[W2k]Probleem met netwerk kaart settings?

Pagina: 1
Acties:

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Topicstarter
Tja of het nu meer een Windows topic is dan een netwerk topic..
Nou ben ik niet tevreden met een w2k (pro) netwerk verbinding naar een andere pc (w98) toe via een 10/100 switch (standaard TCP/IP verbinding, filesharing gewoon aan).
Ten eerste de verbinding naar een andere pc maximaal maar 1,5 Mbyte/s (DU meter te langzaam voor 100 Mbit lijkt me..) en ten tweede w2k veel te lang boot (en zoekt naar netwerk verbindingen.. wel bekende bug van W2k .. weiger over te stappen naar XP)
De NIC is een Intel PRO/100+ management adapter draaiend op 100 Mbit, half-duplex. De andere PC ook.. (deze werkt eigenlijk prima.. altijd gedaan..). Nieuwste drivers helpen niet.
Maar goed.. nu ben ik wat aan het freubelen met settings .. zoals buffer settings .. maar ook af en toe uit de device manager de boel weer aan het deinstalleren..
Vervolgens laat ik w2k dan weer zoeken naar de NIC. Hij kent hem dan een volg nummer toe bijvoorbeeld Intel PRO/100+ management #2, 3, 4 etc. Ik kan vervolgens niet de nieuw gevonden NIC een IP nummer toekennen terwijl ik de voorgaande toch verwijderd heb.

Ik heb dus verschillende vragen: 1)Hoe krijg ik mijn verbinding optimaal en zo snel mogelijk (met welke settings voor deze NIC)? 2) Hoe krijg ik nou die volg nummers weg in device manager zodat ik gewoon het zelfde IP nummer kan blijven gebruiken voor mijn NIC? 3) Is dit een bug of een feature van MS?
btw de NIC zit op IRQ 10.. (moet verder niet uitmaken en deelt deze IRQ met een firewire kaartje).

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Ik heb een 10 meter lange utp kabel.. het zou daaraan kunnen liggen wat betreft snelheid.. maar vraag blijft.. Hoe krijg die verschillende NIC's echt weg?
Iemand?

• BLACK SPIDER NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-07 17:16
aan de 10 meter utp kabel kan het denk ik niet liggen (om zeker te zijn gebruik je ff een ander van je vrienden)

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
BLACK SPIDER NL schreef op 08 January 2003 @ 20:37:
aan de 10 meter utp kabel kan het denk ik niet liggen (om zeker te zijn gebruik je ff een ander van je vrienden)
Nee dacht ik ook al..
let wel.. de w2k pc (zie sig ook) draaide eerst probleemloos W98 met snelle verbinding (weet niet meer hoe snel precies)..

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Die volgnummers kun je weghalen, door bij configuratiescherm > hardware > hardware verwijderen en dan zelf selecteren.
In die lijst verborgen apparaten weergeven kiezen en je kunt ze verwijderen.
Verder komt het langzame booten, omdat die naar een DHCP server gaat zoeken.
Je moet dus een vast IP instellen, wil je dit verhelpen. Verder moet de snelheid dan ok zijn. Ga niet met de buffers klooien, heeft geen zin.
Zet de gast account ook aan in win2k, anders zal het filesharen niet goed werken.
Verder ff controleren of de verbinding ook echt daardwerkelijk 100mbit full duplex is in win2k

[ Voor 19% gewijzigd door tweakduke op 08-01-2003 20:43 ]

Tweakers Discord

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
tweakduke schreef op 08 januari 2003 @ 20:42:
Die volgnummers kun je weghalen, door bij configuratiescherm > hardware > hardware verwijderen en dan zelf selecteren.
In die lijst verborgen apparaten weergeven kiezen en je kunt ze verwijderen.
Dacht ik ook al.. maar nee. niet dus onder de verborgen apperaten..
Verder komt het langzame booten, omdat die naar een DHCP server gaat zoeken.
Je moet dus een vast IP instellen, wil je dit verhelpen.
DHCP heb ik nodig voor mijn provider thuus... als ik connected ben.. Maar mijn eigen netwerkje heb ik dat natuurlijk allang gedaan (waarom zou ik anders klagen over vaste IP nummers en de op nieuw geinstalleerde NIC?).
Verder moet de snelheid dan ok zijn. Ga niet met de buffers klooien, heeft geen zin.
Zet de gast account ook aan in win2k, anders zal het filesharen niet goed werken.
Al een ander account wat ik gebruik.. dus daar was ook al voor gezorgd..
Verder ff controleren of de verbinding ook echt daardwerkelijk 100mbit full duplex is in win2k
Het is half duplex..werkt eigenlijk het beste qua performance....(das dan die 1,5 Mbyte/s)

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Iemand anders nog wat tweak tips voor mijn NIC?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Mm waar heb je alles aan hangen aan een HUB of Switch, want als het aan een HUB hangt is het logisch dat die het snelste is op Half Duplex (full duplex kan namelijk niet).
Verwijder de kaart anders.
Zet je pc uit, haal hem eruit en zet hem aan.
Vervolgens weer uit en dan de kaart erin, als goed is zou die dan weg moeten zijn (misschien ook meteen ander pci slot proberen).
Het lijkt me nu gewoon een foutje van win2k dat die jouw kaart te vaak in je systeem heeft staan en daarom zo traag opstart (gaat een paar netwerkkaarten checken).
Anders even een reinstall van win2k..
Maar bovenstaande manier zou het hopelijk moeten oplossen.

