- Socket A mainboard database -

Pagina: 1
Acties:

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 11:19
Verhaaltje vooraf:

Zelf ben ik altijd op zoek het beste (maar ook voordeligste) moederbord
voor de AMD CPU's. Daardoor zoek ik mij rot naar alle verschillen tussen
de beschikbare moederborden.

Ook op internet is er niet 1-2-3 een site te vinden waar je op 1 pagina
alles specificaties en verschillen duidelijk ten toon gesteld kan vinden.

Nu wil ik een database maken (PHP en MySQL) met daarin de recente
Socket A moederborden van de grote fabrikanten, zoals Epox, Asus, Abit,
ECS, Chaintech en Gigabyte. Hiervoor moet ik natuurlijk alle sites af en
hun gegevens verzamelen en controleren. Ik wil alleen de moederborden
die in Nederland beschikbaar zijn vermelden, als het kan met een link naar
de Pricewatch.

Is hier annimo voor bij jullie en zo ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een echte tweaker houdt het nieuws op de frontpage in de gaten en kijkt in de pricewatch ;)

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

uhm ff kijken de Gigabyte GA-7ZXE let op nog beperkt leverbaar hij gaat er zeer binnenkort uit dus wil je nog een board met SD-RAM schiet op! hij supported tot XP 2600 en is te koop onder andere bij Computerland!

• Neus
Een echte tweaker houdt het nieuws op de frontpage in de gaten en kijkt in de pricewatch
En dat is natuurlijk precies wat ik doe, lange leve Tweakers.net !!!

Maar als jij een MB wilt kopen en je wilt een goede keuze maken, dan zie je door het bos de bomen (of bomen door het bos) toch niet meer ? Een database lijkt mij daarom handig...

[ Voor 18% gewijzigd door Neus op 18-01-2003 23:50 ]

Verwijderd

Vergeet ie Soltek te noemen SCHAAM JE >:)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Leuk initiatief :)

Maar een punt is mij nog niet helemaal duidelijk.. Wil je élk SocketA mobo ooit uitgebracht in de database zetten of enkel SocketA moederborden die momenteel verkrijgbaar zijn :?

In het eerste geval is er geen andere manier om data te verkrijgen dan simpelweg de sites van de mobofabrikanten uitpluizen, al dan niet tot diep in de archieven. In het tweede geval kun je gewoon via de Pricewatch alle in Nederland leverbare SocketA mobo's vinden. Ook kun je een kijkje in www.prijsindex.net nemen; daar kun je ook mobo's op type filteren :Y)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Och och shaggy jij weer met je 1337 soltek fancy kleurtjes ding ;)
maar ontopic
Tja het is handig. Maar up to date houden? Das een heel werkje hoor.
Misschien moet je dat met gewoon een paar man doen dan zou het wel kunnen. Tja als ik mobo zoek kijk ik gewoon welke bekende goeie borden erzijn, dus ff nieuws, revieuws lezen, kijk bij de betere winkels wie ze heeft etc. en overweeg dan om te kopen...
Denk dat database wel makkelijk KAN zijn, maar imho teveel werk etc.

Tweakers Discord

Verwijderd

Er zijn heeeel veel socket a moederborden btw :P , als je een site maakt dan moeten ze ook van Asus tot Dfi vertegenwoordigd zijn he :) (8>

Ps haal jij maar een te duur Asus moederbord Tweakdude ;) :o

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 00:00 ]

Verwijderd

Hmm lijkt me een niet zo goed en overbodig idee!
1) De meesten dingen staan al op internet! En aangezien jij toch alleen wilt copy-pasten..
2) Iemand die een pc zelf gaat bouwen kan het denk ik daar wel vinden! Toch???
3) En nou ja de pricewatch nabootsen is ook niet zo'n goed idee ivm copyrights etc!

Maar goed vind het opzich ook wel weer een goed idee...leuk initiatief, maar je moet iets unieks hebben anders is de lol er snel vanaf! Zo'n website vergt namelijk echt mega veel onderhoud!

• Neus
BalusC: nee, niet de oudere... Vanaf 2 maanden terug lijkt mij haalbaarder.

Het is volgens mij inderdaad veel werk. www.socketa.com had vroeger een goed idee
maar hun site kwam nooit echt op gang. Ook te veel 'vage' merken.

Maar ik wil ZEKER geen Pricewatch nabootsen. Ik vind alleen dat oa. Pricewatch weinig
over de specs van een MB verteld. Bijv. wel of geen firewire, Nforce2, IDE RAID, etc. Een
handig en duidelijk (zoekbaar) overzicht zou wenselijk zijn....

