Laatste vraagjes WC

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
M'n P IV setup komt sneller dan ik gedacht had, dus m'n WC-setup eveneens :D

Nu heb ik nog een paar vraagjes waarop ome Omega geen duidelijk antwoord gaf (beantwoorde vragen intussen eruit gehaald).

2) Ik moet iets gebruiken dat elektrolyse tegengaat. Waterwetter kan ik moeilijk aan komen, plaatje zink/magnesium gebruiken is geen mogelijkheid, en voor zover ik gelezen hebt gaat gewone antivries elektrolyse niet tegen. Autokoelvloeistof wel, maar dan moet ik de precieze hoeveelheid weten, en gaat het ook algen & corrosie tegen? En zou bijvoorbeeld een concentratie van 1/4e geen negatieve invloed hebben op de temps?

En gaat dat Klax anti-corrosiespul ook elektrolyse tegen?

3) Probleem is dat de aansluitingen van m'n Sicce Nova niet lang genoeg zijn (1-1.5 cm), dus ik zoek een manier om ze langer te maken.. Zie hieronder.

Uitgaande aansluiting steekt zoals je ziet slechts 1 cm uit:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/CM/nova1.jpg

En de inkomende aansluiting is net iétsje langer:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/CM/nova2.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Steve op 06-01-2003 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij is dat pompje een dompel pomp dus die je onder water moet zetten toch ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

hoeft niet kan ook zoals op de foto's , ik vind het pompje aleen nog best veel lawaai maaken... ik weet niet of een eheim stiller is.. iemand ?

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
na voor grootste deel alleen gelezen op GoT maar goed:

1) te moeilijk voor mij :)

2) waterwetter kun je kopen bij www.oc-shop.nl, klax bij www.xxlcases.nl

3) Ik heb bijna zelfde pomp, alleen is mijn "intake" gat anders, heb daarvoor ook verkeerde bevestiging voor gehad (opdraai stukje zoals jij). Ik heb nog geen slang, maar ik doe mijn pomp in reservoir. Ik wil er siliconen slang omheen doen door te verwarmen. Bij het krimpen zal die dan al best stevig zitten, slangklem erom en ik denk dat die er niet af zal gaan. Maar zoals ik al zei: Hij zit in reservoir, dus als die eraf gaat niets aan de hand. Temp zal oplopen op koelblok, en comp zet zichzelf uit zoals ik in ga stellen in bios (zit te wachten op mijn bestelling :D )

4)Als je geen reservoir gebruikt moet je bovenaan in je setup een T stuk plaatsen, daarop een trechter. Dan vullen maar :) Ik denk dat je aan je slang dat daar heen loopt wel kunt zien of die vol zit :) Na ff draaien komt er misschien nog wat lucht vrij uit onderdelen, dan nog ff bijvullen.

Zoals ik al zei ik heb mijnes nog niet draaiende maar ik denk dat dit aardig klopt :)

EDIT: mijn pompje heb ik los in bakje water aangezet hoor je best wel, onder water minder. Als ik hem vastzet zodat die niet trilt en water alle kanten opvliegt uit outtake gat, zal die best stil zijn. Ik raad dus aan een reservoir te gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door pierre-oord op 06-01-2003 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Pompje kan je zowel dompel als inline gebruiken. Als ik een geschikt reservoir vind ga ik 'm ook dadelijk dompel gebruiken, maar nu dus nog met slangen. Op het begin maakt hij veel lawaai, maar eenmaal het groootste gedeelte lucht uit het water is wordt hij heerlijk stil. Maar Eheim is nog wat stiller en kwalitatief beter.

Waar ik waterwetter kan kopen weet ik wel, maar zoals je wel gezien hebt kom ik uit België en kan ik niet zomaar waterwetter in NL bestellen... Klax kan ik wel bestellen bij de Belgische XXLcases (daar moet ik sowieso nog m'n slangen halen), maar gaat die elektrolyse tegen?

Intake gat is standaard een regelaartje, bedoeld voor dompelgebruik, maar je kan er gewoon een ander stukje op zetten. Maar hoe moet ik in vredesnaam slangen goed bevestigen op vlak plastic van 1-1.5cm lang...

Je bedoel een Y-stukje? Lijkt me wel een strak plan ja, ga sowieso al de Y-stukjes bestellen voor m'n videokaart later. Maar hoe moet ik dat Y-stukje eruit halen eenmaal hij volledig vol zit??

Gaarne dus nog antwoord op 1, 2 en 3 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n sicce waterdicht maken inline is vrij lastig, je zult 'm waarschijnlijk vast moeten lijmen ofzo, je kan m dan nooit meer schoonmaken echter. Als je de pomp in een reservoir zet hoeft het allemaal niet super vast te zitten, beetje lekken kan dan geen kwaad. Een slangeklem over dat 1 cm uitstekende stukje is dan wel genoeg.

Ik gebruik 30% koelvloeistof en na een half jaar zag het water er nog schoon uit, wel een beetje verkleurd.

p.s. mijn sicce lijkt steeds meer lawaai te gaan maken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Of hij waterdicht is of niet is niet het probleem.. Waar ik bang voor ben is dat de slang ineens kan losschieten, omdat de bevestiging veel te slecht is.

30% antivries of echte koelvloeistof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jupiler schreef op 06 januari 2003 @ 18:51:
Of hij waterdicht is of niet is niet het probleem.. Waar ik bang voor ben is dat de slang ineens kan losschieten, omdat de bevestiging veel te slecht is.

30% antivries of echte koelvloeistof?
Ik heb koelvloeistof gebruikt dat gaat ook corrosie tegen staat erop :)

Trouwens pasop met die rubberen zuignapjes, die gaan erg makkelijk los en kunnen dan opgezogen worden door je pomp. Daar kwam ik achter tijdens die halfjaarlijkse controle :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Autokoelvloeistof gaat elektrolyse ook tegen, maar ook als het niet puur is? Bovendien blijkt uit diverse tests dat hij de warmte slechter opneemt. Dus liefst in een lage concentratie, maar gaat hij elektrolyse dan nog tegen..

Indien wel, zou ik iets doen van 6 water 3 antivries 1 koelvloeistof, of heb ik het nu compleet verkeerd?

Dit hoeft allemaal niet natuurlijk als de buizen van m'n rad uit koper blijken te zijn.. Maar HOE zou ik dat kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm niet helemaal ontopic maar toch wel een handige tip
Ik werk in een research lab (chemie) en wanneer ik waterslang willen bevestigen om een (te) grote slangopzet spoel ik de BINNENKANT van de slang (de eerste 2-3 cm) met wat aceton. Je zal ervoor verbaast staan hoe snel ze erdan omschuift. De aceton die na bevestiging nog in de slang zit lost mooi op in water... (is toch al erg weinig). Vervolgens zet ik het slangetje goed vast met een tie-wrap

Werkt erg goed en ik denk niet dat het de levens duur van het wc systeem aantast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Dit kan inderdaad, gewoon het einde van de slang in wat kokend water stoppen en het gaat even goed. Ik doe het liever niet met aceton omdat de slangopzet ook plastic is, en ik denk dat ik die slang er dan nooit meer af krijg..

