Hedenmorgen is mijn lieve HD overleden. ik heb inmiddels alweer een nieuw exemplaar, maar zou eigenlijk toch wel HEEEEEL erg graag bij de data komen, misschien dat jullie aan de hand van de volgende beschrijving vast kunnen stellen wat het probleem is, en of een evt. ruige oplossing uit de FAQ kans van slagen heeft (printplaat vervangen/nachtje vriezer/etc).
Het betreft een IBM 60GXP 40 GB 7200rpm van iets meer dan een jaar oud.
(probleemserie?)
even voor de duidelijkheid, er staat voor mij ECHT belangrijke data op, en voor een paarhonderd euro zou ik ook nog wel willen overwegen naar een profi datarecoverer te gaan, maar ik zou toch graag eerst even kijken of er d.m.v. dit topic achter is te komen wat (exact?) het probleem is.
Het begon vanochtend als volgt:
Soms hangt ie bij het booten van windows (vlak voordat je echt in windows komt, met een zwart scherm), soms bij de bios ('disk 1/0-error').
De hd spint normaal op, en maakt wel ietwat vreemde tikjes.
We hebben evt (conform het advies in de FAQ) een printplaat voor die HD beschikbaar... (wel een 120GXP, maar dat zou volgens mij niet uit hoeven maken) maar wel met het risico dat we die ook vern**ken en het dus misschien NOG een hd gaat kosten.
Wat kan ik nu het beste gaan doen?
ik denk dat door sommige tweakers hier wel een conclusie aan te verbinden is, is het de electronica? of de kop? of de platters die verrot zijn?
Heeft een 'dhz-oplossing' uit de FAQ nut? zo ja welke in dit geval? (is dit te zeggen?)
Hebben er hier uberhaupt mensen ervaring met datarecovery? wat is een goed/niet te duur bedrijf hier in nederland wat dit doet?
Ik sta voor alle tips en suggesties open, alvast bedankt!
Het betreft een IBM 60GXP 40 GB 7200rpm van iets meer dan een jaar oud.
even voor de duidelijkheid, er staat voor mij ECHT belangrijke data op, en voor een paarhonderd euro zou ik ook nog wel willen overwegen naar een profi datarecoverer te gaan, maar ik zou toch graag eerst even kijken of er d.m.v. dit topic achter is te komen wat (exact?) het probleem is.
Het begon vanochtend als volgt:
- Windows hangt totaal. normaal bewegende tray-icoontjes staan stil.
- Ik druk op mijn reset-knop (euh, ja, daar zijn die dingen toch voor
) - hij wil niet meer booten, NA de bios gaf ie:
code:1 2
Disk I/O error blahblah-can't boot
- na de standaardprocedure 'reset-kabeltjescheck-jumpertjescheck-bioscheck' te hebben uitgevoerd was ik nog geen steek verder, hij wou nu zelfs bij het detecten van IDE apparaten wel gaan hangen.
- HD in de pc van m'n broertje (onze aller '3lmowww', maar dat geheel terzijde) gefietst, mijn schijf dus aan een ander IDE kanaal. Vervolgens weigert ook zijn pc (met OS op andere schijf) te booten.
- Na wat prutsen met jumpers/ide kanalen/kabels, komen we dan toch in windows. Geen spoor van die HD.
- Dan maar een linux-live-cd er in (knoppix), en verrek, er is wel iets te zien (/dev/hdb lijkt te bestaan, en hdparm werkt, mounten werkt echter niet. Na een keer opnieuw booten kom ik zelfs in cfdisk, waar de partities correct in staan (terwijl dat de eerste keer niet ging). maar nog steeds wil hij niet mounten
- Vervolgens maar eens wat met GetDataBack gespeelt, echter zonder succes.
Soms hangt ie bij het booten van windows (vlak voordat je echt in windows komt, met een zwart scherm), soms bij de bios ('disk 1/0-error').
De hd spint normaal op, en maakt wel ietwat vreemde tikjes.
We hebben evt (conform het advies in de FAQ) een printplaat voor die HD beschikbaar... (wel een 120GXP, maar dat zou volgens mij niet uit hoeven maken) maar wel met het risico dat we die ook vern**ken en het dus misschien NOG een hd gaat kosten.
Wat kan ik nu het beste gaan doen?
ik denk dat door sommige tweakers hier wel een conclusie aan te verbinden is, is het de electronica? of de kop? of de platters die verrot zijn?
Heeft een 'dhz-oplossing' uit de FAQ nut? zo ja welke in dit geval? (is dit te zeggen?)
Hebben er hier uberhaupt mensen ervaring met datarecovery? wat is een goed/niet te duur bedrijf hier in nederland wat dit doet?
Ik sta voor alle tips en suggesties open, alvast bedankt!