Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fans welke kant op blazen??

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey luitjes, misschien stomme vraag, maar kunnen jullie wat pics van jullie casemods laten zien met daarop aangegeven welke kant de fans op blazen?

Het lijkt mij toch stug dat mensen met een pc met 5 fans allemaal naar buiten blazen?? Of ligt dat nu aan mij...? Iemand een idee wat de meeste koeling geeft (behalve wc dan)??

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

vaak is het goed om aan de voorkant bijvoorbeeld de lucht aan te zuigen, en aan de achterkan weer weg te zuigen, ikheb 3 fan's in me case, alle 3 aan de 8erkant, alle 3 zuigen ze het me case uit

Verwijderd

zie de FAQ van CME forum... daar staat precies in welke kant ze op moeten blazen

Frequently Asked Questions CME

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2003 19:46 . Reden: FAQ toegevoegd... ]

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-11 22:20
en aan de bovekant een blowhole is ook logisch, warmte stijgt immers op! :>

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Verwijderd

Topicstarter
RobertJ schreef op 04 januari 2003 @ 19:44:
en aan de bovekant een blowhole is ook logisch, warmte stijgt immers op! :>
Ja kijk, zoiets zou meer logischer zijn dan 3 fans aan de achterkant die de warme lucht eruit zuigen. Ik ben nu wel mooi aan het aftekenen op m'n case waar een fan komt, maar ik zat er opeens aan te denken wat het beste zou zijn. Bedankt!

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:42
Onderin moeten op intake en bovenin op outtake. :)

Verwijderd

de fan blaast de kant op tegengesteld tov de kant vanwelke die de lucht aanzuicht 8)7

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:15

Valkyre

Kitesurf FTW!

Verwijderd schreef op 04 January 2003 @ 19:48:
[...]

Ja kijk, zoiets zou meer logischer zijn dan 3 fans aan de achterkant die de warme lucht eruit zuigen. Ik ben nu wel mooi aan het aftekenen op m'n case waar een fan komt, maar ik zat er opeens aan te denken wat het beste zou zijn. Bedankt!
[off-topic]

RobertJ is nu vet blij dat jullie hem bedankt hebben

[off-topic]

er wordt aangeraden om overdruk in de kast te krijgen, dus meer fans dei naar binnen blazen

[ Voor 5% gewijzigd door Valkyre op 04-01-2003 19:57 ]

iRacing Profiel

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:44
Verwijderd schreef op 04 January 2003 @ 19:48:
[...]

Je moet het eigenlijk helemaal zelf maar invullen. Het beste werkt het igg als je koele lucht van buiten de kast langs de warme componenten van je kast stuwt. Dit gaat het beste als je de lucht van onder naar boven stroomt omdat warme lucht natuurlijk uit zichzelf al stijgt...

• RobertJ
er wordt aangeraden om overdruk in de kast te krijgen, dus meer fans dei naar binnen blazen
overdruk is idd handig, dan is de luchtdichtheid in de kast kleiner, en dan kunnen er ook weer minder luchtdeeltjes warm worden, en daar door is het minder warm...

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Gohan-san schreef op 04 January 2003 @ 19:56:
[...]

[off-topic]

RobertJ is nu vet blij dat jullie hem bedankt hebben

[off-topic]

om een mij RSI van een lang verhaal te besparen
dat is BS. moet onderdruk hebben :) dus meer out als in

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• RobertJ
onderdruk ja, sorry ik d8 ff verkeerd om, anders klopte mn uitleg ook niet natuurlijk

[ Voor 36% gewijzigd door RobertJ op 04-01-2003 20:02 ]

Verwijderd

Geestig toch dat onderdruk-overdruk verhaal

Klopt natuulijk niks van. Al is het alleen al omdat 99.999 % van alle kasten overal kieren hebben. Hierdoor kan er natuurlijk NOOIT over of onderdruk in een kast komen te staan.

Moraal van het verhaal: FANS zorgen voor luchtstroom niet voor DRUKVERSCHILLEN

Verwijderd

• Professionals maken overdruk middels gerichtte gefilterde inlaatopeningen.
  • ThuisPC's hebben over het algemeen onderdruk en inlaat via duizendenéen openingen ongefilterd (lees: CD-speler, Diskettedrive etc).
Gevolg:
Profi's hebben minder onderhoudskosten en slijtage per gebruiksuren.
ThuisGebruikers hebben 0,3'C koelere kast, meer stof/slijtage/herrie en hogere onderhoudskosten per gebruiksuren.

Daarnaast hebben Profi's een klimaatregeling in de serverruimtes en zit bij ThuisGebruikers de kat op de PC-kast omdat hij zo lekker warm is...

NB: Overdruk/Onderdruk is de benaming van aandrijving van de luchtstroom, niet de letterlijke luchtdruk in de kast ten opzichtte van buiten de kast. De uiteindelijke airflow zorgt er namelijk voor dat deze verschillen opgeheven worden. (bijvoorbeeld Papst 80mm fans zorgen voor 10 tot 60 Pascal drukverhoging op de uitlaatzijde bij bepaalde volumestromen - zie de mooie grafiekjes in de specificaties).

