[upgrade] compaq deskpro p3 optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:46

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Moet helaas mijn P4 wegdoen en heb hier nog wel Compaq P3-733 met 128 MB geheugen. Nu dacht ik eraan om deze wat op te peppen. Dus wie weet tot welke processor hierin past? Heb namelijk nog Celeron 1Ghz liggen, gaat dit werken? Is dit een verbeteringen tov. de P3-733 die er nu inzit of is dit verschil minimaal. Als ik er wel op vooruit ga, waar zal ik dit in merken? Nog andere tips behalve cpu-upgrade en meer geheugen?

SiSoftware Sandra zegt over het mobo en de chipset:

Entire System
Manufacturer : Compaq
Model : Deskpro

System Mainboard
Manufacturer : Compaq
MP Support : 1 CPU(s)
MPS Version : 1.40
Model : 06C4h

System Chipset
Model : Intel Corporation 82815/EM/EP/P 815/EM/EP/P (Solano) Host to I/O Hub Bridge
Bus(es) : X-Bus AGP PCI USB SMBus/i2c
Front Side Bus Speed : 1x 133MHz (133MHz data rate)
Max FSB Speed / Max Memory Speed : 1x 133MHz / 1x 133MHz
In Order Queue Depth : 4 req(s)

Is downloadsnelheid Kazaa via Wanadoo cable premium trouwens afhankelijk van cpu snelheid of is dit vanaf een bepaalde kloksnelheid niet meer relevant?

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:40
Compaq's zijn niet bedoeld om te upgraden.... :P

Maar die celeron 1ghz zou best eens kunnen werken. Steek hem er gewoon in en kijk of ie beeld geeft, kapot zal ie er niet van gaan. Snelheidswinst zal niet echt denderend zijn, aangezien zo'n celeron nog mank is tenopzichte van een P3.

En downloadsnelheid is niet CPU afhankelijk, zat mensen hebben thuis nog een oud P1 of vroege P2 draaien die puur als download servertje dient...... :P

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
dominator schreef op 12 January 2003 @ 16:03:
Compaq's zijn niet bedoeld om te upgraden.... :P
Maar Compaq heeft op een bepaald moment een serie van deskpro, evo, etc. lopen waarvan je dan een model met uiteenlopende cpu-snelheid kan kiezen.
Maar die celeron 1ghz zou best eens kunnen werken. Steek hem er gewoon in en kijk of ie beeld geeft, kapot zal ie er niet van gaan. Snelheidswinst zal niet echt denderend zijn, aangezien zo'n celeron nog mank is tenopzichte van een P3.
OK, maar waar merk ik dit aan? Ik ben geen spelletjesliefhebber ofzo. Zijn er programma's for dummies waarmee je zoiets kan testen?

Verwijderd

niks mis met die P!!! (=P3...) Vergelijk eens even de L1 en L2 cache van die met de Celeron 1GHz.... ik heb ze niet in het hoofd zitten.
IMHO kun je er beter totaal 512 MB SDRAM inzetten ipv die 128MHz. Ook al doe je geen spelletjes, dan gaat ie m.i. veel soepeler lopen. Kosten: zoek effe op en kijk of het je waard is (PC100 of PC133 types, waarsachijnlij 133, effe checken in manual...)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je zou het gewoon kunnen proberen, de i815 chipset ondersteunt alle processoren tot aan de snelste FCPGA2 Pentium!!!. Om welke Celeron 1GHz gaat het overigens? Een Coppermine of een Tualatin?
neanderthaler schreef op 12 January 2003 @ 15:28:
Is downloadsnelheid Kazaa via Wanadoo cable premium trouwens afhankelijk van cpu snelheid of is dit vanaf een bepaalde kloksnelheid niet meer relevant?
*uche* kabelmodem *kuch* netwerkkaart *uche* harddisk *kuch*

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:40
neanderthaler schreef op 12 januari 2003 @ 16:16:
[...]

Maar Compaq heeft op een bepaald moment een serie van deskpro, evo, etc. lopen waarvan je dan een model met uiteenlopende cpu-snelheid kan kiezen.

[...]
Dat bedoelde ik niet, een compaq is een leuk office machientje om je werk op te doen. Hij's niet bedoeld voor tweakers die er allerhande mods voor gaan verzinnen.... :P
OK, maar waar merk ik dit aan? Ik ben geen spelletjesliefhebber ofzo. Zijn er programma's for dummies waarmee je zoiets kan testen?
Sisoft Sandra ofzo? Kijk hoe hoog je CPU en/of geheugen benches komen, dan weet je zeker of ie beter presteerd of niet.....

