Toon posts:

DN-BlockList

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Onlangs heb ik een nieuw domein met dns service via Enom.nl geregistreerd. Het hoofddoel is mail exchange aanmaken voor het draaien van een eigen email service.

Het probleem is dat wanneer ik een IP-adres wil toevoegen aan de host, wijgert de webbased domein manager (van Enom.nl) mijn IP te accepteren. Ik krijg een de volgende melding terug:
---
Er is een validation Error: The ip address <IP> is listed as a source of bulk email...
---

Het blijkt dus dat Enom.nl servers als spew.org (DN-BlockList) raadpleegt bij het toevoegen van een IP (voorbeeld: www.spews.org). Ik weet, ik ben geen spammer, sinds ik dit IP-adres pas onlangs kreeg. Bovendien heb ik voorheen nooit mailservers onder dit adres gedraaid.

Mailen en vragen om een reactie bij mijn ISP en registerar helpt niet, want die reageren :X niet.

Wat ik nu in gedachten heb, is bijvoorbeeld:
- domeinnaam verhuizen? naar ZoneEdit, C&W, etc.?
- of ISP/registerar? blijven 'spammen' tot zij antwoorden? 8)7

Iemand beter ideeen?

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

bellen en anders verhuizen en enon voor de kosten aanspraakelijk stellen

[ Voor 14% gewijzigd door reddog33hummer op 17-01-2003 21:56 ]

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 19:57
Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 21:35:

Wat ik nu in gedachten heb, is bijvoorbeeld:
- domeinnaam verhuizen? naar ZoneEdit, C&W, etc.?
- of ISP/registerar? blijven 'spammen' tot zij antwoorden? 8)7

Iemand beter ideeen?
Dat zijn zo ongeveer de enige oplossingen die je hebt. Hoewel het bij verhuizing misschien niet handig is om naar Clue & Wittless te gaan.

Als je verhuist, doe dat dan naar een ISP die zijn eigen IP adressen heeft. Zorg dat je van te voren op papier krijgt van je ISP dat deze zijn AUP handhaaft. Als je dan nog een keer dit probleem krijgt kan je eisen dat hij zijn AUP handhaaft en de spammer verwijderd, of anders schade claimen.

Verwijderd

Topicstarter
jochemd schreef op 17 January 2003 @ 22:26:
[...]

Dat zijn zo ongeveer de enige oplossingen die je hebt. Hoewel het bij verhuizing misschien niet handig is om naar Clue & Wittless te gaan.

Als je verhuist, doe dat dan naar een ISP die zijn eigen IP adressen heeft. Zorg dat je van te voren op papier krijgt van je ISP dat deze zijn AUP handhaaft. Als je dan nog een keer dit probleem krijgt kan je eisen dat hij zijn AUP handhaaft en de spammer verwijderd, of anders schade claimen.
----

Zelf denk ik dat het probleem eigenlijk niet aan mijn ISP (kabelaar) ligt, maar bij Enom, waar ik mijn domeinnaam geregisteerd heb. Overigens heeft Enom.nl echt nergens in het contract/website gerept over raadplegen van DN-Blocklists. Ik kan Enom wel aanspreken over dit probleem, maar zoals ik eerder schreef, ze antwoorden niet over DN-Blocklist-thing.

Wat ik in gedachte heb is een of ander tooltje-? of een provider die mogelijkheden biedt waarmee ik mijn domein eigenschappen zelf kan aanpassen.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:51
Is het geen idee om dit probleem even voor te leggen aan de heren van spews etc.? http://relays.osirusoft.com kun je kijken waar je gelist staat.

• jochemd
Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 22:43:

Zelf denk ik dat het probleem eigenlijk niet aan mijn ISP (kabelaar) ligt, maar bij Enom, waar ik mijn domeinnaam geregisteerd heb.
Je hebt neem ik aan toch wel even bij de desbetreffende DNS-blacklist gekeken wat er waarvoor gelist staat? Welke lijst is het trouwens?
Wat ik in gedachte heb is een of ander tooltje-? of een provider die mogelijkheden biedt waarmee ik mijn domein eigenschappen zelf kan aanpassen.
Welke domeineigenschappen heb je het eigenlijk over? Je bedoelt dat je je DNS wil aanpassen?