Mijn logica zegt dan:
  • Als je geforceerde intake gebruikt i.c.m. passieve outtake is het belangrijk om je outtakedoorvoer gelijk of hoger als je intakedoorvoer te maken.
  • Als je geforceerde outtake gebruikt i.c.m. passieve intake is het belangrijk om je intakedoorvoer gelijk of hoger als je outtakedoorvoer te maken.
  • Als je geforceerde in en outtake gebruikt is het belangrijk om beiden in/outtakedoorvoer in balans te hebben (danwel de intakedoorvoer hoger + gefilterd) zodat de "schoorsteen" van de airflow over de belangrijkste componenten vloeit in zo min mogelijk gesplitte vloeiende lijnen om zodoende turbulentie te voorkomen.
Zonder luchtstroom geen drukverschil, zonder drukverschil geen luchtstroom.
Door het draaien van een fanblad wordt luchtsamengeperst en rotatiegewijs uitgedreven aan de uitlaatopening. (semi-offtopic: zonder drukverschil vliegt een vliegttuig niet). Aan de inlaatzijde van een fan ontstaat daardoor onderdruk die weer vanaf hogere drukpunten wordt aangevuld en het proces gaat weer door... Kortom, een fan zorgt voor zowel luchtstroom als luchtdruk.

Ik heb persoonlijk een 120mm intake die gefilterd lucht inblaast (op 6,8V) + 1x 80mm temperatuur gestuurde outtake (op 8V). Pas als de temperatuur toeneemt op sleutelposities (CPU/Voeding/HDD/Case) gaat de outtake traploos aan totdat de temperatuur binnen de marges komt. Daarnaast heb ik nog een failsafe: een 60mm CPU-koeler (op 7,5V) die pas aangaat als de CPU-temperatuur boven de 30'C komt. (is nu 26,6'C CPU bij 20,9'C Case).
Iemand een idee wat de meeste koeling geeft (behalve wc dan)??
Prometia + Vapochill

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2003 20:43 ]

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:15

Valkyre

Kitesurf FTW!

Verwijderd schreef op 04 januari 2003 @ 20:07:
Geestig toch dat onderdruk-overdruk verhaal

Klopt natuulijk niks van. Al is het alleen al omdat 99.999 % van alle kasten overal kieren hebben. Hierdoor kan er natuurlijk NOOIT over of onderdruk in een kast komen te staan.

ik bedoel ut ook niet letterlijk!

hier zijn al eindeloze flame wars over!

[ Voor 5% gewijzigd door Valkyre op 04-01-2003 20:08 ]

iRacing Profiel

Verwijderd

intake, outake... ik zie een hoop reacties... Die allemaal wat roepen. Prima... For all I care zet je er een stofzuiger op !
Anyway, het doel van de fans, is voor circulatie in je kast. De warme lucht moet eruit, hoe je dat doet maakt niet zoveel uit, als de warme lucht er maar uit is.
"er wordt aangeraden om overdruk in de kast te krijgen, dus meer fans dei naar binnen blazen."
"overdruk is idd handig, dan is de luchtdichtheid in de kast kleiner, en dan kunnen er ook weer minder luchtdeeltjes warm worden, en daar door is het minder warm..."
Euhm, prachtig verzonnen hoor... Maar als je beide fans naar binnen laat blazen, wordt dan de luchtdichtheid niet groter ipv kleiner ??
Overigens is het ook nog zo, dat de warmte van de kaarten en het mobo juist AFGESTAAN moet worden aan de lucht... Het doel is juist om de apparatuur af te koelen of niet ???
Toch maar weer een paar lesjes techniek en natuurkunde gaan doen op school...

Verwijderd

Gohan-san schreef op 04 januari 2003 @ 20:08:
[...]

Eindeloze flame wars ?? hahahaha, ik ben blij dat ik het niet zo vaak meer lees dan. Het zou me weer heel snel een officiele waarschuwing opleveren :P

Verwijderd

Gohan-san schreef op 04 januari 2003 @ 20:08:
[...]

Geestig wat is dat "niet letterlijke overdruk"? >:)

En mijn commentaar was geen flamebate... gewoon een correctie |:(

Verwijderd

Ik heb verschillende manieren geprobeerd en beste resultaat was alles naar binnen blazen.
2 voorin en 2 achterin de kast. Door de fan bij de cpu naar binnen te laten blazen is de temp. 5 graden lager dan normaal. Naar buiten blazen 1 graadje maar. Dus voor mij is het zoveel mogelijk koude lucht naar binnen en de warme lucht via boven naar buiten zonder fan.:)

Verwijderd

Topicstarter
ik was toch van plan een baybus te bouwen... :O waarom ook niet switches voor de fans. Gewoon uitproberen dus...

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:21

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Als een GOEDE fanbus wilt maken, zou je hem minimaal op 5/7/12 volt settings kunnen zetten. Lekker stil of juist goede koeling. ;) Of nog beter: potmeter inbouwen zodat je het voltage- en dus de snelheid, traploos kan regelen :Y)

Kijk anders eens op mijn fanbus topic, misschien wel leerzaam. Ik kan er me fans mee: aan/uit zetten, en traploos regelen. Een dual-color LED (red/green) zegt of een fan aan/uit staat. Naar mijn mening de ultieme fanbus, maar dat blijft een mening.. ;)

Use the Search Luke...

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-11 10:39
Zie de FAQ.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.