Zaak met _veel_ TFT schermen?

Pagina: 1
Acties:

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 22:04

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een winkel in Nederland (met een echte winkel, dus geen webshop) waar ze veel verschillende merken en types TFT schermen naast elkaar hebben staan.

Misschien lijkt het een rare vraag, maar de situatie is als volgt. Mijn vader heeft een probleem met z'n ogen waardoor werken op een gewoon CRT-scherm vrij vermoeiend is. Hij heeft nu een 19" CRT-beeldscherm van LG en op z'n werk een 21", maar ook op lage resolutie en hoge refreshrate blijft het vermoeiend. Z'n oogarts heeft hem aangeraden eens te kijken naar een TFT scherm, ivm de hogere lichtopbrengst, hoger contrast en rustiger beeld. Nu heeft hij met een briefje van z'n werkgever z'n baas zover gekregen dat hij voor thuis en voor op het werk een beeldscherm uit mag zoeken, en geld speelt geen rol! :9~
Ik probeer hem ermee te helpen met informatie zoeken enzo, en we hebben ook al veel gelezen enzo. Het probleem blijft echter, dat het moeilijk is (in Friesland in elk geval ;) ) om een winkel te vinden waar ze een redelijk aantal schermen hebben staan, zodat we ook in werkelijkheid de verschillen tussen de schermen kunnen bekijken.

Een van de schermen die we uitgezocht hadden was een 18" scherm van NEC (ben typenummer ff kwijt). Bij toeval hebben we die in een zaak ook zien staan, en hij zag er op zich prima uit. Nu kwam m'n vader gister met een scherm van Iiyama, wat een contrast heeft van 600:1, terwijl de meeste TFT's 400:1 hebben. Dit scherm hebben we helaas nog niet echt in werking kunnen zien. Zijn er misschien mensen die hier ook al ervaring mee hebben?

Is er een zaak in Nederland die veel TFT-schermen uitgestald heeft? Zou erg fijn zijn als hij een goed scherm kon krijgen en wat prettiger kan werken. (En dan is er dus een 19" LG-scherm over, rara waar gaat dat heen >:) )

• bco
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 09:40

bco

You don't need eyes to see...

Kleine tip: collega van me heeft bij de opticien een speciale bril aangemeten gekregen, zgn Hoya Airlift glazen, waardoor oa werken met CTR monitoren een stuk rustiger is (meer contrast). Hofstede in Leeuwarden is zo'n opticien.

Op die manier ben je minder afhankelijk van een vaste werkplek. TFT kan natuurlijk altijd in combinatie met zo'n bril...

You need vision

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 23:17
als geld geen rol speelt:
ga voor eizo, op het werk hebben we ze staan en die zijn echt SUPER. gewoon perfect beeld, ook vanuit een grote hoek nog steeds supermooi egaal belicht beeld. je hebt modellen met kleine rand eromheen, kortom echt gewoon perfecte monitoren :)

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:30

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Als geld geen rol speelt: een samsung 191T, alles erop en eraan, kost wat maar heb je ook wat. Lees maar wat reviews erover :)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Grote winkelketens als Mediamarkt/Dynabyte/Vobis/etc etc hebben wel veel monitoren staan, maar of die ook bij jou in de buurt zitten zou ik niet weten. Hoe dichtbij moeten die winkels zijn dan?

En het gaat de TS om winkels waar hij kan kijken, niet om welke monitor de beste is. Dat is idd een kwestie van reviews lezen :)

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
Pollewob schreef op 15 januari 2003 @ 18:39:
Grote winkelketens als Mediamarkt/Dynabyte/Vobis/etc etc hebben wel veel monitoren staan, maar of die ook bij jou in de buurt zitten zou ik niet weten. Hoe dichtbij moeten die winkels zijn dan?

En het gaat de TS om winkels waar hij kan kijken, niet om welke monitor de beste is. Dat is idd een kwestie van reviews lezen :)
Precies! Het blijft per slot van rekening een kwestie van persoonlijke smaak, en ik denk dat m'n vader met zijn ogen een wat afwijkende mening heeft over de kwaliteit van het beeld dan de gemiddelde reviewer met goede ogen :) .

In feite maakt het niet zoveel uit waar de winkel staat, we kunnen er best een eindje voor rijden. Waar ik eigenlijk op hoop(te) is dat iemand toevallig een winkel kent die veel monitoren heeft staan, maar verder niet landelijk bekend is. Komend weekend gaan we bij de Mediamarkt langs in Leeuwarden, en daar is vast ook een grote Dynabyte, Vobis, zoiets. Makro is misschien nog een optie ...

