[Matrox G450 eTV] Refreshrate te laag

Pagina: 1
Acties:

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 22:04

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
Op mijn aanraden heeft m'n pa een nieuwe pc gekocht. De monitor is een LG 915FT+ :9~ en de videokaart een Matrox Marvel G450 eTV 32 Mb (oem). Probleem is alleen dat ik de refreshrate van de monitor niet hoog genoeg krijg. Bij een resolutie van 1024x768 wil hij niet hoger dan 85 Hz, terwijl hij hier 120 Hz aan moet kunnen. Voor zowel de monitor als de videokaart heb ik de nieuwste drivers gebruikt, hier kan het niet aan liggen.

Ik kan dus bij de eigenschappen van het beeldscherm geen hogere waarde dan 85 Hz selecteren. Ik neem aan dat dit gewoon een registrysetting is. Heeft iemand enig idee waar in de registry ik die keys kan vinden? Of een andere oplossing is natuurlijk ook welkom.
Dit is natuurlijk een beetje zonde van zo'n monitor :?

/Edit
OS is Windows XP

Verwijderd

Ik neem aan dat je de drivers van de bijgeleverde cd hebt geinstalleerd ? Download dan de laatste drivers van http://www.matroxusers.com/ , ze staan bovenaan op de frontpage. :)

/edit : subject editted ;)

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 13:57 schreef Courage het volgende:
Ik neem aan dat je de drivers van de bijgeleverde cd hebt geinstalleerd ? Download dan de laatste drivers van http://www.matroxusers.com/ , ze staan bovenaan op de frontpage. :)
Eerst inderdaad de meegeleverde drivers geinstalleerd van de videokaart (monitor werd standaard door XP herkend). Toen dit niet werkte heb ik de nieuwste drivers van zowel Matrox als LG gedownload. Maar dit werkt dus ook niet :'(

Met de search komen er trouwens meerdere oude topics naar voren van mensen met een G450 waarvan de refreshrate niet hoger wil dan 85 Hz. Bekend probleem dus...? Helaas staat nergens een oplossing bij. Kzal Matrox es mailen.
/edit : subject editted ;)
Thnx :)

Verwijderd

Vreemd... ik had het dus ook met de standaard drivers, en bij mij was het na het installeren van de nieuwste weg.

Overigens : ik snap het dat je wilt testen of het werkt zeg maar, maar hoger dan 85Hz werd het beeld bij mij er niet mooier op, en verschil tussen de verversingsfrequenties zie je toch niet. :)

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 14:09 schreef Courage het volgende:
Vreemd... ik had het dus ook met de standaard drivers, en bij mij was het na het installeren van de nieuwste weg.
Viel me net pas op dat op http://www.matroxusers.com/ de nieuwste versie 5.82 was. Als ik me goed herrinner heb ik 5.81 geinstalleerd, kan het nu alleen niet nakijken (vanavond pa maar ff bellen :) ). Ik zal hem dan nog es vragen om 5.82 te installeren, misschien helpt het...
Overigens : ik snap het dat je wilt testen of het werkt zeg maar, maar hoger dan 85Hz werd het beeld bij mij er niet mooier op, en verschil tussen de verversingsfrequenties zie je toch niet. :)
Dat is waar, voor jou en mij. Maar m'n vader heeft een probleem met z'n gezichtsvermogen, en hij zit dus sowieso al niet heel relaxed achter de pc. Hij werkte altijd op een 17", op een resolutie van 800x600. De refreshrate wou dan niet hoger dan 75 Hz (brak Aldi ding), en hij kwam er dan ook regelmatig met hoofdpijn achter vandaan. Ik heb hem toen aangeraden om een goeie te kopen, 19" LG dus, met een Matrox kaart (beste 2D). Optimale resolutie voor hem is nu 1024x768, en omdat hij erg ingespannen naar het beeldscherm moet turen om alles goed te zien denk ik dat elke Hz die de refreshrate hoger kan helpt :).

Maar inderdaad, op zich is 85 Hz op deze LG al een hele verbetering te opzichte van dat andere ding.

Verwijderd

Bij de Matrox driver kun je voor elke resolutie de refeshrate instellen/tweaken. Zit in ieder geval bij mij G200 uit 1998 in ieder geval wel, kan mij niet voorstellen dat het niet meer in de G450eTV zit.

Je zou ook de INF file van je monitor kunnen editen - heb ik ook gedaan - nadat ik eerst een aantal testen heb gedaan om de grenswaarden van de specifiekaties van mijn monitor te testen (veel monitoren kunnen 5-15% hoger als de specs uit de handleiding/originele drivers - maar omdat monitoren/onderdelen door warmte/ouderdom verlopen - hebben ze vaak een marge waarbinnen ze goed functioneren - veelal standaard refreshrates (85 en 100Hz) ipv onwerkelijke waarden als 87.5 en 102.741 Hz).

Verwijderd

Dit is inderdaad natuurlijk een uitzonderlijk 'geval'. ;) Ik hoop dat het werkt voor jou en je vader met de 5.82 drivers. Laat het even weten ! :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:53
ff getest hier, en idd, zelfde probleem.

Ik draai nu @ 1280x1024 @ 85Hz. Hoger wil ie ook hier niet.

Ook op 1024x768 wil ie niet boven de 85Hz.

Dit alles: Matrox G450eTV / Philips 109P20 19" / WinXP Pro NL

Onder Win2k kon ik iig wel op 100Hz.

Overigens heb ik ook een andere bug in mn XP driver: Zodra ik hoger dan 1280x1024 / 16bit draai (dus 32Bit of hogere resolutie) dan werkt mn DVDMax niet meer (=tvout)
Had ik onder Win2k ook niet.... En da's best irri, ik werkte normaal op 1600x1200@85Hz. Moet nu dus (gedwongen) op 1280x1024... Tvout gebruik ik vaak, dus omschakelen = irritant

Edit: 5.82.18.0 drivers, 2.0.036 bios

Ik zie ook een 2.55 bios staan @ matrox.com.. ff proberen
Edit: Nop dus, bios versie blijft 2.0.0.36... iig voor mijn G450 eTV..

Verwijderd

kun je hem ook niet hoger zetten bij
display properties ->advanced->monitor settings->adjust the current display mode?
kun je in het midden onderaan de refreshrate op schroeven...

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 19:23 schreef DJSmiley het volgende:
ff getest hier, en idd, zelfde probleem. Ik draai nu @ 1280x1024 @ 85Hz. Hoger wil ie ook hier niet. Ook op 1024x768 wil ie niet boven de 85Hz.
Dus ook als je het vinkje weghaald bij 'Hide modes this monitor cannot display' krijg jij ook niet de keuze tussen hogere refreshrates? Dat zou dus betekenen dat er een fout zit in de drivers voor XP ...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:53
Op dinsdag 21 mei 2002 19:59 schreef Ali_Illegali het volgende:

[..]

Dus ook als je het vinkje weghaald bij 'Hide modes this monitor cannot display' krijg jij ook niet de keuze tussen hogere refreshrates? Dat zou dus betekenen dat er een fout zit in de drivers voor XP ...
Idd, ook met dat vinkje uit kom ik niet >85Hz

Ook als ik "ALLE MODI WEERGEVEN" aanklik staat er NERGENS een frequentie >85Hz

Edit:
[topic=463910]

We zijn iig niet de enige :)

Verwijderd

Op dinsdag 21 mei 2002 14:09 schreef Courage het volgende:
Ik zie het verschil tussen 100 en 120 Hz nog. Niet als flikkeren, maar het beeld wordt er wel veel rustiger op.
Pagina: 1