Draadloos 6,1 Km overbruggen?

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BLACK SPIDER NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-07 17:16
Heeft iemand hier een idee hoe we via windows met een soort van msn draadloos berichten kunnen verzenden via de 27mc (we hebben al een packet modem), of is er een andere mannier om draadloos contact te hebben en misschien wel internet te delen? De afstand is 6,1 Km

• Speedfight
  • Niet online
alleen berichten kun je misschien met een packet radio progje doen voor windows, maar internet delen wordt moeilijk

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• BLACK SPIDER NL
Zou het misschien kunnen door 2 schotels op elkaar gemikt te hebben op de 10GHz

• Speedfight
  • Niet online
zou misschien kunnen maar is misschien wel een dure oplossing

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• Qui-Gon Jinn
  • Laatst online: 07-07-2025
geen idee of het werkt.... maar heb je niets in het zicht van de schotels staan dan op zo'n afstand?

• BLACK SPIDER NL
Dat zou denk ik wel kunnen met een afstemproggie

• DiNo!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 10:19
Ja, ik heb dat ooit met linux gedaan. Alleen kan ik je vertellen dat de roundtrip van een IP pakketje van 56 bytes > 5000 ms is, erg traag. ICQ toendertijd (jaja, msn was er toen nog niet, nouja, ik kende het niet in 1995?) kon in 50 % van de gevallen het berichtje overdragen. Dit was dat wel bij een kanaal die 100% onbezet was.
Ik zou zo zeggen dat dit onhaalbaar is. Desalniettemin is het wel erg leuk om het toch te proberen, ik heb er veel plezier aan beleefd.

https://github.com/atoomnetmarc/

• Speedfight
  • Niet online
het idee dat het werkt is natuurlijk erg leuk, maar als je het op een 'illegaal' kanaal doet met een omgebouwde bak zou beter gaan

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:52

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
http://c0rtex.com/~will/antenna
Kijk daar eens en dan zul je nog wel zendversterking etc nodig hebben :)
En niet deze topic zelf zo omhoog gaan kicken he jongens ;)

Tweakers Discord

• Speedfight
  • Niet online
Als je nu WIFI saboteert met je bakkie antenne, en een zendversterker of zo dan kun je misschien ook nog een mooie afstand bereiken.

• DiNo!
Ehm, jongens, je hebt echt geen omgebouwde bak of kacheltje nodig. Het gaat om de bandbreedte (??) die je tot je beschikking hebt op de 27MC, en die verdomt klein, dat is dan 1200 bits/sec (ja, bits je leest het goed). 2 a 3KHz ofzo. Als je meer had dan kom je wel tot de 54Mb (802.11a standaard).

• DiNo!
Speedfight schreef op 14 January 2003 @ 10:16:
Als je nu WIFI saboteert met je bakkie antenne, en een zendversterker of zo dan kun je misschien ook nog een mooie afstand bereiken.
Nee, dat kan ook niet. Je hebt ten eerste een antenne nodig die op de frequentie van wifi zit en al zit je met een kilowatt je moet alsnog een zichtverbinding hebben. Oja, een kilowatt is niet echt verstandig, kijk maar wat er gebeurd als je je hand in de magnetron stopt (zelfde freq) }) .

• BLACK SPIDER NL
das waar, maar voor alleen tekst zou het goed kunnen. Weet iemand misschien hoe we het packet radio protocol kunnen omzetten naar tcp/ip dan wordt het een stuk makkelijker met programma's en zo.

• tweakduke
  • Laatst online: 00:52

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dat moet de wifi nic doen dat omzetten :). Of een speciale nic die je op je bakkie zou kunnen aansluiten en dan eens proberen, of zendversterking er tussen :)

Tweakers Discord

Verwijderd

neem eens een kijkje op www.wirelessleiden.nl daar hebben ze met wifi de 9 Km overbrugd.

• Da Union
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-11-2023
Ik weet wel iemand die baat heeft om met mij een draadloos netwerk van 3KM aanteleggen, kan hij mooi interneten via mij kabel verbindig >:)

• Da Union
Kan ik niet betalen.... :(
heb je niet iets goedkopers?

