Kan een subwoofer parallel aan een audiokanaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:08

almightyarjen

When does the hurting stop?

Topicstarter
Hier is de prob: ik heb nu een stereo-opstelling: vanuit mijn computer loopt er een stereodraadje (3 aderig: links, rechts en massa) naar mijn stereoversterker, een Sony TA-FE330R voor de geïnteresseerden. Ik ben bezig om een actieve subwoofer te maken. De kast e.d. is al af, nu moet er alleen nog een actieve subwoofermodule in. Daarvoor had ik de Detonation DT-150 (zie www.remo.nl ) in gedachten. Maar aangezien mijn versterker dus geen extra subwooferuitgang heeft, wil ik die module dus parallel schakelen met één van de audiokanalen (in het plaatje is dat links). Mijn vraag: is dit mogelijk in verband met ingangsweerstanden en dergelijke?

De module wordt gewoon op lijn-niveau parallel geschakeld, dus voordat het audiosignaal in de stereoversterker gaat. zie pic.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/speakerarjen.jpg

:?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-07 19:03

p@dd0

psychonaut

Kenmerken DT150 en DT 110
- Lijn en XLR ingang
- Automatisch in- en uitschakelen van de netspanning
- Traploos regelbare fase
- Temperatuur beveiliging
- Overspannings- en gelijkstroombeveiliging
- Gefilterde high level uitgang voor passieve satellieten
- Low level uitgang voor actieve satellieten

*
Gegevens DT150
- Digitaal gestuurde procesverwerking
- RMS vermogen 150 watt
- Traploos regelbaar frequentiebereik 20 - 150 Hz
- Instelbare limiter tegen overbelasting woofer
- Electronica afgeschermd met luchtdichte behuizing
- Afmetingen L x B: 270 x 215 mm, D: 106 mm
Waarom paralel???

Het lijkt alsof ik een 'lus' op het plaatje zie

Afbeeldingslocatie: http://www.remo.nl/images/detonation.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door p@dd0 op 04-01-2003 20:47 ]

Amantes amentes
--
Be inspired!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:56
Ofwel, gewoon een splitter op de uitgang van je pc met een lijn naar de sub en een lijn naar de versterker? Dat kan gewoon. Maar je moet dus wel 2 volumes apart gaan regelen. Heb je verder geen tape out op de versterker? Dan kun je de sub ook met andere bronnen gebruiken namelijk.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
p@dd0 schreef op 04 January 2003 @ 20:43:
[...]

Waarom paralel???

Het lijkt alsof ik een 'lus' op het plaatje zie
Waar zie jij een 'lus' dan?

En nee, mijn versterker heeft geen tape-out: maar ik denk als je 1x het volume van de sub hebt ingesteld, dat-ie dan altijd zo kan blijven staan. :)

• ShittyOldMan
Maar wat als je je geluid harder of zachter wilt zetten? Die sub gaat dan niet mee met volume. Of je moet het volume vanuit de computer regelen.
Maar twee volumes is best te doen verder, ik heb het zelf ook voor front/rear, je moet alleen even onthouden/aftekenen op welke punten de volumeknoppen met elkaar overeen komen.

Veel beter is echter een module te gebruiken met zowel high level als low level ingang, zoals ons aller p@dd0 aangeeft, dat komt de actieve sub gewoon na de versterker. Geen geklooi en gehannes.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 04 January 2003 @ 21:01:
Veel beter is echter een module te gebruiken met zowel high level als low level ingang, zoals ons aller p@dd0 aangeeft, dat komt de actieve sub gewoon na de versterker. Geen geklooi en gehannes.
En waar vind ik die modules? Ik regel trouwens het volume met mijn compu: ik de versterker standaard op zo'n 75% staan en ik demp dus met de compu. Maaruh: die highlevel modules: waar vind ik die? :?

