[linux] Kernel panic: No init found

Pagina: 1
Acties:

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Aangezien ik toch een iets ander probleem heb als in dit topic, effe dit nieuwe topic.

Ik had de daemontools (site zou http://cr.yp.to/daemontools.html moeten zijn, maar laadt hier nu niet) geinstalleerd op m'n linux-bak. Ik heb die verwijderd, door de /command dir te verwijderen en de laatste regel uit de /etc/inittab te verwijderen (ik weet niet meer precies wat daar stond, maar er werd in iedergeval een programma van die daemontools gestart).

Resultaat: zie subject... :(

Via de setup-CD kan ik bij m'n linux-bak komen en ik zie dat de inittab verder oke is, niks mee aan de hand. Maar ik heb geen idee waarom ik die melding krijg.

Enig idee wat hier aan te doen is?

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

Verwijderd

eeehhh, je hebt een typo in je inittab staan? (daar heb je een backup van toch?) Wat zijn je verdere boot messages (dmesg) en heb je je kernel mischien ge-recompiled?

Verwijderd

'init' staat ook nog op de goede plaats ? Probeer anders bij het opstarten de optie init=/sbin/init (bij mij staat ie iig in sbin).

Zet er trouwens even je distro bij, misschien dat iemand daar wat aan heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 14:39 ]

Verwijderd

Installeer je met die daemontools niet een alternatief bootsysteem? Zo te zien wel. Kwestie van je bootprogsels van je distro opnieuw installeren lijkt me.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
'init' staat wel op de goede plaats: dat is immers 't programma dat die melding produceerd.
en helaas, helaas.... nee, ik heb geen backup van voor m'n edit van de inittab (stom stom! :( ).
Ik heb 'm net nog nagekeken: ziet er allemaal prima uit, ook de rechten ed. zijn niet veranderd ofzo.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 14:39:
Installeer je met die daemontools niet een alternatief bootsysteem? Zo te zien wel. Kwestie van je bootprogsels van je distro opnieuw installeren lijkt me.
Ehm, mogelijk. Dat weet ik niet.
Hoe herinstalleer ik de 'bootprogsels' van mijn distro (Linux Redhat 7.2)?

Verwijderd

Het lijkt me dat je kernel de melding geeft 'no init found' en dus niet de niet te vinden init.. Je zou eens kunnen kijken naar een optie init= die je met de kernel mee kunt geven bij het starten zoals Com-kommer ook al aangeeft.

Verwijderd

Ik kan het fout hebben maar volgens mij komt de melding idd van de kernel die zegt dat ie init niet kan vinden (duh). Als init gewoon op zou starten en de inittab zou niet goed zijn, dan zou je m.i. geen kernel panic krijgen.

En zoals ik al zei, zet je distro even neer. Misschien kan iemand je met een default inittab voorzien. (OK, sorry, RH 7.2)
edit:
Ik heb hier mijn inittab even neergezet (slackware 8.1). http://bollocks.xs4all.nl/inittab

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 15:02 ]

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Welke bootmanager gebruik je? Dikke kans dat die je / niet kan mounten, want het eerste wat die na / mounten zou moeten doen is, je raadt het al: init opstarten, juist.

De bootmanager geeft de locatie van de kernel direct mee, deze wordt geladen, linux wordt aangeslingerd en neemt het van de bootmanager over, initiliseert wat dingen en begint met init - nadat / rw gemount is. En dat gaat bij jou mis.

Wat je in elk geval dus moet checken is: heeft je bootmanager de goede locatie van / ?

Ik weet niet welke bootmanager je gebruikt, maar voor lilo moet er dit in lilo.conf staan:
code:
1
2
3
boot=/dev/hda
root=/dev/hda1
[...]

bij grub wordt het zoiets:

code:
1
2
3
root        (hd0,0)
kernel      /vmlinuz root=/dev/hda1 ro hdc=ide-scsi
[...]

Beide voorbeelden gaan ervan uit dat je van de eerste partitie van hda (prim IDE master) wilt booten.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Ik zie tussen de RH packages iets staan van initscripts en syslinux. Die zou ik in ieder geval even opnieuw installeren, maar het kan zijn dat je meer moet hebben. Mag je zelf mee experimenteren :)

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Oke, nog wat gegevens:

distro: Redhat Linux 7.2
bootloader: grub

En jullie hebben inderdaad gelijk: 't is waarschijnlijk de kernel die klaagt dat init niet gevonden kan worden. Echter: init staat gewoon in /sbin.