Maar dat is niet echt het probleem, het probleem is de léngte van de aansluitingen, zo'n 1-1.5 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MN koolance case heeft een koperen cpublok, en een alu radiator. volgens de gebruiksaaanwijziging moest ik 250ml ethyleen glycol gebruiken op een totale inhoud van ongeveer 1 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ethyleen glycol is dus de die autokoelvloeistof (welk kleur heeft dat spul van jou?)

Dus een verhouding van 4:1. Gaat autokoelvloeistof op zich ook al corrosie tegen, of moet ik er nog eens apart antivries bij doen? En werkt dat Klax spul ook of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
Jupiler schreef op 06 januari 2003 @ 19:01:

Dit hoeft allemaal niet natuurlijk als de buizen van m'n rad uit koper blijken te zijn.. Maar HOE zou ik dat kunnen testen.
je herkent koper toch wel?
roodkleurig
groene oxidatie

d'r is geen ander metaal dat er op lijkt dus 't lijkt me duidelijk

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Koper hoeft toch niet roodkleurig te zijn..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
Jupiler schreef op 06 januari 2003 @ 19:20:
Koper hoeft toch niet roodkleurig te zijn..?
soms beetje geelkleurig, maar dat is dan een leggering

btw:
ik hoorde dat je een soort 'verf' heb die je op je aluminium kan smeren dat ie niet watervast wordt afgesloten.
zo oxideerd ie niet meer, en treed er ook geen electrolyse op.

dit is wel een oplossing voor al de opvreetproblemen (:P)

alleen weet ik niet wat voor spul dat is, waar het gekocht moet worden, of het goed gelijd en of het duur is, maar ik heb het wel is in me klauwen gehad, en ik moet zeggen dat het alu nog steeds erg koud aanvoelde (in een warme kamer) dus het geleid naar mijn mening wel goed

ik zal is vragen hoe het heet. (remind me, ik ga morgen weer naar me stage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BasieP schreef op 06 January 2003 @ 19:26:
[...]

soms beetje geelkleurig, maar dat is dan een leggering

btw:
ik hoorde dat je een soort 'verf' heb die je op je aluminium kan smeren dat ie niet watervast wordt afgesloten.
zo oxideerd ie niet meer, en treed er ook geen electrolyse op.

dit is wel een oplossing voor al de opvreetproblemen (:P)

alleen weet ik niet wat voor spul dat is, waar het gekocht moet worden, of het goed gelijd en of het duur is, maar ik heb het wel is in me klauwen gehad, en ik moet zeggen dat het alu nog steeds erg koud aanvoelde (in een warme kamer) dus het geleid naar mijn mening wel goed

ik zal is vragen hoe het heet. (remind me, ik ga morgen weer naar me stage)
Wou je dan de binnenkant van je rad schilderen?
Of snap ik er helemaal niks van. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
nee aan de binnekant van je koelblok
die is van alu zegt ie

en dat is bij mij ook het geval namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat spul van me ziet er 'geel' uit. maar dat kan ook maar een of andere kleurstof zijn hoor, ik heb autokoelvloeistof al in het geel, blauw en rood gezien ;)

/offtopic, bij wie gaat msn messenger ook niet? ligt al precies hier in de streek een 5-tal uren plat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Binnenkant van het rad schilderen gaat inderdaad moeilijk :Y)

Beetje geelkleurig en een legering? Je bedoelt messing ;)

Mja, de pijpen zelf zullen dan ook wel van alu zijn... Blijven deze vraagjes over:

1) Gaat autokoelvloeistof ook corrosie & algen tegen? En beschermt dat Klax spul tegen elektrolyse?

2) Hoe moet ik er nu voor zorgen dat ik langere aansluitingen heb voor m'n pomp...

Offtopic: MSN ligt bijna overal plat, en met overal bedoel ik ook de hele wereld.

[ Voor 12% gewijzigd door Steve op 06-01-2003 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet hoe breed de aansluiting is maar mischien kan je er iets van pvc in of omheen lijmen.

:+ 100e post :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 19:38:
Ik weet niet hoe breed de aansluiting is maar mischien kan je er iets van pvc in of omheen lijmen.

:+ 100e post :+
Ja daar had ik ook al aan gedacht, maar dan moet ik PVC buisjes vinden die _exact_ 12mm en 15mm als buitendiameter hebben, anders wordt het een lekke boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij heeft het gele witte pvc buis precies die diameters ga morgen gewoon even naar een installatiebedrijf en vraag 10 cm kan je zo mee krijgen denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
dat van pvc raad ik je af.

volgens mij heeft messing geen last van electrolyse omdat het niet door blijft oxideren (alu wel)
ALS (en ik zeg _als_) je een koperen rad krijgt zou ik die aansluitingen ook van messing kopen. die zijn vrij makkelijk te vinden volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:47
ik heb de sicce idra pomp, en ik kwam erachter dat de uitgaande aansluiting bovenop precies dezelfde maat schroefdraad heeft als sommige koperen koppelstukken die gebruikt worden in het sanitair thuis en dus gewoon verkrijgbaar zijn bij de bouwmarkt. (wel ff dat stuk wat er standaard inzit eruitschroeven.)

en over het ingaande stuk: draai dat koppelstukje wat je er op moet draaien als je hem inline wilt gebruiken vast met wat kit ertussen, werkt perfect, ik heb het ook zo gehad en was perfect waterdicht. De slang moet je gewoon eroverheen proppen en met een slangklem vastklemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die te korte stukjes op je pomp kan je misschien als volgt oplossen:

je pakt ergens een andere buis die er net ingaat, of net te dik is,
(als ie te dik is ,dan snij je er een klein beetje uit, in de lengterichting) vervolgens steek je deze buis in je pompje in de te korte aansluitstukken, en LIJM je het vast.

Met deze methode heb ik ook mn autoradiator kunnen repareren. Vervolgens kan je de slang op 2 plaatsen vastklemmen: zo dicht mogelijk bij de pomp, hiermee klem je de slang dus op het orignele aansluitstukje, en klem je ook nog eens de nieuwe binnenste buis vaster.
vervolgens klem je de slang nog eens vast op het sukje buis dat je nu dus bij hebt bevestigd op je pomp. nu zit de slang goed vast en goed diep op het bevestigingstuk zodat ie niet meer los zal komen.

Met deze methode kan je je slangen zeer goed bevestigen, echter heb je een flowverlies, dit is niet zo dramatisch daar dit zich direct bij de pomp situeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BasieP schreef op 06 January 2003 @ 19:49:
dat van pvc raad ik je af.

