[?]spontane systeem-/schijfvervuiling (complex, langverhaal)

Pagina: 1
Acties:

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
Ik heb een probleem sinds de aanschaf van mijn computer, februari '02, .
Het probleem is: 2 maanden na een verse install van een OS ontstaan er fouten op de HD die als gevolg hebben dat ik niet zonder problemen in het OS kan komen.
Ik heb al verschillende dingen gedaan en elke hetzelfde probleem.

History van OS-en:
- Feb02 - april02 : win98 : Spontaan niet meer in OS kunnen komen
- april02 - jul02 : herinstal win98 : Spontaan niet meer in OS kunnen komen
- jul02 - sept02 : win2k sp3 : Opeens Critical Error in systeem dir. Bluescreen bij opstarten
- sept02 - okt02 : switching van win2k sp3, win98 en winxp SP1 : Hier uitgebreid gezocht naar de oorzaak (wordt verder uitgelegd)
- okt02 - dec02 : winXP SP1 : Opeens blue screen, viel niet meer te herstellen.
- dec02 - jan03 : winXP toen SP1 toegevoegd : Blijven hangen in winXP opstartscherm, soms een fout vinden met scandisk tijdens opstarten. Tijdens het werken met XP voor elk dingetje lange schijfactiviteit.

Al deze problemen onstonden dus opeens terwijl ik die vorige dag zonder problemen heb gecomputerd.
In zogehete testmaand heb ik gekeken naar verschillende dingen:
2de NIC eruit gehaald en/of IRQ wisseling gedaan. vanwege 2de Netwerkkaart erbij = vastlopers :(
IDE tools geinstalled vanwege Zipdrive wil niet werken
HD getest met maxtools. Toen geen fouten gevonden.
Veel gezocht op GoT etc.

Systeemomschrijving: klik hier
Samenvatting hiervan:
XP1900+
Gigabyte GA7dxr+ VIA drivers 4.33 van XP
256 DDR noname
Maxtor D740x 80 GB 6L060J3 7200 rpm (c: 7,8 | d: 67 gb)*
Hercules Geforce3 ti500 240/500

* HD wordt erg warm. De bovenkant wordt ongeveer even warm als me CPU heatsink, zo rond de 40 graden geschat.
De onderkant daarentegen brand ik m'n vingers aan (zit een chip open en bloot, rest is afgesloten).
HD maakt als hij een schijffout heeft gevonden of iets fout zit een plopje (soort overslaan).

Virussen staan er niet op, programma's zijn beperkt tot games en vereiste dingen.
Dus geen vage download progsel en tweak utils.
Ik heb dus al lange tijd problemen en weet niet meer wat het is. Ik hoop dus dat er iemand mij op een idee kan brengen :)

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03 20:19
Ik zou eens een andere HD proberen en eventueel je processor vervangen (wanneer mogelijk).

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Koop een HDD cooler, (Ik heb er twee in me kast van Coolermaster te koop bij MyCom voor €27,50 beter teveel koelen dan te weinig ;))

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Die HD is veel te warm. Koelen, maar het is waarschijnlijk al te laat (getuige vele problemen). Andere proberen dan, of terdege testen.
Enig idee waarom hij zo warm wordt?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Denk dat dit meer hardwarematig is,
-> OH dus.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Rody
hij staat vrij in de kast.
ik heb even de temp opgenomen (ja wel zo handig ipv dat schatten ;) )
en in windows zelf, als ik niks bijzonders doe, wordt de temp 48 graden.

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Rody schreef op 15 January 2003 @ 08:45:
HD maakt als hij een schijffout heeft gevonden of iets fout zit een plopje (soort overslaan).
Dat plopje is de arm met de lees-/schrijf-koppen, die terug in de parkeer-stand wordt getrokken, waarna de arm zijn positie opnieuw calibreert.

Voor de rest sluit ik me bij de vorige sprekers aan, koelen die schijf voordat het te laat is. Het zou kunnen zijn dat de lucht-stroming in je kast rond je schijf "doodvalt", waardoor er niet gekoeld wordt.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Rody
ja dan ga ik maar even kijken voor een hdd cooler. Hopelijk dat er wat verandering wordt gebracht.
Bij 2 andere mensen die ik ken wordt hun HD (ook een maxtor) ook rond de 48 graden. Hun hebben geen problemen en ook geen cooler, maar het blijft erg vreemd dat die maxtor zo warm worden.

