edit:
Ligt het aan mij of zijn die quote tags veel verneukeratiever geworden dan anders?
Oh, ik zie het al!!! De nick van de persoon waarop ik reageer, [ Q ] is, zonder die spaties die ik daar ingevoegd heb, een afkorting voor het [ quote ] tag!!! Bugje in forumsoftware
Q schreef op 08 januari 2003 @ 20:50:
Het feit dat andere groeperingen er ook kledingsvoorschriften op na houden vind ik geen goed argument om de chador toe te staan. Keppeltjes ben ik nog nooit tegen gekomen. Lopen er op basischolen en middelbare scholen echt kinderen rond met keppeltjes? De rok is ook een kledingsvoorschrift, maar het is natuurlijk onzin om alle rokken te verbieden.
De chador geeft een aantal duidelijke signalen af: ik ben islamitisch, okee. Priima. Ik ben voorstander voor de discriminatie van vrouwen. Niet prima. Ik wil geen deel uitmaken van deze samenleving. Ook niet prima.
Zo kijk ik tegen de chador aan.
Een gereformeerd kind herken je zo aan zijn of haar kleding- en haarstijl. Dat geeft een duidelijk signaal af: ik ben gereformeerd. En dat ze voorstander zijn van de discriminatie van vrouwen - sommige gereformeerde partijen willen zelfs het kiesrecht voor vrouwen afschaffen! Kennelijk willen ze dus ook niet deel uitmaken van onze samenleving, want uitgaan enzo, wat "normale" jongeren doen, mogen ze ook niet. Televisie kijken ook niet (of in zeer beperkte mate en alleen maar EO). Moderne muziek luisteren ook niet. Dat mogen Islamitische jongeren trouwens WEL - een Gereformeerde jongere wordt door zijn ouders dus veel meer onderdrukt, veel meer verre gehouden van de Nederlandse cultuur, dan een Islamitische jongere.
Als jij de chador wilt verbieden omdat dat opgedrongen wordt, dan moet je ook "Gereformeerde klederdracht" verbieden om exact de zelfde reden!
Het omdraaien van het verbod: dan zouden ook alle mensen met piercings en hanekammen die steward of stewardes willen worden moeten worden toegelaten. Misschien dat je daar ook voorstander van bent. Dat kan hoor, maar dan ben ik het niet met je eens.
Een jaar geleden zag ik een beveiligingsbeambte met een roodgeverfde hanekam en piercings. Ik was verrast. En vond het toen eigenlijk vreemd waarom ik verrast was...
Het is inderdaad zo dat veel mensen teveel op het uiterlijk letten. Als zelfrespecterend bedrijf moet je dan jouw image naar buiten daaraan aanpassen, anders verlies je klanten. Het probleem hier ligt niet bij die bedrijven, maar bij het publiek. Als het publiek zich niets zou aantrekken van het uiterlijk van stewardessen, verkoopsters, directiesecretaressen, woordvoerdes, enzovoorts, dan zouden de bedrijven die die mensen in dienst nemen daar ook niets om geven. Maar omdat het publiek zich daar, jammergenoeg, WEL iets van aantrekt, moeten die bedrijven zich daaraan aanpassen. Doe je dat niet, dan ga je failliet.
Stel dat 80% van de klanten antisemitisch is en niet een winkel in wil waar Joden geholpen worden. Stel dat 10% van je klanten Joods is. Dan lijkt het me heel logisch een bordje "Joden niet gewenst" op te hangen. In dat geval verlies je immers 10% van je klanten (plus misschien zo'n 20% die het met die uitspraak niet eens zijn, dus totaal 30%), terwijl je in het andere geval 80% zou verliezen. Oké, vrij ver doorgevoerd, maar het zelfde principe.
Daarnaast gaan mensen die niet door iemand in een chador geholpen willen worden omdat zij iemands gezicht willen kunnen zien naar een andere winkel. (die iemand zou ikzelf kunnen zijn). Of ik zou specifiek iemand aanspreken zonder chador. Misschien ben ik ouderwets.
