Toon posts:

Polarisatie Filters (voor digicam S602z)

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag beste mensen

Ik wou graag een polarisatiefilter kopen voor mijn Fuji S602z maar ik weet niet waar ik op moet letten aangezien er nog al verschillen in prijzen zijn. Ook heb ik al gemerkt dat een normale filter niet op mijn camera past omdat het schroefdraad verkeerd om zit. Moet ik daar een adapterring voor kopen?

Verder zag ik dat B&W filters stervens duur zijn, de een zegt dat je dit wel merkt terwijl de ander zegt dat dit te verwaarlozen is....

En hoe zit dat nou met circulair? Is dat nou wel of niet nodig voor een digicam? (s602z)

mijn dank is groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 22:04

Mooody

elmoody

B+W zijn de beste en helemaal niet zoveel duurder als andere filters

Moya is ook erg goed
Hama is een goedkoop merk met behoorlijke kwaliteit

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok, heb ik daar nog een adapterring voor nodig of passen die gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 13:13:
ok, heb ik daar nog een adapterring voor nodig of passen die gewoon?
Ja, adapter ring is nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

vanDaal

-ismeereentje

Verwijderd schreef op 09 January 2003 @ 12:30:
Ik wou graag een polarisatiefilter kopen voor mijn Fuji S602z maar ik weet niet waar ik op moet letten aangezien er nog al verschillen in prijzen zijn.

[...]

Verder zag ik dat B&W filters stervens duur zijn, de een zegt dat je dit wel merkt terwijl de ander zegt dat dit te verwaarlozen is....
Er zit wel wat verschil tussen de verschillende polarizers. Dit zit hem vooral in het glas van de polarizer. Je hebt bijvoorbeeld single coated, double coated en multicoated glas voor polarisatiefilters. Het verschil hiertussen zit vooral in de factor 'doorlaatbaarheid' van het glas. De single coated polarisatiefilter laat het minste licht door (95%) en de multicoated het meeste (99%). Zoals je ziet kleine verschillen, dus het is de vraag of je de extra prijs voor duurdere filters wilt neerleggen.
En hoe zit dat nou met circulair? Is dat nou wel of niet nodig voor een digicam? (s602z)
Kwootje van mij uit een ander topic:
Het verschil tussen lineair en circulair is voornamelijk dat een circulaire polarizer een beter licht op de spiegel van een spiegelreflex laat vallen. Op zo'n filter zit een 'kwart-lambda plaat', die gepolariseerd licht beter op het split beam autofocus mechanisme van een SLR laat vallen. Snappie?

Een lineaire polarizer stuurt gewoon lineair licht door naar je CCD. Dat is dus in mijn geval al genoeg voor mijn G2. Voor een SLR zou lineair licht trouwens voor problemen kunnen zorgen, dus dan heb je per se een circulaire polarizer nodig.

Maw, een circulaire polarizer werkt voor mijn camera (en volgens mij ook voor S602) hetzelfde als een lineaire polarizer. Het enige verschil is alleen de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-12-2022

Hangloozz

{ @$%&# }

aangezien de s602 op m'n verlanglijst staat en ik voor m'n analoge canon een Cokin filterhouder gebruik voor m'n pola deze vraag:

iemand al een Cokin op z'n s602 gezet?
zo niet, weet iemand dan of dat dmv verloopringen passend te maken is?

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet iemand wat ' HMC' betekent? Dat zie ik staan bij filters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Nu online

vanDaal

-ismeereentje

MC staat voor MultiCoated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je voor je snelle reply! Maar een HMC UVfilter, kost maar één euro meer dan een standaard UV-filter (Hoya)

edit, oops, verkeerd gekeken |:( --> 4 euro meer

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Nu online

vanDaal

-ismeereentje

Dat prijsverschil is inderdaad te verwaarlozen. Ik denk dat vooral bij de circulaire polarisatiefilters een groter prijsverschil zit tussen de verschillende coatings.