• jochemd
Voorleggen van problemen voordat je de FAQ doorgelezen en begrepen hebt wordt over het algemeen niet gewaardeerd. Vooral SPEWS is leuk -> news:news.admin.net-abuse.email
Wel eerst je asbest pak aantrekken, het cultuurtje is nogal apart :)

Verwijderd

Topicstarter
jochemd schreef op 17 January 2003 @ 23:20:
Voorleggen van problemen voordat je de FAQ doorgelezen en begrepen hebt wordt over het algemeen niet gewaardeerd. Vooral SPEWS is leuk -> news:news.admin.net-abuse.email
Wel eerst je asbest pak aantrekken, het cultuurtje is nogal apart :)
----

Uhum ^^^ juist...

Welke FAQ heb je 't over? Als je de FAQ van SPEWS bedoelt... Voorheen wist ik niet eens dat dat zoiets bestond, laatstaan specifiek erna zoeken.

"Vooral SPEWS is leuk ->" ja, leuk, om het complete IP-range (onschuldige IP's zitten er ook tussen)

Aan: Jochemd, een voorbeeld: <http://spews.org/html/S2000.html> daarin staat kun je een log vinden waarin spams van specifieke IP's te zien is (mijn IP staat er trouwens niet impliciet tussen _/-\o_ ). Ook kun je daarin zien dat zij een heel reeks blocken (?):
----
0, 62.194.0.0 - 62.195.255.255, 419-spamsource (A2000.com) (may have to add)
---- :?

Nogmaals, ik was niet van te voren gewaarschuwd omtrent deze 'leuke' acties.

:O

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2003 00:53 ]

• jochemd
SPEWS, ja dan is het logisch dat enom.nl je niet wil hebben. Dan gaat enom.nl namelijk ook risico lopen op de lijst gezet te worden voor spam support services.

SPEWS list geen IPs van spammers, SPEWS list IP ranges van ISPs die naar de mening van de SPEWS beheerders te weinig doen om spam te bestrijden. In casu is het dus zo geweest dat er een 419 spamrun is geweest vanaf een A2000 adres en dat A2000 de desbetreffende persoon zijn gang heeft laten gaan, zelfs nadat er klachten over kwamen. Als je vervolgens in de evidence file kijkt hoe vaak dat gebeurd is en vanaf hoeveel verschillende IP adressen dan zie je een patroon. SPEWS heeft dat patroon ook herkent en om van het probleem af te zijn de listings hier en daar maar een beetje uitgebreid. Voor de beheerders van SPEWS is dat waarschijnlijk een logische keuze geweest, zij hebben gewoon gekeken naar de verhouding spam vs. echte mail in hun eigen mailboxen.

Of het eerlijk is etc. is irrelevant, het *is*. De SPEWS FAQ geeft al aardig aan wat je kan doen. Zelfs als jij een andere DNS host vindt die geen gebruik maakt van SPEWS en jou wel wil servicen, dan nog heb je het probleem dat je mailserver op SPEWS staat. Dus zal een groot deel van je mail gaan bouncen. Om nog maar te zwijgen van alle privé blocklists waar je overal ter wereld in zal staan (geloof me of niet, maar je moet moeite doen om in SPEWS te komen).
Voor het bedoelde doel, mailserver draaien, is een IP adres dat op SPEWS staat dus zo goed als nutteloos.

BTW, een level 0 listing betekent dat de listing verwijderd is, level 2 is een "we are watching you" listing en alleen level 1 is een echte listing.

I am not SPEWS.

Verwijderd

Topicstarter
Ja. Ik heb de FAQ enkele keren gelezen. Uitgangspunt FAQ: U'r-F*cked :er zijn veel DNSBL's, met ieder z'n eigen regels en uitgangspunten, je komt er niet meer uit. Ik geef wat betreft SPEWS op.