Ik heb net nog geprobeerd de init van de setup-CD over die op de HD te copieren, maar dat maakt niet uit.

Ook heb ik geprobeerd vanuit een lilo-boot (floppy) de init-parameter mee te geven:
> linux init=/sbin/init
Maar ook dat haalt niks uit: nog steeds 't zelfde resultaat.

Als ik naar grub ga en in de console de root en kernel regels intype, krijg ik 't volgende te zien:

> root...
Filesystem type is ext2fs, partition type 0x83
> kernel...
Linux-bzImage, setup=0x1400, size=0xc5165

Wat zou ik hier uit moeten leren? Dat de bootmanager de correctie locatie heeft van / ?

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 14:59:
Ik zie tussen de RH packages iets staan van initscripts en syslinux. Die zou ik in ieder geval even opnieuw installeren, maar het kan zijn dat je meer moet hebben. Mag je zelf mee experimenteren :)
Ik zal dat in iedergeval eens proberen...

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Opnieuw installeren van die packages haalt niks uit.
En in grub 'boot' intypen na root en kernel resulteert ook al in hetzelfde.
Vrij koppig systeem, lijkt 't.

Is er een manier om m'n gegevens er af te halen? Kan ik op eoa. manier 't netwerk op en een backup maken? Ik ben Red Hat 8.0 aan het downloaden...

Wat doet svscan? Volgens mij staat er in die daemontools, die ik heb verwijderd, een vervanging voor de standaard, ofzo. Ik heb die regel dus uit de inittab verwijderd... Kan het daar iets mee te maken hebben? Is er uberhaubt een standaard svscan? (ik ben geen linux expert, obviously)

[ Voor 71% gewijzigd door Explore op 08-01-2003 15:39 ]

• sebas
  • Laatst online: 16-12-2025
Nog wat meer gegevens plz:

vanaf welke schijf boot ... sry _wil_ je graag booten?
welke partitie houdt je rootfilesystem?
Custom kernel? (Misschien geen drivers voor je / partitie, deze _moeten_ static in je kernel!)?
welke filesystems gebruik je voor welke partities?
heb je een aparte /boot partitie?

Kom maar op met die info! :)

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
sebas schreef op 08 januari 2003 @ 15:50:
Nog wat meer gegevens plz:
Oke, ik zal proberen ze alle te beantwoorden, ook al weet ik niet 't antwoord op alle vragen.

vanaf welke schijf boot ... sry _wil_ je graag booten?
De HD waar Linux op staat, maakt me niet uit verder - ik bedoel: er staat alleen linux op het systeem en verder niks.

welke partitie houdt je rootfilesystem?
Bij mijn weten gewoon /dev/hda1

Custom kernel?
Nee, gewoon standaard.

welke filesystems gebruik je voor welke partities?
Ik dacht dat ik ext3 gebruikte (sinds versie 7.2 nieuw), maar grub meldde me iets over ext2fs...

heb je een aparte /boot partitie?
Dat weet ik niet zeker. Is er een manier om dat na te gaan in de huidige situatie?

Ik vond dit nog op 't net. Afgezien van die over-the-top find's heb ik precies dat gedaan in een poging om daemontools van m'n systeem te krijgen. Als 'extra' heb ik ook nog de /command dir verwijderd (daar staan al die programma's in die je bij het lijstje find's ziet staan).

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ohja: ik heb inderdaad een /boot partitie - ik zag 't net in de grub.conf staan.
Heeft iemand nog een idee? Het werkt nog steeds niet en ik zou toch op z'n minst een backup willen maken van m'n data (de backup die ik heb is een maand oud - doh!)

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

met lilo:
root=/dev/hda? (de grub variant ken ik niet)

Nu ook zonder stropdas

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Hagar schreef op 08 januari 2003 @ 17:37:
met lilo:
root=/dev/hda? (de grub variant ken ik niet)
En dan?

Misschien wel leuk om te vermelden, de laatste 4 regels voordat het systeem hangt bij 't booten:

EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode
Pivotroot: pivot_root (/sysroot, /sysroot/initrd) failed: 2
Freeing unused kernel memory: 232k freed
Kernel panic: No init found. Try passing init= option to kernel.

Dit beantwoord volgens mij de eerder gestelde vraag of het filesystem wordt gemount. Volgens mij wel dus. Wat pivotroot doet, weet ik niet, maar die zit wel te klooien met de initrd... Zal ook wel met mijn probleem te maken hebben, denk ik zo.

