• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ik ben van plan binnen nu en een paar maanden een nieuwe digicam aan te schaffen..

nu viel mijn oog op de Olympus E-10, zijn er hier mensen met ervaringen met deze camera?

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

lijkt me wel een leuke cam aangezien er veel extra dingen voor de lens te koop zijn :)
alleen de max sluitertijd van 1/640ste lijkt me een beetje kort ?

Canon EOS 80D En wat glaswerk

• Luuk
  • Niet online
dat vond ik ook al iets kort idd..
Manual exposure: shutter speed; bulb (up to 30 sec.), 8 sec. - 1/640 sec
het gaat trouwens om deze cam:

Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/e10/e10_front_angle_shade2.jpg

[edit] deze camere is 3 jaar geleden al geintroduceerd .. misschien een beter idee om voor bijvoorbeeld een Finepix 602zoom te gaan?

[ Voor 23% gewijzigd door Luuk op 15-01-2003 13:18 ]

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:01

vanDaal

-ismeereentje

Dat model is wel al meer dan 2 jaar oud. Dus tweedehands voor een leuk prijsje is wel een goed idee, maar anders lijkt het me zonde en zou ik eerder voor de Olympus E-20 gaan.

Verwijderd

Ik heb de E-10 zien liggen voor 1299 euro. Het is een beetje achterhaald model inderdaad.
Olympus heeft tegenwoordig compact camera's die betere foto's maken dan de E-10.
De E-20 is wel weer leuk maar dan zit je alweer boven de 2000 euro....

• Luuk
  • Niet online
vanDaal schreef op 15 januari 2003 @ 13:20:
Dat model is wel al meer dan 2 jaar oud. Dus tweedehands voor een leuk prijsje is wel een goed idee, maar anders lijkt het me zonde en zou ik eerder voor de Olympus E-20 gaan.
de E-20 is wel weer gelijk een stuk duurder ..

de E-10 staat in de pricewatch voor rond de 1100 euro

Verwijderd

Overigens zou ik ook niet voor die finepix gaan hoor. Die is maar 3MPixel namelijk.
Okee hij blaast het op naar 6MPixel maar dat is natuurlijk nep.
In dezelfde range heb je de volgende goede cams:

- Nikon Coolpix 5700
- Sony F717
- Olympus C5050z (maakt ZEKER betere foto's dan de E10)
- Minolta Dimage 7(H)i

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Kheb em zelf gebruikt, hij's erg fijn en een stuk beter dan bijv. Powershot g2/g3, maar jis natuurlijk niet goedkoop...
Btw, z'n grotere broertje is nog iets beter :)
Maar ook een stuk duurder :)

Met die sluitertijd valt t wel mee, hoor, t is een aardig apparaat :)

btw, kheb ook een c50zoom van olympus en die foto's zijn ECHT niet beter dan die van de E10, tis misschien wel achterhaald, maa rik vond de foto's mooier dan die van de G2 ieg, waar ik ook mee gewerkt heb :)
Dus dat van dat de compacts beter zijn dan die E10, nee...

[ Voor 35% gewijzigd door Okyah op 15-01-2003 13:29 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Verwijderd

Okyah schreef op 15 januari 2003 @ 13:27:
Kheb em zelf gebruikt, hij's erg fijn en een stuk beter dan bijv. Powershot g2/g3, maar jis natuurlijk niet goedkoop...
Btw, z'n grotere broertje is nog iets beter :)
Maar ook een stuk duurder :)

Met die sluitertijd valt t wel mee, hoor, t is een aardig apparaat :)

btw, kheb ook een c50zoom van olympus en die foto's zijn ECHT niet beter dan die van de E10, tis misschien wel achterhaald, maa rik vond de foto's mooier dan die van de G2 ieg, waar ik ook mee gewerkt heb :)
Dus dat van dat de compacts beter zijn dan die E10, nee...
Ik heb het dan ook over de C5050 en niet de C50 ...
Met de Nikon, Sony of Minolta die ik noemde maak je ook betere foto's.
Heb dit ook al op diverse reviewsites gelezen trouwens...

• Luuk
  • Niet online
weet iemand zo een leuke tweedehands site/winkel ofzo? waar ze dit soort cams te koop aanbieden?

2dehands.nl en marktplaats.nl bieden niet veel

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 15 January 2003 @ 13:53:
weet iemand zo een leuke tweedehands site/winkel ofzo? waar ze dit soort cams te koop aanbieden?

2dehands.nl en marktplaats.nl bieden niet veel
Kijk eens op belgiumdigital.com en dan hier bv. http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=13453
Daar wordt er een aangebiden met grip en flitser.

Er worden toch wel veel E10's verkocht voor behoorlijk redelijke prijzen. De 1/640 is een nadeel maar het zijn toch bere mooie camera's en de alu body is super stevig.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 14:00:
[...]

Kijk eens op belgiumdigital.com en dan hier bv. http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=13453
Daar wordt er een aangebiden met grip en flitser.

Er worden toch wel veel E10's verkocht voor behoorlijk redelijke prijzen. De 1/640 is een nadeel maar het zijn toch bere mooie camera's en de alu body is super stevig.
Da's dus mijn E10 :) Over de E10/E20, de E20 is (nog) trager met wegschrijven van foto's dus geen aanrader voor veel mensen.
Verder heb ik de accugrip met extra accu en de FL40 flitser en ik kan je zeggen dat dat duur spul is maar je wilt niet zonder. Op 1 accu zo'n 700-800 foto's.
Een C5050 is goed maar voor de "echte" fotograaf is de E serie beter, vooral door de handmatige zoom, en weinig naar de menu's om een setting te veranderen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 16:28 ]

• Luuk
  • Niet online
moeilijk hoor..

want het lijkt me echt een fijne camera.. ziet er mooi solide uit .. je hebt met deze tenminste een 'echte' camera in je handen ..

maar inderdaad, het is al een ouder model natuurlijk en in die jaren dat ie op de markt is heeft de techniek niet stilgestaan ..

en voor dit bedrag doe ik liever geen 'miskoop' :)

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 15 januari 2003 @ 16:34:
moeilijk hoor..

want het lijkt me echt een fijne camera.. ziet er mooi solide uit .. je hebt met deze tenminste een 'echte' camera in je handen ..

maar inderdaad, het is al een ouder model natuurlijk en in die jaren dat ie op de markt is heeft de techniek niet stilgestaan ..

en voor dit bedrag doe ik liever geen 'miskoop' :)
Vooruitgang is niet altijd verbetering hoor. Neem de lens: 35-140mm in kleinbeeldformaat met een lichtsterkte van 2-2.4, daar kan zelfs de duurste analoge zoomlens niet tegenop. Ik heb lang getwijfeld om mijn E10 te verkopen omdat de EOS D30/D60 op verschillende punten slechter is. Voorbeelden: slechte AF in weinig licht, beroerd filtsmeetsysteem (E-TTL) en de E10/20 geven "echtere kleuren". De D30 doet het voor mij goed met mijn studioflitsers en zijn vrijwel ruisvrij bij hoge ISO's. Uiteraard is het ook heerlijk om verschillende lenzen te kunnen gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 16:53 ]

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 16:47:
[...]

Vooruitgang is niet altijd verbetering hoor. Neem de lens: 35-140mm in kleinbeeldformaat met een lichtsterkte van 2-2.4, daar kan zelfs de duurste analoge zoomlens niet tegenop. Ik heb lang getwijfeld om mijn E10 te verkopen omdat de EOS D30/D60 op verschillende punten slechter is. Voorbeelden: slechte AF in weinig licht, beroerd filtsmeetsysteem (E-TTL) en de E10/20 geven "echtere kleuren". De D30 doet het voor mij goed met mijn studioflitsers en zijn vrijwel ruisvrij bij hoge ISO's. Uiteraard is het ook heerlijk om verschillende lenzen te kunnen gebruiken.
aangezien jij deze camera hebt/had,

zou je een aantal echte + en - munten kunnen opnoemen van deze cam??