[...]
Waarom?

Zit er namelijk over te denken om hetzelfde pompje te kopen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
pvc is opzich niks mis mee, maar het probleem is het aansluiten

slangen zijn flexibel en vormen zich dus een beetje. en sluiten daarom goed om een nipple
metalen buizen kan je (in de meeste gevallen) solderen/lassen of schroeven (denk aan verwarmingsbuizen)

maar pvc moet je, zoals hierboven staat, lijmen dit is vaak een probleem.
om goede lijm te vinden is al moeilijk, maar lijm kan ook een hele tijd goed blijven zitten en dan opeens gaan lekken.
dit wil je natuurlijk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
uhm, electrolyse = water ontleden dmv electriciteit....
bedoel je niet corrosie = roesten ?

[ Voor 2% gewijzigd door RocketKoen op 06-01-2003 20:12 . Reden: spelling ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
RocketKoen schreef op 06 januari 2003 @ 20:12:
uhm, electrolyse = water ontleden dmv electriciteit....
bedoel je niet corrosie = roesten ?
nee roesten gebeurd sowieso alleen bij staal
oxidatie gebeurd bij alle metalen, maar de meeste metalen sluiten zichzelf dan af (komt luchtdicht laagje op (de oxidatielaag))
aluminium iig niet
als je koper en alu in 1 en hetzelfde circuit heb dan onstaat er al heel gauw een (minimaal) spanningsverschil

daar doe je niks aan.

de alu deeltjes worden aangetrokken door het koper en zo wordt je alu blok steeds kleiner en je koper steeds groter :+
je krijgt ook lichtelijk troebel water (daaraan kan je het zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
De Nova heeft géén schroefdraad, dat is net het probleem. Wat als ik die PVC buisjes met aceton zou lijmen trouwens?

M'n RAD is van ALU, m'n BLOKJE is van KOPER, hoop dat het duidelijk is nu ;)

RocketKoen: ik moet zowel elektrolyse als corrosie en algen tegengaan. Elektrolyse wordt tegengegaan door autokoelvloeistof, weet alleen niet zeker of dat ook corrosie en algen tegengaat. Waterwetter gaat ze beide tegen (maar is moeilijk te krijgen voor mij), Klax weet ik niet zeker.

En solderen/lassen wordt al helemaal niks met plastic aansluitingen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Steve op 06-01-2003 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik denk dat je gewoon die aansluitingen van de Nova eruit moet halen en dan nieuwe erin lijmen met aceton o.i.d inderdaad... Ik weet dat ze plexyglas lijmen met aceton en daar plexyglas in opgelost.. Misschien gaat zoiets ook met PVC... Probeer het uit op een paar oude stukje's pvc zou ik zeggen...

De Elektrolyse wordt wel tegengegaan door autokoelvloeistof maar dit verhindert ook de warmteoverdragt heel erg... Ik zou toch proberen om aan waterwetter te komen...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
Jupiler schreef op 06 januari 2003 @ 20:17:
De Nova heeft géén schroefdraad, dat is net het probleem. Wat als ik die PVC buisjes met aceton zou lijmen trouwens?
aceton is geen lijm dus dat gaat niet lukken :? (volgens mij bedoel je iets anders)

kan je niet een waterdichte 'ring' maken die je om die tuitjes doet en daar een slang op klemmen met zo'n klemding?

dat zou je bijvoorbeeld met kit ofzo kunnen doen
M'n RAD is van ALU, m'n BLOKJE is van KOPER, hoop dat het duidelijk is nu ;)
mm sorry had ik dat verkeerdom :S

het is dus denk ik moeilijk om je rad aan de binnekant te behangen met iets wat oxidatie tegen gaat. maar als je koelvloeistof gebruikt zou dat goed moeten gaan.
RocketKoen: ik moet zowel elektrolyse als corrosie en algen tegengaan. Elektrolyse wordt tegengegaan door autokoelvloeistof, weet alleen niet zeker of dat ook corrosie en algen tegengaat.
algen gaan iig ook dood bij 30% koelvloeistof >:)
en corrosie is reageren met zuurstof, en dat zit er nog steeds in. dus volgens mij gaat dat niet lukken. dan moet je iets met olie hebben ofzo, maar dat geleid weer heel slecht (dacht ik)

[ Voor 17% gewijzigd door BasieP op 06-01-2003 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij mischien vertellen hoe stug die veertjes moeten zijn om je blok mee vast te zette en hoe vast dat blok moet zitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Een ring om de tuitjes.. Kan me er niet dadelijk iets bij voorstellen, kan je het iets nader toelichten?

Aceton wordt inderdaad gebruikt om plexi en andere soorten kunststof te lijmen, zou het niet werken met PVC dan?

Koelvloeistof is inderdaad slecht voor de warmtegeleiding, dus zou ik dat liever niet gebruiken. Zal ik toch maar aan de waterwatter gebonden zijn... Of gaat die Klax ook elektrolyse tegen?

Ik heb liever geen waterwetter omdat de kleur niet mooi uitkomt in m'n systeem, en omdat ik er moeilijk aan kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Met dat pompje: Ik zou kijken of je er een nieuwe aansluiting op kunt zetten, de standaard kan er ook uitschieten...

Ik had het overeen T stukje, geen Y. Een Y lijkt me wat lastiger te bevestigen namelijk en remmend voor je flow.

Wat ik me afvraag: Deze pompjes worden in aquariums ofzo gebruikt toch? Zijn er dan niet speciale aansluitingen voor ofzo?

Nu nog een vraagje van mij:

Zelf heb ik de volgende pomp (pic van sicce.com), de NOVA:
Dit staat erbij:
NOVA is a fully submergible pump driven by a permanent magnet type synchronous motor. NOVA has a flow regulator fitted to the front section, which permits precision variation of the water flow. NOVA can be connected to rigid piping with a 13 mm inside diameter, or through the adapter supplied standard, to flexible hose of 12 mm. inside diameter.
It is also possible to connect it with 9 mm flexible hose and 10 mm. rigid pipe thanks to the optional special adapter. When a wide platform base is required, the folding suction cup feet fitted on the pump can be used.

Als jij dezelfde soort pomp hebt, zijn dit dus aansluitmogelijkheden. Die van jouw ziet er alleen iets anders uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.sicce.com/sito/data/datajpg/jpgtech/novjpg.jpg

schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.sicce.com/sito/data/datagif/giftech/novapro.gif

Ik heb er dit koppelstuk bij gehad:
Dit stond erbij:
ACCESSORY PRECHAMBER
Accessory Long Prechamber for
Nova to facilitate the connection of delivery tubes to percolator filters, sub-sand filters and other special applications.

