• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

hehe de keiharde doorzetter |:(
je moet het zelf weten....

Ben het helaas helemaal eens met majic dat je beter voor een d30/s1 kan gaat oid

Canon EOS 80D En wat glaswerk

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Firecow schreef op 01 februari 2003 @ 22:59:
hehe de keiharde doorzetter |:(
je moet het zelf weten....

Ben het helaas helemaal eens met majic dat je beter voor een d30/s1 kan gaat oid
maar dat is weer tig keer zo duur :)

voor die 900 euro die die 2,5 jaar oude E10 kost, kun je ook een splinternieuwe G3 kopen die op (bijna) alle vlakken beter presteert...

tja...ben je wijs of ben je wijs? :Y)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mooooody schreef op 01 February 2003 @ 23:08:
[...]

maar dat is weer tig keer zo duur :)

voor die 900 euro die die 2,5 jaar oude E10 kost, kun je ook een splinternieuwe G3 kopen die op (bijna) alle vlakken beter presteert...

tja...ben je wijs of ben je wijs? :Y)
kijk eens naar al die sample pics op dpreview.com, steves-digicams.com enzo
ik zie daar echt geen kwaliteitsverschil tussen pics van de G3 en van de E-10

en daar komt nog eens bij dat ik de G3 een gigantisch lelijk apparaat vind :)

• Firecow

Firecow

worldofnature.nl

G-PHREAK schreef op 01 February 2003 @ 23:11:
[...]
True :)

• Mooody

Mooody

elmoody

G-PHREAK schreef op 01 February 2003 @ 23:11:
[...]

kijk eens naar al die sample pics op dpreview.com, steves-digicams.com enzo
ik zie daar echt geen kwaliteitsverschil tussen pics van de G3 en van de E-10

ik kijk naar de samples en zie ruis :)

dat de G3 lelijk is klopt, maar je kan 'm wel in je jaszak steken :P

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• itsgreen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-12-2025

itsgreen

Large and in charge

Mwa ik vind dat een camera of gewoon lekker groot met veel functies moet zijn, of klein en snapshot.

• Mooody

Mooody

elmoody

nee de S602 is een lekker ding :P

• Mooody

Mooody

elmoody

itsgreen schreef op 01 February 2003 @ 23:32:
Mwa ik vind dat een camera of gewoon lekker groot met veel functies moet zijn, of klein en snapshot.
of qua grootte er precies tussen in met grote-camera-kwaliteit :)

• Erry
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-02 14:13

Erry

Soms camera, soms stereo

De stelligheid waarmee Magic beweert dat de bediening van een D30/60 slecht zou zijn en dat de image kwaliteit van een S2 boven iedere twijfel verheven zou zijn en dus beter dan de D30/60 en/of D100, deel ik niet.
Als je de diverse reviews leest op de bekende internetsites, is er voor zowel de Fuji als de Canon en de Nikon veel te zeggen. Op geen der sites wordt de S2 als absolute winnaar aangewezen.

Magic is kennelijk gewend aan de bediening van de S2, maar dat kan op zich toch geen reden zijn de bediening van een D30/60 zo af te vallen.
Ik was gewend aan een EOS 50E en ben sinds een paar weekjes in het (trotse) bezit van een D60. Ik vind het digitaal fotograferen natuurlijk nog een crime, maar dat komt omdat ik mij de extra instelmogelijkheden nog eigen moet maken en tevens nog moet wennen aan de fysieke verschillen tussen de chip en een filmrolletje. Met de bediening van het apparaat heb ik in het geheel geen moeite. Onduidelijkheden en/of vreemde menustructuren zijn mij in ieder geval (net als Rob van den Broek) vreemd.

Ik wil G-PHREAK op deze plaats dan ook voorstellen om te proberen een tweedehandse D30 aan te schaffen. Inderdaad een paar honderd euro duurder, maar daarvoor wel veel meer kwaliteit in huis. Konijnenberg heeft ze soms (inschrijven zou ik zeggen) te koop voor ongeveer 1600 tot 1800 euro.

Verwijderd

Mijn laatste opmerking in deze thread is de volgende:

Ik vind dat iemand die een camera kiest met als belangrijkste criterium "hoe de camera eruit ziet" echt niet goed bij zijn hoofd. Ben ook benieuwd wat voor foto's die persoon dan gaat produceren.

Flame at will!

Marco

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Erry G schreef op 01 February 2003 @ 23:42:
De stelligheid waarmee Magic beweert dat de bediening van een D30/60 slecht zou zijn en dat de image kwaliteit van een S2 boven iedere twijfel verheven zou zijn en dus beter dan de D30/60 en/of D100, deel ik niet.
Als je de diverse reviews leest op de bekende internetsites, is er voor zowel de Fuji als de Canon en de Nikon veel te zeggen. Op geen der sites wordt de S2 als absolute winnaar aangewezen.

Magic is kennelijk gewend aan de bediening van de S2, maar dat kan op zich toch geen reden zijn de bediening van een D30/60 zo af te vallen.
Ik was gewend aan een EOS 50E en ben sinds een paar weekjes in het (trotse) bezit van een D60. Ik vind het digitaal fotograferen natuurlijk nog een crime, maar dat komt omdat ik mij de extra instelmogelijkheden nog eigen moet maken en tevens nog moet wennen aan de fysieke verschillen tussen de chip en een filmrolletje. Met de bediening van het apparaat heb ik in het geheel geen moeite. Onduidelijkheden en/of vreemde menustructuren zijn mij in ieder geval (net als Rob van den Broek) vreemd.

Ik wil G-PHREAK op deze plaats dan ook voorstellen om te proberen een tweedehandse D30 aan te schaffen. Inderdaad een paar honderd euro duurder, maar daarvoor wel veel meer kwaliteit in huis. Konijnenberg heeft ze soms (inschrijven zou ik zeggen) te koop voor ongeveer 1600 tot 1800 euro.
punt 1 ik heet majic ..niet maGic
punt 2 : ik ben niet aan de bediening van de S2 gewend, ik heb zeg maar "boven gemiddelde" ervaring met canon bodies in het heden & verleden gehad, en ik heb de s2 o.a. gekozen om zn functionele bediening. Verders Is een D30 sowieso geen competitie voor een S2, maar dat was de hele discussie ook niet? Ik heb de image quality van de E20 en een beetje de E10 (iso's) in twijfel getrokken tov de D30 en S602 en Olympus 5050 etc....misschien wat beter lezen volgende keer voor je te snel getrokken conclusies trekt ? ;-) . Staat daar buiten, dat de S2 inderdaad veel meer resolutie heeft dan een D30, meer reso dan een D60 & D100.....maar daar heb ik t niet eens over gehad, dus ik vind het vreemd dat je daar zo opeens op komt ? . Resolutiecharts verraden al dat de S2 in de 9-10 mpixel range zit, dit mede door de superccd....dat is ook voor doorgewinterde canon & nikon fans geen nieuwtje, en niets waar ze zich druk om maken - paar megapixeltjes meer...so what? ...de S2 kost ook veruit het meeste van de D60-D100-S2 drieling, en dat is met een reden.

• Luuk
  • Niet online

dat gaat dus flink boven mijn budget :( .. ben (nog) niet van plan er zoveel geld voor uit te gaan geven

• Erry

Erry

Soms camera, soms stereo

majic schreef op 01 February 2003 @ 23:57:
[...]

punt 1 ik heet majic ..niet maGic
punt 2 : ik ben niet aan de bediening van de S2 gewend, ik heb zeg maar "boven gemiddelde" ervaring met canon bodies in het heden & verleden gehad, en ik heb de s2 o.a. gekozen om zn functionele bediening. Verders Is een D30 sowieso geen competitie voor een S2, maar dat was de hele discussie ook niet? Ik heb de image quality van de E20 en een beetje de E10 (iso's) in twijfel getrokken tov de D30 en S602 en Olympus 5050 etc....misschien wat beter lezen volgende keer voor je te snel getrokken conclusies trekt ? ;-) . Staat daar buiten, dat de S2 inderdaad veel meer resolutie heeft dan een D30, meer reso dan een D60 & D100.....maar daar heb ik t niet eens over gehad, dus ik vind het vreemd dat je daar zo opeens op komt ? . Resolutiecharts verraden al dat de S2 in de 9-10 mpixel range zit, dit mede door de superccd....dat is ook voor doorgewinterde canon & nikon fans geen nieuwtje, en niets waar ze zich druk om maken - paar megapixeltjes meer...so what? ...de S2 kost ook veruit het meeste van de D60-D100-S2 drieling, en dat is met een reden.
Bij deze dan: majic!
Sorry, ik had niet alle ruim 110 posts gelezen en een verkeerde conclusie getrokken t.a.v. de door jouw beoogde image kwaliteit t.o.v. D60 en D100.
Blijft overeind dat die functionaliteit (zie de hiervoor aangehaalde sites) ook geen doorslaggevend aankoopargument is; het is duidelijk jouw eigen mening.

Dat de resolutiecharts uitslagen die jij aanhaalt over de image kwaliteit van een camera niet het hele verhaal over fotokwaliteit vertellen, hoef ik op deze plek waarschijnlijk niet uiteen te zetten.
Canon heeft bewust gekozen voor een softere chip-layout (o.i.d.) omdat dat de natuurlijkheid (vul ander woord in dat meer op zijn plek is..) van het eindresultaat ten goede komt (eventueel met een unsharp mask o.i.d.).

