2de Netwerkkaart erbij = vastlopers :(

Pagina: 1
Acties:

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
Search kon ik niks in vinden, dit ook omdat het niet een standaard probleem is volgens mij :?
ALS ik een 2de NIC erbij doe, dan krijg ik als ik online speel vastlopers op willekeurige momenten. Als ik dus maar 1 NIC gebruik heb ik nergens last van.
System Specs:

Win2k SP3
Amd XP 1900+ (VIA 4.43 drivers)
Gigabyte 7dxr+ (amd agp drivers)
Gf3 ti500 (xp 30.82)
Soundblaster Live (nieuwste win2k drivers)
Realtek 10 mbit (internet)
3Com 10/100 mbit (LAN)

LAN werkt op 100mbit, internetdeling werkt ook "goed". Deling zelf werkt alleen ik krijg vastlopers door die kaart.
Ik heb 2 soorten kaarten geprobeerd. Een 3com en Realtek en met beide vastlopers.

SB live/3com/realtek in verschillende volgordes in verschillende pci sloten gedaan maar dat helpt niet.
IRQ lijstje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
IRQ Number  Device
1   Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard
3   Communications Port (COM2)
4   Communications Port (COM1)
6   Standard floppy disk controller
8   System CMOS/real time clock
9   Microsoft ACPI-Compliant System
11  NVIDIA GeForce3 Ti 500
11  VIA USB Universal Host Controller
11  Realtek RTL8029(AS)-based PCI Ethernet Adapter
11  Creative SB Live! series
11  3Com EtherLink XL 10/100 PCI NIC (3C905-TX)
11  Win2000 Promise Ultra100 (tm) IDE Controller (PDC20265)
13  Numeric data processor
14  Primary IDE Channel
15  Secondary IDE Channel

computer geeft geen problemen aan met hardware of IRQ deling.
Wat kan het zijn :?

Verwijderd

Hmm, nee het OS zal in dit geval niet aangeven dat er een IRQ probleem is. Maakt gebruik van IRQ sharing. Daardoor zitten ook alle extra kaarten op interrupt 11 in je OS.

Als alles volgens de specificaties gemaakt zou zijn, mag dit in de praktijk geen problemen opleveren. Maar ik ken meerdere gevallen, waar dat wel zo is (ik heb het zelf namelijk ook 's gehad.) Eigenlijk zijn er maar 2 oplossingen... 1) uitzoeken welke kaart niet helemaal werkt met IRQ sharing en deze vervangen/weglaten. Of 2) de HAL van je OS aanpassen, zodat het geen ACPI PC meer is (dan wordt IRQ sharing niet gebruikt)

Normaal gesproken zou je de PC moeten herinstalleren (en in het begin van de setup op F5 drukken, zie: http://support.microsoft....px?scid=KB;EN-US;Q299340&

In Win2K echter, is er een andere manier die goed werkt. Ga naar apparaatbeheer en klap de optie computer uit. Rechermuisknop op wat daaronder staat en klik op eigenschappen. Tabblad stuurprogramma, klike op stuurprogramma bijwerken. Zelf driver kiezen om te installeren en dan moet je Standaard PC kiezen. Even herstarten en dan zul je zien, dat niet alle apparaten op IRQ 11 zitten. Nu moet je dus wel rekening gaan houden met interrupt instellingen in de Bios. Wel een nadeeltje... het automatisch afsluiten zal niet meer werken waarschijnlijk. Maar ja, een tweaker zet 'em toch nooit uit 8)

Verwijderd

Dan is dat ook gelijk de reden waarom sommige PCs hier niet automatisch afsluiten... Dank!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 08:43:
Dan is dat ook gelijk de reden waarom sommige PCs hier niet automatisch afsluiten... Dank!
Whehe, en dat had jij zeker??

Dan kon je namelijk eerst ook nog eens proberen om APM aan te zetten in Energiebeheer :)

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

In de BIOS kan je evt. eens proberen de SBlive IRQ 5 te geven, ik zie dat die nu niet gebruikt wordt.