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 15 January 2003 @ 17:07:
[...]

aangezien jij deze camera hebt/had,

zou je een aantal echte + en - munten kunnen opnoemen van deze cam??
Ik heb m nog.
+
Lichtsterke lens met handmatige zoom
"snel" te bedienen, vrijwel geen shutterlag
2 soorten opslagmedia tegelijkertijd (SM en CF)
Neutrale kleuren
Ligt goed in de hand, niet te licht en niet te zwaar.
Foto's op 2Mpix (1600x1200) perfect af te drukken op A4 (deze stand gebruikte ik dus altijd)
Pixelmapping
Ir afstandsbediening
Aansluiting voor studioflitsers

-
Ruis bij hogere iso's
Traag wegschrijven naar media
Beperkte sluitertijd al heb ik daar nooit hinder van ondervonden.
Scherpte/diepte wel heel erg scherp. Iemand heeft ooit een berekend dat de scherptediepte op f2 overeenkomt met f8 op een spiegelreflex.
Te groot om in je zak te steken :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 17:20 ]

• Luuk
  • Niet online
*schop* :)

hrm ik ben er nog steeds niet uit .. wat mij zo aantrekt aan de E-10 is zijn zware 'SLR like' body.. dat vind je bij geen enkele andere cam in die prijsklasse .. maar aan de andere kant vind ik de foto's iets ruisig allemaal ..

owja.. het oog wil ook wat, dus ik koop géén c5050.. :)

Verwijderd

Ik zou zeker geen E10 kopen. Het is een achterhaald apparaat. Ik denk dat een Canon G3 betere foto's maakt en die kost honderden euro's minder. (om maar een alternatief te bieden voor de C5050 die net als de E10 4MPixel is)

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 January 2003 @ 19:17:
Ik zou zeker geen E10 kopen. Het is een achterhaald apparaat. Ik denk dat een Canon G3 betere foto's maakt en die kost honderden euro's minder. (om maar een alternatief te bieden voor de C5050 die net als de E10 4MPixel is)
hij is misschien al wat ouder ..maar maakt mooiere foto's dan de c5050 vind ik..!

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 30 januari 2003 @ 19:45:
[...]

hij is misschien al wat ouder ..maar maakt mooiere foto's dan de c5050 vind ik..!
Tja als jij dat vindt dan koop je gewoon een E10 :)
Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen maar goed.

Verwijderd

Ik begrijp van Rob dat ie een grote scherpte diepte heeft, zoals elke compacte digicam. Dit is het gevolg van een klein CCD. Als je dat zo leest lijkt het niet zo vreselijk, maar een goed gebruik van DOF geeft je foto vaak nét dat extra beetje wat het onderscheidt van de rest. Ik zou door sparen en voor een D-30 gaan, omdat je dan een normaal brandpuntsafstand hebt, en je dus ook andere lenzen kunt gaan aanschaffen....

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 19:52:
Ik begrijp van Rob dat ie een grote scherpte diepte heeft, zoals elke compacte digicam. Dit is het gevolg van een klein CCD. Als je dat zo leest lijkt het niet zo vreselijk, maar een goed gebruik van DOF geeft je foto vaak nét dat extra beetje wat het onderscheidt van de rest. Ik zou door sparen en voor een D-30 gaan, omdat je dan een normaal brandpuntsafstand hebt, en je dus ook andere lenzen kunt gaan aanschaffen....
een D30 is gelijk weer 3x zo duur .. dat is nou net niet de bedoeling eigenlijk .. :)

Verwijderd

Kijk hier even:

http://www.steves-digicams.com/e10_samples.html

Dat is met de G3, C5050, Dimage 7i, Coolpix 5000 etc. etc. wel te verbeteren hoor. Maar volgens mij geil jij gewoon op het feit dat het ding eruit ziet als een kanon, is dat niet een klein beetje zo? :P

Verwijderd

http://www.dpreview.com/gallery/olympuse10_samples/

je kan beter hier ff kijken, in plaats van bij die gekke steve die niet eens hoe je een camera moet vasthouden :Y)

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 19:56:
Kijk hier even:

http://www.steves-digicams.com/e10_samples.html

Dat is met de G3, C5050, Dimage 7i, Coolpix 5000 etc. etc. wel te verbeteren hoor. Maar volgens mij geil jij gewoon op het feit dat het ding eruit ziet als een kanon, is dat niet een klein beetje zo? :P
op geilen is een groot woord.. :) maar ik vind hem erg idd erg relaxed uitzien ja.. beter dan al die 'kleine' cammetjes

Verwijderd

Heheh nou you gotta give it to him: die M&M's zijn cute! ;)

Maar serieus: ik heb even gekeken en sorry ik heb hier echt totaal niet het gevoel van: aha, we hebben hier duidelijk met een SLR te maken! Integendeel. Ik vind het echt geen hol beter dan wat ik zelf schiet. Maar goed als anderen het er wel in zien... vind jij het wel geweldig, Aerodynamic?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 January 2003 @ 20:05:
Heheh nou you gotta give it to him: die M&M's zijn cute! ;)

Maar serieus: ik heb even gekeken en sorry ik heb hier echt totaal niet het gevoel van: aha, we hebben hier duidelijk met een SLR te maken! Integendeel. Ik vind het echt geen hol beter dan wat ik zelf schiet. Maar goed als anderen het er wel in zien... vind jij het wel geweldig, Aerodynamic?
Ik geil een beetje op hoe die eruit ziet :D

edit/ nee ff serieus hij maakt mooie foto's, hij meet het licht mooi en de foto's zien er goed uit. Alleen begin ik serieus een heel grote ruis-fobie te krijgen, en ik zie het ook terug bij de E-10, de CCD's van olympus zijn niet zo heel erg ruisvast...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 20:08 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 20:06:
[...]

Ik geil een beetje op hoe die eruit ziet :D

edit/ nee ff serieus hij maakt mooie foto's, hij meet het licht mooi en de foto's zijn er goed uit. Alleen begin ik serieus een heel grote ruis-fobie te krijgen, en ik zie het ook terug bij de E-10, de CCD's van olympus zijn niet zo heel erg ruisvast...
Heb je al gekeken in het C5050 topic? Ik heb nog een tegenbod gepost op die babyfoto :)

En over dat uiterlijk: Ach kijk, hij geeft een stuk hardere klap als je hem over een jaar of drie bij het grofvuil smijt, dat is zeker ;)

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 20:09:
[...]

Heb je al gekeken in het C5050 topic? Ik heb nog een tegenbod gepost op die babyfoto :)

En over dat uiterlijk: Ach kijk, hij geeft een stuk hardere klap als je hem over een jaar of drie bij het grofvuil smijt, dat is zeker ;)
waarom zou je zo'n camera na 3 jaar wegdoen..? omdat je dan zo nodig een 10 megpix moet hebben :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 20:09:
[...]

Nee begrijp me niet verkeerd, die C5050 zal best een prima ding zijn. Maar als ik nu 1000 euro zzou krijgen voor een digicam, zou ik die nooit uitzoeken......echt veel te veel ruis....

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 30 januari 2003 @ 20:11:
[...]

waarom zou je zo'n camera na 3 jaar wegdoen..? omdat je dan zo nodig een 10 megpix moet hebben :?
Ik heb mijne nu een half jaar en ik wil al een nieuwe ;(. Maar dat is een fotografen-tik heb ik begrepen :D

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 30 January 2003 @ 20:11:
[...]

Laat ik het zo stellen: over 3 jaar weet ik niet of ik mijn cam weg doe. Ik weet wel dat ik dan een nieuwe zal hebben. Zeker weten.

