Toon posts:

Vraag; welke digicam voor schemerlicht?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medeforrummers; ik heb sinds kort een kodak dx4900 en gebruik deze vrijwel alleen om foto's binnen en vaak bij schemerlicht te maken.
Een voorbeeld van wat ik dan krijg zie je hier: http://home.zonnet.nl/leen127/DCP_0753.JPG
Deze is genomen met 400 iso maar op 100 is het weinig beter.
Ook kan ik heel moeilijk onbewogen foto's krijgen. Alle instellingen die er zijn heb ik al eens geprobeerd en dat is niet overdreven.
Nu doe ik dit toestel weg en ga een andere kopen.
Nu is mijn vraag; voor moeilijk belichtte omstandigheden; welke kamera is daar het meest geschikt voor?
Mijn budget is zo'n 600 euro en het mag een 3 mpixel zijn.

(Athlonkmf; wanneer wij het niet eens zijn, wil ik eigenlijk liever niet hier gaan redetwisten. Ik kan echter niet vinden hoe ik je een persoonlijke boodschap moet sturen?)

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 20:06 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-03 15:05

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

De Canon EOS D30 heeft 3 megapixel en gaat tot 1600 ISO waar er nog betrekkelijk weinige ruis is, dat in combinatie met een F 1.8 lens laat je in schemering nog uitstekend belichte foto's maken zonder flitser.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Ehhh...ja....dat geloof ik graag! Maar op de pricewatch staattie voor 2195 euro en dat is toch zo'n 1600 euro boven mijn budget.
Mijn budget is dus 600 euro.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 January 2003 @ 13:50:
Ehhh...ja....dat geloof ik graag! Maar op de pricewatch staattie voor 2195 euro en dat is toch zo'n 1600 euro boven mijn budget.
Mijn budget is dus 600 euro.
Kijk ff op http://www.imaging-resource.com/ en zoek bij camera's in jouw prijsklasse die weinig ruis hebben, een goede lens en een sterke flitser....

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb duidelijk aangegeven wat je moet veranderen. Je hebt er nog een topic over verspild. Je kan beter je openingspost eens gaan wijzigen zodat iedereen gelijk weet waar je het over hebt.

Er zijn gedragsregels op GOT omtrent het posten van topics. Wil je degelijk advies, verricht dan zelf wat werk en verzin een duidelijke titel en compileer een duidelijk openingsverhaal. Wil je dat mensen tijd aan jouw verspillen, dan moet je zelf wat tijd verspillen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• stylezzz99
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-12-2022
als je gewoon research had gedaan, was je er achter gekomen dat:

1. een slechte 4 megapixel slechtere foto's maakt dan een ixus met 2 megapixel.
Je hadt dus beter een goed bekend staand merk moeten kopen. Ik houdt het op een paar merken en dat zijn eigenlijk de enigste die bijna altijd voldoen. Namelijk: nikkon, canon, fuji (een beetje) en casio doet het goed. Mocht je graag toch een ander merk hebben kijk dan de reviews heel goed door en kijk vooral naar de kritiek. http://www.megapixel.com en http://www.dcreview.com heeft vaak goede kritiek. Ik kijk al tijden in de reviews en zou dus echt te nimmer nooit een kodak aanschaffen!

2. dat kodak helemaal niet zo een goed merk is, want met normale foto's doen ze het waarschijnlijk prima... maar met digitale camera's bakken ze er niet veel van. Kijk hier eens http://www.dpreview.com. ik denk dat je vraag daar wel bijstaat!

3. heb je in de pricewatch gekeken? dan was je er achter gekomen dat deze camera minder dan 550 euro kost (met docking station). Ik hoop niet voor je dat 600 euro de prijs was voor een 2de handse camera!

Verder, je kunt niet verwachten dat je super plaatjes krijgt als je een camera onder de 1000 euro koopt. onder de 1000 euro en meer, leg je eigenlijk altijd toe.

Maar ja, ga jij je plaatjes als behang gebruiken. Waarschijnlijk is het plaatjes wel goed als je hem, niet tien keer uitvergroot. Ook hier komt weer aan de orde, 4 megapixel hoeft niet perse goed te zijn. het gaat ook om de ccd en de lens. vooral de lens en de ccd.

PS. heb je niet de digitale zoom per ongeluk gebruikt? Dat zou de korrel kunne verklaren.

