[BalusC] Onduidelijk/foutje in FAQ Opslagmedia Controllers??

Pagina: 1
Acties:

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-03 22:28

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Uit de FAQ onder "Mijn IDE configuratie is relatief langzaam, hoe komt dat?" http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/649273#7
Als je veel grote bestanden gebruikt, dan is een grotere clustersize sneller. Ook is een grotere clustersize bijna altijd sneller wanneer je van RAID gebruik maakt (minstens 128KB is het beste). Datzelfde geldt voor de blocksize (minstens 64KB is het lekkerst).
Er wordt hier dus gesproken van een clustersize van 128KB en een stripesize van 64KB bij een RAID configuratie. Als ik zelf het stipe-cluster-size-verhaal goed begrepen heb wordt hier een stripesize van 128KB bedoelt en een clustersize van 64KB.
Ik ben zelf al een weekje of anderhalf opzoek naar de beste RAID0 instellingen en kwam tot de conclusie dat een 128KB stripesize en 64KB clustersize de beste keuze zou zijn voor gewoon gebruik+audio/videobewerking???
Volgens de FAQ zou echter een clustersize van 128KB het beste zijn zodat je om het mooi te houden een 256KB stripesize zou moeten nemen?

Hoe wordt het precies bedoelt in de FAQ en zijn er bepaalde "bijna-altijd-goed" keuzes voor een bepaalde cluster/stripesize voor RAID, misschien handig om daar een tabelletje bij te maken, zodat je altijd minimaal een goede prestatie hebt en met trial-and-error dit eventueel zou kunnen perfectioneren. Ik zie namelijk overal wel vage aanbevelingen maar goede richtwaarden heb ik niet kunnen vinden.

Speed kills, but beauty lives forever...

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07-2025

noltha

Hantam!

Nee hoor,

Mijn ervaring is dat een 8k stripesize het besten vooral het snelst werkt.

De info heb ik zowel van braziliantech.com als lumberjacker.de.
Aangezien zij de RAID biosen modden en de raid drivers modden hecht ik toch wel veel waarde aan hun adviezen. Verder is het ook mijn eigen ervaring die laat zien dat 8k zeer snel is.

In sandra 2003 -------- 50406 -------- Geen uitzondering hooor. Ik haal hem soms net onder maar meestal boven de 50000.

;)

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat er geen goede richtwaarden te vinden zijn, komt omdat dat echt per configuratie verschilt. Ook hangt het af van het systeem. De ene controller doet het beter bij 64KB, terwijl de andere het lekkerder doet bij 128KB. Het ene benchtooltje laat de hoogste scores zien bij 64KB, terwijl het andere benchtooltje dat laat zien bij 128KB. Voor de ene gebruiker is 64KB gevoelsmatig sneller, terwijl de ander dat bij 128KB heeft. Etcetera.. Zo zijn er meer van dit soort factoren.. Overigens hangt het kleinste clustersize óók nog af van de grootte van de gebruikte partitie.

De beste methode om erachter te komen welke setup het beste bij jou past is gewoon zélf uitproberen, testen, benchen, etc.. Dit kost wel een hoop tijd, maar dan heb je ook wat. Voor sommige mensen is dit teveel moeite, vandaar dat ik een "min of meer" richtlijn in de FAQ zette :)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 13-01-2003 11:46 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

idd. Balus. Wil er aan toevoegen dat het vooral afhangt van de software die je gebruikt op je pc. Tja en het ene benchtooltjs is het andere niet. HDtach is eigenlijk een sim-pel seek-test proggie wat dus niks zegt over de echte dagelijkse performance. Sisoft is ook al zo blitz proggie met weinig inhoud, doet soms hele rare dingen. ATTO vind ik nog steeds de meest betrouwbare, geeft ook duidelijk de verschillen met verschillende groottes van je bestanden.

Zo zal een kleine stripe-size van je RAID-0 veel betere scores laten zien met de kleine bestandjes en iets minder hoog ik met de grotere bestanden en een 64/128kb stripe-size het juist weer slechter doen met kleine bestanden en beter met grotere bestanden..

Aangezien je nooit een systeem hebt die alleen maar met grote of alleen maar met kleine bestanden werkt, is het altijd een keus van de gebruiker zelf waar die de nadruk op wil leggen. Wil je supersnel XP en werk je veel met relatief kleine bestanden, denk aan kleine *.jpg's, gif's , Html etc..etc. ook je Internet cache profiteert ervan, dan heb je meer aan een 4kb/8kb of 16/kb setup. Wil je een beetje van alles wat, dan zit je met 32,64 of 128kb wel goed. Alhoewel 128kb nou niet zo best scoort met keleine bestanden. Werk je met vette AVI's, Photoshop, WAV's MPEG enzo heb je meer aan 128kb of hoger....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-03 22:28

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Owkeej, ik ga dan denk ik het een en ander testen en proberen. Wat me nog wel onduidelijk is hoe die 128 clustersize en de 64 blocksize als beste wordt omschreven in de FAQ, je kan toch beter niet een grotere cluster dan blocksize nemen, beter is toch om dit juist andersom te doen??? En dan een factor 2 of 4 hiertussen? Whelp, RAID-op-volle-toeren, it drives me crazy }:O

Ik kan me vergissen maar blocksize=stripesize :?

Speed kills, but beauty lives forever...