Antenne-versterker bron van problemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 633 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 13:14
We hebben hier 2 tv's en een kabelmodem op 1 uitgang bij de splitter zitten. Dit geeft natuurlijk signaal verlies dus heeft m'n pa een antenne-versterker gekocht. Dus ik dat ding vanmorgen installeren, het beeld is met maximale versterking net iets beter, maar NED2 is bijvoorbeeld nog steeds niet helder en het info kanaal van UPC is zwart/wit :?

Een 2e bijkomstigheid is dat er in beeld storinkjes te zien zijn als de kabel-modem aan het werk is. Met het ritme van de signaaloverdracht is de storing op het beeld te zien. Als ik de modem stand-by zet dan is de storing weg.

Hoe los ik deze problemen op? Heb ik gewoon een kat in de zak gekocht? De versterker is er 12.5db van de Gamma.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/maddemon/tv.jpg
Tussen de versterker en de y-splitsing zit 2 meter opgerolde coax omdat ik geen kortere kabel voor handen heb. Zou dit een oorzaak kunnen zijn?

Nog een probleempje, m'n internet verbinding doet heel vreemd sinds ik dat ding er tussen heb gezet.....

Ik heb die versterker er nu tussenuit gehaald en m'n internet werkt weer zoals hij moet werken. Met die versterker was het heel traag en op een gegeven moment viel hij zelfs helemaal weg :{

[ Voor 10% gewijzigd door Mad_Demon op 16-01-2003 11:40 ]

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 20:55
Mss moet je die versterker eens plaatsen tussen de splitter en de kabelmodem? Of zeg'k nu iets doms. Het is in ieder geval het proberen waard.

In het begin hadden we ook last van storing door de kabelmodem, maar dat verdween toen we een nieuwe televisie hadden.

(hebben trouwens nergens in huis een antenne-versterker dacht'k, tenzij de kabelmaatschappij er eentje geplaatst heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:40
Officeel hoor je je kabelmodem zo dicht mogelijk bij de binnenkomst van de kabel te instaleren, Inplaats van een gewoone splitter kan ik je aanraden een kabelmodem splitter er in te zetten, die scheidt de hoge en lage frequenties waardoor de tv. geen kabelmodem frequenties binnen krijgt.
Op dit moment versterkt de antenne versterker ook het kabelmodemsignaal en door reflecties wordt dat vermengt met het signaal wat op de kabelmodem binnen komt :(

[ Voor 12% gewijzigd door djexplo op 16-01-2003 11:43 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
Die Y-splitter is volgens mij een kabelmodem splitter omdat er 1 uitgang voor de modem is (met schroefdraad) en 1 voor de coax van de tx.

Ik heb net het signaal vanaf de telefoonsplitter (dat eerste kastje voor de Y-splitter) naar de versterker laten gaan en daar vanaf op tv1 de Y-splitter naar de modem en tv beneden laten gaan en op tv 2 de tv boven aangesloten, alleen toen was de modem niet meer online te krijgen. :{

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
  • Laatst online: 21-07 22:21
Er mag officieel GEEN versterker voor het kabelmodem zitten
(De optimizer moet er WEL voor)

Volgens 2 monteurs van chello :)

[ Voor 14% gewijzigd door Praetorian op 16-01-2003 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrael
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04-2024
Is er een reden voor dat de versterker niet voor de kabel modem mag zitten ?
Als je dit wel zou doen gaat de inet snelheid dan omhoog of kun je alleen maar meer ruis verwachten en gaat je snelheid omlaag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
Tyrael schreef op 16 januari 2003 @ 12:04:
Als je dit wel zou doen gaat de inet snelheid dan omhoog of kun je alleen maar meer ruis verwachten en gaat je snelheid omlaag ?
Ik denk ruis, veel foute packets, die moeten dan weer opnieuw opgevraagd worden enz. enz. enz. :)
Praeth schreef op 16 januari 2003 @ 11:58:
Er mag officieel GEEN versterker voor het kabelmodem zitten
(De optimizer moet er WEL voor)

Volgens 2 monteurs van chello :)
Maar als ik de versterker niet voor maar parallel gebruik werkt het ook niet....

[ Voor 29% gewijzigd door Mad_Demon op 16-01-2003 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tyrael schreef op 16 January 2003 @ 12:04:
Ten eerste versterken de meeste versterkers het signaal maar 1 kant op en blokkeren ze het signaal de andere kant op, dus dat werkt niet.

