Toon posts:

Dolby surround vraag.

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,
Misschien kan iemand mij hier wat meer info geven over het volgende:

Heb zelf pas een redelijke geluidskaart aangeschaft(audiophile 2496 van m-audio/midiman).
Kaart beschikt over 5.1 dolby surround.Nu heb ik laatst een hele home cinema set van jbl gekocht,waarvan de versterker in de woofer zit.Je hebt dus bij deze set geen extra versterker meer nodig.Nu zitten er op die woofer 2 ingangen,een aux en een video.
Nu staat m'n tv op de video en m'n mengtafel op de aux ingang.En m'n hele pc komt uiteindelijk ook weer terecht op m'n mengtafel.
Als ik nu een dvd kijk(via dvdromspeler) heb ik dan 5.1 surround geluid of moet ik die jbl set direct naar de output van m'n geluidskaart laten lopen om het juiste effect te krijgen??
Of moet dat ook gewoon werken als alles via m'n mengpaneel loopt?
Hoop dat iemand mij hier wat over kan vertellen :)

De3JEyH

• urf
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

urf

Hmm, helemaal zeker weet ik het niet (ik heb ook geen bewijs) maar ik dacht een keer gehoord te hebben dat een mengpaneel geen surround geluid doorgeeft.

Zelf heb ik hier niet zo veel verstand van dus pin me dr niet op vast ;)

Maar je kan het btw toch ook gewoon horen? :?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:56
Die m-audio kaart heeft geen analoge 5.1 uitgang, alleen een digitale uitgang. Dit signaal moet je vervolgens decoderen met een decoder. Deze zal misschien ingebouwd zitten in je speakerset? (digitale ingang?), maar niet in je mengpaneel.
Maar welke speakerset is het? Wat voor ingangen heeft 'ie?

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 04 januari 2003 @ 22:52:
Die m-audio kaart heeft geen analoge 5.1 uitgang, alleen een digitale uitgang. Dit signaal moet je vervolgens decoderen met een decoder. Deze zal misschien ingebouwd zitten in je speakerset? (digitale ingang?), maar niet in je mengpaneel.
Maar welke speakerset is het? Wat voor ingangen heeft 'ie?
Het is een JBl homeCinema set 4 speaker,1 center speaker en de woofer.Alle speakers gaan naar de de woofer en op de woofer zitten 4 tulp ingangen.
Aux en video, dus links/rechts aux,en dus links/rechts video.
Bedoelde je dit, wat je wou weten?

Verwijderd

Topicstarter
[quote]ShittyOldMan schreef op 04 January 2003 @ 22:52:
Die m-audio kaart heeft geen analoge 5.1 uitgang, alleen een digitale uitgang. Dit signaal moet je vervolgens decoderen met een decoder.

Zit ff op die doos van die kaart te kijken en daar heb je idd gelijk in,staat hier nl.playing a Dolby Digial 5.1 encoded dvd(decoder required).
Maarja of dat in die set van mij zit weet ik niet.

De3JEyH

• ShittyOldMan
Verwijderd schreef op 04 January 2003 @ 23:03:
[...]

Het is een JBl homeCinema set 4 speaker,1 center speaker en de woofer.Alle speakers gaan naar de de woofer en op de woofer zitten 4 tulp ingangen.
Aux en video, dus links/rechts aux,en dus links/rechts video.
Bedoelde je dit, wat je wou weten?

Ja, maar dat is wel wat weinig, moet er niet ergens nog een control panel bij ofzo? Waar regel je het volume en dat soort zaken? Heb je een typenummer van de set? Als je 5 speakers hebt zul je ook wel ergens een decoder moeten hebben lijkt me zo...

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:47

GaMeOvEr

Is een hork.

Klinkt ernaar dat die JBL set een Dolby Pro logic set is en geen Dolby Digital set.

Als het een Dolby Digital set _met_ decoder zou zijn, moet er een digitale ingang op zitten, zou het een Dolby Digital set zonder decoder zijn, zou er een 5.1 ingang op moeten zitten. (6 RCA connectors, oftewel tulpjes.)

Aangezien jij maar 2 sets ingangen hebt, bestaande uit twee RCA connectors (stereo dus) kan ik niet anders dan concluderen dat hij alleen maar Dolby Pro Logic kan.

"Dolby Surround" is een verzamelnaam voor heel veel verschillende Dolby dingen, van 3 kanaals tot 8 kanaals, dat is dus zeker niet allemaal hetzelfde.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 04 januari 2003 @ 23:43:

[...]

Ja, maar dat is wel wat weinig, moet er niet ergens nog een control panel bij ofzo? Waar regel je het volume en dat soort zaken? Heb je een typenummer van de set? Als je 5 speakers hebt zul je ook wel ergens een decoder moeten hebben lijkt me zo...
O'sorry dat had ik nog niet verteld,op de woofer zelf kan ik een aantal dingen regelen.Zoals volume,surround mode en de input.En heb er ook nog een a.b. bij en daar kan ik ook dingen mee regelen:bass,treble,centerspeaker sterkte,surroundspeaker sterkte.
En heb net ff op die woofer gekeken en daar staat op Dolby Surround Pro Logic.
Kan hem zelf op het net niet vinden anders had ik er al wel wat van opgezocht,tís al een wat oudere set(1997).
Weet dat hij vast wel ERGENS te vinden is maar heb hem nog niet gevonden.
Die surround speakertjes staat op type 300 sat en op de woofer staat Simply Cinema sub 300.