Afbeeldingslocatie: http://www.sicce.com/sito/data/datagif/giftech/Attacco1.gif

Wat het probleem is bij mij: Dat verloopstuk voor als ik die pomp net als jouw wil aansluiten zonder hem in een reservoir te doen, ik dat koppelstuk voor de ingang van het water erop moet zetten. Ik heb het koppelstuk zoals hierboven. En dat stuk kan ik niet op die pomp krijgen :( . Als je naar jouw pomp kijkt, daar zit ook dat stuk op, maar dan met een een of ander schroef mechanisme. MIjn pomp ziet eruit zoals de hier geposte foto daarvan.

Succes verder met je WC. Ik heb nog niet gekeken maar staat er niet gewoon op de klax site wat die klax troep allemaal doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 20:36:
Kan iemand mij mischien vertellen hoe stug die veertjes moeten zijn om je blok mee vast te zette en hoe vast dat blok moet zitte.
hij hoeft alleen maar te blijven zitten hoor :+
en je blok moet zo dicht mogenlijk bij je core zitten (met prut er tussen)
Jupiler schreef op 06 January 2003 @ 20:49:
Een ring om de tuitjes.. Kan me er niet dadelijk iets bij voorstellen, kan je het iets nader toelichten?
ok stel je hebt je tuitje:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/CM/nova2.jpg
nu ga je daar omheen een randje maken van iets van kit ofzo (pick one) als je er nu een slang op duwt sluit ie niet alleen goed af, maar zit ie nog redelijk strak ook
je doet er dan zo'n knelring om en kloar is Jupiler
Aceton wordt inderdaad gebruikt om plexi en andere soorten kunststof te lijmen, zou het niet werken met PVC dan?
probeer het zou ik zeggen, maar dan wel eerst op een test ding
Koelvloeistof is inderdaad slecht voor de warmtegeleiding, dus zou ik dat liever niet gebruiken. Zal ik toch maar aan de waterwatter gebonden zijn... Of gaat die Klax ook elektrolyse tegen?

Ik heb liever geen waterwetter omdat de kleur niet mooi uitkomt in m'n systeem, en omdat ik er moeilijk aan kan komen.
ik ken klax niet, maar van wat ik gehoord heb is waterwetter ook maar veredeld demiwater :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ja, daar heb ik bang door, dat OF de slang OF het koppelstukje bovenaan eruit schieten.

Klax site heb ik nog nergens gevonden, heb al uitgebreid gezocht met google.

Dat verloopstukje zat er gewoon bij... Eerst zat ik ook wat te zoeken, maar je moet het zwarte frontje van de pomp verwijderen (zijn onderaan "handvaten" voor, zie je?). Vervolgens kan je dat verloopje eruit schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 07-09 11:26
Die 'deuken' in de zeikant zijn om het zwarte eraf te helen. (hard trekken naar voren)

Electrolyse is om 2 stoffen van elkaar te scheiden en heeft dus niets te maken met je waterkoeling. Het is gewoon een redox-reactie het meeste met corrosie word aangeduidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Waterwetter gaat algen/corrosie/elektrolyse/whatever tegen, en het creëert ook een iets grotere oppervlakte, wat de koelprestaties ten goede komt. Veredeld demiwater of niet, het is net wat ik nodig heb.

Hmm, ik snap je plan voor die ring nu wel, ik zal eens kijken wat ik kan doen. Maar grootste last is nog steeds de aansluiting bovenaan, dit is via een koppelstukje wat je op het gat bovenaan stopt.. En dat koppelstukje steekt dus maar 1 cm uit (en ziet niet zo heel stevig vast in het gat).

Oja, hier in België worden er voor een aantal zaken blijkbaar andere benamingen gebruikt. Bedoel je met kit gewone siliconen die ook gebruikt worden bij vensters ed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
bredend schreef op 06 januari 2003 @ 21:02:

Electrolyse is om 2 stoffen van elkaar te scheiden en heeft dus niets te maken met je waterkoeling. Het is gewoon een redox-reactie het meeste met corrosie word aangeduidt.
Toch wel, ik zit namelijk met een koperen waterjacket en een alu rad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik al 1,5 jaar Demi-water met 20% GlycoShell Coolant, dat spul is helderblauw en gaat korrosie tegen.

Ook ik heb een koperen waterblok en een alu radiateur, tot nu toe geen enkel spoor van
korrosie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
GlycoShell coolant, dat is dus die koelvloeistof, gaat corrosie/algen/elektrolyse tegen, maar het vermindert de koelprestaties.. En waterwetter verbetert ze net.

Heb je ook specs en temps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maakt niets uit in de verhouding die ik gebruik, alleen demiwater of een mix van coolant/demi water levert geen verschil op in temperatuur.

Maar dan praat ik over een totale inhoud van koelsysteem van 1.2L

Oh ja m'n specs: Amd 2000xp@1.9Ghz
Innovatek flat flow o matic
Sicce Nova
Austin Mini radiateur
Curverbakje als res.
Temp: 37 c idle en 42 stressed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Jupiler schreef op 06 January 2003 @ 20:59:
Ja, daar heb ik bang door, dat OF de slang OF het koppelstukje bovenaan eruit schieten.

Klax site heb ik nog nergens gevonden, heb al uitgebreid gezocht met google.

Dat verloopstukje zat er gewoon bij... Eerst zat ik ook wat te zoeken, maar je moet het zwarte frontje van de pomp verwijderen (zijn onderaan "handvaten" voor, zie je?). Vervolgens kan je dat verloopje eruit schuiven.
8)7 8)7

Ik had al wat getrokken maar er gebeurde niets.... IK probeer net wat je zegt vlieg er meteen af, nog makkelijker als ik dacht??!!! Dank zou wel eens makkelijk kunnen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 21:28:
Maakt niets uit in de verhouding die ik gebruik, alleen demiwater of een mix van coolant/demi water levert geen verschil op in temperatuur.

Maar dan praat ik over een totale inhoud van koelsysteem van 1.2L

Oh ja m'n specs: Amd 2000xp@1.9Ghz
Innovatek flat flow o matic
Sicce Nova
Austin Mini radiateur
Curverbakje als res.
Temp: 37 c idle en 42 stressed
Ziet er wel nice uit dan.. Als ik geen Waterwetter kan vinden heb ik een goed alternatief (met een leuk kleurtje :*)).

Maar jij bent blijkbaar de persoon die ik zoek, want je hebt ook een Sicce Nova.. Hoe heb jij het gedaan om de slangen aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Jupiler schreef op 06 januari 2003 @ 21:03:
Waterwetter gaat algen/corrosie/elektrolyse/whatever tegen, en het creëert ook een iets grotere oppervlakte, wat de koelprestaties ten goede komt. Veredeld demiwater of niet, het is net wat ik nodig heb.

Hmm, ik snap je plan voor die ring nu wel, ik zal eens kijken wat ik kan doen. Maar grootste last is nog steeds de aansluiting bovenaan, dit is via een koppelstukje wat je op het gat bovenaan stopt.. En dat koppelstukje steekt dus maar 1 cm uit (en ziet niet zo heel stevig vast in het gat).