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

neanderthaler schreef op 12 januari 2003 @ 15:28:
Moet helaas mijn P4 wegdoen en heb hier nog wel Compaq P3-733 met 128 MB geheugen. Nu dacht ik eraan om deze wat op te peppen. Dus wie weet tot welke processor hierin past? Heb namelijk nog Celeron 1Ghz liggen, gaat dit werken? Is dit een verbeteringen tov. de P3-733 die er nu inzit of is dit verschil minimaal. Als ik er wel op vooruit ga, waar zal ik dit in merken? Nog andere tips behalve cpu-upgrade en meer geheugen?
Een CuMine celly zeker, een Tualatin weet ik zo niet (hangt af van welke versie van de 815 chipset je hebt). Een CuMine heeft maar half zo veel L2 cache (128KB) en 100Mhz FSB ipv 133, dus dan ga je er niet echt veel op vooruit lijkt me. Een Tualatin celly heeft ook 100Mhz fsb maar dan 256KB cache, en is bovendien vaak makkelijk te OCen naar 1,33Ghz (dan blijven andere onderdelen ook binnen de specs). Dat zou het zeker waard zijn.

Maar 512MB geheugen lijkt me nuttiger. Je moet upgraden aan de hand van wat je nu al bottleneck aanvoelt. Staat je cpu constant op 100% en werkt alles moddertraag? Cpu upgrade (niet dat ik me dat met een P3 733 en goed geconfigureert OS kan voorstellen, maar je hebt sommige apps...). Ratelt je HD constant als je aan het werk bent en staat je toegewezen geheugen ver boven je fysieke geheugen? Mem upgrade.
KaZaA... begin maar met KaZaA lite. In KaZaA is de downloadsnelheid in 99% van de gevallen genekt door de upload van de users waar jij van download.
neanderthaler schreef op 12 januari 2003 @ 16:16:
[...]

Als je het snelheidsverschil niet eens merkt, wat boeit je cpu snelheid je dan in jezusnaam... Zie sig :+
BalusC schreef op 12 januari 2003 @ 16:59:
Je zou het gewoon kunnen proberen, de i815 chipset ondersteunt alle processoren tot aan de snelste FCPGA2 Pentium!!!. Om welke Celeron 1GHz gaat het overigens? Een Coppermine of een Tualatin?[nohtml]
Er zijn toch mobo's met 815 die geen Tualatin ondersteunen? Die zullen geen FCPGA2 P3 1400 pakken (max FCPGA2 P3 CuMine 1100 ofzo... Dat was de laatste CuMine dacht ik, met fcpga2 behuizing).
dominator schreef op 12 januari 2003 @ 17:08:
[...]

Dat bedoelde ik niet, een compaq is een leuk office machientje om je werk op te doen. Hij's niet bedoeld voor tweakers die er allerhande mods voor gaan verzinnen.... :P
Je kunt er ook altijd nog een leuke Quake server van maken oid :)

Als er grote hd's in kunnen kun je er ook een leuke leechdoos van maken, want betrouwbaar zijn die a-merk machines meestal wel :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• mor0n
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-03-2022
Zet er geen windows op....

___________ ModBreak____________
Zeg dan niks :/

[ Voor 70% gewijzigd door Abbadon op 12-01-2003 17:59 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
W3ird_N3rd schreef op 12 januari 2003 @ 17:45:
[...]

Er zijn toch mobo's met 815 die geen Tualatin ondersteunen? Die zullen geen FCPGA2 P3 1400 pakken (max FCPGA2 P3 CuMine 1100 ofzo... Dat was de laatste CuMine dacht ik, met fcpga2 behuizing).

[...]

Sterker, lang niet alle i815 chispets ondersteunen de Tualatin. Dit hangt af v.d. stepping (A2 niet , B0 wel).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Abbadon schreef op 12 januari 2003 @ 17:56:
Sterker, lang niet alle i815 chispets ondersteunen de Tualatin. Dit hangt af v.d. stepping (A2 niet , B0 wel).
Glad vergeten..
Ik heb even de tabel op mijn site nagelopen, bovenstaande is helemaal correct :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

mag ik vragen waarom je je P4 weg doet?

ennuh een P3-733 of een Celly1Ghz maakt niet zoveel uit, vooral niet als je geen games doet.
trap er dan een paar repen meer SDRAM bij, dat merk je waarschijnlijk veel meer.

en je snelheid van internet is gelimiteerd door de lijnsnelheid.
bijvoorbeeld kabelinternet kan meestal niet harder dan 500Kb download (dan heb je echt mazzel :P ) en 16Kb upload.
verder moet je netwerkkaart en je harddisk het aankunnen, maar tegenwoordig is elke HD en netwerkkaart snel zat.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Sorry, was paar uurtjes off line.