Verwijderd

Je leert een E10 pas waarderen als je m hebt. Bij deze nodig ik mijn plaatsgenoot Aerodynamic uit om een keer uitgebreid met mijn E10 te spelen. Hij kan dan een eerlijke reactie geven.
Dan las ik nog iets over de Dimage 7i, nou, dat is speelgoed vergeleken met de E10.
De E10 in P-mode is idd hetzelfde als een ....... (vul zelf maar in) maar als je meer handmatige settings gaat gebruiken komt ie pas los. Het is dus een camera voor de gevorderde amateur.
Er zijn punten waar mijn E10 beter is dan een D30/60.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 21:33:
Je leert een E10 pas waarderen als je m hebt. Bij deze nodig ik mijn plaatsgenoot Aerodynamic uit om een keer uitgebreid met mijn E10 te spelen. Hij kan dan een eerlijke reactie geven.
Dan las ik nog iets over de Dimage 7i, nou, dat is speelgoed vergeleken met de E10.
De E10 in P-mode is idd hetzelfde als een ....... (vul zelf maar in) maar als je meer handmatige settings gaat gebruiken komt ie pas los. Het is dus een camera voor de gevorderde amateur.
Ik ben vereerd :>

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 19:52:
Is waar maar..........je zit met de 1.6x multiplier dus voor een groothoeklens ben je een vermogen kwijt. Veel Dxx hebben last van blurry foto's met lichtsterke lenzen omdat de AF sensoren niet zo nauwkeurig afgesteld zijn. Pas bij f4 worden ze scherp (terwijl het een 1.8 of 2.8 lens is).
Het Canon E-TTL flitssysteem is moeilijk en als je het niet beheerst ook onnauwkeurig.
De sluiter is vaak na 25000 foto's aan vervanging toe.
Brakke AF in lowlight.
Bij gebruik van studioflitsers maar tot 1/250s te gebruiken (de E10 gaat gewoon tot 1/640s)

Verwijderd

Je mag m een paar dagen lenen als je wilt, als je maar voorzichtig bent ermee.
Dit is m in volle glorie :)
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/robbroek/olympus.JPG

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 21:48 ]

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 January 2003 @ 21:33:
rob, zou jij vandaag de dag wéér deze camera kopen als je 1200 euro te besteden had,..? of zou je voor een andere gaan in deze prijsklasse ..

ik vraag me af of deze camera het nog wel waard is idd.. ik zie namelijk best veel ruis in de gemiddelde E-10 foto..

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 30 January 2003 @ 21:42:
[...]

rob, zou jij vandaag de dag wéér deze camera kopen als je 1200 euro te besteden had,..? of zou je voor een andere gaan in deze prijsklasse ..

ik vraag me af of deze camera het nog wel waard is idd.. ik zie namelijk best veel ruis in de gemiddelde E-10 foto..
In geval van 1200 euro zou ik of de Sony 717 kopen of de E10. Ruis op de monitor zie je niet in afdrukken, zwaar overhyped item die ruis.
Op korte termijn kan Aerodynamic een soort review schrijven als hij dat wil.
Waarom Aerodynamic? Omdat hij met zijn c4000 betere foto's maakt dan vele anderen met een duurdere camera.
De beste camera is slecht als er geen goede fotograaf achter staat.....

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 21:53 ]

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 21:46:
[...]

In geval van 1200 euro zou ik of de Sony 717 kopen of de E10. Ruis op de monitor zie je niet in afdrukken, zwaar overhyped item die ruis.
aan de Sony 717 heb ik ook gedacht maar dan zit je weer met die kl*te memory sticks.. :(

is de E-10 erg traag met wegschrijven van foto's of valt dit in de praktijk wel mee..??
heb je trouwens nog meer pics van je e-10?? :9

ik kijk uit naar de review van Aerodynamic 8) :P

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

[...]

Waarom Aerodynamic? Omdat hij met zijn c4000 betere foto's maakt dan vele anderen met een duurdere camera.
voor 1200 euro komt de Nikon 5700 ook wel binnen bereik...

die is dan nog aantrekkelijker...

of doe anders ff normaal en koop een G3 :P

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 January 2003 @ 21:46:
[...]

haha, ik voel me hier vereerd hé! Ik word hier gezien als een held, niet overdrijven hè! Er zijn nog vele (andere) goede fotografen hier op GoT

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 30 januari 2003 @ 21:54:
[...]

aan de Sony 717 heb ik ook gedacht maar dan zit je weer met die kl*te memory sticks.. :(

is de E-10 erg traag met wegschrijven van foto's of valt dit in de praktijk wel mee..??
heb je trouwens nog meer pics van je e-10?? :9

ik kijk uit naar de review van Aerodynamic 8) :P
Ik ben weleens tegen het trage wegschrijven aangelopen maar dat was of op een bedrijfsfeest of tijdens studiowerkzaamheden. Ik heb nl. een complete studioflitsset thuis.
Voor het gewone werk merk je weinig van dat wegschrijven.
Ik heb wel meer foto's van E10 werk , zal eerdaags wel wat posten. Ik doe echter meer "modellenwerk" dan landschappen en macro's.
Er staat wel wat op http://community.webshots.com/user/robbroek
Dat zijn echter foto's van de E10, D30 en mijn (ex) E100RS, vaak probeersels.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 22:02 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 21:56:
[...]

haha, ik voel me hier vereerd hé! Ik word hier gezien als een held, niet overdrijven hè! Er zijn nog vele (andere) goede fotografen hier op GoT
zijn er zeker ook wel maar ik had het over het algemeen op internet.
Vooral beginners die een Canon 1Ds kopen en maar klagen over die "klote" camera. Zijn er een hoop van (kijk maar op dpreview)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 January 2003 @ 22:01:
[...]

zijn er zeker ook wel maar ik had het over het algemeen op internet.
Vooral beginners die een Canon 1Ds kopen en maar klagen over die "klote" camera. Zijn er een hoop van (kijk maar op dpreview)
een beginner die een canon 1ds koopt!! :o woei!!! was ik maar zo'n beginner :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 January 2003 @ 22:04:
[...]

een beginner die een canon 1ds koopt!! :o woei!!! was ik maar zo'n beginner :D
tja......ik ben blij met wat ik heb. Wanneer spreken we af? Die E10 staat hier toch maar te staan. Verkoop m later wel een keer. Zitten 2 accu's bij die goed zijn voor ong. 800 foto's per accu(lading). Verder nog een leuke handleiding van 200 pagina's })

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 January 2003 @ 22:08:
[...]

tja......ik ben blij met wat ik heb. Wanneer spreken we af? Die E10 staat hier toch maar te staan. Verkoop m later wel een keer. Zitten 2 accu's bij die goed zijn voor ong. 800 foto's per accu(lading). Verder nog een leuke handleiding van 200 pagina's })
hehe, zoals ik zal zei, ik heb het nu beetje druk met examens, maar na mn examenweek spreek ik graag af, ik laat het je nog weten!

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 22:08:
[...]

800 foto's per accu??
lijkt me iets overdreven, dat zijn ruim 4 kaarten van 256mb vol :)

ik snap ook niet wat de mensen hier in de E10 zien...
ik ga nu ff mijn mening geven in de hoop dat andere mensen hier iets aan hebben...

ik heb de E10 ook een paar keer gebruikt (op stage) en ik vond 'm echt supertraag (5 tot 8 sec. wachten na elke foto is normaal)
zelfs als je een gemaakte foto wil zien, moet je al 5 sec wachten...

de beeldkwaliteit is ook niet meer te vergelijken met een simpele 3mp camera van nu....ik overdrijf niet als ik zeg dat de A40 van mijn vader merkbaar betere foto's maakt...

ik weet niet of jullie het weten, maar de E10 kwam in augustus 2000 al op de markt, dus hij is ruim 2,5 jaar oud!! de techniek is ondertussen met sprongen vooruit gegaan...voor veel minder geld heb je gewoon een veel betere camera, punt!

ik wil wel graag weten wat nou precies hun motivatie is achter het kopen van de E10...
natuurlijk gaat dit niet over de mensen die al een tijdje de E10 hebben...

[ Voor 19% gewijzigd door Mooody op 30-01-2003 22:46 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Mooooody schreef op 30 January 2003 @ 22:41:
[...]

