Toon posts:

Netwerk aanleggen voor 2 pc's @home

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Vergeef me indien ik een n00b vraag stel. Ik heb de review op tweakers tig keer doorgelezen en ook tal van andere tutorials, maar toch kan ik niet aan goede info komen.

Zoals in de titel staat, ik heb een @home kablaansluiting en krijg binnenkort een nieuwe PC. Nu leek het me wel eens leuk een netwerkje aan te leggen, maar nu komt m'n probleem: hoe doe ik dat.

Beide PC's beschikken over een netwerkkaart (de nieuwe volgens mij on board, op moederbord dus). Nu zegt de Tweakers review dat ik dan het beste een crosscable kan gebruiken voor deze 2, en geen HUB hoef te kopen.

Echter, het lijkt me slimmer om wel een HUB te kopen zodat ik met een pc nog online kan indien de ander wegvalt.

Afbeeldingslocatie: http://www.hinnik.nl/netwerk.gif

Zo iets dus.

Mijn vraag aan jullie experts is, klopt dit !? En wat moet ik nu allemaal gaan kopen bv. die HUB.

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nee dat klopt niet!!!!!!!!!! Je krijgt bij @home maar één ip adres dus dit gaat niet werken. Wel werkt de volgende volgorde:

@home
internet server/router
hub
andere pc's

Een server kan je draaien onder xp (internet delen) of je maakt een freesco router bv.

Verwijderd

het kan met alleen een router/switch ook (en kabeltjes natuurlijk)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 17:56 ]

• jevn
  • Niet online
Ja mee eens. De hub is alleen om de verbinding te delen met meer dan één computer.

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Zoals op je tekening gaat het niet werken. Dit was vroeger wel mogelijk als je tegen extra kosten een 2e extern IP-adres aan zou vragen. Dit wordt echter niet meer ondersteund, en was sowieso al niet de meest ideale oplossing.

Er zijn 2 opties:

- Je laat één van beide PC's als NAT router werken dmv. Windows ICS of een andere software router (bijv. Winroute). Deze PC zal dan uiteraard wel aan moeten staan om op de andere te kunnen internetten. Twee netwerkkaarten en een crosscable zijn dan genoeg.
- Je schaft een kant en klare broadband router aan (zoals de Draytek Vigor 2200E), of je gebruikt een oude computer (486 is in principe al genoeg) als server (bijvoorbeeld met Freesco/linux). In het laatste geval heb je wel een hub of switch nodig.

Maar dit alles is wel terug te vinden met de search denk ik :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zap op 05-01-2003 18:00 ]

#

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Oh? Hier in Den Bosch kun je meerdere IP-adressen aanvragen hoor. De tweede computer krijgt dan als naam CPxxxxx-B ipv CPxxxxx-A. Werkt perfekt. Kost wel 4,50 Euro p mnd extra. Maar soms wordt het niet gefactureerd.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

kopen dus: een router
2 utp kabels (voor compu naar router)
crosscable tussen router en @home modem (of hoeft dit geen cross te zijn, ik dacht van wel ,maar als ik er zo over nadenk hebben wij dit thuis niet)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 18:00 ]

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:54
Tussen router en @home heb je een Straight kabel nodig.
Je hebt dus 3 straight kabels nodig.

[ Voor 26% gewijzigd door StaticZ op 05-01-2003 18:00 ]

• GGS_VR6
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Het kan ook zo:"

@home
PC1
Hub
PC2, PC3, PC4

Dan werk je dus met straightcables. Nadeel is dat je PC 1 altijd aan moet hebben om de andere pc's voor inet te voorzien. Je gebruikt dan een internet share programma. PC1 zou evt. een server kunnen zijn :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Zap
  • Niet online

Zap

~

pinockio schreef op 05 januari 2003 @ 17:58:
Oh? Hier in Den Bosch kun je meerdere IP-adressen aanvragen hoor. De tweede computer krijgt dan als naam CPxxxxx-B ipv CPxxxxx-A. Werkt perfekt. Kost wel 4,50 Euro p mnd extra. Maar soms wordt het niet gefactureerd.
De mensen die al meerdere IP adressen hadden behouden deze gewoon, ze geven alleen geen nieuwe adressen meer weg, voor zover ik weet :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zap op 05-01-2003 18:02 ]

#

• pinockio
Zap schreef op 05 januari 2003 @ 18:01:
[...]

De mensen die al meerdere IP adressen hadden behouden deze gewoon, ze geven alleen geen nieuwe adressen meer weg, voor zover ik weet :)
Ik heb het kort geleden (enkele maanden) nog gedaan. Je moet het wel weten te vinden.

• Zap
  • Niet online

Zap

~

pinockio schreef op 05 januari 2003 @ 18:03:
[...]

Ik heb het kort geleden (enkele maanden) nog gedaan. Je moet het wel weten te vinden.
Nee het kan echt niet meer :)

kijk hier maar.. sinds 15 juli dus ;)

Sindsdien wordt NAT routing e.d. wel gedoogd, ze geven er alleen geen support op..

[ Voor 10% gewijzigd door Zap op 05-01-2003 18:06 ]

#

• pinockio
Ik zie het ;(

Wat stom dat het dan ooit "verboden" was NAT te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
ik moet dus een router en 2 straight kabels hebben ??

voor de verbinding van router naar de 2 pc's

Verwijderd

Op zich klopt de tekening bijna het enigste wat je moet doen is de HUB vervangen door een router / broadband router kan je kopen bij mycom edimax ding iets van 65 euro ..... succes !

