Beste keuze luidspreker kabel ??

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 4.028 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

Topicstarter
Ik heb nieuwe luidsprekers. Flinke Jamo's van 90 watt continu. Nu is het echter zo dat de linker luidspreker gewoon harder klinkt, en meer bas geeft dan de rechter. Na wat getest te hebben blijkt het aan de verschillende bedrading te liggen.
Aan de linker hangt ongeveer 15 tot 20 meter kabel van 5 millimeter breed (de twee aders naast elkaar) en aan de rechter box hangt ongeveer een centimeter breedde draad (7.5 millimeter) van ongeveer een meter of 6 / 7. Heelaas zijn beide uiteinden van beide draaden een slechte stuk draad aan gezet, van die oude shit.

Na allebei de boxen te verbinden met een stukje draad, van 0,5 meter (van die oude dunnen luidspreker kabels) klonken beide boxen wel hetzelfde.

Ik wou dus die hele lange dunne kabel eruit doen, en helemaal overgaan op de breedde kabel.

Nu is er echter een ruimschoots aanbod aan draad.
Ik wou ongeveer dus voor de breedde van 7.5 / 8.0 millimeter gaan (twee aders naast elkaar met manter eromheen!)
1-Rood/zwarte mantel - 0.85 cent / meter
2-Doorzichtige mantel - 1.25 euro / meter
3-Doorzichtige mantel - 1.50 euro / meter

Nu weet ik dat het koper bij een duurdere draad beter is, maar is het ook nodig.

Ik heb dus boxen van 90 watt continu, 120 watt max. (8 ohm)
De bedrading krijgt een gemiddelde lengte van 7 meter.

Welke van de drie keuzes hierboven zou ik het beste kunnen maken? Of moet ik voor nog een breeddere / duurdere mogelijkheid gaan voor optimaal geluid?

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75207

zo te horen is het nu een rommeltje dus iedere keuze is een aanrader :) je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.. maar dadelijk heb je kabels van 10 euro de meter terwijl je set niet geweldig is...

je kabels maken je geluid niet beter :) de ene kabel maakt het alleen minder slecht dan de andere..

Ik denk dat jij met de meest simpele kabel wel uit de voeten kunt, of je moet de transparante mooier vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

je moet zo een 2 a 3 mm PER ADER doorsende hebben.. op die speakers (tenzij het de concert serie is :9~ ) zal je geen grote verschillen horen in de kabels...

vdHUL heeft ook mooie kabels voor wel wat meer, maar ook niet al te gek duur
(cs-122 bijvorbeeld, de clearwater etc etc) maar die raad ik je niet echt aan.

koop gewoon een wat dikker niet te dure luidspreker kabel.. en zorg dat de aders ook los van melkaar zitten.. (dus niet een dikke draad met 2 draden erin)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Je praat bij luidsprekerdraad geloof ik alleen over de kern, ik raad aan om kabel te kopen met 2x2,5mm kern. Lengte doet er niet echt toe.
Zorg wel dat het 1 stuk is want koperdraad heeft altijd last van Corrosie. Strip daarom ook 1 keer per kwartaal de uiteinden van de kabel, zorgt weer voor een betere verbinding.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 06-01-2003 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Gitaarwerk schreef op 06 January 2003 @ 19:30:
je moet zo een 2 a 3 mm PER ADER doorsende hebben.. op die speakers (tenzij het de concert serie is :9~ ) zal je geen grote verschillen horen in de kabels...

vdHUL heeft ook mooie kabels voor wel wat meer, maar ook niet al te gek duur
(cs-122 bijvorbeeld, de clearwater etc etc) maar die raad ik je niet echt aan.

koop gewoon een wat dikker niet te dure luidspreker kabel.. en zorg dat de aders ook los van melkaar zitten.. (dus niet een dikke draad met 2 draden erin)
Waist of money..... v.d. Hul is high-end; lijkt me niet dat dit zin is. Al kost die draad maar 2 euro per meter (en dat zal ontgetwijfeld niet het geval zijn --> duurder dus) dan is dat 1,50 euro teveel.

Ik adviseer gewoon 1,5mm2 kwadraat te gebruiken mits je niet meer dan 10meter nodig hebt. Dan zou ik net iets dikker pakken, maar eigenlijk is 1,5mm2 standaard kabel al overdone. Horen doe je het verschil toch niet!

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Anoniem: 50944 schreef op 06 January 2003 @ 19:33:
Zorg wel dat het 1 stuk is want koperdraad heeft altijd last van Corrosie. Strip daarom ook 1 keer per kwartaal de uiteinden van de kabel, zorgt weer voor een betere verbinding.
Hoor jij het verschil ??? Ik heb hier toch leuke B&W's staan en daarvan zijn de kabels al zeker 2 jaar niet gestript. Klinkt nog steeds goed. Theorie is juist, maar de minimale weerstand verhogende factor cq contact afnemende factor is nihil en mi niet hoorbaar.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

eeh.. jivecar,
met een goeie 90W RMS zal ik liever toch net wat dikker hebben..
en niet alle vdHUL is high-end.. al mogen ze dat wel beweren.. maar high-end is een loos begrip, waar teveel aandacht naar toe getrokken wordt.

et verschil zal je wel een beetje kunnen horen

[ Voor 13% gewijzigd door gitaarwerk op 06-01-2003 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Jivecar schreef op 06 January 2003 @ 19:35:
[...]

Hoor jij het verschil ??? Ik heb hier toch leuke B&W's staan en daarvan zijn de kabels al zeker 2 jaar niet gestript. Klinkt nog steeds goed. Theorie is juist, maar de minimale weerstand verhogende factor cq contact afnemende factor is nihil en mi niet hoorbaar.
welke b&w's heb jij dan? ik merk toch zeker wel het verschil...

en play; ik had et ook over de kern (doorsnede .)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gitaarwerk schreef op 06 januari 2003 @ 19:38:
[...]

welke b&w's heb jij dan? ik merk toch zeker wel het verschil...

en play; ik had et ook over de kern (doorsnede .)
I know, ik reageerde op de topicstarter (ik geloof toch dat ik wat beter moet quoten, jij reageerd steeds op alles wat ik juist niet bedoel :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Anoniem: 50944 schreef op 06 januari 2003 @ 19:40:
[...]
I know, ik reageerde op de topicstarter (ik geloof toch dat ik wat beter moet quoten, jij reageerd steeds op alles wat ik juist niet bedoel :D )
hehe :7 ik moet gewoon afkicken .. dat is het 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Anoniem: 50944 schreef op 06 januari 2003 @ 19:33:
Je praat bij luidsprekerdraad geloof ik alleen over de kern, ik raad aan om kabel te kopen met 2x2,5mm kern. Lengte doet er niet echt toe.
mwah, ik heb het gewoon over twee losse aders hoor, met elk hun eigen omhulsel.(aan elkaar natuurlijk, anders is het zo'n rommel ;) )

Mwah, dan ga ik denk ik maar voor een kabel van zo'n 1.5 mm doorsnede. Als ik nog iets breeder kan vinden die.

Ik een stuk hele duure kabel gekocht, koper, oxigen free. Weegt dat ook nog mee bij deze luidspreker kabels?
En is het aan te raden gebruik te maken van de mogelijkheid bananen stekker te gebruiken bij de aansluitingen op mijn versterker. uiteraard heb ik het dan over dikke koperen stekker, geen plastic dingetjes.

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

mr._Anderson schreef op 06 januari 2003 @ 19:42:
[...]

mwah, ik heb het gewoon over twee losse aders hoor, met elk hun eigen omhulsel.(aan elkaar natuurlijk, anders is het zo'n rommel ;) )

Mwah, dan ga ik denk ik maar voor een kabel van zo'n 1.5 mm doorsnede. Als ik nog iets breeder kan vinden die.

Ik een stuk hele duure kabel gekocht, koper, oxigen free. Weegt dat ook nog mee bij deze luidspreker kabels?
En is het aan te raden gebruik te maken van de mogelijkheid bananen stekker te gebruiken bij de aansluitingen op mijn versterker. uiteraard heb ik het dan over dikke koperen stekker, geen plastic dingetjes.
Klemmen schijnt wat beter te zijn.. wat meer en beter contact.. maar dat ga je echt niet horen denk ik... op dat vermogen ...
banenstekkers zijn prima..
of het OFC (oxygen free copper) is maakt wienig uit..dat zijn ze allemaal eigenlijk wel.. verzilverd kan je beter niet nemen,.. meer overgangen, en kan schel klinken(dat vond ik ook al met de interlinks van vdHUL, alhoewel ik een vdHUL luidsprekerkabel heb liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Neem gewoon van 2.5 mm^2 doorsnede. Doorzichtige mantel is wel leuk effect :)
Bananepluggen hoeft niet, gewoon stukje eraf strippen en aansluiten met de klemmen of schroeven die aan je versterker/speakers zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr._Anderson schreef op 06 januari 2003 @ 19:42:
[...]

Ja dat is mogelijk, moet je een paar bananenstekkers op de kop tikken en dan solderen maar. Op zich is het niet nodig, het zal de verbinding zeker niet verbeteren,(tenzij goud op goud) maar heeft niet echt nadelen en het is wel mooi!

Ik bedoelde eigenlijk dat als je 2 koperdraden met elkaar verbind door ze in elkaar te draaien, dat je dan op ten duur signaalverlies krijgt omdat ze gaan oxideren. Zal wel in twijfel getrokken worden of je dat merkt, maar ik geef alleen de feiten weer. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 06-01-2003 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75062

Ik heb zelf van die dikke doorzichtige koperen kabels. Bevallen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Ik ga gewoon voor draaden waarvan de aders ongeveer 2.5 mm doorsnede hebben.
Als ik maar van die achterlijk lange dunne draad af ben is het al een heel stuk beter volgens mij, die klinkt gewoon een stuk harder als de andere, op de een of andere wazige manier.

Bananen stekker hoeft dus niet, nu kan ik de kabels ergens tussen draaien, dat zit nog steviger, beter denk ik, en het scheelt me geld :)

De keus tussen omhulsel, doorzichtig of niet, tja, dat ligt aan de hoeveelheid geld.