800 foto's per accu??
lijkt me iets overdreven, dat zijn ruim 4 kaarten van 256mb vol :)

ik snap ook niet wat de mensen hier in de E10 zien...
ik ga nu ff mijn mening geven in de hoop dat andere mensen hier iets aan hebben...

ik heb de E10 ook een paar keer gebruikt (op stage) en ik vond 'm echt supertraag (5 tot 8 sec. wachten na elke foto is normaal)
zelfs als je een gemaakte foto wil zien, moet je al 5 sec wachten...

de beeldkwaliteit is ook niet meer te vergelijken met een simpele 3mp camera van nu....ik overdrijf niet als ik zeg dat de A40 van mijn vader merkbaar betere foto's maakt...
Het verschil tussen paar keer gebruiken en de camera goed kennen is groot, een A40 (hebben we ook gehad) haalt het bij lange na niet. Die 800 foto's zijn niet overdreven, ik praat over een dedicated accu (in de grip), niet over een setje AA's.
5 tot 8 seconden wachten na een foto? Onmogelijk, het wachten begint pas na 4 foto's als de buffer volzit. Over terugkijken van foto's, daar heb je gelijk in.
2.5 jaar oud? Techniek met sprongen vooruit? Tja, het is hoe je het bekijkt. Een goede fotograaf maakt met een camera uit de jaren 70 nog net zulke goede foto's als met de dikste spiegelreflex. De lens van de meeste doorsnee digicams (canon A40 etc) haalt het niet bij die van een E10. Da's hetzelfde als het verschil tussen een gewoon analoog huis-tuin en keuken toestel en een spiegelreflex. Waarom denk je dat Nikon en Canon high-end lenzen maken van 1600 euro en meer...
De lens van de E10/20 is een zoomlens met f2-f2.4, dat zou in de analoge wereld onbetaalbaar zijn....

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 22:54 ]

Verwijderd

[...]

Dit zijn ZEER ware woorden! Ook goed dat je dat punt over die ruis nog eens noemt.
Nog een andere vraag aan jou: Zie ik daar een Olympus FL40 flitser op je E10 zitten? Zo ja: is dat wat? Hij kost ruim 500 euro en dat is nogal een mep geld. Ik zit er wel aan te denken maar ik wil wel eens van iemand horen hoe ie is. Heb je foto's die ermee gemaakt zijn?

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 22:45:
[...]

Het verschil tussen paar keer gebruiken en de camera goed kennen is groot, een A40 (hebben we ook gehad) haalt het bij lange na niet. Die 800 foto's zijn niet overdreven, ik praat over een dedicated accu (in de grip), niet over een setje AA's.
5 tot 8 seconden wachten na een foto? Onmogelijk, het wachten begint pas na 4 foto's als de buffer volzit. Over terugkijken van foto's, daar heb je gelijk in.
ok, maar gevoelsmatig vond ik de E10 erg traag...en dat is-ie ook volgens de standaarden van nu...

op hoogste jpeg-kwaliteit moet ik toch echt enkele seconden wachten, voordat ik de volgende foto kon nemen... (misschien instelling verkeerd???)

maar het is gewoon een feit dat zo'n camera geen 1200 euro meer waard is (excl. geheugen, accu's e.d.)
voor de helft heb je al camera's die 'm op beeldkwaliteit en snelheid er makkelijk uittrekken en voor hetzelfde bedrag heb je camera's als de F717, Nikon 5700 en G3 die toch meer bieden...

[ Voor 18% gewijzigd door Mooody op 30-01-2003 22:56 ]

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
G-PHREAK schreef op 15 januari 2003 @ 12:24:
ik ben van plan binnen nu en een paar maanden een nieuwe digicam aan te schaffen..

nu viel mijn oog op de Olympus E-10, zijn er hier mensen met ervaringen met deze camera?
Dont do it.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 22:53:
[...]

Dit zijn ZEER ware woorden! Ook goed dat je dat punt over die ruis nog eens noemt.
Nog een andere vraag aan jou: Zie ik daar een Olympus FL40 flitser op je E10 zitten? Zo ja: is dat wat? Hij kost ruim 500 euro en dat is nogal een mep geld. Ik zit er wel aan te denken maar ik wil wel eens van iemand horen hoe ie is. Heb je foto's die ermee gemaakt zijn?
De FL40 is iets van 350 euro nu. De foto's van het sinterklaasfeest en die van ilona zijn ermee gemaakt (op webshots)

Verwijderd

lekker informatief en niet iedereen kan of wil een S2 kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 23:08 ]

Verwijderd

Mooooody schreef op 30 januari 2003 @ 22:53:
[...]

ok, maar gevoelsmatig vond ik de E10 erg traag...en dat is-ie ook volgens de standaarden van nu...

op hoogste jpeg-kwaliteit moet ik toch echt enkele seconden wachten, voordat ik de volgende foto kon nemen... (misschien instelling verkeerd???)

maar het is gewoon een feit dat zo'n camera geen 1200 euro meer waard is (excl. geheugen, accu's e.d.)
voor de helft heb je al camera's die 'm op beeldkwaliteit en snelheid er makkelijk uittrekken en voor hetzelfde bedrag heb je camera's als de F717, Nikon 5700 en G3 die toch meer bieden...
en het nadeel van die 3 camera's is de verschrikkelijk trage zoom en focus vergeleken met de E10. Verder hoef je bij de E10 niet door 100 menu's heen om een setting te wijzigen.
Ik denk dat je toch een foute setting had. De E10 wordt pas na 4 foto's achterelkaar traag want dan gaat ie alles wegschrijven. In gewoon tempo merk je het niet eens omdat ie dan wegschrijft en je tegelijkertijd de volgende fot kan maken, heeft alles te maken met of de buffer vol zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 23:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 22:56:
[...]

De FL40 is iets van 350 euro nu. De foto's van het sinterklaasfeest en die van ilona zijn ermee gemaakt (op webshots)
URL?

Verwijderd

http://community.webshots.com/user/robbroek

zijn geen superbewerkte foto's. Sinterklaasfeest was in het Congresgebouw onder zeer slechte belichting.
Alles gamaakt in 1600x1200 dus op zeg maar 2 megapixel ipv. 4. Ik heb zelfs nog nooit in RAW gefotografeerd :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 23:12 ]

• Luuk
  • Niet online
argh.. nu begin ik helemáál te twijfelen ..
maar een g3 ofzo wil ik niet .. das echt een cam voor de gemiddelde huisvader vind ik :+

ik wil gewoon iets hebben wat in de buurt komt van een spiegelreflex.. (ben EOS500 gewend) :)

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 30 januari 2003 @ 23:07:
maar een g3 ofzo wil ik niet .. das echt een cam voor de gemiddelde huisvader vind ik :+

ik wil gewoon iets hebben wat in de buurt komt van een spiegelreflex.. (ben EOS500 gewend) :)
Een gemiddelde huisvader heeft echt geen G3 hoor, eerder een Trust :)

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 23:10:
[...]

Een gemiddelde huisvader heeft echt geen G3 hoor, eerder een Trust :)
you've got a point here.. ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 January 2003 @ 23:04:
[...]

http://community.webshots.com/user/robbroek

zijn geen superbewerkte foto's. Sinterklaasfeest was in het Congresgebouw onder zeer slechte belichting.
Alles gamaakt in 1600x1200 dus op zeg maar 2 megapixel ipv. 4. Ik heb zelfs nog nooit in RAW gefotografeerd :)
Dat ziet er goed uit! Om maar in Idols termen te spreken: Ik ben enorm enthousiast!

Dat is echt 600x beter dan de foto's van de promotie van mijn zwager die ik zo goed of zo kwaad als het ging heb gemaakt zonder zo'n goeie flitser...

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 30 januari 2003 @ 23:12:
[...]

you've got a point here.. ;)
Als je echt het spiegelreflex gevoel wilt hebben voor een redelijke prijs, neem een E10. Daarna kun je verder kijken. Ik heb mijn D30 2e hands gekocht, de E10 kun je ook 2e hands kopen voor een redelijke prijs.

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 30 January 2003 @ 23:07:

Een G3 een camera voor huisvaders? Wat voor foto's maak jij eigenlijk wel niet? Is er ergens wat te zien? Ik begin nu wel benieuwd te worden...

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 23:13:
[...]

Dat ziet er goed uit! Om maar in Idols termen te spreken: Ik ben enorm enthousiast!