Dat is jouw keuze. Maar omdat chadordragende vrouwen een zeer kleine minderheid zijn, zal jij altijd iemand zonder chador kunnen vinden die jou kan helpen.
Technisch kan zij alles. Dat klopt. In representatieve functies maakt ze geen kans. In onze samenleving praten wij openlijk met elkaar, met zicht op elkaars gezicht. Zie jij de vertegenwoordigster van een bedrijf in chador producten verkopen?
Ja, ik wel. Ik zou juist eerder geneigd zijn om bij haar wat te kopen, omdat ik respect heb voor mensen die zich niet door de massa laten vormen.
Oh. met die principes ben ik het ook oneens. Maar om een rok nu het symbool van onderdrukking van de vrouw te noemen? De chador is met dat specifieke doel ontworpen. Maar ja. Ik wil de discussie even puur bij de chador houden. Dat gereformeerden ook bedenkelijke kledingvoorschriften hanteren is geen voor of tegen argument voor de chador. (vind ik).
Inderdaad, de kledingvoorschriften van gereformeerden zijn geen reden om de chador niet te verbieden. Wat ik echter probeer duidelijk te maken is dat de zelfde gronden waarop jij de chador wilt verbieden grotendeels (en in sommige aspecten zelfs versterkt) ook gelden voor "Gereformeerd klederdracht", en voor het Joodse keppeltje, of de Joods-Orthodoxe bakkebaarden bijvoorbeeld.
Neehoor. Atheisme is namelijk geen godsdienst/religie.
Atheisme: Ontkenning van het bestaan van 'god' als een eigen werkelijkheid
buiten mens en wereld.
Religie/godsdienst: De ervaring van goddelijke verschijnselen en de
verering daarvan. Tot deze verschijnselen behoren God of
goden, geesten, machten en natuurkrachten. De ervaring kan
direct, persoonlijk zijn, maar ook via bemiddeling van bijv.
heilige boeken.
Stel, jij bent Christen, Moslim, Jood, Hindu, Shintoïst, Sikh, Asatro, Satanist, Wicca, bref, een religieus en/of spiritueel iemand, en je wordt berecht door een rechter die uitdraagt atheïst te zijn. Dat kan een zekere onpartijdigheid veroorzaken, vooral als de tegenpartij atheïst is.
Ook aan de andere kant, stel dat een rechter orthodox Jood is, maar daarvan geen uiterlijke kenmerken heeft omdat hij rechter is. Toch kan zijn geloof zijn beslissing beïnvloeden. Zou het dan niet eerlijker zijn voor de partijen die voor die rechter verschijnen als vantevoren duidelijk is dat die rechter Joods is?
Mogen joodse rechters keppeltjes dragen, hier in Nederland? Dat wist ik om heel eerlijk te zijn niet. Ik vind dat een rechter geen enkele vorm van religie mag uitdragen. Zeker niet als religie een rol zou kunnen spelen bij de besluitvorming.
Maar dat is een andere thread.
Zie hierboven. En inderdaad, dat is een andere thread. (Goh, wat een boel threads...

)
Kleding is niet alleen maar kleding. Kleding heeft een sociale betekenis. Je geeft met je kleding signalen af. Non-verbale communicatie heet dat. Je kunt kleding niet negeren. Daarom zijn er ook van die dress codes als: geen piercing, in pak, geen gekleurd haar (paars ofzo), dat soort dingen. Zo zit onze samenleving in elkaar.
Voorbeeld. Als ik een auto van 30.000 euro ga kopen en ik wordt te woord gestaan door iemand in een tshirt en spijkerbroek:
Verkoper: Hallo, kan ik u helpen?
Ik: Nee helaas niet, totziens.
Ik kom hier 30.000 euro uitgeven en zo'n iemand doet geen enkele moeite om zich enigszins netjes te kleden?