Ligt er nog een maximale lengte waarnaar je een beetje moet streven? Ik zit nu een beetje te denken aan zo'n 12 tot 13 meter per box. Is dat goed te doen met boven beschreven draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb ruim 15m (per speaker) kabel van 2.5 mm^2 naar m'n surrounds en rears lopen. Dat is prima te doen. Mijn fronts en center hebben elk zo'n 3 meter kabel van 4 mm^2.
Dus dat wat je wilt is allemaal prima te doen. Ikzelf heb van die doorzichtige kabels (merk vls), waren niet duur en zien er prima uit en het klinkt allemaal goed.

[ Voor 27% gewijzigd door Scarp op 06-01-2003 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr._Anderson schreef op 06 January 2003 @ 20:13:
Ik ga gewoon voor draaden waarvan de aders ongeveer 2.5 mm doorsnede hebben.
Als ik maar van die achterlijk lange dunne draad af ben is het al een heel stuk beter volgens mij, die klinkt gewoon een stuk harder als de andere, op de een of andere wazige manier.

Bananen stekker hoeft dus niet, nu kan ik de kabels ergens tussen draaien, dat zit nog steviger, beter denk ik, en het scheelt me geld :)

De keus tussen omhulsel, doorzichtig of niet, tja, dat ligt aan de hoeveelheid geld.

Ligt er nog een maximale lengte waarnaar je een beetje moet streven? Ik zit nu een beetje te denken aan zo'n 12 tot 13 meter per box. Is dat goed te doen met boven beschreven draad?
Doorzichtig of niet doorzichtig, is alleen maar optisch, en scheelt ook niet echt enorm in prijs geloof ik.

Als je die lengte aanhoud met 2,5mm draad is datgeen probleem. Trouwens je hoeft niet allebei de draden evenlang te maken, als dat zo uitkomt prima, maar hoeft niet. (loopt nu ook een draadje over) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Een luidsprekerpaar waarvan er ééntje echt harder en anders klinkt dan de één door een verschil in kabel? Dat vind ik best knap, of jij hebt oren die veruit superieur zijn aan die van mij :)

Ik gebruik zelf Translator White Connection, in de meeste winkels rond de 5-6 euro per meter. Het is goede all-round kabel. Ik hoor wel verschil tussen deze kabel en de standaard El Cheapo-'luidspreker'kabel van de bouwmarkt à 80 cent de meter, maar zóveel dat het het stereobeeld echt heel nadelig beïnvloedt niet. Maar goed, misschien had jij daar wel HEEL verschillende kabels liggen :)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Scarp schreef op 06 januari 2003 @ 20:18:
Ik heb ruim 15m (per speaker) kabel van 2.5 mm^2 naar m'n surrounds en rears lopen. Dat is prima te doen. Mijn fronts en center hebben elk zo'n 3 meter kabel van 4 mm^2.
Dus dat wat je wilt is allemaal prima te doen. Ikzelf heb van die doorzichtige kabels (merk vls), waren niet duur en zien er prima uit en het klinkt allemaal goed.
Mja, het gaat bij mij niet over mijn surrounds, maar over mijn hoofdspeakers. Die zijn 90 watt continu, iets meer als de gemiddelde surround toch??? (serieuze vraag)

Verder, ik ga wel gewoon voor zo dik mogelijk voor een redelijke prijs :-) weet ik zeker dat ik goed zit. Allemaal bedankt iig :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
nare man schreef op 06 januari 2003 @ 20:30:
Een luidsprekerpaar waarvan er ééntje echt harder en anders klinkt dan de één door een verschil in kabel? Dat vind ik best knap, of jij hebt oren die veruit superieur zijn aan die van mij :)

Ik gebruik zelf Translator White Connection, in de meeste winkels rond de 5-6 euro per meter. Het is goede all-round kabel. Ik hoor wel verschil tussen deze kabel en de standaard El Cheapo-'luidspreker'kabel van de bouwmarkt à 80 cent de meter, maar zóveel dat het het stereobeeld echt heel nadelig beïnvloedt niet. Maar goed, misschien had jij daar wel HEEL verschillende kabels liggen :)
code:
1
2
3
4
Linkerbox:  kabel -> +- 20 meter -> dikte (inc omhulsel +- 5mm)
Rechterbox: kabel -> +-  7 meter -> dikte (inc omhulsel +- 7.5mm)

Beide kabel zijn heelaas aangesloten/verbonden op versterker via hele cheapass stukkies draad.

De linker box is gewoon DUIDELIJK harder, en geeft meer bas dan de rechter box. Ik heb de boxen allebei hetzelfde opgesteld, zo'n meter tussen mijn oren, allebei gelijk, het was duidelijk te horen. Daarna beide boxen stukkie cheapass draad, van metertje, en het verschil was helemaal weg.
Ik weet niet pcies aan welke draad het licht, maar het verschil is nu super goed hoorbaar.
En daar ga ik verandering in brengen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

eeh.. PLAY, het materiaal doet zeker wel wat in het geluid.. niet de invloeden ervan... das onzin.maar het di-electrum.. ook al is het minimaal..het beperken ervan is ideaal..wordt vaak met teflon gedaan..dat is het beste materiaal.. maar niet aan te bevelen voor de speakers / apparatuur onder de 1000 euro de stuk :{ (om even een indikatie te geven )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

mr._Anderson schreef op 06 januari 2003 @ 20:31:
[...]

Mja, het gaat bij mij niet over mijn surrounds, maar over mijn hoofdspeakers. Die zijn 90 watt continu, iets meer als de gemiddelde surround toch??? (serieuze vraag)

Verder, ik ga wel gewoon voor zo dik mogelijk voor een redelijke prijs :-) weet ik zeker dat ik goed zit. Allemaal bedankt iig :-)
Jij moet eens van het idee af dat het vermogen van de speaker iets zegt over de algehele kwaliteit en waarde. Lees in de AV-FAQ het stukje over Wattages eens door.
Verder betekent 90W continu niet dat er continu 90W doorheen pompt hoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gitaarwerk schreef op 06 January 2003 @ 20:37:
eeh.. PLAY, het materiaal doet zeker wel wat in het geluid.. niet de invloeden ervan... das onzin.maar het di-electrum.. ook al is het minimaal..het beperken ervan is ideaal..wordt vaak met teflon gedaan..dat is het beste materiaal.. maar niet aan te bevelen voor de speakers / apparatuur onder de 1000 euro de stuk :{ (om even een indikatie te geven )
Meen je dat nou? Ga daar maar eens wat over lezen dan. Is dit nou niet onwijs erge audiofiele bullshit of is het wel te merken? :P

en idd, vermogen niet zo overschatten, betekend vrij weinig, bij het gemiddelde luisterniveau van jou zal je versterker ongeveer 1 watt afgeven aan die speakers. Geloof je me niet? F.a.q ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Anoniem: 35417 schreef op 06 januari 2003 @ 20:39:
[...]

Jij moet eens van het idee af dat het vermogen van de speaker iets zegt over de algehele kwaliteit en waarde. Lees in de AV-FAQ het stukje over Wattages eens door.
Verder betekent 90W continu niet dat er continu 90W doorheen pompt hoor :D
Nee, daar heb je gelijk in.

Het lijkt me echter wel zo, dat als je in de ene hand een surround heb van +- max 40 watt, en in de andere een box van 90 watt continu, er wel iets meer stroom gaat lopen naar die 90 watt.
Ondanks het feit dat ik mijn versterker niet de hele tijd helemaal open zet (tot groot genoegen van mijn moeder :D ) neemt dat niet weg dat er niet best een flinke stroom loopt.
Ik neem toch aan dat die stroom een stuk kleiner is bij surrounds, al dan niet, dat de kwaliteit van mijn surrounds minder is, dus de kabel ook niet zoveel uit maakt dan. In tegen stelling tot mij andere luidsprekers, die toch wel een heel stukkie beter klinken in mijn oren :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Anoniem: 50944 schreef op 06 January 2003 @ 20:42:
[...]
Meen je dat nou? Ga daar maar eens wat over lezen dan. Is dit nou niet onwijs erge audiofiele bullshit of is het wel te merken? :P

en idd, vermogen niet zo overschatten, betekend vrij weinig, bij het gemiddelde luisterniveau van jou zal je versterker ongeveer 1 watt afgeven aan die speakers. Geloof je me niet? F.a.q ;)
Waarom trekt een versterker en dan toch wel rustig ff 100 watt doorheen? Om die 99 watt in warmte om te zetten?
Dat moet toch ergens heen gaan. 1 watt?
Het lijkt me sterk, ik zeg niet dat er constant 90 loopt, maar een watt of 10 tot 20 lijkt me niet echt uitzonderlijk als je het geluid op een lekker niveau zet.

MAAR VOORDAT IK ONDERGEFLAMED WORD, :) IK GA DE FAQ LEZEN :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lees dit stukje toch maar, zal je zien dat vermogen echt niks zegt
en flamen daar doen we niet aan ;)
Wekkel schreef:
Over vermogen worden overigens een heleboel vragen gesteld. Aangezien deze al ten uitentreure en uitstekend besproken zijn in ander topics, zal ik er niet diep op ingaan. Bij dit begrip is het goed om te bedenken, dat je gemiddeld gezien met het luisteren van muziek de 1 watt per speaker niet eens haalt. Verder is niet alleen het vermogen van belang voor pure SPL (hoe hard gaat het geluid gemeten in dB), maar ook de werkingsgraad van een speaker (hoe hard klinkt een speaker indien je er 1 watt doorheen gooit). Staar je daarom niet blind op vermogen:
1.je gebruikt bijna nooit volledig vermogen (of je bent asociaal );
2.de werkingsgraad van een speaker is bij pure SPL ook van belang.