Volgens mij kan je met een S2, een D60 en een D100 uitstekende foto’s maken. Op onderdelen zijn ze verschillend en kunnen ze troefkaarten uitspelen, maar overall een winnaar aanwijzen is mij te kort door de bocht.

Canon heeft dit, Nikon heeft dat; het is de aloude discussie!
Ik noem hier Fuji als nieuwkomer bewust niet, omdat die leunt op de hardware van Nikon.

• Firecow

Firecow

worldofnature.nl

te koop voor ongeveer 1600 tot 1800 euro.
1600 tot 1800 is erg veel voor een d30 !
ik zie ze vaak voor 1200 1300

• majic
Erry G schreef op 02 February 2003 @ 00:24:
[...]

Bij deze dan: majic!
Sorry, ik had niet alle ruim 110 posts gelezen en een verkeerde conclusie getrokken t.a.v. de door jouw beoogde image kwaliteit t.o.v. D60 en D100.
Blijft overeind dat die functionaliteit (zie de hiervoor aangehaalde sites) ook geen doorslaggevend aankoopargument is; het is duidelijk jouw eigen mening.

Dat de resolutiecharts uitslagen die jij aanhaalt over de image kwaliteit van een camera niet het hele verhaal over fotokwaliteit vertellen, hoef ik op deze plek waarschijnlijk niet uiteen te zetten.
Canon heeft bewust gekozen voor een softere chip-layout (o.i.d.) omdat dat de natuurlijkheid (vul ander woord in dat meer op zijn plek is..) van het eindresultaat ten goede komt (eventueel met een unsharp mask o.i.d.).

Volgens mij kan je met een S2, een D60 en een D100 uitstekende foto’s maken. Op onderdelen zijn ze verschillend en kunnen ze troefkaarten uitspelen, maar overall een winnaar aanwijzen is mij te kort door de bocht.

Canon heeft dit, Nikon heeft dat; het is de aloude discussie!
Ik noem hier Fuji als nieuwkomer bewust niet, omdat die leunt op de hardware van Nikon.
Je bent duidelijk niet op de hoogte van e.e.a ....maar aangezien je maar "feiten" blijft geven die nergens op gebaseerd zijn moet ik weer eens met de botte bijl er in hakken *zucht* .

1) Menu's van de S2 worden in de reviews (dpreview, imaging resource etc) als beste beschouwd - dit komt mede door het zeer unieke extra lcd'tje boven je normale LCD waar je met 4 quicktouch buttons allerlei normaal dieper verborgen menu instellingen met 1 druk op de knop aanpast. Dit is het "geheim" van de s2 ..en thats it...niet een kwestie van smaak oid...gewoon extra functionaliteit boven op de standaard aanwezige controls (Die inderdaad niet veel verschillen van merk tot merk en een kwestie van wennen zijn) .

2) Resolution charts zijn een goede maatstaf voor de "scherpte" van de fotos. Zegt niets over kleur uiteraard. Resolutie is niet iets wat je met sharpening veel kan verbeteren, alleen voor t oog versterken (geschikt voor fotos, minder voor resolutie charts dus) .

3) Canon "express" softere plaatjes ? Niet echt...De d60 heeft een goed werkend anti aliassing filter, wat er voor zorgt dat je nagenoeg nooit met moire temaken zult krijgen....het bijverschijnsel is dat je scherpte verliest . De softheid maakt de camera wel weer geschikt voor bijv. portretfotografie, waar hij dan ook veelvuldig voor gebruikt wordt. De Canon 1Ds tov de Kodak DC14n is een goed voorbeeld..d e DC14n heeft helemaal geen AA filter..en maakt dan ook fotos die VEEL scherper zijn dan de Canon 1Ds - alleen vaak met dusdanig veel moire dat je 30% van je fotos weg kan gooien. een AA filter is dus harde noodzaak vaak...

4) Fuji gebruikt alleen de plastic behuizing, contrast detectie, spiegel en focussing engine van de Nikon F80. Thats-it. Verders is alles door fuji ontworpen...zelfs de body is niet een directe copie, maar een totaal vernieuwd ontwerp.....meer F5 achtig door zn grotere hoogte. Ligt dus beter in de hand . (aldus de D100 gebruikers;) )

Verders zijn de plus en min punten voor alle s2/d100/d60 gebruikers zeer duidelijk gedefineerd..en niet iets om je druk over te maken . Aangezien je daar toch op blijft hameren....kijk eens op www.dpreview.com en lees de gebruikers fora. Overal zie je dezelfde plus en minpunten terug komen.

fuji s2 :
+ beste kleuren ("prettigst" --> meest Velvia-like, een fuji film type dat door veel professionals gebruikt wordt - ja ook in de canon cameras;-)
+ beste resolutie - de superccd is een generatie verder dan bijv. de cmos of normale (sony) ccd in de nikon D100. Hier ga ik niet te diep op in, dat kost nogal wat regels tekst, maar superccd photosites bedekken meer ruimte dan conventionele photosites..met als resultaat dat 6 mpixel superccd meer data captured dan een conventionele ccd of cmos sensor. De 12 mpixel is wat optimistisch, maar 9 mpixel haar je er dus daadwerkelijk uit , aan detail en scherpte.
+ beste bediening (algemeen aanvaard, ook door D100/D60 users..en neutrale users die geen van alle cameras hebben + reviewers natuurlijk)
+ TTL enabled flashing ! (Kan de D100 niet...gek genoeg)
+ ISO 800 en 1600 hebben erg weinig ruis/kleurproblemen ivm zo ongeveer elke andere DSLR
- Dual batteries is natuurlijk altijd minder handig dan single battery solution. (CR123a + 4 AA's)
- viewfinder is wat kleiner dan bij de D100
- duurste van de 3 cameras

Nikon D100
+ Kan gebruik maken van optionele battery grip
+ heeft ISO 3200 en 6400 (albeit ERG grainy..maar ze zitten er op...voor noodsituaties!)
- bediening,
- kleuren zijn niet denderend (blauwig)

Canon D60 :
+ Lange exposures...geeft nagenoeg geen ruis bij bulb exposures...zeer prettig voor sterrenfotografie e.d.
+ canon lens mount...vind ik zelf prettiger, aangezien canon simpelweg de beste lenzen maakt die er zijn ! IS,USM, ..zelfs de "low end" lenzen hebben USM terwijl ze bij nikon nog met AF-S aan het kutten zijn bij hun beste types.
+ de BP511 batterij...gaat erg lang mee
- en jawel, de batterij :) . geen AA batterijen...als je zonder fut komt te zitten dan heb je geen optie om er een set overal verkrijgbare AA's in te stoppen...
- resolutie is de minste van de 3 cameras, maar niet veel minder dan de D100..en ruimschoots genoeg natuurlijk.

Zoals je zelf al aangeeft, een miskoop kan je met geen van alle cameras maken. De D100 heeft de minst goede papieren wordt algemeen erkend, en de D60 en S2 gaan vaak naar ex EOS respectievelijk ex nikon EF gebruikers. Die hebben de lenzen tenslotte al liggen. Algemeen wordt ook geaccepteerd dat de S2 is wat de echte digitale "embodyment" van de F80/F100 had moeten zijn van nikon.
Nikon is ook in het geheel niet blij met de S2, ze proberen ook veel dealers om te praten om geen S2's te verkopen. Elk persoon die ze ALLEBEI in handen heeft gehad en mee heeft mogen spelen...die kiest per definitie de S2. Niet mijn woorden, maar weer D100 gebruikers, dealers, s2 gebruikers etc....allemaal bekend en allang besproken op dpreview fora .

fyi ;)

[ Voor 4% gewijzigd door majic op 02-02-2003 02:05 ]

• Luuk
  • Niet online
Firecow schreef op 02 februari 2003 @ 01:37:
[...]

1600 tot 1800 is erg veel voor een d30 !
ik zie ze vaak voor 1200 1300
waar..?

en met of zonder lens?