Ten tweede is het ook niet nodig, de kabel maatschappij moet zorgen dat het signaal bij jou op voldoende niveau binnen komt voor je kabel-modem. Aangezien je geen splitters voor je kabelmodem mag zetten, behalve de splitter modem/TV demp je het signaal niet extra als je meer TV's aansluit...

Die splitter die je op het plaatje tekent, wat is dat voor ding en waarom komt er maar 1 kabel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 12:12:
[...]

Ten eerste versterken de meeste versterkers het signaal maar 1 kant op en blokkeren ze het signaal de andere kant op, dus dat werkt niet.

Ten tweede is het ook niet nodig, de kabel maatschappij moet zorgen dat het signaal bij jou op voldoende niveau binnen komt voor je kabel-modem. Aangezien je geen splitters voor je kabelmodem mag zetten, behalve de splitter modem/TV demp je het signaal niet extra als je meer TV's aansluit...

Die splitter die je op het plaatje tekent, wat is dat voor ding en waarom komt er maar 1 kabel uit?
Dat is de splitter voor het telefoonsignaal. Deze moet helemaal aan het begin van de keten en daar vandaan word de rest van de apparatuur aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 17:01

job

je kan prima een versterker voor de kabelmodem zetten, alleen moet dit dan wel een 2-weg versterker zijn. omdat je modem anders niet kan uploaden.
echter deze 2-weg versterkers zijn vrij prijzig.

wat je zou kunnen proberen is het volgende:
verwijder de signaal versterker
verwijder die splitter (diegene die het signaal splitst in tv en internet signaal).
die splitter is namelijk nergens goed voor en verzwakt alleen maar het signaal.

dat er signalen voor je modem in je tv komt en vice versa maakt niets uit.
dat stoort helemaal niet. (ik heb het namelijk ook zo werken, met de tv/internet splitter is het signaal op me tv prut, zonder is scherp)

en wat doe je nou met een telefoonsplitter??
heb je ook telefoon via de kabel??
dat vermoeilijkt misschien wel de situatie

[ Voor 19% gewijzigd door job op 16-01-2003 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 16:56

DrDrax

Bacdafucup

(TiP) ?!?
En gebruik niet van die witte gamma coax kabel maar coax 12, iets dikker en grijs, en dan het liefst met F-connectors, incl versterker .......

DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:02
titel edit

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga van 1 principe uit: Garbage in = Garbage out.

Als het binnenkomende signaal als crap is dan houd je ook weinig over, heb hier casema in een flat en heb 2 versterkers nodig om een redelijk beeld te krijgen (dus nog steeds lichte ruis en andere artefacten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
damster schreef op 16 January 2003 @ 12:15:

en wat doe je nou met een telefoonsplitter??
heb je ook telefoon via de kabel??
dat vermoeilijkt misschien wel de situatie
Ik bel inderdaad via de kabel. Maar hoe zou dat de situatie vermoeilijken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-08 16:43
Voordat ik ADSL kreeg had ik ook een kabelmodem.
Via splitter naar tv en computer.
Heb altijd een waziger beeld gehad als ik die kabel naar m'n PC erop
had zitten. Als ik hem eraf deed (wat ik dan ook altijd deed als ik een film
ofzo ging kijken) dan was het weer goed beeld.
Heb er toen mee leren leven maar ben blij dat het nu over is nu ik
ADSL heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Mad_Demon schreef op 16 januari 2003 @ 12:40:
[...]

Ik bel inderdaad via de kabel. Maar hoe zou dat de situatie vermoeilijken? :?
dan heb je weer een extra splitter, dus weer een apparaat wat het signaal verzwakt.

maar wat gebeurd er als je je kabelmodem van het signaal afhaalt.
en de tv's direct aansluit op die telefoonsplitter?
dus alleen met je tv's aangesloten is het beeld dan goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, wat verwacht je van een Gamma versterker. Dat is echte troep. Ook de kabel en de dozen zijn ontzettend slecht. Soms kunnen mensen ermee uit de voeten (als ze niet te hoge eisen stellen en toevallig een sterk signaal binnen krijgen. Laat ze het nog maar een keer proberen als die wireless installaties in de woonwijken beginnen op te duiken.

Ga eens kijken voor echte spullen bij een vakhandel. Heb thuis hetzelfde maar dan wel goed spul. Alles van Hirschman. Heb tijdelijk een einddoos (nooit geen doorlus gebruiken) van een of ander onbekend merk geprobeert. Was echte bagger. Vervangen door een Hirschman, meteen weer perfect beeld en geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 08:35
Ik weet niet of je Acrobat hebt, maar in dit pdfje staat hoe je het kan aansluiten.

edit:

hmz, is niet helemaal kompleet die pdf maar vraag anders wat folders aan bij de lokale electrodealer, daar staat het prima in beschreven.

http://www.hirschmann.nl/...uisaansluitingen-alle.pdf

Overigens is spul van Hirshmann übergoed :) en een stukkie duurder

ps. Ga ook na of je geen sluiting maakt tussen mantel en kern. Het liefst gebruik je ook HF-dichte connectoren.

