de editor van het CMS met 'word'-brei overweg kan, dwz de opmaak kan vertalen naar html of eigen opmaakcodes. Ook daar snijdt men zich veelal snel in de vingers, want zodra je wordachtige interfaces toestaat heeft de gebruiker mogelijkheden tot bepaling van layouttechnische zaken, wat je wellicht niet wilt.
----------
Ik hoop dat je nu niet moedeloos achter je toetsebord zit

. Iedereen die een volledig CMS gebouwd heeft ooit zal beamen dat je keuzes moet maken en dat je VEEL keuzes moet maken, vooral wanneer je het gaat verkopen aan derden. Succes!