• Firecow

Firecow

worldofnature.nl

zonder lens natuurlijk :) gewoon marktplaats etc op dat belgiumdigital heb je een apart koophoekje in dat forum ehh http://www.fotoapparatuur.nl geloof ik etc etc etc :) op fotoappa stond er laats 1 voor 1700 geloof ik inc batt grip 2 lezen 28-80 oid en een tele 200 mm ofzo... leuk prijsje wel :) kan je gelijk aan de slag

[ Voor 32% gewijzigd door Firecow op 02-02-2003 02:19 ]

• Luuk
  • Niet online
Firecow schreef op 02 februari 2003 @ 02:13:
zonder lens natuurlijk :) gewoon marktplaats etc op dat belgiumdigital heb je een apart koophoekje in dat forum ehh http://www.fotoapparatuur.nl geloof ik etc etc etc :) op fotoappa stond er laats 1 voor 1700 geloof ik inc batt grip 2 lezen 28-80 oid en een tele 200 mm ofzo... leuk prijsje wel :) kan je gelijk aan de slag
dan wordt het dus weer een (te) dure grap .. en dat is gewoon niet de bedoeling ..
max. 1200/1300 euro

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 01 februari 2003 @ 22:55:
[...]

hoe oud is die E-10 van jou?? en welke firmware versie is het??
anders heb ik misschien wel interesse
De firmware is de laatste dus met pixelmapping. Verder zit er wel garantie op maar niet tot augustus zoals ik dacht. Zal wel juni of zo zijn (moet ff de bon opzoeken).
Hij heeft nu 3000 foto's gemaakt=weinig

Nu over de strijd over wat te nemen.
Als je de diverse fora afstruint heeft elke camera voor- en nadelen. De E10 is niet de beste maar dat is de S2,G3,D30 etc. ook niet. De camera en fotograaf moeten bij elkaar passen, zo kan iemand tevreden zijn met een Canon A10 omdat dat voor hem/haar genoeg is. De ander wil minimaal een Canon 1d omdat die pas aan zijn/haar eisen voldoet. Voor mij was de E10 interessant door de lichtsterke en scherpe lens, de neutrale kleuren, de bediening en hij ligt lekker in de hand.
Een D30 kopen voor 1200/1300 is natuurlijk ook een optie maar om die camera goed tot zijn recht te laten komen heb je wel een "duurdere" lens nodig die ook wel wat kost.
Laten we niet flamen. Als G-phreak de mijne wilt kopen mag hij m uitgebreid uitproberen hier. En misschien vindt hij het wel niets, ieder zijn meug.

EDIT: Ik heb misschien wel interesse in jouw Fuji 2800Z (voor mijn vrouw)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 13:23 ]

Verwijderd

majic schreef op 02 February 2003 @ 02:03:
3) Canon "express" softere plaatjes ? Niet echt...De d60 heeft een goed werkend anti aliassing filter, wat er voor zorgt dat je nagenoeg nooit met moire temaken zult krijgen....het bijverschijnsel is dat je scherpte verliest.
Aanvulling: Je kunt het verschil tussen de sterkte van het filter vooral goed zien tussen D60 en 1Ds samples, de 1Ds lijkt op 100% resolutie scherper, terwiijl er minder sharpening artefacts te zien zijin dan bij de D60. Verder is het natuurlijk wel een ontwerpkeuze van Canon om de sharpening op het standaard-niveau relatief mild te laten.
4) Fuji gebruikt alleen de plastic behuizing, contrast detectie,
Kleine correctie, SLR camera's werken niet met contrast-detectie maar met TTL fase-detectie autofocussensors. De gebruikte Nikon Multi-CAM900 sensor is dus ook een fasedetectie-sensor.
+ beste kleuren ("prettigst" --> meest Velvia-like, een fuji film type dat door veel professionals gebruikt wordt - ja ook in de canon cameras;-)
Ik heb zelf ook velvia gebruikt (ja, in een canon camera, maar momenteel vrijwel alleen nog digitaal), vooral voor natuuropnamen. Maar het is natuurlijk algemeen bekend dat velvia niet bepaald neutraal qua kleur is, voor portretten pak je dus niet zo snel velvia. Sommige mensen vinden de kleuren ook te verzadigd, die gebruiken de film dan vaak op ISO 40 in plaats van op de opgegeven ISO 50. Doordat er dan een tikkeltje overbelicht wordt, zijn de kleuren wat minder verzadigd. Ik denk dat het wel meevalt met de S2, maar "velvia-like" kleuren als enige mogelijkheid vind ik niet goed, als ze echt daar in de buurt komen zou het een optie moeten zijn.
+ beste resolutie - de superccd is een generatie verder dan bijv. de cmos of normale (sony) ccd in de nikon D100. Hier ga ik niet te diep op in, dat kost nogal wat regels tekst, maar superccd photosites bedekken meer ruimte dan conventionele photosites..
Als het alleen om meer ruimte ging had je op z'n hoogst een hogere gevoeligheid. Het belangrijkste verschil is natuurlijk de honingraat-ordening van de photosites. "Een generatie verder" vind ik trouwens ook wat ver gaan, het is duidelijk dat er iets meer resolutie in zit dan in de conventionele 6 megapixel sensors (in ieder geval zoals momenteel toegepast iin de huidige camera's, zie iets verderop), maar tot nu toe zijn de generatiesprongen altijd veel groter geweest dan dat verschil.
met als resultaat dat 6 mpixel superccd meer data captured dan een conventionele ccd of cmos sensor. De 12 mpixel is wat optimistisch, maar 9 mpixel haar je er dus daadwerkelijk uit , aan detail en scherpte.
9 megapixel is ook erg optimistisch, hij haalt wel meer resolutie dan de 6 megapixel concurrentie, maar als je hem vergelijkt met de 11 megapixel 1Ds, haalt hij per photosite nauwelijks meer resolutie. De 1Ds heeft door het zwakkere AA filter misschien iets meer last van moire dan ded D60, maar dat heeft de S2 ook, vooral in de 12 megapixel beelden.
+ TTL enabled flashing ! (Kan de D100 niet...gek genoeg)
De D60 wel..
D60 - resolutie is de minste van de 3 cameras, maar niet veel minder dan de D100..en ruimschoots genoeg natuurlijk.
Wordt niet ondersteund door de dpreview resolution charts, waarbij ze inderdaad vlak bij elkaar liggen, maar waar in absolute res de D60 het net wint, en in extinction res de D100 iets meer horizontale resolutie en de D60 wat meer verticale resolutie heeft.
Zoals je zelf al aangeeft, een miskoop kan je met geen van alle cameras maken. De D100 heeft de minst goede papieren wordt algemeen erkend,
En volgens Phil Askey wordt algemeen erkend dat de D60 de beste is...

"Thus I have chosen to use the EOS-D30 as a Bayer sensor camera with similar resolution and the EOS-D60 which is fairly well accepted as the best current six megapixel digital SLR."

Bron: Sigma SD9 review pagina 17

Het is verder afhankelijk van persoonlijke voorkeur wat je wel en niet als nadeel ziet. Nadelen van de S2 zijn bijvoorbeeld de traagste continuous shooting performance (2fps tegen 3fps van beide andere), het feit dat de belichting slechts in halve stops in te stellen is (bij de andere de keuze tussen derden en halve), of dat de flitssynchronisatietijid 1/125 is (1/200 voor D60, 1/180 voor D100). Een niet genoemd voordeel is bijvoorbeeld de FireWire aansluiting. Dat je dit niet noemt, geeft aan dat het voor jouw toepassing blijkbaar niet belangrijk is, maar voor anderen kan het wel degelijk schelen.

• majic
Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 12:44:
[...]
Aanvulling: Je kunt het verschil tussen de sterkte van het filter vooral goed zien tussen D60 en 1Ds samples, de 1Ds lijkt op 100% resolutie scherper, terwiijl er minder sharpening artefacts te zien zijin dan bij de D60. Verder is het natuurlijk wel een ontwerpkeuze van Canon om de sharpening op het standaard-niveau relatief mild te laten.

[...]
Kleine correctie, SLR camera's werken niet met contrast-detectie maar met TTL fase-detectie autofocussensors. De gebruikte Nikon Multi-CAM900 sensor is dus ook een fasedetectie-sensor.

[...]
Ik heb zelf ook velvia gebruikt (ja, in een canon camera, maar momenteel vrijwel alleen nog digitaal), vooral voor natuuropnamen. Maar het is natuurlijk algemeen bekend dat velvia niet bepaald neutraal qua kleur is, voor portretten pak je dus niet zo snel velvia. Sommige mensen vinden de kleuren ook te verzadigd, die gebruiken de film dan vaak op ISO 40 in plaats van op de opgegeven ISO 50. Doordat er dan een tikkeltje overbelicht wordt, zijn de kleuren wat minder verzadigd. Ik denk dat het wel meevalt met de S2, maar "velvia-like" kleuren als enige mogelijkheid vind ik niet goed, als ze echt daar in de buurt komen zou het een optie moeten zijn.

[...]
Als het alleen om meer ruimte ging had je op z'n hoogst een hogere gevoeligheid. Het belangrijkste verschil is natuurlijk de honingraat-ordening van de photosites. "Een generatie verder" vind ik trouwens ook wat ver gaan, het is duidelijk dat er iets meer resolutie in zit dan in de conventionele 6 megapixel sensors (in ieder geval zoals momenteel toegepast iin de huidige camera's, zie iets verderop), maar tot nu toe zijn de generatiesprongen altijd veel groter geweest dan dat verschil.

[...]
9 megapixel is ook erg optimistisch, hij haalt wel meer resolutie dan de 6 megapixel concurrentie, maar als je hem vergelijkt met de 11 megapixel 1Ds, haalt hij per photosite nauwelijks meer resolutie. De 1Ds heeft door het zwakkere AA filter misschien iets meer last van moire dan ded D60, maar dat heeft de S2 ook, vooral in de 12 megapixel beelden.

[...]
De D60 wel..

[...]
Wordt niet ondersteund door de dpreview resolution charts, waarbij ze inderdaad vlak bij elkaar liggen, maar waar in absolute res de D60 het net wint, en in extinction res de D100 iets meer horizontale resolutie en de D60 wat meer verticale resolutie heeft.

[...]
En volgens Phil Askey wordt algemeen erkend dat de D60 de beste is...

"Thus I have chosen to use the EOS-D30 as a Bayer sensor camera with similar resolution and the EOS-D60 which is fairly well accepted as the best current six megapixel digital SLR."