[ Voor 44% gewijzigd door daPet op 16-01-2003 13:12 ]

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vergelijkbare setup, maar bij mij hebben de chello monteurs na klachten van mij een filtertje in de kabel die naar de kabelversterker loopt (tussen splitter en versterker dus) gezet. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
Als ik alleen de tv beneden aansluit werkt het perfect :) Nu nog internet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die modem stuurt ook signalen terug via de kabel (duh) en hoewel die via een veel hogere freq. band verstuurt worden dan de TV-signalen, kan 't wel degelijk fikse storing geven (signaalsterkte retour-signaal drukt gewoon de rest van de signalen weg -> ruis)

Wat ik niet lees, is dat je er een band-pass filter tussen hebt zitten. Dat filter wordt voor de antenneversterker geplaatst (niet voor 't modem dus). Zo'n filter zorgt ervoor dat 't retoursignaal niet richting tv/antenneversterker kan.

Wat ik me dus afvraag: Als je de antenneversterker er tussen uit haalt, is 't 'ruisen bij data-overdracht' dan weg?

Zo ja, dan heeft jouw antenneversterker een te groot frequentie-versterkingsbereik. Maw hij versterkt ook 't al erg sterke retoursignaal, waardoor tijdens versterking de tv/radio signalen weggedrukt worden.

Ga eens bellen of je kabel-ISP je niet zo'n filter kan leveren (als je die nog niet had)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Mad_Demon schreef op 16 januari 2003 @ 13:01:
Als ik alleen de tv beneden aansluit werkt het perfect :) Nu nog internet ;)
je kan het proberen zonder het kastje wat de kabel opsplits in tv & internet.
hier zit een weerstand in, en verzwakt daardoor het signaal.

je moet dan wel weer een kabelsplitser kopen.
dan zou je eventueel zonder kabelversterker kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door job op 16-01-2003 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
Verwijderd schreef op 16 January 2003 @ 13:02:
Die modem stuurt ook signalen terug via de kabel (duh) en hoewel die via een veel hogere freq. band verstuurt worden dan de TV-signalen, kan 't wel degelijk fikse storing geven (signaalsterkte retour-signaal drukt gewoon de rest van de signalen weg -> ruis)

Wat ik niet lees, is dat je er een band-pass filter tussen hebt zitten. Dat filter wordt voor de antenneversterker geplaatst (niet voor 't modem dus). Zo'n filter zorgt ervoor dat 't retoursignaal niet richting tv/antenneversterker kan.

Wat ik me dus afvraag: Als je de antenneversterker er tussen uit haalt, is 't 'ruisen bij data-overdracht' dan weg?

Zo ja, dan heeft jouw antenneversterker een te groot frequentie-versterkingsbereik. Maw hij versterkt ook 't al erg sterke retoursignaal, waardoor tijdens versterking de tv/radio signalen weggedrukt worden.

Ga eens bellen of je kabel-ISP je niet zo'n filter kan leveren (als je die nog niet had)
Ja, zonder die versterker is het beeld alleen een beetje ruisig, maar die storingen bij dataoverdracht heb ik dan niet.

Ik heb er nergens een filter tussen zitten voor zover ik weet.

Dit versterkertje versterkt van 40 tot 862Mhz, iets te veel dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 January 2003 @ 12:57:
Ik heb een vergelijkbare setup, maar bij mij hebben de chello monteurs na klachten van mij een filtertje in de kabel die naar de kabelversterker loopt (tussen splitter en versterker dus) gezet. Probleem opgelost.
Zit die niet standaard in die splitter dan? Vreemd. Hier in Rotterdam kreeg ik van Eneco (nu UPC) een kastje dat ik op mijn kabelaansluiting moest zetten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
      Kabelaansluiting

-------
     | O O |  <-- normale aansluiting met TV & Radio
     -------

_||_||_  
     |       |  <-- kastje dat ik daarop moest zetten
     | O O O |  <-- 3 aansluitingen: TV, Radio, Internet
     ---------

Voor zover ik weet zorgt dit kastje voor de benodigde filters.