Daarom ben ik op zoek naar alternativen. IP-redirection mag niet volgens mijn contract, dus dat houd ook op.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Registratie domein: "IP is listed as a source of bulk email"
Precies hetzelfde probleem, lijkt me?

(keywords om te zoeken zijn "enom bulk address")

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 18 January 2003 @ 01:43:
Registratie domein: "IP is listed as a source of bulk email"
Precies hetzelfde probleem, lijkt me?

(keywords om te zoeken zijn "enom bulk address")
Oh dát. Ja gezien. Geen oplossing, voor mij.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je gaat er heel weinig aan kunnen doen. Osirisoft blokt je ip-block, en je ISP gebruikt die lijst om addressen te filteren. Tenzij je aan een ander adres zal kunnen komen, je Enom kan overtuigen die check achterwege te laten, of Osirisoft kan overtuigen van het verwijderen van dat block uit de db.

Misschien is het gemakkelijkste, om gewoon een POP3 box bij Enom te nemen, en zo je mail af te handelen.

Verwijderd

Topicstarter
Heh, ik heb eigen domein aangevraagd voor het zelf hosten van een email server |:(

Pop3 heb ik reeds genoeg van.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2003 02:12 ]

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 11:42
Ik ben ook niet te spreken over SPEWS. MAAR wat wel hielp bij mij is bedrijven die jouw server blocken op basis van SPEWS aanschrijven en klagen. SPEWS staat namelijk niet echt positief bekend op internet, er zijn zelfs hele sites tegen gericht. Je situatie kort uitleggen, wat linkjes toevoegen en klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Opzicht ben ik er niet zo tégen SPEWS...(nog niet), maar m'n ISP gebruikt (onaangekondigd) SPEWS, en dat zit me dwars.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2003 03:37 ]

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:48

Predator

Suffers from split brain

PNS -> IT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• minotaurus
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05-2022
Check deze link eens: http://dsbl.org/removal.html

Gadgets: [Canon Ixus-50], [Nokia N95 + Emtac Trine II GPS], TV: [Philips 32pf9731], PC: [Medion MD8833], [Asus P5K Premium + E6600]

• jochemd

• jochemd
Verwijderd schreef op 18 January 2003 @ 01:23:
Ja. Ik heb de FAQ enkele keren gelezen. Uitgangspunt FAQ: U'r-F*cked :er zijn veel DNSBL's, met ieder z'n eigen regels en uitgangspunten, je komt er niet meer uit. Ik geef wat betreft SPEWS op.

Daarom ben ik op zoek naar alternativen. IP-redirection mag niet volgens mijn contract, dus dat houd ook op.
Ik denk dat je geen alternatieven hebt. Zelfs als je een DNS server vindt die het best vind om een server die in SPEWS staat van wat naampjes te voorzien, dan nog zal je bij het versturen van email merken dat je op heel veel plaatsen geblocked bent. Je ISP zal er voor moeten zorgen dat je IP adres van al die blacklists afgaat. Niet in de laatste plaats omdat mensen in toenemende mate deze blacklists op routers implementeren en er dus meer dan email geblokkeerd wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het even opgezocht.

* Korte omschrijving:
SPEWS is a list of areas on the Internet which several system administrators, ISP postmasters, and other service providers have assembled and use to deny email and in some cases, all network traffic from.

This private list is now available for the general public to read and/or use for email filtering.

Korte omschrijving
The DSBL lists contain the IP addresses of servers which have relayed special test messages to listme@listme.dsbl.org; this can happen if the server is an open relay, an open proxy or has another vulnerability that allows anybody to deliver email to anywhere, through that server. Note that DSBL itself doesn't do any tests; it simply listens for incoming test messages and lists the server that delivers the message to DSBL's mail server.

Het is inderdaad niet hetzelfde.