-edit-
Trouwens, die prijzen komen zeker van LensMate? Ik vind het eigenlijk vreemd dat ze daar alleen circulaire polarisatiefilters verkopen en geen lineaire.
-/edit-

[ Voor 35% gewijzigd door vanDaal op 10-01-2003 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanDaal schreef op 10 January 2003 @ 17:22:
Dat prijsverschil is inderdaad te verwaarlozen. Ik denk dat vooral bij de circulaire polarisatiefilters een groter prijsverschil zit tussen de verschillende coatings.

-edit-
Trouwens, die prijzen komen zeker van LensMate? Ik vind het eigenlijk vreemd dat ze daar alleen circulaire polarisatiefilters verkopen en geen lineaire.
-/edit-
nee van www.geengeld.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Nu online

vanDaal

-ismeereentje

Hee verrek, daar verkopen ze wel lineaire polarisatiefilters! :7
B&W Top. Pola. Lin. MRC 58mm
Prijs: 44.90
En ik heb net mijn bestelling bij Konijnenberg binnen, had ik misschien net zo goed tegelijk kunnen bestellen |:(

[ Voor 24% gewijzigd door vanDaal op 10-01-2003 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Nu online

vanDaal

-ismeereentje

vanDaal schreef op 10 January 2003 @ 17:29:
En ik heb net mijn bestelling bij Konijnenberg binnen, had ik misschien net zo goed tegelijk kunnen bestellen |:(
Naja, ik heb maar even opnieuw een bestelling geplaatst :)

- B&W Top. Pola. Lin. MRC 58mm
- B&W UV MRC 58mm

(beide multicoated)

En dus ga ik ook nog een Canon Lens Adapter (LA-DC58) halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanDaal heeft de loterij gewonnen ofzo :) verklaar je specs eens nader 37" Mitsubishi :?. Als je wilt natuurlijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 09:21:
vanDaal heeft de loterij gewonnen ofzo :) verklaar je specs eens nader 37" Mitsubishi :?. Als je wilt natuurlijk :).
hehe, inderdaad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-09 12:08

T.T.

Sowieso

Ik heb zelf een 2e hands B+W Circ. Polarisatiefilter gekocht voor 30€, ziet er helemaal als nieuw uit :)
Heb nu nog een adapterring + UV filter (ter bescherming van mn lens) en dop in bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

T.T. schreef op 11 January 2003 @ 10:55:
Ik heb zelf een 2e hands B+W Circ. Polarisatiefilter gekocht voor 30€, ziet er helemaal als nieuw uit :)
Heb nu nog een adapterring + UV filter (ter bescherming van mn lens) en dop in bestelling.
Precies. 2e hands is a good way to go.
Ik heb toen der tijd voor mijn Olympus E10 ook een Circ. Pola filter gekocht. (Geen mrc) en betaalde daar toen slechts 35 Gulden (tsja het is al even geleden) voor.
Zeker de kleinere diameters zijn vrij veel in omloop (52mm, 55mm). Je kunt ze vaak voor een redelijke prijs scoren op een fotografica beurs. Zie http://www.fotografica.nl voor meer info.

B+W (oftewel Schneider Optics) zijn zeker 1 van de beste die er te krijgen zijn, echter ook meteen een van de duurste. Maar ik moet zeggen dat ik er fantastische resultaten mee gehaald op een vakantie in Oostenrijk. Je krijgt prachtige blauwe luchten en ik kon de enorme licht reflectie van zon op de sneeuw aldaar haast volledig reduceren. Bij mij zat de pola filter er dus eigenlijk altijd op.