Verwijderd

en dus twee extra kabels straight ja !

Verwijderd

oh ja tussen @home moden en router maakt niks uit wat je er tussen steekt router kan je namelijk straight en cross op aansluiten werkt :P

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25

Smarron

The bend

Anders wijzig je even ipv 3x een reactie te plaatsen.

Je hebt overigens wel gelijk. Vervang die hub door een router, easy.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Juicy
  • Laatst online: 22:14
Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 21:36:
oh ja tussen @home moden en router maakt niks uit wat je er tussen steekt router kan je namelijk straight en cross op aansluiten werkt :P
Hoe kom je bij deze ongelooflijke bewering ?!

-

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:06
Ik heb ook net (een weekje) een netwerk met @home. Daar had ik aardig wat problemen mee :(.
Zie ook dit en dit topic :).
Heb je nog ergens een oude PC liggen? (486/586) Dan hoef je geen router e kopen.

tvw

• marenk_vos
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 13:21
het maakt niets uit wat voor kabel je ertussen stopt.... zolang de router/switch/hub maar autopolariteit (of hoe heet dat) ondersteund. Ik heb een sweex switch en bij de ene pc heb ik een straight utp kabel en bij de ander crossed (allebei in de switch) en het werkt gewoon goed

Dell XPS 17 Intel i7 2630 Nvidia GT555 3Gb Hd1: OCZ Vertex 2 SSD 60 GB Hd2: 500Gb

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:43
pinockio schreef op 05 januari 2003 @ 18:28:
Ik zie het ;(

Wat stom dat het dan ooit "verboden" was NAT te gebruiken.
Bij de start van @home in nederland was er maar 1 pc toegestaan.
Later is er, na overleg met de gebruikersgroep, een contructie bedacht dat er maximaal 3 pc's per huishouden via het @home netwerk op het internet aangesloten zouden worden.
Maar omdat IP adressen ook geld kosten, en @home naar mijn weten nooit geld in rekening heeft gebracht voor extra IP's, is ook hier weer vanaf gestapt.

Nu mogen er dus meerdere PC's via NAT/ICS aangesloten worden maar geven ze er geen technische ondersteuning op.

Verwijderd

Domino schreef op 06 januari 2003 @ 11:00:
Maar omdat IP adressen ook geld kosten, en @home naar mijn weten nooit geld in rekening heeft gebracht voor extra IP's, is ook hier weer vanaf gestapt.
Ze waren eerst 9,95 per stuk, die IP's. Ze zijn ervan afgestapt omdat ze te weinig IP's over hebben voor nieuwe abbo's.

Verwijderd

Ga gewoon lekker naar Mycom ofzo en koop daar een Edimax BR-6104 die kost daar € 69,-
ben je in 1 keer klaar!
PC als router gebruiken zoals oa. jevn en GGS_VR6 ook al zeiden kan ook, maar dan moet die ene PC ook wel altijd aanstaan als die andere PC online willen zijn...
Heb je wat meer tijd over kan je ook besluiten om 'm bij Edimax online te kopen voor $ 49,-
Je moet alleen wel ff opletten of er nog wat bijkomt voor shipping etc......

• joostve
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-02 18:31
bij xs4all kan dit toch wel ?

C2D 6600, 275 GTX Windows 7

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dus bij Mycom die Edimax BR-6104 bestel incl. 2 straight kabels ben ik klaar ?

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 17:31:
Als ik dus bij Mycom die Edimax BR-6104 bestel incl. 2 straight kabels ben ik klaar ?
je hebt nu van @home -->pc ( 1 kabel dus)

je wil volgens mij @home-->router-->hub-->pc1
....................................................\_pc2
(4 kabels dus)

3 extra kabels toch :S ? of ben ik nu dom?

ps puntjes zijn er omdat spaties niet lukte

[ Voor 4% gewijzigd door Herr Muller op 06-01-2003 18:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat moet ik nu met een hub ??

• Public_Enemy_#1
  • Laatst online: 17-08 18:41
Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 11:23:
Ga gewoon lekker naar Mycom ofzo en koop daar een Edimax BR-6104 die kost daar € 69,-
ben je in 1 keer klaar!
Heeft er iemand ervaring met dit merk/product ? Ik heb er iig nog nooit van gehoord, hoor toch eerst liever dat iemand er goed ervaringen mee heeft voor ik er zelf een koop. Ik zoek namelijk zelf ook nog een betaalbaar internetdeeldoosje :)

• Public_Enemy_#1
  • Laatst online: 17-08 18:41
DOH!

[ Voor 100% gewijzigd door Public_Enemy_#1 op 06-01-2003 18:14 ]

• jevn
  • Niet online
Wanneer je nou hier kijkt:

Hoe deel ik Internet ?

Zal je alle antwoorden op je vragen vinden + het staat er netjes en georganiseerd!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:59

Predator

Suffers from split brain

Hoe deel ik Internet ?
+
http://arethusa.tweakers.net/~acm/omega/omega
en deze zoekterm "internet delen hub"
had je gevonden dat je meerdere ip's moet hebben van je ISP

ander router en daar vind je info over in de internet deel faq + bv ook deze link:
[rml][ Routers] Verschillen/voordelen tussen merken + ervaringen[/rml]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.