Verwijderd

Ja opzich zou dat een goed idee zijn, dat je echt op de specs kunt gaan zoeken en je mobo "samen kunt stellen". Maar dat is nog veel meer werk! Dan moet je teneerste dus een mega goede searchenige bouwen. Wat ik zoek:
1) Mobo matches in procenten (bijv 60% hit)
2) Meteen de tweaker artikelen erbij .
3) Een shopsurvey waar je gewoon lekker in mag schelden wanneer de leverancier er weer 2 weken over doet! :@
4) Nog veel meer..:D

Maar volgensmij is dit het echt niet waard. Steek je tijd liever in goed project ofzo!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Op zich wel een goed idee, en dat hoeft helemaal niet uitgebreid, maar wat basic specs.

Zodat je wanneer je in de pricewatch een mobo tegenkomt je dat daarop opzoekt en meteen wat snelle specs krijgt : (micro)atx, max. FSB, chipset, aantal pci sloten en nog wat van dat soort info. Eventueel een plaatje...

Wel een leuk idee :). Als het niet teveel bandbreedte slurpt kan ik over een tijdje (wanneer ik een grotere hd heb en slackware onder de knie) heel misschien wat webspace regelen ;)

Maar idd zeker een goed idee. Hou het wel simpel, begin niet je eigen pricewatch maar verwijs dan eventueel door naar de t.net pricewatch. Ga ook geen mega-layout bouwen maar gewoon vooral text-based met eventueel een logotje. En vooral focussen op wat basic info zoals ik hierboven al zei, zodat je snel mobo's kunt vergelijken.

Tip : een optie om een aantal mobo's te kunnen selecteren en die onderling te kunnen vergelijken zou dan handig zijn.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Geinig, zoiets was ik 's van plan als ik tijd teveel had :o Ik denk dat je, als je daar goed in bent, inderdaad de mogelijkheid moet maken te zoeken of op specs te filteren. Bijvoorbeeld een chipset kiezen of een minimale waardering die de tweakers een mobo geven :)

Dan moet je dus ook de mogelijkheid toevoegen om mobo's te beoordelen :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

dit gaat alleen werken als je bij de webwinkels met de database kan praten.... als je 100 sites hebt zijn er wel elke dag drie winkels die er voor zorgen dat als je parsecode niet werkt.....

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Grrrrrene schreef op 19 January 2003 @ 02:39:
Geinig, zoiets was ik 's van plan als ik tijd teveel had :o Ik denk dat je, als je daar goed in bent, inderdaad de mogelijkheid moet maken te zoeken of op specs te filteren. Bijvoorbeeld een chipset kiezen of een minimale waardering die de tweakers een mobo geven :)

Dan moet je dus ook de mogelijkheid toevoegen om mobo's te beoordelen :)
Als je dat erin doet krijg je ook weer grapjassen die allemaal zo laag mogelijke beoordelingen geven aan ieder mobo oid. waardoor je dat weer moet controleren en aanpassen enzo... Ik neem aan dat jij als mod wel begrijp dat dat tijd zou gaan slurpen ;)

En natuurlijk mensen die denken "mijn mobo werkt best, ik geef een 10". Lekker objectief.

Nee, laat die beoordelingszooi maar achterwege. Tenzij je er iets inbouwd waardoor bijvoorbeeld alleen mensen met A61 acces (mensen die A61 acces hebben zijn over het algemeen wat ouder en wijzer om niet alleen maar 10en en 1en uit te delen) een beoordeling kunnen geven.

Ik denk zomaar dat daar heel veel tijd in gaat zitten, hoe je het ook aanpakt. Als standaard iedereen beoordelingen kan geven blijft het tijd kosten, als je een systeem maakt zodat een beperkte groep mensen (b.v. mensen met A61 acces oid) kunnen beoordelen moet je zo'n systeem maken en dat kost tijd.

"Mensen met A61 acces" is trouwens een voorbeeld.. Je kunt ook iets anders verzinnen om mensen die met 10en en 1en strooien als pepernoten te filteren van de meer objectieve beoordelers...