Bron: Sigma SD9 review pagina 17

Het is verder afhankelijk van persoonlijke voorkeur wat je wel en niet als nadeel ziet. Nadelen van de S2 zijn bijvoorbeeld de traagste continuous shooting performance (2fps tegen 3fps van beide andere), het feit dat de belichting slechts in halve stops in te stellen is (bij de andere de keuze tussen derden en halve), of dat de flitssynchronisatietijid 1/125 is (1/200 voor D60, 1/180 voor D100). Een niet genoemd voordeel is bijvoorbeeld de FireWire aansluiting. Dat je dit niet noemt, geeft aan dat het voor jouw toepassing blijkbaar niet belangrijk is, maar voor anderen kan het wel degelijk schelen.
Voor ik weer in jouw quotes ga quoten ...plaats ik t er maar ff onder aangezien ik niet heel erg veel heb toe / af te voegen . ;)

Iig....ik heb al aangegeven in de posting dat ik niet in over-gedetailleerde technische termen ging praten, aangezien hier 95% nog nooit een DSLR heeft aangeraakt en begrijpelijk dus zich ook niet in de stof verdiept heeft.

een contrastdetectie sensor wordt in alle normaal digicams gebruikt voor scherpstellen (soms samen met passieve IR sensors aan de buitenkant van de camera zoals de s602) , en ze begrijpen dan dus waar ik het over heb .
FYI....de CAM900 is ook geen een contrast detectiesensor.

Same voor de superccd....ik weet binnenstebuiten hoe hij werkt, maar ik verwacht niet van anderen dat ze dat weten. En het komt er "in de basis" op neer dat er per photosite meer informatie wordt gecaptured, en dat je dus bij het "interpoleren" naar 12 mpixels minder interpoleerd dan van std vierkante bayer sensoren naar 12 mpixels.

kleuren ....als je de color tonality op "std" of op "org" zet (de laatste is gelijk aan de kleur die de raw in eerste instantie had) dan krijg je natuurlijk minder velvia achtige kleuren .

imaging resource :

"Overall, the S2 turned in a superb performance, really surprising me with how well it did against the very stiff competition from Nikon's D100 and Canon's D60. The first thing I observed in studying its photos was that it sports the same beautiful color as its predecessor, the S1 Pro. The S1 was renowned for its excellent color, and particularly for its handling of skin tones. The S2 seems to continue that tradition, with genuinely beautiful color across a wide range of subjects and shooting conditions."

"While the S2's color was very good, I'd more or less expected that, given the past performance of the S1. I was probably most surprised by the S2's resolution, which went a good bit beyond what I'd been expecting. In the past I've found that Fuji's SuperCCD sensors do indeed deliver a bit more resolution than conventional CCDs of similar pixel count, but the difference was never dramatic. In the S2 though, the SuperCCD seems to have really hit its stride, as I felt that the S2 Pro delivered noticeably more resolution than either the D100 or D60. To some extent, this may be splitting hairs: All three cameras produce very sharp, film-like images, but the S2 Pro seems to go a bit beyond. A note though: To obtain the best results, you'll need to work in the largest (interpolated) file size, and leave the internal sharpening turned off. - Sharpen post-exposure in Photoshop to extract the maximum amount of detail."

"The S2's new Fuji SuperCCD is a very good performer, so much so that it actually surpasses the D100 and D60 for overall resolution."

blah blah ....steves-digicams de laatste . iig ...reviews is 1) en de forums eens goed bekijken is 2) . De meningen van de mensen die de cameras ZELF hebben eens goed lezen..dat is wat mij veel geleerd heeft over de S2, D60 en D100 tekortkomingen, en pluspunten. Daarna pas heb ik besloten welke ik ging aanschaffen....;-)

Wat betreft je laatste "min" punten van de S2, daar heb je helemaal gelijk in. Ik ben zelf vervent tegenstander van flash fotos, omdat ik eigenlijk nog nooit een mooie foto (behalve porno fotos;-) heb gezien waarbij flash gebruikt is. "flash is voor mietjes" zeg ik dan ook altijd :p haha. tuurlijk, je komt er niet altijd onderuit met studiofotografie..en fillflash kan "acceptabel" zijn..maar niet meer dan dat. (ho ho..rustig maar...100% persoonlijke mening, geen feiten hier te vinden :-)
Synchronisatietijden kan dus voor bijv. studiofotografen een reden zijn naar de concurentie te kijken - maar dan valt de D100 als nog af door zn non TTL flitsen. (groot minpunt als je toch perse flitsen wil) .

De 2 vs 3 FPS modus heb ik nooit als een probleem gezien, noch een limitatie - 3 FPS is nog steeds ruimschoots te weinig voor de serieuzere sport en/of actiefotograaf - en 2 FPS ook. Het is allebei "te traag" , en zal derhalve weinig zieltjes winnen. Praten we over 9 fps vs 2 dan mag het duidelijk zijn dat de een veel geschikter is voor een bep. type fotografie.

Firewire heb ik bewust achterwege gelaten, maar je hebt een valide punt. Heb zelf de S2 mede gekozen om zn firewire aansluiting, en de mogelijkheid om direct te capturen via een (tot 6 meter lange) firewcable .......en dat is ook de enige van de 3 cameras waar dat snel genoeg gaat. Klik, en meteen het plaatje op je laptopje ...USB is daar voor wat te traag - maar in studio omgevingen is remote shooting natuurlijk ook met usb nog een optie. Iig, waarom ik deze verders niet genoemd heb is omdat mensen (en ik ook) vaak alsnog aparte readers kopen (pcmcia voor mn laptop, en/of firewire voor je pc) . Ik houd er niet bijzonder veel van om mn camera aan mn pc te koppelen - heb liever niet mn camera op welke manier dan ook geaard staan met de computer....teveel nare dingen mee gemaakt op mn werk om zo stom te zijn dat vrijwillig te doen :Y)

iig verfrissend eens iemand te zien met veel kennis van D-SLRS, wellicht toch het overwegen waard in wat meer techie-talk-termen te gaan praten vanaf nu :|

p.s. D60 idd meer resolutie dan D100, heb de 2 omgedraaid in mn conclusie vorige posting. Ik vergeleek met sharpening disabled, echter de sharpening op de D60 werkt wat beter dan die op de D60 lijkt wel.....moet ook wel , is van canon tenslotte :)~

[ Voor 6% gewijzigd door majic op 02-02-2003 15:11 ]

Verwijderd

Wetenschappelijk PDF'je over de E20 in vergelijk met 6mp DSLR's. Misschien voor sommigen interessant....Er wordt o.a. een vergelijk gemaakt met de E20 (zelfde als E10) lens en (dure) lenzen van Canon/Nikon. Dan praat je over lenzen waar je een nieuwe E20 voor koopt. Ik denk dat de E serie zijn tijd toch wel vooruit was in sommige opzichten.
http://www.uschold.com/pd...%20Public%2009.02%20N.pdf

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 14:57 ]

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 14:45:
interessant PDF'je over de E20 in vergelijk met 6mp DSLR's. Misschien voor sommigen interessant....Er wordt o.a. een vergelijk gemaakt met de E20 lens en (dure) lenzen van Canon/Nikon. Dan praat je over lenzen waar je een nieuwe E20 voor koopt.
ja de E20 is niet de E10 :)

en ik ben ook wel benieuwd naar een vergelijking tussen bijv. G3 en D30...ik denk namelijk helemaal niet dat dat (qua beeldkwaliteit) veel scheelt...

Verwijderd

Mooooody schreef op 02 February 2003 @ 14:56:
[...]

ja de E20 is niet de E10 :)

en ik ben ook wel benieuwd naar een vergelijking tussen bijv. G3 en D30...ik denk namelijk helemaal niet dat dat (qua beeldkwaliteit) veel scheelt...
E10=E20. Lens,body etc. Alleen verschillende firmware en sensor en onboard software. Velen hebben liever de E10 dan de E20.

• majic
Verwijderd schreef op 02 februari 2003 @ 14:45:
interessant PDF'je over de E20 in vergelijk met 6mp DSLR's. Misschien voor sommigen interessant....
Ik moet wel een beetje om die PDF lachen hoor ...sorry ;-)

Ze claimen dat een zelfde lens op de S2 tov de D100 wijd open meer of minder scherpte/contrast verliest....curieus...aangezien dat totaal niet relevant is ?!

Verders zeggen ze dat de superccd in de fuji s2 er voor zorgt dat de S2 minder moire heeft - FOUT ...de s2 heeft een erg scherp afgesteld AA filter wat er voor zorgt dat , net als bijv. de 1Ds en in extremere mate de Kodak DCS14n er moire kan optreden in plaatjes - meer zo dan bij de D100 en natuurlijk helemaal niet bij de D60 ...

Verders wordt er geclaimed dat digitaal zo ongeveer evenveel lattitude heeft ivm film - blaat?! digitaal kan een veel minder wijd spectrum capturen dan film ....alleen nu met de fujifilm SR sensor (waar mini-photosites zijn toegevoegd) komen we een "beetje" in de buurt .....veel professionele films hebben nl kleine en grote kristallen , waarbij de kleine kristallen gevoelig zijn voor lichte vlakken, en de grote kristallen gevoelig zijn voor donkere vlakken. In een conventionele ccd (superccd, cmos, ccd) heb je maar 1 type pixels .