Daarbij is het zo dat om het geluidsniveau 2x zo groot te maken (wat dan +3dB betekent) je ook (theoretisch) 2x zoveel vermogen in een speaker moet stoppen. Een beetje normale speaker haalt minstens 90 dB met 1 watt aan ingangvermogen. Als je weet dat 90 dB al ongeveer gelijk staat aan een zware vrachtwagen die van dichtbij langkomt, begrijp je dat 1 watt per speaker al een aardig geluidsniveau oplevert. Echter, op het moment dat de knop omgaat, zal om het geluid 2x zo hard te krijgen, de versterker ook 2x zoveel vermogen moeten leveren. Dit levert het volgende plaatje op: 1-2-4-8-16-32-64-128 etc. Om het geluid vanaf dat niveau wat bij 1 watt geproduceerd wordt 6x zo hard te maken, moet je al 64 watt per speaker hebben. Dan zit je op een zatte 108 dB. Dit geeft meteen waarom een 2x128 watt versterker maar relatief beter is dan een 2x64, behalve extra reserve. Je kan er maar lieftst 3 hele dB op vooruitgaan. Indien je nu PA speakers hebt en daarmee al een gevoeligheid van 100 dB/1watt hebt, begrijp je dat de gevoeligheid van een speaker minstens even belangrijk is als vermogen bij het behalen van SPL.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17288

Ondanks het feit dat ik mijn versterker niet de hele tijd helemaal open zet (tot groot genoegen van mijn moeder ) neemt dat niet weg dat er niet best een flinke stroom loopt.
Een gemiddeld kamer geluidsnivo met 92dB gevoelige speakers ligt rond de 5 Watt en aangezien de uitgangsspanning ergens rond de 60 Volt ligt zou ik zelf de stroom die er loopt niet echt flink willen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Ik heb 2 x 2,5m Monstercable powerline 3 plus. Klinkt wel wat breder dan standaard kabel maar het is die 50 euro niet echt waard.
Waarom trekt een versterker en dan toch wel rustig ff 100 watt doorheen? Om die 99 watt in warmte om te zetten?
Dat moet toch ergens heen gaan. 1 watt?
Het lijkt me sterk, ik zeg niet dat er constant 90 loopt, maar een watt of 10 tot 20 lijkt me niet echt uitzonderlijk als je het geluid op een lekker niveau zet.

MAAR VOORDAT IK ONDERGEFLAMED WORD, IK GA DE FAQ LEZEN
Daar ga je nog van staan te kijken. 1 watt staat gelijk aan een geluidsdruk van +/- 85dB bij de meeste speakers. Genoeg geluidsdruk om op 2 meter fatsoenlijk luisterniveau te hebben.

[ Voor 69% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 06-01-2003 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr._Anderson schreef op 06 januari 2003 @ 20:44:
[...]

Nee, daar heb je gelijk in.

Het lijkt me echter wel zo, dat als je in de ene hand een surround heb van +- max 40 watt, en in de andere een box van 90 watt continu, er wel iets meer stroom gaat lopen naar die 90 watt.
Ondanks het feit dat ik mijn versterker niet de hele tijd helemaal open zet (tot groot genoegen van mijn moeder :D ) neemt dat niet weg dat er niet best een flinke stroom loopt.
Ik neem toch aan dat die stroom een stuk kleiner is bij surrounds, al dan niet, dat de kwaliteit van mijn surrounds minder is, dus de kabel ook niet zoveel uit maakt dan. In tegen stelling tot mij andere luidsprekers, die toch wel een heel stukkie beter klinken in mijn oren :*)
Je versterker stuurt een bepaalt signaal naar je speakers, en het vermogen van de speakers heeft daar niks mee te maken. Als je hetzelfde signaal naar je fronts als naar je rears stuurt, in exact dezelfde situatie, zullen je rears sneller stuk zijn dan je fronts, maar het is niet zo dat ze bij een gelijk volume minder hard klinken (of er meer stroom naartoe loopt) dan die fronts omdat ze 'maar' 40W 'zijn' .. Verder staat alles perfect duidelijk in het stukje van Wekkel..

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 35417 op 06-01-2003 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Anoniem: 50944 schreef op 06 January 2003 @ 20:50:
Lees dit stukje toch maar, zal je zien dat vermogen echt niks zegt
en flamen daar doen we niet aan ;)

[...]
En dit dan :)
over het algemeen levert je versterker bijzonder weinig vermogen. De schaal is exponentiëel, dus hij schiet keihard omhoog. 1 mWatt (10^-3 Watt) kan genoeg zijn om je uit je slaap te houden, terwijl je op een feestje ineens 50 Watt uit je versterker perst.
Als ik dus lekker een film zit te kijken, zit er denk ik wel zo'n 15 tot 20 watt op de draaden, toch wel iets meer als 1 watt.

Dit neemt niet weg dat men inderdaad minder naar de cijfers moet gaan kijken.

Op dit moment heb ik twee versterkers:
philips, zo'n 150 watt ongeveer,
pioneer, zo'n 45 watt ongeveer,

toch kan ik niet echt zeggen dat de pioneer veel zachter kan :|

Die pioneer geeft je echt wel pijn aan je oren.

Verder, ik ga toch gewoon voor de dikst mogelijk kabel, met combinatie leuke prijs :) zoals ik al eerder zei, dan zit ik altijd goed.
Verder denk ik maar niet voor een doorzichtige manter, 1 kabel die ik heb, is dat al niet, en alles weer half is niet mooi.

Verder, als ik 2 kabel wil connecten, als je deze GOED aan elkaar soldeed, ontstaat er dan een goede connectie, of zijn deze dingen eigenlijk altijd af te raden.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr._Anderson schreef op 06 januari 2003 @ 21:00:
En dit dan :)

Als ik dus lekker een film zit te kijken, zit er denk ik wel zo'n 15 tot 20 watt op de draaden, toch wel iets meer als 1 watt.

Dit neemt niet weg dat men inderdaad minder naar de cijfers moet gaan kijken.

Op dit moment heb ik twee versterkers:
philips, zo'n 150 watt ongeveer,
pioneer, zo'n 45 watt ongeveer,

toch kan ik niet echt zeggen dat de pioneer veel zachter kan :|

Die pioneer geeft je echt wel pijn aan je oren.

Verder, ik ga toch gewoon voor de dikst mogelijk kabel, met combinatie leuke prijs :) zoals ik al eerder zei, dan zit ik altijd goed.
Verder denk ik maar niet voor een doorzichtige manter, 1 kabel die ik heb, is dat al niet, en alles weer half is niet mooi.

Verder, als ik 2 kabel wil connecten, als je deze GOED aan elkaar soldeed, ontstaat er dan een goede connectie, of zijn deze dingen eigenlijk altijd af te raden.?
toon volledige bericht
Als je op een feestje 50W draait, en met gewoon luisteren minder dan 1, en het is exponentieel, kom jij tot de conclusie dat je bij een filmpje 15 a 20 wat draait :? :D

Verder zou ik voor kabels uit een stuk gaan, solderen kan allemaal wel, maar echt beter wordt het er niet van. En wat kost nou een beetje kabel, misschien een euro of twee.

En het verschil tussen die Pioneer en Philips zul je bij redelijk gevoelige speakers ( > 88 dB) _niet_ merken bij normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Anoniem: 35417 schreef op 06 January 2003 @ 20:58:
[...]

Je versterker stuurt een bepaalt signaal naar je speakers, en het vermogen van de speakers heeft daar niks mee te maken. Als je hetzelfde signaal naar je fronts als naar je rears stuurt, in exact dezelfde situatie, zullen je rears sneller stuk zijn dan je fronts, maar het is niet zo dat ze bij een gelijk volume minder hard klinken (of er meer stroom naartoe loopt) dan die fronts omdat ze 'maar' 40W 'zijn' .. Verder staat alles perfect duidelijk in het stukje van Wekkel..
Tja, daar kan ik maar 1 ding op zeggen:

je heb helemaal gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Anoniem: 35417 schreef op 06 januari 2003 @ 21:04:
[...]

Als je op een feestje 50W draait, en met gewoon luisteren minder dan 1, en het is exponentieel, kom jij tot de conclusie dat je bij een filmpje 15 a 20 wat draait :? :D

Verder zou ik voor kabels uit een stuk gaan, solderen kan allemaal wel, maar echt beter wordt het er niet van. En wat kost nou een beetje kabel, misschien een euro of twee.

En het verschil tussen die Pioneer en Philips zul je bij redelijk gevoelige speakers ( > 88 dB) _niet_ merken bij normaal gebruik.
Heelaas, als je 13 meter kabel nodig, hebt, en er 12 heb liggen, en je koop dan nieuwe kabel van 13, dan euhm, kan je dus makkelijk zo'n 17 euro kwijt zijn, wat dus wel ff 40 gulden is :D
Het groeit heelaas nog niet op m'n rug :'(

Maar het solderen beperken is een uitermate goed tip voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr._Anderson schreef op 06 januari 2003 @ 21:04:
[...]

Tja, daar kan ik maar 1 ding op zeggen:

je heb helemaal gelijk :)
Mooi :) Van dit soort dingen kun je een hele hoop leren, lees eens het een en ander. Het is een zeer interessant onderwerp :)
mr._Anderson schreef op 06 January 2003 @ 21:07:
[...]

Heelaas, als je 13 meter kabel nodig, hebt, en er 12 heb liggen, en je koop dan nieuwe kabel van 13, dan euhm, kan je dus makkelijk zo'n 17 euro kwijt zijn, wat dus wel ff 40 gulden is :D
Het groeit heelaas nog niet op m'n rug :'(

Maar het solderen beperken is een uitermate goed tip voor iedereen
In die situatie wordt het idd anders. Zorg iig dat je netjes soldeert, en dat alles contact maakt. Uiteindelijk zit het voor het grootste deel tussen je oren, dus heeeel erg veel ga je er niet op achteruit. Bij een installatie van > 10.000 misschien, maar nu niet echt..

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 35417 op 06-01-2003 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 16:16
Jivecar schreef op 06 januari 2003 @ 19:33:
[...]

Waist of money..... v.d. Hul is high-end; lijkt me niet dat dit zin is. Al kost die draad maar 2 euro per meter (en dat zal ontgetwijfeld niet het geval zijn --> duurder dus) dan is dat 1,50 euro teveel.
mijn ervaring is anders. ik heb een jaar geleden mijn gewone 2mm^2 koperdraad vervangen door van den Hul 'Jade', en het verschil was voor mij overweldigend. en nee, ik ben geen enorme audiofiel, hooguit een meer-dan-gemiddeld kritische luisteraar.

offtopic:
mijn eerste post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Oftewel de conclusie, maak je niet te druk, het zit tussen je oren.

Als je gewoon een goede set heb hoef je geen draaden van 100derden euro's te gaan kopen, geef ze dan aan mij ;)

Een kern van 2,5mm doorsnede, t/m 4,0mm doorsnede is een mooie maat.

Doorzichtige kabel is mooier, maar maakt geen #$^^& uit verder.

Een duurdere kabel waarschijnlijk, dikker, en wat beter koper, maar doe niet al te gek. Probeer een wat dikkere kabel te vinden (streef naar 4.0mm doorsnede ader). Dan zit je waarschijnlijk nooit boven 2 euro's per meter.