Verwijderd

Een backup is te maken door van een rescue-cd op te booten, je filesystems te mounten, en de data te scp/ftp'en naar een andere box.
Verder wil ik nog steeds graag de laatste paar regels (foutmeldingen) van een via hd gedeeltelijk opgeboote kernel. Mischien gaat er daar wat fout. "No init found" wil meestal zoveel zeggen dat je een driver voor je harddisk mist.
Wat gebeurt er als je met deze bootparams opboot? (eg, werkt dit?):
code:
1
root=/dev/jouwrootpartitie init=/bin/sh

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 17:51:
Een backup is te maken door van een rescue-cd op te booten, je filesystems te mounten, en de data te scp/ftp'en naar een andere box.
Verder wil ik nog steeds graag de laatste paar regels (foutmeldingen) van een via hd gedeeltelijk opgeboote kernel. Mischien gaat er daar wat fout. "No init found" wil meestal zoveel zeggen dat je een driver voor je harddisk mist.
Wat gebeurt er als je met deze bootparams opboot? (eg, werkt dit?):
code:
1
root=/dev/jouwrootpartitie init=/bin/sh
Interessant.... Als ik die bootparams meegeef vanuit de lilo boot (kernel van flop) dan kom ik inderdaad in een shell terecht. :)

Die vier regels die ik hierboven gaf zijn de laatste regels van een via hd gedeeltelijk ongeboote kernel. Wat wil je dan nog meer hebben?

SecureCopy of ftp is inderdaad een idee. :) Maar ik ben weer een stapje verder. Ik los liever dit probleem op, eerlijk gezegd.

Op deze pagina vond ik nog bericht (welliswaar een bug-report die niks heeft te maken met mijn probleem) waarvan de boot eindigt in 't zelfde bericht. Die persoon heeft 't kunnen oplossen door de initrd opnieuw aan te maken en devices toe te voegen. Wat ze daar verder allemaal doen gaat m'n pet echter te boven...

Verwijderd

Probeer eens met de init=/bin/sh parameter op te booten en dan je kernel opnieuw te installen (via deb / rpm / tgz / whatever). Te zien aan de bovenstaande dmesg output (dat ik daaroverheen gelezen heb |:( ) gaat er idd iets mis met het omschakelen van de root van initrd naar je os of omgekeerd (zie pivot_root). Mijn advies zou zijn: Recompile je kernel van scratch en get rid of the initrd :)

edit:

topicstarter: man pivot_root werkt onder debian woody :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 18:18 ]

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 18:16:
Probeer eens met de init=/bin/sh parameter op te booten en dan je kernel opnieuw te installen (via deb / rpm / tgz / whatever). Te zien aan de bovenstaande dmesg output (dat ik daaroverheen gelezen heb |:( ) gaat er idd iets mis met het omschakelen van de root van initrd naar je os of omgekeerd (zie pivot_root). Mijn advies zou zijn: Recompile je kernel van scratch en get rid of the initrd :)

edit:
topicstarter: man pivot_root werkt onder debian woody :P
Kernel recompilen? Eh... Hoe? Dat soort dingen doe ik nooit met m'n systeem. Is dat niet met een kanon op een mug schieten? Er staat me bij dat dit niet simpel is... Ik kan 't in iedergeval niet (nooit gedaan) en ik verwacht alleen maar meer problemen. Dit voornamelijk omdat de shell waarin ik terecht kom nogal gaar is: de helft van het systeem is niet bereikbaar ('man' werkt bv al niet: wordt niet gevonden) en ik verwacht dus weinig van een compile.

Ik heb net met mkinitrd wel een andere initrd gemaakt. Dat ging wel prima. (Dit keer wel een backup gemaakt van de bestaande initrd). Ik zal voor de gein eens proberen te booten met die nieuwe initrd en kijken wat dat oplevert...

Edit: oke, dat faalt dus ook al. |:( Shit zeg! Is er nou geen 'simpele' oplossing voor dit probleem? ?:

[ Voor 6% gewijzigd door Explore op 08-01-2003 18:31 ]

• Super_ik
  • Laatst online: 22:59

Super_ik

haklust!

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 14:54:
Ik kan het fout hebben maar volgens mij komt de melding idd van de kernel die zegt dat ie init niet kan vinden (duh). Als init gewoon op zou starten en de inittab zou niet goed zijn, dan zou je m.i. geen kernel panic krijgen.