Btw. is het erg dat er hoogspannings-masten tussen staan??

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 12:50
Da Union schreef op 14 januari 2003 @ 11:58:
Ik weet wel iemand die baat heeft om met mij een draadloos netwerk van 3KM aanteleggen, kan hij mooi interneten via mij kabel verbindig >:)
* Mithrandir fluit :P

Het is maar een goede kilometer (1,4 op z'n hoogst)

Maar die site van leiden is een 1337 idee! :) Ik ga ff kijken hoeveel zoiets nou eigenlijk kost. Als het voor minder dan 1000 euro op te zetten is, is het waarschijnlijk wel een alternatief :D

Verbouwing

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:53

klown

geek

Da Union schreef op 14 January 2003 @ 14:50:

Btw. is het erg dat er hoogspannings-masten tussen staan??
Ben ik ook wel benieuwd naar...

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

• BLACK SPIDER NL
Maar wat ik hierzo uit de reacties haal is het dus niet mogelijk om 6,1 Km te overbruggen?

Verwijderd

dat gaat weer de goed kant uit met de magnetronfrequenties, nog even en er komt een stikker op de doos van een straler: nu met gratis tumor

ff ontopic 6,1 KM is te lang naar mijn idee.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:33
kan best via packet radio. maar packet radio gaat kut en erg instabiele en slome verbinding. gewoon ff zoeken op packet radio met google/got. vind je genoeg over.

wil je dit met snellere snelheden doen moet je met wifi gaan werken, kost stukke meer helemaal voor 6,1 km...

CISSP! Drop your encryption keys!

Verwijderd

Vorig jaar of twee jaar terug heb ik een stuk gelezen over wifi in de openlucht.
Hierbij werd gebruik gemaakt van die oude Y-antennes (ouderwetse tv harken) die bleken het pprima te doen als richt antenne ook aan de zenderkant. Ik zoek het straks even op daar staat een heleboel nuttige info in.

Het tijdschrift heet C't (nee dat is niet de computer totaal)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 09:34 ]

• MahRain
  • Laatst online: 13-11-2025
Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 09:32:

Het tijdschrift heet C't (nee dat is niet de computer totaal)
de duitse computer technik... idd een goed blad!

wij hebben hier thuis ook een wifi netwerkje liggen, maar dat reikt niet verder dan halverwege onze straat, dan mis ik nog een paar honderd meter om naar m'n medetweaker te overbruggen...

is de antenna booster van linksys goed genoeg om zoiets te bereiken?

• Speedfight
  • Niet online
Conclusie: 6,1 km draadloos overbruggen met wifi of wireless lan is niet te doen.

• raymonvdm
  • Laatst online: 31-07 14:25
Speedfight schreef op 15 januari 2003 @ 11:32:
Conclusie: 6,1 km draadloos overbruggen met wifi of wireless lan is niet te doen.
Jawel want stond een keer op de frontpage iets over 241 km via een luchtbalon.

En Cisco kan ook 40 km met de juiste antennes.

http://www.cisco.com/appl...tion_09186a00800a912a.xls

Je moet wel hem wel op america laten staan en dan beetje spelen met waardes ik zit nu op 71.6 Kilometer

Verwijderd

Ok ik heb het tijdschrif weer gevonden (ik bewaar ze als ze intressant zijn...)
Het gaat om de C'T van november 2001, de nederlandse versie trouwens.
Hierin hebben ze een afstand van 1100 meter gehaald.
Voor meer info kun je hier terecht:

http://www.fnl.nl/ct-nl/a...2001-11/index.htm#Knowhow

Hier kun je het tijdschrift ook nabestellen.

Maar even tussendoor? waarom wil je eigenlijk een draadloos netwerk?
Ik denk dat internet delen op die afstand niet echt rendabel is...
Lange ping tijden enzo..

