Toon posts:

80W Peltier element overdone ?

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een 29.3Watt peltier element tussen de cpu en het koelelement gezet. De temp van de cpu is nu 30 graden lager en zit rond de 28 graden. (PIII 500@575) (Ik heb overal koelpasta tussen zitten)

Ik wil een nog lagere temperatuur. Probleem is dat de PIII maar een heel klein raakvlak heeft om te koelen, is dat een probleem ?

Ik heb nu ook een reepje alu tussen het peltier element en de cpu gedaan, dit scheelde enorm. De cpu raakt de peltier maar op een heel klein valk nml, en de alu strip raakt de hele peltier en wordt zo lekker koud waar de cpu weer tegenaanzit.

Is een 80W peltier zinvol ? Of een 120W ?(Voeding is geen probleem ik heb voor de peltier een 2de 250W PC voeding op de kast liggen) Of kan de cpu op een gegeven moment zijn warmte gewoon niet meer kwijt ?

Tegen de peltier zit een koelbak waar 2 5cm fan's op geplakt zitten, de koelbak wordt niet echt heet nog.

Komende week ga ik 133Mhz dimmen halen, heb nu 100Mhz dimmen, volgens mij is dat de bottle neck waarom ie niet op 600Mhz wil booten.

Verwijderd

Topicstarter
(mooie topics over hoeveel Watt)
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/63760
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/63082
etc

29W is echt te weinig dus, op naar 80W en een hele grote koelbak eraan, deze 29W duw ik dan op de video kaart ofzo ;-)

maar dan houdt ik de vraag over, wanneer kan een cpu zijn warmte gewoon niet meer kwijt ?

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ze hebben bij Conrad (www.conrad.nl) een heel leuk Peltier element (15,5V, 14A)... alleen de voeding is een probleempje.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Even je natuurkunde lessen opduiken.

80 Watt. P = V*I (Vermogen is spanning maal stroomsterkte.) Bij gebruik van de 12 volt rail moet de voeding 6.6 ampere leveren. Dan mag het totaal misschien 250 Watt zijn, dat betekent niet dat de 12 volt rail 250 Watt kan leveren.

Bij hoge belasting valt de geleverde spanning een beetje weg, dus uiteindelijk haal je lang niet de 80 Watt die je peltier zou kunnen halen. Als je echt efficient bezig wil zijn moet je een speciale instelbare voeding aanschaffen zodat je 15 tot 16 volt (zonder inzakken) op de peltier kan zetten, dan werkt 'ie pas optimaal.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

80 watt peltier is zo ongeveer wel het maximum wat je met een luchtgekoelde hittezinkje weg kan pompen. Hangt ook af van de watt's die je cpu er aan toevoegt. Andere factoren: temperatuur in je kast, airflow langs heatsink, warmteweerstand heatsink, etc.

Ik zelf heb 78 w TEC en een duron. Boven 950 krijgt de TEC/Heatsink combi de warmte niet meer weg. Grotere TEC's zit je aan waterkoeling te denken.

Kijk op www.overclockers.com naar artikels van Joe Citarella voor formules etc. Kan je het allemaal zelf berekenen.

www.overclockers.com/tips45/

• Unico
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07-2025
Heb je je peltier zo tegen je proccesor aanzitten?
koop een 80 watter met een coldpate liefst een koper en probeer het dan nog eens
samen met een isolatie setje kom je gegarandeerd
onder de -10
suc6

bijna vergeten een hele goede koeler er aan hangen anders kan je je warmte niet goed kwijt

Verwijderd

80 Watt peltier is ook niet echt aan te raden als je daarop luchtkoeling gebruikt.
dat ding is amper aan te raken en geeft nogal wat warmte af. wat bijvoorbeeld wel een mooie peltier voor luchtkoeling is is zo'n 52 Watt peltier.
deze kan effectiever zijn dan een 80 Watt. waarom? nou als je luchtkoeling de afgegeven warmte van je peltier niet aan kan. kan het zo zijn dat dat ding niet echt meer koelt (denk maar aan de delta T). je luchtkoeling kan een 52 Watt peltier beter compenseren.
Verder moet je ook rekening houden met de afgegeven hoeveelheid Watt van je proc. de ervaring die ik met 52 Watt zijn, zijn erg goed. ooit besteld bij 3dfxcool, (toen de $ nog op 1,90 stond :) ). zelf ben ik nu overgestapt op een 80 Watt met waterkoeling. ik heb dat ding ook eerst ff geprobeerd op een alpha H7O, conclusie mijn vorige 52 Watt deed het beter.

Verwijderd

Op www.overclockers.com staan ook tabellen met wamteafgiftes van diverse overklokte cpu's. dan kan je 't allemaal zelf uitrekenen.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Heb hier ook een excel dingetje staan.

Houdt er rekening mee dat 80 watt gebaseerd is op 15,4 volt, dus ongeveer 5 ampere. Bij 12 volt zal het ding dus 60 watt trekken. (en verplaatsen, max)

Herman
kijk ook op www.waterkoeling.nl/peltiers.shtml

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor het reageren :-)

Ik denk dan dat ik toch voor de 80W ga omdat daar effectief toch maar 60W ofzo van gebruikt wordt (lagere spanning). Ik heb ruimte voor een koellichaam van 10x4x15 cm, daar kan ik dan 4x 5cm fan's tegenaanschroeven.

Dat wordt dan een mooie experiment of een 80W peltier lucht te koelen is.

Want bij conrad is 1 stap lager 41W, en dat is ineens een stuk minder.

Of ik moet gewoon tevreden zijn met een graad of 10-20, ik kan toch niet al te ver overklokken.

denkdenkdenk

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 13 november 2000 20:21 schreef Herman het volgende:
Heb hier ook een excel dingetje staan.

kijk ook op www.waterkoeling.nl/peltiers.shtml[/quote]Perfect die excel sheet ! Daaruit volgt dat ik maximaal 60W nodig heb. Ik ga toch eens kijken of ik geen 60W peltier kan vinden.

En de condens, met een 60Wat peltier zou ik dan volgens de sheet op 15 graden uitkomen, de grens waarop condens op treed zo'n beetje. Al ik nu onder nul zou komen ..
Goed isoleren dus.
Pagina: 1