Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL/CM] Baybus - deel 2

Pagina: 1
Acties:

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 08:01
n.a.l.v dit topic; [rml][ EL/CM] Baybus[/rml]
open ik deze maar, beetje erg lang geduurd, case heb k al lang maar nu toch maar es de fans regelen.

Ik heb uit dit topic (Klik) het schema gebruikt (thnx Silentpuma!)

En even bewerkt zoals ik het wil, het is de bedoeling om de fans met potmeter te regelen en dat de LED meegaat, dus hoe sneller de fan, hoe feller de led, ik heb het dus aangepast zoals ik het denk dat het goed is
De potmeters worden draadgewonden potmeters van 4w, 220ohm (thnx exter!)
De leds spreken voor zich, allen de weerstand, wat voor waarde moet die zijn? kom k niet in de knoei als ik mn potmeter terugdraai dat de led niet helemaal mee gaat :?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jeroenjager/mod/baybus.jpg
Clickable!

specs van de FANS;
code:
1
2
3
4
SPECS;
80mm BALL BEARING DC FAN W/ 2 BLUE LED 
80X80X25mm,32.5CFM,28dBA 
2700RPM,12VDC,0.13A,1.6W

De bedoeling lijkt mij duidelijk..

Verwijderd

Voor de weerstanden zou ik 1k proberen, blauwe LEDs zijn nogal fel en het verschil in helderheid is minder goed te zien dan bij groene of rode LEDs.

btw,
Als je potmeters van 220 Ohm gebruikt kun je de spanning over de fans regelen vanaf 3,5V
Neem je voor de potmeters 100 Ohm, dan is de spanning regelbaar vanaf 5,75V

• Fire_Bird
maar de leds gaan gewoon feller / dimmen branden als k de fan harder / zachter zet ?
Denk dat ik gewoon voor de 220 Ohm ga, kan k ze lekker stil zette (A)
Die draadpotmeters, welke raad je aan, een met meerdere slagen of een gewone?

edit:

Voor gele leds? zelfde weerstand?!

[ Voor 11% gewijzigd door Fire_Bird op 13-01-2003 17:38 ]

Verwijderd

Ja, als de LEDje parallel aan de fan staat wel, moet je wat experimenteren met de waarde van de weerstand.
Voor de potmeters kun je gewone draadgewonden types nemen, 1W is al genoeg, maar ze beginnen waarschijnlijk toch bij een Watt of 3.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:21

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Heeej, dat schema komt me bekent voor! ;)

Omg 220 Ohm?! Dat is wel een beetje veel hoor! Ik zelf heb ze van 50W en het werkt nog super! Afentoe denk ik dat 100Ohm beter is, maar niet meer hoor, anders heb je kans dat je fans niet meer willen 'starten'.

En dat wattage, tja, het ligt eraan wat je kan krijgen.. Die van mij waren 9 Watt dacht ik, zeker wel voldoende. Vindt het alleen een beetje vreemd dat 1 van me potmeters nogal warm wordt (Enermax 92mm 0.23A)... Er zitten alu-knopjes op en die is een beetje lauw.. Mwha, draait nu al maanden zo, zit mij goed.

Verder, ik weet niet of dat LEDje wel zo goed gaat werken als dat jij wilt... Net wat exter zegt, dat moet je maar even proefondervindelijk uitzoeken...
Veel suc6! :)

Use the Search Luke...

Verwijderd

ik hoop dat je potmeters niet inbranden, ik had ook zoiets maar brande telkens me potmeters in, ik heb er nu transistor tussen ziten werkt veel beter en potjes branden niet meer, meschien een tip

• Fire_Bird
Verwijderd schreef op 13 januari 2003 @ 18:12:
ik hoop dat je potmeters niet inbranden, ik had ook zoiets maar brande telkens me potmeters in, ik heb er nu transistor tussen ziten werkt veel beter en potjes branden niet meer, meschien een tip
schema hiervan?? :)
heb net ff in de conrad gids gekeken, hier stonden deze potmeters;
4 Watt draadweerstand, denk dat k idd maar voor de 100 Ohm ga;
Potmeter @ conrad

Misschien nog iemand die ervaring heeft met een led parrallel schakelen aan de fan? doe toch maar gele, blauw werd met wat te duur O-)

[ Voor 54% gewijzigd door Fire_Bird op 13-01-2003 18:35 ]

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:21

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Waarom geen dual-color? Wel zo mooi, kijk maar naar die van mij :)
(hm, wordt wel een kloon zo... maarja, wat wil je, als iemand al eerder de ultieme fanbus heeft gemaakt... *kuch* 8) O-)

BTW nu ik er zo aan denk, je kan dan de 2 kleuren tegelijk laten branden! Als je dan 1 kleur parallel aan de potmeter schakelt, kan die van groen-oranje of van rood-oranje veranderen als je aan de potmeter draait! (hm, waarom heeft die van mij dat niet... :+ )

[ Voor 42% gewijzigd door Silentpuma op 14-01-2003 17:43 ]

Use the Search Luke...

Verwijderd

Schema van die transistor optie, gewoon naar je electro boer gaan en zeggen dan je pot meter met transistor wilt hebben voor 12volt ventilatoren te laten regen op toerental, dan geeft jhij wel de onderdelen en tekend ook wel schematje voor je , althans deed die elector boer waar ik altijd heen ga,

[Reclame]molenhof in helmond[/reclame]
Pagina: 1