Een lengte van 15 meter per kabel moet helemaal geen problemen opleveren, verschillende lengte's maakt ook niet veel uit. Maar probeer gewoon een beetje gelijke draaden te hebben, dan is het altijd goed.

Toevoegingen :D ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 17:14
tech-no-logical schreef op 06 January 2003 @ 22:22:
[...]

mijn ervaring is anders. ik heb een jaar geleden mijn gewone 2mm^2 koperdraad vervangen door van den Hul 'Jade', en het verschil was voor mij overweldigend.
offtopic:
mijn eerste post
'overweldigend'

wat moet ik me daar bij voorstellen? wat klonk er anders/beter? :D

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
nigelator schreef op 06 januari 2003 @ 22:41:
[...]

'overweldigend'

wat moet ik me daar bij voorstellen? wat klonk er anders/beter? :D
't grappige is : ik was zelf vrij sceptisch, en dacht niet dat het heel veel zou uitmaken. na de vervanging van de kabel had ik gewoon iets van 'wow, dat klinkt een stuk beter'.

als ik het zou moeten omschrijven zou ik zeggen : beter gedefinieerd hoog/laag en wat meer terughoudend midden, waardoor de boel een stuk minder vlak klonk. kun je daar iets mee ? (zoals ik al zei : ben niet echt een audiofiel, dus misschien is mijn omschrijving wat vaag ;) )

ter informatie : ik heb een Marantz SR7200 receiver en B&W DM2-Mk2 fronts. luistertest was gewoon stereo, met de receiver in 'source direct' mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
tech-no-logical schreef op 06 January 2003 @ 23:00:
[...]

't grappige is : ik was zelf vrij sceptisch, en dacht niet dat het heel veel zou uitmaken. na de vervanging van de kabel had ik gewoon iets van 'wow, dat klinkt een stuk beter'.

als ik het zou moeten omschrijven zou ik zeggen : beter gedefinieerd hoog/laag en wat meer terughoudend midden, waardoor de boel een stuk minder vlak klonk. kun je daar iets mee ? (zoals ik al zei : ben niet echt een audiofiel, dus misschien is mijn omschrijving wat vaag ;) )

ter informatie : ik heb een Marantz SR7200 receiver en B&W DM2-Mk2 fronts. luistertest was gewoon stereo, met de receiver in 'source direct' mode.
en wat kosten zo'n grapjes per meter?
hoe dik was je kabel eerst dan? en nu?

[ Voor 6% gewijzigd door mr._Anderson op 06-01-2003 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
mr._Anderson schreef op 06 January 2003 @ 23:03:
[...]

en wat kosten zo'n grapjes per meter?
hoe dik was je kabel eerst dan? en nu?
oude kabel was normale 2mm^2 koperkabel, v.d. Hul 'Jade' is 2.53mm^2 (volgens de specs op de site)

kan de bon niet vinden, volgens mij was dat rond de 20 gulden per meter ('k dacht dat ik voor de 4 meter die ik kocht 80 piek kwijt was). is niet goedkoop, maar ach, 'k wilde 't toch een keer proberen, en was uiteindelijk blij verrast met het resultaat.

of anderen gelijksoortige ervaringen hebben weet ik niet, dat zal ongetwijfeld afhangen van welke versterker en speakers je hebt (en hoe kritisch de luisteraar is). dit is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

* John_Glenn gebruikt CAT5 kabel en is daar heel tevreden mee. Zoek op google maar eens, dan zijn er nog wel wat guides die uitleggen hoe je de twisted pairs moet verdelen.

Een link kon ik uit mijn hoofd nog voor je vinden: http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html ...rest zul je zelf moeten zoeken, ik heb de links weggemikt een tijdje terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20096

Ik heb nu 2 x 2m +/- Cable Talk 3.1 en ben er ook wel tevreden mee.
Alleen ik heb vorige week mijn paar Jamo Classic 8 speakers incl. speakerkabel verkocht en ga nu speakers uit dezelfde serie als dat JSS heeft aanschaffen.
Alleen dan wel het vlaggenschip uit die serie, de Monitor Audio Silver 9i. Daarbij neem ik denk ik v.d. Hul, Oehlbach of Monster speakerkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:22

Jag

tech-no-logical schreef op 06 January 2003 @ 23:00:

De omschrijving van audiofielen is vaak nog wel vager hoor :). Maar vind je het erg als ik zeg dat ik het niet geloof :o? Stel je voor dat een kabel dit allemaal zou doen, zou niet erg goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Anoniem: 50944 schreef op 06 januari 2003 @ 20:42:
[...]

eeh.. ik meen et serieus..
ik zla je wat vertellen.. het leek me net zo bullshit als jij nu denkt.. maar ik heb et zelf mogen horen... ik blijf er sceptisch over.. maar enigsinds positief weer.. beetje schizofreen hierin..
here goes nothing.

Ieder materiaal heeft een capaciteit die electronen vast kunnen houden (denk aan condensator, maar dan in een VEEL mindere versie) hoe minder het materiaal absorbeerd en later afgeeft.. hoe minder vervorming als het ware je krijgt.. niet echt vervorming, maar invloeden van vertraagde electronen..

kijk..dit zal je zomaar niet horen..tenzij je weet waarop je moet letten.. HEt is een gave dat niet te weten eigenlijk.. het verschil is en blijft minimaal, maar als je dat net wat rustiger kan klinken, kan je er langer na luisteren.. dat heeft voor mij een grote waarde..

de overstap van dropveter, prefer kabel, high-end kabel vond ik een verbetering... niet zozeer dat dat nu al zijn geld waar is... absoluut niet.. maar die dingen gaan toch lang mee, het maakt het wat rustiger (geluidsbeeld) en je krijgt net wat meer detail zodat je wat minder schelle dingen hoort, heerlijke vloeiende bassen krijgt (positief, ja je kan e took negatief bekijken, maar dat is niet wat ik hier bedoel)

het is het dan ook alleen waard als je je setje niet ala minuut binnen een jaar of 3 wilt gaan veranderen, en het verschil hoort.. .doe je dat niet, of heeft het geen effect, dan is er absoluut geen meerwaarde..

zal maar zeggen dat eigenlijk alles moet voldoen om een perfecte sinus te krijgen.. (tuurlijk heb je dat niet, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)

verder over watt's
een versterker geeft, speakers nemen op.. als je versterker kwa watt's te min doen, dan kunnen je speakers je geluid niet optimaal (zoals ze gebouwd zijn) het signaal reproduceren.. vandaar dat men vaak beter een wat meer WATTS kan hebben, dan te weinig... puur voor optimalisatie.. het zogenaamd " tweaken" :)

als ik het verschil niet hoor, ga ik er geen centjes aan uitgeven.. ik wil het wel realistisch houden.

vandaar dat ik liever 150 euro betaal voor een interlink die hetzelfde "doet" met het geluid als een interlink van 5.000 euro.. ik had die mogelijkheid van iemand die dat soort dingen namaat voor die ' kleine' prijs (voornamelijk manuren)

ik ken ook een aantal mensen die dus die dure kabels hebben, en die doen voor diegene die ik heb hun kabels weg (de echte audiofielen) dus ik denk niet dat ik het zo gek bekeken heb ermee... speakerkabel schijnt (nog niet geprobeerd echt uitvoerig) meer effect te hebben dan interlinks

in princiepe is een goeie afgeschermde kabel die niet te dun is al voldoende hoor :Y)

verder geef ik ook toe dat ik audiofiel ben, en ik luister vaak ook heel analytisch naar muziek, maar dat is meer omdat ik wil weten hoe is iets gemaakt, en hoe ik et in de studio na kan maken (puur om er wat nog mee te doen, en kennis verbreding)

lijkt voor velen bullshit.. en zal het ook zijn voor degene wat hun hebben staan.. (niet neerbuigend bedoeld.. want wie is hier nu gek :9 ik toch?? :P )

ik kan je nu zeggen of het beter klinkt..maar dat is zo subjectief.. ik vind het werken en klinkt aangenamer.. en zo wil ik het.. dus voor mij werkt het..

wat je kan doen om het zelf te testen (ook al kan je niet AB testen, wat eerlijker zal zijn) het gewoon een stukje muziek (seconden of 20, niet langer, anders mis je wat) dat veelzijdig is.. leer het een beetje uit je kop..
doe dat eerst met een dropveter (die hele dunne) en daarna met een profigold ofzow.

let op het hoog.. hi hats vooral, die woorden vloeiender en aangenamer weegegeven.. het geluidsbeeld word wat gedetailleerder (als je er goed voorbeeld zul je merken dat het wat toeneemt in het " surround" effect(geen fase verschillen :Y ))

dit kun je zo ook testen met speakerkabels..

probeer het eens.. kost uurtje tijd, en wat interlinks wisselen

Als je dat verschil goed hoort, moet je wat duurdere gaan vergelijken..

meer kan ik niet zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Jag schreef op 07 januari 2003 @ 00:55:

[...]

De omschrijving van audiofielen is vaak nog wel vager hoor :). Maar vind je het erg als ik zeg dat ik het niet geloof :o? Stel je voor dat een kabel dit allemaal zou doen, zou niet erg goed zijn.
probeer eens wat ik hierboven schrijf.. jij had toch ook een set b&w's?? probeer het eens erop... met een setje b&w is het vaak redelijk hoorbaar.. maar zorg wel dat je in het midden zit.. anders hoor je het minder goed.. als je toch nooit in het midden zit, hoeft et ook niet :Y) give it a shot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 15:52
Als je weet dat je naar een beter kabel zit te luisteren, denk je al snel dat het geluid ook beter is. Dat is nu de befaamde (beruchte) psycho-akoestiek. ;) Ik vraag mij af of je die verschillen ook hoort als je een blindtest doet... Overigens heb ik zelf ook elektro componiet biwire kabel liggen. Niet dat ik het verschil hoor, maar het oogt beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Gewoon dik genoeg koper nemen, er zit verschil tussen kabels maar de verschillen zijn vaak zo klein (paar pF verschil in capiciteit etc) dat het verplaatsen van een speaker meer verbetering/verslechtering opleverd :). Ik hoor idd verschillen bij verschillende kabels, maar heb nooit het gevoel dat iets nu een andere kabel helemaal wegspeeld. Zal wel 'psycho-akoestiek' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Interessant allemaal, jij bent wel overtuigd van het feit dat betere kabels werken. Maar toch blijf je wel nuchter. Zoals jij nu het verschil beschrijfd zal het voor mij (nog) niet lovend zijn om mijn kabels te vervangen. Enerzijds omdat ik een stuk minder analytisch naar m'n geluid luister, en punt 2 is dat mijn huidige set in zo'n mate waardeloos is, dat jij die verschillen niet eens kunt horen, dit gaat allemaal binnenkort worden vervangen, al zal het nog wel even duren voordat alles naar m'n wens is (als dat ooit gebeurd ;) ).