• ShittyOldMan
Hmm, verrek, gewoon bij remo, die DT 150 dus :o 8)7 (dacht even dat die van paddo een andere was), maargoed, die dt150 heeft dat ook, plaatje van de achterkant:

Het zou deze moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/dt300_pk.jpg
bron

[ Voor 48% gewijzigd door ShittyOldMan op 04-01-2003 22:16 ]

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Raussofort: High- und Low-Level-Ein- und -ausgänge vergoldet
die Satelliten können durchgeschleift und von den Tiefen
befreit werden

Die laatste zin: De satelietspeakers kunnen doorgelust en ... worden... :? Daarmee wordt dus in ieder geval bedoelt dat ik hem achter mijn stereoversterker, en voor mijn linkerspeaker in serie kan plaatsen? :?

Is er trouwens ook een maximum aan high-input: ik heb een versterker van 70W per kanaal, dat ik die module dus niet opblaas als ik het geluid wat harder zet... :?

Verwijderd

Is die DT 150 nou een beetje vergelijkbaar met de Hypex 200? want de prijs is in ieder geval een stuk beter

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 januari 2003 @ 23:19:
Is die DT 150 nou een beetje vergelijkbaar met de Hypex 200? want de prijs is in ieder geval een stuk beter
Ja, ik had ook al zitten kijken: de Hypex heeft iets meer vermogen. En ik geloof dat ik een tijdje geleden had gelezen dat de Hypex geavanceerdere digitale ruisonderdrukking had enzo. Maar ja: voor die prijs: ennuh: ruis hoor je toch niet bij een woofer... :)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:47

GaMeOvEr

Is een hork.

almightyarjen schreef op 04 January 2003 @ 22:51:
Raussofort: High- und Low-Level-Ein- und -ausgänge vergoldet
die Satelliten können durchgeschleift und von den Tiefen
befreit werden

Die laatste zin: De satelietspeakers kunnen doorgelust en ... worden... :? Daarmee wordt dus in ieder geval bedoelt dat ik hem achter mijn stereoversterker, en voor mijn linkerspeaker in serie kan plaatsen? :?

Is er trouwens ook een maximum aan high-input: ik heb een versterker van 70W per kanaal, dat ik die module dus niet opblaas als ik het geluid wat harder zet... :?
Als je de in en out van de Sub gebruikt, geeft de sub het _gefilterde_ signaal door.

Als jij dus op je sub je High pass op 80 Hz zet, zal op die uitgang van de sub alleen een signaal _vanaf_ 80 Hz komen.

En een versterker zonder tape-out? Dat is een unicum. :P Je hebt vast een "tape" of "vcr" aansluiting op dat ding, daar zitten in en uitgangen bij. :)

Aannames zijn fataal.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Ik heb nog ff goed gekeken naar mijn versterker: achterop heb ik: Tape1, met 2x 2 tulppluggen: 2 waar "in" bij staat, en 2 waar "Record" bij staat. Degene waar "Record" bij staat, is dat dan een uitgang? Oftwel: als ik voortaan mijn PC aan Tape1-ingang hang en "record" is een uitgang, dan kan ik dus die record-uitgang gebruiken om mijn sub aan te sluiten, of zie ik dat nu helemaal fout? :?

• ShittyOldMan
Nee, die record werkt alleen bij andere ingangen, dus alles behalve tape in. Althans, dat is bij mijn sets altijd zo geweest. Normaal gesproken sluit je bijv een cd speler aan, je zet 'm dan op cd (of aux) om te luisteren en tegelijkertijd zet je je tape op recorden. Maar tape opnemen op tape gaat niet dan krijg je een lus. Zover ik weet is dit altijd zo.

Maargoed, dat is verder geen probleem, want zoals gezegd kun je voorlopig gewoon die high level input gebruiken op die DT150. Die stuurt het gewoon door naar de andere speakers, maar tapt zelf wat af, verzwakt dit en stuurt het door naar de eigen versterker waar je woofer op zit aangesloten.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 05 januari 2003 @ 14:33:
Nee, die record werkt alleen bij andere ingangen, dus alles behalve tape in. Althans, dat is bij mijn sets altijd zo geweest. Normaal gesproken sluit je bijv een cd speler aan, je zet 'm dan op cd (of aux) om te luisteren en tegelijkertijd zet je je tape op recorden. Maar tape opnemen op tape gaat niet dan krijg je een lus. Zover ik weet is dit altijd zo.