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
Het ging in de openingspost trouwens om een Iiyama AS4821 DT. Ik noem het ff in een nieuwe post omdat het dan wat meer opvalt :)

Verwijderd

Ja er is er maar 1 momenteel de allerbeste. De Samsung 191T :) (171T en 181T ook, maar als geld geen rol speelt....)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 19:40 ]

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Als je veel merken naast elkaar wil zien moet je even kijken bij de mediamarkt in Amsterdam..daar staan ook de 181's en de 172'tjes

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 19:40:
Ja er is er maar 1 momenteel de allerbeste. De Samsung 191T :) (171T en 181T ook, maar als geld geen rol speelt....)
Wat is het verschil tussen de 191T en de 191N, dat kan ik niet echt opmaken uit de beschrijving die op de website staat.

En bedankt voor je tip, maar alleen aan specs op een website kan ik niet zien welke IK (en m'n vader natuurlijk) er het mooiste uit vind zien. Dat blijft persoonlijk!

Verwijderd

Verschil tussen 191T en 191N is de DVI aansluiting.

Verwijderd

191T heeft dvi de andere niet. Kwa prijs is samsung heel gunstig, maar zeker niet de beste.
Iiyama 4821 dt is ook heel goed, de bouwkwaliteit is naar mijn mening veel beter, daar betaal je dan ook wat extra voor. Maar je kan blijven discussieren. Ik zou Iiyama en samsung is van dichtbij bekijken. Alleen zal het niet makkelijk zijn om zon winkel te vinden.

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:56

MaxPoweR

-=StopTech=-

Correct Rotterdam

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Correct Rotterdam
Grootse keuze maar ook grootse prijzen :(

De mediamarkt in Rotterdanm heeft ook altijd wel een 20-tal TFT schermen staan maar die is ook niet het goedkoopste.
Om te kijken is het wel een aardige zaak, dan kan je hem later ergens anders stukken goedkoper kopen.
Wel een tip is even om te vragen of ze de desktop kunnen laten zien want met alle films en animaties kan je je niet echt een beeld vormen van de kwaliteitsverschillen.

Senile! Senile Oekaki

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 21:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

_bas_ schreef op 16 januari 2003 @ 21:32:
[...]

Grootse keuze maar ook grootse prijzen :(

De mediamarkt in Rotterdanm heeft ook altijd wel een 20-tal TFT schermen staan maar die is ook niet het goedkoopste.
Om te kijken is het wel een aardige zaak, dan kan je hem later ergens anders stukken goedkoper kopen.
Wel een tip is even om te vragen of ze de desktop kunnen laten zien want met alle films en animaties kan je je niet echt een beeld vormen van de kwaliteitsverschillen.

Dat boeit niet.
Als die man in een winkel kan kijken naar 20 verschillende TFT's op een rij, weet hij iig wat goed voor 'm is.
Waar je dezelfde TFT uiteindelijk besteld maakt dan niet zoveel meer uit (en al helemaal niet als de baas betaald ;))

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Je kan het ook bij dunnet proberen, daar heb ik mijn Dell 1702FP gekocht. En in de winkel (amsterdam) stonden nog veel meer schermen.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:31
Pollewob schreef op 15 januari 2003 @ 18:39:

Ik denk niet dat die monitoren, echt van super hoge kwaliteiten zijn :(. Denk als je echt kwaliteit wilt met tft, dat je dan wel bij dure iiyama's, eizo's :? (maar dat is echt :*) ), philips, sony etc ...

Mag ik is vragen welke refreshrate en in welke resolutie gebruik je vader de monitor nu :?

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
Termi schreef op 17 January 2003 @ 20:15:
[...]
Mag ik is vragen welke refreshrate en in welke resolutie gebruik je vader de monitor nu :?
Hij heeft nu een LG Flatron FT915+ op een Matrox G450e. Resolutie is 1280x1024 op een refreshrate van 85 Hz. Die refreshrate is klote omdat hij veel hoger (lees 100, misschien 120) moet kunnen op die res. maar de drivers van die Matrox zijn niet ok.

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
xcuus, hij draait nu op 1024x768 op 85 Hz, hoger lukt niet. Ik heb hier eerder een draadje over gestart, zie [Matrox G450 eTV] Refreshrate te laag

• Markao2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-01 21:33

Markao2000

it's all about the beats

De ellende met een tft aanschaffen wordt wel dat je met een fixed resolutie gaat werken. Dat houdt in dat als je nu op een 19 inch 1027x786 draait dat je naar kleinere pictogrammen en letters toegaat op een tft.

Want op een 17 inch TFT is de fixed resolutie doorgaans 1280x1024, gevolg is kleinere afbeeldingen. 17 tft is ook nog kleiner dan 19 inch normaal.

Het beste is dus zoeken naar een tft waarbij je wel de resolutie aan kunt passen zonder dat het beeld onscherp wordt. Zelf ken ik die types niet, maar ik ga er vanuit dat de duurdere modellen van bepaalde merken deze wel aanbieden.