Ik de bios van mijn Asus A7V moet ik em dan van auto naar ICU/Legacy zetten volgens de handleiding. Heb gelezen dat dit kan helpen, maar zelf nog niet nodig gehad en dus nog niet getest.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

Whehe, en dat had jij zeker??

Dan kon je namelijk eerst ook nog eens proberen om APM aan te zetten in Energiebeheer
Ach ja, de pc's hier op mijn werk zijn allemaal een beetje brak. Dan zit je met P200MMXjes en 64 MB geheugen enzo. Word openen, wacht maar tien seconden etc. etc.

Nu weet ik dat degene waar we afsluitproblemen mee hebben juist dubbele netwerk kaarten hebben. Ach, issue is te klein om er achter aan te gaan, maar als je er zo tijdens het lezen van een topic tegenaanloopt, is dat wellicht te proberen.

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
ik heb die acpi uitgezet en daarvan standaar pc gemaakt. hij ging alles opnieuw installen, kreeg ook paar opstart error maar nu is dat verholpen.
nieuwe irq lijstje
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
1   PC/AT Enhanced PS/2 Keyboard (101/102-Key)
3   Communications Port (COM2)
4   Communications Port (COM1)
6   Standard floppy disk controller
8   System CMOS/real time clock
10  NVIDIA GeForce3 Ti 500
10  Realtek RTL8029(AS)-based PCI Ethernet Adapter
11  3Com EtherLink XL 10/100 PCI NIC (3C905-TX)
11  Win2000 Promise Ultra100 (tm) IDE Controller (PDC20265)
12  Creative SB Live! series
13  Numeric data processor
14  Primary IDE Channel
15  Secondary IDE Channel

nu moet ik me systeem ff gaan testen in performance en stabiliteit maar hopelijk werkt het nu wel goed.

***update***

nog precies hetzelfde probleem :( wat kan ik nu nog er aan doen :?

Verwijderd

Rody schreef op 11 oktober 2002 @ 19:40:
nog precies hetzelfde probleem :( wat kan ik nu nog er aan doen :?
Wat ik zou doen, is alle uitbreidingskaarten er uit halen (behalve Geforce natuurlijk gheghe ;) ). Dan opstarten en kijken welke IRQ's vrij zijn. Te gebruiken normaal gesproken: 5, 7, 9, 10, 11. De rest wordt vaak al door onboard spul gebruikt. Zoals je ziet zitten nu niet alle kaarten op hun eigen interrupt:

Geforce en Realtek kaartje samen op 10.
USB, 3Com en RAID op 11

USB maakt niks uit, die kan altijd geshared worden, dus dat kun je negeren. Geforce en Realtek netwerk samen... hrm... lijkt erop dat het Realtek kaartje in het PCI slot meteen onder het AGP slot zit. Nooit doen, tenzij 1 van de 2 een kaartje is dat geen IRQ gebruikt. Ik zou dit kaartje dus 1 slot naar beneden doen, in Bios controleren welk IRQ aan dit slot toegekend is, evt aanpassen en dan opstarten. Controleren dat dit interrupt klopt in OS. Zo niet, uitzetten en de stappen voor alle zekerheid controleren en evt. kaartje nog een slot naar beneden met alle stappen erbij.

Dit is inderdaad geen leuk werkje, maar zul je dus ook moeten doen met het "conflict" tussen de RAID en 3Com kaartje. En ik weet dat Windows zegt, dat er niks aan de hand is, maar geloof me, dit zorgt vaker voor instabiele PC's dan je denkt. En als het niet goed werkt, gewoon een ander slot proberen. Sommige plankjes will nog wel 's vreemd met IRQ's omgaan |:( Het Gigabyte bord ken ik niet, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Ik weet niet welk netwerkkaartje je er als 2e bij zet, maar ik zou daar eerst mee beginnen. Succes in ieder geval!! Maar ik ben wel blij met m'n Intel plankje voor m'n werk PC, wel niet te overklokken maar geen gezeik met IRQ's. Die is namelijk 100% IO-APIC compatible en betekent dat ie IRQ's kan gebruiken hoger dan 15 :*) Mijn 3C905 zit bijvoorbeeld op IRQ 18 8)
Pagina: 1