En zoals ik al zei, zet je distro even neer. Misschien kan iemand je met een default inittab voorzien. (OK, sorry, RH 7.2)
edit:
Ik heb hier mijn inittab even neergezet (slackware 8.1). http://bollocks.xs4all.nl/inittab
[helemaal optopic]
in je profiel staat je email adres niet.
in je inittab staat:
code:
1
2
3
4
5
# What to do when power fails.
pf::powerfail:/sbin/genpowerfail start

# If power is back, cancel the running shutdown.
pg::powerokwait:/sbin/genpowerfail stop

zijn die genpowerfail scripts? en zo ja, zou je die dan ff kunne posten in:
[ur][rml][ init/powerd/ups] halverwege t halten stoppen en terugkeren?[/rml][/TOPIC]
of iig aangeven wat voor proggie t is?
dank u

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Was 'm dat? Niemand heeft een oplossing of meer suggesties voor m'n linux bootprobleem?
Ik heb hierboven nog antwoord (geprobeerd) te geven op een aantal eerder gestelde vragen. Misschien krijgt iemand nog een idee...

Edit:
Is er ergens een distro verkrijgbaar die op een flop ofzo past, waarin Samba ook zit ingebakken? Ik heb zo 't idee dat het niks meer wordt en ga voor een backup. Echter draaien de netwerk-services niet na de gare boots die ik me nu kan permiteren naar 't systeem, dus dat is weer een ander probleem. |:(

M'n backup server heeft een te kleine HD (hiep-hoi!) dus ik zit er aan te denken om naar een van de work-stations een backup te maken van de nodige data alvorens ik Red Hat 8.0 installeer...

[ Voor 55% gewijzigd door Explore op 09-01-2003 11:38 ]

• igmar
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

Explore schreef op 08 January 2003 @ 17:51:

EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode
Pivotroot: pivot_root (/sysroot, /sysroot/initrd) failed: 2
Freeing unused kernel memory: 232k freed
Kernel panic: No init found. Try passing init= option to kernel.

Dit beantwoord volgens mij de eerder gestelde vraag of het filesystem wordt gemount. Volgens mij wel dus. Wat pivotroot doet, weet ik niet, maar die zit wel te klooien met de initrd... Zal ook wel met mijn probleem te maken hebben, denk ik zo.
Je hebt je ramdisk verwijderd.

Normaliter iets van :

root=/dev/hdax

om weer het normale root FS te booten, er even vanuitgaande dat ie al z'n modules kan laden.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
igmar schreef op 09 januari 2003 @ 11:55:

Je hebt je ramdisk verwijderd.

Normaliter iets van :

root=/dev/hdax

om weer het normale root FS te booten, er even vanuitgaande dat ie al z'n modules kan laden.
Tijdens de boot komt er ook nog voorbij:

RAMDISK: Compressed image found at block 0

Wat bedoel je nou? Wat heb ik uberhaubt aan een ramdisk in dit geval? Help!

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Explore schreef op 09 januari 2003 @ 11:01:
Was 'm dat? Niemand heeft een oplossing of meer suggesties voor m'n linux bootprobleem?
Ik heb hierboven nog antwoord (geprobeerd) te geven op een aantal eerder gestelde vragen. Misschien krijgt iemand nog een idee...

Edit:
Is er ergens een distro verkrijgbaar die op een flop ofzo past, waarin Samba ook zit ingebakken? Ik heb zo 't idee dat het niks meer wordt en ga voor een backup. Echter draaien de netwerk-services niet na de gare boots die ik me nu kan permiteren naar 't systeem, dus dat is weer een ander probleem. |:(

M'n backup server heeft een te kleine HD (hiep-hoi!) dus ik zit er aan te denken om naar een van de work-stations een backup te maken van de nodige data alvorens ik Red Hat 8.0 installeer...
Hoe zien je partities er uit (/etc/fstab).
Het lijkt er op dat je een aparte /usr partitie hebt (mount /usr). Als je ook data op een aparte partitie hebt staan (bv /home) dan hoef je bij een herinstall niet bang te zijn dat je je data kwijt raakt (zolang je maar op de 'goede' partitie installerd).

PS: Als je kan booten naar die shell, wat gebeurt er als je dan /sbin/init uitvoert?