Helaas passen die filters niet meer nu ik mijn nieuwe Fuji S2 Pro gebruik. De filtermaat van de Nikon objectieven die ik gebruik zijn dermate groot dat een circ. pola filter een godsvermogen kost. Dus ik zal ook de fotografica gaan bezoeken om filters van 86mm aan te kunnen schaffen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Op marktplaats onder fotografie worden ook vaak filters aangeboden. Ik zou bij 2ehands filters wel oppassen en niet per post laten opsturen. Zo'n filter kan natuurlijk al snel een krasje hebben opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 09:56
ik heb ook zo'n B+W filter voor m'n sony F717
koste bij de mediamarkt ong. 28 euro

ASUS P4C-E deluxe, Pentium 4 3 ghz, 2x Corsair 512 mb DDR PC3700, Hercules ati radeon 9800xt, 4x Western Digital S-ATA 250Gb 7200rpm (raid 5), 2x IBM 30 gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Nu online

vanDaal

-ismeereentje

Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 09:21:
:D

Nieuw zijn die dingen inderdaad onbetaalbaar (iets van 8000 euro). Maar goed, tweedehands was ie wel betaalbaar. Ik heb hem uiteindelijk voor 400 euro kunnen krijgen. Filmpjes kijken erop kijken is très cool en gamen uiteraard ook, al doe ik dat niet zo heel veel. Daarnaast gebruik ik hem ook als TV. Trouwens, zo'n ding naar 3 hoog verhuizen doe je ook maar één keer in je leven. Met zijn omvang en gewicht van 95 kilo hebben we er uiteindelijk 3 dagen over gedaan om boven te krijgen :)

Specs:
http://www.mitsubishi-meg...rvice/disc/?id=megaview37

En een paar fotootjes staan hier.

(trouwens, ik ben nog wel student, maar toevallig was mijn oma dit jaar weer heel aardig voor haar kleinkinderen _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Nu online

vanDaal

-ismeereentje

Verwijderd schreef op 11 januari 2003 @ 11:15:
Precies. 2e hands is a good way to go.
Probleem is dat ik het echt zonde vind om voor een circulaire filter te gaan, terwijl ik daar met mijn G2 niet zo veel aan heb. Het enige voordeel wat ik kan verzinnen is dat het handig is als ik later eventueel een D-SLR aanschaf. Maar dan is het ook maar de vraag of 58mm voldoet.
Lineaire filters zijn toch redelijk zeldzaam, zeker op de tweedehands markt. Dus ik denk dat ik nu voor 45 euro op zich niet duur uit ben, zeker als je vergelijkt dat je voor een circulaire polarisatiefilter van B+W tweedehands waarschijnlijk ook dat bedrag betaalt. Dan heb ik liever een nieuwe. En deze is trouwens ook MultiCoated, dus dat scheelt ook weer.
Maar ik moet zeggen dat ik er fantastische resultaten mee gehaald op een vakantie in Oostenrijk. Je krijgt prachtige blauwe luchten en ik kon de enorme licht reflectie van zon op de sneeuw aldaar haast volledig reduceren. Bij mij zat de pola filter er dus eigenlijk altijd op.
Heb je een paar foto's die je kunt laten zien? Ik ga begin februari ook naar Oostenrijk, dus dan ben ik wel benieuwd wat mogelijk is met een polarisatiefilter.
powerman schreef op 11 januari 2003 @ 12:44:
ik heb ook zo'n B+W filter voor m'n sony F717
koste bij de mediamarkt ong. 28 euro
Welke MediaMarkt was dat trouwens?
Hier in Rotterdam hebben ze alleen circulaire filters en die zijn volgens mij wel wat duurder. Of heb je een ultiem klein formaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom niet 2e hands :?

ik heb vorig jaar 1tje gekocht voor 5 euro
een vivitar. Vraag gewoon ff naar 2e hands spul bij een fotozaak

Dan heb je vaak ook nog beter spul als dat el cheapo spul bij de mediamarkt ect.

edit/ ik zie nu pas dat het 2e hands verhaal al eerder geopperd was.. :X

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2003 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 09:56
vanDaal schreef op 11 januari 2003 @ 13:50:
Welke MediaMarkt was dat trouwens?
Hier in Rotterdam hebben ze alleen circulaire filters en die zijn volgens mij wel wat duurder. Of heb je een ultiem klein formaat?
mediamarkt den haag
58 mm (UV-HAZE filter)