Verwijderd

Topicstarter
Há. Ik heb een alternatieve domein hosting gevonden. Deze kan ondersteunt Dynamic DNS resolution en URL redirection, etc, etc. :9~ Bovenal, het is compleet gratis ! :Y). Zo nu kan ik mail zenden&ontvangen. Hopelijk zullen mijn zakelijke contacten niet te veel letten op mijn (tijdelijke) email-domein: administrator@quakeservr.xxx })

Zo, nu heb ik genoeg tijd B) om Enom.nl te 'spammen' over mijn probleempie >:) Immers, het koste me 45,-- Euro :( .

Ik dank jullie Tweakers voor al je inspanning _/-\o_

• jochemd
Maar je zal nog steeds een andere outgoing mailrelay moeten gebruiken omdat alles en iedereen wat SPEWS gebruikt je zal blokkeren.

Verwijderd

Topicstarter
jochemd schreef op 19 januari 2003 @ 03:37:
Maar je zal nog steeds een andere outgoing mailrelay moeten gebruiken omdat alles en iedereen wat SPEWS gebruikt je zal blokkeren.
Nog twee quote van Spews :O :
---
Any mailservers using the SPEWS list to filter can be configured to do several things with incoming mail from SPEWS listed IP addresses. The recommend method is to bounce the message back to the sender with a link to the SPEWS "Why was I referred to this website?" page.
---
Many people find this website after they receive a bounced email telling them that their original email was rejected and to please visit the Spam Prevention Early Warning System (SPEWS) at http://spews.org. If you bothered coming to this page, you are probably an innocent email user who's email has bounced. Other people are referred to this website by friends or search engines. However you found us, bear in mind that if any network has rejected your email or other connections based on the SPEWS list, it has deliberately chosen to do so.
---

Voor alle duidelijkheid. Het email-adres (incl. IP-adres, Internet domeinnaam) die ik gebruik is nooit (terug) ge-bounced geweest. Ik bleef alleen haken bij het invoeren van mijn eigen IP-nummer @Enom.nl-website |:(

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het is mij nu eindelijk toch gelukt.

Zojuist 3 uur met mijn Chello aan de lijn. Ik daarbij gevraagd of ik een ander IP kon krijgen omdat organisaties als SPEWS.org adviseert contact op te nemen met mijn kabelboer. Volgens Chello staat mijn IP-adres NIET in hun BlackList! Dan zal het wel aan SPEWS (partijen die SPEWS gebruiken) liggen, nemen ik aan :(

Vervolgens heb ik Chello verzocht mijn internet-verbinding te verbreken zodat:
1) internetmodem opnieuw moet registreren via chello.
2) IP (dhcp) kan aanvragen

Uiteindelijk kreeg ik een ander IP-adres <62.194.41.xxx>, voorheen <62.194.114.xxx>. Via Enom.nl nieuw IP ingevoerd, die vervolgens geaccepteerd wordt _/-\o_

Nog even een paar opmerkingen:
* E-mail reactie van SPEWS: het ligt aan jouw ISP, niet dus... 8)7
* Enom.nl op maandag avond (Mon, 20 Jan 2003 23:19:24 +0100 :? boeiuh...?) gereageerd op mijn mail van vorige week donderdag. Toch goed van hun ;). Ook Enom.nl verwees mij in hun e-mail naar mijn ISP en zijn blacklist (?)
* Chello nog steeds niet gereageerd op mijn e-mail; bellen wel, duurde in totaal 2.5 uur. Resultaat: nieuw IP én een waarschuwing van achterstallig betaling á 189 euro ! :? ....maar dat is een ander verhaal :*).

