Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Rheobus] potmeter en weerstand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben via de serach en www.fanbus.com vanalle schema"s tegengekomen voor een rheobus zelf in elkaar te steken.

Natuurlijk ga ik niet zomaar iemand zijn rheobus kopiëren (heb mijn eigen noden ;)) en heb dus maar zelf een schema in elkaar gestoken

mijn schema (is dit goed? :s):
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/nijs.vanheusden/_rommel/mijn%20rheobus.JPG

ik heb echter 2 (kleine) vraagjes (aangeduid op onderstaande tekening):
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/nijs.vanheusden/_rommel/mijn%20rheobus_vragen.JPG

als jullie me misschien kunnen helpen?

volgens mij moeten die weerstanden er aan de leds zijn (anders zullen ze maar één maal branden op 12V), maar op die fanbus site, zijn er daar geen weerstanden te zien 8)7

over die potmeter twijfel ik echt wel: de 12V komt er niet rechtstreeks op in (volgens geraadpleegd schema), maar gaat eerst via de bijhorende led (en eventueel weerstand (zie vorige alinea)) en gaat dan naar één van de twee "handvatjes" van de potmeter

waarvoor dient dat tweede "handvatje" dan?
en er zijn blijkbaar ook potentiometers met drie (3!) "handvatjes"?! :?

alvast bedankt

Verwijderd

LEDje behoeft altijd een weerstandje als ie zo op een spanning wordt aangesloten.

Potmeters hebben 3 aansluitingen, 2 aan de einden van de koolstofbaan en 1 aan de loper die over deze baan bewogen kan worden.

En de LEDjes niet in serie met je fans doen, dat gaat niet goed.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 21:40 ]

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
even een opmerking over je tekening.... als je het zo aansluit komt er dus maar ong. 5v uit je baybus.... je moet de switches en potmeters niet aan die led+weerstand hangen denk ik

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Er komt wel 12 volt uit, maar je potmeters doen niets, je moet wel twee aansluitingen van je potmeters gebruiken. Daarnaast welke funktie wil je aan de leds geven, want dimmen gaat zo niet.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 22:05
marco899 schreef op 05 January 2003 @ 21:41:
Er komt wel 12 volt uit, maar je potmeters doen niets, je moet wel twee aansluitingen van je potmeters gebruiken. Daarnaast welke funktie wil je aan de leds geven, want dimmen gaat zo niet.
Nee die potmeters hebben totaal geen effect, en als het goed is moeten er 3 pinnetjes aan de potmeter zitten waarvan je dan 2 gebruikt

• PcFer
ik wil wel even een klopend schema maken maar die post ik dan morgen even want daar heb ik nu geen zin meer aan

Verwijderd

Topicstarter
heb met jullie tips en deze website (http://casemods.pointofnoreturn.org/vregtut/) mijn rheobus schema aangepast

zo zou t dus moeten kloppen :+

verbeteringsversie 1 (en hopelijk de laatste ;))
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/nijs.vanheusden/_rommel/mijn%20rheobus_verbeterd1.JPG

• PcFer
jup zo istie goud

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Ja, zo klopt het, alleen moet je de min wel van de 12 volt lijn halen en niet vanaf de 5 volt lijn. Verder, wat wil je met de leds, want zo blijven ze altijd branden (als je main switch aan staat).

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• PcFer
nee, niet, je moet die 1e zwarte draad die in de gele draad over gaat meteen op de schakelaar zetten(rechterpool) want anders krijgt de hele zooi maar 3 v.
en die led moet op die gnd pool bovenin

[ Voor 12% gewijzigd door PcFer op 05-01-2003 22:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
marco899 schreef op 05 januari 2003 @ 22:07:
Ja, zo klopt het, alleen moet je de min wel van de 12 volt lijn halen en niet vanaf de 5 volt lijn. Verder, wat wil je met de leds, want zo blijven ze altijd branden (als je main switch aan staat).
ik gebruik de 5V lijn toch helemaal niet?

rood == 5V en ik gebruik enkel geel

ivm de leds:
----------------
* de powerled brandt enkel als de schakelaar aanstaat
* de CCFL led brandt enkel als de CCFL schakelaar aanstaat
* de 3 pot leds branden altijd als de power switch aanstaat, de intensiteit is afhankelijk van de stand van de potmeters

Verwijderd

Topicstarter
PcFer schreef op 05 januari 2003 @ 22:08:
nee, niet, je moet die 1e zwarte draad die in de gele draad over gaat meteen op de schakelaar zetten(rechterpool) want anders krijgt de hele zooi maar 3 v.
en die led moet op die gnd pool bovenin
moeten de CCFL en de fans niet parallel ten opzichte van elkaar staan? volgens die redenering is die splitsing daar (CCFL - fan 1 - fan 2 - fan 3) toch juist? :/

• PcFer
zo zou ik het doen, want als je de fans zachter zet gaan de leds ook zachter

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/t.visser24/goedschema.jpg

Verwijderd

Topicstarter
idd, domme fout van me: was vergeten dat je na t ledje terug naar de aarding moet en de 12V via het 2e "handvatje" van de schakelaar loopt

ik heb echter gisterennacht (o wee, ik kon niet slapen van de nieuwsgierigheid |:( ) nog wat wijzigingen bedacht

ik ga in Illustrator straks dat schemaatje ff get "opvrolijken", maar eerst nog wat aan site knutselen

thx!!!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:21

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Hm, je kan nu niet je fans apart uitzetten, of alleen je CCFL. Misschien dat je daar ook nog een schakelaartje tussen wil plaatsen? Maar dat moet je zelf maar weten.. :)

Je schema is een beetje vaag... En trouwens, volgens het laatste schema staan je LED`s aangesloten op de uitgang van je potmeter. Als je nu aan je potmeter zit, zal het LEDje minder fel, of juist feller draaien. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij gaat je LED dat niet fijn vinden, en een LED kan je ook niet echt goed dimmen.. Kan het denk ik beter op de ingang van de potmeter zetten, dan brand hij altijd constant.

Hm, je wilt niet andermans ideeen kopieeren? Heeel netjes! :) Maar toch hier mijn schema ff. Nou ja, meer zoals mijn fanbus letterlijk in elkaar zit. Die van mij is wel met iedere fan een eigen schakelaar.. (Deze is al tig keer voorbij gekomen, maar vooruit :p)
Kan je iig een 'idee' ervan krijgen hoe en wat ;)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=37478
Komt uit dit topic. Suc6!

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
wow, thx voor MEGA duidelijk schema!!
Pagina: 1