Toon posts:

[plexwriter] kan alleen bij hdd aangesloten worden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem:

Ik heb een Maxtor HD 60gig en een cd-rom speler 56x (asus)

De maxtor hd heb ik in de connector genaamd hdd0 (blauw)

de asus cd-rom speler op hdd1

prim master: maxtor
prim slave:
sec master asus 56x cd-rom speler
sec slave:
---------------------

Nu heb ik een plexwriter 48/24/48a gekocht, als ik deze op dezelfde kabel aansluit van de maxtor HD dan ziet windows XP het wel. maakt ie van Plexwriter "prim master" en van maxtor "prim slave".

Maar als ik de plex aansluit op de kabel van de asus dan ziet windows xp de plexwriter em niet.
Als ik bij de asus cd-rom de kabel verwijder dan ziet windows wel de plexwriter. Alleen beiden aangesloten op dezelfde kabel wil niet... heb ook al geprobeerd om master/slave intestellen met jumpers maar mocht niet helpen...

wil graag plexwriter + de cdromspeler op 1 kabel aansluiten maar zie ik wat over het hoofd?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zijn de kabels en jumpers 100% zeker weten goed? 80 polige kabels kun je maar op één manier correct aansluiten aan mobo/master/slave. Jumpers zouden ingesteld moeten zijn geheel conform de positie op de kabel. Probeer anders de Cable Select instelling.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is raar. Bij de asus haal ik een jumpertje eruit...
en nu ziet windows de plextor als master en de asus cdspeler als slave :)

Heb alleen een boekje van de plexwriter, zegt: jumper helemaal naar rechts voor master

bij de asus had
ik jumpetje naar links (dacht dat dat slave zo zijn)

zijn er ook vaste waarden voor cd spelers/writers om te kunnen aangeven wat slave of master is (kwa jumpetjes systeem dan)?

en heeft bios ook rechten om dat de kunnen "overrulen" ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 20:53 ]

Verwijderd

Het verschilt nogal met die jumpertjes. Bij het ene apperaat moet je je jumper in het midden plaatsen om hem op slave te krijgen, bij het andere apperaat moet je de jumper eruit halen om hem op slave te krijgen.
Als je drie posities hebt is master rechts, slave midden, links cabel select (bijvoorbeeld). Bij twee mogelijkheden is slave vaak geen jumper erin.

Tegenwoordig heeft zo'n brander burnproof, maar anders zou ik de asus op primaire slave zetten, je brander op secondary master, en secondary slave leeg houden. Voor de komst van burnproof mislukte je brandsessie wel eens als er een ander apperaat bezig was op dezelfde IDE-Poort.

Verwijderd

ehm..hdd0 op blauwe connector? welke blauwe connector?

Je moederbord heeft 1 of 2 blauwe connectoren. Daar dient de blauwe connector van een 80-aderige (maar nog steeds 40pins) IDE kabel ingestoken te worden.
De harddisk dient als Master gejumperd te zijn en aangesloten te zijn op de zwarte connector van deze kabel.
De slave, jouw brander wellicht dus, dient als slave gejumperd te worden en aan de grijze connector van de ide-kabel verbonden te worden.

Verwijderd

Topicstarter
Kan het ook performance schelen of je een HD bij een speler aansluit of liever 2 HD's op 1 kabel ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 20:58:
ehm..hdd0 op blauwe connector? welke blauwe connector?

Je moederbord heeft 1 of 2 blauwe connectoren. Daar dient de blauwe connector van een 80-aderige (maar nog steeds 40pins) IDE kabel ingestoken te worden.
De harddisk dient als Master gejumperd te zijn en aangesloten te zijn op de zwarte connector van deze kabel.
De slave, jouw brander wellicht dus, dient als slave gejumperd te worden en aan de grijze connector van de ide-kabel verbonden te worden.
Als ik de brander op slave prim wilt gaan zetten en HD Maxtor op master prim...

Maxtor en brander hebben beiden 4 mogelijkheiden met jumpers:

Maxtor= : | : :

brander= : : : |

en de grijze kan alleen maar in de HD omdat de kabel te kort is om de grijze aan de plextor aan te koppelen.. maar maakt dat laatste uit?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 21:01:
Kan het ook performance schelen of je een HD bij een speler aansluit of liever 2 HD's op 1 kabel ?
Zie OM FAQ - Mijn IDE configuratie is relatief langzaam, hoe komt dat? voor hints&tips ;)

Edit:
Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 21:12:
en de grijze kan alleen maar in de HD omdat de kabel te kort is om de grijze aan de plextor aan te koppelen.. maar maakt dat laatste uit?
In geval van 80-polige kabels: ja dat maakt zeker wel uit. Dan moet je de hele config ietwat herschikken en/of langere kabels nemen. Er bestaan ook 90cm IDE kabels :)

[ Voor 36% gewijzigd door BalusC op 19-01-2003 21:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke thx balasc :) maar geef comments op m'n laatse post plz :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Geduld, jongen :P

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 21:12:

Op mijn BE6 bordje maakte dat wel uit (HTP366 controller) ik sluit die blauw eigenlijk altijd aan op het mobo omdat dat gewoon het beste uitkomt en zo ook volgens de specs is aangesloten.

Zwart is altijd master, grijs is altijd slave, blauw is altijd mobo.
ongeacht de jumpers. Dit kan namelijk problemen geven. je kunt ook de kabel zijn geheel omdraaien, maar dan wordt blauw de master, grijs de slave en zwart mobo (maar dit werkt dus lang niet altijd)
Pagina: 1