Zoals ik al zei, dat is de boel omdraaien. Als autobedrijf moet je je wel conformeren aan wat je klant wil, anders verkoop je niets. Het probleem ligt dus niet bij het bedrijf, maar bij de samenleving. En de maatschappij, dat ben JIJ. Omdat JIJ iemand in jeans en t-shirt niet "vertrouwt" als het gaat om de aanschaf van een nieuwe auto, is dat autobedrijf natuurlijk verplicht daar iemand in net pak neer te zetten, omdat ze anders 30.000 euro mislopen. Die keuze is snel gemaakt voor een zichzelf respecterend bedrijf.
Maar om dat als reden aan te dragen om de chador te verbieden, zoals gezegd, is een omgekeerde en dubbele redenatie. Immers, als de maatschappij niets tegen een chador zou hebben, zouden bedrijven ook niets tegen een chador hebben, en zou opeens dus ook die reden "je kan met een chador geen werk vinden" wegvallen. Alles heeft te maken met acceptatie. De maatschappij moet leren te accepteren dat men zich kan kleden zoals men wil.
Wat dat betreft is het trouwens in Frankrijk nog een stuk erger dan in Nederland. In Nederland worden in vele bedrijven "informatici zonder stropdas" gevraagd (een vriend van mij werkt zelfs bij een bedrijf dat dat tot motto heeft verhoven). In Frankrijk moet zo ongeveer alles en iedereen een stropdas hebben... Met kleding waarmee je in Nederland in elke nachtclub binnenkomt (nette zwarte leren schoenen met een streepje, een nette zwarte stoffen broek met een grijze streep, een net zwart T-shirt) kom je hier geen enkele club binnen. De schoenen zijn fout (streepje kan niet), de broek is fout (moet een pantalon zijn), t-shirt is fout (moet een overhemd zijn, liefst nog met stropdas of vlinderstrikje ofzo). Eén van de drie non-conform wordt nog wel toegestaan, maar met de combinatie zoals hierbovenbeschreven kon ik toch echt mooi buiten blijven staan.
Maar ook dat is een andere thread
In Nederland is men gelukkig een stuk toleranter. Maar er is nog een heel lange weg te gaan, kennelijk...
Ik zie zelf de chador ook niet alleen als een doek, maar als een signaal: ik ben voor de discriminatie en onderdrukking van vrouwen. Maar misschien ligt het aan mij en zie ik spoken

of ben ik gewoon heel conservatief.
Dat gaat ook op voor zwarte-kousen lange-rok lang-haar-in-vlecht van Gereformeerde jonge vrouwen.
Ik vind je standpunt heel nobel. Maar ik weet niet of het realistisch is.
Misschien niet. Maar dat zou het wel moeten zijn.
Zoals al gezegd, de maatschappij, dat ben JIJ.
Ander punt: chador binnen (basis) onderwijs. Dus dat de lerares een chador draagt.
Dan komt toch het punt van de non-verbale expressie naar boven. Ik weet niet of ik nu precies de juiste termen gebruik, maar in onze samenleving draait onze communicatie met elkaar niet alleen om het praten. Ook de gezichtsuitdrukkingen doen er toe. Zeker op jonge leeftijd zijn gezichtsuitdrukkingen zeer belangrijk voor hun latere sociale ontwikkeling.
Hier ben ik het wel enigzins met je eens. Maar dan nog is er in Nederland de vrijheid om je kind naar de school van jouw keuze te sturen. Er zullen misschien ouders zijn die hun kind weghalen uit de klas met chador-dragende juffrouw, maar er zullen ook ouders zijn die hun kind daar juist heensturen.
Verder ben ik het wel met je eens dat dat een situatie is die dicht komt bij het lang haar inbinden bij werken met machines. Maarja, het blijft natuurlijk één groot Grijs Gebied (TM).
[
Voor 3% gewijzigd door
Mx. Alba op 09-01-2003 07:45
]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.