Nieuwe proc doet het niet :-(

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-10 10:57
Ik heb een Fastfame 9VAAV moederbord met Via 694 (goedkoop) chipset waar tot voor kort een goed werkende celeron 433 op zat. Nu wou ik dat dingetje maar eens upgraden, ik had het nieuwste bios er al opgezet, en m'n mobo fabrikant wat gevraagd, een Celeron 800 zou ondersteund zijn, in een latere vraag vroeg ik nog naar een Celeron 850 omdat die goedkoper was geworden. Ook goed.

Toen ik ook daarwerkelijk mijn proc ging kopen zag ik dat een Celeron 1 Ghz vrij prettig geprijst was en besloot ik die te nemen. So far so good.

Ik vervang mijn Celeron 433 door die 1 Ghz, netjes beetje koelpaste erop, koeler erop, alles goed geplaatst. Processor zit goed in de socket ja. En dan zet je 'm aan...

En gebeurt er natuurlijk niks. (spreekt bijna voor zich :'()
Wat jumpers op mobo checken, er zat er maar 1 bij die de oorzaak kon zijn : 1 om te kiezen tussen Celeron/Cyrix 66/100 Mhz FSB of P3 100/133 Mhz FSB (Eeeuhm zoiets) die stond standaard op celeron, maar goed, op P3 doet ie het ook niet.

Vertel alsjeblieft niet dat op de website van Fastfame staat dat mijn mobo geen 850 Mhz of 1 Ghz ondersteund want dat weet ik al en van de 850 Mhz had ik al gevraagd en het enige verschil met de 1 Ghz is de multiplier (waarom zou die niet ondersteund worden :?) Het beeld was trouwens ook niet op de 2 videokaart te vinden en de ventilator op de processor gaat inderdaad draaien. Num-lock werkt niet en beeldscherm blijft uit.

Help!

(en plz, zoals ik al met search vond, geen postings over "koop een duron" want dat zoek ik dan zelf wel uit. :Z)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel , als op die website staat dat ie die proc niet ondersteund kan je toch zelf uitvissen waarom die niet werkt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Op maandag 10 december 2001 21:09 schreef real_raichu70 het volgende:
Wel , als op die website staat dat ie die proc niet ondersteund kan je toch zelf uitvissen waarom die niet werkt ...
Volgens mobo fabrikant wordt celeron 850 wel ondersteund (in e-mail) en bij 1 Ghz is alleen multiplier anders waarom zou die dan niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024

cool0

Denk toch dat je mobo het niet ondersteunt. (Staat ook op de homepage van je MOBOfabrikant :P )

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel , als mijn mobo geen multiplyer van 14 ondersteund kan ik ook geen Athlon 1400 200FSB erin zetten , want die wil op 100X14 draaien . Zelfde geldt voor jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Op maandag 10 december 2001 21:26 schreef real_raichu70 het volgende:
Wel , als mijn mobo geen multiplyer van 14 ondersteund kan ik ook geen Athlon 1400 200FSB erin zetten , want die wil op 100X14 draaien . Zelfde geldt voor jou
Multiplier is ondersteund lijkt me. Een celeron 733 kan volgens de website van mobofabrikant wel (heb een celeron 700 er nog op werkend gezien, van iemand anders) en een celeron 733 draait op 11x66.66 Mhz. Deze celeron 1 Ghz draait op 10x100 Mhz. Minder dus. Dus tell me...

Als niemand meer serieus een oplossing weet ga ik me proc wel terugsturen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

degelijk mobo aanschaffen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Op maandag 10 december 2001 21:31 schreef real_raichu70 het volgende:
degelijk mobo aanschaffen ?
Begin ik ook aan te denken :(

edit:
Heb ik alleen geen geld voor over na die proc :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb ik ook problemen mee gehad ik heb zon bx mobotje en de bij de meeste mobos gaat de mp niet hoger dan 8 dus 8*100 is 800 dus hoger gaat niet. Een celly of een p3 stelt zijn mp wel automatisch maar toch kan ie op een gegeven moment neit hoger

ik heb op mijn bx mobo ook een gig gehad maar die werkte ook neit (celly dan). En ik heb er een 800 op gehad en die werkte wel.