[ Voor 3% gewijzigd door Buffy op 09-01-2003 14:39 . Reden: /dev/fstab :? ]

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Dawns_sister schreef op 09 januari 2003 @ 13:13:

Hoe zien je partities er uit (/dev/fstab).
Het lijkt er op dat je een aparte /usr partitie hebt (mount /usr). Als je ook data op een aparte partitie hebt staan (bv /home) dan hoef je bij een herinstall niet bang te zijn dat je je data kwijt raakt (zolang je maar op de 'goede' partitie installerd).

PS: Als je kan booten naar die shell, wat gebeurt er als je dan /sbin/init uitvoert?
Ik heb inderdaad aparte partities voor /home, /usr, /var en /boot

Inmiddels ben ik me maar gaan richten op de backup van m'n data. Als ik vanuit de lilo flop boot en als root /dev/hda5 opgeef, dan kan ik daarna de rest van m'n partities mounten en sshd opstarten. Zodoende heb ik inmiddels het nodige kunnen backupen.

Als ik /sbin/init uitvoer krijg ik een usage message. :)

Ik heb net een stukje manual zitten lezen, maar ik zie zo niet hoe ik init een schop moet geven, zodat deze aan de gang gaat met de /etc/inittab.

ps: je bedoeld: /etc/fstab - die ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
LABEL=/                 /                       ext3    defaults        1 1
LABEL=/boot             /boot                   ext3    defaults        1 2
none                    /dev/pts                devpts  gid=5,mode=620  0 0
LABEL=/home             /home                   ext3    defaults        1 2
none                    /proc                   proc    defaults        0 0
none                    /dev/shm                tmpfs   defaults        0 0
LABEL=/usr              /usr                    ext3    defaults        1 2
LABEL=/var              /var                    ext3    defaults        1 2
/dev/hda7               swap                    swap    defaults        0 0
/dev/cdrom              /mnt/cdrom              iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0
/dev/fd0                /mnt/floppy             auto    noauto,owner,kudzu 0 0

En while I'm at it (en weer toegang heb tot m'n linux bak), hier m'n complete inittab:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
#
# inittab       This file describes how the INIT process should set up
#               the system in a certain run-level.
#
# Author:       Miquel van Smoorenburg, <miquels@drinkel.nl.mugnet.org>
#               Modified for RHS Linux by Marc Ewing and Donnie Barnes
#

# Default runlevel. The runlevels used by RHS are:
#   0 - halt (Do NOT set initdefault to this)
#   1 - Single user mode
#   2 - Multiuser, without NFS (The same as 3, if you do not have networking)
#   3 - Full multiuser mode
#   4 - unused
#   5 - X11
#   6 - reboot (Do NOT set initdefault to this)
# 
id:3:initdefault:

# System initialization.
si::sysinit:/etc/rc.d/rc.sysinit

l0:0:wait:/etc/rc.d/rc 0
l1:1:wait:/etc/rc.d/rc 1
l2:2:wait:/etc/rc.d/rc 2
l3:3:wait:/etc/rc.d/rc 3
l4:4:wait:/etc/rc.d/rc 4
l5:5:wait:/etc/rc.d/rc 5
l6:6:wait:/etc/rc.d/rc 6

# Things to run in every runlevel.
ud::once:/sbin/update

# Trap CTRL-ALT-DELETE
ca::ctrlaltdel:/sbin/shutdown -t3 -r now

# When our UPS tells us power has failed, assume we have a few minutes
# of power left.  Schedule a shutdown for 2 minutes from now.
# This does, of course, assume you have powerd installed and your
# UPS connected and working correctly.  
pf::powerfail:/sbin/shutdown -f -h +2 "Power Failure; System Shutting Down"

# If power was restored before the shutdown kicked in, cancel it.
pr:12345:powerokwait:/sbin/shutdown -c "Power Restored; Shutdown Cancelled"

# Run gettys in standard runlevels
1:2345:respawn:/sbin/mingetty tty1
2:2345:respawn:/sbin/mingetty tty2
3:2345:respawn:/sbin/mingetty tty3
4:2345:respawn:/sbin/mingetty tty4
5:2345:respawn:/sbin/mingetty tty5
6:2345:respawn:/sbin/mingetty tty6

# Run xdm in runlevel 5
# xdm is now a separate service
x:5:respawn:/etc/X11/prefdm -nodaemon

[ Voor 59% gewijzigd door Explore op 09-01-2003 14:19 ]

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Explore schreef op 09 January 2003 @ 14:15:
[...]

