[linux] Kernel panic: No init found

Pagina: 1
Acties:

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 07:54
Ik heb linux netjes geinstalleerd, alleen geen bootflop gemaakt omdat ik geen flopydrive heb. Ik start linux dus via cdrom. Ik kom dan in het installatiescherm van RedHat7.3 Vervolgens typ ik: vmlinuz root=/dev/hda1. Dan komt er een hele lijst met dingen en opeens een foutmelding: Kernel panic: no initial console found. Try init=

Moet ik een floppydrive erin hangen? Of kan ik ergens anders er een krijgen? Of is het op te lossen met iets anders?
(ik ben 1 keer in de KDE geweest, dat was bij het testen van de schermresolutie in de setup :) )

Verwijderd

Je kan toch gewoon via grub starten? :?. Staat linux op /dev/hda1? Of staat daar windows? :?.

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het is iets van init=/boot/initrd.img-kernelversie, maar pin me er niet op vast :+

• bredend
ik heb 2 partities: C:voor mijn documenten en D: voor Win2000 enzo
Met partition magic heb ik daar een partitie tussen in gemaakt (:? )
Maar als ik hda2 doe, komt ie een stuk minder ver met het opstarten, dan geeft ie al snel mounting foutmeldingen.

Is grub zoiets als LiLo? Ik ben het nog niet tegengekomen op mijn pc....

een kamer vind je noooooit ;)

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hier staat wel wat:
http://www.tldp.org/HOWTO/Kernel-HOWTO-2.html#ss2.4
If your new kernel does not boot and you get -

Warning: unable to open an initial console
Kernel panic: no init found. Try passing init= option to kernel

The problem is that you did not set the "root=" parameter properly in the /etc/lilo.conf. In my case, I used root=/dev/hda1 which is having the root partition "/". You must properly point the root device in your lilo.conf, it can be like /dev/hdb2 or /dev/hda7.
The kernel looks for the init command which is located in /sbin/init. And /sbin directory lives on the root partition. For details see -

bash# man init

Verwijderd

Je kan het beste je bootmanager (LiLo, Grub) op je HD installeren. Doe dat dan in de MBR, dan heb je geen gezeik met partities enzo. Dan moet je gewoon tellen voor de partities, dus als je HD primary master is, en Linux op de 2e partitie staat, is het /dev/hda2.

Verwijderd

Bredend schreef op 19 oktober 2002 @ 22:43:
ik heb 2 partities: C:voor mijn documenten en D: voor Win2000 enzo
Met partition magic heb ik daar een partitie tussen in gemaakt (:? )
Maar als ik hda2 doe, komt ie een stuk minder ver met het opstarten, dan geeft ie al snel mounting foutmeldingen.
Op welke partitie (primary, logical, en welke?) staat linux dan? Zie fdisk.
Is grub zoiets als LiLo? Ik ben het nog niet tegengekomen op mijn pc....
Ja, nieuwe versies van RedHat leveren Grub mee ipv Lilo.
een kamer vind je noooooit ;)
:'( !!!

• bredend
Linux staat op een Extended Logical partitie
code:
1
2
3
4
5
6
hdd
>FAT c:
 extended
    >linux (ext2)
    >NTFS (win2k)
/hdd

Als ik hda1 doe kom ik 3 regels minder ver dan als ik hda2 doe. Maar het moet hda2 zijn denk ik. Maar dan krijg ik de foutmelding: isofs_read_super: braud failed

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:27
Start anders met "vmlinuz root=/dev/hda1 noinit" :P

• Cipri
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

Cipri

Of niet natuurlijk...

vmlinuz root=/dev/hda5 of vmlinuz root=/dev/hda6
een van die moet werken.
Run anders even de setup CD, en type `fdisk -l /dev/hda` zodra je onder Controll+Alt+F2 een console krijgt, en print dat even :)

-=[ Murlocs Ate My Boots]=- Sylvanas Alliance - EU - Orosei lvl 100 Paladin

Verwijderd

Inderdaad /dev/hda5/6, weet je wel wat dat is? :P.

Kijk, /dev/hda1 is je eerste primary, en /dev/hda2 je twee primary (die is er dus niet eens :+). /dev/hda5 is je eerste logical partitie, /dev/hda6 is je tweede logical partitie. :P.

• bredend
Het is me inmiddels gelukt. Ik heb ff kunnen linuxen :)
MAAR: ik wilde weer ff onder win2k, om te internetten. In grub koos ik dus voor DOS. MAar toen kreeg ik de foutmelding dat NTLDR miste. Dat ben ik nu aan het fixen. Ik moet nu alleen wel een floppydrive inbouwen :(
Maar dat heb ik er wel voor over :)
Pagina: 1