Oja, hier in België worden er voor een aantal zaken blijkbaar andere benamingen gebruikt. Bedoel je met kit gewone siliconen die ook gebruikt worden bij vensters ed?
Kit is bij ons idd dat spul voor ramen enzo :)

Ik hoop alleen dat als je stevig moet duwen je slang erover heen, dat het blijft zitten... Op mijn plaatjes kun je de exacte mm groote vinden (nou ja de plaatjes van Sicce ®©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slang opgewarmt met aansteker en over het opvoerbuisje geschoven, gezekerd met een
tie-rap, zit al 1.5 jaar zo.

Maar let op ik gebruik de pomp niet inline maar met een res.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Maar bovenaan zit hij vast aan dat 1 cm uitsteekseltje?

Ik heb zonet nog eens een google zoekactie gehouden, en ben een aantal leuke zaken op het spoor gekomen. Klax brengt gewoon de Innovatek spulletjes uit onder hun eigen naam, vandaar dat ik geen website kon vinden.

Op de Innovatek site staat dat hij ook elektrolyse tegengaat, halleluja :p

En het is nog transparant ook. Dan maar dat spul + demi water + een kleine scheut antivries (voor de kleur en om zeker te zijn dat alle rotzooi ook echt verdwijnt).

Nu nog wat aan die Nova prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Jupiler schreef op 06 januari 2003 @ 21:49:
Maar bovenaan zit hij vast aan dat 1 cm uitsteekseltje?

Ik heb zonet nog eens een google zoekactie gehouden, en ben een aantal leuke zaken op het spoor gekomen. Klax brengt gewoon de Innovatek spulletjes uit onder hun eigen naam, vandaar dat ik geen website kon vinden.

Op de Innovatek site staat dat hij ook elektrolyse tegengaat, halleluja :p

En het is nog transparant ook. Dan maar dat spul + demi water + een kleine scheut antivries (voor de kleur en om zeker te zijn dat alle rotzooi ook echt verdwijnt).

Nu nog wat aan die Nova prutsen.
Let je wel op dat die stoffen bij elkaar mogen? Misschien zit er wel iets in dat niet bij elkaar mag. Zal wel niet maar toch... Sterkte met je nova, maar als je lang moet prutsen kun je beter een reservoir zoeken in huis. Gewoon zoeken naar klein plastic doosje met deksel. Ik ff naar zolder en ik had nog wel wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Reservoir is niet echt een probleem, maar ik blijf met dat klein pruldingetje van een aansluiting zitten bovenaan, maar ik zie het wel. Als ik wat meer geld heb dan een Eheim 1048 kopen, ik zie het allemaal wel.

Dat corrosieprotect en antivries zijn bijna hetzelfde (alleen heeft de corrosieprotect de extra eigenschap dat het elektrolyse tegengaat. Lijkt me niet dat er reacties tussen die 2 stoffen zijn dan..

En ik doe er niet teveel antivries in, genoeg tot ik een blauw kleurtje heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Nog wat... Ik kan me niet echt voorstullen hoe je met een T-stukje je installatie kan (bij)vullen. Met een Y-stukje kan ik me het wel voorstellen, maar xxlcases heeft enkel 6 of 8mm Y-stukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens bij de dierenwinkel daar hebben ze ook slangen en verloopstukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Waar denk je dat ik m'n Nova heb gehaald :D

Maar helaas hadden ze niet wat ik precies zocht, enkel slangen en verloopstukjes specifiek voor aquaria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Y stukje kan je ook prima gebruiken en de aansluiting van 1 cm is toch geen probleem?
Opruwen met grof schuurpapier om de grip te vergroten. Slang met slangklem erom. Blijft dan echt wel zitten.

Maar ik zou gewoon een reservoir maken, heb ik zojuist ook maar eens gedaan. :P Kostte me een uur werk. Spullen van <10 euro had ik al een half jaar in huis.......

Ik had kraanwater met iets van 15% koelvloeistof erin zitten en mijn slangen voelden wel glibberig aan. Er zit dus iets van alg op maar is amper te zien. Denk dat ik er maar 25% koelvloeistof ingooi, ben er ook nog niet uit wat een goed mengsel is. Zit ook aan ruitenwisservloeitstof als toevoeging te denken.
Als mijn reservoir droog is en ga gebruiken gooi ik er wel demiwater in, want daar heb ik 3 flessen van staan. Denk dat dat ook wel iets in de alggroei zal schelen. Corrosie hoef ik denk ik niet tegen te gaan want ik heb koper, koper maar wel een paar stukjes messing en chroomkleurige slangaansluitingen. (weet niet wat dat voor spul is, het zijn slangaansluitingen voor kranen)

Ook ga ik nog even mijn kast verbouwen. Ik maak ik wel een topic over als mijn koeling klaar is, kan ik meteen nog wat mod-ideeën vragen voor de buitenkant. :P

Oja ff een goede tip: hou het zo simpel en praktisch mogelijk en gebruik overal slangklemmen! Zet eerst ff je spul helemaal in elkaar en test het goed! Ik heb gewoon mijn koelsysteem terwijl het draaide, stuk voor stuk aan alle slangen opgetild en heen en weer geschut . Daarna nog 24 uur draaien in emmer om te zien om alles goed is. Dat was het in één keer en dus geen wateroverlast gehad. :+ Mijn nieuwe reservoir (bakje met 2 slangaansluitngen) zal eerst ook terwijl het systeem draait ff flink getest worden voordat ie de kast in mag. Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Uiteraard zal ik het uitgebreid testen, 5 dagen lang op een partij krantenpapier.

Ik had een mooi rond bloemenaquarium als reservoir, maar het past net niet, spijtig, zal er wel strak uit :p

Waarom gooi je er eigenlijk die koelvloeistof bij? Je hebt geen last van elektrolyse, en verder verlaagt die koelvloeistof alleen maar de koelprestaties. Algen en die rotzooi kan je gewoon tegengaan met antivries (inderdaad, dat ruitewisserspul :+). Ik zou gewoon 7 eenheden demi water en 3 eenheden antivries gebruiken, komt wel goed.

Ik ga morgen eerst en vooral eens kijken bij de bouwmarkt voor dunne PVC buisjes. Een van de buisjes moet 16mm zijn, en gelukkig is dat de standaard afmeting voor elektriciteitsbuis. Heb ook 12mm nodig, en ik heb me laten wijsmaken dat er 'tyleenslang' (is geen slang, is verhard) bestaat in die diameter. Toch liever een stukje van 2-3 cm lang dat ik wat kan gladschuren dan zo'n klein prulleding dat 1 cm uitsteekt. Bovendien heeft dat klein prulletjedingetje niet zo'n sterke grip op de uitgang, wordt er gewoon in "geschoven".