ASUS P4C-E deluxe, Pentium 4 3 ghz, 2x Corsair 512 mb DDR PC3700, Hercules ati radeon 9800xt, 4x Western Digital S-ATA 250Gb 7200rpm (raid 5), 2x IBM 30 gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Nu online

vanDaal

-ismeereentje

powerman schreef op 11 januari 2003 @ 14:45:
mediamarkt den haag
58 mm (UV-HAZE filter)
Ow, maar das geen polarisatiefilter, maar een UV-filter :)

Ik had al zo'n vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanDaal schreef op 11 januari 2003 @ 13:50:

[...]
Heb je een paar foto's die je kunt laten zien? Ik ga begin februari ook naar Oostenrijk, dus dan ben ik wel benieuwd wat mogelijk is met een polarisatiefilter.
Hier dan wat voorbeelden. Let wel even op dat ik de foto's heb verkleint 800x600 ongeveer en dat de jpg compressie vrij hoog is omdat ik niet zoveel webruimte daar heb. Als je perse originele wilt ofzo kan ik die wel naar je mailen. (mail staat in profile) Deze zijn nog met die E10 gemaakt.

http://richardc.8bit.co.uk/effe/grosglockner.jpg
http://richardc.8bit.co.uk/effe/gletsjer1.jpg
http://richardc.8bit.co.uk/effe/gletsjer2.jpg
http://richardc.8bit.co.uk/effe/gg.jpg
http://richardc.8bit.co.uk/effe/kitzbuhelerhorn.jpg
http://richardc.8bit.co.uk/effe/kitzbuhelerhorn2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waarom zou dat niet passen? Mijn vader raadde mij dat systeem ook aan, die schuif je toch gewoon achter elkaar in een houder he? Is opzich wel geinig ja, maar dan zit je toch aan 1 merk vast?

Volgens mij past dat gewoon zolang het maar 55mm is? En ik gok dat het dat wel is :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Nu online

vanDaal

-ismeereentje

Ondanks dat het even tegenzit, heb ik gelukkig wel mijn polarisatiefilter en UV-filter binnengekregen. Even wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.3dstyle.nl/zooi/foto/Overig/Closeups/Filter/CRW_5878.jpg
Volgorde:
- Lens Adapter (onder)
- UV-filter
- Polarizer

Afbeeldingslocatie: http://www.3dstyle.nl/zooi/foto/Overig/Closeups/Filter/CRW_5876.jpg

[img]http://www.3dstyle.nl/zooi/foto/Overig/Closeups/Filter/CRW_5879.jpg/img]

Afbeeldingslocatie: http://www.3dstyle.nl/zooi/foto/Overig/Closeups/Filter/CRW_5880.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.3dstyle.nl/zooi/foto/Overig/Closeups/Filter/CRW_5880.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.3dstyle.nl/zooi/foto/Overig/Closeups/Filter/CRW_5881.jpg

Ja, het is inderdaad geen lineaire, maar een circulaire polarizer. Ik geloof dat ik de verkeerde heb gekregen...

-edit-
Foto's komen straks ook :)
-/edit-

[ Voor 3% gewijzigd door vanDaal op 15-01-2003 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Circulair is toch prima, alleen iets duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Nu online

vanDaal

-ismeereentje

Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 14:18:
Circulair is toch prima, alleen iets duurder.
En die duurdere prijs (factor 2 in sommige gevallen) was ik niet van plan te betalen. Maar ja, nu is er mij een circulaire gestuurd voor de prijs van een lineaire :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus wat is het probleem? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xonide
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Wat is het verschil eigenlijk tussen die 2?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Zou je het UV filter niet voorop doen? Dat beschermt dan ook weer je polarisatiefilter. (of gaat dat niet ivm met draaien van pol.filter?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Nu online