Dat is echt 600x beter dan de foto's van de promotie van mijn zwager die ik zo goed of zo kwaad als het ging heb gemaakt zonder zo'n goeie flitser...
aan foto's op 1mp formaat kun je niet zien of de camera goed is :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 23:13:
[...]

De FL40 (of Metz MZ54-3) maakt een hoop verschil met een interne flitser.

Verwijderd

Mooooody schreef op 30 January 2003 @ 23:16:
[...]

BINGO! Dat heb jij heel goed gezien!
Maar als je beter opgelet had dan had je kunnen lezen dat ik naar een FLITSER informeerde. En of die de boel goed verlicht dat kun je WEL zien aan foto's op 1mp formaat! :P

Verwijderd

Mooooody schreef op 30 januari 2003 @ 23:16:
[...]

is 2Mp formaat......op webshots kun je de ware resolutie laten weergeven

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 22:59:
[...]

en het nadeel van die 3 camera's is de verschrikkelijk trage zoom en focus vergeleken met de E10. Verder hoef je bij de E10 niet door 100 menu's heen om een setting te wijzigen.
trage zoom en focus?
de E10 is wel sneller met focussen dan de A40, maar minder snel dan de S30 die ik had...

dat verhaal over die menu's gaat natuurlijk niet op als je een prosumer camera hebt (F717, G3, 5700 etc.) waar tig knoppen opzitten, waar je met 1 druk op de knop een instelling kan veranderen...

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 23:18:
[...]

is 2Mp formaat......op webshots kun je de ware resolutie laten weergeven
ja en dat is 1024x768, dus 1mp resolutie :)
of klik ik nu verkeerd :?

Verwijderd

Mooooody schreef op 30 januari 2003 @ 23:19:
[...]

trage zoom en focus?
de E10 is wel sneller met focussen dan de A40, maar minder snel dan de S30 die ik had...

dat verhaal over die menu's gaat natuurlijk niet op als je een prosumer camera hebt (F717, G3, 5700 etc.) waar tig knoppen opzitten, waar je met 1 druk op de knop een instelling kan veranderen...
Ik heb met een 717 gespeeld maar zo snel diafragma/resolutie/sluitertijd aanpassen als met de E10 lukt je niet. Bovenstaande waarden zijn nl. te wijzigen zonder het menu in te duiken.

Verwijderd

Mooooody schreef op 30 januari 2003 @ 23:20:
[...]

ja en dat is 1024x768, dus 1mp resolutie :)
of klik ik nu verkeerd :?
welke foto is dat dan? Misschien een resized? De meesten zijn 1600x1200 (staat onder de foto's welke reso het is)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 23:22:
[...]

Ik heb met een 717 gespeeld maar zo snel diafragma/resolutie/sluitertijd aanpassen als met de E10 lukt je niet. Bovenstaande waarden zijn nl. te wijzigen zonder het menu in te duiken.
Hoe is dat bij de E10 gedaan? Op de C5050 kan het ook HEEL snel. Er is een jog dial en als je daaraan draait dan verandert de sluitertijd. Als je er een knopje bij ingedrukt houdt verandert het diafragma. Werkt echt perfect.

• majic
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 22:56:
[...]

lekker informatief en niet iedereen kan of wil een S2 kopen.
Je kan een S1 voor 1200 euro kopen bij www.cameracanada.com (heb ik zelf ook bijna gedaan). Verders kan je een D30 op de kop tikken voor ong. hetzelfde, ff goed zoeken...

allebei superieure cameras.

De e10 was in zn tijd leuk...maar je hebt de logheid van een SLR _zonder_ de flexbiliteit van verwisselbare lenzen. Nou verwacht ik niet van je , als E10 gebruiker, dat je erg veel negatieve dingen over de camera zal zeggen..dus ik ben eigenlijk niet van plan er een discussie van te maken :)

iig...voor 1200 euro zijn er wel betere cameras op de markt. De Fuji S602 (700e +-) is bijv. een camera die de E10 op veel gebieden bij beent of voorbijstreeft....superieure kleuren, scherpe en snelle lens met een stuk meer bereik dan de E10....dual media slots.....640 480 video (leuke toy die voor de verandering eens bruikbaar is) en je houd geld over voor een 1 gig microdrive en dan nog zit je aan de 1000 euro - 200 euro lager dan een minder presterend apparaat kost . Fuji S602's zullen binnen nu en een maandje ook 2de hands te vinden zijn omdat de opvolger er van binnenkort er aan komt - onder de 1000 euro waarschijnlijk, met 6/12mpixel ccd en , *speculatie* een 8x zoom f2.8 lens. Kortom....meer waar voor je geld dan een antieke E10.

En als je dan toch perse NU een camera wil kopen...voor onder de 1000 euro..neem een Olympus 5050 - erg mooi ding .

[ Voor 6% gewijzigd door majic op 30-01-2003 23:28 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 January 2003 @ 23:25:
[...]

Hoe is dat bij de E10 gedaan? Op de C5050 kan het ook HEEL snel. Er is een jog dial en als je daaraan draait dan verandert de sluitertijd. Als je er een knopje bij ingedrukt houdt verandert het diafragma. Werkt echt perfect.
De E10 heeft 2 instelwielen :)

• majic
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 23:27:
[...]

De E10 heeft 2 instelwielen :)
met fuji S602 kan je de shift button ingedrukt houden en dan aan de commandwheel draaien - supersnel van alles instellen . Kan nou niet zeggen dat de 2 commandwheels op de S2 zoveel sneller zijn dan de s602. Uiteraard wel wat, maar de bediening is niet opeens onbruikbaar.

De d30 bediening daarentegen is een RAMP :) en voor je denkt dat ik iets tegen precies jouw cameras heb - ik werk bij canon. D60 is precies een zelfde chaos...wie de layout bedacht heeft in japan moeten ze neerknuppelen wat mij betreft.

Verwijderd

majic schreef op 30 January 2003 @ 23:26:
[...]

Je kan een S1 voor 1200 euro kopen bij www.cameracanada.com (heb ik zelf ook bijna gedaan). Verders kan je een D30 op de kop tikken voor ong. hetzelfde, ff goed zoeken...

allebei superieure cameras.

De e10 was in zn tijd leuk...maar je hebt de logheid van een SLR _zonder_ de flexbiliteit van verwisselbare lenzen. Nou verwacht ik niet van je , als E10 gebruiker, dat je erg veel negatieve dingen over de camera zal zeggen..dus ik ben eigenlijk niet van plan er een discussie van te maken :)

iig...voor 1200 euro zijn er wel betere cameras op de markt. De Fuji S602 is bijv. een camera die de E10 op veel gebieden bij beent of voorbijstreeft....superieure kleuren, scherpe en snelle lens met een stuk meer bereik dan de E10....dual media slots.....640 480 video (leuke toy die voor de verandering eens bruikbaar is) en je houd geld over voor een 1 gig microdrive en dan nog zit je aan de 1000 euro - 200 euro lager dan een minder presterend apparaat kost . Fuji S602's zullen binnen nu en een maandje ook 2de hands te vinden zijn omdat de opvolger er van binnenkort er aan komt - onder de 1000 euro waarschijnlijk, met 6/12mpixel ccd en , *speculatie* een 8x zoom f2.8 lens. Kortom....meer waar voor je geld dan een antieke E10.

En als je dan toch perse NU een camera wil kopen...voor onder de 1000 euro..neem een Olympus 5050 - erg mooi ding .
E10 heeft ook 2 mediaslots, heeft NEUTRALE kleuren, een lichtsterkere lens etc.
De E10 nadelen heb ik ook genoemd want die zijn er echt wel. Video is leuk voor gadgetfreaks maar niet functioneel. E10 heeft time-lapse, manual focus, ir afstandsbediening, aansturing voor studio flitsinstallaties, hotshoe, aansluiting voor draadontspanner en de optionele accugrip is zeer cool....
Ik wil ook geen discussie en zeg ook niet dat de E10 de beste is maar velen onderschatten de camera, ik heb er ook een tijd over gedaan om m te leren doorgronden. Voor iemand die opstapt naar DSLR is het een goed toestel en 2e hands al vanaf 800 euro te krijgen (in zeer goed staat)

Verwijderd

majic schreef op 30 januari 2003 @ 23:31:
[...]

met fuji S602 kan je de shift button ingedrukt houden en dan aan de commandwheel draaien - supersnel van alles instellen . Kan nou niet zeggen dat de 2 commandwheels op de S2 zoveel sneller zijn dan de s602. Uiteraard wel wat, maar de bediening is niet opeens onbruikbaar.