Als ik een reservoir heb ga ik m'n pomp iig inline gebruiken, is de beste oplossing voor Nova's, dan zijn ze heerlijk stil (en worden ze ook niet warm). Oja, m'n rad komt bovenop m'n kast, in een speciaal kastje (thanks to Q-bone ;)).

En Y-aansluiting moet wel lukken ja, maar het probleem is dat ze bij xxlcases enkel 8mm Y-stukjes hebben.

/edit: nog wat.. Zou het veilig zijn om m'n reservoir open te laten?

[ Voor 8% gewijzigd door Steve op 07-01-2003 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Nog ff over Y en T stukjes, ik denk dat je niet weet waarom ik dat allemaal zeg. Ik dacht aan het volgende. Plaatje vanochtend gemaakt had geen tijd meer om hem te posten. Anders zou ik weer eens te laat komen en geen zin om weer xxxxxx uur in te halen :) . Dit is de pic met uitleg:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/pierre.oord/ytstuk.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
pierre-oord schreef op 07 January 2003 @ 15:00:
Nog ff over Y en T stukjes, ik denk dat je niet weet waarom ik dat allemaal zeg. Ik dacht aan het volgende. Plaatje vanochtend gemaakt had geen tijd meer om hem te posten. Anders zou ik weer eens te laat komen en geen zin om weer xxxxxx uur in te halen :) . Dit is de pic met uitleg:

[afbeelding]
dit is heeeeeeeeeeel simpel te verhelpen door je slang wat langer te maken

voor de druk hoef je het niet te doen want zoals wij allen weten is de druk in een vloeistof overal gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Mag ik weten waarom je een dure P4 neemt en niet een Ahtlon XP als je weinig geld hebt :? :? :? :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jupiler schreef op 07 January 2003 @ 07:46:
Uiteraard zal ik het uitgebreid testen, 5 dagen lang op een partij krantenpapier.
:)
Ik had een mooi rond bloemenaquarium als reservoir, maar het past net niet, spijtig, zal er wel strak uit :p

Waarom gooi je er eigenlijk die koelvloeistof bij? Je hebt geen last van elektrolyse, en verder verlaagt die koelvloeistof alleen maar de koelprestaties. Algen en die rotzooi kan je gewoon tegengaan met antivries (inderdaad, dat ruitewisserspul :+). Ik zou gewoon 7 eenheden demi water en 3 eenheden antivries gebruiken, komt wel goed.
Ik heb hier al zoveel dingen gelezen en weet het dus niet meer. Demi met 1/3 antivries lijkt me idd prima. Zal het proberen.
Ik ga morgen eerst en vooral eens kijken bij de bouwmarkt voor dunne PVC buisjes. Een van de buisjes moet 16mm zijn, en gelukkig is dat de standaard afmeting voor elektriciteitsbuis. Heb ook 12mm nodig, en ik heb me laten wijsmaken dat er 'tyleenslang' (is geen slang, is verhard) bestaat in die diameter. Toch liever een stukje van 2-3 cm lang dat ik wat kan gladschuren dan zo'n klein prulleding dat 1 cm uitsteekt. Bovendien heeft dat klein prulletjedingetje niet zo'n sterke grip op de uitgang, wordt er gewoon in "geschoven".
Probeer eerst maar een een slang met een goed slangklem, dat zit nl zo ontzettend goed vast! Die slangklem zal toch niet breder dan 1 cm zijn. Elke extra verbinding is een extra kans op lekkage.
Als ik een reservoir heb ga ik m'n pomp iig inline gebruiken, is de beste oplossing voor Nova's, dan zijn ze heerlijk stil (en worden ze ook niet warm). Oja, m'n rad komt bovenop m'n kast, in een speciaal kastje (thanks to Q-bone ;)).
Ik denk dat je ondergedompeld bedoeld. Inline is in de open lucht.
En Y-aansluiting moet wel lukken ja, maar het probleem is dat ze bij xxlcases enkel 8mm Y-stukjes hebben.

/edit: nog wat.. Zou het veilig zijn om m'n reservoir open te laten?
Waar heb je het ustukje voor nodig? Ga een kijken bij een Aquariumzaak of grote bouwmarkt, hebben ze diverse maten. Je reservoir zou ik wel afdekken voor stof etc. Verder ligt het erg aan je reservoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
BasieP schreef op 07 januari 2003 @ 15:02:
[...]

dit is heeeeeeeeeeel simpel te verhelpen door je slang wat langer te maken

voor de druk hoef je het niet te doen want zoals wij allen weten is de druk in een vloeistof overal gelijk
Ja moet je langere slang gebruiken. Het is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel makkelijker te doen door gewoon een T stukje te gebruiken. En het water "botst" dan ook niet tegen een splitsing op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik bedoel inderdaad onderdompeld, domme mij. Het stukje had ik nodig om bij te vullen (T-stukje heb ik nog niet gevonden en Y-stukje werkt ook), maar nu ik even nadenk zal dat niet zomaar gaan, het rad is namelijk het hoogste punt. Nu zou ik dat T/Y-stukje natuurlijk wel op m'n rad kunnen zetten.

Slangklemmen ga ik sowieso gebruiken (moet ik ze eerst nog vinden, in een bouwmarkt)?

En de huidige P4's zijn niet/amper duurder dan hun AMD-tegenhanger. Bovendien zijn de Northwoods erg goede overclockers, en de warmteontwikkeling is ook goedkoper dan bij AMD. Bovendien kan ik (met RIMM 4200) een prestatie halen waaraan AMD (nog) niet kan tippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Jupiler schreef op 07 January 2003 @ 16:29:
Ik bedoel inderdaad onderdompeld, domme mij. Het stukje had ik nodig om bij te vullen (T-stukje heb ik nog niet gevonden en Y-stukje werkt ook), maar nu ik even nadenk zal dat niet zomaar gaan, het rad is namelijk het hoogste punt. Nu zou ik dat T/Y-stukje natuurlijk wel op m'n rad kunnen zetten.

Slangklemmen ga ik sowieso gebruiken (moet ik ze eerst nog vinden, in een bouwmarkt)?

En de huidige P4's zijn niet/amper duurder dan hun AMD-tegenhanger. Bovendien zijn de Northwoods erg goede overclockers, en de warmteontwikkeling is ook goedkoper dan bij AMD. Bovendien kan ik (met RIMM 4200) een prestatie halen waaraan AMD (nog) niet kan tippen.
Nou mag jij prijs amd en intel naast elkaar zetten. Maar over de temps heb je wel gelijk ja, ook hogere OC.