Ik noem mezelf dan ook geen audiofiel, ik heb gewoon bovengemiddelde interresse in Muziek, Hifi en de techniek van dat laatste. Daarom vind ik het allemaal wel super interessant om een keer te gaan vergelijken, maar het zal nog wel even duren, als het al gebeurd, dat ik vermogens uit ga geven aan kabels.

Ik begin gewoon aan het begin en aangezien ik veel plezier en voldoening uit DIY haal, zal ik gewoon eens naar een electronica zaak lopen om daar de benodigde componenten te halen voor een goede interlink (in mijn ogen hoor ik dan geen ruis, afgeschermde kabels dus). thx voor je input :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Prince_of_Darkness schreef op 07 januari 2003 @ 09:26:
Als je weet dat je naar een beter kabel zit te luisteren, denk je al snel dat het geluid ook beter is. Dat is nu de befaamde (beruchte) psycho-akoestiek. ;) Ik vraag mij af of je die verschillen ook hoort als je een blindtest doet... Overigens heb ik zelf ook elektro componiet biwire kabel liggen. Niet dat ik het verschil hoor, maar het oogt beter...
LoL :P

Tis 'plain physics'.. dus bewijs het met natuurkunde :P
Je kan sowieso beter geld uitgeven aan betere luisterruimte, speakers, versterkers, componenten dan aan onwijs duur snoer. Tuurlijk is er verschil tussen dropveters en OFC 4mm2, maar dan zit je nog rond de 2e/meter. Ken ook mensen die allerlei gouwe shit van honderden euro's hebben liggen.. en tjah.. het klonk wel oke.. net zo oke als bij mij thuis, met m'n 2e/meter kabeltjes :P

Magoed.. er loopt ook nog een ander draadje over een soortgelijk onderwerp:
[rml][ Voor de audiofiel] Lengte van je speaker kabels.[/rml]
Anoniem: 50944 schreef op 07 januari 2003 @ 10:07:
[...]
Ik begin gewoon aan het begin en aangezien ik veel plezier en voldoening uit DIY haal, zal ik gewoon eens naar een electronica zaak lopen om daar de benodigde componenten te halen voor een goede interlink (in mijn ogen hoor ik dan geen ruis, afgeschermde kabels dus). thx voor je input :)
Als je er maar voor zorgt dat je iets koopt wat daadwerkelijk zin zal hebben. Dus dat kritische wat vaak ontbreekt behouden :) Besteed bijv. veel tijd aan de plaatsing van je apparatuur en de locatie van meubels.. kun je hele verassende dingen mee bereiken :)

[ Voor 25% gewijzigd door NiGeLaToR op 07-01-2003 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
Jag schreef op 07 January 2003 @ 00:55:

[...]

't is jouw goed recht om mij niet te geloven, 't enige dat ik kan doen is mijn ervaring beschrijven. uit mijn woorden lijkt misschien dat er een wereld van verschil was, maar dat is natuurlijk niet zo. het verschil was wel beter hoorbaar dan ik zelf ooit voor mogelijk had gehouden. misschien moet je 't gewoon eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Anoniem: 50944 schreef op 07 januari 2003 @ 10:07:
[...]
Interessant allemaal, jij bent wel overtuigd van het feit dat betere kabels werken. Maar toch blijf je wel nuchter. Zoals jij nu het verschil beschrijfd zal het voor mij (nog) niet lovend zijn om mijn kabels te vervangen. Enerzijds omdat ik een stuk minder analytisch naar m'n geluid luister, en punt 2 is dat mijn huidige set in zo'n mate waardeloos is, dat jij die verschillen niet eens kunt horen, dit gaat allemaal binnenkort worden vervangen, al zal het nog wel even duren voordat alles naar m'n wens is (als dat ooit gebeurd ;) ).

Ik noem mezelf dan ook geen audiofiel, ik heb gewoon bovengemiddelde interresse in Muziek, Hifi en de techniek van dat laatste. Daarom vind ik het allemaal wel super interessant om een keer te gaan vergelijken, maar het zal nog wel even duren, als het al gebeurd, dat ik vermogens uit ga geven aan kabels.

DIY is de meest mooiste oplossing voor alles, alleen als je echt PURE kabels wilt.. zoals totaal OFC, teflon gebruiken,.. dat lukt een DIY niet zo snel..

verder ben ik grote voorstander van DIY..een mooie biwire kabel lijkt me wel eens leuk om te maken.. je moet alleen het goede materiaal vinden dat het minst electronen opneemt (C waarde gelood ik)

Verder is mijn set ook niet echt super, waarschijnlijk minder dan die van jou ;)
Alleen de speaker en de kabels zijn mooi, de rest is een betje gaar nog.. de speakerkabel is duurder dan me versterker.. maar dat gaat makkelijker...45 euro :7
die is hard aan vervanging toe :P die wil ik gaan vervangen door een grote eindtrap, of een 2 tal losse monoblokken.. voorversterkertje misschein met een buis erin.. had ik altijd al willen hebben :9~

verder blijft het zo om er inderdaad nuchter onder te blijven.. Ik heb me geen zin om me te laten leiden door mooie uiterlijken, (alhoewel ik dat wel een beetje belangrijk vind) praatjes van anderen, en mooie technische waardeloze verhalen van fabrikanten/importeurs en winkelers.

verder nog op tech-no-logical:

enerzijds heeft Jag hier gelijk
stel je voor dat een kabel dit allemaal zou doen, zou niet erg goed zijn.
hier sta ik volledig achter..

wat ik wel beweer is dat er verschil is, maar dat is eigenlijk maar hoogstends 2% van je geluid.. maar die laatste 2% geeft mij voldoening.. en niet psycho-acoustiek(zoals prince-of-darkness zegt :9 ), want dat heeft net fase verschillen te maken ;)

het zit niet tussen mijn oren in ieder geval..want waarom zou ik er eerst een grote tegenstander van zijn en nu ineens niet meer :?
Anoniem: 2111 schreef op 07 January 2003 @ 09:43: het verplaatsen van een speaker meer verbetering/verslechtering opleverd :).
dit klopt volledig.. maar wat als je nog wat meer aan je geluid wilt doen, en je hebt je speakers al op de optimale plaats?? :Y)
Ik hoor idd verschillen bij verschillende kabels, maar heb nooit het gevoel dat iets nu een andere kabel helemaal wegspeeld.
true.. true..
de term " wegspelen" vind ik al zowieso een neerbuigend woord, en die zal je mij niet horen/zien gebruiken (tenzij dat per ongeluk is) Een kabel zal verder ook niet veel mogen verschillen.. dat zal gewoon belachelijk zijn..als je dat hoort van 1 fabrikant, dan lichten ze je gewoon op met een goedkope slechte kabel en een dure goede kabel :Y)

weten jullie die MIT kabels? met die kastjes.. :7 dat vind ik nou grote onzin.. een kabel is geen component, en als die kastjes zijn om fase te corrigeren, dan is er wat serieus mis met die kabel verder :P een kabel blijft 'maar een kabel'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 15:52
Gitaarwerk schreef op 07 januari 2003 @ 11:47:
[...]
eindtrap, of een 2 tal losse monoblokken.. voorversterkertje misschein met een buis erin.. had ik altijd al willen hebben :9~
Zit je hier te vertellen dat een zuiver geluid wil (goede kabels verslechteren het signaal minder), wil je een voorversterker met een buis! De beste buizenversterker heeft nog steeds een THD die hoger is dan een hele simpele solid state versterker!Weliswaar wordt het geluid op een prettige manier vervormd, maar toch...
wat ik wel beweer is dat er verschil is, maar dat is eigenlijk maar hoogstends 2% van je geluid.. maar die laatste 2% geeft mij voldoening.. en niet psycho-acoustiek(zoals prince-of-darkness zegt :9 ), want dat heeft net fase verschillen te maken ;)

het zit niet tussen mijn oren in ieder geval..want waarom zou ik er eerst een grote tegenstander van zijn en nu ineens niet meer :?
Doe je die uitspraken aan de hand van de uitkomst van een blindtest of niet? Want jij kan echt overtuigd zijn dat je verschil hoorde met de betere kabel, maar of dat nu aan de kabel lag of aan bijv. gewenning van het oor is niet duidelijk. Ik dacht nl. ook verschil te horen tussen mijn electro componiet kabel en dropveters, maar daar ben ik toch een beetje op terug gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Prince_of_Darkness schreef op 07 januari 2003 @ 14:35:
[...]

Zit je hier te vertellen dat een zuiver geluid wil (goede kabels verslechteren het signaal minder), wil je een voorversterker met een buis! De beste buizenversterker heeft nog steeds een THD die hoger is dan een hele simpele solid state versterker!Weliswaar wordt het geluid op een prettige manier vervormd, maar toch...

[...]

Doe je die uitspraken aan de hand van de uitkomst van een blindtest of niet? Want jij kan echt overtuigd zijn dat je verschil hoorde met de betere kabel, maar of dat nu aan de kabel lag of aan bijv. gewenning van het oor is niet duidelijk. Ik dacht nl. ook verschil te horen tussen mijn electro componiet kabel en dropveters, maar daar ben ik toch een beetje op terug gekomen.
Uhhu.. daarom vind ik het zo raar dat er zo weinig blind getest wordt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

eeh.. een buis is gewoon ter voordelen van het geluid, niet altijd.. maar dat heeft met wat anders te maken.. dat kan ik (en wil nu) niet uit leggen, en et gaat nu over kabels :Y) de vervorming van een buis kan positief veranderen.. maar het is maar net waar de buis in het circuit word opgenomen.. dat bepaalt de vervorming.

bij het blind testen haalde bijna iedereen op 1 na de dropveter euit.. en niemand zag dat et de dropveter was.. (gedeeltelijk blind getest)

[ Voor 19% gewijzigd door gitaarwerk op 07-01-2003 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3521

verder ben ik grote voorstander van DIY
Waarom dan niet DIY amp en speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-04 08:46
staat je ballans wel goed en de kleuren netjes aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Anoniem: 3521 schreef op 07 januari 2003 @ 17:27:
[...]

