zullen we anders allemaal voor ons houden hoe gaWALdig we zijn?
Ik ben namelijk toch het gaafst dus die discussie hoeven we hier niet te voeren. (misschien dat yellow trouwens wel NET zo gaaf is als ik, maar ik denk het niet) Anyway;
Goed, wij zijn studenten en dus lekker goedkoop. Als je je brood ermee wilt verdienen zal je wel iets bijzonders moeten kunnen denk ik.
pot/ketel ik heb het zelf ook gedaan, inmiddels ben ik erachter dat je dus op die manier de markt wat prijs betreft naar beneden haalt. Het is inderdaad zo dat als je je geld er mee wilt verdienen je toch enige expertise moet hebben anders kom je er simpelweg niet van rond.
DAT verhaaltje gaat dus niet op. Je kan wel een goedkoper uurtarief hanteren en jezelf daarmee in de markt prijzen, maar gegarandeerd dat je daarmee op je bek gaat.
Je hebt nog weinig ervaring en dus veel tijd nodig om een website te bouwen terwijl je met de klant dus een kleine prijs hebt afgesproken. Resultaat 2 mogelijkheden:
- je levert een flutsite en daarmee de kans om verder te gaan.
- je levert een goed product maar bent daar wel dag- en nacht druk mee geweest voor ook nog eens een luttel bedragje, m.a.w. je krijgt veel te weinig..
amen: sommige mensen betalen belastingen om dit land nog enigszinds te onderwijzen
Ga niet op zoek naar die ingewikkelde opdrachten, waarbij je enorm veel moet programmeren met krappe deadline's moet werken etc. Maar wees tevreden met kleine klanten. Verzin dan een systeem om het proces van website's maken en onderhouden snel en eenvoudig te houden, zodat je kostprijs laag is.
Die prachtige website's worden namelijk zelden door Informatica studenten/afgestudeerden gemaakt, maar door mensen van de kunstacademie. Waag je ook niet op dat terrein. Mocht je die expertise ooit nodig hebben dan kan je dat altijd inhuren.
ja en dat is dus precies de reden dat de ontwikkeling stil licht. Als ik als devver niet meer in staat ben mijn opdrachten uitdagend te maken waarom zou ik het dan in godsnaam doen? dan neem ik wel een kantoorbaan
Wat ook telt voor de volgende sites die je gaat 'bouwen' is je portefolie.
het is ook fijn als je weet hoe je dat moet spellen, zo'n
portfolio (in zweden heb je trouwens wel een correcte spelling)
Ik denk zelf dat er idd qua webprogramming een soort van tekort is. Er zijn zoveel sites die technisch slecht in elkaar zitten. Als je daar op in kan springen door een systeem te maken dat overzichtelijk en snel én goedkoop is dan heb je echt het gat in de markt. Bovendien maakt bijvoorbeeld voor een webshop (waarmee men toch de meeste inkomsten binnenhaalt) het design voor de meeste mensen weinig uit, het gaat toch om de prijs van de producten in de shop.
(zucht) nogmaals, daarom ligt de markt dus stil, we zitten in een vak waarin vernieuwing het mode woord nog steeds zou moeten zijn. Het internet is pas 30 jaar oud, en een dikke 10 jaar als je het WWW bekijkt, we zijn nog in de fase van 2 zenders en zwart wit televisie. Als je nu al begint met 'simpele' sites en makkelijke opdrachten komen we nooit ergens. Vergeet niet design en zeker media en interface design ook nog een belangrijke artestieke factor met zich meedraagt. Iedereen die daar blind voor is moet echt web-editor worden en niet web designer.
Wat wel aan de hand is: veel webdesign peuters die beetje frontpage kennen en plaatjes kunnen knippen en daarvoor zo arrogant zijn om 40 euro per uur te vragen, krijgen geen werk meer. Deze mensen kunnen NIKS en moeten dus 2 euro hooguit betaald krijgen, is toch belachelijk hoeveel mensen zich webdesigner noemen? En als je een beetje php kent, ben je het btw nog niet, dat kan toch iedereen?
DAT zijn dus web-editors en moeten met een net salaris van 14E/uur inderdaad heel tevreden zijn.
Een neef van mij werkt bij HET bedrijf op het gebied van websites "Lost Boys".
Daar gingen, ja helaas gingen, sites de deur uit van tonnen, maar ook dit bedrijf is een zinkend schip. Dus als jij als nieuwkomer een bedrijf op wil starten die eigenlijk 6 jaar te laat is dan weet je wel wat het resultaat zal zijn.
ja, de tijd dat Lost Boys HET bedrijf was op internet gebied in dit land ligt godezijdank al ver achter ons. Ik heb een bedrijf dat ooit begonnen is om CD-I's te maken (kent iemand dat systeem nog) nooit echt vertrouwd, maar ooit waren het inderdaad grote vernieuwers, maar helaas waren ze veel te onderhevig aan de hype en zijn ze te snel, te groot geworden.
Terug naar de stelling, een eigen bedrijf is altijd veel en hard werken. Als je inderdaad denkt de expertise voor goed design, effectieve techniek en degelijke klantenbinding in huis hebt, dan moet je het zeker doen, de markt is nooit verzadigd voor doorbijters. Maar als je het allemaal zo zeker niet weet dan zou ik eerst even de kat uit de boom kijken en nog even wachten in loondienst.