• Chello200
  • Laatst online: 20-05 19:00
Verwijderd schreef op 18 January 2003 @ 23:47:
uhm ff kijken de Gigabyte GA-7ZXE let op nog beperkt leverbaar hij gaat er zeer binnenkort uit dus wil je nog een board met SD-RAM schiet op! hij supported tot XP 2600 en is te koop onder andere bij Computerland!
Ik ben een eigenaar van deze pr8tige bord. :) Ik ben zeer tevreden erover, voornamelijk omdat ik mijn PC133 nog kon gebruiken en ik een XP proc erop kon douwen. Tis geen overklok mobo, heeft alleen mogelijkheid om vga,FSB en geheugen te tweaken. Verder is het een zeer stabiele bord. FSB kan 20mhz omhoog, mits je pci en agp het trekken. ;)

dikzak

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Leuk idee, dat wel...maar uitvoeren gaat denk ik tegenvallen. De markt verandert snel, dus zoiets moet je echt goed bijhouden.
Ik denk dat het alleen werkt als je bezoekers de mogelijkheid geeft mobo's toe te voegen: zelfde principe als de pricewatch dus. Of je moet er zelf een paar uur per dag aan willen besteden :)

offtopic:
mocht het zover komen...dan moet de aopen ak77-8x er ook in, die heb ik nl. :)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 January 2003 @ 23:47:
ecs k7s5a kan zowel sd ram als drr aan en blijft nog wel even in de handel.
kost 60 euro goed bordje.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

"Dit plankje moet erin! En dit plankje! En vergeet deze niet! En dit is ook een mooi plankje!"

Dat lijkt me dus niet de bedoeling..

• Neus
Bedankt voor de reacties! Ik wil inderdaad een simpele layout, met de belangrijkste specs en een link naar Pricewatch. Meer niet. En natuurlijk
(later) ook een 'compare' functie maar dat is nog niet aan de orde.

Belangrijkste is nu: hoe zet ik de database op. Elke regel is een type
moederbord met daarin een zooi velden met specs zoals:

- Model
- Max. CPU en FSB
- Chipset
- Aantal en type memory
- IO poort (naast com, printer e.d. ook FireWire USB 1.1 / 2.0 etc)
(of moet ik dit appart vermelden met een 0/1 box ??)
- Extra's zoals IDE RAID, S-ATA (RAID), Bluetooth....

Ik ben nu e.e.a. in een Excel sheet aan het verzamelen, dit kan ik dan later
makkelijk in MySQL importeren en met PHP weer laten uitpoepen op mijn
webpagina. Ik heb al een eigen domein & ruimte (www.goudkamp.com)
en het adres wordt vermoedelijk socketa.goudkamp.com.

Ik doe mijn best ! Als iemand nog goeie ideeen heeft over het importeren
van al bestaande tabellen / databases, graag !!! _/-\o_

(En ik heb elke dag wel een paar uur vrij om mij hier mee bezig te houden O-) )

[ Voor 6% gewijzigd door Neus op 19-01-2003 14:27 ]

• Neus
Mijn laatste versie is online : http://www.goudkamp.com/socketa/

Het ziet er nog niet uit aangezien ik alle tabellen en rijen nu nog dynamisch uit de database
haal (scheelt heel veel typwerk). Moet ik nog meer vermelden dan de nu aanwezige rijen ?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

LOL Site gaat wel ergens op lijken vind ik ;)
Maar wat ik effe mee wou delen is dat ik dit wel een strak ideetje vond dat was alles :)
hoef ik niet meer alles uit me hoofd te leren }>

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

MiniMan schreef op 20 January 2003 @ 17:46:
Mijn laatste versie is online : http://www.goudkamp.com/socketa/

Het ziet er nog niet uit aangezien ik alle tabellen en rijen nu nog dynamisch uit de database
haal (scheelt heel veel typwerk). Moet ik nog meer vermelden dan de nu aanwezige rijen ?
Deze manier van weergave werkt iig niet. Alle mobo's naast elkaar, dan krijg je natuurlijk een enorme horizontale scrollbalk. Je zult de mobo's echt verticaal en onder elkaar moeten zetten, en de specs van links tot rechts.

Hoe het eruitziet boeit niet echt, hoe ziet google eruit? Sterker nog, dat effect met tekst in blokjes die aan de ene kant donker en aan de andere kant licht zijn kan er imho wel uit...

Verder ben je op de goede weg :). En zo te zien verzot op de nForce, want ik de 3 mobo's die er nu instaan zijn allemaal nForces :P

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 20-01-2003 20:49 ]

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Best een goed idee ik wordt er ook altijd helemaal gek van om alles met elkaar te vergelijken.
Wel of geen raid en heoveel, enz.

Maar het eerste foutje zit er al in, het bord van MSI heeft ook dual channel DDR400..

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

Ik vind eiegnlijk dat je teveel specs geeft. Van mij hoef je bijv niet north- en soutbridge te noemen. Noem bijv alleen de chipset, maar geef wel een deeplink naar het mobo op de site van de fabrikant. En bijv bij audio alleen ja (x kanaals) en nee. Op die manier hoef je het allemaal niet zo te specificeren.

