Dido schreef op 13 januari 2003 @ 08:22:
[nohtml]
Het bedekken van het hoofd of gezicht, al dan niet gedeeltelijk is iets waarvoor regels gelden in de gehele judeo-christelijke traditie. Loop maar eens met een hoed op een katholieke kerk in, of zonder een moskee
Het is nog maar de vraag in hoeverre het volledig verbergen van het gezicht wel te rijmen is met bepaalde interpretaties van de islam. Zeker in de huidige situatie lijkt het willen dragen van een chador meer te maken te hebben met culturele identificatie dan religie, hoewel dat laatste er door sommige mensen altijd bij de haren bij wordt getrokken.
Tegen het dragen van geloofsonderscheidingstekens is geen enkel bezwaar. Echter zulke die het fysieke contact met anderen proberen te beperken gaat een stuk verder. Het begint op een leeftijd dat er van vrije keuze geen sprake is. Ik vind het prima passen in een islamitische maatschappij waarin vrouwen risico's lopen omdat mannen is geleerd dat vrouwen die niet gesluierd zijn onkuis zijn. Ik vind het moeilijk te begrijpen dat een moderne westerling hiervoor een lans wil breken. Verder onderken je onvoldoende dat er ook andere motieven dan godsdienstige achter zitten, want in het land van herkomst lopen deze mensen juist vaak ongesluierd. Denk daar maar eens over na.
Ik zie niet in wat het goedkoop out-of-context quoten van wat stellingen, met als doel het negatief afschilderen van een godsdienst, te maken heeft met een discussie over hoofdoekjes, en daarom stelde ik ook voor om zulks in een ander topic te doen...
We praten hier over de chador, dat heeft alles met islam te maken. De islam is een geloof dat geen liberale traditie kent en strikte naleving van haar wetten vraagt. De chador is een uiting vsn strikte naleving. Diezelfde strikte naleving is gevaarlijk, omdat de islam hele onverdraagzame dingen verkondigt.
Ik ga er geen 10 minuten aan besteden, maar wat te denken van een religie die dit soort dingen verkondigt?
Dat zou je nou wel eens moeten doen, dan kon je meepraten op basis van kennis.
[...]
of
[...]
Erg goedkoop, maar kennelijk was mijn verwijzing niet duidelijk.
Ik zie eerlijk gezegde relevantie niet. Dit zijn toch geen verwijzingen die onverdraagzaamheid naar andersdenkenden prediken. Maar zelfs al zou het wel zo zijn, het christendom is geliberaliseerd, slechts heel weinigen nemen de woorden nog letterlijk, ik ken geen christelijke stroming die verbreiding van het geloof met geweld voorstaat. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het christendom inhoudelijk beter zou zijn dan de islam. Het gaat mij niet zo zeer om de inhoud van de islam, maar om de vorm.
Er zijn enkele markante verschillen tussen Islam en de andere grote godsdiensten:
- De islam zegt duidelijk alle niet-islammieten zowel gelovig als ongelovig, beschouwd moeten worden als polytheisten en dat zij als vijand moeten worden behandeld.
- In tegenstelling tot boedha, Jezus, moses, etc. heeft Mohammed zijn geloof met geweld verspreid.
- De meeste geloven zijn levend en in ontwikkeling. De islam zegt het sluitstuk te zijn, wijzigingen zijn niet meer mogelijk.
Je impliceert nu dat binnen de islam de fundamentalisten in de meerderheid zijn. Waar baseer je dat op?
Waar impliceer ik dat? Ik zeg Islam een fundamentalistisch geloof is die geen liberale stroming kent. Niet elke moslim praktiseert zijn geloof even fanatiek, maar degene die dat wel doen zijn fundamentalistisch, omdat er geen andere smaken zijn.
Het als afvallige bestempeld worden is echt geen alleenrecht an de islam hoor: zeer veel christelijke stromingen, waaronder de RK kerk, gebruiken nog steeds verstoting uit de gemeenschap als sanctie tegen hen die zich niet aan de regels conformeren.
Ik zou als fundamenteel verschil eerder zien dat het christendom ervan uitgaat dt God niet te verklaren is en je dus allen maar aan moet nemen want Hij weet dat het goed is, terwijl de islam zijn volgelingen oproept de wereld te onderzoeken om zo steeds meer inzicht in het fantastische werk van God te krijgen.
Jij schijnt hier een discussie christendom versus islam van te willen maken. Als je mij in de discussies hebt gevolgd weet je dat ik geen aanhanger ben van christelijke fundamentalistische opvattingen. Voor mij zijn alle geloven: islam, jodendom christendom, hindoeïsme, paganisme, boeddhisme gelijkwaardig en atheïsten en agnosten gun ik ook hun ideeën. Wij zijn immers moderne westerse mensen die andere in hun waarde laten. Als fundamentalisten van welke religie dan ook willen geloven dat hun geloof het ware is, vind ik dat ook prima. Fijn voor hun dat ze die overtuiging hebben.
Als zo'n geloof echter gaat verklaren dat iedereen die hun geloof niet op een fundamentalistische manier belijdt een vijand is, dan gaan mijn haren recht overeind staan. Vooral als ze daad ook nog bij het woord gaan voegen. Je ziet dat overal waar deze fundamentalisten in landen binnen komen, geweld vanzelf volgt. Op zichzelf mag een hoofddoekje onschuldig zijn, maar het is uiting van een wijze van geloofsbeleving die alles behalve onschuldig is. Het staat voor strikte naleving van de regels en die regels zijn vijandig naar anders of niet-gelovigen.