Waarom dan niet DIY amp en speakers?
speaers maak ik voor de studio..
voor hifi had ik gewoon geen ZIN in :P (of mag dat niet :+ ) maar de monitoren maak ik wel zelf dus. De versterker doe ik niet, want ik houd niet van werken met hogere spanningen.. :{ en ik ben niet erg goed in het maken van printplaten.. uiteindelijk is vaak een goeie amp kopen duurder.. (tot zover ik gezien heb)

de luidspreker kabels ga ik ook proberen zelf te maken (vlechten etc etc)

audiorack ga ik natuurlijk weer NIET kopen :P

[ Voor 27% gewijzigd door gitaarwerk op 07-01-2003 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

joosd schreef op 07 January 2003 @ 17:33:
staat je ballans wel goed en de kleuren netjes aangesloten
over de luistertest?? haha.. daar zit geen balans op die versterkers allemaal (veel te audiofiele versterkers zijn het :P ) en natuurlijk alles goed aangesloten... als je DAT verkeerd doet, dan kan je wel bekijken met de resultaten.. maar dan krijg je heel andere effecten..

maarreh.. guys.. ik heb mijn zegje gedaan.. wil je informatie weten over hoe en wat meer ofzow.. dan mail je me maar,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gitaarwerk schreef op 07 januari 2003 @ 17:35:
[...]

speaers maak ik voor de studio..
voor hifi had ik gewoon geen ZIN in :P (of mag dat niet :+ ) maar de monitoren maak ik wel zelf dus. De versterker doe ik niet, want ik houd niet van werken met hogere spanningen.. :{ en ik ben niet erg goed in het maken van printplaten.. uiteindelijk is vaak een goeie amp kopen duurder.. (tot zover ik gezien heb)

de luidspreker kabels ga ik ook proberen zelf te maken (vlechten etc etc)

audiorack ga ik natuurlijk weer NIET kopen :P
Ja, je nearfield projectje hmm. Versterker ga ik ook niet aan beginnen, ik zie het zeker ook niet zitten om een 6.1 versterker te bouwen :+

Wat zijn trouwens goede cinch pluggen, ik zoek niet echt audiofiele eigenschappen, (laten we daar niet over discusseren) maar gewoon redelijke, vergulde (tegen corrosie) pluggen. Zijn alle vergulde pluggen wel ok of moet ik nog ergens speciaal op letten. ;)

Nu wat meer ontopic: Kabels zelf maken?, is dit een grap of ga je dat echt doen? Dit soort dingen kan je toch gewoon beter kopen, is onwijs veel werk en je hebt zat soorten kabel om uit te kiezen. Ook lijkt het me niet echt een lollig werkje, in tegenstelling tot DIY speakers, (heb je trouwens dat vox projectje op GoT al gezien :9~ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

vox projectje heb ik niet gezien nog nee,
eeh.. goeie cinch pluggen.. eeh Neutrik, ook hufter proof.. als je ze per ongeluk eruit trek, blijft ie geaard todat je kabel helemaal los zit, verder zijn het goeie kwaliteit pluggen..eigenlijk ALTIJD goeie kwaliteit van neutrik. Verder heb je de durdere WBT, buiten dat ze audiofiel zijn.. die klemmen vast aan je stekkers.. je hebt er ook klonen van die erg goed zijn..

ontopic :Y) :
kabels zelf maken ja.. maar dat is iets waar ik eerst VEEL meer info over wil hebben.. ik heb geen zin om een biamp kabel te kopen die 5.000 euro kost.. en met het juiste spul kan ik het prima zelf maken.. veel geduld en netjes werken.. gaat et prima! Verder is het inderdaad niet lollog nee, maar het houdt je bezig, dat vind ik eigenlijk wel zo goed.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gitaarwerk schreef op 07 January 2003 @ 18:03:
vox projectje heb ik niet gezien nog nee,
eeh.. goeie cinch pluggen.. eeh Neutrik, ook hufter proof.. als je ze per ongeluk eruit trek, blijft ie geaard todat je kabel helemaal los zit, verder zijn het goeie kwaliteit pluggen..eigenlijk ALTIJD goeie kwaliteit van neutrik. Verder heb je de durdere WBT, buiten dat ze audiofiel zijn.. die klemmen vast aan je stekkers.. je hebt er ook klonen van die erg goed zijn..

ontopic :Y) :
kabels zelf maken ja.. maar dat is iets waar ik eerst VEEL meer info over wil hebben.. ik heb geen zin om een biamp kabel te kopen die 5.000 euro kost.. en met het juiste spul kan ik het prima zelf maken.. veel geduld en netjes werken.. gaat et prima! Verder is het inderdaad niet lollog nee, maar het houdt je bezig, dat vind ik eigenlijk wel zo goed.. :)
Biampen, dat is toch gewoon biwireën met 2 versterkers, kan je toch normaal speakerkabel voor gebruiken? Maal 2 dan in dit geval? Als goede biamp kabels echt zo duur zij dan zou ik het zelf ook wel zelf doen. Voor de rest, 5 euro de meter heb je uitstekende speakerkabel, dat vind ik niet echt de moeite voor DIY.

Die cinch pluggen heb ik trouwens nodig voor een interlink, heb nog geen (passieve) luidsprekers gezien die je met cinch pluggen moet connecten, jij uiteraard wel ;). Voor een interlink dus, die neutrik pluggen, wat is een richtprijs voor die dingen? Weet ik of ze me oplichten :P
Laten we het hierna maar weer ontopic over speakerkabels houden, laatste vraag van mijn kant dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51600

Ik heb laatst m'n netwerkkabels ingesmeerd met wax,
nu kan ik ook veel sneller files kopieeren van de ene naar de andere pc !

Ergo - wat fijn dat je met zulke dure kabels veel beter resultaat krijgt, dan kunnen we dat principe *overal* toepassen waar kabels gebruikt worden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51600 schreef op 07 januari 2003 @ 18:29:
Ik heb laatst m'n netwerkkabels ingesmeerd met wax,
nu kan ik ook veel sneller files kopieeren van de ene naar de andere pc !

Ergo - wat fijn dat je met zulke dure kabels veel beter resultaat krijgt, dan kunnen we dat principe *overal* toepassen waar kabels gebruikt worden !
Kom op zeg, verdiep je wat in kabels en je ziet zelf ook dat die post een beetje overdreven is.
Feit is wel dat in mijn ogen sommige effecten van kabels zwaar wordt overdreven door de echte audiofielen. Maar om er zo kritisch tegen over te staan komt wat minder intelligent over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IMHO niet, ik ben alleen ook een beetje aan het overdrijven - net zoals die 'audiofielen' doen naar mijn mening :)

Tuurlijk, als je er een dun snoertje tussen hebt zitten merk je het wel als je er een echte kabel tussenhangt.

Alleen de meest grandiose verschillen claimen tussen 2 kabels met dezelfde specificaties vin'k een beetje raar altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Anoniem: 51600 schreef op 07 January 2003 @ 18:47:
IMHO niet, ik ben alleen ook een beetje aan het overdrijven - net zoals die 'audiofielen' doen naar mijn mening :)

Tuurlijk, als je er een dun snoertje tussen hebt zitten merk je het wel als je er een echte kabel tussenhangt.

Alleen de meest grandiose verschillen claimen tussen 2 kabels met dezelfde specificaties vin'k een beetje raar altijd :)
Hey man, dat met die wax werkt bij mij helemaal niet :|
Hoe haal ik het er nu weer vanaf? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Anoniem: 17288 schreef op 06 January 2003 @ 20:53:
[...]

Een gemiddeld kamer geluidsnivo met 92dB gevoelige speakers ligt rond de 5 Watt en aangezien de uitgangsspanning ergens rond de 60 Volt ligt zou ik zelf de stroom die er loopt niet echt flink willen noemen.
5 watt en 60 volt --> nu kunnen we uitrekenen hoeveel ampere dit is....

..... (mavo tijd....): = 0.083 ampere

Dit kun je weer terugrekenen naar de kabeldikte; je zult zien dat je met 0,1 ampere niet een hele dikke kabel nodig hebt. Ik weet niet of dit zo opgaat a'la voedingskabel, maar het vergelijk is leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat komt trouwens van een ouwe BBS Intro van Bad News BBS uit 1995 :
"Waxed lines for better CPS rate!"

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Jivecar schreef op 07 januari 2003 @ 19:36:
[...]

5 watt en 60 volt --> nu kunnen we uitrekenen hoeveel ampere dit is....

..... (mavo tijd....): = 0.083 ampere

Dit kun je weer terugrekenen naar de kabeldikte; je zult zien dat je met 0,1 ampere niet een hele dikke kabel nodig hebt. Ik weet niet of dit zo opgaat a'la voedingskabel, maar het vergelijk is leuk ;)
Wacht.. doe het zo beredeneren: stroomdraadje is 3 x 0,75mm2.. eigenlijk 2x voor beide pooltjes. Daar kan max zo'n 16A over lopen max. Das dus ALTIJD meer dan dat er max door je speakersnoer gaat :P zou insinueren dat 0,75mm2 zat is? Nu jullie weer verder redeneren.. oftewel, schiet maar (anders doe ik het zo wel :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
wat doet zo'n interlink dan eigenlijk pcies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr._Anderson schreef op 07 januari 2003 @ 20:46:
wat doet zo'n interlink dan eigenlijk pcies?
Informatie van de bron naar de ontvanger verzenden. ;)

Interlink noem je de kabel tussen bv je cd-speler en je versterker. Of dat nou een coax, optische of gewoon een analoge cinch kabel betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34818

2,5mm2 rood zwart draad. standaar. goed zat. en goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hahah ... omg :9

LEd, ik begrijp je reactie volkomen.. precies wat ik ook zei in het begin.. dan wel niet over die wax..

maar om het over te laten komen kan je niet teveel subtiel praten..vorlgends velen (wat ik onzin vind) het is ook moeilijk om iets niet overdrijvend over te laten komen voor et resultaat..
het zelfde als ' inspelen' van kabels.. daar geloof ik dus ook geen zak van.. van inspelen speakers en apparatuur 'warm ' laten draaien geloof ik echter wel wat in.. van speakers zeker.. van de rest wat minder.. ik ben er zelf nogal sceptisch over, al lijkt dat niet..