Verders zie ik het belangrijkste aspect nergens in terug : ruis bij de diverse ISO waarden ivm film - een van de aspecten waar digitaal beduidend beter is.....

kortom..niets zeggend document, waarin vooral veel gegooid wordt met bijna wiskundig aandoende termen, er veel vreemde conclusies worden getrokken....

Wat de E20 betreft - een all in one lens solution is natuurlijk altijd beter op elkaar afgestemd dan "zomaar" een externe lens .........dit is echter zo met bijna alle prosumer digicams zoals 707/717, s602, g3 etc.

* majic blijft nu beetje hangen met een verdwaasd gevoel over dat PDF document...vreemde lui die daar zoveel tijd en moeite in hebben gestoken ;.... :?

[ Voor 6% gewijzigd door majic op 02-02-2003 15:04 ]

• majic
Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 14:59:
[...]

E10=E20. Lens,body etc. Alleen verschillende firmware en sensor en onboard software. Velen hebben liever de E10 dan de E20.
dat klopt ja...E10 was in zn tijd een zeer goeie cam.....en de E20 absoluut niet ; Weet niet wat ze precies met de sensor gedaan hebben maar t is er niet fraaier op geworden (behalve natuurlijk noise reduction!)

Verwijderd

Ik krijg toch het idee dat Majic denkt de wijsheid in pacht te hebben. Alles wat anderen zeggen/schrijven/onderzoeken wordt getorpedeerd als zijnde onzin. Ben jij een wetenschapper ofzo?

Verwijderd

majic schreef op 02 February 2003 @ 15:01:
[...]

dat klopt ja...E10 was in zn tijd een zeer goeie cam.....en de E20 absoluut niet ; Weet niet wat ze precies met de sensor gedaan hebben maar t is er niet fraaier op geworden (behalve natuurlijk noise reduction!)
Zelfde als D30 vs D60. Zelfde formaat sensor met meer pixels, dat is niet altijd een verbetering. Dat is ook de reden dat Canon de max. ISO van de D60 op 1000 heeft gezet itt de 1600 van de D30

• majic
Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 15:03:
Ik krijg toch het idee dat Majic denkt de wijsheid in pacht te hebben. Alles wat anderen zeggen/schrijven/onderzoeken wordt getorpedeerd als zijnde onzin. Ben jij een wetenschapper ofzo?
Ik ben zo ongeveer 24/7 met digicams en sinds korte tijd ook met analoge cams (aangestoken door een collega fotograaf & film enthousiast;-) bezig ......niemand heeft de wijsheid in pacht, echter er zijn een aantal "onomstotelijke" zaken die allang niet meer bewezen hoeven te worden over digicams, film, en andere zaken ...gewoon terug te vinden in reviews, specificaties, tech info van de producenten etc etc ....en dat pdf document hakt er even in .....nog nooit van de lui gehoord, nog nooit ook maar een hint gezien die naar dat pdf document verwijst tussen duizenden fora messages op imaging resource en dpreview .....en dan komen ze ook nog eens met UITERST dubieuze conclusies over o.a. de s2 (een positieve op het gebied van moire?! WAT?? hahahaha) ..........

Het ziet er leuk uit..maar meer ook niet .

• majic
Verwijderd schreef op 02 februari 2003 @ 15:05:
[...]

Zelfde als D30 vs D60. Zelfde formaat sensor met meer pixels, dat is niet altijd een verbetering. Dat is ook de reden dat Canon de max. ISO van de D60 op 1000 heeft gezet itt de 1600 van de D30
Dat is inderdaad een standaard reden..en ook waarom ik perse een D30 en geen D60 wil ...lange exposures met een sensor zo groot als de D30 met maar 3 megapixeltjes..:)

Nou is het een lineare conclusie, maar soms zie je toch dat kleinere sensors betere performance hebben dan hun (oudere) maar grotere, of oudere maar minder photosites tellende ouders . Techniek kan een hoop goed maken he ........maar dat vergt weer veel gedokter, noise reduction, signaalversterkingstechnieken etc..

Verwijderd

majic schreef op 02 February 2003 @ 15:09:
[...]

Ik ben zo ongeveer 24/7 met digicams en sinds korte tijd ook met analoge cams (aangestoken door een collega fotograaf & film enthousiast;-) bezig ......niemand heeft de wijsheid in pacht, echter er zijn een aantal "onomstotelijke" zaken die allang niet meer bewezen hoeven te worden over digicams, film, en andere zaken ...gewoon terug te vinden in reviews, specificaties, tech info van de producenten etc etc ....en dat pdf document hakt er even in .....nog nooit van de lui gehoord, nog nooit ook maar een hint gezien die naar dat pdf document verwijst tussen duizenden fora messages op imaging resource en dpreview .....en dan komen ze ook nog eens met UITERST dubieuze conclusies over o.a. de s2 (een positieve op het gebied van moire?! WAT?? hahahaha) ..........

Het ziet er leuk uit..maar meer ook niet .
PDFje is uitvoerig aan bod geweest in het Olympus SLR forum van DPreview....
Dat jij 24/7 bezig bent met digicams, ach dat zijn er zoveel en iedereen heeft een eigen intepretatie over vanalles en nog wat. Ik lees ook boeken,fora,reviews maar experimenteer ook veel zelf. Omdat ik de E10 nu door en door ken weet ik er waarschijnlijk meer van dan iemand die zo'n ding een dag heeft vastgehouden. Zo ken jij de S2 weer beter bijvoorbeeld. Het is daarom nogal makkelijk om je kennis te baseren op reviews etc, dat is alleen een eerste indruk en niets meer dan dat. En in de diverse fora zitten ook heeeeel veeeeeel figuren die zonder enige kennis van fotografie de dikste camera's kopen, je weet wel, een S2 ofzo kopen en alleen maar gebruiken in point and shoot mode. Diegenen met verstand van zaken is een ruime minderheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 15:45 ]

• Luuk
  • Niet online
rob, is de E-10 geschikt om mooie avond/nacht plaatjes mee te maken .. ? of geeft dat erg veel ruis ..

• majic
Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 15:42:
[...]

PDFje is uitvoerig aan bod geweest in het Olympus SLR forum van DPreview....
Dat jij 24/7 bezig bent met digicams, ach dat zijn er zoveel en iedereen heeft een eigen intepretatie over vanalles en nog wat. Ok lees ook boeken,fora,reviews maar experimenteer ook veel zelf. Omdat ik de E10 nu door en door ken weet ik er waarschijnlijk meer van dan iemand die zo'n ding een dag heeft vastgehouden. Zo ken jij de S2 weer beter bijvoorbeeld. Het is daarom nogal makkelijk om je kennis te baseren op reviews etc, dat is alleen een eerste indruk en niets meer dan dat.
Ah dat verklaart een hoop...wel in t olympus forum - daar kom ik niet vaak, zijn weinig cams die me daar toe aanzetten ...misschien nu eens, kijken wat de speculaties zijn voor een E20 opvolger ..hehe.

Ik heb ook nooit beweerd dat de E10 een slechte cam is - er zijn alleen voor zn geld betere te krijgen *nu*

Toen hij uitgebracht werd heb ik er zelf nl ook over lopen twijfelen ....dus maak je niet druk, prima cam, weinig op te aan te merken behalve dat hij verouderd is..

maar de hele discussie ging nu toch tussen E20 vs echte DSLRS, en DSLRS onderling? je E10 wordt geen woord meer over gerept :)

[ Voor 9% gewijzigd door majic op 02-02-2003 15:46 ]

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 02 februari 2003 @ 15:45:
rob, is de E-10 geschikt om mooie avond/nacht plaatjes mee te maken .. ? of geeft dat erg veel ruis ..
Dat geeft idd ruis maar da's goed weg te werken. Hangt er ook vanaf hoe je het doet. Je kunt kiezen voor ISO 80 met lange sluitertijd = ruis of ISO 160 of 320 met kortere sluitertijden en veeeeeel meer ruis.
Viel me gisteren trouwens op toen ik buiten met mijn D30 foto's maakte van meeuwen tegen de sneeuwlucht dat ik op ISO 400 ook vet veel ruis had......met neatimage weer weggepoetst :)

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 februari 2003 @ 15:49:
[...]

Dat geeft idd ruis maar da's goed weg te werken. Hangt er ook vanaf hoe je het doet. Je kunt kiezen voor ISO 80 met lange sluitertijd = ruis of ISO 160 of 320 met kortere sluitertijden en veeeeeel meer ruis.
Viel me gisteren trouwens op toen ik buiten met mijn D30 foto's maakte van meeuwen tegen de sneeuwlucht dat ik op ISO 400 ook vet veel ruis had......met neatimage weer weggepoetst :)
hrm.. ruis sucks .. :(
dan is die noisereduction op de E20 wel een uitkomst ..

Verwijderd

majic schreef op 02 February 2003 @ 15:45:
[...]

Ah dat verklaart een hoop...wel in t olympus forum - daar kom ik niet vaak, zijn weinig cams die me daar toe aanzetten ...misschien nu eens, kijken wat de speculaties zijn voor een E20 opvolger ..hehe.