(het kan zijn dat somige dingen niet kloppen maar zo heb ik het gehoord van mijn compu boer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
  • Laatst online: 25-05 21:55
volgens mij een voltage probleem
dat je moederbord het lagere voltage (tuluatin ?) niet ondersteund
daarom boot je systeem ook niet
ik had het zelfde toen ik nog een bxchipset had en een p3 800 wou opzetten

hier kun je je type opzoeken en het bijhorende voltage

http://support.intel.com/support/processors/sspec/icp.htm

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-10 20:35
Op dinsdag 11 december 2001 21:14 schreef CaineTanathos het volgende:
volgens mij een voltage probleem
dat je moederbord het lagere voltage (tuluatin ?) niet ondersteund
daarom boot je systeem ook niet
ik had het zelfde toen ik nog een bxchipset had en een p3 800 wou opzetten
idd, ik had hier dus ook een 433 mobo liggen, en ik wilde er een 800 mhz of hoger op hebben (celeron) en dat zou dus ook niet gaan werken vanwege andere voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
  • Laatst online: 25-05 21:55
powerleap heeft interesante oplossingen
:)
www.powerleap.com

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Mijn celeron 433 loopt op 2V, die 1 Ghz moet 1,75V hebben en volgens de specs van mijn mobo worden cpu's met een voltage lager dan 1,75V ondersteund. Denk dat 1,75 dan ook wel zou moeten gaan, en volgens mij stelt ie dat automatisch in :'( dus ik denk dat het niet aan het voltage ligt :'(

Ik denk ook niet dat deze cpu een tualatin core heeft...is het dus waarschijnlijk ook niet... Ik ga denk ik toch maar een celeron 800 kopen :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondersteuning voor een hoger aantal Mhz op je moederbord is niet alleen een kwestie van een hogere multiplier. Zo worden er ook hogere eisen aan de stabiliteit van de stroomtoevoer gesteld bij een hoger aantal Mhz. En ik denk dus dat jouw mobo die processor gewoon niet aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-05 16:53
Stomme vraag misschien, maar als je van de fabrikant te horen/lezen hebt gekregen dat een Celeron 850 wel werkt, kun je je processor dan niet terugklokken?

Of gaat dat niet zomaar bij die Intels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

multiplier gelocked he :)
en met de FSB onderklokken is niet zo'n geslaagde actie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
de fsb met die 1 ghz
moet op 100 staan!
anders doet die het nooit
of anders loopt die heel laag of vast =)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Op woensdag 12 december 2001 19:08 schreef tweakduke het volgende:
de fsb met die 1 ghz
moet op 100 staan!
anders doet die het nooit
of anders loopt die heel laag of vast =)
Detecteert het mobo zelf, mobo heeft wel jumper P2 en P3 of Celeron/cyrix/nog iets d8 ik maar dat maakte geen verschil.
Stomme vraag misschien, maar als je van de fabrikant te horen/lezen hebt gekregen dat een Celeron 850 wel werkt, kun je je processor dan niet terugklokken?
Of gaat dat niet zomaar bij die Intels?
Over of onderklokken gaat in bios. Als ik geen beeld heb hoe kom ik daar dan? Als de pc niks doet? Juist. Zal niet werken.
Ondersteuning voor een hoger aantal Mhz op je moederbord is niet alleen een kwestie van een hogere multiplier. Zo worden er ook hogere eisen aan de stabiliteit van de stroomtoevoer gesteld bij een hoger aantal Mhz. En ik denk dus dat jouw mobo die processor gewoon niet aankan.
Stroomtoevoer? Ik heb net nog even geprobeer met alle cd drives en hd's van de voeding af maar dat werkt niet. En het mobo, sja... mijn mobo was een goedkoop ding... :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 20:14 schreef W3ird_N3rd het volgende:

Stroomtoevoer? Ik heb net nog even geprobeer met alle cd drives en hd's van de voeding af maar dat werkt niet. En het mobo, sja... mijn mobo was een goedkoop ding... :r
Ik bedoelde niet zozeer de PSU, maar de onderdelen op je mobo: condensators, spoelen, mosfets en weet ik al niet meer om een zo stabiele mogelijke stroom te leveren. Kun je gewoon nix aan veranderen, dat mobo is voor een bepaald aantal Mhz bij die technieken gemaakt en op een gegeven moment houdt het op.
Pagina: 1