Hier in Nederland zijn we gewend om spottend over geloof en gelovigen te praten, maar doe dat maar eens over de islam, dan zul je aan de doodsbedreigingen snel genoeg merken dat onze vrijheid van meningsuiting al is aangetast.
Kort door de bocht? Zeker, en het is ook niet het eerste wat opkomt in de gemiddelde Nederlander die de huidige ontkerkte generatie ziet als vrijgevochten christenen en zijn oordeel over de islam uit bevooroordeelde media en propagandistische internetsites krijgt.
De ontkerkelijkte generatie zijn voor het merendeel materialisten, mensen voor wie het geloof weinig tot geen betekenis heeft, maar deels ook christenen voor wie de kerk minder belangrijk is geworden. Dit zijn dus jouw eigen vooroordelen omtrent mij.
Heerlijk om de gewetensvolle ruimdenkende held uit te hangen die de xenofobe Christen de les leert. In mijn ogen ben je gewoon een persoon met oogkleppen op. Dit is gewoon de kost die fundamentalistische moslims tot zich nemen.
Het valt me op dat je "de islam" blijft benaderen alsof er een centraal orgaan achter zit, zoals dat het geval is in het joden- en christendom. Zo'n centraal orgaan is er niet, hetgeen ook lijkt te verklaren waarom veel mensen er zo bang voor zijn: de islam is ongrijpbaar.
Dat veel mensen struing en ondersteuning zoeken bij het beantwoorden van hun vragen mbt tot hun geloof is logisch, en dat ze in sommige gevallen dan gebruikt worden door mensen die een verborgen agenda hebben die weinig met de islam te maken heeft is uiteraard betreurenswaardig.
Het lijkt me echter kortzichtig om dit, evenals de hoofdoekjes, af te schuiven op de islam, een godsdienst die toevallig wordt aangehangen door een aantal idioten waar iemand die het geluk van een goede opleiding in een vrij land heeft gehad het nooit mee eens zal zijn.
Dat is juist een van de grote problemen van islam. Het ontbreken van zo'n orgaan maakt het vrijwel onmogelijk een andere koers in te slaan. Zodra iemand een vrijere interpretatie van de geschriften geeft wordt hij onmiddellijk door fundamentalisten aangevallen en er is geen autoriteit om hem te verdedigen.
Toen Abu Nasr Zayd, die zelf een vroom islamiet is, in Egypte de islam meer probeerde te benaderen vanuit zijn historische context, werd hij door de fundamentalisten (diezelfde hoofddoekpromoters waar jij zoveel mee op hebt) onmiddellijk afgeschilderd als afvallige. Zijn vrouw moest van hem scheiden, vonden ze en zijn huwelijk werd ongeldig verklaart. Ze zijn gevlucht naar het westen en zijn hun leven nog niet zeker. Het is Juist de aanwezigheid van dit soort fundamentalisten die het ander moslims onmogelijk maakt om een liberale variant te ontwikkelen. Ze intimideren de hele boel. Net zo goed als Nederlanders al bang zijn om Allah of Mohammed te bespotten, zo zijn moslims zelf nog veel banger om zich kritisch uit te laten over het geloof.
Als ik GWB als representatief zou zien voor het christendom (iets wat net zo belachelijk is als Saddam die de islam representeert) zou ik me hier in Nederland nog veel meer bedreigd voelen.
Wees blij dat je dit kan zeggen zonder doodsbedreigingen te krijgen, die je dwingen het land uit te vluchten, want dat is wat jij zit te verdedigen, het recht op onverdraagzaamheid.
Ben ik helemaal met je eens, maar ik zie niet in hoe het strooien met lossen quotes valt onder het "kritisch kijken naar". Tenzij je dat ook accepteert bij het bestuderen van het joden- en christendom; het lijkt me echter in beide evallen nogal onzinnig.
Dat kan je niet zeggen, als je weigert je op de hoogte te stellen van de ideeën die in fundamentalistische kring leven. Naar het Christendom zijn we kritisch, van de Islam willen we niets slechts horen. Dan is het ineens, see no evil, hear no evil. Jammer als mensen het vermogen verliezen om kritisch te denken.
Hoofddoekjes tolereren wil zeggen, dat je een groep tolereert die zowel hun kinderen als andere islamieten verhindert om af te wijken. Daarmee wordt elke kans op de ontwikkeling van een liberale islam de bodem ingeslagen, want deze mensen wijken niet voor terreur. Dan zeg ik, hou de islam buiten de deur, dan voorkom je een hoop ellende. Liever migranten uit bijv. India of Azië met minder explosieve opvattingen. Ik denk dat we beter een bont palet van migranten kunnen hebben dat allerlei zuilen met minderheden, die juist niet willen integreren.
Als wij die discussie nu niet voeren, is het de vraag of wij over 20 jaar die discussie nog kunnen voeren. Misschien krijgen we dan dezelfde toestanden als in Afrikaanse landen waarin kritiek monddood wordt gemaakt, door bedreiging van fundamentalisten. Wij moeten zorgen dat dit soort mensen geen voet aan de grond krijgen in nederland, ook niet onder de vlag van vrijheid van godsdienst.
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 13-01-2003 14:42
]