Ik doe mijn P4 weg omdat ik er een stuk meer voor kan krijgen dan ik ervoor betaald heb!
Bovendien had ik hem pas gekocht en daarna kon ik een laptop voor een leuk prijsje overnemen voor in de huiskamer. Maar nu zit ik zonder eurootjes...

De Celeron is trouwens een 1000/128/100/1.75

Maar hoe kom ik er nu achter tot welke cpu dit boardje gaat? Zouden ze dit bij Compaq helpdesk weten?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De Celeron is trouwens een 1000/128/100/1.75
De P!!! Celeron met 128KB cache is een Coppermine, dat gaat dus vast wel werken :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 12-01-2003 19:42 ]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

neanderthaler schreef op 12 januari 2003 @ 19:37:
Sorry, was paar uurtjes off line.
We hebben je gemist :+
Maar hoe kom ik er nu achter tot welke cpu dit boardje gaat? Zouden ze dit bij Compaq helpdesk weten?
Die bestaat niet meer, da's samen met HP B)

En die weten het niet, die weten alleen hoe ze je een nieuwe computer moeten verkopen en als je geen beeld krijgt vragen ze of je monitor aanstaat :+ (en ALS je monitor aanstaat verkopen ze je een nieuwe monitor :+)
BalusC schreef op 12 januari 2003 @ 19:42:
[...]
De P!!! Celeron met 128KB cache is een Coppermine, dat gaat dus vast wel werken :)
Wel werken (alhoewel?) , alleen is het niks sneller dan die P3 733 en bovendien laat die celly zich ook niet meer super overclocken. (CuMine zit met 1Ghz wel tegen de max...)

[ Voor 20% gewijzigd door Mentalist op 12-01-2003 23:32 ]

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
De kans is vrij groot dat het wel gaat werken. Compaq gaat namelijk niet voor elke cpu een ander bord/bios maken. Misschien dat je op het bord jumpers/dips moet veranderen voor de FSB, en evt een buis reset, maar daarna doet ie het waarschijnlijk wel. Ik heb tijdens mijn stage bij een Compaq Computer Repair Center regelmatig Compaq's getest met andere cpu's dan er in hoorden, en dat werkte ook altijd. De borden detecteren verder alles vanzelf :) Success iig :)

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Dualdude schreef op 13 januari 2003 @ 00:52:
De kans is vrij groot dat het wel gaat werken. Compaq gaat namelijk niet voor elke cpu een ander bord/bios maken. Misschien dat je op het bord jumpers/dips moet veranderen voor de FSB, en evt een buis reset, maar daarna doet ie het waarschijnlijk wel. Ik heb tijdens mijn stage bij een Compaq Computer Repair Center regelmatig Compaq's getest met andere cpu's dan er in hoorden, en dat werkte ook altijd. De borden detecteren verder alles vanzelf :) Success iig :)
OK, maar schiet ik er nu wat mee op?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

neanderthaler schreef op 13 January 2003 @ 11:38:
[...]

OK, maar schiet ik er nu wat mee op?
Stond al in mijn post, wil je alsjeblieft de replies op je topic lezen voor je weer een vraag stelt?

Nee, je schiet er in de praktijk bijzonder weinig mee op. Aangezien je eerder al aangaf het verschil te willen kunnen benchmarken en je het in de praktijk niet eens merkt blijkbaar maakt het nog minder uit.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Relax, dude!

Ik was benieuwd of er ook andere meningen kwamen...

Verwijderd

neanderthaler schreef op 13 January 2003 @ 20:37:
Relax, dude!

kun je ook gewoon vragen ;) ....... dus effe afcoolen....

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
neanderthaler schreef op 13 januari 2003 @ 20:37:
Relax, dude!

Heb ff zitten spitten op toms-hardware. Maar denk dat het elkaar niet veel maakt, een P-III 733 of een Celly (CuMine) 1000 :)

Verwijderd

Ik denk dat ik die PIII 733 gewoon zou houden. Die celly 1ghz is nix sneller. Wat meer geheugen zou je wat meer helpen, ook wil een snellere hd ook wel eens een duit in het zakje doen.
Pagina: 1