Daarnaast denk ik dat je misschien eerst ff aandacht moet besteden aan de mogelijkheid om input te leveren aan je site. Vertel ff hoe je het wilt hebben en waar we het heen kunnen sturen (adres uit profile), dan kunnen we je ff helpen! Meldt dan direct op de site welke typen al aanwezig zijn, maar nog niet toegevoegd!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:20

EaS

Voor een uitgebreide verzameling aan reviews, specs en links aan socket A planken, zou ik hier eens kijken: http://www.amdboard.com (rechts op die website staan de hele mikmak aan links)

• Neus
Hoi allemaal!

Inderdaad alleen maar nForce2 chipsets :-) Heb voor de test maar 3 moederborden in de database gestopt, om te kijken hoe e.e.a. er uit kwam te zien.

Ik heb express zo veel specs ingevoerd zodat ik ze nog altijd kan verwijderen.
North- en Southbridge heb ik bijv. express gespecificeerd omdat er nogal wat
verschillende versies zijn. Maar wellicht is alleen de Northbridge belangrijk.

Wat is volgens jullie belangrijk? Wat zoeken jullie op een moederbord en waar vergelijk je op met andere merken? www.amdboard.com is inderdaad handig voor het aantal moederborden maar ook hier weer helaas geen specs :-)

Over de layout: het is inderdaad makkelijker om ze onder elkaar te zetten. Ik zal een extra pagina aanmaken met een andere layout. Elke hulp is welkom !

Verwijderd

Blijft mijn vraag gelden. In welke vorm zou je hulp willen? Wil je dat we je linkjes sturen naar de specs van de mobo's of wil je alle specs in excel hebben (maak in dat geval ff een voorbeeld in excel en gooi die op je website, maar ik denk dat de animo dan stukken minder zal zijn om je te helpen)?

Misschien is het beste idee om op je site een soort forum te klussen per fabrikant waar mensen een nieuw topic kunnen openen met de naam van de plank, zodat er gelijk een overzicht onstaat van de verschillende planken. Deze gegevens kun je later zelf toevoegen aan de DB.

Mijn interesse gaat uit naar:
-chipset
-geheugen
-onboard features
-raid
-usb
-aantal slots (PCI, membanken)
-en performance....

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 01:20:
Blijft mijn vraag gelden. In welke vorm zou je hulp willen? Wil je dat we je linkjes sturen naar de specs van de mobo's of wil je alle specs in excel hebben (maak in dat geval ff een voorbeeld in excel en gooi die op je website, maar ik denk dat de animo dan stukken minder zal zijn om je te helpen)?

Misschien is het beste idee om op je site een soort forum te klussen per fabrikant waar mensen een nieuw topic kunnen openen met de naam van de plank, zodat er gelijk een overzicht onstaat van de verschillende planken. Deze gegevens kun je later zelf toevoegen aan de DB.

Mijn interesse gaat uit naar:
-chipset
-geheugen
-onboard features
-raid
-usb
-aantal slots (PCI, membanken)
-en performance....
Hoe wou je de performance aangeven? Performance is voor 97% bepaald door de gebruikte chipset en voor 3% door de efficiëntie van het ontwerp van het moederbord.

Je vergeet trouwens het formaat van het mobo -micro atx of atx-, ook wel handig :Y).

En natuurlijk "opmerkingen" en hoe hoog de FSB kan (en op welke snelheid het mem kan).

En ondersteunde cpu's...

Gaat nog een aardig werkje worden zeg B)

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 21-01-2003 01:51 ]

Verwijderd

Tis misschien een stom idee , maar als je bijna alle Socket A moederborden wilt toevoegen , kun je dat dan niet beter met een paar andere Tweakers of vrienden doen?

OF doet gij dat al?

• Neus
zware_jongen: om nu ook nog een forum te bouwen wordt wellicht net iets te veel, misschien kunnen we deze topic daarvoor gebruiken. Hulp is welkom in de form van: links naar moederborden van de genoemde fabrikanten. Een excel sheet is al te downloaden van mijn site maar het is natuurlijk de bedoeling dat IK die ga vullen :-)

W3ird_N3rd: performance word inderdaad lastig, ik test nl. geen moederborden. Ik kan wel een veld toevoegen waar mensen comentaar kunnen geven o phet desbetreffende moederbord.

Shaggy: helaas doe ik het alleen, ik zit nl. in Italie en om mijn wensen in het Italiaans te verwoorden gaat nog wat lastig :-) Gelukkig zijn jullie er !

Pagina: 1