Ik zoek nog even voor je op of zo'n filter makkelijk te maken is....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2003 13:33 . Reden: ASCII art edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 13:30:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
      Kabelaansluiting

-------
     | O O |  <-- normale aansluiting met TV & Radio
     -------

_||_||_  
     |       |  <-- kastje dat ik daarop moest zetten
     | O O O |  <-- 3 aansluitingen: TV, Radio, Internet
     ---------
dat kastje met die 3 aansluitingen,
dat heb ik juist bij mijn aansluiting verwijderd.
met dat kastje was mijn signaal te zwak.
zonder kastje heb ik nu scherp beeld.

mijn modem krijgt een goed signaal, dat blijkt wel, er zit 20 meter coax (hirschmann koka 799) tussen en nog haal ik ruim de 400 KB/sec.

ik raad de topic starter daarom ook aan, om dat kastje met die 3 aansluitingen, (kunnen ook 2 aansluitingen zijn) te verwijderen.
daarvoor in de plaats een splitser te kopen die de de coax splits van 1 naar 2 (of meer) aansluitingen. het liefst een van hirschmann.
een paar f-connectoren, goede coax kabel.
kost je wel wat geld, maar dan heb je ook kwaliteit in huis.

ik heb hier nu 3 tv's 2 receivers en kabelmodem aangesloten.
en dat allemaal zonder versterker.
kwaliteitskabel maakt een wereld van verschil

[ Voor 7% gewijzigd door job op 16-01-2003 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 13:30:
[...]

Zit die niet standaard in die splitter dan?
Bij voormalig chello in Eindhoven niet - gewoon zo'n standaard splittertje met 1 coax ingang en 2 uitgangen. Het filter dat ze in de kabel ingebouwd hebben (doorgeknipt en ertussen gefrot) is een rond metalen geval (diameter 3 cm ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 13:02:
Onderbandsignaal (retourband) is een lagere frequentie dan TV... ruwweg:

5 - 65 Mhz voor retoursignaal (upstream)
68-118 MHz voor radio
118-450 MHz voor TV
(soms wordt 30-65 ipv voor retour ook voor TV gebruikt).
Het downstream signaal wordt over het algemeen als "gewoon" TV kanaal tussen de andere stations gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 January 2003 @ 21:09:
[...]

Onderbandsignaal (retourband) is een lagere frequentie dan TV... ruwweg:

5 - 65 Mhz voor retoursignaal (upstream)
68-118 MHz voor radio
118-450 MHz voor TV
(soms wordt 30-65 ipv voor retour ook voor TV gebruikt).
Het downstream signaal wordt over het algemeen als "gewoon" TV kanaal tussen de andere stations gezet.
Kan wel kloppen ja, voor de Com21 wel (Chello? Wanadoo wel). Downstream ligt hier in Utrecht iig wél ruim boven de TV-banden. Zit hier namelijk erg vol op de kabel (naast alle analoge kanalen, ook digitale tv, de COM21 modems
én de DEMOS modems)

Maar de 'wegdruk'-theorie staat dan nog sterker aangezien, de upstream-freq. band dan ook nog eens binnen 't versterkingsbereik van de antenneversterker ligt. Er treedt dan gewoon verzadiging van de versterker op.

Ik zou de topicstarter nogmaals willen aanraden gewoon de ISP te bellen om te vragen om een retourband aperturefilter te vragen. Dan ben je zo van je problemen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 21:38:
[...]

Kan wel kloppen ja, voor de Com21 wel (Chello? Wanadoo wel). Downstream ligt hier in Utrecht iig wél ruim boven de TV-banden. Zit hier namelijk erg vol op de kabel (naast alle analoge kanalen, ook digitale tv, de COM21 modems
én de DEMOS modems)

Maar de 'wegdruk'-theorie staat dan nog sterker aangezien, de upstream-freq. band dan ook nog eens binnen 't versterkingsbereik van de antenneversterker ligt. Er treedt dan gewoon verzadiging van de versterker op.

Ik zou de topicstarter nogmaals willen aanraden gewoon de ISP te bellen om te vragen om een retourband aperturefilter te vragen. Dan ben je zo van je problemen af.
Is goed, maar wat doe ik daarmee? Moet ik die in combinatie met de versterker gebruiken? :?
Of weten zij daar meer van? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mad_Demon schreef op 16 January 2003 @ 22:05:
[...]

Is goed, maar wat doe ik daarmee? Moet ik die in combinatie met de versterker gebruiken? :?
Of weten zij daar meer van? :)
Die moet je in je coaxkabel prakken, direct vóór je antenneversterker. NIET voor je modem. ;) (Dus in je tekening in de kabel, op de plek waar '2M' staat bv)
Pagina: 1