Ik heb ook nooit beweerd dat de E10 een slechte cam is - er zijn alleen voor zn geld betere te krijgen *nu*

Toen hij uitgebracht werd heb ik er zelf nl ook over lopen twijfelen ....dus maak je niet druk, prima cam, weinig op te aan te merken behalve dat hij verouderd is..

maar de hele discussie ging nu toch tussen E20 vs echte DSLRS, en DSLRS onderling? je E10 wordt geen woord meer over gerept :)
Verouderd is relatief.....er zijn zat mensen die met een Rolleicord / Canon AE1 / Minolta X7 etc. betere foto's maken dan jij en ik. Dit zijn hopeloos "verouderde" analoge camera's.
Het gaat om het eindresultaat, de techniek om dat te bereiken wordt alleen steeds aangepast. Zo kun je in een doka bijna net zoveel grappen en correcties uithalen als met Photoshop. Het is goed dat je je ook in analoge fotografie verdiept, er gaat een wereld voor je open.

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 02 februari 2003 @ 15:51:
[...]

hrm.. ruis sucks .. :(
dan is die noisereduction op de E20 wel een uitkomst ..
De ruisonderdrukking van de E20 en andere camera's haalt het niet bij Neatimage en dat soort progs. En in neatimage kun je een profiel voor jouw camera maken en dan dmv een batch alle foto's aanpassen.
De meeste fotografen doen hun correcties zoals contrast/scherpte/saturation/ruisonderdrukking in Photoshop en zetten deze op de camera in de laagste stand als dat mogelijk is. Ik ben blij met de "softe" foto's van mijn D30, ff wat werk in PS maar de resultaten zijn altijd prima.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 16:02 ]

• majic
Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 15:54:
[...]

Verouderd is relatief.....er zijn zat mensen die met een Rolleicord / Canon AE1 / Minolta X7 etc. betere foto's maken dan jij en ik. Dit zijn hopeloos "verouderde" analoge camera's.
Het gaat om het eindresultaat, de techniek om dat te bereiken wordt alleen steeds aangepast. Zo kun je in een doka bijna net zoveel grappen en correcties uithalen als met Photoshop. Het is goed dat je je ook in analoge fotografie verdiept, er gaat een wereld voor je open.
Het verschil met DAT soort oude cameras is dat die ze toch "upgraden" ....ze gooien er gewoon nieuwe filmsoorten in..zoals velvia of provia 100, en voila....je "ccd" (De film, datgene wat de kleur captured) is weer bij de tijds. Bij een digicam is je CCD de enige echt beperkende factor. Bijv. Ruis = Ruis. Krijg je nooit meer weg, en als je t weg krijgt gaat dat tenkoste van resolutie (post processing) .....ook als je je zelf vastketend aan een resolutie, dan kan je misschien in de toekomst niet afdrukken zoals je wil (formaat) . Dat is met een oude analoge cam allemaal niet van spraken ...en handmatig focussen vind ik zelf geen ramp hoor :)

• Erry

Erry

Soms camera, soms stereo

Ik begin langzamerhand de interpretaties van Majic hier te begrijpen.

In diverse reacties van hem blijkt hij sommige conclusies om te draaien. Voorbeeld: als er hier en daar wordt gesproken van een voorkeur voor de menustructuur van een S2, dan maakt hij ervan dat de menustructuren van een D30/D60 onhandig zijn. Majic vindt het gebruik van een flitser niks en dus zijn flitsfoto’s voor mietjes. Slechts 2 fps is niet relevant want pas vanaf 9 fps tel je echt mee.

Voor wat betreft flitsen, kan ik iedereen uit de droom helpen. Het samenspel tussen een D60 en een 550 EX geeft (na een leerperiode) fantastische resultaten.

Majic ziet de 2 vs 3 fps niet als een probleem, omdat alleen 9 fps goed zou zijn voor actiefoto’s e.d. Wel een beetje kort door de bocht. Als ik een shot van een beest wil maken dat opeens wegloopt/zwemt/vliegt kan ik met mijn D60 in dezelfde tijdspanne 50% meer foto’s maken dan met een S2.

Reactie op de pdf-file die Rob van den Broek aanhaalde is ook zo’n voorbeeld. Meteen er als een blinde op gaan inhakken, alsof dat geschreven is door een complete idioot en er geen zinnig woord instaat. Ik heb de naam van deze mij ook onbekende meneer Uschold eens opgezocht en het blijkt dat we hier te maken hebben met een zeer gerespecteerde expert in digitale technieken. Op vele sites voor fotografie en wetenschap zijn stukken van hem te lezen.

Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan, maar daarvoor ontbreekt mij de zin.
Niet alles is zwart/wit, het meeste is grijs.

Verwijderd

Wat is hier het probleem?
Dit is een E10 topic en nu zie ik opeens een discussie over een D60 en een S2.
Dat zijn beide fantastische camera's overgens. Ik heb dan wel een S2 pro met een aantal lichtsterke nikon lenzen (oa 80-200 2.8 ED en een 37-70 2.8D) maar als je op een D60 die lichtsterke canonlenzen zet ben je ook het mannetje hoor!

Die verschillen zijn echt heel minimaal en de 1 zal voor een d60 kiezen en de ander voor een S2 of D100 ofzo maar het zijn allemaal stuk voor stuk toppers van camera's en zeker als je ze gebruikt met de juiste lenscombi's. (liefst ichtsterk)

En natuurlijk zijn er altijd wel weer dingetjes die de een wel heeft en de ander niet, zoals firewire of geen firewire of de body ligt beter in de hand of weet ik veel.
Maar het is echt onzin om welke van de bovengenoemde camera's ook maar af te kraken, want de kwaliteit ligt heel erg dicht bij elkaar in dat segment.

• Luuk
  • Niet online
maar is de E10 nou vandaag de dag nog een camera die nog een beetje meekan of is de vergelijking: ''vandaag een NIEUWE fiat panda kopen'' een betere vergelijking..

even voor de duidelijkheid, ik ben dus geen fotograaf ofzo.. dus een D30 D60 of S2 gaan mij wat te ver kwa prijs ed.

er moeten gewoon leuke plaatjes uitkomen .. maarrr ik wil dus wél een SLR-like toestel .. :) (dus geen G3, C5050 ofzo) vandaar mijn oog voor de E-10/E-20

owja, ik heb nu een Finepix 2800z dus ik neem aan dat ik er met een E-10 flink op vooruit ga.. :P :?

Verwijderd

De E10 is geen nieuwe fiat panda maar ook geen renault Velsatis bijvoorbeeld.
Je gaat er met de E10 zeker wel op vooruit tov de Fuji. Wat misschien een optie is, is de Sony 717, ook een zeer goede camera met heel veel mogelijkheden. Blijf wel weg bij de Minolta dimage's 7 en 7i, ze lijken mooi en zijn betaalbaar maar er is een hoop ontevredenheid over, ook qua ruis. (no flame, gewoon veel gelezen erover en heb voor mijn E10 een Dimage 7 gehad)

Ik zie net op marktplaats een E10+FL40 flitser+128Mb memory voor 1100 euro, woont in Doetinchem.
Misschien is dat iets voor je?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 18:17 ]

• majic
Erry G schreef op 03 February 2003 @ 09:58:
Ik begin langzamerhand de interpretaties van Majic hier te begrijpen.

In diverse reacties van hem blijkt hij sommige conclusies om te draaien. Voorbeeld: als er hier en daar wordt gesproken van een voorkeur voor de menustructuur van een S2, dan maakt hij ervan dat de menustructuren van een D30/D60 onhandig zijn. Majic vindt het gebruik van een flitser niks en dus zijn flitsfoto’s voor mietjes. Slechts 2 fps is niet relevant want pas vanaf 9 fps tel je echt mee.

Voor wat betreft flitsen, kan ik iedereen uit de droom helpen. Het samenspel tussen een D60 en een 550 EX geeft (na een leerperiode) fantastische resultaten.

Majic ziet de 2 vs 3 fps niet als een probleem, omdat alleen 9 fps goed zou zijn voor actiefoto’s e.d. Wel een beetje kort door de bocht. Als ik een shot van een beest wil maken dat opeens wegloopt/zwemt/vliegt kan ik met mijn D60 in dezelfde tijdspanne 50% meer foto’s maken dan met een S2.

Reactie op de pdf-file die Rob van den Broek aanhaalde is ook zo’n voorbeeld. Meteen er als een blinde op gaan inhakken, alsof dat geschreven is door een complete idioot en er geen zinnig woord instaat. Ik heb de naam van deze mij ook onbekende meneer Uschold eens opgezocht en het blijkt dat we hier te maken hebben met een zeer gerespecteerde expert in digitale technieken. Op vele sites voor fotografie en wetenschap zijn stukken van hem te lezen.

Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan, maar daarvoor ontbreekt mij de zin.
Niet alles is zwart/wit, het meeste is grijs.
Je bent nogal kortzichtig in je conclusies, moet ik zeggen. Je draait de volgorde nl precies om...eerst menu structuren vergelijken, DAN tot aanschaf overgaan....niet andersom. Zou jij iets anders doen? Ik hoop het toch niet he :)

Als je trouwens niet begreep dat mijn "opmerking" over flitsen doorspekt was met cynisme en sarcasme dan weet ik t ook niet meer ...; Verders zeg ik er nog expliciet bij dat dat MIJN mening is, en GEEN feit. (e.g. ..hoooogst persoonlijk, en vooral ongebruikelijk dat ik flits niet gebruik)

2 vs 3 fps .......ga nou maar met de grote jongens eens over digicams praten....die lachen zowel de D60 als de S2 als de D100 ....als elke andere camera die minder da n 6-7 frames per sec kan schieten falikant uit. Wellicht ontbreekt het je aan verregaande kennis van wat een sportfotograaf nou precies wil van zijn camera...maar noch de S2 nog de D60/D100 kunnen daar aan voldoen. Dat "rennende hert" van je zal er met 2 of 3 fps niet veel verschillend uitzien, en blijft een "once every 100 shot" voor of nadeel .....heb je het echter over 2 vs 6 fps, dan praat je over een verschil waar je daadwerkelijk anderssoortige fotos van verkrijgt . Meestal zijn high fps cameras echter ook meteen low resolution cameras, en dat een 12 mpixel cam minder FPS haalt dan een 6 mpixel cam spreekt voor zich . (mits ze dezelfde prijsklasse hebben...uiteraard) . Deze statement is alleen van toepassing op huidige cameras en die uit het verleden..en kan niet toeggepast worden op toekomstige technische hoogstandjes die er aan zitten te komen :9

Wat de PDF betreft.......mijn afknapper kwam grotendeels bij de zeer technisch uitgelegde statement waarom de S2 wel niet zo een lage Moire had, en daar technisch een goed voorbeeld van zou zijn. blaat.

De promotional samples van de Fuji S2 op de fuji website (kan ze helaas op dit moment even niet terugvinden....ben daar voor ik mn s2 ging aanschaffen op gestuit..mooie 12 mpixel files rechstreeks op hoogste kwaliteit van raw naar jpeg gesaved en door professionele fuji fotografen geschoten) vertonen namelijk ENORME hoeveelheden moire (bruidsjurkfoto)....en ik en enkele van mijn collegas bij canon vroegen ons dan ook af waarom in hemelsnaam fuji zulke slechte voorbeeld fotos (waren er meerdere die niet bepaald fraai waren door overmatige moire) op de site neerzetten. Eerlijkheid? Stom? . Wie weet. Iig het is algemeen bekend dat de Fuji S2 erg veel moire heeft ivm de D100 en natuurlijk vooral de romige D60 plaatjes . Een afweging die voor mij juist verklaarde waarom de S2 ook zulke scherpe plaatjes maakt - een zwak afgesteld AA filter, net als bij de 1Ds.

Verders leunt deze meneer die in de PDF van allerlei statements maakt vooral op BEREKENINGEN .........en als iets ons heeft geleert dat berekeningen op 1 gebied slecht van toepassing zijn dan is het wel fotografie, en digicams niet uitgesloten. Foveon klonk zo mooi op papier...10 megapixels! 3 lagen! ..fantastisch de technologie die er achter foveon zit...maar de sensor kan geen hoge ISO's aan om maar een van de voorbeelden te noemen die je niet zou verwachten als juist elke kleur zijn eigen unieke laag met fotoreceptoren heeft.

Dus, alhoewel brilliant uitgezet op papier, kloppen een aantal berekeningen en conclusies die daar gemaakt worden niet met wat er in de realiteit door zowel individuen (mezelf, anderen op t internet / werk) als door de grote reviewsites wordt geconstateerd.

1+1 = 2 .

Hopelijk ben je iets wijzer geworden 0-)

[ Voor 4% gewijzigd door majic op 03-02-2003 22:19 ]

• majic
Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 17:46:
De E10 is geen nieuwe fiat panda maar ook geen renault Velsatis bijvoorbeeld.
Je gaat er met de E10 zeker wel op vooruit tov de Fuji. Wat misschien een optie is, is de Sony 717, ook een zeer goede camera met heel veel mogelijkheden. Blijf wel weg bij de Minolta dimage's 7 en 7i, ze lijken mooi en zijn betaalbaar maar er is een hoop ontevredenheid over, ook qua ruis. (no flame, gewoon veel gelezen erover en heb voor mijn E10 een Dimage 7 gehad)

Ik zie net op marktplaats een E10+FL40 flitser+128Mb memory voor 1100 euro, woont in Doetinchem.
Misschien is dat iets voor je?
I cant agree more on t he Dimages ....waarheid _/-\o_
Niet te vergeten slechte battery usage en lompe body :) Viewfinder is wel cool..dat ie naar zwartwit overgaat in nachtmodus (zie je flink meer)

Verders is de S717 niet mijn keus, maar t is zeker geen verkeerde camera...de nightshot functie is zelfs wel jaloezie-waardig te noemen. verders maakt ie mooie scherpe plaatjes ....alleen dat brakke sony memory stick...bah.

[ Voor 8% gewijzigd door majic op 03-02-2003 19:33 ]

Verwijderd

majic schreef op 03 February 2003 @ 19:31:
[...]

I cant agree more on t he Dimages ....waarheid _/-\o_
Niet te vergeten slechte battery usage en lompe body :) Viewfinder is wel cool..dat ie naar zwartwit overgaat in nachtmodus (zie je flink meer)

Verders is de S717 niet mijn keus, maar t is zeker geen verkeerde camera...de nightshot functie is zelfs wel jaloezie-waardig te noemen. verders maakt ie mooie scherpe plaatjes ....alleen dat brakke sony memory stick...bah.
Dimage in nachtmodus? hahahaha, die dingen stellen in daglicht niet eens scherp laat staan in het donker.
Ik hou niet van EVF's persoonlijk (traag,onnauwkeurig). Ik denk echter dat de 717 toch de aangewezen camera is voor topicstarter, hebben heel weinig ruis in schemer en donker. Verder kan de 717 standaard met memstecks omgaan van 128Mb en hoger. De E10/20 is in point- and shootmodus waardeloos. Verder staat de E10/20 bekend om de pittige "learning curve", oftewel veel tijd investeren om de camera te leren doorgronden. Heb ik ook gedaan en kan daarom zeggen dat de E10 meer kan dan de meesten denken, het is gewoon geen allemansvriendje.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 22:35 ]

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 22:27:
[...]

De E10/20 is in point- and shootmodus waardeloos. Verder staat de E10/20 bekend om de pittige "learning curve", oftewel veel tijd investeren om de camera te leren doorgronden. Heb ik ook gedaan en kan daarom zeggen dat de E10 meer kan dan de meesten denken, het is gewoon geen allemansvriendje.
alle tijd ..
en nooit te oud om te leren eh ;)

maar ik zal me eens verder gaan verdiepen in de Sony .. tnx

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 03 February 2003 @ 23:07:
[...]

alle tijd ..
en nooit te oud om te leren eh ;)

maar ik zal me eens verder gaan verdiepen in de Sony .. tnx
Ik denk dat het de perfecte cam voor jou is. In automodus goed maar je kunt ook manual werken ermee. De lens is ook van ongekende klasse.....en hij valt binnen jouw budget :)

Verwijderd

Waarom doe je niet de Nikon CP5700? Is behoorlijk geniale camera, kijk ander ff hier is een vergelijking tussen een paar prominente camera's...

• majic
Verwijderd schreef op 04 februari 2003 @ 21:00:
Waarom doe je niet de Nikon CP5700? Is behoorlijk geniale camera, kijk ander ff hier is een vergelijking tussen een paar prominente camera's...
Ik durf t bijna niet te zeggen..maarrre...*kuch* ...dat is niet zo'n beste camera voor je geld :X

Een goede vriend van me heeft dat toestel ook in een opwelling gekocht....en ik heb er ook veel mee geschoten......bediening is "akward", fotokwaliteit op hogere ISO's is erg slecht, ik was zelf niet te spreken over de performance van de lens, en de kleurwergave is ondermaats....en hij kost bijna 2x zoveel als de beter/gelijk presterende s602 dus. Kortom..wellicht niet de ideaale camera voor zn prijskaartje.

Was erg teleurgesteld over de fotos die ik van hem kreeg...en hij zelf ook, toen we eens samen fotos gingen vergelijken. Maarja...hij wou perse nikon ;...

Denk toch dat de 717 de beste keus is voor hem..scherpe lens, scherpe plaatjes met goede kleurweergave

Verwijderd

majic schreef op 05 februari 2003 @ 10:04:
[...]

Ik durf t bijna niet te zeggen..maarrre...*kuch* ...dat is niet zo'n beste camera voor je geld :X

Een goede vriend van me heeft dat toestel ook in een opwelling gekocht....en ik heb er ook veel mee geschoten......bediening is "akward", fotokwaliteit op hogere ISO's is erg slecht, ik was zelf niet te spreken over de performance van de lens, en de kleurwergave is ondermaats....en hij kost bijna 2x zoveel als de beter/gelijk presterende s602 dus. Kortom..wellicht niet de ideaale camera voor zn prijskaartje.

Was erg teleurgesteld over de fotos die ik van hem kreeg...en hij zelf ook, toen we eens samen fotos gingen vergelijken. Maarja...hij wou perse nikon ;...