Slangklemmen kun je denk ik wel bij een bouwmarkt halen, zelf ga ik naar de loodgieter ergens toe want ik moet nog verloopstukje 10mm naar 20mm hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
P IV 2.66 Ghz € 337 http://www.tweakers.net/pricewatch/35437

En om het eerlijk te houden, op dezelfde site (digiworld) kost de AMD € 342, de 2700+ € 414.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
*kuch* 't ging toch over waterkoeling?
je 'welke cpu is beter' flames mogen wel over msn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik ben er niet mee begonnen he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pierre-oord schreef op 07 January 2003 @ 16:26:
[...]

Ja moet je langere slang gebruiken. Het is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel makkelijker te doen door gewoon een T stukje te gebruiken. En het water "botst" dan ook niet tegen een splitsing op :)
Het water bij het Y stukje van boven erin laten komen en onder uit. Heb je ook een goede flow.
Bouwmarkt heeft slangklemmen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
nou als jij dan stopt dan staan jullie gelijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
w00000000t!!!

Ben net even naar een lokale bouwmarkt gegaan. Ze hebben echt _alles_ wat het hartje van een waterkoeler begeert.

Ik heb mee: 2 knelkoppelingen 10mm, een T-stukje 10mm. Op de bovenkant van dat T-stukje komt een klein stukje 10mm slang, dat uitmondt in een kraantje.

Zeker 20 verschillende soorten slangklemmen hadden ze. En ook leuke 10x14 doorzichtige PCV slang. En dat alles voor een prijs die nog niet eens de helft van de prijzen bij xxlcases en oc-shop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Jupiler schreef op 07 January 2003 @ 17:54:
w00000000t!!!

Ben net even naar een lokale bouwmarkt gegaan. Ze hebben echt _alles_ wat het hartje van een waterkoeler begeert.

Ik heb mee: 2 knelkoppelingen 10mm, een T-stukje 10mm. Op de bovenkant van dat T-stukje komt een klein stukje 10mm slang, dat uitmondt in een kraantje.

Zeker 20 verschillende soorten slangklemmen hadden ze. En ook leuke 10x14 doorzichtige PCV slang. En dat alles voor een prijs die nog niet eens de helft van de prijzen bij xxlcases en oc-shop is.
mmmmzzz volgens mij had ik eerder moeten gaan naar daar voor m'n slangen...mmmmmmmzzzzz

Zullen we straks ff flamen op msn? Gezellig met een glaasje cola / thee erbij ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
Jupiler schreef op 07 January 2003 @ 17:54:
w00000000t!!!

hoe heette die lokale bouwmarkt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Sgoed, add me maar.

Maar ik zou voor echt _alles_ behalve de onderdelen zelf (waterjacket, radiator en pomp, hoewel ze wel een paar pompjes hebben maar niet echt wat een WCer zoekt) naar een goede bouwmarkt gaan.
BasieP schreef op 07 January 2003 @ 18:02:
[...]

hoe heette die lokale bouwmarkt? :+
Delva :p

Ken je vast niet, is hier in Veurne (België). Is ook geen keten ofzo.

[ Voor 36% gewijzigd door Steve op 07-01-2003 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Nog een klein vraagje over de knelkoppeling. Het is dus schroefdraad, en daarop een moer met een opening. Daarin zit ook een koperen ringetje.

Hoe moet ik dit nu doen.. Einde van slang door de opening in het moertje duwen, ringetje in de slang zelf, op de schroefdraad zetten en schroeven maar??

Edit, denk dat ik het gevonden heb. Alleen, het gat in het moertje is 10mm, buitendiameter van de slang is 14mm... Zou dit lukken? Kan niet testen want heb de slang nog niet.

Weet het al denk ik.. Die 10mm die er stond, was dus de buitendiameter :(

Morgen gelijk ff terug.

[ Voor 33% gewijzigd door Steve op 07-01-2003 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jupiler schreef op 07 januari 2003 @ 19:20:
Nog een klein vraagje over de knelkoppeling. Het is dus schroefdraad, en daarop een moer met een opening. Daarin zit ook een koperen ringetje.

Hoe moet ik dit nu doen.. Einde van slang door de opening in het moertje duwen, ringetje in de slang zelf, op de schroefdraad zetten en schroeven maar??

Edit, denk dat ik het gevonden heb. Alleen, het gat in het moertje is 10mm, buitendiameter van de slang is 14mm... Zou dit lukken? Kan niet testen want heb de slang nog niet.

Weet het al denk ik.. Die 10mm die er stond, was dus de buitendiameter :(

Morgen gelijk ff terug.
Heb je een koperen knelkoppelinggekocht?
Met een ijzeren ringetje ?
Ze zijn er ook voor pvc dan is het plastic en het ringetje van rubber dat lijkt mij beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Die knelkoppeling is voor m'n reservoir binnenkort. Het PVC van m'n pomp heeft geen schroefdraad, ik zal het eerst gewoon met een stevige slangklem proberen.

En ja, inderdaad een koperen knelkoppeling. Die bolle ring is volgens mij ook van koper.

Je moet je moertje om de slang schuiven, slang op het ringetje, en dan moertje aandraien, aight?

[ Voor 40% gewijzigd door Steve op 07-01-2003 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jupiler schreef op 07 January 2003 @ 19:39:
Die knelkoppeling is voor m'n reservoir binnenkort. Het PVC van m'n pomp heeft geen schroefdraad, ik zal het eerst gewoon met een stevige slangklem proberen.

En ja, inderdaad een koperen knelkoppeling. Die bolle ring is volgens mij ook van koper.

Je moet je moertje om de slang schuiven, slang op het ringetje, en dan moertje aandraien, aight?
Ja maar je kan beter geen koperen knelkoppelingen gebruiken op je slang want volgens mij draai je je slang dan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Big Boss, 12binnendiameter en 16mm buitendiameter voor 1 euro per meter.. heb er meteen 10 gehaald.. heb ook nog bij de fixet dezelfde slang in fluoriserend geel gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 19:46:
[...]

Ja maar je kan beter geen koperen knelkoppelingen gebruiken op je slang want volgens mij draai je je slang dan stuk.
Hoezo niet? Slang komt niet in aanraking met de schroefdraad, daar dient net dat bolle ringetje voor. Als je het moertje dan aanraakt wordt de slang geklemd tussen het ringetje en de rand van het moertje.

