Toon posts:

[eizo F78] beeld verspringt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een probleem met mijn Eizo F78 21" monitor.
Het beeld verspringt soms, het wordt even wat groter en donkerder, en wordt dan weer normaal. Dit gebeurt allemaal in een halve seconde.

Soms doet hij het 5 keer op een dag, en dan weer weken lang niet.

Specs:
Eizo FlexScan F78 21"
aangesloten via BNC (probleem ook op D-SUB trouwens)
Asus Geforce 4 Ti 4200

Is dit een teken dat er iets (vervangbaars) kapot aan het gaan is? Verder wel erg blij met deze monitor dus ik heb er wel geld voor over om hem te repareren.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op welke momenten doet de monitor dat? Willekeurig of bijvoorbeeld alleen als je van licht naar donker beeld gaat?

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt min of meer random, gebeurt zowel tijdens rustig GoTten (1280x1024@72Hz) als tijdens gamen (800x600 of 1024*768 @72-75hz).

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
Voeding?
zoek eens naar de 'nokia monitor test' daar zit een testje in wat steed knipperd tussen zwart / wit / zwart en wit/ zwart / wit 3 vlakken per 'beeld' dus :)
Bij die test vallen cheap-ass monitoren vaak door de mand omdat de voeding te zwak is :)
ik neem aan dat als er iets mis is met je voeding het bij die test wel duidelijk wordt
Het beeld springt dan aan de zijkanten naar binnen ) ( zoiets dus :)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Heb al eens andere videokaart drivers geprobeert? En kijk ook eens of misschien monitor drivers zijn, kan nog wel eens helpen. Staan er verder geen dingen in de buurt die magnetisch zijn zoals speakers/mobieltjes.

Verwijderd

Topicstarter
Monitor test geprobeerd, de randen van het beeld bewegen geen milimeter bij het zwart/wit knipperen.
Heb zojuist nieuwe drivers geinstalleerd (41.09).
Het enige magnetische in de buurt zijn een setje computerspeakers, ik heb ze wat verder weg gezet.
Hij heeft het tot nu toe nog niet gedaan (maar 't gebeurt zowiezo niet vaak), ik post later wel een update.

Ik hoor wel iets tikken in de monitor op het moment dat het beeld verspringt btw, weet niet of dat nog behulpzaam is.

Verwijderd

Dit lijkt erg op problemen in of om je lijntrafo (daar waar de hoogspanning uit komt). Dat tikken duidt op hoogspannings-overslag en kan veroorzaakt worden door een isolatielek in de trafo zelf. Ook kan soms stofophoping de veroorzaker zijn. Als laatste optie zou ook de eindtrap van de trafo tijdelijk overstuurd kunnen worden.
Ik weet niet in hoeverre je het zelf kan doen, maar open maken en checkup lijkt me noodzakelijk als het vaker op gaat treden.

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb eenzelfde probleem. (niet vaak, maar het gebeurd wel soms) Het beeld wordt even groter, lichter en dan weer normaal. (geen boxen oid in de buurt)
Maar... ik denk niet dat dit aan 't monitor ligt, maar aan mijn videokaart. Ik heb nl op de comp al 3 verschillende monitoren aangesloten gehad en allen hadden ze er last van. (2 daarvan staan nu op andere comps aangesloten -> no probs) Dus tja, in mijn geval denk ik een nieuwe videokaart aanschaffen. 't is trouwens een Asus tnt2ultra. Monitoren: 2x IIyama Vision Master en een Target :)

[ Voor 9% gewijzigd door Paquito op 19-01-2003 03:32 ]

Verwijderd

Hadden jullie beide dan al eens andere drivers geprobeert? Een 30.xx bijvoorbeeld.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 00:27:
Lijkt min of meer random, gebeurt zowel tijdens rustig GoTten (1280x1024@72Hz) als tijdens gamen (800x600 of 1024*768 @72-75hz).
Vind je 85+hz niet veel lekkerder werken? Ik heb dezelfde bak en die kan echt wel meer aan. :P

Verwijderd

Ik heb wel eens iets dergelijks gehad, dat ging echter om een te warm wordende videokaart die op onregelmatige tijden het beeld stukjes liet verspringen en het beeld lichter en donkerder liet worden.

Verwijderd

Topicstarter
Update: Nieuwe drivers geinstalleerd, en de monitor op 70Hz gezet; gisteren de hele dag gedraaid zonder dat de monitor versprong. Het varieert echter nogal dus ik juich nog niet te vroeg, maar het is hoopgevend (voorheen 2-3 keer per dag)
gve schreef op 20 January 2003 @ 00:57:
[...]

Vind je 85+hz niet veel lekkerder werken? Ik heb dezelfde bak en die kan echt wel meer aan. :P
Nooit echt last van gehad, zo lang het meer als 60Hz is vindt ik het rustig :)

Verwijderd

Topicstarter
update: probleem is terug :(
Heb uiteindelijk wel het nummer van de Eizo reparatie service gevonden, ik weet dat nog iemand anders dat zocht (alleen niet meer wie sorry) dus hier is het: 040-2659400
Ga maandag bellen.

Verwijderd

Topicstarter
Fixed

Monitor gisteren open gemaakt. Een aantal van die spoelen achterop de beeldbuis evenals de voeding zaten behoorlijk onder het stof. Schoongemaakt (hard blazen + stofzuiger, heb maar niks direct aangeraakt ivm met mogelijke restspanning) en nu is het probleem verdwenen :)

was al bang dat het knaken ging kosten maar dat valt weer even mee :)

Verwijderd

Hoe kan je nu al zeggen dat je probleem opgelost is, het komt soms weken niet voor, zeg je zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Hij deed het de laatste paar weken meerdere malen per dag, en het duurde ook langer, dus het werd duidelijk erger.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dit ligt niet aan drivers hoor. Het is echt de lijntrafo die aan het overlijden is. Ik heb een F56 zo dood zien gaan. Eerst was het 1 keer per week, toen dagelijks, op z'n laatst 'sprong' het beeld wel 20 keer achter elkaar. dagje later -> geen beeld meer. Het schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij Eizo uit die serie. Ga maar alvast sparen voor een T765 (heb ik nu eentje :) echt subliem beeld).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

mijn F56 is ook vorige week overleden O-) aan dezelfde symptomen ;(
Pagina: 1