Maargoed, dat is verder geen probleem, want zoals gezegd kun je voorlopig gewoon die high level input gebruiken op die DT150. Die stuurt het gewoon door naar de andere speakers, maar tapt zelf wat af, verzwakt dit en stuurt het door naar de eigen versterker waar je woofer op zit aangesloten.
Okee, helemaal duidelijk. Dankjulliewel. ;)

Verwijderd

Shittyold man dat plaatje is van de DT300. Bij Wagner in Duitsland kost ie 280 euro.

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

almightyarjen schreef op 04 januari 2003 @ 20:55:
[...]

Waar zie jij een 'lus' dan?

En nee, mijn versterker heeft geen tape-out: maar ik denk als je 1x het volume van de sub hebt ingesteld, dat-ie dan altijd zo kan blijven staan. :)
Op het plaatje dat bij mijn eerste post staat. 4 keer rca, 2 rood, 2 wit (Low in- en output). En ook vier paar speaker terminals (de High in- en output).
Dit zijn de 'lussen'.

Maar idd, zoals ShittyOldMan al heeft gezegd zit je dan met een volume regel probleempje. (bij de low in en out)
ShittyOldMan schreef op 04 januari 2003 @ 22:13:
Hmm, verrek, gewoon bij remo, die DT 150 dus :o 8)7 (dacht even dat die van p@dd0 een andere was), maargoed, die dt150 heeft dat ook, plaatje van de achterkant:

Het zou deze moeten zijn:

[afbeelding]
bron
Klopt ;)
GaMeOvEr schreef op 04 januari 2003 @ 23:43:
[...]

Als je de in en out van de Sub gebruikt, geeft de sub het _gefilterde_ signaal door.

Als jij dus op je sub je High pass op 80 Hz zet, zal op die uitgang van de sub alleen een signaal _vanaf_ 80 Hz komen.

En een versterker zonder tape-out? Dat is een unicum. :P Je hebt vast een "tape" of "vcr" aansluiting op dat ding, daar zitten in en uitgangen bij. :)
Ook goed :P

De samenvatting van deze draad:

Om de sub 'lekker' te kunnen gebruiken is het mooiste om vanaf de speaker aansluitingen (L+R) naar de sub te gaan. En om dan van de sub naar de speakers te gaan!

Verders heb ik ook weinig toe te voegen aan dit draadje, maar vragen zijn welkom ;)

Amantes amentes
--
Be inspired!

• ShittyOldMan
Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 16:05:
Shittyold man dat plaatje is van de DT300. Bij Wagner in Duitsland kost ie 280 euro.

Zo'n donkerbruin vermoeden had ik al gekeken naar de bestandsnaam :), maar zijn de 150 en 300 verder niet nagenoeg gelijk qua uiterlijk maar alleen verschillend qua specs. Dat doet die site (zie paar posts terug) mij namelijk wel doen geloven. Hoe dan ook, de 150 heeft een high level input, en dat is wat je nodig hebt. Heb je na een tijdje een gewone dolby receiver ofzo dan kun je de pre out gebruiken.

Uiteraard verwachten we hier een verslagje van je bouwprojectje :o

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

ShittyOldMan schreef op 05 January 2003 @ 20:52:

[...]

Zo'n donkerbruin vermoeden had ik al gekeken naar de bestandsnaam :), maar zijn de 150 en 300 verder niet nagenoeg gelijk qua uiterlijk maar alleen verschillend qua specs. Dat doet die site (zie paar posts terug) mij namelijk wel doen geloven. Hoe dan ook, de 150 heeft een high level input, en dat is wat je nodig hebt. Heb je na een tijdje een gewone dolby receiver ofzo dan kun je de pre out gebruiken.

Uiteraard verwachten we hier een verslagje van je bouwprojectje :o
idd leuk voor het nageslacht :9

Amantes amentes
--
Be inspired!

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Heb je geen pré-out erop zitten?

En Als je 'm passief wil meesturen (zonder actief module) dan kan je twee keer heet pakken en één keer massa van je lluidspreker uitgang. Weet nu even niet waar je 'm exact aansluit. Misschien dat iemand anders dat weet. (ik ga even zoeken)

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Pagina: 1