Verwijderd

Topicstarter
Nah,of misschien wat beter kijken :P

Dit is hem:

http://www.swiss-hifi.ch/Fr/test/ecs300/default.asp

Ps:Helaas niet in het nederlands,maar gaat ff om de set!!

De3JEyH

Verwijderd

Dolby Prologic, hmm toch geen digitale inganangen dus.

Hoewel je set eruit ziet als een 5.1 set, kan hij dat toch niet echt weergeven. Helaas, als je sub niet beschikt over 6 analoge (cinch) ingangen of een digitale ingang, dan kun je DD geluid vergeten. Helaas maar het is niet anders ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 00:53:
Nah,of misschien wat beter kijken :P

Dit is hem:

http://www.swiss-hifi.ch/Fr/test/ecs300/default.asp

Ps:Helaas niet in het nederlands,maar gaat ff om de set!!

De3JEyH
Nu weet ik het zeker, je kan alleen een stereo signaal gebruiken en geen 5.1 Dat is helaas niet mogelijk.

Als je wil genieten van 5.1 geluid (DD,DTS) zal je toch echt je sub anders moeten aansluiten, en eigenlijk andere speakers gebruiken. Je kan wel wat vogelen met een extra versterker enzo, maar dat is niet ideaal.

Ideaal zou zijn, zooitje verkopen en daarvoor in de plaats een DD/DTS versterker + bij behorende speakerset kopen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 00:58:
[...]
Nu weet ik het zeker, je kan alleen een stereo signaal gebruiken en geen 5.1 Dat is helaas niet mogelijk.

Als je wil genieten van 5.1 geluid (DD,DTS) zal je toch echt je sub anders moeten aansluiten, en eigenlijk andere speakers gebruiken. Je kan wel wat vogelen met een extra versterker enzo, maar dat is niet ideaal.

Ideaal zou zijn, zooitje verkopen en daarvoor in de plaats een DD/DTS versterker + bij behorende speakerset kopen. :)
Kee bedankt,ging mij ff over de info wat ik er nou precies van kan verwachten.
Set klinkt helemaal super daar niet van hoor,maar was gewoon benieuwd :)
En misschien koop ik ooit wel wat anders,maar dit bevalt me voorlopig wel.
Heb er tenslotte maar 75 euro voor betaald :*)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 01:04:
[...]

Kee bedankt,ging mij ff over de info wat ik er nou precies van kan verwachten.
Set klinkt helemaal super daar niet van hoor,maar was gewoon benieuwd :)
En misschien koop ik ooit wel wat anders,maar dit bevalt me voorlopig wel.
Heb er tenslotte maar 75 euro voor betaald :*)
Dan weet je dat nu ;)

mooie prijs trouwens :D

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

is idd mooi prijsje .. ik herinner me nog oude jbl pro pc speakers , die zate bij een compaq pc .. dat ware lekker speakertjes .. i bet these are too ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• ShittyOldMan
ff snel voordat m'n verbinding weer wegvalt
Je kunt nu in ieder geval wel de set met de gewone stereo aansluitingen aansluiten, via de mixer en alles. Je software dvd speler moet je dan ergens op 'pro-logic' zetten, of downmix to prologic ofzo. Dat gaat gewoon via de stereo uitgang. Welke software gebruik je?

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op 05 januari 2003 @ 01:32:
Je kunt nu in ieder geval wel de set met de gewone stereo aansluitingen aansluiten, via de mixer en alles. Je software dvd speler moet je dan ergens op 'pro-logic' zetten, of downmix to prologic ofzo. Dat gaat gewoon via de stereo uitgang. Welke software gebruik je?
Je kan toch net zo goed stereo selecteren, aangezien de sub een DPL decoder heeft? :?

Modje zonder goede inet verbinding, lekker modereren zo :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 01:36 ]

• ShittyOldMan
Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 01:35:
[...]
Je kan toch net zo goed stereo selecteren, aangezien de sub een DPL decoder heeft? :?

Modje zonder goede inet verbinding, lekker modereren zo :P

Nope, het beste resultaat krijg je als je de software het 5.1 signaal laat downmixen naar pro-logic. Zit een essentieel verschil in, namelijk de rear effecten. Een effect van rechts achter wordt bij stereo gewoon op de rechterspeaker gezet, kies je echter voor pro-logic dan wordt deze over links en rechts gezet met de welbekende fasedraaiing zodat de pro-logic decoder deze er weer uithaalt en naar achteren stuurt. Dat gebeurt dus softwarematig. Zo blijft er nog wat van de surroundeffecten over. Heb je echter alleen stereo speakers dan kun je wel beter stereo kiezen.

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 05 januari 2003 @ 01:32:
Gebruik powerdvd 4.0

De3JEyH

• ShittyOldMan
Ok, da's de nieuwste zover ik weet, daar moet je nog meer instellen:
ga naar preferences > tabblad audio > audio output op 2 speaker en dolby surround compatible > druk op advanced > tabblad miscellaneous > selecteer quiet environment en vink LFE aan

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 05 January 2003 @ 03:51:
Ok, da's de nieuwste zover ik weet, daar moet je nog meer instellen:
ga naar preferences > tabblad audio > audio output op 2 speaker en dolby surround compatible > druk op advanced > tabblad miscellaneous > selecteer quiet environment en vink LFE aan
Had daar idd al zitten kijken,maar wist alleen niet wat ik daar moest instellen.Staan daar zoveel mogelijkheden.
Ga het ff testen.
Bedankt voor alle info gasten :)

De3JEyH
Pagina: 1