Toon posts:

[vb6] Rechthoekige driehoek maken

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik in vb een rechthoekige driehoek maken door de hoek en 1 lengte op te geven???

ik wil dus als ik hoek a weet en BC of AC dat ik dan die driehoek in VB kan tekenen:

Afbeeldingslocatie: http://www.sitevan.nl/driehoek.jpg

Ik kan met de tangens van hoek a de andere zijde berekenen, maar ik snap niet hoe je de driehoek zelf moet tekenen.

Op pscode kan ik wel wat vinden maar dat is meer voor gelijkbenige driehoeken. Hoe kan ik deze driehoek tekenen (wie heeft er een waardevol linkje voor me?)

• razor-x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 07:37
ik snap je probleem niet echt? kan aan mij liggen hoor :P je weet wel hoe je het moet berekenen?
maar niet hoe je het op het beeld kan tekenen , in dat geval kijk naar directx of opengl
er zijn veel voorbeeldjes hoe je daarin een rechthoekige driehoek kan tekenen (zelf ookal een paarkeer geprobeerd)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:23

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

soscastoa :P

sin a = overstaande zijde / aanliggende zijde
cos a = aanliggende zijde / schuine zijde
tan a = overstaande zijde / aanliggende zijde

aangezien hoek a in A ligt, is de schuine zijde het lijnstuk AB, de aanliggende is AC, en de overstaande is BC

nu moet je toch wel verder kunnen komen lijkt me :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:11

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Als je de berekeningen al weet kun je de coordinaten berkenen en vervolgens met drie keer line(x1, y1) - (x2, y2) een lijntje tekenen.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

Topicstarter
ik snap dus niet hoe je die coordinaten moet berekenen.
ik zit nu in de 3e dus cos en sin heb ik nog niet gehad :'(

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

wel eens in de documentatie van VB gekeken en erachter gekomen dat dat gewone functies zijn die je kunt gebruiken?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Topicstarter
jah, maar ik kan niet echt veel vinden omdat ik niet weet wat rechthoekig is in het engels :/

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

hoeft toch ook niet? Je kan toch de info gebruiken die ik in mijn vorige post heb gegeven?
Stel je weet hoek a en lijnstuk AB, en je wilt AC weten

AB is de schuine zijde, en AC is de aanliggende zijde. Dan ga je in mijn vorige post kijken welke daarbij past, en dan vindt je: cos a = aanliggende / schuine

dus: cos a = AC / AB
a weet je, dus cos a kun je ook berekenen (ook al weet je niet wat die functie doet!). En AB weet je ook

als cos a = AC / AB
dan: AC = cos a * AB

(dit is simpele wiskunde, als je dit niet begrijpt kun je ze vervangen door de getallen 2, 3 en 6. De bovenstaande vergelijking kun je schrijven als 2 = 6 / 3. Maar 2 en 3 weet je al, je wilt alleen 6 berekenen, dus je moet de 6 voor het =-teken zetten: 6 = 2 * 3)

Er komt alleen nog wat anders om de hoek kijken, namelijk dat het argument van de Cos () functie in VB in radialen is, en jij hebt waarschijnlijk de hoek in graden (dit staat ook in de documentatie!). Graden lopen van 0 naar 360, terwijl radialen van 0 naar 2*pi lopen. Je moet je hoek dus delen door een bepaalde waarde: 360/2*pi welteverstaan

Verwijderd

Topicstarter
ik ga effe leren en vanavond zal ik er effe mee gaan stoeien.
ik heb op msdn ook wat code gevonde dus ik denk dat ik er nu wel uit kom. danke .oisyn!

ik heb al code voor deg naar rad trouwens :D

Verwijderd

Topicstarter
ok guys,

hier heb ik de code om een rechthoekige driehoek te tekenen met willekeurige lange zijde en hoogte, met hulp van msdn gemaakt. nu moet het niet zo moelijk zijn om met de formules van .oisyn de rest te doen :D

Visual Basic 6:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Dim beginx As Integer
Dim beginy As Integer
Dim langezijde As Integer
Dim hogezijde As Integer

'this will be replaced
beginx = 5
beginy = 10
langezijde = 120
hogezijde = 30

' Set x-coordinate of starting point.
CurrentX = beginx
' Set y-coordinate of starting point.
CurrentY = beginy
' Draw line down and right of starting point.
Line -(langezijde, hogezijde)
' Draw line to the left of current point.
Line -(beginx, hogezijde)
' Draw line up and right to starting point.
Line -(beginx, beginy)

BTW: wel effe je scalemode op mm zette he :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 18:37 ]

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 15:39:
ik snap dus niet hoe je die coordinaten moet berekenen.
ik zit nu in de 3e dus cos en sin heb ik nog niet gehad :'(
offtopic:
is het voortgezet onderwijs inmiddels al zo ver gezakt dat je dat in de 3e nog niet eens gehad hebt? of laat mijn geheugen mij nou in de steek en is dat altijd al zo geweest

[ Voor 11% gewijzigd door Genoil op 15-01-2003 19:01 ]

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 12:50
Genoil schreef op 15 januari 2003 @ 19:00:
[...]

offtopic:
is het voortgezet onderwijs inmiddels al zo ver gezakt dat je dat in de 3e nog niet eens gehad hebt? of laat mijn geheugen mij nou in de steek en is dat altijd al zo geweest
offtopic:
Krijg je aan het eind van de derde.

Verbouwing

Verwijderd

60, 80, 100. Oude timmermanstruuk. Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar misschien moet je ooit nog eens een kastje bouwen en een rechte hoek achterhalen?

Verwijderd

Topicstarter
tnx guys ik ben al bijna helemaal klaar, (ik kan alle zijden uitrekenen met 1 zijde en de hoek)
maar nu moet ik nog de hoek uitrekenen met 2 zijden,
hiervoor heb je op je rekenmachine de tan-1, sin-1 en cos-1 functies, maar hoe doe je dit in vb?
Pagina: 1