De d30 bediening daarentegen is een RAMP :) en voor je denkt dat ik iets tegen precies jouw cameras heb - ik werk bij canon. D60 is precies een zelfde chaos...wie de layout bedacht heeft in japan moeten ze neerknuppelen wat mij betreft.
De D30 is helemaal geen ramp qua bediening (gewoon EOS), gewoon aan wennen, hetzelfde als E10, S2, D100.
Ik krijg het idee dat alles wat geen Fuji cq S2 is bij jou niets waard is. S2 is leuk met 2 soorten batterijen (miskleun) en geen verkrijgbare accugrip. Je moet dus altijd werken met AA accu's.
Iedere camera heeft voors en tegens.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 23:43 ]

• Luuk
  • Niet online
ik zie nu op www.fotoking.de de E-20 staan voor € 1379,88
wellicht is dit een betere keus?

[ Voor 6% gewijzigd door Luuk op 30-01-2003 23:39 ]

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 30 januari 2003 @ 23:37:
ik zie nu op www.fotoking.de de E-20 staan voor € 1379,88
wellicht is dit wel een goede keus?
Ja, maar die is NOG trager met wegschrijven. Heeft echter ook verbeterde functies qua ruisonderdrukking en sluitertijden......
Eigenlijk zou je eens hierheen moeten komen om de E10 uit te proberen, misschien vind je het wel 3x nix. Ieder zijn smaak...

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 23:39:
[...]

Ja, maar die is NOG trager met wegschrijven. Heeft echter ook verbeterde functies qua ruisonderdrukking en sluitertijden......
Eigenlijk zou je eens hierheen moeten komen om de E10 uit te proberen, misschien vind je het wel 3x nix. Ieder zijn smaak...
ik ben ook zeer zeker van plan hem eerst een keer uit te proberen voor ik iets koop/bestel voor zo'n bedrag ..
ik ga binnenkort wat winkels langs om hem eens rustig te bekijken/vast te houden (ALS ie nog in de winkels ligt trouwens, de E-20 allicht nog wel)

• majic
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 23:36:
[...]

De D30 is helemaal geen ramp qua bediening, gewoon aan wennen, hetzelfde als E10, S2, D100.
Ik krijg het idee dat alles wat geen S2 is bij jou niets waard is. S2 is leuk met 2 soorten batterijen (miskleun) en geen verkrijgbare accugrip. Je moet dus altijd weken met AA accu's.
Iedere camera heeft voors en tegens.
Ik heb voor de S2 gekozen voor de superieure image kwaliteit ivm D60, D100 en zelfs D1x & 1D . Verders is de bediening uiterst intiuitief, snel en staat algemeen bekend als de meest duidelijke en overzichtelijke die ooit ontworpen is voor een DSLR. Zelfs ivm met een D100, waarvan je verwacht dat hij toch wel bijna identiek is (nee dus).

De D60 heeft een rommelige interface ....stumme thumbdialing en suffe menus die lagen diep gaan. Ik support dat ding notabene...en het aantal mensen die aan de lijn hangen omdat ze iets niet kunnen vinden in de camera (NB dealers!!) is niet gering - en zelfs met handleiding erbij kunnen de lui het niet vinden (en ik soms ook niet) . Kortom, CORK. Reden ook dat ik dus de S2 gepakt heb. D60 is een mooie camera verders, D30 ditto.

Ga binnenkort tot aanschaf over van een D30 voor maar 2 redenen - CMOS sensor trekt bijna geen stof aan, en 2) beste digitale camera voor lange-sluitertijd-opnamen *ever* . Totaal geen ruis, en perfecte kleuren .

p.s.
Fuji S2 werkt ook perfect (minus flash) zonder CR123a's (en er zijn oplaadbare CR123a's) . De NB16 handgrip past met een kleine modificatie ook op de S2 overigens. Niet dat ik behoefte heb aan een handgrip, ik schiet 2 dagen met 1 set 2000 MHa AA's - dat zijn 700-800 fotos ....en dan heb ik het over 0 graden weer. Somers tel er maar 300-400 boven op.

[ Voor 13% gewijzigd door majic op 30-01-2003 23:49 ]

• majic
G-PHREAK schreef op 30 januari 2003 @ 23:43:
[...]

ik ben ook zeer zeker van plan hem eerst een keer uit te proberen voor ik iets koop/bestel voor zo'n bedrag ..
ik ga binnenkort wat winkels langs om hem eens rustig te bekijken/vast te houden (ALS ie nog in de winkels ligt trouwens, de E-20 allicht nog wel)
Kijk eens op www.dcresource.com voor een review van de E20. De reviewer daar heeft zelf lange tijd een E10 gehad en was TOTAAL niet te spreken over de E20.

Verwijderd

majic schreef op 30 januari 2003 @ 23:45:
[...]

Ik heb voor de S2 gekozen voor de superieure image kwaliteit ivm D60, D100 en zelfs D1 & 1Dx . Verders is de bediening uiterst intiuitief, snel en staat algemeen bekend als de meest duidelijke en overzichtelijke die ooit ontworpen is voor een DSLR. Zelfs ivm met een D100, waarvan je verwacht dat hij toch wel bijna identiek is (nee dus).

De D60 heeft een rommelige interface ....stumme thumbdialing en suffe menus die lagen diep gaan. Ik support dat ding notabene...en het aantal mensen die aan de lijn hangen omdat ze iets niet kunnen vinden in de camera (NB dealers!!) is niet gering - en zelfs met handleiding erbij kunnen de lui het niet vinden (en ik soms ook niet) . Kortom, CORK. Reden ook dat ik dus de S2 gepakt heb. D60 is een mooie camera verders, D30 ditto.

Ga binnenkort tot aanschaf over van een D30 voor maar 2 redenen - CMOS sensor trekt bijna geen stof aan, en 2) beste digitale camera voor lange-sluitertijd-opnamen *ever* . Totaal geen ruis, en perfecte kleuren .
Moeilijke menu's? Dan zit jij zeker bij de Dumbo-support van Canon (niet persoonlijk :) ). Ik heb nog nooit problemen gehad met de menu's, zelfs niet voordat ik de handleiding had gelezen.
De S2 is inderdaad zeer goed. Klacht over D30/60 is vaak de onscherpe fotokwaliteit maar Canon heeft bewust gekozen voor weinig sharpening in de camera omdat je dat achteraf veel beter kunt doen met unsharp mask in bewerkingsprogramma's.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 23:52 ]

• majic
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 23:49:
[...]

Moeilijke menu's? Dan zit jij zeker bij de Dumbo-support van Canon (niet persoonlijk :) ). Ik heb nog nooit problemen gehad met de menu's, zelfs niet voordat ik de handleiding had gelezen.
Bediening op de D60 is algemeen bekend als ronduit slecht. en contra-intuitief. Menus bedoel ik niet de menustructuur mee, maar dus de bediening er van, uiteraard

Verwijderd

majic schreef op 30 januari 2003 @ 23:51:
[...]

Bediening op de D60 is algemeen bekend als ronduit slecht. en contra-intuitief. Menus bedoel ik niet de menustructuur mee, maar dus de bediening er van, uiteraard
And that's the point where the boys are separated from the men. Veel wannabee fotografen verslikken zich in een DSLR, die kunnen beter een doorsnee toestel kopen. Voorbeeld: Veel mensen kopen een dure DSLR en maken alleen foto's in full-auto, kunnen ze net zo goed een A40 kopen ofzo. Ik verafschuw Program en Full-auto modes.

• majic
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 23:55:
[...]