Denk toch dat de 717 de beste keus is voor hem..scherpe lens, scherpe plaatjes met goede kleurweergave
neejoh, sony zuigt met die memorysticks enzo. Beetje chique mee doen met de rest, terwijl ze helemaal geen verstand hebben van camera's. Als je een Nikon koopt weet je ten minste zeker dat je er hebt een fabrikant die weet waar ie mee bezig is...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 10:06:
[...]

neejoh, sony zuigt met die memorysticks enzo. Beetje chique mee doen met de rest, terwijl ze helemaal geen verstand hebben van camera's. Als je een Nikon koopt weet je ten minste zeker dat je er hebt een fabrikant die weet waar ie mee bezig is...
Niet mee eens. De Sony is wel degelijk een HEEL ERG goede camera. Ik heb veel goede verhalen gelezen over dit apparaat en al veel SCHITTERENDE foto's gezien die ermee gemaakt zijn. Ik zou die Sony zeker boven de CP5700 verkiezen omdat ik daar wisselende verhalen over hoor. En om nu te zeggen dat Sony geen verstand van camera's heeft: waar is dat precies op gebaseerd? Omdat ze geen fotomerk zijn? Sony had voor de PS1 ook geen verstand van gameconsoles. Moet je eens zien hoe ze er nu voorstaan op dat gebied...
<P>
Wat WEL klote is aan Sony is die memorysticks. Dat was voor mij ook een van de redenen om die camera niet te nemen. Daar moet ik je dus gelijk in geven. Qua camera, functionaliteit en objectief is de Sony gewoon een geweldig ding vind ik.

• majic
Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 10:06:
[...]

Dat is inderdaad het grote nadeel...die memorysticks. Maar de Nikon 5700 is niet beter dan een fuji S602, behalve een iets hoger oplossend vermogen van de sensor - thats it..........en de 717 maakt prachtige plaatjes, goede scherpe lens, en duidelijke menustructuren / opties .de 717 ondersteund overigens ook het nieuwe memorystick formaat en je kan dus een stuk groter dan de beperkte 128mb van vroeger

• Luuk
  • Niet online
majic schreef op 05 February 2003 @ 13:27:
[...]

Dat is inderdaad het grote nadeel...die memorysticks. Maar de Nikon 5700 is niet beter dan een fuji S602, behalve een iets hoger oplossend vermogen van de sensor - thats it..........en de 717 maakt prachtige plaatjes, goede scherpe lens, en duidelijke menustructuren / opties .de 717 ondersteund overigens ook het nieuwe memorystick formaat en je kan dus een stuk groter dan de beperkte 128mb van vroeger
maar wat is nou zo klote aan een sony .. als ik de 717 zou kopen (á 1100 euro) dan wil er ook nog 4x 128MB aan memorysticks bij plus een 2de accu .. dat wordt dus weer een smak geld erbij :( ..

terwijl ik hier nog heb liggen: 4x 128MB Smartmedia en 12x 1800mAh GP's
dan dus liever een camera die hier mee werkt ..

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 05 februari 2003 @ 13:36:
[...]

maar wat is nou zo klote aan een sony .. als ik de 717 zou kopen (á 1100 euro) dan wil er ook nog 4x 128MB aan memorysticks bij plus een 2de accu .. dat wordt dus weer een smak geld erbij :( ..

Smartmedia vindt je niet meer in de "nieuwste" betere camera's. Je kunt natuurlijk ook de kaartjes en accu's proberen te verkopen.....of gaan voor de Fuji S602, is helemaal geen verkeerde camera en goed betaalbaar.
Edit/ zat ff review van de 602 te lezen, brakke focus in "low light" dus misschien niet super voor jouw doelstelling....

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 13:51 ]

• Firecow

Firecow

worldofnature.nl

nou kijk eens aan g phreak
een e10 voor 800 eurotjes....

http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=14650

• Mooody

Mooody

elmoody

"...wegens aankoop E-20"

wat een grapjas :)

Verwijderd

Mooooody schreef op 05 February 2003 @ 14:30:
[...]

"...wegens aankoop E-20"

wat een grapjas :)
Je hebt figuren die dat echt doen.......en later spijt krijgen en hun E10 weer willen hebben.

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 05 februari 2003 @ 14:33:
[...]

Je hebt figuren die dat echt doen.......en later spijt krijgen en hun E10 weer willen hebben.
nee, maar als ik een E-10 een tijdje zou hebben gehad, zou ik niet zo'n kleine stap voorwaarts (of zelfs achterwaarts) willen maken, terwijl je er wel weer honderden euro's voor bij moet leggen...

Verwijderd

Volgens mij heeft topicstarter een bod gedaan op die E10 van 800 euro. Dit is echter een belgisch toestel en reken maar dat Olympus Nederland die niet repareert in geval van evt. garantie.

• miekol
  • Laatst online: 22-02 12:18

miekol

erm

Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 16:39:
Volgens mij heeft topicstarter een bod gedaan op die E10 van 800 euro. Dit is echter een belgisch toestel en reken maar dat Olympus Nederland die niet repareert in geval van evt. garantie.
Is Olympus net zo erg als Nikon dan?

Verwijderd

miekol schreef op 05 februari 2003 @ 16:45:
[...]
Is Olympus net zo erg als Nikon dan?
Olympus is misschien nog wel erger.....

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 16:39:
heb nog geen bod gedaan hoor ;)
alleen ff paar dingetjes gevraagd aan die gast

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 05 februari 2003 @ 16:53:
[...]

heb nog geen bod gedaan hoor ;)
alleen ff paar dingetjes gevraagd aan die gast
Kijk je wel uit met wat je doet. Je mag mijn E10 ook kopen, zit nog NL garantie op.
Ik wil eventueel jouw camera wel overkopen.

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 18:40:
[...]

Kijk je wel uit met wat je doet. Je mag mijn E10 ook kopen, zit nog NL garantie op.
Ik wil eventueel jouw camera wel overkopen.
wat vraag je voor jouw E-10 (eventueel met flitser?)
misschien dat we wat kunnen regelen.. ?

mijn 2800z is een half jaar oud + alle boekjes, doos, bonnetje, als nieuw

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 05 February 2003 @ 18:46:
[...]

wat vraag je voor jouw E-10 (eventueel met flitser?)
misschien dat we wat kunnen regelen..

mijn 2800z is pas een half jaar oud + alle boekjes, doos, bonnetje, als nieuw
Voor mijn flitser + accugrip heb ik al een gegadigde. Mijn E10 is van 30 mei 2002, ook als nieuw met 62mm UV filter, doos etc. Aangezien dat je al een berg SM kaartjes heb kan ik er een 128Mb CF kaartje bijdoen. Mail me maar......

• majic
G-PHREAK schreef op 05 February 2003 @ 13:36:
[...]

opvolger van fuji s2 - 6 mpixels fysiek, 12 mpixels superccd resolutie....alle pluspunten van de s602 + meer zoombereik hoogstwaarschijnlijk .....onder de 1000 euro,.....rond de PMA. Alleen die 4 smartmedia kaarten weet ik niet of ze die nog pakken...:) wellicht t overwegen waard om nog die paar weekjes te wachten, PMA wordt VEEEL ge-announced

• Luuk
  • Niet online
majic schreef op 06 februari 2003 @ 14:53:
[...]

opvolger van fuji s2 - 6 mpixels fysiek, 12 mpixels superccd resolutie....alle pluspunten van de s602 + meer zoombereik hoogstwaarschijnlijk .....onder de 1000 euro,.....rond de PMA. Alleen die 4 smartmedia kaarten weet ik niet of ze die nog pakken...:) wellicht t overwegen waard om nog die paar weekjes te wachten, PMA wordt VEEEL ge-announced
wat is PMA?? :)

• miekol

miekol

erm

Grote fotobeurs in Maart dit jaar. Worden waarschijnlijk heleboel leuke nieuwe camera's geintroduceerd daar :)

• Firecow

Firecow

worldofnature.nl

pma in nederland of in het buitenland ?

Verwijderd

net ff binnenfoto's gemaakt. Moet toch wel zeggen dat een E10 met FL40 flitser beter is dan een D30 met 420 EX flitser. Ik weet niet of ik mijn E10 nog wel wil verkopen.......blijft een beest van een camera :)

• miekol

miekol

erm

Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 17:50:
net ff binnenfoto's gemaakt. Moet toch wel zeggen dat een E10 met FL40 flitser beter is dan een D30 met 420 EX flitser. Ik weet niet of ik mijn E10 nog wel wil verkopen.......blijft een beest van een camera :)
Koop een Metz 54 :+ hoef je niet meer FEL te gebruiken icm met E-TTL :)

• pruiter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:11
Firecow schreef op 06 February 2003 @ 21:19:
pma in nederland of in het buitenland ?
Las Vegas

http://pma2003.pmai.org/

Verwijderd

miekol schreef op 07 February 2003 @ 18:42:
[...]
Koop een Metz 54 :+ hoef je niet meer FEL te gebruiken icm met E-TTL :)
is ook weer 300 euro maar het overdenken waard.

• Erry

Erry

Soms camera, soms stereo

Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 17:50:
Wat gaat er dan niet goed met de combo D30-420 EX?

Ik ben namelijk juist uitermate tevreden met mijn D60-550EX combinatie.

Verwijderd

Ik ben er prima tevreden mee. Mooie foto's en houdt lekker vast. Ik had een compact Nikon cameraatje en dat was gewoon echt te min...
Pagina: 1 2 Laatste