en Play, ik wist dat jij dat wou doen, die interlinks.. :P ik weet niet precies hoe duur ze zijn, maar je kan even bij conrad.nl kijken..die zijn daar wel te koop

verder over die luidspreker kabels.. Ja, je kan het heel simpel doen.. MAAR... stel.. je hebt een trafo in je amp zitten..of zoniet 2, van zo een 500VA, er shcijnt veel inferentie tussen die kabels en luidspreker kabels te zijn.. door goeie afscherming word het geluid weer wat rustiger.. niemand wilt onstoorde signalen.. dat is een feit (daarom worden powerkabels en datakabels altijd apart gehouden.. OOK bij computer :) ) aangezien je dit niet altijd apart kan houden.. (misschien met mumetaal..maar dat is ook niet een alte beste oplossing) is een goeie afscherming dus ook wel ok.. die " Henno" van hifi.nl die die kabels maakt, maakt ze goedkoper dan een bak mumetaal.. dus..
wie kiest wat?? O-)

verder ga ik hier niet echt meer op in.. ik heb verteld wat het doet.. als je het niet gelooft, dan test je wat, en doe je dat niet,.. ga dan niet op mijn verhaal in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Anoniem: 50944 schreef op 07 januari 2003 @ 20:53:
[...]
Informatie van de bron naar de ontvanger verzenden. ;)

Interlink noem je de kabel tussen bv je cd-speler en je versterker. Of dat nou een coax, optische of gewoon een analoge cinch kabel betreft
hehe, lol, zo'n mooi woord ;) jargon zeker :D

Maar euhm, ik zie af en toe wel eens hele kleine kastjes die over / op de luidspreker kabel zitten. Wat doen die dingen dan, als je weet wat ik bedoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

mr._Anderson schreef op 07 januari 2003 @ 22:58:
[...]

Maar euhm, ik zie af en toe wel eens hele kleine kastjes die over / op de luidspreker kabel zitten. Wat doen die dingen dan, als je weet wat ik bedoel
dat bedoelde ik met die mit kabels..
ik vind het overdreven

het is om de fase te corrigeren..
nou..als je set slecht is gebruik je zoiets ofzow.. :9

ik vind het achterlijk.. waarom moet je een kabel corrigeren :? het meot goed zijn.. niet slecht en verbeteren met een kastje : voorkomen is beter dan genezen!
houdt dat in de gaten :)

je betaals goud geld voor die dingen.. koop liever dan wat nuttigs dan dat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr._Anderson schreef op 07 January 2003 @ 22:58:
[...]

Geen jargon hoor, al wist ik eerst ook niet wat het was ;)

Hoe wil je die kabels anders noemen?

en Gitaarwerk, zal eens bij conrad kijken, al heb ik er weinig vertrouwen in dat ik ze daar zal vinden, ken zo ongeveer heel die gids uit me kop en kan niet herinneren dat ik ze daar in heb zien staan. Anders loop ik wel is een paar electronica zaken af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Anoniem: 50944 schreef op 07 January 2003 @ 23:31:
[...]
Geen jargon hoor, al wist ik eerst ook niet wat het was ;)

Hoe wil je die kabels anders noemen?

en Gitaarwerk, zal eens bij conrad kijken, al heb ik er weinig vertrouwen in dat ik ze daar zal vinden, ken zo ongeveer heel die gids uit me kop en kan niet herinneren dat ik ze daar in heb zien staan. Anders loop ik wel is een paar electronica zaken af :)
ik geloof dat ze tegen de 6 euro de stuk zijn, misschein wat meer.. aangezien het merk is..
iig stuk goedkoper dan WBT's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:22

-Stef-

Slainthe!

Even een reactie van de kenners hier. Ik vroeg Rik Stoet bij onderstaande setup een kabeladvies. Kunnen jullie je hierin vinden?

Vraag:
Yamaha RX-V1300 AV-receiver
Pioneer DV 656A DVD-speler
Chario 200T, 200 en Dialogue speakers.

Ik ben nu op zoek naar:

- een goeie interlink tussen DVD-speler en de receiver (rond de 60 euro, max 90 euro),
- 3 paar 2 kanaal analoge kabel (voor SACD/DVD-A) mag iets goedkoper omdat ik SACD toch niet zo snel en vaak zal spelen,
- goeie 2 kanaal analoge kabel (voor analoog stereo),
- luidsprekerkabel van max een euro of 5 of 6 de meter.

Kunt u mij adviseren over kabels die geschikt zijn voor mijn setup?
Antwoord:
Voor de digitale coax-kabel en de luidsprekerkabel raad ik VLS aan; goede prijs/kwaliteit verhouding en betaalbaar.
De digitale kabel kost 45 euro, luidsprekerkabel 6 euro de meter (OFC litze kabel ultra plat, dus makkelijk weg te werken)
Voor de analoge interlink kun je dan Profigold gebruiken.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik vind het een heel eerlijk antwoord..
profigold staat bekend om goeie prijskwaliteit verhouding.. kost niet veel..hoogstends zo een 24 euro per set.. (maar dan ook echt HOOGSTENDS)

VLS is echt PUUR prijs kwaliteits verhouding.. het zijn high-end producten met een hifi prijskaartje.. echt gewoon leuk, voor iedereen die wat meer wilt dan normaal.. maar niet te exentriek..

verder is rik stoet een hele mooie zaak, en ik heb vaker van ze heel eerlijk advies gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-
  • Laatst online: 20:22

-Stef-

Slainthe!

Gitaarwerk schreef op 07 januari 2003 @ 23:41:
ik vind het een heel eerlijk antwoord..
profigold staat bekend om goeie prijskwaliteit verhouding.. kost niet veel..hoogstends zo een 24 euro per set.. (maar dan ook echt HOOGSTENDS)

VLS is echt PUUR prijs kwaliteits verhouding.. het zijn high-end producten met een hifi prijskaartje.. echt gewoon leuk, voor iedereen die wat meer wilt dan normaal.. maar niet te exentriek..

verder is rik stoet een hele mooie zaak, en ik heb vaker van ze heel eerlijk advies gehad..
Dank je. Ik heb mijn speakers daar besteld en ben nu (al 3 weken) in afwachting. Inderdaad prettige mensen daar.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik weet niet tot hoeverre verschillen hoorbaar in details zijn bij jou, maar ik denk dat die profigold kabels enorm goed zijn voor jou set.

het is onzin vaak van dat bullshit dat een kabel minimaal 10% van je set moet kosten of je die als een component moet zien.. want een kabel mag niet presteren vind ik.. het meot gewoon signalen vervoeren.. ik vind dat een kabel juist niet meer dan 10% van een set mag kosten.. anders is het gewoon overdreven.. bijna triest zou ik zeggen :{ ;(

maar goed.. ik zou me als ik jou was houden bij dat advies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Gitaarwerk schreef op 07 januari 2003 @ 23:31:
[...]

ik vind het overdreven

ik vind het achterlijk.. waarom moet je een kabel corrigeren :? het meot goed zijn.. niet slecht en verbeteren met een kastje : voorkomen is beter dan genezen!

lol, nou, het zijn ook maar hele kleine dingen, kan me niet voorstellen dat ze veel resultaat geven, dus, het lijkt me het geld ook niet waard :)

Ik heb nu dus nieuwe kabel, gewoon een standaard kabel :) van 2mm doorsneder per ader, maar toch vind ik dat de ene box nog ietsie hard klinkt, en wat meer bas heeft als de ander. De draden zijn niet even lang, maar wel allebei dezelfde kwaliteit, de ene draad is 12,35 meter, de andere zo'n 7 meter.

De box die harder klinkt hangt op oorhoogte, de andere staat op m'n kast, zo'n kleine 30 centimeter hoger. Zou het daaraan kunnen liggen.

Als ik tijd heb zet ik ze op gelijke hoogte, en ga ik pcies midden in zitten, ff goed testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

je meot eigenlijk eens de oude kabel .. 2 gelijke goeie stukjes (ergends in het midden pakken gewoon)
en dan op gelijke hoogte zetten.. mocht dat niet werken, dan moet je even kijken of je versterker normaal reageerd (dmv balans knop), interlinkje goed gesoldeerd/contactjes schoon zijn, luidsprekers allebei nog wel even goed presteren (kan je testen door ze om te draaien L wordt R en vice versa)

easy doing.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

In een door Gitaarwerk georganiseerde "blinde" test meende ik wel subtiele verschillen te horen tussen diverse interlinks. Ik zeg wel dat het voor mij voornamelijk om nuances in het geluid ging, niet zoiets dat het geluidsbeeld drastisch veranderde. Ook vond ik de verschillen op 1 set duidelijker dan op een andere set (met iets meer doorsnee speakers).
Voor mij blijft gelden dat ik best wat geld over heb voor een goede afgeschermde kabel met mooie connectoren, zeg zo rond de 100-150 euro per stereo paar. Zal niet snel een uitgebreide luistertest doen tussen verschillende kabels, kies gewoon een die me redelijk lijkt (maar dat is wellicht een beetje luiheid, maar ook omdat ik van andere factoren meer rendement verwacht). Aan de andere kant kan het voor sommige mensen een mogelijkheid zijn om kleine verbetereingen aan een bestaande set aan te brengen, of om het geluid een beetje meer naar eigen smaak te krijgen.

Overigens denk ik niet dat je veel nadelige gevolgen zult horen van een goede soldeerverbinding tussen 2 doorsnee stukken (fatsoenlijke) luidsprekerkabel. Maar ooit was hiervoor een luistertest in de planning :)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63566

hoe dikker de luidspreker kabel is hoe minder de weerstand is. iedere frequentie heeft een soort metaal nodig. voor de bas koper mid en hoog silver. nu zijn er kabels te koop die dat allebei hebben (heb ik in mijn auto zitten) maar dat is wel 25 gulden de meter. voor een goedkoper op lossing zou ik gaan voor 4mmq dat is ca 2 euro de meter en als dit niet past dan in ieder geval 2,5 mmq, omdat het een lange afstand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63566

Gitaarwerk schreef op 07 January 2003 @ 23:31:
[...]

ik vind het overdreven

de fase kan je evt ook corrigeren door j eluidspreker kabels om te draaien. +op-, -op+. dit per luidspreker. kijken wanneer het geluid het beste is. phase verschuiving is niks anders dat de tijd van aankomst van het geluid verlaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Laatst online: 26-04 07:35

ranzige pad

kwaaak kwaak

de kabel die mij nog altijd het beste bevalt is de Kimber 8TC kabel. hij is idd een beetje kostbaar.