• jochemd
Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 15:58:

Zojuist 3 uur met mijn Chello aan de lijn. Ik daarbij gevraagd of ik een ander IP kon krijgen omdat organisaties als SPEWS.org adviseert contact op te nemen met mijn kabelboer. Volgens Chello staat mijn IP-adres NIET in hun BlackList! Dan zal het wel aan SPEWS (partijen die SPEWS gebruiken) liggen, nemen ik aan :(
Nee, dat ligt aan Chello. http://www.spews.org/html/S2000.html
1, 62.194.110.0 - 62.194.120.255, 419-spamsource (A2000.com)

Je hebt of met iemand gesproken die niet weet waar die het over heeft of je bent gewoon voorgelogen.
Sinds wanneer reageert SPEWS op email? Naar wie heb je gemailed en van wie heb je antwoord gekregen?
* Enom.nl op maandag avond (Mon, 20 Jan 2003 23:19:24 +0100 :? boeiuh...?) gereageerd op mijn mail van vorige week donderdag. Toch goed van hun ;). Ook Enom.nl verwees mij in hun e-mail naar mijn ISP en zijn blacklist (?)
Terecht. Degene bij Chello die jou heeft geantwoord zit gewoon fout.

Verwijderd

Topicstarter
De technische dienst van Chello bevestigde dat zij een blacklist bijhielden, maar dat mijn IP-adres er niet tussen stond. Ik geloof hun, want ik heb nooit een waarschuwing van Chello gehad O-) .... Aan de andere kant, stond mijn oude IP in de range van " 0, 62.194.0.0 - 62.195.255.255, 419-spamsource (A2000.com) (may have to add) ", misschien had hij niet zo specifiek moeten zoeken.

Het was inderdaad *niet* SPEWS maar de BlackHole (heb weer even opgezocht) die mijn e-mail heeft beantwoord... Na een overload aan informatie over Spews was ik compleet van slag 8)7 . Goed dat je dat je dat expliciet om vroeg Jochemd :)

Nou, ik ben weer een ervaring rijker na dit incident. Ik ga me verder verdiepen in SPEWS gebeuren, wie weet, staat mijn nieuwe email server vol met gaten... En misschien kan ik in de nabije toekomst ook Spews gaan gebruiken >:) .

Ik ga verder nog er achteraan of het lijstje (http://www.spews.org/html/S2000.html) die Spews publiceert ook daadwerkelijk een kopie is die Chello publiceert/bijhoudt. Zoja...dan ben ik heel erg :( .

• minotaurus
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05-2022
Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 15:58:
Ok, het is mij nu eindelijk toch gelukt.

Vervolgens heb ik Chello verzocht mijn internet-verbinding te verbreken zodat:
1) internetmodem opnieuw moet registreren via chello.
2) IP (dhcp) kan aanvragen

Uiteindelijk kreeg ik een ander IP-adres <62.194.41.xxx>, voorheen <62.194.114.xxx>. Via Enom.nl nieuw IP ingevoerd, die vervolgens geaccepteerd wordt _/-\o_

Nog even een paar opmerkingen:
* Chello nog steeds niet gereageerd op mijn e-mail; bellen wel, duurde in totaal 2.5 uur. Resultaat: nieuw IP én een waarschuwing van achterstallig betaling á 189 euro ! :? ....maar dat is een ander verhaal :*).
Tof ! Minotaurus is zeer blij met deze informatie _/-\o_

Gadgets: [Canon Ixus-50], [Nokia N95 + Emtac Trine II GPS], TV: [Philips 32pf9731], PC: [Medion MD8833], [Asus P5K Premium + E6600]

• jochemd
Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 01:49:
Nou, ik ben weer een ervaring rijker na dit incident. Ik ga me verder verdiepen in SPEWS gebeuren, wie weet, staat mijn nieuwe email server vol met gaten... En misschien kan ik in de nabije toekomst ook Spews gaan gebruiken >:) .
Zolang je afdoende reageert op klachten aan abuse@ en geen "list on sight" spammers host kom je niet in SPEWS.
Ik ga verder nog er achteraan of het lijstje (http://www.spews.org/html/S2000.html) die Spews publiceert ook daadwerkelijk een kopie is die Chello publiceert/bijhoudt. Zoja...dan ben ik heel erg :( .
Het interesseert Chello kennelijk niet of de email van hun klanten geblokkeerd wordt.
Pagina: 1