And that's the point where the boys are separated from the men. Veel wannabee fotografen verslikken zich in een DSLR, die kunnen beter een doorsnee toestel kopen. Voorbeeld: Veel mensen kopen een dure DSLR en maken alleen foto's in full-auto, kunnen ze net zo goed een A40 kopen ofzo. Ik verafschuw Program en Full-auto modes.
hehe....dat is wat de D30 en D60 consumenten cameras maakt (zo heeft canon ze ook bedoeld - EOS 30 was een cam voor de wat serieuzere consument) - er zitten op de dial knop nb allemaal leuke voorkeuze sceneries ...sports! nightshot! etc . hehe...

Maargoed, dat is net zo iets als zeggen dat uit zelf een programma schrijven beter is dan er een te downloaden & gebruiken van een ander . (Sneller, efficienter).
Ik focus mn tijd liever op het maken van fotos en alles zo snel mogelijk kunnen bedienen ipv met dodgy controls "leren" werken en me een man voelen :)

die fase ben ik al voorbij....cameras kunnen ook simpel en intuitief zijn, alleen niet alle designers hebben dat door - en veel gebruikers helaas ook niet ;)

Verwijderd

majic schreef op 31 januari 2003 @ 00:01:
[...]

hehe....dat is wat de D30 en D60 consumenten cameras maakt (zo heeft canon ze ook bedoeld - EOS 30 was een cam voor de wat serieuzere consument) - er zitten op de dial knop nb allemaal leuke voorkeuze sceneries ...sports! nightshot! etc . hehe...

Maargoed, dat is net zo iets als zeggen dat uit zelf een programma schrijven beter is dan er een te downloaden & gebruiken van een ander . (Sneller, efficienter).
Ik focus mn tijd liever op het maken van fotos en alles zo snel mogelijk kunnen bedienen ipv met dodgy controls "leren" werken en me een man voelen :)

die fase ben ik al voorbij....cameras kunnen ook simpel en intuitief zijn, alleen niet alle designers hebben dat door - en veel gebruikers helaas ook niet ;)
Kun je ook anders vertalen. De controls leren beheersen om efficienter te kunnen fotograferen.

• majic
Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 00:06:
[...]

Kun je ook anders vertalen. De controls leren beheersen om efficienter te kunnen fotograferen.
Voor we een welles nietes posting krijgen ;)
Heel makkelijk...primaire regel voor alles :

- Je hebt X instellingen
- Je hebt X knoppen

Degene die alle instellingen SNELLER of EVEN Snel beschikbaar maakt als alle andere cameras maar er MINDER knopjes voor gebruikt, en/of ze BETER positioneerd, is per definitie de efficientste en beste layout. Daar kan je lang of kort over twisten, en dit ging niet om het aanleren van layouts maar om het ontwerpen er van.

Mensen passen zich toch wel aan. De Nikon Coolpix 5700 is daar het ultieme voorbeeld van....dat is zo mogelijk de meest chaotische layout die ik ooit heb mogen bedienen :| . iig....een simpele en overzichtelijke layout is positief voor iedereen - zowel de beginner als de ervaren gebruiker .

• Molybdenum
  • Laatst online: 14-01 08:42
Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 00:06:
[...]

de controls van de d30 had ik binnen een dag allemaal door, zonder het gebruik van d e handleiding. de menu's zijn simpel. niks op aan te merken.

• majic
Molybdenum schreef op 31 januari 2003 @ 00:09:
[...]

de controls van de d30 had ik binnen een dag allemaal door, zonder het gebruik van d e handleiding. de menu's zijn simpel. niks op aan te merken.
Ik trek ook de geestelijke capaciteit van mijn medetweakers niet in twijfel...alleen waar ik geloof met name de D30 *gebruikers* even iets over het hoofd zien is dat een layout - wanneer je er aan gewend bent, per definitie intiuitief is/lijkt .

Alleen een betere layout zal dus NOG sneller zijn zodra je er aan gewend bent. Dus, ..thats my point, nothing more, nothing less ;)

Verwijderd

majic schreef op 30 January 2003 @ 23:45:
[...]

Ik heb voor de S2 gekozen voor de superieure image kwaliteit ivm D60, D100 en zelfs D1x & 1D . Verders is de bediening uiterst intiuitief, snel en staat algemeen bekend als de meest duidelijke en overzichtelijke die ooit ontworpen is voor een DSLR. Zelfs ivm met een D100, waarvan je verwacht dat hij toch wel bijna identiek is (nee dus).

p.s.
Fuji S2 werkt ook perfect (minus flash) zonder CR123a's (en er zijn oplaadbare CR123a's) . De NB16 handgrip past met een kleine modificatie ook op de S2 overigens. Niet dat ik behoefte heb aan een handgrip, ik schiet 2 dagen met 1 set 2000 MHa AA's - dat zijn 700-800 fotos ....en dan heb ik het over 0 graden weer. Somers tel er maar 300-400 boven op.
En wat ga je dan met je S2 doen?? :*) :*)

• Luuk
  • Niet online
heb vandaag met de E-20 mogen spelen in de winkel .. wat een relaxte camera zeg :9 ik denk dat deze het wordt ..

• majic
Verwijderd schreef op 31 January 2003 @ 07:26:
[...]

En wat ga je dan met je S2 doen?? :*) :*)
hehe de D30 zou dan alleen voor backup werk / night shots & stoffige omgevingen worden !

• majic
G-PHREAK schreef op 31 januari 2003 @ 20:09:
heb vandaag met de E-20 mogen spelen in de winkel .. wat een relaxte camera zeg :9 ik denk dat deze het wordt ..
Laatste poging om je te behoeden voor onnodig grote bedragen uitgeven terwijl je voor t zelfde geld beter kan krijg :

"If you shoot with the 'live view' LCD you will have to wait at least 10 seconds between each shot, this is because the live view does not return to the LCD until the camera has finished writing the contents of its image buffer. It doesn't stop you from shooting with the viewfinder (until the buffer is full), but for anyone using the LCD for framing it can become very frustrating."

"Despite its looks, target audience and price the camera can only buffer four images at a time, no matter what the image size / quality selected. Couple this with the slow media write speeds and you often find yourself with a full buffer waiting for the camera to write images away."

"The E-20's write performance is squarely down at the consumer end, with a JPEG write speed around 240 KB/sec it's almost identical to Nikon's $800 Coolpix 995. Compare this to Canon's EOS-D30 which managed to write JPEG's to the SanDisk card at 665 KB/sec and to the Microdrive at 800 KB/sec. Aimed at professional and semiprofessional photographers, with even larger file sizes and priced above $1500 we would expect the E-20 to offer faster write times than this"

"Olympus E-20 240 KB/s
Sony DSC-F707 530 KB/s
Nikon Coolpix 995 370 KB/s
Canon EOS-D30 1,100 KB/s"

"As you can see the E-20's AF system proved to be unreliable in low light and better as light levels increased, what's a little more worrying is the fact that the camera was 'convinced' it had a good focus lock, examining the images later it was clear that it had not."

"The E-20's only major image quality disappointment are noise levels, for a 'professional' digital camera it's ISO 80 exhibits more noise than we'd hope or come to expect, especially when comparing its images to other prosumer level five megapixel digital cameras. I see no reason why Olympus couldn't achieve the smooth and relatively noise free images we've seen of cheaper five megapixel digitals."

Hier een ISO80 plaatje ...let even op de fotos met wat blauwe lucht . Eeks.
http://www.dcresource.com...s/e20-review/gallery.html

"In strong light the E-20 did have a tendency to exhibit chromatic aberrations, this does appear to be more so than the E-10." <-- mooie blauwe halos om contrastplekken zoals blaadjes tegen een lucht, of water met zon reflecties.
Overigens een punt wat je bij veel cameras met geintegreerde lenzen tegen komt...en wat weer pleit voor een DSLR zoals de D30 of de S1 .

- Battery life is aan de korte kant met maar 2:48 uur met 1600 MHa batterijen . (dpreview camera test) .
Vergelijk dit met de S602 - 3 hr 29 mins , of de G3 : 4 hr 32 mins of de Sony DSC-F717 - 4 hr 02 mins .