THUNDERDOME TILL WE DIE !!!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, dat is ook een beetje het probleem; ik heb mezelf georrienteerd en zag door de bomen het bos niet meer.
Ik dacht ook dat Kodak wel een goed (want bekend......) merk was, ook fout. Maar ik heb nergens gezien dat iemand duidelijk aangaf dat het slecht was. Er staan natuurlijk ook erg veel postings over digicams en het kan uiteraard zijn dat ik iets niet gelezen heb.
De prijs; die is in een fotovakhandel betaald voor een nieuwe kamera met 64Mb en dock. Ik ga liever naar een winkel dan een webwinkel. Keb namelijk eens 5 keer iets terug moeten sturen.....en dat gaat ook lekker in de papieren lopen.
En nee; ik heb (jammer genoeg) niet per ongeluk de digizoom gebruikt. Ik heb nu zo'n 800 foto's gemaakt en ALLE instellingen geprobeerd......niets hielp.
Ik ga nu denk ik voor een fuji finepix F401 omdat ik zeer goede ervaringen heb met mijn vorige 1300 (heimwee) Wat vinden jullie daarvan?

Athlonkmf; bedoel je de opening van deze topic? Maakt niet uit; ik verander hem zowieso wel ff.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 19:57 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-03 17:14

YellowCube

Wait...what?

misschien ben ik heel erg ouderwets en als het heel zeikerig of onzinnig overkomt, dan hoor ik het wel. Ik heb af en toe het idee dat mensen bij digitale fotografie de regels van fotograferen maar gewoon vergeten, terwijl je ze juist in je achterhoofd moet houden...
Het is en blijft een feit dat foto's maken met weinig licht (en zonder flits) niet geheel ongestraft blijft...Zonder flits geeft wel sfeervolle plaatjes, maar helemaal zonder nadelen gaat het nooit.

Met een normaal toestel zullen je foto's erg donker worden. Neem je een rolletje met een hoge iso-waarde, dan krijg je ook ruis.
Met een digitale camera ontstaat er meestal ruis. Uiteraard is de hoeveelheid ruis wel verschillend per merk, maar toch...

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Yellowcube; ik vindt jouw reactie wel erg nuttig; bedankt!

Verwijderd

Johnny schreef op 19 January 2003 @ 13:35:
De Canon EOS D30 heeft 3 megapixel en gaat tot 1600 ISO waar er nog betrekkelijk weinige ruis is, dat in combinatie met een F 1.8 lens laat je in schemering nog uitstekend belichte foto's maken zonder flitser.
hahahahaha, de D30 heeft een erg brakke AF in lowlight dus al heb je ISO 3200 met een f1.0 lens (ja, die bestaan) dan nog kun je geen plaatje schieten behalve met handmatige focus en in schemerlicht kun je die ook niet helemaal goedkrijgen. Alleen met een EX flitser wordt het nog wat door de betere AF hulplichten.
Slecht advies ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 23:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik mijzelf aan het orienteren ben en kijk naar plaatjes die binnen genomen zijn (op steve's digicamsnogwat), zie ik dat die ook niet allemaal scherp zijn. Bijvoorbeeld de finepix a303; dat is niet beter dan mijn huidige cam kan.
Kijk maar eens naar deze door mij genomen foto; http://home.zonnet.nl/leen127/DCP_0357.JPG Dit is dan wel weer een van de best gelukte foto's......zo zijn ze dus lang niet allemaal.
Wat moet ik nu doen; toch deze houden of voor een ander kiezen die (voor een leek als ik trouwens) het niet veel beter doet? Of ligt het aan mij en is de a303 toch een aanrader?

• Fudge
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-10-2025
Je kunt het ook proberen met je computer softwarematig op te lossen.

Neat Image werkt goed .Je moet wel de standaardinstellingen even aanpassen.

Of je zoekt met Google naar Noise removal.atn , dan doe je het met Photoshop.

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-03 15:54

Mystikal

It never hurts to help!

Dus S30 vind ik nog steeds een prima camera en valt binnen je budget

Basement Bios ---- Exo-S

Verwijderd

Topicstarter
Na wat wikken en wegen en vooral kosten afwegen heb ik toch maar gekozen voor de fuji finepix s304....... Dat is wel een mooi toestel om te zien> speelt ook erg mee vindt ik ;)
Maar die was wat goedkoper en dat kwam beter uit.
Nu hoop ik dat jullie massaal gaan zeggen dat ik een goede keuze heb gemaakt......?

Btw; ik krijf hem over een week...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 20:19 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 20:19:
Na wat wikken en wegen en vooral kosten afwegen heb ik toch maar gekozen voor de fuji finepix s304....... Dat is wel een mooi toestel om te zien> speelt ook erg mee vindt ik ;)
Maar die was wat goedkoper en dat kwam beter uit.
Nu hoop ik dat jullie massaal gaan zeggen dat ik een goede keuze heb gemaakt......?

Btw; ik krijf hem over een week...
EDIT:
Ben ff vluchtig door wat Fuji 3800 reviews gegaan en het is een prima camera zo te lezen. Ik weet alleen niet wat die Xd kaartjes kosten maar da's bijzaak.
Iig, veel plezier met je aankoop.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 23:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Das waar ook; hij schijnt in sommige landen "finepix3800" te heten. Zegt dat je iets?
Pagina: 1