Toon posts:

Windows 2000 Server NAT Routing Load Balancing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers,
Ik deel nu al een jaar lang naar volle tevreden mijn ADSL-Fast >:) lijn met windows 2000 server. In de server zitten 3 netwerkkaarten. 1 Gaat naar het ethernet-modem, de andere twee zitten twee apparte netwerksegmenten aanvast. Namelijk die van mij thuis(ip range in 100.100.0.1) en die van mijn buurman (en tevens oom) (range 200.200.0.1). Hierdoor kunnen beide segmenten elkaar niet zien maar wel gebruik maken van internet en centrale opslag op de server.
Het NAT routing werkt zoals ik eerder al zei perfect :7, maar ach je wilt wel eens wat meer, en nu wil ik dus de beschikbare bandbreedt 1024KBIT DOWN en 256KBIT UP, load balance over beide segmenten. Dus wanneer er op beide segmenten gedownload wordt moet de beschikbare snelheid netjes fifty-fifty verdeelt worden. Indien er natuurlijk niks gedownload wordt moet de volle snelheid bij een van de segmenten liggen }) .
Ik heb al redelijk wat er varing op gedaan met Windows 2000 server (Ben ook bezig met MCSE :O ), maar heb totzover hier nog niks over gezien/gelezen. Ik weet wel dat het mogelijk is.
Ik heb natuurlijk al op google gezocht, maar voor dit specifieke probleem kon ik niet echt veel vinden. Tenzij ik natuurlijk fout gezocht heb, maar dit onderwerp is nog al lastig zoeken, omdat ik er nog niet zoveel vanaf weet. Load balancing is nog al een ruim begrip.
Is er iemand hier die dit al werkend heeft/ooit gebruikt heeft/weet waar ik het kan instellen en mij verder op weg kan helpen.
HELP ME PLEASE,

Een naar informatie snakkende tweaker ;)

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06-2025
Standaard met w2k server(as) gaat dit niet. Ik denk dat je beter ISA server kan gaan installeren.

Edit1: "Ik heb natuurlijk al op google gezocht". En heb je ook op tweakers gezocht :) , met de omega search kan je ook al redelijk goed zoeken op GoT, lees anders ook eens deze topic: [rml][ Internet] Delen van verbinding 50/50 aan bandbreedte, hoe?[/rml] of internet snelheid verdelen

[ Voor 65% gewijzigd door Rudie_V op 08-01-2003 12:09 ]

Verwijderd

Met ISA kun je dat inderdaad regelen jep :)

Je kunt daar bandwith rules opgeven, waarmee je bandbreedte kunt aangeven per groep/user etc..

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar ik heb vernomen dat ISA server nogal zwaar is, ben nu aan het kijken naar QoS, maar is het ook mogelijk om daar load per poort in te stellen??? Kijk ik wil namelijk wel met de volle 100mbit bij mijn data komen, en alleen maar 512kbit voor internet??

Verwijderd

Topicstarter
Nou mensen ik heb me nu dus helemaal lam gezocht, maar hier op tweakers.net is er niemand die ergens duidelijk neer gezet heeft hoe die wat gedaan heeft. En er is al helemaal niemand die het over load balance heeft tussen twee netwerksegmenten. Is er iemand die mij er mee kan helpen?? Of kan ik beter naar de microsoft forums gaan?? Ik ben iig wel van plan het hele spul duidelijk te documenteren en hier ergens op tweakers neer te plakken. Lijkt me wel zo handig dat alle mensen er profeit van hebben als een iemand het eenmaal werkend heeft. EN JA ik weet dat het met linux ook kan, maar NEE we gaan het met Windows 2000 doen want daar kan het wel mee alleen hoe is de vraag?
Met Qos gaat het i.i.g. niet want daar kan je voor zover ik gevonden heb nergens iets met poorten instellen. En beperk je dus je complete netwerkverkeer richting de server. Niet echt de oplossing dus.