- maximum van hardwarematige shutter van 1/640ste - erg traag, helemaal met een snelle F2.0 lens (dat weer positief is ;-) ...vergeet beetje contralicht-zon foto of een flink sneeuwveld maar. De snellere shutterspeeds die er gelist worden zijn "ccd shutterspeeds" waarbij de plaatjes progressief van de CCD gelezen worden - enorm veel kwaliteitsverlies omdat hij niet alle pixels tegelijk uitleest maar "interlaced" uitleest.

- max ISO van 320 ....niet echt hoog te noemen.....erg jammer, aangezien ik iso 400/800 regelmatig gebruik om toch een mooie plaat te schieten ondanks slechte omstandigheden (in de londonse metro, bewolkt buitenweer, actiefotografie etc).
Verders is de ISO320 *erg* noisy op de E20.

- 20 cm min macro distance .......ongeveer elke willekeurige E300+ digicam doet dat beter, dat mag duidelijk wezen.

- F11 niet bruikbaar (forget lange sluitertijden-watervalfotos in veel omstandigheden behalve bewolkt maar) vanwege diffractie problemen (onscherpe fotos die je vaak ziet als je op de kleinste aperture van een gegeven lens gaat zitten - alleen SLR lenzen gaan tot F22 of hoger dus ruimte zat)

- Start erg langzaam op (D-SLRS hebben geen opstart tijd - erg handig is mijn ervaring) ...4 seconden.

- LCD weergave is ondermaats .

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Positieve punten :
- Goede long-exposures (noise reductie doet zn werk!) tot 60 sec (bijv. sterren etc)
- F2.0 lens die erg snel focussed mits er voldoende licht is
- RAW file format (albeit niet heel erg boeiend moet ik zeggen sinds ik t zelf heb;-)
- Tilt-out LCD ...wat meer flexibiliteit altijd goed!
- solide ontworpen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Als ik je mag adviseren......je zit toch al in de 1300 euro range te kijken, geef je geld uit aan een DSLR body - hetzij een goedkoop te vinden S1 (www.cameracanada.com) of, beter, een EOS D30 . Gooi er een goedkoop 2de hands 28-105 lensje op van canon en je kan meteen aan de slag.

al het geld wat je investeerd in accesoires voor een DSLR kan je bij zn opvolger - of zelfs compleet andere cameras van t zelfde (of andere!) merk gewoon gebruiken.

Als je geen plastic pro-sumer digicam wilt (en daar lijkt het op sinds je voor 1000+ euro, zware SLR body en TTL gaat) , spaar die paar luttele euros door voor een body die je toekomst bied.

Als je een lens koopt , dan hoef je die niet weg te gooien - en lenzen is waar het allemaal om draait op fotografiegebied. Scherper, sneller, beter...IS (image stabilised) ....je body gaat veel langer mee, simpelweg door een lens upgrade - en de lenzen worden nooit oud. Een scherpe lens blijft een scherpe lens...ook na 10 jaar. Megapixels daarentegen....sja....de sky is de limit.

Zaken als hoge bruikbare ISO's, ruisloze beeldkwaliteit op de laagste ISO waarde, snelle sluitertijden, en verwisselbare lenzen zijn zaken die garanderen dat die 1300 euro die je investeerd NOOIT datgene zal zijn wat jou als fotograaf tegenhoud.

Een SLR, zelfs een "oud" 2de handsje zoals de D30, is een betere investering. De D30 kan je dan vervolgens als backup camera houden in de toekomst om bijv. een "d90" te kopen ...of een Eos 1Ds ...als je wat serieuzer wil - en je kan al je moeizaam gevonden lenzen dan gewoon gebruiken.

my 2 eurocents.

[ Voor 12% gewijzigd door majic op 31-01-2003 21:10 ]

• miekol
  • Laatst online: 22-02 12:18

miekol

erm

majic schreef op 30 January 2003 @ 23:51:
[...]

Ik ben van QV 3000 naar S602 naar D60 gegaan en vind de bediening van de D60 best goed hoor. De Casio was echt een zooitje. De S602 zat echt heel lekker in elkaar qua menu (shift knop etc. is super handig). En de D60 is heel goed te doen.
Maar wat ik fijn vind aan de D60 is dat je via custom functions ontzettend veel knoppen functies naar je smaak kunt toewijzen etc.
Verder zijn de menu's helemaal niet zo erg en kan je bijna alles instellen met de 2 jog dials.
Wat ik alleen wel slecht gedaan vind zijn die drie 'af/wb, drive en metering/flash compensation' knoppen, die kan je namelijk niet blind bedienen. Nou ja ik iig niet :)

Just my 0.02 :)

• majic
miekol schreef op 31 January 2003 @ 21:51:
[...]
Ik ben van QV 3000 naar S602 naar D60 gegaan en vind de bediening van de D60 best goed hoor. De Casio was echt een zooitje. De S602 zat echt heel lekker in elkaar qua menu (shift knop etc. is super handig). En de D60 is heel goed te doen.
Maar wat ik fijn vind aan de D60 is dat je via custom functions ontzettend veel knoppen functies naar je smaak kunt toewijzen etc.
Verder zijn de menu's helemaal niet zo erg en kan je bijna alles instellen met de 2 jog dials.
Wat ik alleen wel slecht gedaan vind zijn die drie 'af/wb, drive en metering/flash compensation' knoppen, die kan je namelijk niet blind bedienen. Nou ja ik iig niet :)

Just my 0.02 :)
je hebt een D60 maar ik heb je bijna nooit pics zien posten! * majic kijkt miekol scheef aan ...:)

pics! zien! :)

• miekol
  • Laatst online: 22-02 12:18

miekol

erm

majic schreef op 31 januari 2003 @ 22:12:
[...]

je hebt een D60 maar ik heb je bijna nooit pics zien posten! * majic kijkt miekol scheef aan ...:)

pics! zien! :)
Das eng :P Ik neem veel vage foto's zeg maar ;)
Nou ja, ik heb nu pas een weekje objectieven (eerst body gekocht, geld op, laptop verkocht, objectieven gekocht :D) dus heb em eigenlijk nog niet ergens mee naar toe genomen. Desondanks kan je hier wel wat foto's bekijken:

http://student-kmt.hku.nl/~milan/fotos/gallery/

Afbeeldingslocatie: http://student-kmt.hku.nl/~milan/fotos/gallery/29-1-misc-0002_RJ.JPG

Verwijderd

miekol schreef op 31 January 2003 @ 22:24:
[...]
Nou ja, ik heb nu pas een weekje objectieven (eerst body gekocht, geld op, laptop verkocht, objectieven gekocht :D) dus heb em eigenlijk nog niet ergens mee naar toe genomen. Desondanks kan je hier wel wat foto's bekijken:

[afbeelding]
Ik vind de meeste er leuk uitzien! Waarom zou je niet eens wat posten in het digicam-topic? Je zou een aanwinst zijn :9

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 31 januari 2003 @ 20:09:
Mijn E10 zonder accupack en flitser mag weg voor 900 euro. Er zit nog garantie op tot augustus 2003 en is in zeer goede staat. 128Mb smartmedia en 62mm UV filter inbegrepen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2003 19:49 ]

• Mooody

Mooody

elmoody

miekol schreef op 31 januari 2003 @ 22:24:
[...]

[afbeelding]
leuke gallery...
alleen jammer van die kaders..
ik vind dat kaders foto's echt kunnen afbreken, het geeft ze zo'n neppe uitstraling...
de foto moet je oog trekken, het kader eromheen is daar alleen maar een belemmering voor....

just my 4 cents :)

[ Voor 10% gewijzigd door Mooody op 01-02-2003 12:37 ]

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 February 2003 @ 12:01:
[...]

Mijn E10 zonder accupack en flitser mag weg voor 900 euro. Er zit nog garantie op tot augustus 2003 en is in zeer goede staat. 128Mb smartmedia en 62mm UV filter inbegrepen.
hoe oud is die E-10 van jou?? en welke firmware versie is het??
anders heb ik misschien wel interesse
Pagina: 1 2 Laatste