In elk geval succes met jullie experimenten

• Mithrandir
  • Laatst online: 16-08 12:50
Nog een link van iets dat interessant is: http://www.wawitotaal.nl/

offtopic:
Niet op het webdesign letten :r

Verbouwing

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

raymonvdm schreef op 15 January 2003 @ 13:52:
[...]
Jawel want stond een keer op de frontpage iets over 241 km via een luchtbalon.
En Cisco kan ook 40 km met de juiste antennes.
http://www.cisco.com/appl...tion_09186a00800a912a.xls

Je moet wel hem wel op america laten staan en dan beetje spelen met waardes ik zit nu op 71.6 Kilometer
Alleen jammer dat het illegaal is omdat die apparatuur niet toegestaan is (nog ;) )

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• BLACK SPIDER NL
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties, we zijn toch tot conclussie gekomen dat packet radio ongeveer het enige (goedkope) is wat we voor de 6,1 Km zouden kunnen gebruiken. Als je ergens nog wat op aan te merken heb of later toch nog wat hierover hoort zijn alle reacties welkom.

• Da Union
BLACK SPIDER NL schreef op 15 januari 2003 @ 21:59:
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties, we zijn toch tot conclussie gekomen dat packet radio ongeveer het enige (goedkope) is wat we voor de 6,1 Km zouden kunnen gebruiken. Als je ergens nog wat op aan te merken heb of later toch nog wat hierover hoort zijn alle reacties welkom.
Hoe snel is Radio packet dan ongeveer?
GPRS is dat toch ook? en das volgens mij best snel ( heb ben vrij @mt50 dus ik heb het nog niet geprobeerd)

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-08 20:35
Packet radio was iets van 300-1200 baud dacht ik...

Ehh, kan je niet zo'n wireless kaartje op zo'n pringles can antenne hangen? Dat was voor lange afstanden geschikt dacht ik (richtantenne met veel dB versterking en dus wel illegaal in NL) en lekker goekoop zelf te maken... :)

Stond ook ooit op de frontpage d8 ik

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

Ik heb een 24dB Grid op dak staan en werk op afstanden tot 1 km met aan de client zijde gewoon een wap11 zonder externe antenne's en zonder zichtverbinding @ 11mbit.

Sterker nog , ik heb zelfs een link gehad @ 4.7 km op het EL-TN (ongeveer 80 meter hoog?) gebouw op de campus (Utwente) met een laptop.
Signaal was toen trouwens -78 dBm op een gewoon Orinoco kaartje zonder externe antenne's.

Dus met 2 van die 24 dB richtantennetjes kun die 6 km halen. mits ze redelijk over alles heen kijken.

Dus met Wlan moet het kunnen :P

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenT op 16-01-2003 20:04 ]

• Da Union
Klubbheads schreef op 16 January 2003 @ 20:04:
Ik heb een 24dB Grid op dak staan en werk op afstanden tot 1 km met aan de client zijde gewoon een wap11 zonder externe antenne's en zonder zichtverbinding @ 11mbit.

Sterker nog , ik heb zelfs een link gehad @ 4.7 km op het EL-TN (ongeveer 80 meter hoog?) gebouw op de campus (Utwente) met een laptop.
Signaal was toen trouwens -78 dBm op een gewoon Orinoco kaartje zonder externe antenne's.

Dus met 2 van die 24 dB richtantennetjes kun die 6 km halen. mits ze redelijk over alles heen kijken.

Dus met Wlan moet het kunnen :P
En wat mag dat kosten :P ?

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

Da Union schreef op 17 januari 2003 @ 13:09:
[...]

En wat mag dat kosten :P ?
Rond de 1000 euro's voor 2 kanten denk ik ;)

• efan
  • Niet online
je zou ook ff bij conrad kunnen kijken voor zo'n kant en klaar packet radio setje met mini antenne. zit gelijk goede programma's bij voor in windows.
of je moet al een packetmodem, bakkie, antenne en winpacket en drivers hebben maargoed..... :)

• Da Union
Kan ik mn mobiel ook tweaken? siemens MT50, ingebouwde fax/data modem.
Zou mooi zijn als dat kon....

• Speedfight
  • Niet online
Packet gaat met 1200 baud das iets van 0,12 kb/s, is voor tekst een goede oplossing.
Misschien kan je msn gaan share ofzo, maar packet wordt slecht ondersteund vooral bij nieuwe pc's werkt het gewoon niet.

Pagina: 1