Oerbrood!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Nee, dit bestaat _niet_. Je zit namelijk met een vaste resolutie van de pixels op je scherm (de eigenlijke kristallen). Deze zullen nooit van grootte kunnen veranderen. Daarom wordt het beeld wat onscherp. Je zult dus gewoon op de native resolutie moeten werken om optimale scherpte te behouden.

You can't have everything. Where would you put it?

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ali_Illegali schreef op 15 januari 2003 @ 15:37:
Z'n oogarts heeft hem aangeraden eens te kijken naar een TFT scherm, ivm de hogere lichtopbrengst, hoger contrast en rustiger beeld.
Misschien een idee om een (dual)DVI scherm te kopen. Doordat er geen conversie van Digitaal naar Analoog en vice versa plaats vind is dit de meest ideale methode om een TFT scherm aan te sluiten.

De voordelen zitten vooral in helderder en rustiger beeld. Het verschil tussen dual DVI en 'gewoon' DVI is dat er met dual DVI 2x zoveel datalijnen beschikbaar zijn waardoor er een hogere resolutie en refresh-rate gehaald kan worden.

Verwijderd

Powerline Zoetermeer
www.powerline.nl
heeft alles van iiyama en samsung staan

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RiDo78 schreef op 20 January 2003 @ 15:52:
Het verschil tussen dual DVI en 'gewoon' DVI is dat er met dual DVI 2x zoveel datalijnen beschikbaar zijn waardoor er een hogere resolutie en refresh-rate gehaald kan worden.
Klinkt mij als onzin in de oren :O

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:34

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

RiDo78 schreef op 20 januari 2003 @ 15:52:
[...]

Misschien een idee om een (dual)DVI scherm te kopen. Doordat er geen conversie van Digitaal naar Analoog en vice versa plaats vind is dit de meest ideale methode om een TFT scherm aan te sluiten.

De voordelen zitten vooral in helderder en rustiger beeld. Het verschil tussen dual DVI en 'gewoon' DVI is dat er met dual DVI 2x zoveel datalijnen beschikbaar zijn waardoor er een hogere resolutie en refresh-rate gehaald kan worden.
Zo'n Dual-DVI heb je alleen nodig bij resoluties boven de 1600x1200@60Hz. De refreshrate doet er niet toe bij TFT's voor de stabiliteit van het beeld, dus 60Hz is geen probleem (zeker zakelijk niet)

Ik denk dat er wel winkels zijn met 20 TFT-schermen, maar dan 75% 15" en de rest misschien wat groter. Aangezien het toch om de grotere gaat.

Ik heb thuis een 20" van Dell. Het is een heerlijk scherm. Als je vader wil mag hij komen kijken (niet meenemen :) )

edit:

Het is geen onzin /downtime/ wat RiDo schreef alleen kunnen er nu nog schermen gebruik van maken. De meeste TFt schermen met een hogere resolutie dan 1600x1200 gebruiken dan ook de analopge ingang voor de hogere resoluties

[ Voor 15% gewijzigd door Goodielover op 20-01-2003 17:10 . Reden: reactie op downtime ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Goodielover schreef op 20 January 2003 @ 17:08:
Het is geen onzin /downtime/ wat RiDo schreef alleen kunnen er nu nog schermen gebruik van maken. De meeste TFt schermen met een hogere resolutie dan 1600x1200 gebruiken dan ook de analopge ingang voor de hogere resoluties
Dankzij Google heb ik 't nu ook gevonden. Het heet alleen geen Dual DVI maar Dual Link DVI. Het lijkt op elkaar maar het zijn verschillende dingen.

Weer wat geleerd :)

Zelf mag ik op m'n werk af en toe tegen een 20" Eizo L771 aankijken die tot 1600x1200 gaat, en inderdaad, daar zit alleen een standaard VGA connector aan. Prachtig scherm... maar helaas veel te duur (vanaf € 2322 in de Pricewatch).

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:34

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

Mijn scherm (Dell 2000FP) staat ook 1600x1200@60Hz en gaat via DVI op een r9700pro. Dus het hoeft niet via VGA.
Ook met gamen heb ik geen problemen met de 60Hz btw

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:14
Zo een zaak vindje niet. Neem de gok en neem een Iiyama, ik heb er eentje bij mycom gezien en mijn bek viel open van genot, en nee het was niet de 1e tft die ik zag in mijn leven.

Verwijderd

mediamarkt?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Computer land Nijmegen heeft ook een heel rijtje monitoren staan, met ook veel TFTs
weet niet of dat bij iedere computerland zo is (Arnhem geloof ik ook). kijk daar eesn.

Verwijderd

Als je naar Leeuwarden gaat, probeer ook ff Norrod, die hebben meestal ook wel een paar TFT schermen staan (Mediamarkt ook ja).

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 11:41

EMP

Krulloos!

Raf heeft ook een grote hoeveelheid schermen staan.

Voor locaties:

www.raf.nl
www.staffhorst-electronics.nl

(die 2 zjin dezelfde, alleen andere naam / locaties :))

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Pagina: 1