En ik heb doorzichtige PVC-slang van met 10 binnen en 14 buiten in de bouwmarkt, net wat ik zoek dus. Voor anderhalve euro de meter dacht ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Steve op 07-01-2003 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan het proberen maar dat ringetje knelt en word dan kleiner en ik weet niet of de slang dat overleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
1) Ringetje kan niet kleiner worden lijkt me, is stevig hoor...
2) En waarom zou de slang stuk gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer het mischien valt het mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:47

sapphire

Die-hard pruts0r

tja ik heb eigenlijk nog een n00b vragje over WC en k vind et zonde om hier een heel topic over te openen.
Wat kst dat nou gemiddeld om waterkoeling aan te schaffen ? zit het eigenlijk wel te overwegen ivm met de stilte en koelte :)
bvd.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Dit staat gewoon kant en klaar in de search :/ maargoed. Je kan twee wegen inslaan:

Alles bij een winkel kopen (vaak kant en klare setten), maar dan ben je duur uit. Wat goedkoper is en meestal beter koelt => een rad van op de autosloop, waterblokje uit een inkoopactie oid, pompje bij een aquariumwinkel. Voor de andere zaken kan je op veel plaatsen terecht, bouwmarkt, diezelfde aquariumwinkel enz. Zorg wel dat je precies weet wat je moet hebben, dus 'lees je eerst wat in'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:47

sapphire

Die-hard pruts0r

tja met die search kwam ik niet echt ver, sorry. En ja tuurlijk lees ik me eerst in, anders lekt ie straks en is me sys verkloot.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Moet je de Omega gebruiken. Vragen over waterkoeling, begin waterkoeling enz, nog effe kiezen dat ie alle zoekwoorden moet gebruiken (EN) en je hebt leesvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Zo, straks de laatste zaken halen.. Dan wachten op m'n blokje en m'n P IV :D. Ziehier een schets:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/WC.jpg

Je ziet rad, waterjacket en pomp (van boven naar beneden). Linksboven een T-stukje met een kraantje. Bij het rad gebruik ik verloopjes voor een 18mm slang (bredere aansluitingen op het rad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
denk datie zo mooi is. Maar als je je pomp nog in een reservoir zet, dan loopt al het water naar beneden :/ dus ik zou kijken of je het rad kan laten zakken, en dan op zelfde hoogte of hoger een reservoir kan zetten. Het hoeft niet, maar dan moet alles helemaal doorpompt worden steeds als je je wc aanzet. Of je moet je reservoir tot het randje vullen met een waterdichte deksel... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Zo, heb nu al het stuf (behalve waterwetter of gelijkwaardig). Probleem:

buitendiameter van slang is 14mm, het dichtste daarbij in de buurt was 15mm (knelkoppelingen). Dus je begrijpt dat ze niet zo stabiel erin zitten.. De buis past niet exact in het koperen ringetje. Iemand een idee hoe ik dit moet flikken? Ringtje = 15mm, buis = 14 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Damn, heb 'm effe getest... Zo lek als een zeef. Doe ik wat verkeerd ofzo? Heb wat pics gemaakt..

De 3 delen, schroefdraad van de koppeling, moer waardoor de slang gaat en koperen ringetje:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/CM/slang1.jpg

Ring om slang:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/CM/slang2.jpg

Vervolgens moertje:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/CM/slang3.jpg

'Klaar':

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/CM/slang4.jpg

Maar de slang zit niet echt geklemd ofzo, kijk maar naar deze pic.. Je ziet de rand van het moertje, de koperen ring en de rest van het buisje. Maar nergens zit de slang echt "geklemd":

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/CM/slang5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Jupiler schreef op 08 januari 2003 @ 19:18:
Damn, heb 'm effe getest... Zo lek als een zeef. Doe ik wat verkeerd ofzo? Heb wat pics gemaakt..

De 3 delen, schroefdraad van de koppeling, moer waardoor de slang gaat en koperen ringetje:

[afbeelding]

Ring om slang:

[afbeelding]

Vervolgens moertje:

[afbeelding]

'Klaar':

[afbeelding]

Maar de slang zit niet echt geklemd ofzo, kijk maar naar deze pic.. Je ziet de rand van het moertje, de koperen ring en de rest van het buisje. Maar nergens zit de slang echt "geklemd":

[afbeelding]
Zet er een waterpijp in (van koper ofzo) en doe dan die slang om die waterpijp, met een slangklem. Je hebt dus maar een klein stukje waterpijp nodig. Bevestigings idee als uitgang sicce nova dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Er is wel een waterpijp ja, maar dat is schroefdraad en veel te dik.. Krijg ik m'n slang nooit om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
VOlgens mij begrijp je me niet. Je steeks een waterpijpje van 15mm in dat verdeelstuk. Dan warm je je siliconenslang van 14mm op, en schuif je die over dat pijpje. Slangklem erom klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet gewoon je slang om de schroefdraad. Warm maken in bijna kokend water, er simpel omheen schuiven, slangklem erom en het zit prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
De binnendiameter is 10mm, en dat moet gerekt worden naar 20mm.. Lijkt me redelijk onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Jupiler schreef op 08 januari 2003 @ 21:05:
De binnendiameter is 10mm, en dat moet gerekt worden naar 20mm.. Lijkt me redelijk onmogelijk.
Over welke post heb je het nou? Die koperen buizen zijn toch niet binnendiameter 15 en buiten 20.... of misschien ook wel ja..... ik weet-ut niet. Ik zou dit stukje links laten liggen en naar een loodgieter gaan met kleinere stukjes. Er bestaat geloof ik ook waterleiding van 10mm duz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Was een reactie op gve.

Over welke koperen buizen heb jij het??

Edit: weet al wat je bedoelt.. Wordt alleen erg moeilijk om een koperbuis te vinden die dezelfde schroefdraad heeft..

[ Voor 57% gewijzigd door Steve op 08-01-2003 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jupiler schreef op 08 January 2003 @ 21:17:
Was een reactie op gve.

Over welke koperen buizen heb jij het??

Edit: weet al wat je bedoelt.. Wordt alleen erg moeilijk om een koperbuis te vinden die dezelfde schroefdraad heeft..
Wat je daar hebt is een knelfitting voor koperen buis. Als je dus een stukje buis van 5 cm neemt en dat erin schuift, kun je dat lekvrij vastzetten door de fitting aan te draaien. De feitelijke afdichting wordt dan verzorgd door dat koperen ringetje dat vervormd wordt door het aandraaien. Het gaat dus om heel ordinaire gladde waterleidingbuis, zonder schroefdraad, bij elke bouwmarkt te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Dus ik heb me laten verleiden door het woord knelkoppeling.... Damn, hoe kon ik nu zo dom zijn.

Zal morgen dan maar voor de 3e maal terug gaan. Ik had gezien dat ze ook lasfittings hadden, dat waren gewone gladde koperen buisjes, misschien vind ik die in goede maten (slang erover, slangklem en klaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook ff vragen of ze bij die lokale bouwmarkt niet nog een stukje koperbuis over hebben. Dan kan je die gewoon in je knelkoppeling steken en daar dus je slang aan vastmaken. Vaak laten mensen die dingen wel op maat zagen (of iig dat ze vervoerbaar zijn) en laten ze stukjes liggen. Als de bouwmarkt een beetje aardig is dan krijg je die zo mee.
Dat doe ik iig altijd wel bij de brico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ow, nu weet ik wat pierre-oord bedoelde..

Ik zal even kijken..

Maar is die verbinding wel 100% waterdicht?
Pagina: 1 2 Laatste