Ik gebruik de 8TC en 4TC in mijn home cinema voor de frontspeakers (bi wire en bi amp)

Voor de center en de rear kanalen gebruikik een DIY kabel namelijk 3 gevlochten cat 5e kabels van belkin. Ze bevallen zeer goed en zijn super goedkoop.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

8TC circa 50 euro per meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Das ziekelijk veel geld man.. 'k heb al zo'n 40meter nodig voor me kleine huiskamertje in totaal.. 40 x 50 = 2000euro aan kabels? Dan ben je echt niet goed wijs :+

MAgoed, dan doe je audiofiel-technisch waarschijnlijk wel goed mee :| ach. ik hoor ook nergens bij :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Gitaarwerk schreef op 08 januari 2003 @ 00:02:
je meot eigenlijk eens de oude kabel .. 2 gelijke goeie stukjes (ergends in het midden pakken gewoon)
en dan op gelijke hoogte zetten.. mocht dat niet werken, dan moet je even kijken of je versterker normaal reageerd (dmv balans knop), interlinkje goed gesoldeerd/contactjes schoon zijn, luidsprekers allebei nog wel even goed presteren (kan je testen door ze om te draaien L wordt R en vice versa)

easy doing.. :)
Ik heb al eens 2 stukkies shit draad gebruikt, toen klonken ze hetzelfde, stonden ook op dezelfde hoogte.
De versterker is waarschijnlijk helemaal goed, met die rotdraadjes ging het goed, ook een koptelefoon reageerd perfect, het enigste wat er dan tussen zit is een weerstand :)

Boxen heb ik ook al omgedraaid, je houd dan hetzelfde effect, maar als ik strax thuisben ff testen weer met dezelfde afstand en hoogte. Dan weet ik het zeker.
Heelaas zijn beide kabels niet van dezelfde lengte, maar dat komt nog wel.
Maar 7 en 12,35meter lijkt me niet echt een hoorbaar verschil. Nooit eerder last van gehad ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr._Anderson schreef op 07 januari 2003 @ 23:57:
[...]De box die harder klinkt hangt op oorhoogte, de andere staat op m'n kast, zo'n kleine 30 centimeter hoger. Zou het daaraan kunnen liggen.

Als ik tijd heb zet ik ze op gelijke hoogte, en ga ik pcies midden in zitten, ff goed testen
Plaatsing van boxen is erg kritisch, vooral voor de laagweergave, dicht bij een wand, of nog erger, een hoek, wordt de basweergave enorm versterkt. Probeer eens wat aan de plaatsing te doen, zet ze eens allebei +/- 30cm van een muur (liefst dezelfde muur) ongeveer 2 meter uit elkaar, zorg ook dat er geen meubels tussen staan. Ga nu nog eens luisteren met je nieuwe draad.

Zit trouwens ook niet één, mits aanwezig, van de baspoorten verstopt? kijk dit ook even na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr._Anderson schreef op 08 januari 2003 @ 10:52:
[...]Maar 7 en 12,35meter lijkt me niet echt een hoorbaar verschil. Nooit eerder last van gehad ofzo.
Het verschil in lengte zal je absoluut niet horen. Wat jij nu beschrijft wordt niet veroorzaakt door het lengte verschil, geloof me, echt niet :)

Hier wat leesvoer over lengte verschil: (als jezelf dat topic niet opgevallen was ;) )
[rml][ Voor de audiofiel] Lengte van je speaker kabels.[/rml]

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 08-01-2003 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
-Stef- schreef op 07 January 2003 @ 23:36:
Even een reactie van de kenners hier. Ik vroeg Rik Stoet bij onderstaande setup een kabeladvies. Kunnen jullie je hierin vinden?

Antwoord:

[...]
Digitale interlink:
Oehlbach 2065-NF-113

Relatief goedkoop (30 euro voor 1 meter) en verslaat (volgens de bladen, want ik kan het verschil niet horen) veel andere dure kabels.

Maar VLS is idd ook geen slechte keuze.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjhzenden
  • Laatst online: 02-02 16:06

mjhzenden

... vooral stilte ...

Gitaarwerk schreef op 07 januari 2003 @ 23:31:
[...]

ik vind het overdreven

Tja wat is nuttig?? Als je er zelf van kan genieten en je wilt genieten is het de beste investering die je kan maken.

Heb zelf ook een verhaal over kabels. Had een tijdje terug een stel Magnepans (Manetostaten) staan en was gewoon niet tevreden over het geluid. Het laag was niet erg aanwezig (staan ze ook wel om bekend) en het geheel was onrustig. Ik draaide toen met Audioquest kabels. Type weet ik niet meer. Ik heb toen tweedehands een stel MITerminator 2 kabels kunnen bemachtigen. Vanaf die tijd zat ik veel vaker achter mijn set te luisteren naar muziek. Waarom en hoe dat kan moet je mij ook niet vragen, maar feit is wel dat het geheel heel veel rust had, de plaatsing veel beter was (onderscheid tussen de verschillende instrumenten) en de bas zéér mooi was geworden!!
Nu ga je niet zomaar experimenteren met zo'n kabel (1600 gulden voor 2* 2.5 meter) maar het was voor mij een echte openbaring.
Daarvoor was ik namelijk ook altijd erg sceptisch hierover... totdat je erachter komt dat het gewoon wel wat doet aan het totale geluidsbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

nigelator schreef op 08 January 2003 @ 10:40:
[...]

Das ziekelijk veel geld man.. 'k heb al zo'n 40meter nodig voor me kleine huiskamertje in totaal.. 40 x 50 = 2000euro aan kabels? Dan ben je echt niet goed wijs :+

MAgoed, dan doe je audiofiel-technisch waarschijnlijk wel goed mee :| ach. ik hoor ook nergens bij :/
Gewoon een mooie 2.5 of 4 mm kabel uitzoeken bij een speaker diy zaak. Bv bij
http://www.speakerenco.nl/Luidsprekerkabel.htm heb ik 25 meter CC240 gekocht voor mijn HT set. Mooi zat. Voor mijn echte audio set koop ik eventueel nog een keer wat mooiers, maar dat beperkt zicht tot 6 a 7 meter totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou bij een standaard surround set het gewoon bij 2,5 mm^2 koper houden, de digitale kabels gewoon cheap aangezien er toch foutcorrectie plaatsvind. Bij veel set-up's is het verschil zo minimaal dat je het geld beter in cdtjes /dvdtjes kan stoppen. Daar gaat het immers allemaal om.

Gitaarwerk,

wat voora amp gebruik je nu dan :). Zelf vind ik een klasse A versterker toch wel erg mooi (meer detail dan een de meeste AB versterkers). En waarom maak je geen Gainclone, heb je voor 200 euro een versterker die gelijkwaardig is aan een erg dure amp. Check ook http://www.diyaudio.com/f...read.php?s=&threadid=9112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Anoniem: 2111 schreef op 08 January 2003 @ 12:10:
Gitaarwerk,

wat voora amp gebruik je nu dan :). Zelf vind ik een klasse A versterker toch wel erg mooi (meer detail dan een de meeste AB versterkers). En waarom maak je geen Gainclone, heb je voor 200 euro een versterker die gelijkwaardig is aan een erg dure amp. Check ook http://www.diyaudio.com/f...read.php?s=&threadid=9112
eeh.. ik gebruik een amp die 3x in mijn interlink kan kwa kosten..
ik zit nu met een tijdelijke akai versterker die onwijs te weinig vermogen levert.

ik durf geen versterkers te maken (vroeger veel klappen van trafo's en condensatoren gehad.. beetje een soort trauma,.. net als karten :{ )
Duck-Twacy schreef op 08 January 2003 @ 00:07:
In een door Gitaarwerk georganiseerde "blinde" test meende ik wel subtiele verschillen te horen tussen diverse interlinks. Ik zeg wel dat het voor mij voornamelijk om nuances in het geluid ging, niet zoiets dat het geluidsbeeld drastisch veranderde. Ook vond ik de verschillen op 1 set duidelijker dan op een andere set (met iets meer doorsnee speakers).
Voor mij blijft gelden dat ik best wat geld over heb voor een goede afgeschermde kabel met mooie connectoren, zeg zo rond de 100-150 euro per stereo paar. Zal niet snel een uitgebreide luistertest doen tussen verschillende kabels, kies gewoon een die me redelijk lijkt (maar dat is wellicht een beetje luiheid, maar ook omdat ik van andere factoren meer rendement verwacht). Aan de andere kant kan het voor sommige mensen een mogelijkheid zijn om kleine verbetereingen aan een bestaande set aan te brengen, of om het geluid een beetje meer naar eigen smaak te krijgen.

Overigens denk ik niet dat je veel nadelige gevolgen zult horen van een goede soldeerverbinding tussen 2 doorsnee stukken (fatsoenlijke) luidsprekerkabel. Maar ooit was hiervoor een luistertest in de planning :)
eeh..duck-twacy.. waarom kan jij nou wel vertellen in een paar goeie zinnen, dan ik in een heel topic :9 naja. ik bedoel dus eigenlijk precies wat duck-twacy bedoeld!
is nog wel te doen.. maybe..

[ Voor 89% gewijzigd door gitaarwerk op 08-01-2003 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Das niet zo mooi, maar kabels / speakers zijn ook leuke DIY projecten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Anoniem: 2111 schreef op 08 januari 2003 @ 14:44:
Das niet zo mooi, maar kabels / speakers zijn ook leuke DIY projecten :).
zie hier :
http://forum.hifi.nl/inde...17&t=2989&st=0#entry36196

en

http://forum.hifi.nl/inde...d8795394a0e2a2899f1e4e95c

btw. .die gainclone had ik gezien ja... maar werken weer met opamps toch? (daar heb ik zo een hekel aan.. tenminste bij cd's :{ daarom liever multibitters (klinken wat beter) of platen :) )

voordat ik te hard van stapel loop en et geen kans geef :) is er ook alleen een eindversterker in te maken?

[ Voor 31% gewijzigd door gitaarwerk op 08-01-2003 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb beide topics gezien :). (vandaar ook die opmerking).

Die gainclone is wel als eindversterker te gebruiken, maar de ingangs-gevoeligheid is goed genoeg om zonder te werken.

[sorry voor off-topic geblaat]

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 2111 op 08-01-2003 14:58 ]

Pagina: 1 2 Laatste