vanDaal

-ismeereentje

Geen probleem :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Nu online

vanDaal

-ismeereentje

T.T. schreef op 15 januari 2003 @ 14:43:
Zou je het UV filter niet voorop doen? Dat beschermt dan ook weer je polarisatiefilter. (of gaat dat niet ivm met draaien van pol.filter?)
Volgens mij gaat dat wel in theorie. Echter ben ik van plan om de UV filter altijd te laten zitten en de polarisatiefilter gebruik ik alleen als de omstandigheden er naar zijn. Dus vandaar de huidige volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xonide schreef op 15 januari 2003 @ 14:42:
Wat is het verschil eigenlijk tussen die 2?
Begin bovenaan deze thread te lezen en zie het antwoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanDaal schreef op 15 January 2003 @ 14:44:
[...]
Volgens mij gaat dat wel in theorie. Echter ben ik van plan om de UV filter altijd te laten zitten en de polarisatiefilter gebruik ik alleen als de omstandigheden er naar zijn. Dus vandaar de huidige volgorde.
Zo heb ik het zelf ook.
En ook omdat er in het pola. een beetje speling zit bij het draaibare gedeelte leek het me niet handig om daar dan weer een uv op te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

N00bvraag:
Hoe maak je zo'n url?
Is dat een code voor, of maakt iedereen zelf die tekst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Nu online

vanDaal

-ismeereentje

Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 14:49:
Zo heb ik het zelf ook.
En ook omdat er in het pola. een beetje speling zit bij het draaibare gedeelte leek het me niet handig om daar dan weer een uv op te schroeven.
Yup, bij mij is de schroefdraadstructuur van de polarizer ook anders dan die van de UV-filter. Dus dat is misschien ook een reden om het zo te houden.
Hoe maak je zo'n url?
Als je een GoT-topiclink copy/paste, zoekt ie zelf de topictitel erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanDaal schreef op 15 januari 2003 @ 14:54:
Als je een GoT-topiclink copy/paste, zoekt ie zelf de topictitel erbij :)
Ik probeerde het steeds met [url]link[ /url], maar het moet dus zonder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 14:50:
[...]

N00bvraag:
Hoe maak je zo'n url?
nah, het antwoord is al gegeven :)

Grrrrrene: het ging mij erom of er een passende adapterring bestaat (juiste doorsnede) voor die Fuji-lens, of dat het soms een speciale Fuji-draad oid is.

Dat het een handig systeem is is zeker, heb wel al een houder versleten omdat ze niet al te robuust zijn; met afschuiven brak de rand, waarschijnlijk omdat de weekmakers wel zo'n beetje vervlogen waren na 8 jaar.
Verder is het wel handig dat je eventueel zelf filters kunt maken van acrylaat oid wat je zo in de houder kan schuiven :)

Maar als het past is dat jofel, ff nieuwe adapterring scoren en off we go.

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Nu online

vanDaal

-ismeereentje

Even twee foto's waar het gebruik van mijn polarizer een flinke verbetering heeft gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.3dstyle.nl/zooi/foto/Omgeving/2003-01-16%20-%20Rotterdam%20vanaf%20hoog%20(polarizer)/IMG_5888_2.jpg
Hier viel mij gelijk op dat de kleuren veel beter waren dan voorheen. Vooral de gebouwen in het midden hebben een veel betere kleur. Het contrast is ook veel beter, zonder dat er PS-werk aan verricht is.

Afbeeldingslocatie: http://www.3dstyle.nl/zooi/foto/Omgeving/2003-01-16%20-%20Rotterdam%20vanaf%20hoog%20(polarizer)/IMG_5892_2.jpg
Foto van de lucht. Helaas is het op dit moment zonnig en heel helder (vrijwel blauw) weer. Dus het 'wolkeffect' wat je vaak krijgt met een polarizer kan ik helaas nog niet vastleggen.
Pagina: 1