Tweakers Discord

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Ga ik eens doen vanavond of van het weekend het NICje eruit halen...
Maar het is toch raar eigenlijk dat die zeveel devices ziet blijkbaar (en dus volgnummers geeft)?

Ondertussen heb ik weer opnieuw de NIC verwijdert alleen in de device manager, opnieuw opgestart en vervolgens weer geinstalleerd.. nu blijft het volgnummer staan op #5.... strange...

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 21:20

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Kun je de switch poorten op full duplex instellen? En vervolgens beide nic's van de pc's ook op full duplex.
Dit is namelijk (bijna) altijd de meest ideale manier om pc's aan een SWITCH te hangen.

Verder kun je proberen om te sniffen op je netwerkje, wat er precies gebeurt. Ga even op de Win98 machine een sniffer tool installeren (bijvoorbeeld: www.ethereal.com want deze is gratis) en vervolgens sniffen, terwijl je de w2k bak aan zet en op laat starten.

Succes!

Make music, not war

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
musiman2 schreef op 09 januari 2003 @ 09:58:
Kun je de switch poorten op full duplex instellen? En vervolgens beide nic's van de pc's ook op full duplex.
Dit is namelijk (bijna) altijd de meest ideale manier om pc's aan een SWITCH te hangen.

Verder kun je proberen om te sniffen op je netwerkje, wat er precies gebeurt. Ga even op de Win98 machine een sniffer tool installeren (bijvoorbeeld: www.ethereal.com want deze is gratis) en vervolgens sniffen, terwijl je de w2k bak aan zet en op laat starten.

Succes!
Mm dat sniffen.. dat lijkt me een goed plan.. thanks!
Mmm begin steeds meer te twijfelen aan de switch... of het niet gewoon een hub is.. full duplex namelijk instellen op dat ding kan al bijvoorbeeld niet..

[ Voor 7% gewijzigd door henkleerssen op 09-01-2003 11:03 ]

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Ondertussen heb ik het een en ander gedaan om te verhelpen.. maar ik ben er nog niet uit.
Dat ethereal heb ik gebruikt.. in combi met dat capture progje.. maar nee hoor.. hij vindt op de win 98 bak geen netwerk verkeer (terwijl er toch gewoon volgens du meter een bij files zenden 2 Kb/s wordt gehaald :? )!? Strange....
Ik heb even gekeken naar de switch.. het is een switched hub.. die full duplex aan kan.. (Gistron had hem in oktober 2001 in de aanbieding voor 159 gulden zie ook De Switch van Gistron: is het wat? ) misschien dat deze het probleem is.
offtopic:
ff in het klein de specs van dit "switchje" ..
4 / 8 port 10/100Mbpx Auto-negotiation Switching Hub

Aiming to small workgroups and SOHO, the NSW500 Compact Switching Hut is designed with plug and play installation for easy implement and effective, affordable solution for higher network and flexible for variety of applications.

KEY FEATURES: SW400C & SW800C is 10/100Mbps TX Auto-negotiation Ethernet Switch hub, complies with the IEEE802.3 Ethernet and IEEE802.3u Fast Ethernet standard

Features Store-and-Forward mode with wire-speed filtering and forwarding rates
Full/Halt-Duplex capability on every TX ports, total bandwidth is up to 200Mbps per port
Automatic source address learning and aging
IEEE802.3x flow control for full duplex operation
Backpressure flow control for half duplex operation
Head-of-line blocking control for multicast
Support 1k MAC address
Support 512 full packet size (expandable to 1024) buffers with dynamic allocation
Broadcast storm control
Runt and CRC Filtering eliminates erroneous packets to optimize the network bandwidth
Support to handle up to 1536 bytes packet
LED indicators for simple diagnostics and management
Provide an extra port for MDI and MDI-X mode changing
Plug and play

SPECIFICATION:
Standard:
IEEE802.3/IEEE802.3u
Network Media:
100Base-TX-UTP/STP category 5 cable 10Base-T-UTP/STP category 3 or 5 cable
Connector:
4/8 port STP RJ-45 port for 10/100Mbps TX
LED indicators:
System-Power OK LED Individual port-link/activity, speed, full duplex and collision LEDs
Dimension:
162mm(L) x 82mm(W) x 28mm(H)
Temperature:
Operating: 0? to 50?; Storage: -20? to 70?
Humidity:
Operating: 10% to 90% RH; Storage: 5% to 90% RH
Input Power Requirement:
12VDC, 1A Adapter
Registrations:
FCC, CE
Pagina: 1