[router-adsl modem] netwerk nog niet 100%

Pagina: 1
Acties:

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
Ik had voorheen twee computers met een crosskabel en een daarvan via usb modem aan de adsl. Nu heb ik zo'n annexA apparaat van E-tech gekocht, een adsl-modem, router en switch in één. Werkt op zich prima, installatie duurt minder dan vijf minuten inclusief het verwijderen en vernietigen van mijn oude usb modem.

Internet loopt op beide pcs als een trein, bij spellen zien ze elkaar ook, alleen kan ik in verkenner niet meer de andere pc zien (file-sharing etc)
Het enige wat ik heb veranderd is het ip adres. Voorheen was dat zo'n standaard adres (192.168.0.0 en 192.168.0.1), maar volgens de handleiding van mijn nieuwe speeltje moest ik hem op automatisch zetten. Is dit de reden dat ze elkaar in verkenner niet meer kunnen zien?

ps, ik heb wel in de search gekeken, maar zoals zo vaak bij netwerkvraagjes komt het maar weinig voor dat iemand al eens exact hetzelfde probleem heeft gehad

• pianoman
sorry, even kicken
ik heb trouwens inmiddels al geprobeerd om alle protocols te verwijderen en opnieuw te installeren, dat had geen effect. En als ik de pcs een vast ip adres geef, kunnen ze de router niet meer zien (en omgekeerd)
Als ze een door de router toegewezen ip-adres hebben, kunnen ze allebei op internet, en in spellen kunnen ze elkaar dan ook vinden. Maar pingen op het (dynamische) ip-adres, dus van pc1->pc2 of omgekeerd werkt niet.

iemand suggesties?

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

L0g0ff

omg

iemand suggesties?
Geef het unc pad op ipv browsen via network neighbourhood

\\ip_adres

je vraagt je dhcp gegevens op met het commando ipconfig

probeer vervolgens die adressen te pingen

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:33
ip adressen zal niets mogen uitmaken ivm netwerkomgeving. msischien blockt je router wel netbios (poort 139) voor intern verkeer.

maar als je he t echt wilt:
geef ze een eigen ip adres
stel de gateway en dns in met het ip adres van de router

dan heb je een vast ip adres en ziet die de router toch wel.

maar kan je idd zoals OhmYGod zegt via \\ip_adres erop?? dan weetje of 139 geblockt is

CISSP! Drop your encryption keys!

• pianoman
wat Ohmygod zegt werkt idd niet, timeout

Verwijderd

heb dat ook gehad, zet je dns en dchp service uit op je adsl router
(adres van dit ding zal waarschijnlijk 10.0.0.138 of 192.168.0.1 zijn)

overigens is het niet toegestaan om een ip-adres te gebruiken dat eindigd op *.*.*.0 of *.*.*.255
Dit zijn broadcast adressen.

• pianoman
ok, heb ik gedaan, pc 1 is nu 10.0.0.3, en pc 2 is 10.0.0.4 (router is standaard 10.0.0.2)
gateway en dns op 10.0.0.2 gezet, zelfde resultaat. Internet werkt, pc's kunnen elkaar niet zien

Verwijderd

Heb je wel gedeeld?

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

beiden in dezelfde werkgroep?
welke OSen?

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international law enforcement operation.

• pianoman
mappen zijn gedeeld, computers zitten in zelfde werkgroep. Pc1 w2k, pc2 w98
maar dat zou niet zoveel uit moeten maken, want vorige week draaide het netwerk nog via een gewone cross-kabel

• pianoman
pc2 zit via een cross-kabel op de router, pc1 met een gewone, maakt dat nog wat uit?
(de standaard meegeleverde kabel bij de router was een cross-kabel)

• pianoman
hmmmm.... ik kan de helpdesk niet bereiken, dus probeer ik het hier nog een keer

Verwijderd

pc2 met gewone UTP op router aansluiten, dan werkt het wel. cross alleen gebruiken als je 2 machines op elkaar aansluit (zoals in je vorige setup)

Verwijderd

Cross kabel weggooien, want die gebruik je alleen tussen twee pc's.

Wat je moet doen is
code:
1
2
3
4
5
PC 1  \
           --normale kabel --   
                                             Router
           --normale kabel --
PC 2   /

Dan zou het moeten werken :7

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2003 17:08 ]

Verwijderd

In verkenner bij netwerkneighbourhood "zoeken" en dan de computernaam van de andere PC invullen.

• pianoman
stom stom, probleem lag kennelijk bij zonealarm, zonealarm weggegooid, nu werkt het wel

het is alleen H E E L E R G T R A A G .....
zou dat aan de cross kabel kunnen liggen? Waarom leveren ze dan standaard bij dit apparaat een crosskabel?

Verwijderd

Zet voor de gein bij aparaatbeheer je netwerkkaarten eens op Half-duplex

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07 18:31
router ---- pc is ook crossed

maar zodra daar een hub tussen zit of zodra er een hub / switch op die router zit gebouwd
dan heb je straight nodig. crossed is dus alleen voor pc--pc.

• pianoman
het werkt nu dus wel, ook met crosskabel. ik moest gewoon even 100 keer proberen om in te loggen op een netwerkdrive, nu zijn ze wel snel. Ik vraag me alleen af hoe verstandig het is om zonder zonealarm te werken.....

• pianoman
hoe stel ik zonealarm in zodat het wel werkt? (ik heb graag de controle over welke programma's verbinding gaan maken met internet)

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

Ik neem aan, dat je router ook een ingebouwde firewall heeft. Dan heb je geen Zonealarm meer nodig, want dan heb je een hardwarematige firewall...

| Specs Aurora24 | My music |

• pianoman
en is die 100% veilig?
(ik heb er echt niet zo veel verstand van)

Verwijderd

Die is zo veilig als dat jij hem configureerd :). Beste is standaard alles dicht en dan gecontroleerd poorten openzetten.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
Een hardwarematige firewall is zo veilig als een softwarematige firewall als je weet wat je doet en als het goeie firmware is. Een softwarematige firewall vind ik toch gemakkelijker (in te stellen, up te daten en te gebruiken)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
ahja, in zonealarm kun je ook trusted adressen zetten (vb van bepaald netwerk)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dudes hardwarematige firewall is wel leuk maar dan gaat alles en nog wat gewoon met het internet contact zoeken !! Met een softwarematig proggie heb je hierover meer controle ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• pianoman
tjonge jonge jonge jonge! Ik moest dus gewoon een trusted ip-range instellen! Dat was alles, dan had het waarschijnlijk in een keer gewerkt. Wat ik niet wist is dat je nog steeds gesloten poorten open hebt ook als je zonealarm afsluit....Want pas toen ik zonealarm in zijn geheel had verwijderd ging het lopen.

Trouwens, die crosskabel maakt dan zeker niet zoveel uit?
Pagina: 1