Ik heb inderdaad aparte partities voor /home, /usr, /var en /boot

Inmiddels ben ik me maar gaan richten op de backup van m'n data. Als ik vanuit de lilo flop boot en als root /dev/hda5 opgeef, dan kan ik daarna de rest van m'n partities mounten en sshd opstarten. Zodoende heb ik inmiddels het nodige kunnen backupen.

Als ik /sbin/init uitvoer krijg ik een usage message. :)

Ik heb net een stukje manual zitten lezen, maar ik zie zo niet hoe ik init een schop moet geven, zodat deze aan de gang gaat met de /etc/inittab.
Hmm, uit de man page:
The init binary checks if it is init or telinit by looking at its pro-
cess id; the real init's process id is always 1. From this it follows
that instead of calling telinit one can also just use init instead as a
shortcut.
De id 1 heeft de boot shell natuurlijk al ingebruikt :)

Blijft wel vreemd dat je wel kan boten naar naar /bin/sh maar niet naar /sbin/init.
ps: je bedoeld: /etc/fstab - die ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
LABEL=/                 /                       ext3    defaults        1 1
LABEL=/boot             /boot                   ext3    defaults        1 2
none                    /dev/pts                devpts  gid=5,mode=620  0 0
LABEL=/home             /home                   ext3    defaults        1 2
none                    /proc                   proc    defaults        0 0
none                    /dev/shm                tmpfs   defaults        0 0
LABEL=/usr              /usr                    ext3    defaults        1 2
LABEL=/var              /var                    ext3    defaults        1 2
/dev/hda7               swap                    swap    defaults        0 0
/dev/cdrom              /mnt/cdrom              iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0
/dev/fd0                /mnt/floppy             auto    noauto,owner,kudzu 0 0
Oei, labels, dan weet je nog niet op welke partitie je root en boot filesystemen staan.
En while I'm at it (en weer toegang heb tot m'n linux bak), hier m'n complete inittab:
[..]
Lijkt me niks mis mee. Denk toch dat het probleem in je lilo configuratie of /sbin/init zit.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Dawns_sister schreef op 09 januari 2003 @ 15:08:
Oei, labels, dan weet je nog niet op welke partitie je root en boot filesystemen staan.
Mount weet dat wel, maar ik denk dat ik de zaak ga herinstalleren op een compleet schoon systeem - dwz: herpartitioneren en formateren...
Lijkt me niks mis mee. Denk toch dat het probleem in je lilo configuratie of /sbin/init zit.
Ik heb al eens met een copy van een andere init gedraaid, maar dat werkte ook niet. Ik gebruik geen lilo, maar grub en daar heb ik niks mee gedaan verder.

Ik geef 't op.

Ik vind 't wel schunnig dat zo'n onschuldige wijziging in 't systeem heel de zooi compleet lamlegt en je forceert het OS te herinstalleren. Slecht!

Verwijderd

Ik geef 't op.

Ik vind 't wel schunnig dat zo'n onschuldige wijziging in 't systeem heel de zooi compleet lamlegt en je forceert het OS te herinstalleren. Slecht!
Nop, het os forceerd jouw niet om het te reinstallen. Dat is nou nog eens met een "kanon op een mug schieten". Als je nou eens gewoon de moeite zou nemen om je kernel te recompilen van vanilla sources zul je zien dat het allemaal weer werkt (niet alleen dat, je leert dan ook je kernel recompilen)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 16:04 ]

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:03

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
en booten met "initrd=" geeft ook niets?

[ Voor 5% gewijzigd door Kees op 09-01-2003 16:09 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Dat is waar... Herinstallatie is nog 'erger' dan kernel-compilatie. Maargoed, er staat inmiddels een nieuw systeem op (vanwaaruit ik nu dit schrijf - dus werkt weer perfect). Overigens was de linux versie die er op stond al aardig om zeep geholpen, dus de herinstallatie vind ik zo'n ramp nog niet.

Ik had het voor elkaar gekregen om de grafische shell (KDE) om zeep te helpen in een poging GD2.0 te installeren onder PHP. Dat liep dus compleet in 't honderd.

Inmiddels boot het systeem dus weer braaf...
De nieuwe inittab ziet er precies 't zelfde uit als de oude, die ik gewijzigd heb (waarna het systeem niet meer wilde booten). Blijkbaar was er toch wat anders aan de hand. Hoe dan ook, voor mij geen daemontools meer!

Bedankt voor de info in iedergeval allemaal - ik weet weer wat meer van Linux af door heel dit gedoe. :)

Pagina: 1