Het was wel zo dat boven de maxtor ook nog een zipdrive zat. Maar kan het echt zo zijn dan een HD van 48 graden pas na 2 maanden opeens schijffouten krijgt :?
Mij lijkt als een HD warm wordt hij het al moet begeven na bijvoorbeeld een week en niet standaard na 2 maanden??

[ Voor 37% gewijzigd door Rody op 16-01-2003 09:03 ]

Verwijderd

Rody schreef op 16 January 2003 @ 08:27:
Maar kan het echt zo zijn dan een HD van 48 graden pas na 2 maanden opeens schijffouten krijgt :?
Mij lijkt als een HD warm wordt hij het al moet begeven na bijvoorbeeld een week en niet standaard na 2 maanden??
Welnee, dat is nooit zo simpel te voorspellen. Dat wil zeggen: als je 'm omsmelt weet je zeker dat 'ie het direct niet meer zal doen :D , maar op 48 graden hangt het er gewoon net om. Die termijn van 7 dagen die jouw voorkeur heeft is net zo triviaal als die 61 dagen die het nu geduurd heeft.
Succes...

• Rody
ik herinner me een punt wat volgens mij wel redelijk belangrijk is.

Toen ik win98 op me computer had staan, heb ik op dezelfde partitie ( C: ) win2k gegooid met ntfs.
Sindsdien doet hij raar als ik het me goed herinner.
Is dit puur toeval of ziet iemand een logische connectie tussen deze 2 dingen?

Net weer een powermax test gedaan > fout code > verbeterd
weer test > weer fout > weer verbeterd.

Misschien denk iemand wel van: wat loopt die gast te zeuren. Maar dit komt omdat ik eerst zelf duidelijk wil hebben wat er fout is voordat ik geld ga uitgeven of m'n HD weken kwijt ben :)
Daarnaast moet ik ook nog 40gb aan belangrijke zooi back uppen :)

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/roderik/pics/speedfan%20overzicht.JPG

[ Voor 10% gewijzigd door Rody op 16-01-2003 18:39 ]

Verwijderd

Dat die fouten toch blijven terugkomen in powermax (ook al lijk je ze te kunnen repareren) lijkt mij een bewijs dat je HD in ieder geval niet helemaal OK is :?. En wat denk je van de symptomen die je beschrijft in je openingspost?

Ik denk niet dat de wisseling van bestandsysteem (FAT32->NTFS) er te maken mee kan hebben. De HD is fysiek beschadigd.

Ik zou DIRECT die 40 Gb aan belangrijke zooi backuppen! Nu kan het nog (toch?).

• Rody
*update*

vanochtend weer hd getest.
basic test: foutcode

heel de dag: burn in test met 6 loops.
kijken of hij hier goed uitkomt. maar ik ga inderdaag even back uppen bij iemand (40 gb branden is klote) en zorgen dat ik op een manier een nieuwe krijg.

ik heb nu tenminste hou vast omdat programma een foutcodes geeft die niet te repairen zijn. daar kan maxtor eventueel ook niet om heen.

[ Voor 22% gewijzigd door Rody op 17-01-2003 15:34 ]

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 11:41

EMP

Krulloos!

Koop een nieuwe harddisk en zet daar al je spul op (scheelt een hoop fikken), en als je huidige harddisk terug gaat voor garantie zit je ook niet zonder 8)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Rody
Empie schreef op 17 January 2003 @ 15:56:
Koop een nieuwe harddisk en zet daar al je spul op (scheelt een hoop fikken), en als je huidige harddisk terug gaat voor garantie zit je ook niet zonder 8)
aan dit heb ik ook al zitten te denken.
60 gb ofzo en als ik een nieuwe krijg dan geef ik hem wel aan me broertje.
maar ik ga eerst even kijken of de winkel mij direct een nieuwe wil meegeven :)

Verwijderd

ben ik hier de ENIGE die denkt dat het misschien ook wel aan het geheugen kan liggen???

brak geheugen kan er ook voor zorgen dat je fouten op je HDD krijgt.... doe even een memtestje (kan alleen maar goed doen ;) )

Trouwens: ALS het aan je geheugen ligt zou ik je toch aanraden een hdd-fannetje te plaatsen... hij is wel erg warm en dat is nooit goed (tenzij je er een tosti op wil maken :+ )

• Rody
memtest heeft heel lang staan testen maar geen fouten ontdekt.
die advanced test van maxtor gaf:

Read verify command failure, uncorrectable ECC (Whole Disk Scan)
Pagina: 1